• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.229 series
  • 34.010 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.659 stemmen
Avatar
 
banner banner

C'era una Volta il West (1968)

Western | 165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)
4,25 5.284 stemmen

Genre: Western

Speelduur: 165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West / Er Was Eens in het Verre Westen / Het Gebeurde in het Westen

Oorsprong: Italië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sergio Leone

Met onder meer: Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale

IMDb beoordeling: 8,5 (381.429)

Gesproken taal: Italiaans, Engels en Spaans

Releasedatum: 3 november 2016

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot C'era una Volta il West

"There were three men in her life. One to take her… one to love her —and one to kill her."

Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

mar007 schreef:

(quote)

haha dan mag ik me ook gaan schamen want ik denk er net zo over

Nou, voor Bronson is dit wel een uitzondering hoor. Eastwood heeft veel meer grotere en betere westerns op zijn naam (trouwens gewone films ook) dan Bronson, hoe je het ook bekijkt. Ik vind Bronson ook übber-cool in deze film, maar als je de 2 carrieres naast elkaar gaat leggen, dan kan Bronson inderdaad niet tippen aan Eastwood. Dus geen shame on straatbord, dat had hij goed gezien. Dit is dan ook de enige western van Bronson die een Eastwood overtrof. De rest van Bronson is in de verste verte niet zo goed als Eastwood.


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

Bronson is ook nou niet echt een acteur die in veel westerns heeft gespeeld. Dan moet je inderdaad Clint Eastwood hebben. Maar Bronson was in de jaren 80' toch wel het gezicht van talloze vigilante-films.

Maar de heer Bronson toont nooit emotie. Hij is de stoïcijnse macho!


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Helemaal mee eens, Bronson is zeker cool. Death Wish zijn ook zeker goeie films, maar Eastwood troeft Bronson op elk gebied af, maar dat wil niet zeggen dat Bronson een slecht acteur was. Integendeel zelfs. Maar je zal altijd baas boven baas houden. En Bronson heeft ook een hoop but films gemaakt. Clint heeft erg weinig slechte films op zijn naam, als regisseur en acteur vind ik. Alleen vind ik deze western gewoon de beste ooit gemaakt, en daar speelt "old stoneface" toevallig in, en hoe. Maar als je The Good, the bad and the ugly neemt dan zit je toch met een western van bijna het zelfse caliber, en die is wel met Clint. En Clint heeft er nog een paar gemaakt. Fistful of dollars, for a few dollars more, unforgiven en zo kunnen we wel doorgaan. Bronson heeft best wel wat westerns gemaakt hoor, alleen waren ze niet even goed. Maar op elk ander vlak is Eastwood gewoon beter. Dus het punt van straatbord was een goeie. Maar Bronson is en blijft ook cool. Ik ben en blijf een groot fan van de man.


avatar van mar007

mar007

  • 1151 berichten
  • 949 stemmen

m1chel schreef:

(quote)
Nou, voor Bronson is dit wel een uitzondering hoor. Eastwood heeft veel meer grotere en betere westerns op zijn naam (trouwens gewone films ook) dan Bronson, hoe je het ook bekijkt. Ik vind Bronson ook übber-cool in deze film, maar als je de 2 carrieres naast elkaar gaat leggen, dan kan Bronson inderdaad niet tippen aan Eastwood. Dus geen shame on straatbord, dat had hij goed gezien. Dit is dan ook de enige western van Bronson die een Eastwood overtrof. De rest van Bronson is in de verste verte niet zo goed als Eastwood.

ik hoop dat je het goed begrijpt want ik was het toch echt eens met straatbord,(heb nu de indruk

van niet)


