9 (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Shane Acker
met de stemmen van Elijah Wood, John C. Reilly en Jennifer Connelly

Wanneer de lappenpop 9 (Elijah Wood) voor het eerst tot leven komt, ziet hij dat hij zich in een post-apocalyptische wereld bevindt. Al het menselijk leven is verdwenen, maar bij toeval vindt hij een kleine gemeenschap met soortgenoten die zich verstoppen voor de vreselijke machines die op aarde rondzwerven. Deze machines proberen alles en iedereen uit te roeien, omdat zij de volledige controle en macht over de wereld willen hebben. 9 weet - ondanks dat hij het groentje uit de groep is - zijn soortgenoten te overtuigen dat verstoppen geen oplossing is. Ze moeten terugslaan als ze willen overleven. Wat ze snel zullen leren is dat de toekomst van hun beschaving van henzelf afhangt...

avatar van SnakeDoc
Erg mooi gemaakte duistere animatie. Verhaal gaat wel vrij snel en blijft een beetje eentonig.

Gelukkig wordt het nergens saai.

avatar van J.V.L.
speciale film goed gevonden

avatar van witboek
Een drie omdat ik het mooi vond. Het verhaal is betreurenswaardig en beviel me me niet.

9 is een leuke poppenfilm. Met redelijk wat actie. Maar niet meer of minder dan. De karakters wisten me niet echt te beklijven en ik het vond het geheel nogal duister. Zeker voor jongere kinderen (-12).

avatar van maxroelofs
Ik dacht altijd dat deze film van Tim Burton was?

avatar van SnakeDoc
Jim Lemley .... producer
Marci Levine .... co-producer
Graham Moloy .... associate producer
Pierre Urbain .... associate producer

Heeft schijnbaar ook zijn steentje bijgedragen, maar niet voldoende om als hoofd regisseur van 9 door het leven te gaan

avatar van maxroelofs
hmm, dat is toch nog een flinke lijst. In ieder geval bedankt voor de moeite

Tripper81
Visueel mooi, voor de rest rotzooi

Ik hou ervan als een film zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld, dat brengt bijna altijd wel een goede sfeer bij zich mee en er komen dan altijd wel een paar uitzonderlijke beelden in voor.

Jammer dat wanneer die sfeer dan word bereikt, de film helemaal door elkaar valt. De nieuwe personages zijn maar stom, sommige zelfs irritant en er worden alsmaar meer cliché's naar boven gehaald.

Erg jammer, zat véél en véél meer in.

avatar van daxclusive
maxroelofs schreef:
Ik dacht altijd dat deze film van Tim Burton was?

Dat is 9 ook.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nee, het echt vooral een Shane Acker-film. Tim Burton vond zijn short zo goed dat hij Acker de kans gaf om een lange film te maken.

avatar van Moviestar1979
Een mooie animatiefilm met een magerder verhaal.
Gelukkig maakt de actie veel goed, en verveelt hij absoluut niet.
Ook de prachtige muziek draagt z'n steentje bij.

3,0 *

avatar van Gang_Star
Een visueel fraaie animatiefilm die uitstekend weg kijkt. Dit komt voornamelijk doordat het nogal duister en gelijktijdig ook erg sfeervol is. Een film die geen moment verveelt.

avatar van horizons
Heel erg mooi gemaakt. Wel heel erg naargeestig en donker.

avatar van BoordAppel
Grappig dat de commentaren hier nogal overeenkomsten vertonen (mooi design, matig verhaal) maar dat de cijfers nogal verschillen.

Ik sluit me in ieder geval bij de meeste commentaren aan. Het verhaal begint prima maar wordt al snel oninteressant en vrij standaard. Er zitten ook wat onduidelijke dingen in want waarom doet 1 bijvoorbeeld zo moeilijk? Een nogal gemakkelijke manier om wat spanning te creëren die verder niet echt uitgelegd wordt. Maar goed, misschien mis ik iets. Het verhaal lijkt een beetje op twee gedachten te hinken: maken we een kinderfilm of toch een animatiefilm voor volwassenen.

