9 (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Shane Acker
met de stemmen van Elijah Wood, John C. Reilly en Jennifer Connelly

Wanneer de lappenpop 9 (Elijah Wood) voor het eerst tot leven komt, ziet hij dat hij zich in een post-apocalyptische wereld bevindt. Al het menselijk leven is verdwenen, maar bij toeval vindt hij een kleine gemeenschap met soortgenoten die zich verstoppen voor de vreselijke machines die op aarde rondzwerven. Deze machines proberen alles en iedereen uit te roeien, omdat zij de volledige controle en macht over de wereld willen hebben. 9 weet - ondanks dat hij het groentje uit de groep is - zijn soortgenoten te overtuigen dat verstoppen geen oplossing is. Ze moeten terugslaan als ze willen overleven. Wat ze snel zullen leren is dat de toekomst van hun beschaving van henzelf afhangt...

avatar van Prudh
De grafisch zeer volwassen uitstraling van 9 wordt helaas niet ondersteund door de inhoud. Het kinderlijke verhaal ondermijnt de potentie die schuil gaat in het basisgegeven. Tim Burton meets Pixar meets Terminator 4.

In een post-apocalyptische wereld bestaan er negen lappenpoppen die zich moeten verzetten tegen zichzelfbewuste en opholgeslagen machines. Hun onderlinge verhoudingen zijn, net als de acties die ze ondernemen, clichématig op zijn best. Dat ze zich ondanks hun poppenleven net zo bewegen als mensen moet verder met een korrel zout genomen worden.

Dat in tegenstelling tot de designs. De verwoeste aarde is fenomenaal ontworpen, net als de karakters an sich. De machines zijn duizend keer cooler en enger dan die sufdingen uit T4 en ook de poppen ogen los van hun te natuurlijke bewegingen erg goed.

De sfeer die voortkomt uit het digitale oogsnoep wordt dus door het Pixarverhaal (zij het zonder de obligate humor) voor een deel teniet gedaan. De verplichte sterrenstemmencast is gelukkig volledig ingezet ten behoeve van het verhaal en is niet aan het werk gezet voor herkenning. Chapeau daarvoor, als ook voor de sound department. Ik zag de film in een zaal met übergoed geluid en dat in combinatie met de verschillende geluidseffecten van ondermeer de machines leverde af en toe een trillende bioscoopstoel op.

Ik kan enkel de conclusie trekken dat 9 een sterke en volwassen animatiefilm is met wat kinderachtige en clichématige trekjes.

avatar van Montorsi
9 was een van die veelbelovende zomertitels, met een trailer en met name een poster die deze verwachtingen opwekten. Tim Burton erbij als producent om wat publiek te trekken, en dan is het maar afwachten wat het eindresultaat is.

9 vertelt het verhaal van 9 en 8 andere lappenpoppen die in een wereld waar de mensheid is vergaan moeten zien te overleven. Dat wordt lastig gemaakt door een aantal agressieve machines. Stukje bij beetje ontdekken 9 en de anderen hoe deze Apocalypse heeft plaatsgevonden, en wat hun rol is. Dit verhaal is vrij rechtlijnig, maar wat mij betreft aardig gevonden, en leuk uitgewerkt. Haalt duidelijk zijn inspiratie uit eerdere Apocalpytische films als The Terminator en The Matrix reeksen. Had 9 het alleen van het verhaal moeten hebben was het niet veel geweest, maar gelukkig is dat niet het geval..

Want de animaties en de design zijn fantastisch. Geweldig mooie omgevingen worden je vanaf de eerste scenes toegeworpen. De luchten zijn bij vlagen geniaal, en ook die poppen zelf zien er goed uit en hun bewegingen zijn lekker vloeiend. Qua designs zijn de poppen ook erg fijn, ze hebben allemaal zo hun uiterlijke kenmerken zodat ze verrassend goed uit elkaar zijn te houden, iets wat me vooraf toch een vrij lastige klus zou worden, maar dat valt alleszins mee. Verder springen qua design de machines er erg uit, prachtige moordmachines waar de een er nog gevaarlijk uit ziet dan de ander. Daarnaast nog een veelvoud aan mooie scenes met geweldige shots van brandende gebouwen, een desolate omgeving, grauwe luchten en een vallende asregen. Het komt dan ook regelmatig voor dat je je eigenlijk op de voorgrond zou moeten focussen, maar de achtergrond eigenlijk nog veel intressanter is.

