The Tree of Life (2011)
Genre: Drama
Speelduur: 139 minuten / 188 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Terrence Malick
Met onder meer: Brad Pitt, Sean Penn en Jessica Chastain
IMDb beoordeling:
6,8 (191.498)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 juni 2011
On Demand:
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Tree of Life
"Nothing stands still."
De elfjarige Jack heeft twee broers en woont bij zijn ouders. Op jonge leeftijd lijkt alles hem toe te lachen. Zijn moeder is lieflijk en vergevingsgezind en zijn vader probeert hem klaar te stomen voor de harde wereld. Dat de wereld inderdaad geen prettige plaats is, leert Jack als hij in aanraking komt met ziekte, lijden en de dood. Als volwassen man wordt Jack een verdwaalde ziel in een moderne wereld die op bijzondere wijze zijn weg probeert te vinden.
Externe links
Acteurs en actrices
Mr. O'Brien
Jack
Mrs. O'Brien
Young Jack
R.L.
Steve
Grandmother
Guide
Mr. Reynolds
Architect
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb geen 'hekel' aan religie in welke vorm dan ook, maar men moet het mij niet subliminaal opdringen en dat is wat hier (imho) gebeurt.
Dat vind ik al heel iets anders dan door de strot duwen cq opleggen. Verder vind ik een film die wellicht aanzet tot iets mee spiritualiteit, nu niet zo erg fout (Dat ik Christen zou moeten worden of een godsbeeld zou moeten overnemen haal ik er echt totaal niet uit, ook subliminaal komt die boodschap niet bij mij binnen.). Integendeel, ik vind het een mooie boodschap, schitterend gebracht.
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
Ah ik dacht al...
djelle had die aai over de bol echt nodig...
Vond em wel weer toepasselijk 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Haha ja lap, nu gaat mij dat blijven achtervolgen.
(sowieso had ik het niet erg opgevat hoor van 'dat volk', wou alleen maar even duidelijk maken dat ik daar niet toe behoor)
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Wat is er toch tegen voortschrijdend inzicht?
Verhoeven bedankt voor deze prachtige link. 
De maker van All things Shinning wijst er terecht op dat Jack terugkijkt,(dagdroomt, heriinnnert etc.) op zijn verleden. En Jack staat dicht bij Malick zelf. Jack is Christelijk opgevoed. Dus logisch dat de bijbel een belangrijke rol speelt. Maar God (demiurg) zelf speelt niet de hoofdrol er wordt alleen indirect (tenminste hij blijft meer onderhuids) naar verwezen. De nadruk ligt dan ook op het wonderbaarlijke (gratie, schoonheid) geheel dat leven is. God wordt in de Bijbel vaak ook "het verborgene" genoemd...
terwijl het gewoon een aaneenschakeling van chemische en natuurkundige processen is.
"gewoon"... alleen een diep gelovige van de wetenschap reduceert alles tot een platte gewoonte en vergeet hoe mysterieus (wonderbaarlijk) ons bestaan is. Dit "gewoon" wekt de indruk dat wetenschap, als overwinnaar, het totale bestaan verklaart en in zijn zak steekt. Tegen dit soort overmoed verzet The Tree of Life zich: door de focus op persoonlijke herinnering te leggen en dat te verbinden met onpersoonlijke natuur ontstaat een speciale spanning die de hele film kenmerkt. Het resultaat is dat natuur (zie Dino) minder onpersoonlijk is dan het schijnt en het persoonlijke meer algemeen 'objectief' is.. Het maskertje in zee...(personae was ooit een masker)
Als dingen "gewoon", "natuurlijk" zijn dan is het "van...zelf" waar...maar dan doorbreekt 'het wonderschone' (gratie) dat platte patroon.
Daarom is een neutrino zo wonderbaarlijk sneller dan het licht...the devil in the detail
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Integendeel, ik vind het een mooie boodschap, schitterend gebracht.
In se vind ik ook dat er mooie boodschappen in zitten, maar geef toe dat het niet altijd even subtiel gebracht wordt.
Nogmaals de slotbeelden zijn hier wel het mooiste voorbeeld van. Heel euforisch allemaal, iedereen komt elkaar knuffelen haast alsof ze in de hemel zijn, de industrieel knielt voor zij die altijd de weg koos van grace, goddelijke muziek erbij... Weinig argumenten om te stellen dat het spirituele ons niet opgedrongen wordt. En in die zin kan ik me voorstellen dat een bloednuchtere atheist er zich nog meer aan kan storen als bijvoorbeeld een agnost als mezelf.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
De hele film is toch een worsteling met het Godsbeeld vs. de cruelty van de natuur, de wetenschap en de 24 uurs economie? Als je zelf dat Godsbeeld niet hebt, dan is de hele spanning weg. Lijkt me logisch.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee, nee, nee. Waarom toch een godsbeeld. Ik heb helmaal niets met een God, waar ik een beeld van zou moeten vormen. Het is vormloze spiritualiteit vs de natuur/wetenschap (en de 24 uurs economie die het gecreëerd heeft). Het is de moeder vs de vader. Die hele God komt er wat mij betreft totaal niet in voor.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nogmaals de slotbeelden zijn hier wel het mooiste voorbeeld van. Heel euforisch allemaal, iedereen komt elkaar knuffelen haast alsof ze in de hemel zijn, de industrieel knielt voor zij die altijd de weg koos van grace, goddelijke muziek erbij... Weinig argumenten om te stellen dat het spirituele ons niet opgedrongen wordt. En in die zin kan ik me voorstellen dat een bloednuchtere atheist er zich nog meer aan kan storen als bijvoorbeeld een agnost als mezelf.
