Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

9 (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Shane Acker
met de stemmen van Elijah Wood, John C. Reilly en Jennifer Connelly

Wanneer de lappenpop 9 (Elijah Wood) voor het eerst tot leven komt, ziet hij dat hij zich in een post-apocalyptische wereld bevindt. Al het menselijk leven is verdwenen, maar bij toeval vindt hij een kleine gemeenschap met soortgenoten die zich verstoppen voor de vreselijke machines die op aarde rondzwerven. Deze machines proberen alles en iedereen uit te roeien, omdat zij de volledige controle en macht over de wereld willen hebben. 9 weet - ondanks dat hij het groentje uit de groep is - zijn soortgenoten te overtuigen dat verstoppen geen oplossing is. Ze moeten terugslaan als ze willen overleven. Wat ze snel zullen leren is dat de toekomst van hun beschaving van henzelf afhangt...

avatar van klaploper
echt leuk om te zien tot het ende

Matig verhaal, maar fantastisch mooi gemaakt en geregeld ook best spannend. Het is maar een kort filmpje, dus ik zou hem zeker eens kijken.

avatar van Phoenix
Lag het dan echt aan mij? Niet dat ik er veel verstand van heb (van animatietechniek), maar ik vond dit visueel helemaal niet knap?

Acker heeft allemaal goede bedoelingen, maar een adequate uitwerking blijft grotendeels achterwege. Ik vond de lappenpoppen helemaal niet mooi, zeker niet gedetailleerd. Het materiaal waarvan ze zijn gemaakt doet helemaal niet als "stof" aan, maar meer als plastic met een brei-motief zonder enige diepte. Het beweegt ook helemaal verkeerd. Meer als menselijk huid (waardoor het misschien als natuurlijk wordt gezien) dan als een jutezak. Iemand een kreukel kunnen ontdekken?

De achtergronden/sets waren aardig ontworpen, maar erg wisselend van kwaliteit. Dan leken de stenen en metalen oppervlaktes net ééndimensionale bitmaps, dan was er wel degelijk wat diepte in waar te nemen. Zorgt er allemaal voor dat de naargeestige setting nooit helemaal goed uit de verf komt.

Het komt waarschijnlijk ook door het gebrek aan een origineel plot (wéér zelfbewuste machines ), gepassioneerde stemacteurs (Plummer ) en de suffe muziek dat ik meer op de animatie afgeef. Misschien is het wat dat betreft ook wel de kracht van een studio als Pixar dat ze nog meer bieden dan alleen visuele pracht en praal. Dan zie je wellicht sneller animatietechnische foutjes over het hoofd of door de vingers.

Gelukkig wordt 9 nog enigszins gered door de machines die er wél goed afgewerkt uitzien. Jammer wel weer dat de interactie met de omgeving niet echt mooi is. De brokstukken en splinters wanneer ze de boel slopen, waren erg matig vormgegeven imo. Een vergelijking met Wall-E kan 9 toch echt niet doorstaan.

Nee, toch een grote tegenvaller en zeker geen geduchte tegenstander van Pixar als je het mij vraagt.

avatar van Near_Dark
Bwoah, voor de liefhebbers van SF en Fantasy is dit best een aanrader !
Ik geef toe dat het verhaaltje niets bijzonder is, maar de plaatjes zijn om duimen en vingers bij af te likken.

Ik heb hem in de cinema gezien, dus kan nu niet snel effe checken of de minpunten die jij beschrijft kloppen.
Maar die zijn mij in de cinema alleszins niet opgevallen, vreemd...

avatar van Charlie Cheese
Beetje jammer eigenlijk. Ik had er, ondanks dat ik er bijna niets over heb gehoord, best wat van verwacht.

Het verhaal-idee was wel aardig, maar de uitwerking..het begon zo 'ineens' en zo ging het de hele film door, opeens dit, opeens dat, ik kan het niet anders uitleggen.

Qua tekenstijl vond ik het weer wel erg mooi , maar dat maakt het gare verhaal helaas niet goed voor me.