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Helemaal mee eens, Bronson is zeker cool. Death Wish zijn ook zeker goeie films, maar Eastwood troeft Bronson op elk gebied af, maar dat wil niet zeggen dat Bronson een slecht acteur was. Integendeel zelfs. Maar je zal altijd baas boven baas houden. En Bronson heeft ook een hoop but films gemaakt. Clint heeft erg weinig slechte films op zijn naam, als regisseur en acteur vind ik. Alleen vind ik deze western gewoon de beste ooit gemaakt, en daar speelt "old stoneface" toevallig in, en hoe. Maar als je The Good, the bad and the ugly neemt dan zit je toch met een western van bijna het zelfse caliber, en die is wel met Clint. En Clint heeft er nog een paar gemaakt. Fistful of dollars, for a few dollars more, unforgiven en zo kunnen we wel doorgaan. Bronson heeft best wel wat westerns gemaakt hoor, alleen waren ze niet even goed. Maar op elk ander vlak is Eastwood gewoon beter. Dus het punt van straatbord was een goeie. Maar Bronson is en blijft ook cool. Ik ben en blijf een groot fan van de man.

Inderdaad, hij is ondertussen al bijna 9 jaar dood maar de prachtige karakters uit zijn films blijven gewoon voortleven.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

mar007 schreef:

(quote)

ik hoop dat je het goed begrijpt want ik was het toch echt eens met straatbord,(heb nu de indruk

van niet)

Nee, was meer een ondersteuning voor je. Ik las het later terug, en toen dacht ik eigenlijk het zelfde als jou .


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

coño schreef:

(quote)

Inderdaad, hij is ondertussen al bijna 9 jaar dood maar de prachtige karakters uit zijn films blijven gewoon voortleven.

Right on. Bronsons dood was een groot verlies voor de filmwereld.


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Helemaal mee eens, Bronson is zeker cool. Death Wish zijn ook zeker goeie films, maar Eastwood troeft Bronson op elk gebied af, maar dat wil niet zeggen dat Bronson een slecht acteur was. Integendeel zelfs. Maar je zal altijd baas boven baas houden. En Bronson heeft ook een hoop but films gemaakt. Clint heeft erg weinig slechte films op zijn naam, als regisseur en acteur vind ik. Alleen vind ik deze western gewoon de beste ooit gemaakt, en daar speelt "old stoneface" toevallig in, en hoe. Maar als je The Good, the bad and the ugly neemt dan zit je toch met een western van bijna het zelfse caliber, en die is wel met Clint. En Clint heeft er nog een paar gemaakt. Fistful of dollars, for a few dollars more, unforgiven en zo kunnen we wel doorgaan. Bronson heeft best wel wat westerns gemaakt hoor, alleen waren ze niet even goed. Maar op elk ander vlak is Eastwood gewoon beter. Dus het punt van straatbord was een goeie. Maar Bronson is en blijft ook cool. Ik ben en blijf een groot fan van de man.

Er zijn nochtans genoeg films van Clint Eastwood die enorm overschat worden door het publiek zoals Mystic River en Gran Torino. Ik zal nou bekennen dat Bronson nou ook weer niet alleen maar top films heeft gemaakt maar ik vond zijn wat onbekendere vigilante-films uit de 80s toch veel vermakelijker dan die films die ik hier boven heb genoemd.

Maar Eastwood is wel een beetje het gezicht van de western.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Mystic River, ja, maar zeker niet slecht. Gran Torino ben ik niet met je eens, maar goed dat is een kwestie van smaak denk ik. Ik vind films als Kinjite, Messenger of death en 10 to midnight zeker erg leuk, maar in dat genre heeft Clint Eastwood veel betere films gemaakt. Hard Times vind ik wel zo'n vergeten pareltje van Bronson. Maar Clint heeft er echt erg veel van dat soort goede films. Nou moet ik wel bekennen dat Bronson wel een meer gevarieerde stijl heeft, Clint heeft toch meestal rollen met de zelfde eigenschappen. Maar bronson heeft ook een aantal draken van films ertussen hoor. Death Wish 4 en Donato & Daughter vond ik echt verschrikkelijk slecht hoor. Afijn het word nu een beetje te offtopic. Punt is dat straatbord en mar007 het toch redelijk goed gezien hebben qua Bronson vs. Eastwood. Maar Bronson is en blijft een fenomeen van ongekende klasse die wel thuis hoort in het rijtje Eastwood en meer van dat soort geweldige acteurs.