En ook het sounddesign mag genoemd worden. Leuke maar weliswaar herkenbare soundtrack (zou me niet verbazen als de vaste componist van Burton hier wat gedaan heeft). Tegen het einde een scene met een oude gramofoonplaat die aangeslingerd wordt met de poppen, en de muziek die dan soort opgepoetst wordt en het hele achtergrondgeluid wegvalt. Vervolgens valt het omgevingsgeluid weer binnen als The Machine het scherm binnenloopt. Briljant gedaan.

Waar Disney/Pixar en Dreamworks al jaren lijken te zijn vastgeroest neemt de animatie buiten deze studio's een mooie wending. Erg creatief allemaal, bijvoorbeeld hoe allerlei 'normale' gebruiksvoorwerpen in deze post-Apocalyptische wereld gebruikt wordt door pop en machine. Was Coraline dit jaar al een geweldige animatiefilm, 9 is weliswaar iets minder sterk maar alsnog een prachtige film. Laten we hopen dat er de komende tijd nog meer van zulke filmpjes uitkomen.

avatar van SilentF0rce
Wat een ontzettend goede film zeg.
Ik ging er naar toe, omdat er eigenlijk niets meer draaide wat ik nog niet gezien had.
Deze film overtrof echt iedere film die ik de laatste tijd heb gezien (o.a. Final Destination, Inglourious Basterds, Taking of Pelham 1,2,3, Public Enemies).

De animaties, de sfeer en de omgevingen zijn echt meestelijk mooi. Het verhaal was geen seconde saai.
Speelduur was geen minuut te lang en geen minuut te kort.

Echt een aanrader!

avatar van Macmanus
Acker

Wanneer weet je dat je als regisseur niet zoveel voorstelt, wanneer de producers er op de poster 10 keer groter opstaan. Ghehe, beetje jammer voor Acker. Want het zal vast vooral zijn film zijn, en hij heeft er een leuke filmpje van gemaakt.

Waar de animatie in de US voornamelijk voor kinderen bedoeld is, gaat deze wat meer richting de kant van de volwassenen op. (doet niemand meer aangezien het dan ook meteen 50 mil. minder opbrengt in het openingsweekend.) Maar toch wel leuk, hoewel het ook zeker geen extreem volwassene film is, vooral de stijl en het vergaan van de wereld maakt het wat minder lief. Ook het ontbreken van een lollig bijkarakter is ook wel eens fijn, hoewel 6 dat soms wil zijn maar goed. Verhaaltje verloopt een beetje als een adventure spelletje, onze helden doen en zoeken dingen en komen zo op allerlei plekken waar dingen gebeuren en komen we achter het hoe en waarom. Prachtige animatie bij op momenten, vooral de bibliotheek was erg gaaf vormgegeven. Dat is vooral waarom deze film wel een kijkje waard maakt, verhaal is boeiend maar niet wereld schokkend, en stem van Wood is ernstig jammer maar oke.

3.5 sterren.

avatar van Drs. DAJA
Absoluut geslaagd. De film is een bijzonder sfeervolle postapocalyptische fantasy en door het hoge tempo en de enorme dichtheid van spectacel voelt het aan als een prettige filmtrip. Er blijft geen ruimte voor emoties (nog voor originele dialogen) maar de film voelt als geheel dusdanig prettig dat het een absolute aanrader is. Ik durf zelfs te stellen dat het me heel onlogisch lijkt dat Pixar met Up hier nog overheen gaat dus misschien is 9 wel de beste animatie van 2009.

avatar van Mug
Mug
Visueel ijzersterk, eindelijk een geduchte (westerse) tegenstander van de Pixar studio; maar goed, dat wisten we eigenlijk ook wel - toch??- van het Oscar-genomineerde kort filmpje, waar deze film een toch wel een ietsiepietsie teleurstellend uitvloeisel van is.

