Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

9 (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Shane Acker
met de stemmen van Elijah Wood, John C. Reilly en Jennifer Connelly

Wanneer de lappenpop 9 (Elijah Wood) voor het eerst tot leven komt, ziet hij dat hij zich in een post-apocalyptische wereld bevindt. Al het menselijk leven is verdwenen, maar bij toeval vindt hij een kleine gemeenschap met soortgenoten die zich verstoppen voor de vreselijke machines die op aarde rondzwerven. Deze machines proberen alles en iedereen uit te roeien, omdat zij de volledige controle en macht over de wereld willen hebben. 9 weet - ondanks dat hij het groentje uit de groep is - zijn soortgenoten te overtuigen dat verstoppen geen oplossing is. Ze moeten terugslaan als ze willen overleven. Wat ze snel zullen leren is dat de toekomst van hun beschaving van henzelf afhangt...

avatar van JacoBaco
Ik was op Lowlands en ik zat in de zaal toen ineens Eldorado werd vertoond. Those sons of bitches!!

JacoBaco schreef:

ik heb van een operateur gehoord dat er distributieproblemen waren ja.

avatar van JacoBaco
€ 150,- betaald om de film op Lowlands te kunnen aanschouwen en dan word hij gewoon even niet gedraaid. Echt heel naar. Distributieproblemen. Ach ja, nog 2 weekjes en dan zie ik hem alsnog.

avatar van JDSsmetje
JacoBaco schreef:
€ 150,-

€ 150 , toch een beetje veel vind je niet.

JDSsmetje schreef:

€ 150 , toch een beetje veel vind je niet.

Ja, nogal.

"You will protect the future"

avatar van Prudh
De grafisch zeer volwassen uitstraling van 9 wordt helaas niet ondersteund door de inhoud. Het kinderlijke verhaal ondermijnt de potentie die schuil gaat in het basisgegeven. Tim Burton meets Pixar meets Terminator 4.

In een post-apocalyptische wereld bestaan er negen lappenpoppen die zich moeten verzetten tegen zichzelfbewuste en opholgeslagen machines. Hun onderlinge verhoudingen zijn, net als de acties die ze ondernemen, clichématig op zijn best. Dat ze zich ondanks hun poppenleven net zo bewegen als mensen moet verder met een korrel zout genomen worden.

Dat in tegenstelling tot de designs. De verwoeste aarde is fenomenaal ontworpen, net als de karakters an sich. De machines zijn duizend keer cooler en enger dan die sufdingen uit T4 en ook de poppen ogen los van hun te natuurlijke bewegingen erg goed.

De sfeer die voortkomt uit het digitale oogsnoep wordt dus door het Pixarverhaal (zij het zonder de obligate humor) voor een deel teniet gedaan. De verplichte sterrenstemmencast is gelukkig volledig ingezet ten behoeve van het verhaal en is niet aan het werk gezet voor herkenning. Chapeau daarvoor, als ook voor de sound department. Ik zag de film in een zaal met übergoed geluid en dat in combinatie met de verschillende geluidseffecten van ondermeer de machines leverde af en toe een trillende bioscoopstoel op.

Ik kan enkel de conclusie trekken dat 9 een sterke en volwassen animatiefilm is met wat kinderachtige en clichématige trekjes.

Ben toch heel nieuwsgierig naar het verhaal of die lappenpoppen met een serieuze bedoeling zijn gemaakt. En is het reeel om te denken dat een paar poppen de toekomst moeten redden?

avatar van Prudh
Er zijn wel debielere dingen die de wereld gered hebben...

avatar van Montorsi
9 was een van die veelbelovende zomertitels, met een trailer en met name een poster die deze verwachtingen opwekten. Tim Burton erbij als producent om wat publiek te trekken, en dan is het maar afwachten wat het eindresultaat is.

9 vertelt het verhaal van 9 en 8 andere lappenpoppen die in een wereld waar de mensheid is vergaan moeten zien te overleven. Dat wordt lastig gemaakt door een aantal agressieve machines. Stukje bij beetje ontdekken 9 en de anderen hoe deze Apocalypse heeft plaatsgevonden, en wat hun rol is. Dit verhaal is vrij rechtlijnig, maar wat mij betreft aardig gevonden, en leuk uitgewerkt. Haalt duidelijk zijn inspiratie uit eerdere Apocalpytische films als The Terminator en The Matrix reeksen. Had 9 het alleen van het verhaal moeten hebben was het niet veel geweest, maar gelukkig is dat niet het geval..