2.5*.

avatar van Betamax
Prima verhaal.
Prachtige animaties en ook nog goed geluid.
Op blu-ray zagen de poppen er prachtig uit.
Het was genieten.

avatar van tal1b
byzonder leuk om te zien, op dvd ook best te pruimen

avatar van Erwinner
Alleen jammer van de vreselijkste opgepompte - die maar niet wil verdwijnen - soundtrack ooit. Vreemd dat niemand daarover begint, ik draaide de volumeknop steeds zachter. Wel lekker weinig inhoud en hersenloos knallen.

Leuke vormgeving 3.5*

avatar van Prrrauline
HarmJanStegenga schreef:
De tijd was zo om. Vermakelijk fimpje, visueel érg mooi en bij vlagen aardig spannend. Verhaaltechnisch stelt het echter niet zoveel voor. Weinig diepgang en een simpel en magere uitwerking van een allesbehalve bijzonder plot. Met dit originele gegeven had meer gedaan moeten worden. Toch erg vermakelijk, mooi gemaakt en genoeg leuke scènes die voor een voldoende zorgen.

Klopt. Ik had veel meer van het verhaal verwacht, maar het gaat bij deze film toch vooral om de visuele aspecten. Daarvoor grote complimenten aan Shane Acker! Overigens is het leuk om na afloop de korte film te bekijken, waarop deze langere versie is gebaseerd: zie YouTube

avatar van riesma
Weer een te hoge verwachting had deze film bij mij. De trailer zag er zo veelbelovend uit. Origineel verhaal, goede kwaliteit vormgeving, leuke en spannende sfeer, mooie effecten et cetera.
En dan valt het in zijn geheel een beetje tegen. Het verhaal begint veel te abrupt, nergens is een goede inleiding. Tijdens de film komt de abruptheid steeds terug: ineens is daar een tweede pop (#2 toevallig) en gaan ze met zijn tweeën het avontuur tegemoet, zonder een duidelijke reden.
Het uitgangspunt van het verhaal is daarentegen wel erg origineel, daar zit genoeg potentie in. Er zijn genoeg spannende momenten die je even op het puntje van je stoel laten zitten. Maar het lijkt te veel op een aaneenschakeling van spannende momenten met een te weinig diepgaand verhaal als koppelstuk. Acker had wellicht meer met Burton aan het verhaal moeten zitten, deze was nogal mager.
Visueel ziet het er allemaal goed uit, ware het niet dat er nogal eens verschil in kwaliteit te vinden is. Alsof er naderhand nog een huisje bijgeplakt is vanuit een jpeg-bestand en er soms een texture vergeten was op een object te plakken. De stijl zorgt in elk geval voor een goede toepasselijke sfeer.
9 Is wat aan de korte kant en mist net te veel om hoge ogen te gooien. Hopelijk krijgen we een goede herkansing van Acker, hij is op de juiste weg.

avatar van Near_Dark
Visueel verschillend in kwaliteit....

Hebben we het hier dan over de versie die je in de cinema hebt gezien, of de DVD/Blu Ray versie...? Of over een filmdownload waarvan je niet zeker kan zijn dat hij al dan niet werd gecomprimeerd en dus aan kwaliteit heeft ingeboet....?

Mij is dit alleszins NIET opgevallen in de cinema...
Misschien dat mij dat bij een tweede kijkbeurt op tv wel zal opvallen..?

avatar van riesma
Ik bedoel visueel ín de film, niet de kwaliteit ván de film, daar kijk ik doorheen. Sommige effecten en objecten doen heel erg 2D aan in een 3D wereld.

avatar van Phoenix
Gelukkig, ik was niet de enige. Ik keek overigens een blu-ray rip. Haarscherp was 'ie. Misschien dat daardoor af en toe het gebrek aan detail extra opviel.

avatar van latrat
zwaar ontgoochelend. HEt hele apocalyptische ding wordt te weinig verklaard, en heeft te weinig concept om mij verder te boeien.