Helaas gaat de magie van het dialoogloze kort filmpje verloren door de poppen stemmen te geven en alles uit te leggen wat er maar uit te leggen valt. Een Hollywood script is geboren, maar het rijmt niet gevoelsmatig met de sfeer. Want die is de grootste troef, tezamen met de prachtige en gedetailleerde kwijl-uit-mondhoek-oproepende animatie, zelfs in de actie-scenes die nergens onduidelijk worden.

Met een meer gedegen en gedurfder plot, zal het volgende Acker project wel eens als meesterwerk de geschiedenisboeken ingaan.

avatar van Near_Dark
Ik heb hem gisteren in de cinema gezien, UGC Antwerpen...

Na het bekijken van de Trailer zou je denken dat het een groots opgezette Actiefilm is geworden, maar dat is hij zeker niet !

Het is eerder een sfeervol verhaal dat zich afspeelt tegenover een post-apocalyptische Wereld waar het steeds zwaar bewolkt is en nergens nog dieren, mensen of planten te bespeuren zijn.

Ik vond het verhaal wat te mager uitgewerkt waardoor ik constant het gevoel had dat er méér uit dit gegeven kon worden gehaald dan nu het geval is. Maar het is toch nog een erg genietbare Animatieprent geworden die visueel erg knap in elkaar steekt, niet van "Pixar"-niveau, maar toch met een eigen unieke stijl.

De dreigende soundtrack doet zijn best om het doembeeld dat je te zien krijgt extra kracht bij te zetten.

7,5/10.
Dit is helemaal mijn genre !
Een knappe Animatiefilm die iets te licht uitvalt wat scenario betreft maar dit goed maakt met mooie beelden en heel wat sfeer.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wauw!

Wat een ongekend geweldige film is 9 zeg!
Ik heb er tot deze week nog nooit van gehoord maar wat was de verrassing tijdens het kijken groot! Dit is een animatiefilm zoals je ze bijna nooit ziet. Wat een bijzondere film is dit!

Vergeet alle vrolijke animatiefilms vol leuke diertjes en humor. 9 is zeer serieus met een Terminator 4 achtig plot over een verwoeste aarde in het post-apocalyptische tijdperk. De donkere, grauwe en kille sfeer is werkelijk geweldig! De film pakt je bij de strot en laat pas los bij de aftiteling!

9 is daarwerkelijk bijzonder spannend. De robot monsters zijn echt zeer, zeer indrukwekkend en daadwerkelijk beangstigend. De film mag dan een fantasy verhaal bevatten dat gaat over levende lappenpoppen maar verder is ie bloedserieus.
Het plot zelf is behoorlijk maar verder niet bijzonder. De indruk die de film maakt komt vooral door de weergaloze grafische vertoning en de prachtige dito soundtrack. De sfeer in de film is subliem! Je moet het zien om te snappen. De details, de weergave van vuur of een ontploffing, ga maar door.

Laat ouders alleen niet denken dat dit een leuke animatiefilm is om eens met de kleine kinderen naar toe te gaan. Dit is bepaald geen Shrek of Ice Age. 9 is vooral anders, maar minstens zo fantastisch. Ik heb zelden een animatiefilm gezien die meer indruk op me heeft gemaakt. Ik durf dit een film te noemen die een klassieker zal worden.

avatar van wwelover
Aparte film, weer eens iets heel anders dan Pixar. Maar wel een leuk voor de verandering een keer. Het verhaal vind ik wel goed bedacht, en is spannend, en dat is zeldzaam voor een animatiefilm. Daarnaast zijn de stemmen gewoon goed, en niet geforceerd grappig, maar dat past ook niet bij de film, want het is geen feelgood animatie. Al is hij zo nu en dan wel geinig. Ze mogen van mij best vaker wat serieuzere en spannendere animaties maken. Heb er van genoten. Alleen duurde hij wel te kort.

avatar van belchinees
Mooi product heeft die onbekende knaap gemaakt!