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Mystic River, ja, maar zeker niet slecht. Gran Torino ben ik niet met je eens, maar goed dat is een kwestie van smaak denk ik. Ik vind films als Kinjite, Messenger of death en 10 to midnight zeker erg leuk, maar in dat genre heeft Clint Eastwood veel betere films gemaakt. Hard Times vind ik wel zo'n vergeten pareltje van Bronson. Maar Clint heeft er echt erg veel van dat soort goede films. Nou moet ik wel bekennen dat Bronson wel een meer gevarieerde stijl heeft, Clint heeft toch meestal rollen met de zelfde eigenschappen. Maar bronson heeft ook een aantal draken van films ertussen hoor. Death Wish 4 en Donato & Daughter vond ik echt verschrikkelijk slecht hoor. Afijn het word nu een beetje te offtopic. Punt is dat straatbord en mar007 het toch redelijk goed gezien hebben qua Bronson vs. Eastwood. Maar Bronson is en blijft een fenomeen van ongekende klasse die wel thuis hoort in het rijtje Eastwood en meer van dat soort geweldige acteurs.

Hmmm, back to discussion.

Ik prefereer toch dan Bronson over Eastwood. Bronson is ook een van mijn iconische helden. Niet dat Eastwood een slecht acteur is, nee hoor. De man heeft sterk nog een van de beste moderne western-films gemaakt.

Het ligt natuurlijk ook deels waar je smaak ligt. Niet dat dat de reden is dat ik Once Upon A Time In The West een geweldige film vind. Nee, dat ligt natuurlijk aan de prachtige beelden, stijlvolle regie, geweldige close-ups en aangrijpende muziek. Geen enkele regisseur komt maar deels in de buurt van de regie-stijl van Sergio Leone.


avatar van blackcat13

blackcat13

  • 660 berichten
  • 136 stemmen

Laatste keer dat ik zo'n film op tv kijk. De reclame alleen is al erg bij een film die juist door de sfeer zo sterk en meeslepend is, maar het afkappen van het eind is helemaal vreselijk. Volgende keer weer lekker de dvd erbij halen. Wel schitterende beelden zeg, het blijft mij verbazen,


avatar van rayman

rayman

  • 257 berichten
  • 0 stemmen

Lang geleden dat ik deze gezien heb, blijft altijd mooi om 'm weer eens te zien.

Prachtige beelden, mooie close up's, schitterende muziek van Ennio Morricone.

Een van de beste westerns aller tijden.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Ook lang geleden gezien en deze film verdient gewoon 5*, maar ik zal 't nog even laten bezinken


avatar van mar007

mar007

  • 1151 berichten
  • 949 stemmen

lang geleden dat ik deze film had gezien en door de hoge waardering hier

dacht ik wordt tijd om het te herzien want blijkbaar heb ik toen iets gemist.

nou ik moet zeggen ik heb helemaal niets gemist en heb me werkelijk door de film

heen moeten worstelen.

ik vond de film saai en ongelooflijk traag en een zeer mager verhaal.

wat ik wel mooi vond waren de beelden en close ups.

het acteerwerk vond ik wel goed maar niet bijzonder.

dat gejengel op die mondharmonica vond ik alleen maar irritant.

dit is duidelijk niet zoals ik een western graag zie.

the good the bad and the ugly,for a few dollars more(alle andere westerns met eastwood)

tombstone om er zomaar even een paar op te noemen dat zijn meer mijn films.

hoewel ik deze film zelf niet veel aan vond maar wel de beelden mooi vond en dat ik deze film

nou ook niet als slecht wil beoordelen kom ik op 2,5 sterren uit (redelijk)


avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

  • 587 berichten
  • 502 stemmen

coño schreef:

Bronson is ook nou niet echt een acteur die in veel westerns heeft gespeeld.