Ik zou niet willen zeggen dat het spirituele ons opgedrongen wordt, het wordt ons voorgelegd, net zoals de kant van de vader, de natuur alle ruimte krijgt. Wat je ervan kiest is toch grotendeels aan de kijker. En misschien is het omdat ik er wel in mee kan gaan dat ik het zo mooi vind. Ik kan best wat meer spiritualiteit gebruiken in mijn leven en ik denk dat dat voor vrijwel de gehele westerse wereld geld. Maar dat is toch echt iets heel anders dan dat we plots in een soort van godsbeeld zouden moeten gaan geloven.
En die eindscene vond ik ook wel het minste stuk. Zowel inhoudelijk als visueel. Voelde ook een beetje afgeraffeld aan. Maar tegen die tijd kon de film al lang niet meer stuk bij mij.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Erg mooie review. Eigenlijk verplichte kost voor alle criticasters....
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Vervang Godsbeeld door "zelf"...dan worden 'vanzelf' de phenomenen in deze film met elkaar verbonden: zoals psychologische, natuurkundige en theologische. Kortom filosofie die Malick ter harte heeft genomen...
Een mening hebben en éénzelvig volharden dat maakt discussies interessant. Leve Reinbo! 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Ik zou niet willen zeggen dat het spirituele ons opgedrongen wordt, het wordt ons voorgelegd, net zoals de kant van de vader, de natuur alle ruimte krijgt.
Ook hier kan ik het mee eens zijn. Ik begrijp dan ook best waarom je deze film zo goed vindt, ben zelf groot voorstander voor alle kritiek op onze huidige manier van leven want dat er wel degelijk iets schort is misschien nu wel belangrijker dan ooit om aan te kaarten. Had het dus alleen liever op een wat minder opgedrongen/kitscherige manier gezien dan hier...
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Een mening hebben en éénzelvig volharden dat maakt discussies interessant. Leve Reinbo!
Ja zo kennen we hem wel
. Bewonderenswaardig inderdaad.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
We worden wel degelijk in een richting geduwd.
Ook hier kan ik het mee eens zijn. Ik begrijp dan ook best waarom je deze film zo goed vindt, ben zelf groot voorstander voor alle kritiek op onze huidige manier van leven want dat er wel degelijk iets schort is misschien nu wel belangrijker dan ooit om aan te kaarten. Had het dus alleen liever op een wat minder opgedrongen/kitscherige manier gezien dan hier...
Elke film met een visie geeft een richting aan. Maar deze film is juist het tegendeel van opgedrongen.
Eigenlijk word je een audio-viusele puzzel voortgeschoteld die desoriënteerd. Een goede actiefilm die dwingt veel meer. (waar je terecht voor opkomt overigens)
Alleen al het woord "Lord" is hier de steen des aanstoods. Terwijl dat een onderdeel is van Jack's belevenis geen evangelische drammerij. De hemel hier lost als dodenrijk de aardse zaken in een natuurlijke omgeving op... dat is voor een agnost toch niet onacceptabel.
Hoewel... het zal wel te zoetig voor je zijn. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ok laat ik zo ver gaan dat de film een lans breekt voor wat meer spiritualiteit, maar het opdringen ervan, laatstaan voor een godsbeeld is het gewoon niet. Zou me zelfs kunnen voorstellen dat een kijker uit een of ander boeddistisch klooster juist zo snakken naar een woning zoals de van Sean Penn. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Een mening hebben en éénzelvig volharden dat maakt discussies interessant. Leve Reinbo!
Mocht het inhoudelijk gaan nog wel. Maar helaas is het 90% even een laagstemmer beledigen, en that's it. Dat is wat minder bewonderenswaardig wat dat betreft. Geen insteek en ruimte voor een inhoudelijke discussie wat dat betreft. Zo trigger je het 'slachtoffer' ook niet om inhoudelijk in discussie te gaan.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Buiten het laatste shot is het eerste natuurlijk ook niet belangrijk...
Go figure.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Lees het effe goed door. Ik ga in ruim 90% van mijn posts inhoudelijk op de materie in.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En zelfs als ik een sneer geef aan een laagstemmer is die meestal onderbouwd. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Buiten het laatste shot is het eerste natuurlijk ook niet belangrijk...
Go figure.
Dat is een cotaat uit de bijbel, het geloof waarmee het gezin is opgegroeid. Maar moeten wij als kijker dat dat plots als 'de waarheid' accepteren van Malick?
Nee, geheel niet.
Verder zijn het eerste en het laatste een shot van licht. Een abstract beeld voor het leven/ het begin en het eind. Met God heeft het voor mij niets van doen. Is als beeld ook volledig te accepteren vanuit een agnostische of zelfs atheistische levensvisie.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ok fair enough. 90% was wel erg overdreven. Al deel je wel regelmatig wat uit hier (of welke andere film je geadopteerd hebt). Moet je zelf weten natuurlijk, al zie ik de meerwaarde niet. Maar goed, zal 'm binnenkort eens opzetten
.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin. Tuurlijk geef ik soms wel eens en losse flodder als comment (meestal
Als reactie op een dito leeg commentaar), maar 95-98% van mijn posts zijn inhoudelijk en onderbouwd. Maar ben benieuwd wat jij ervan vindt. Je bent gewaarschuwd. 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12860 stemmen
Ok laat ik zo ver gaan dat de film een lans breekt voor wat meer spiritualiteit
En zo is die 0.5* toch dubbel en dik verdiend 