De verwachtingen waren torenhoog. Van die cover kwam de kwijl de mond uit. Helaas was het toch minder dan gehoopt.

Niet dat ik een slechte film gezien heb. Visueel was het verbluffend goed. Heerlijke animatiestijl met prachtige kleurpalet, achtergronden en settings, en originele, coole creaturen. Dat was ook al te zien op de cover natuurlijk.

Minder vond ik de stemmen. Elijah Wood of niet, de stemmen paste niet bij die poppen. Dat heeft me over de ganse lengte gestoord. Ik weet nu niet echt hoe een pop zou klinken moest het kunnen praten, maar dit vond ik maar niets. Voor mij part mochten ze gewoon allemaal zwijgen.

Inhoudelijk had ik er meer van verwacht. Die 70 minuten waren meer dan voldoende nu, mocht zelfs korter. Qua actie en sfeer zat het wel lekker snor.

3.5* is min of meer verdiend, maar ik hoop dat, moest er een 9² of 81 uitkomen, deze wel wat meer verhaal te bieden heeft.

Absoluut mooi designed en geanimeerd. Er valt een hoop te zien, maar wat er allemaal precies gebeurd is niet echt heel boeiend. Had het idee alles al eens eerder gezien te hebben en het schreeuwt wel heel nadrukkelijk 'Terminator'.

Maar toch een fijn, gelukkig kort tussendoortje.

Goede film. Ziet er fantastisch uit en is weer eens wat anders dan de standaard animatiefilm.. Heb me vermaakt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Tegenvaller.

Als in 'ik had er meer van verwacht.'

E.e.a. is fraai geanimeerd en aardig sfeervol. Het verhaal echter, is zwak. Wat ook niet echt meehelpt is dat we lang in het ongewisse blijven, en de characters weinig diepgang hebben. Maakt de betrokkenheid minder sterk.

Redelijk.

avatar van Naomi Watts
Flinke tegenvaller inderdaad.

Prachtige animatie en design maar met deze 'volwassen' look wordt helemaal niet ondersteunt door de inhoud. Wel een prachtige geanimeerde post apocalyptische setting De inhoud is een kinderachtig en nietszeggend plotje, de characters zijn enorm vlak en ook een akelige keuze uit voiceactors. Hopelijk wordt er hier wat meer meegedaan en wordt er wat meer gericht op het adult publiek.

avatar van DiKKe_OsCaR
De sfeer in deze film is precies wat ik verwachtte van Tim Burton. Maar ook het vage was weer aanwezig. Iets wat ik een stuk minder kan waarderen. Bij Corpse Bride was dat ook mijn ervaring, al vind ik het erg moeilijk om uit te leggen wat ik nu precies niet waardeer.

Bij deze film is het wat gemakkelijker, voor mij ontbreekt enorm de uitdieping en het verhaal. Ik snap eigenlijk nog altijd niet wat nu de achterliggende gedachte is, wat die poppetjes precies inhielden, en waarom het eigenlijk jute zakjes waren...

De film is erg kort, daar was ik blij mee omdat de film me niet wist te boeien. Maar wellicht had de film met 30 minuten meer heel wat duidelijker geweest.

Ik zie net op IMDB dat Tim Burton bezig is aan zijn versie van Alice in Wonderland. Ondanks 2 tegenvallers, ben ik toch wel weer erg benieuwd naar die film. Ook hierbij kan ik niet goed uitleggen waarom dat zo is.

avatar van NotJustAnOpinion
Ik blijf met dubbele gevoelens zitten na het zien van deze film.

Van de ene kant was het geweldig de animatie en de sfeer die deze film uitstraald vond ik fenominaal.
Maar het verhaal was erg dun en ook de uitwerking daarvan was warrig en erg haastig.
Juist vanwegen die dunne verhaallijn werd de film op het einde toe zelfs wat langdradig ondanks de korte speelduur.