Toen ik dit zo las ben ik even in mijn DVD voorraad gedoken. Ik vond daar toch gauw even 18 westerns met Charles Bronson. Het is dus maar wat je veel of niet veel vindt, maar volgens mij kan het er toch best mee door.

En dan zijn er natuurlijk ook nog heel wat western-series, waar hij in heeft meegespeeld. In sommige maar in één aflevering, maar toch.


avatar van jordandejong

jordandejong

  • 4772 berichten
  • 1431 stemmen

Vanavond dan toch maar eens herzien want ik had het idee dat ik dit met 2,5* toch wat had ondergewaardeerd.

De film begint met een lekker sfeervolle openingsscene met die lange shots van de smerige, ongeschoren, ruige tronies van de acteurs. De film zit vol met dat soort schitterende close-ups. Goed acteerwerk van de mysterieuze Charles Bronson, de schurk Henry Fonda en natuurlijk ook Jason Robards. Ook de prachtige muziek van Ennio Morricone zorgt voor schitterende scene's.

Ik vond de film soms wel ietwat langdradig en ook het verhaaltje vond ik niet bijster interessant. Ik blijf de dollar trilogie van Leone leuker vinden dan Once Upon maar ook dit is natuurlijk een goede western.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

coño schreef:

(quote)

Hmmm, back to discussion.

Ik prefereer toch dan Bronson over Eastwood. Bronson is ook een van mijn iconische helden. Niet dat Eastwood een slecht acteur is, nee hoor. De man heeft sterk nog een van de beste moderne western-films gemaakt.

Het ligt natuurlijk ook deels waar je smaak ligt. Niet dat dat de reden is dat ik Once Upon A Time In The West een geweldige film vind. Nee, dat ligt natuurlijk aan de prachtige beelden, stijlvolle regie, geweldige close-ups en aangrijpende muziek. Geen enkele regisseur komt maar deels in de buurt van de regie-stijl van Sergio Leone.

Wist je dat Leone eigenlijk Bronson wou hebben voor de rol van Eastwood in de Dollar trilogie? En dat het eigenlijk Leones idee was om in de openings scène Eastwood, van Cleef en Wallach als de 3 assassins wou hebben om de DOllar trilogie voor eens en voor altijd af te sluiten. Helaas koos Eastwood ervoor om Hang 'em high te maken, een van de eerste USA spaghetti westerns (vond ik ook erg goed trouwens). Ik heb zelfs ooit ergens gelezen dat Leone voor deze rol van Harmonica eigenlijk Eastwood wou hebben, maar hij weigerde de rol. Leuke weetjes voor wat het waard is.


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb inderdaad over die feitjes gehoord.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Ja, ik was er stil van... zo verschrikkelijk mooi... tevens een geweldige wraakfilm.
Ook voor mij is het lang geleden dat ik deze gezien heb. Echt een film om van te houden en telkens weer door overrompeld te worden. De schoonheid is onbeschrijfelijk, elk shot is een schilderij met enorm veel details, als uit de tijd van de weelderige schilderijen van enkele eeuwen geleden.
De muziek is precies goed, op het juiste moment ingezet, de harmonica en daarna overvloeiend in orkest, telkens weer. Emoties worden opgeroepen door met name de muziek tezamen met het uitgebreid de tijd nemen voor het opbouwen en laten gebeuren van de emotie.
In dit geval is de uitkomst niet het doel, maar de weg ernaartoe. Want na 1x zien weet men hoe het afloopt, doch de schoonheid van de film nodigt uit tot steeds weer genieten.