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
....Go figure.
Volgens mij is dat ook Malicks bedoeling. De klassieke vraag uit de bijbel (ok, een bijbels startpunt) krijgt in deze film universeel, wetenschappelijk, religieus, spiritueel, filosofisch en psychologisch de ruimte, vanuit welke hoek je het maar wilt bekijken. En je bent vrij je eigen antwoord te kiezen, vanuit je eigen ik.
I am you
is mijn antwoord.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Mocht het inhoudelijk gaan nog wel. Maar helaas is het 90% even een laagstemmer beledigen, en that's it. Dat is wat minder bewonderenswaardig wat dat betreft. Geen insteek en ruimte voor een inhoudelijke discussie wat dat betreft. Zo trigger je het 'slachtoffer' ook niet om inhoudelijk in discussie te gaan.
Meesten zullen ook afhaken omdat Reinbo goede argumenten heeft... 
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
UITERAARD is een openingsquote belangrijk. Die zet je niet maar even zo maar neer. Daar is heel diep over nagedacht en heeft een DOEL.
Mijn punt is dat als Malick in heel veel momenten God aanhaalt, en een biddende hoofdpersoon laat zien, hij daar vast wat mee zal bedoelen.
Mijn interpretatie is vrij simpel. Malick worstelt met "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en is bang dat het allemaal ophoud zodra je je ogen voorgoed sluit. Hij zoekt 'rust' in de boodschap van Liefde en vertrouwd er toch op dat het allemaal wordt 'overzien' en een 'reden heeft'. Hij hoopt duidelijk op een 'hoger iets' en dat je gelukkig aan het einde van je leven toch al je dierbaren in je armen kunt sluiten.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
UITERAARD is een openingsquote belangrijk. Die zet je niet maar even zo maar neer. Daar is heel diep over nagedacht en heeft een DOEL.
Mijn punt is dat als Malick in heel veel momenten God aanhaalt, en een biddende hoofdpersoon laat zien, hij daar vast wat mee zal bedoelen.
Mijn interpretatie is vrij simpel. Malick worstelt met "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en is bang dat het allemaal ophoud zodra je je ogen voorgoed sluit. Hij zoekt 'rust' in de boodschap van Liefde en vertrouwd er toch op dat het allemaal wordt 'overzien' en een 'reden heeft'. Hij hoopt duidelijk op een 'hoger iets' en dat je gelukkig aan het einde van je leven toch al je dierbaren in je armen kunt sluiten.
Begrijp wat je bedoelt.
Ik heb over die zaken als bidden etc heen gekeken als zijnde niet mijn ding (en struggle) inderdaad. Ik heb het gevoel dat dat als persoonlijke ervaring (en als die van Jack) naar voren wordt gebracht om juist over na te denken, om als voorbeeld te zien zoals het steeds als voorbeeld (dogma) gebracht wordt. Het lijkt mij juist confronterend voor (streng) gelovigen dit allemaal te zien, tezamen met de evolutietheorie. Maar ik kan idd niet vanuit geloof hierover oordelen, ik heb en voel geen godsdienst.
De scene aan het eind zie ik niet als na de dood (Jack ging toch niet dood?), maar tijdens het leven, hier en nu. Vergeving en verzoening, in het reine komen, dingen die op hun plek vallen. Metaforisch en symbolisch.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
UITERAARD is een openingsquote belangrijk. Die zet je niet maar even zo maar neer. Daar is heel diep over nagedacht en heeft een DOEL.
Mijn punt is dat als Malick in heel veel momenten God aanhaalt, en een biddende hoofdpersoon laat zien, hij daar vast wat mee zal bedoelen.
Mijn interpretatie is vrij simpel. Malick worstelt met "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" en is bang dat het allemaal ophoud zodra je je ogen voorgoed sluit. Hij zoekt 'rust' in de boodschap van Liefde en vertrouwd er toch op dat het allemaal wordt 'overzien' en een 'reden heeft'. Hij hoopt duidelijk op een 'hoger iets' en dat je gelukkig aan het einde van je leven toch al je dierbaren in je armen kunt sluiten.
Aar waarom Malick de filmmaker erbij betrekken? Die komt in de gehele film niet voor (ook al zou het enigzins autobiografisch zijn) en waar hij mee worstelt al helemaal niet? Ik zie ook nergens angst, bij niemand in de film niet. En nu ben ik de eerste om te stellen dat je vrij bent in je reflecties en er mee mag doen wat je zelf wil, maar door je focus op iemand die in de hele film niet voorkomt en zijn vermeende angsten, doe je de film en vooral jezelf echt veel te kort.....
Ik zou je toch sterk aanraden het los van de maker te zien, daarbij vraag ij me ook sterk af of je aannames over hem kloppen. Van wat ik van Malick weet is dat hij filosofie gestudeerd heeft en om zijn levensvragen enkel te koppelen aan een aoort Christelijke angst lijkt me te kort door de bocht.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Maar stel dat Malick evangelische bedoelingen met deze film had...dan was het een meesterzet. En waarom zou een Christelijk georiënteerde filmer geen fascinerende film kunnen maken? Levensbeschouwing mag geen doorslaggevend argument zijn om een film af te kraken omdat je een ander visie hebt. Als Malick een expliciete (opdringerige) boodschap had dan heeft hij dat meesterlijk verpakt. Maar deze film is veel te 'problematisch' (filosofisch) om het evangelisch te noemen.
Katholieke Kieslowski heeft ook films gemaakt die wat dat betreft vergelijkbaar zijn en ook meer dan de moeite waard zijn om te zien.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En zo is die 0.5* toch dubbel en dik verdiend
Sprak iemand met Enter the Void in zijn top 10
Het laatste nieuws