Want de animaties en de design zijn fantastisch. Geweldig mooie omgevingen worden je vanaf de eerste scenes toegeworpen. De luchten zijn bij vlagen geniaal, en ook die poppen zelf zien er goed uit en hun bewegingen zijn lekker vloeiend. Qua designs zijn de poppen ook erg fijn, ze hebben allemaal zo hun uiterlijke kenmerken zodat ze verrassend goed uit elkaar zijn te houden, iets wat me vooraf toch een vrij lastige klus zou worden, maar dat valt alleszins mee. Verder springen qua design de machines er erg uit, prachtige moordmachines waar de een er nog gevaarlijk uit ziet dan de ander. Daarnaast nog een veelvoud aan mooie scenes met geweldige shots van brandende gebouwen, een desolate omgeving, grauwe luchten en een vallende asregen. Het komt dan ook regelmatig voor dat je je eigenlijk op de voorgrond zou moeten focussen, maar de achtergrond eigenlijk nog veel intressanter is.

En ook het sounddesign mag genoemd worden. Leuke maar weliswaar herkenbare soundtrack (zou me niet verbazen als de vaste componist van Burton hier wat gedaan heeft). Tegen het einde een scene met een oude gramofoonplaat die aangeslingerd wordt met de poppen, en de muziek die dan soort opgepoetst wordt en het hele achtergrondgeluid wegvalt. Vervolgens valt het omgevingsgeluid weer binnen als The Machine het scherm binnenloopt. Briljant gedaan.

Waar Disney/Pixar en Dreamworks al jaren lijken te zijn vastgeroest neemt de animatie buiten deze studio's een mooie wending. Erg creatief allemaal, bijvoorbeeld hoe allerlei 'normale' gebruiksvoorwerpen in deze post-Apocalyptische wereld gebruikt wordt door pop en machine. Was Coraline dit jaar al een geweldige animatiefilm, 9 is weliswaar iets minder sterk maar alsnog een prachtige film. Laten we hopen dat er de komende tijd nog meer van zulke filmpjes uitkomen.

Montorsi schreef:
(zou me niet verbazen als de vaste componist van Burton hier wat gedaan heeft)

Ik dacht bij de opening credits gelezen te hebben dat Elfman de themes heeft verzorgd.

Mr_White
Bijzonder aangename animatiefilm over lappenpoppen in een apocalyptische wereld. De animatie is echt schitterend en de setting donker en onaangenaam. Achtergronden zien er geweldig uit, evenals de designs van de verschillende machines (die soort Medusa-achtige slang met kinderpoppen-hoofd was echt meesterlijk.

Het verhaaltje verloopt helaas wat cliché en heeft verder niet veel om het lijf (ik had meerdere malen het gevoel dat er met zijn 80 minuten veel en veel meer uit gehaald had kunnen worden) maar toch is het ergens verfrissend om eens een animatiefilm te zien met volwassen thema's die niet na enige tijd verzandt in een kinderfilmpje (*kuch* Wall-E *kuch*).

avatar van Xen0n
Lijkt me een heel apart verhaal, 't zegt me allemaal weinig. Het maakt me wel benieuwd, met zo'n korte speelduur wordt het waarschijnlijk wel een vermakelijk tussendoortje.

avatar van SilentF0rce
Wat een ontzettend goede film zeg.
Ik ging er naar toe, omdat er eigenlijk niets meer draaide wat ik nog niet gezien had.
Deze film overtrof echt iedere film die ik de laatste tijd heb gezien (o.a. Final Destination, Inglourious Basterds, Taking of Pelham 1,2,3, Public Enemies).

De animaties, de sfeer en de omgevingen zijn echt meestelijk mooi. Het verhaal was geen seconde saai.
Speelduur was geen minuut te lang en geen minuut te kort.

Echt een aanrader!

avatar van Macmanus
Acker

Wanneer weet je dat je als regisseur niet zoveel voorstelt, wanneer de producers er op de poster 10 keer groter opstaan. Ghehe, beetje jammer voor Acker. Want het zal vast vooral zijn film zijn, en hij heeft er een leuke filmpje van gemaakt.

