Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

9 (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Shane Acker
met de stemmen van Elijah Wood, John C. Reilly en Jennifer Connelly

Wanneer de lappenpop 9 (Elijah Wood) voor het eerst tot leven komt, ziet hij dat hij zich in een post-apocalyptische wereld bevindt. Al het menselijk leven is verdwenen, maar bij toeval vindt hij een kleine gemeenschap met soortgenoten die zich verstoppen voor de vreselijke machines die op aarde rondzwerven. Deze machines proberen alles en iedereen uit te roeien, omdat zij de volledige controle en macht over de wereld willen hebben. 9 weet - ondanks dat hij het groentje uit de groep is - zijn soortgenoten te overtuigen dat verstoppen geen oplossing is. Ze moeten terugslaan als ze willen overleven. Wat ze snel zullen leren is dat de toekomst van hun beschaving van henzelf afhangt...

avatar van oteis
Leuke film. Knap gemaakt. Niet zo geniaal als ik had verwacht, maar toch erg mooi.

Ja supper film.
Deed me ook een beetje denken aan gamen.
Door camera angles.
En ze lekken een beetje op little big planet.
Maar goed:

De film was super orgineel. verhaal een keer wat anders niks dan lof voor mij aan deze film dus gewoon kijken.

Mvg H van der wijk

valt tegen, had er meer van verwacht.....

avatar van wyatt earp
Eindelijk na lange tijd wachten heb ik de film gezien, en ik ben aangenaam verrast. De animatie ziet er zeer goed uit, en is het zeker waard op hem daarvoor te zien. De korte speelduur werkt wat mij betreft in zijn voordeel. Als de film langer zou zijn, zou hij saai worden. Precies goed zo.
Bij het verhaal heb ik een beetje dubbele gevoelens. Aan de ene kant zijn de lappenpoppen natuurlijk origineel, maar het gegeven dat de wereld overgenomen is door machines is al eerder gedaan. Al met al heb ik zeer genoten van deze prachtige film.
4* voor dit visueel spektakel.

avatar van benq
Hier heb ik naar uitgekeken maar het kon de verwachtingen niet helemaal bij mij waarmaken. En dat komt door de vele toevalligheden, vele scenes en dingen zijn nogal van de hak op de tak. Tempo zit er wel goed in maar ging ten koste van de uitdieping, had van mij wel wat rustiger gemogen, nu kon ik me maar moeilijk inleven.
Maar de stijl en animatie ziet er prachtig uit en de personages komen goed tot leven. En de boodschap is duidelijk en de rol die de poppen erin spelen maken ze zeer sympathiek.
Dus een voldoende maar er had meer ingezeten.

***

avatar van stuffie
Het zag er leuk uit, maar het gaat helemaal nergens over. Niks voor mij.

avatar van SJRS.VLDT
Het is zeer te merken dat deze film oorspronkelijk een korte film was. Het concept is echt iets voor een korte film, en bij sommige films wordt het concept alleen maar beter als je het om zet naar een lange speelfilm (voorbeeldje: Saw -alleen deel 1-)

9 was als korte film bijna geniaal, ze hadden er nooit een langere film van mogen maken. De scenes met de machines/monsters waren erg mooi, geluid prachtig, animatie was origineel (niet echt geweldig, maar goed qua sfeer) maar het verhaal past veel meer bij een korte film.

Deze versie krijgt van mij 3 sterren

Ozymandias88
Geweldige film. De hele sfeer die door de film loopt is pakkend en naargeestig. De vormgeving is zeer mooi gedaan en de levende lappenpoppen wekken bij mij ook nog sympathie op.
De film is precies goed zo. Wel verdiend 4 sterren.

Heb hem gezien en vind het niet slecht, maar zeker niet goed genoeg om de aandach erbij te houden.

het idee is goed en totaal wat anders, maar toch boeide deze film mij niet.

1.5* voor de animaties

erik1677
klasse animatie!
Alleen niet wat voor de allerkleinsten ben ik bang voor, daar is deze animatiefilm toch wel iets te duister voor.
persoonlijk vond ik het heerlijk om er naar te kijken.
OOk herken je meteen de hand van keiregiseur tim burton hier in.
niks mis mee

IMO werken dit soort films gewoon niet. (serieuze fantasie-animatiefilms)

De personages zijn goed uitgewerkt, hebben ook echt duidelijk uitgesproken karakters, maar dat is denk ik gelijk de valkuil van deze fillm. Ik kan geen feeling krijgen met een lappen popje dat uit alle macht de wereld van de ondergang wil redden, het is allemaal WAY too serious uitgevoerd.

toch een 2,5* voor de animatie.. respect daarvoor want die zijn wel echt zeer strak gedaan! Vooral de robots, big up!

avatar van maxerAZ
het is een goede film erg veel aandacht vind ik wel
vooral hoe ze het verzinnen zulke kleine popjes

ik geef het een 5

avatar van Minotaures
Ik had het idee dat ik telkens naar een nieuwe LotR zat te kijken dankzij Elijah Wood a.k.a Frodo.