9 doet het visueel gelukkig een stuk beter. De actiescenes zijn prima maar het zijn de designs die indruk maken. Vooral de robots zien er goed uit. The machine leek zelfs een beetje geïnspireerd op GLaDOS, maar dan wat viezer... en minder spraakzaam.

Al met al een heel aardig filmpje. Acker mag er van mij nog wel een maken, hopelijk dan puur op volwassenen gericht.

avatar van jipt
Vond de animatie maar niks, het is sfeervol en actierijk genoeg voor een 3*

Mooie film best spannend voor een animatie daarom een 3,0

Vond het prachtig maar het verhaal heel zwak.

avatar van 1311811
Geweldige animatie (in full HD arrangement) die heel sfeervol is vanwege hoofdzakelijk de muziek; immersive! Misschien weinig verhaal, toch voldoende voor mij en zeker een origineel concept!

avatar van Atmos
Net voor de eerste x gezien ...
Duister en onheilspellend....qua animatie én muziek..
Zeer zeker aanbevelingswaardig.. 4 sterren

avatar van movimaker
Het is eigenlijk een kort verhaal wat een betje uitgerekt wordt maar dat maakt het verhaal niet minder bijzonder, vind ik ook heb ik het idee dat deze film niet specifiek op kinderen of volwassenen gericht is maar gewoon op liefhebbers van dit genre (wat van alle leeftijden kan zijn)
Bijzondere film animatie vind ik mooi, en ik vind het een leuk idee om een film te maken over de tijd na dat de mensheid is uitgestorven (aangezien veel films gaan over tijdens het gevecht met robots in plaats van er na) toch jammer dat er wel wat vragen in me op komen na dat ik de film heb gezien zoals, waarom gaat 2 aan het begin van de film niet samen met 9 in dat blik zitten in plaats van tegen dat beest vechten? Maar toch vind ik deze film wel een aanrader

Goeie en originele film.

avatar van arno74
Ik hou van goede animaties en hoopte dat deze ook daaronder viel. Maar inhoudelijk is het zo mager en zielloos dat het ondanks de korte duur vervelend werd om uit te kijken, volstrekt niet boeiend, bovendien werd de afloop op een gegeven moment wel erg voorspelbaar, en dan heb je nog bijna een half uur te gaan.

Misschien dat het als short een hele aardige was, maar voor een langspeelfilm mist het behoorlijk wat inhoud. Ook qua tempo hapert het nogal waardoor je ziet dat er gewoon gaten in de film zitten die met saaie uitgerekte stukken worden gevuld. De sfeer komt maar niet van de grond, het blijft allemaal donker, leeg en... saai. Met nog wat cliché's wordt geprobeerd om emotie eraan toe te voegen maar wat mij betreft mislukt dat. Het ontwerp van de animaties was op papier misschien aardig, maar dat alleen is niet voldoende om een goede film te maken. Een film dat noch voor kinderen noch voor volwassenen interessant is. Een magere 1,5*

Een film als Coraline (2009), toevallig (?) uit hetzelfde jaar, laat zien hoe een animatie met lappen poppen wel moet. 9 komt in vergelijking daarmee erg bekaaid vanaf.

avatar van Antonev
Heerlijke, sfeervolle en vooral donkere animatiefilm met een duister verhaal. De opbouw is uitstekend en mede door de vrij korte speelduur blijft het de gehele speelduur buitengewoon boeiend. Dit blijft toch wel een van mijn favoriete animatiefilms.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geslaagd en visueel vooral erg aantrekkelijk tussendoortje, deze animatiefilm van amper 70 minuten. Die speelduur was ook fijn, in de verkeerde handen had men dit zo willen rekken tot een film van ruim twee uur, maar juist dat compacte en eenvoudige maakt 9 sterk. Op scriptniveau is er niets waar je heel enthousiast van kan worden, maar het stijltje is sterk en visueel worden er hele mooie dingen neergezet, met name rondom de machines. Het is duister, maar niet té duister. Wat dat betreft prima voor ouders die hun kroost een alleraardigste en spannende film willen voorschotelen en de zoveelste animatiefilm van het kaliber 'kijk, dit dikke nijlpaard kan zingen' zat zijn.

3,5 sterren.