Waar de animatie in de US voornamelijk voor kinderen bedoeld is, gaat deze wat meer richting de kant van de volwassenen op. (doet niemand meer aangezien het dan ook meteen 50 mil. minder opbrengt in het openingsweekend.) Maar toch wel leuk, hoewel het ook zeker geen extreem volwassene film is, vooral de stijl en het vergaan van de wereld maakt het wat minder lief. Ook het ontbreken van een lollig bijkarakter is ook wel eens fijn, hoewel 6 dat soms wil zijn maar goed. Verhaaltje verloopt een beetje als een adventure spelletje, onze helden doen en zoeken dingen en komen zo op allerlei plekken waar dingen gebeuren en komen we achter het hoe en waarom. Prachtige animatie bij op momenten, vooral de bibliotheek was erg gaaf vormgegeven. Dat is vooral waarom deze film wel een kijkje waard maakt, verhaal is boeiend maar niet wereld schokkend, en stem van Wood is ernstig jammer maar oke.

3.5 sterren.

avatar van Drs. DAJA
Absoluut geslaagd. De film is een bijzonder sfeervolle postapocalyptische fantasy en door het hoge tempo en de enorme dichtheid van spectacel voelt het aan als een prettige filmtrip. Er blijft geen ruimte voor emoties (nog voor originele dialogen) maar de film voelt als geheel dusdanig prettig dat het een absolute aanrader is. Ik durf zelfs te stellen dat het me heel onlogisch lijkt dat Pixar met Up hier nog overheen gaat dus misschien is 9 wel de beste animatie van 2009.

avatar van JanVR
Deze wil ik wel zien, lijkt me goed!

avatar van Montorsi
een week gedraaid, en 25 stemmen..

avatar van Sven Vermant
Dat zijn inderdaad weinig stemmers (en misschien ook wel bezoekers..) voor een bijzondere animatiefilm die meer dan de moeite waard is.
Vooral visueel is de film erg sterk.
Verhaal zoals al eerder gezegd wat minder.

dikke 3,5*

avatar van namingway24
Matige film. De animatie is erg goed te noemen, maar het verhaal boeide me niet. Het is wel lekker duister, maar je hebt geen tijd om je met de karakters te binden omdat de film te snel van de ene in de andere scène springt. Het lijken meer cutscenes uit een videogame. de moeite net waard.

avatar van wimnoot
namingway24 schreef:
Het lijken meer cutscenes uit een videogame. de moeite net waard.

Let jij is een beetje op je taalgebruik zeg!

avatar van Mug
Mug
Visueel ijzersterk, eindelijk een geduchte (westerse) tegenstander van de Pixar studio; maar goed, dat wisten we eigenlijk ook wel - toch??- van het Oscar-genomineerde kort filmpje, waar deze film een toch wel een ietsiepietsie teleurstellend uitvloeisel van is.

Helaas gaat de magie van het dialoogloze kort filmpje verloren door de poppen stemmen te geven en alles uit te leggen wat er maar uit te leggen valt. Een Hollywood script is geboren, maar het rijmt niet gevoelsmatig met de sfeer. Want die is de grootste troef, tezamen met de prachtige en gedetailleerde kwijl-uit-mondhoek-oproepende animatie, zelfs in de actie-scenes die nergens onduidelijk worden.

Met een meer gedegen en gedurfder plot, zal het volgende Acker project wel eens als meesterwerk de geschiedenisboeken ingaan.

avatar van Twilight
Vind de sfeer erg mooi gedaan.
Ziet er uit als een wat minder conventionele animatie film.
Ben erg benieuwd!

avatar van namingway24
Ik weet niet wat meneer wimnoot tegen mijn taalgebruik heeft, maar een Cutscene is een engels woord dat staat voor een filmpje dat af en toe tussen het spelen van de game door verschijnt, om het verhaal op gang te houden.

En als het gewoon een grapje was, ben ik er mooi ingetrapt...

avatar van wimnoot
namingway24 schreef:

En als het gewoon een grapje was, ben ik er mooi ingetrapt...

Het was maar een grapje . Maar ik heb ook weer wat geleerd!
Ik wist niet dat dat cutscene's waren.

avatar van brabusRUS
Kaskraker in Rusland.

can't wait to go to see this one!!!

avatar van losbandig
Is deze film geschikt voor de jeugd of kan ik mijn schatjes (10 & 12) beter thuis laten ??

avatar van Prudh
Dr zitten wel wat enge stukjes tussen en de film is best action packed. Hangt er waarschijnlijk ook wel vanaf hoe bang ze zijn uitgevallen en of het meisjes of jongetjes zijn. Grensgevalletje, met de neiging tot thuis laten. Verwacht in ieder geval geen puur Pixargevalletje.

avatar van Montorsi
Ik neig wat meer naar meenemen, maar het hangt er inderdaad vanaf wat ze gewend zijn. Het is eigenlijk vooral een spannende avonturenfilm, maar wel vrij duistere. Als ik het projecteer op mezelf op die leeftijd zou ik zeggen, gaan!