Misschien was het wat overmoed van de makers. We hebben een kei coole sstijl, dus de rest is niet zo belangrijk meer.

avatar van JacoBaco
Korte, maar sfeervolle animatiefilm en het is voor de verandering vrij serieus met daarom nauwelijks humor. (dat is geen nadeel)
Vanaf het moment dat de film begint, krijg je schitterende muziek voorgeschoteld. Nou, dat belooft wat dacht ik.

Er gebeurt eigenlijk meteen van alles. Lappenpop 9 ontwaakt en ontmoet een soortgenoot en dan worden ze vrijwel direct aangevallen door een machine. De film laat je vanaf dat moment bijna niet meer op adem komen en het tempo blijft er stevig in. Het is prima te volgen, maar toch kreeg ik zo nu en dan het gevoel alsof er minstens 20 min uit de film zijn geknipt. En dat is dan ook meteen het grootste nadeel van de film.

Positief ben ik over de muziek, sfeer, animatie en op zich leuke karakers. Het verhaal is interessant, maar er wordt net even te weinig mee gedaan. De film heeft zich waar kunnen maken, alleen niet met volle overtuiging wat mij betreft.

avatar van Rascal
1 klein minpuntje: lappenpop#?? met die cape: "There's nothing more we can do" etc. etc. Zowaar tegen 't irritante aan..

Maar dat maakt ie dan later weer goed

avatar van Fixi88
Leuke animatiefilm die net weer wat anders is dan de rest. Verhaal is goed maar daarintegen wel weer wat kort. Animaties zijn redelijk al halen zij de kwaliteit van pixar niet. Al met al een amusant verhaaltje. 3*

avatar van jeroentjuhhhhh
Verrassend.
Had iets totaal anders verwacht maar eigenlijk heeft het niks uitgemaakt, het is allemaal zeer behoorlijk.
Vrij serieus, geen humor in te bekennen maar er zijn genoeg andere aspecten die ervoor zorgen dat deze animatie toch boven gemiddeld is.
De sfeer bijvoorbeeld, al vanaf het eerste moment dat je de lappenpop tot leven ziet komen voel je het.
Het ziet er daarnaast allemaal zeer goed uit en de muziek is prima verzorgd.
Het verhaal is erg leuk gevonden en alles eromheen erg leuk bedacht en uitgevoerd.

Leuk tussendoortje, 3.5*

avatar van RipCurl
Visueel gezien een mooie film, maar het verhaal was toch erg vermoeiend. Heb hem afgekeken, maar vond het niet bijzonder. Misschien leuk voor een platform game, maar niet als film.

avatar van RSmovie91
Zeer aparte film, maar wel erg vermakelijk. Ik denk dat dit wel 1 van de spannendste animatie films is die ik ooit heb gezien.
De kwaliteit van de animatie vind ik erg goed gedaan. Al had ik soms het idee dat er wat diepte mist, vooral bij de poppen zelf (wat de stof btreft).
Het verhaal was een tikkeltje ver gezocht, maar ik vond het toch wel interressant.

Maar wat ik minder vond is dat ik soms alles wat snel vond gaan.
De tijd waarin ze 2 proberen te redden en dat ze dan weer terug zijn had bijvoorbeeld wat uitgebreider en/of spannender gemogen .

Maar verder is het een zeer degelijke animatie film.

Mooi gemaakt maar het kon me niet echt boeien.

avatar van sofripa
Bijzonder, innemend en weer eens wat anders. Duidelijk een film die met veel liefde is gemaakt. Een origineel verhaal (kom daar nog maar eens om tegenwoordig) met goede happen van Terminator Salvation en Lord of the Rings. Ik heb geintrigeerd zitten kijken. 4 sterren

avatar van lagaiske
Zeer aangenaam verrast bij het bekijken van deze animatie film!!!!!
Tis eens wat anders!!!

avatar van deft0nes
Charlie Cheese schreef:

2.5*.