Jammer met wat meer aandacht had dit een hele grote in zijn genre kunnen worden!

avatar van HarmJanStegenga
De tijd was zo om. Vermakelijk fimpje, visueel érg mooi en bij vlagen aardig spannend. Verhaaltechnisch stelt het echter niet zoveel voor. Weinig diepgang en een simpel en magere uitwerking van een allesbehalve bijzonder plot. Met dit originele gegeven had meer gedaan moeten worden. Toch erg vermakelijk, mooi gemaakt en genoeg leuke scénes die voor een voldoende zorgen.

avatar van Phoenix
Lag het dan echt aan mij? Niet dat ik er veel verstand van heb (van animatietechniek), maar ik vond dit visueel helemaal niet knap?

Acker heeft allemaal goede bedoelingen, maar een adequate uitwerking blijft grotendeels achterwege. Ik vond de lappenpoppen helemaal niet mooi, zeker niet gedetailleerd. Het materiaal waarvan ze zijn gemaakt doet helemaal niet als "stof" aan, maar meer als plastic met een brei-motief zonder enige diepte. Het beweegt ook helemaal verkeerd. Meer als menselijk huid (waardoor het misschien als natuurlijk wordt gezien) dan als een jutezak. Iemand een kreukel kunnen ontdekken?

De achtergronden/sets waren aardig ontworpen, maar erg wisselend van kwaliteit. Dan leken de stenen en metalen oppervlaktes net ééndimensionale bitmaps, dan was er wel degelijk wat diepte in waar te nemen. Zorgt er allemaal voor dat de naargeestige setting nooit helemaal goed uit de verf komt.

Het komt waarschijnlijk ook door het gebrek aan een origineel plot (wéér zelfbewuste machines ), gepassioneerde stemacteurs (Plummer ) en de suffe muziek dat ik meer op de animatie afgeef. Misschien is het wat dat betreft ook wel de kracht van een studio als Pixar dat ze nog meer bieden dan alleen visuele pracht en praal. Dan zie je wellicht sneller animatietechnische foutjes over het hoofd of door de vingers.

Gelukkig wordt 9 nog enigszins gered door de machines die er wél goed afgewerkt uitzien. Jammer wel weer dat de interactie met de omgeving niet echt mooi is. De brokstukken en splinters wanneer ze de boel slopen, waren erg matig vormgegeven imo. Een vergelijking met Wall-E kan 9 toch echt niet doorstaan.

Nee, toch een grote tegenvaller en zeker geen geduchte tegenstander van Pixar als je het mij vraagt.

avatar van Prrrauline
HarmJanStegenga schreef:
De tijd was zo om. Vermakelijk fimpje, visueel érg mooi en bij vlagen aardig spannend. Verhaaltechnisch stelt het echter niet zoveel voor. Weinig diepgang en een simpel en magere uitwerking van een allesbehalve bijzonder plot. Met dit originele gegeven had meer gedaan moeten worden. Toch erg vermakelijk, mooi gemaakt en genoeg leuke scènes die voor een voldoende zorgen.

Klopt. Ik had veel meer van het verhaal verwacht, maar het gaat bij deze film toch vooral om de visuele aspecten. Daarvoor grote complimenten aan Shane Acker! Overigens is het leuk om na afloop de korte film te bekijken, waarop deze langere versie is gebaseerd: zie YouTube

avatar van riesma
Weer een te hoge verwachting had deze film bij mij. De trailer zag er zo veelbelovend uit. Origineel verhaal, goede kwaliteit vormgeving, leuke en spannende sfeer, mooie effecten et cetera.
En dan valt het in zijn geheel een beetje tegen. Het verhaal begint veel te abrupt, nergens is een goede inleiding. Tijdens de film komt de abruptheid steeds terug: ineens is daar een tweede pop (#2 toevallig) en gaan ze met zijn tweeën het avontuur tegemoet, zonder een duidelijke reden.
Het uitgangspunt van het verhaal is daarentegen wel erg origineel, daar zit genoeg potentie in. Er zijn genoeg spannende momenten die je even op het puntje van je stoel laten zitten. Maar het lijkt te veel op een aaneenschakeling van spannende momenten met een te weinig diepgaand verhaal als koppelstuk. Acker had wellicht meer met Burton aan het verhaal moeten zitten, deze was nogal mager.
Visueel ziet het er allemaal goed uit, ware het niet dat er nogal eens verschil in kwaliteit te vinden is. Alsof er naderhand nog een huisje bijgeplakt is vanuit een jpeg-bestand en er soms een texture vergeten was op een object te plakken. De stijl zorgt in elk geval voor een goede toepasselijke sfeer.
9 Is wat aan de korte kant en mist net te veel om hoge ogen te gooien. Hopelijk krijgen we een goede herkansing van Acker, hij is op de juiste weg.