Gewoon 5* waard, maar daar wil ik blijkbaar nog niet aan
Omdat ik achteraf zoiets heb van: 'wat gebeurt er nu eigenlijk helemaal in de film' hou ik het even op 4*
Eerst nog de vergelijkbare goldie-oldies bekijken


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

Gewoon 5* waard, maar daar wil ik blijkbaar nog niet aan

Omdat ik achteraf zoiets heb van: 'wat gebeurt er nu eigenlijk helemaal in de film' hou ik het op 4*

Eerst nog de vergelijkbare goldie-oldies bekijken

Wat gebeurd er nu eigenlijk in de film? Goede vraag. Ik vind dat Once Upon A Time In The West een beetje een soort vertelvorm en dramatiek heeft van een opera. Dat geldt overigens voor alle Sergio Leone films. Maar kom op man, 5 waardig en een 4? Kom op, geef hem nou die 5!


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Dat komt omdat ik zulke goede verhalen hoor over The Good, Bad & Ugly (en er was er nog zo 1)

En ik kan 'm nog niet bij mijn 5* films verdragen


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

The Good, The Bad & The Ugly is erg goed. Eigenlijk alle films van Sergio Leone zijn gewoon erg sterk omdat de beelden boven de dialoog staan. Sowieso ben ik een liefhebber van Leone dus ik kan zijn ietwat langdradige stijl absoluut waarderen.


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Langdradig is het woord niet denk ik, traag is het zeker. Alle films van Leone goed? Weet niet...

Het verhaal vond ik hier ook heel erg mooi, misschien later 4.5

Once upon a time in America vond ik audio-visueel dan wel heel fraai, het verhaal en personages stonden mij daar echt tegen.


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

Dreiecke schreef:

Langdradig is het woord niet denk ik, traag is het zeker. Alle films van Leone goed? Weet niet...

Het verhaal vond ik hier ook heel erg mooi, misschien later 4.5

Once upon a time in America vond ik audio-visueel dan wel heel fraai, het verhaal en personages stonden mij daar echt tegen.

Echt? Meen je dat? als we daar verder op in willen gaan moeten we dat bespreken bij het topic van Once Upon A Time In America.

Tja? Traag is ook zeker een woord voor Sergio Leone zijn manier van filmmaken. Maar traag klinkt meteen heel erg negatief en dat ben ik absoluut niet over deze fenomenale stijlvolle regisseur. Maar als ik je een tip mag geven als je het meeste uit Leone's oeuvre hebt gezien: ga eens voor spaghetti westerns van Corbucci, Solima en Baldi. Ze hebben een vergelijkbare stijl als Leone. Absoluut niet zo goed natuurlijk maar wel leuk om naar te kijken.


avatar van horizons

horizons

  • 5688 berichten
  • 2406 stemmen

Stuk gezien op tv afgelopen weekend, blijft Magistraal.

Die plaatjes, close-ups, muziek, acteerwerk. Echt perfect allemaal


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

horizons schreef:

Stuk gezien op tv afgelopen weekend, blijft Magistraal.

Die plaatjes, close-ups, muziek, acteerwerk. Echt perfect allemaal

Welke versie werd overigens getoond op televisie gisteren? De gerestaureerde versie of de bioscoopversie?


avatar van Ruiter13

Ruiter13

  • 140 berichten
  • 1117 stemmen

Na gisteren weer wat shots gezien te hebben verhoog ik mijn stem van 5* naar ..... oh nee


avatar van coño

coño

  • 183 berichten
  • 0 stemmen

Ruiter13 schreef:

Na gisteren weer wat shots gezien te hebben verhoog ik mijn stem van 5* naar ..... oh nee


avatar van mnrk

mnrk

  • 1876 berichten
  • 1733 stemmen

How can you trust a man who wears both a belt and suspenders? The man can't even trust his own pants.

Blijft nog steeds een klassieker van Sergio Leone....

Het verhaal, de manier van filmen,de setting, het acteerwerk en natuurlijk de muziek....blijft gewoon nog steeds super om naar te kijken....


avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

  • 587 berichten
  • 502 stemmen

Ruiter13 schreef:

Na gisteren weer wat shots gezien te hebben verhoog ik mijn stem van 5* naar ..... oh nee

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik vind dit een film die meer dan 5* verdient, maar ja, 5 is het maximum en twee keer stemmen gaat ook niet.