Helemaal mee eens. Het verhaal was veels te chaotisch en van de hak op de tak. En het einde vond ik echt belachelijk. De animatie vond ik ook niet geweldig eigenlijk, maar voor het budget toch nog redelijk. Laat toch maar weer eens zien dat Pixar de animatiekoning is en niet een andere studio.

avatar van Ninto
Het verhaal klinkt een beetje als Terminator Salvation... misschien ga ik hem wel kijken ook...

avatar van morpheus31
Ik vond het een goede en boeiende film. Mooi gemaakt, leuk verhaal en ook nog hier en daar flink spannend. Zeker geen animatiefilm voor (kleine) kinderen trouwens.
Het grote pluspunt vind ik dat er eindelijk weer eens een animatiefilm is waar het sentiment en moraal er niet duimendik bovenop ligt, daar hebben de (animatie) films van tegenwoordig toch wel regelmatig een handje van.
Minpuntje vond ik de korte speelduur, alsof het geld op was en er even snel een eind aan gedraaid moest worden. Er had wat mij betreft wel wat meer in het verhaal gezeten.
Al met al toch een dikke voldoende !

avatar van Killerbert
mooie film, goed verhaal

niet verwacht van deze film

avatar van Gioia221
Hele mooie film met geweldig verhaal en een net zo goed einde!

latrat schreef:
zwaar ontgoochelend. Het hele apocalyptische ding wordt te weinig verklaard, en heeft te weinig concept om mij verder te boeien.

Ben ik niet met je eens, Het is zoals altijd de mens zn schuld. Die dr dan ook voor moeten boeten. Ik vind dat het juist heel goed is verklaard. (over de film).
Doordat gas is alles dood dus ook bacteriën, waar leven mee begint. Dankzij die ziel begint leven weer, ik vind het super verzonnen en heel lief einde

avatar van DiKKe_OsCaR
Near_Dark schreef:

Inderdaad effe rechtzetten, want er zijn blijkbaar héél wat mensen die denken dat dit een Tim Burton film is

Ze plakken met plezier zijn naam op de affiche omdat het zo'n bekende regisseur is, maar voor "9" was Tim één van de vele producers, de regisseur is - zoals bovenaan te lezen staat - Shane Acker, dit is diens debuutfilm die hij trouwens helemaal zelf bedacht heeft.

Het is maar dat je het weet hè

Damn.. . Ik moet toegeven dat ik me niet zo goed in de film heb verdiept (lees: even gelezen wie de regisseur is), maar ik was er echt vanuit gegaan dat het een Tim Burton was... Ik kom daarnet achter mijn fout, en ben dus meteen mijn bericht over deze film gaan checken.. Wat een blunder!

Wat je zegt, zijn naam stond ook groot op de poster. Vandaar mijn fout denk ik. Dit alles neemt overigens niet weg dat wat ik over de film te zeggen had blijft staan, ik vond het een Tim Burton vaagheidstijl.

Teleurstellend.

Ik heb er maanden naar uitgekeken, maar het uiteindelijke werk was het wachten niet waard. Behalve me grondig verveeld te hebben, ergerde ik me hoe een originele opzet met zo veel potentie tot een dergelijk saai verhaal kon worden getransformeerd. De gehele film is een herhaling van zichzelf en ik kan me indenken dat de originele kortere versie een stuk beter was. Na elk monster, komt een nieuwe, na elke dood volgt er nog een, op een gegeven moment vroeg ik me af wanneer het lang voorspelbare einde zich voor zal doen. Enige symptahie voor de personages werd er gelukkig wel gewekt, waardoor het begin nog spannend was. Daarna kon het niet meer baten.
De animatie was degelijk, maar deed me nog het meest aan een videospel denken. Wellicht kwam dit ook door de kwaliteit van de film zoals ik hem zag. Als ik naar de bioscoop was geweest had hij misschien een betere indruk op me gemaakt.
Vooralsnog ben ik erg teleurgesteld in dit werkje. De spanning en sensatie die ik er van verwacht had, zelfs de uitwerking van negen personages, bleef uit.

Gemiste kans.

2.0