Wel aan de korte kant...

avatar van IcU
IcU
Vond niet dat zijn stem dusdanig herkenbaar was.

ja inderdaad die stem verpest het ook wel aardig ja.. veel te zoetsappig en een te hoog blote billen gehalte

Te veel weggelaten imo.
Prachtige film soieso maar had een veel duidelijkere verhaal willen zien gepaard MET de mooie animatie.
Heb niet altijd zo zin om teveel los van de film te gaan opzoeken hoe en wat precies.

Anyway de graphics zijn een snoepje voor het oog en de mysterie en vechtscenes leuk genoeg om het erg vermakelijk te vinden.

Leuk filmpje, heb toch wel genoten. Is weer eens wat anders.
Jammer dat het zo kort was en beetje apart verhaal.

avatar van Joeri_000
Blij verrast!!

Leuk verhaal, leuke figuren. Vette creatures daar houd ik wel van en ook nog een post apocalyptische wereld !! Goed vermaakt!!

avatar van Bossjosh
Redelijke film, mooi gemaakt maar je moet er wel van houden.
Het verhaal was ook wel redelijk niet meer niet minder.
En omdat het zo mooi was was het goed te doen. 7.5/10

avatar van dnnyy17
mooi, leuk, appart, maar verwachtte meer.

vond het een beetje Tim Burton achtig of ligt dat aan mij?

avatar van Banjo
ja zeker "from producers TIM BURTON"
DE man als het gaat om details..

avatar van booyo
Een leuke film, maar had er veel meer van verwacht. Jammer. Qua animatie is het allemaal tip top in orde, kan er niks anders over zeggen. Maar het verhaal wist mij helaas niet te pakken.. Ik had op de één of andere manier niet zoveel met de lappenpoppen, wat waarschijnlijk de reden is dat ik niet tot een hoge beoordeling kan komen. Nogmaals, jammer. Zitten wel een aantal erg mooie scène's in, met als persoonlijke favoriet als ze de plaat van Somewhere Over the Rainbow wordt opgezet, prachtig..

avatar van dnnyy17
Banjo schreef:
ja zeker "from producers TIM BURTON"
DE man als het gaat om details..

inderdaad!

avatar van sandokan-veld
Aardige animatiefilm die helaas te weinig investeert in plot en karakters om echt boven de middelmaat uit te stijgen.

avatar van Scorpio11
Erg leuk

avatar van bmetz
Ik ben hem gaan kijken zonder verwachtingen en de verrassende originaliteit heeft mij deze film een 4 doen geven.

Goed.

Filmpje dat met alle gemak alle Amerikaanse langspeelCG achter zich laat, enkel en alleen al door het wat creatievere design. Het wat duistere wereldje steekt leuk af tegen de vaak al te kleurrijke koterterreur.

De lappenpopjes zijn leuk ontworpen, zo ook de machines. Hoewel die misschien net iets te metalerig en duister waren voor het verhaaltje. Echt veel humor zit er inderdaad verder niet in, maar volwassen durf ik het ook weer niet te noemen. Allemaal wel erg braaf uitgewerkt.

Visueel dubbel. Sommige zaken zien er erg goed uit, maar rook, stof, ontploffingen en vuur zijn niet om aan te zien. Wat kitscherige luchten ook af en toe, best jammer. Maar die technische mankementjes zijn makkelijk te vergeven gezien de designs.

Verhaal was op een bepaald moment wel een groter haar in de boter. Weer zo'n afgelebberd mens vs machine verhaaltje dat compleet niet boeit. Jammer, zeker wanneer er nogal uitleggerig over de hele geschiedenis gedaan wordt. Ook het tempo zit wat raar. Begint eigenlijk erg snel met veel actie, personages sterven langs alle kanten en win/verlies climaxen wisselen elkaar bijna elke vijf minuten af. Iets meer opbouw had de film wel goed gedaan.

Maar verder lekker kort, genoeg moois te zien, leuke en creatieve designs. Deed mij meer aan iets Europees denken eigenlijk. Jammer dat het financieel waarschijnlijk helemaal niet heeft kunnen opboksen tegen de Pixar meute, maar hopelijk is dit een trendsetter. Nog genoeg werk aan de winkel, maar toch een belangrijke stap in de goede richting.

avatar van Erwinner
Geen last gehad van het sound design?

Viel op zich wel mee vond ik. Muziek wat te bombastisch, maar het metaal klonk wel lekker.

ik vond dit echt een top film hoor, de animatie en die poppen zijn geweldig hij verveelde ook geen moment super!