avatar van JacoBaco
Korte, maar sfeervolle animatiefilm en het is voor de verandering vrij serieus met daarom nauwelijks humor. (dat is geen nadeel)
Vanaf het moment dat de film begint, krijg je schitterende muziek voorgeschoteld. Nou, dat belooft wat dacht ik.

Er gebeurt eigenlijk meteen van alles. Lappenpop 9 ontwaakt en ontmoet een soortgenoot en dan worden ze vrijwel direct aangevallen door een machine. De film laat je vanaf dat moment bijna niet meer op adem komen en het tempo blijft er stevig in. Het is prima te volgen, maar toch kreeg ik zo nu en dan het gevoel alsof er minstens 20 min uit de film zijn geknipt. En dat is dan ook meteen het grootste nadeel van de film.

Positief ben ik over de muziek, sfeer, animatie en op zich leuke karakers. Het verhaal is interessant, maar er wordt net even te weinig mee gedaan. De film heeft zich waar kunnen maken, alleen niet met volle overtuiging wat mij betreft.

avatar van jeroentjuhhhhh
Verrassend.
Had iets totaal anders verwacht maar eigenlijk heeft het niks uitgemaakt, het is allemaal zeer behoorlijk.
Vrij serieus, geen humor in te bekennen maar er zijn genoeg andere aspecten die ervoor zorgen dat deze animatie toch boven gemiddeld is.
De sfeer bijvoorbeeld, al vanaf het eerste moment dat je de lappenpop tot leven ziet komen voel je het.
Het ziet er daarnaast allemaal zeer goed uit en de muziek is prima verzorgd.
Het verhaal is erg leuk gevonden en alles eromheen erg leuk bedacht en uitgevoerd.

Leuk tussendoortje, 3.5*

avatar van deft0nes
Charlie Cheese schreef:
Beetje jammer eigenlijk. Ik had er, ondanks dat ik er bijna niets over heb gehoord, best wat van verwacht.

Het verhaal-idee was wel aardig, maar de uitwerking..het begon zo 'ineens' en zo ging het de hele film door, opeens dit, opeens dat, ik kan het niet anders uitleggen.

Qua tekenstijl vond ik het weer wel erg mooi , maar dat maakt het gare verhaal helaas niet goed voor me.

2.5*.

Helemaal mee eens. Het verhaal was veels te chaotisch en van de hak op de tak. En het einde vond ik echt belachelijk. De animatie vond ik ook niet geweldig eigenlijk, maar voor het budget toch nog redelijk. Laat toch maar weer eens zien dat Pixar de animatiekoning is en niet een andere studio.

avatar van Gioia221
Hele mooie film met geweldig verhaal en een net zo goed einde!

latrat schreef:
zwaar ontgoochelend. Het hele apocalyptische ding wordt te weinig verklaard, en heeft te weinig concept om mij verder te boeien.

Ben ik niet met je eens, Het is zoals altijd de mens zn schuld. Die dr dan ook voor moeten boeten. Ik vind dat het juist heel goed is verklaard. (over de film).
Doordat gas is alles dood dus ook bacteriën, waar leven mee begint. Dankzij die ziel begint leven weer, ik vind het super verzonnen en heel lief einde

Teleurstellend.