Sciencefictionserie 'Person of Interest' van Jonathan Nolan komt binnenkort naar Netflix

Duitse spionageserie 'Unfamiliar' best bekeken serie van Netflix: bekijk de Top 10

Onderzoek naar overname Warner Bros. door Netflix kan veel langer duren dan verwacht

Netflix-hit ‘K-Pop Demon Hunters’ hint op mogelijk vervolg
Bekijk ook

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

La Vie d'Adèle
Drama / Romantiek, 2013
683 reacties

Before the Rain
Drama / Oorlog, 1994
26 reacties

Topio Stin Omichli
Drama, 1988
24 reacties

Black Swan
Horror / Drama, 2010
2.113 reacties

A Torinói Ló
Drama, 2011
154 reacties
Gerelateerde tags
christendombroer of zus relatiefilosofiered hairouder-kindrelatietexassuntelegrambijbeltreemeteorhiernamaalsrouwruimtesurrealismemeerderjarig wordenspiritualiteitgeheugenreligiedinosaurusbirthdoodgrace kindertijddeath of brothersilhouette existentialismorganist masculinitycosmosjaren 50philosophicalnewborn babyorgan playerwaco texas vader-zoon-relatiemoeder zoon relatiebrother brother relationshipstream of consciousnesslifeexistential crisis pretentiouspantheism
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