Ik heb er maanden naar uitgekeken, maar het uiteindelijke werk was het wachten niet waard. Behalve me grondig verveeld te hebben, ergerde ik me hoe een originele opzet met zo veel potentie tot een dergelijk saai verhaal kon worden getransformeerd. De gehele film is een herhaling van zichzelf en ik kan me indenken dat de originele kortere versie een stuk beter was. Na elk monster, komt een nieuwe, na elke dood volgt er nog een, op een gegeven moment vroeg ik me af wanneer het lang voorspelbare einde zich voor zal doen. Enige symptahie voor de personages werd er gelukkig wel gewekt, waardoor het begin nog spannend was. Daarna kon het niet meer baten.
De animatie was degelijk, maar deed me nog het meest aan een videospel denken. Wellicht kwam dit ook door de kwaliteit van de film zoals ik hem zag. Als ik naar de bioscoop was geweest had hij misschien een betere indruk op me gemaakt.
Vooralsnog ben ik erg teleurgesteld in dit werkje. De spanning en sensatie die ik er van verwacht had, zelfs de uitwerking van negen personages, bleef uit.

Gemiste kans.

2.0

avatar van booyo
Een leuke film, maar had er veel meer van verwacht. Jammer. Qua animatie is het allemaal tip top in orde, kan er niks anders over zeggen. Maar het verhaal wist mij helaas niet te pakken.. Ik had op de één of andere manier niet zoveel met de lappenpoppen, wat waarschijnlijk de reden is dat ik niet tot een hoge beoordeling kan komen. Nogmaals, jammer. Zitten wel een aantal erg mooie scène's in, met als persoonlijke favoriet als ze de plaat van Somewhere Over the Rainbow wordt opgezet, prachtig..

avatar van sandokan-veld
Aardige animatiefilm die helaas te weinig investeert in plot en karakters om echt boven de middelmaat uit te stijgen.

Goed.

Filmpje dat met alle gemak alle Amerikaanse langspeelCG achter zich laat, enkel en alleen al door het wat creatievere design. Het wat duistere wereldje steekt leuk af tegen de vaak al te kleurrijke koterterreur.

De lappenpopjes zijn leuk ontworpen, zo ook de machines. Hoewel die misschien net iets te metalerig en duister waren voor het verhaaltje. Echt veel humor zit er inderdaad verder niet in, maar volwassen durf ik het ook weer niet te noemen. Allemaal wel erg braaf uitgewerkt.

Visueel dubbel. Sommige zaken zien er erg goed uit, maar rook, stof, ontploffingen en vuur zijn niet om aan te zien. Wat kitscherige luchten ook af en toe, best jammer. Maar die technische mankementjes zijn makkelijk te vergeven gezien de designs.

Verhaal was op een bepaald moment wel een groter haar in de boter. Weer zo'n afgelebberd mens vs machine verhaaltje dat compleet niet boeit. Jammer, zeker wanneer er nogal uitleggerig over de hele geschiedenis gedaan wordt. Ook het tempo zit wat raar. Begint eigenlijk erg snel met veel actie, personages sterven langs alle kanten en win/verlies climaxen wisselen elkaar bijna elke vijf minuten af. Iets meer opbouw had de film wel goed gedaan.

Maar verder lekker kort, genoeg moois te zien, leuke en creatieve designs. Deed mij meer aan iets Europees denken eigenlijk. Jammer dat het financieel waarschijnlijk helemaal niet heeft kunnen opboksen tegen de Pixar meute, maar hopelijk is dit een trendsetter. Nog genoeg werk aan de winkel, maar toch een belangrijke stap in de goede richting.

avatar van Revolt
Dee-e schreef:
Film was veel te snel afgelopen. Dat zegt genoeg toch?

Dat zegt genoeg over 2 dingen. Ten eerste dat de film maar 75 minuten duurt zonder aftiteling, en ten tweede dat het een vrij vermakelijke film was.

Leuk origineel verhaal, mooie vormgeving en op zijn tijd spannend.

6,8/10

avatar van otherfool
Brrr wat een lelijkheid. Grauwe, bombastische en repetitieve ellende (film voelt aan als minimaal 2 uur) en een hoop theatraliteit (elk van de karakters offert zichzelf minimaal 3 keer op) zorgt voor een dodelijk saaie filmbelevenis.

1*.