9 (2009)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Shane Acker
met de stemmen van Elijah Wood, John C. Reilly en Jennifer Connelly

Wanneer de lappenpop 9 (Elijah Wood) voor het eerst tot leven komt, ziet hij dat hij zich in een post-apocalyptische wereld bevindt. Al het menselijk leven is verdwenen, maar bij toeval vindt hij een kleine gemeenschap met soortgenoten die zich verstoppen voor de vreselijke machines die op aarde rondzwerven. Deze machines proberen alles en iedereen uit te roeien, omdat zij de volledige controle en macht over de wereld willen hebben. 9 weet - ondanks dat hij het groentje uit de groep is - zijn soortgenoten te overtuigen dat verstoppen geen oplossing is. Ze moeten terugslaan als ze willen overleven. Wat ze snel zullen leren is dat de toekomst van hun beschaving van henzelf afhangt...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mager verhaal dat met momenten wordt goed gemaakt door de juiste sfeerzetting. Alleen kan het dat niet altijd blijven waarmaken en is het geheel een zoveelste apocalypse-verhaal met robots. Beetje Terminator meets Wall-E. Al is de uitwerking gelukkig minder kinderachtig. Meestal wel boeiend gemaakt, maar af en toe merk je wel de gaten in de film. Die zullen we maar toeschuiven aan een minder budget in verhouding met Pixar en consoorten. Al is het wel een opvallende prent geworden met een mooie stijl. Niet geschikt voor kinderen (in de zin van niet boeiend voor kinderen) al wringt het verhaal soms. Maar uiteindelijk heb ik toch wel genoten.

avatar van Justinw
Verrassing,

Ja toen ik hier op stuitte had ik er nog nooit van gehoord. En de film verraste me positief.

Het doed allemaal erg creatief en inovatief aan. De poppetjes zijn erg mooi en leuk gemaakt. Evenals alles. Ook de machines zagen er aardig uit. Sommige dingen daarintegen waren wel weer wat te nep.

Het plot is nogal staandaard. Deed me denken aan Terminator.
Maar vooral de speelduur nekt de film. Er word vaak van de hak op de tak gesprongen. Er is weinig uitdiepping van karakters. Had de film een halfuur langer geduurd waar dit wel in zat. Had ik wellicht een 4 gegeven nu een.... 3.5*

avatar van feenah
Onverwacht flitsende film. Een beetje aan de korte kant, maar goed gemaakt en zeer spannend. Geen moment slaat de verveling toe.
Aanrader!!!!

Animatie films zijn niet echt mijn ding. Zo ook deze niet. Het is gelukkig geen kinderachtige animatie film want daar hou ik al helemaal niet van. Het verhaal vond ik erg lijken op die van de Terminator. De film duurt maar iets van 70 minuten waardoor hij wel goed te bekijken is, maar boeiend of spannend wordt het in deze film echter nooit.

avatar van Lexcoaster
Erg sfeervolle film, met prachtige animatie en enkele spannende scènes. De setting is erg origineel, helaas geld dat totaal niet voor het verhaal dat bomvol zit met clichè's.

Erg leuke animatiefilm. 3,5*

avatar van woeler82
Leuke animatie film , zat vrij redelijk goed in elkaar, alleen is er 1 probleem , deze animatiefilm is niet echt geschikt voor jeudige kijkers.

Is vrij spannend van begin tot het einde, 4.0

avatar van Pitakaas
Animatie films zijn altijd een apart genre. De regisseur kan altijd vrijuit in zijn fantasieën: geen berg te hoog en geen oceaan te diep.
Echter, wat mij opvalt is dat animatiefilms bomvol cliché's zitten.
Terwijl dat nergens voor nodig is?

Eigenlijk is dat ook het verhaal met 9. In de tijd dat animatiefilms allang niet meer voor de kiddo's zijn bedoeld, schrijft Acker een film over een post-apocalyptische wereld met wat poppetjes erin.. Die de wereld gaan redden.
Aan de ene kant kun je denken: leuk dat Acker een serieuze film wil maken, maar aan de andere kant is het natuurlijk pijnlijk duidelijk dat dit verhaal flinterdun is, en al in vele films de revue is gepasseerd. Het pad dat de film bewandelt is al compleet versleten: hoofdpersonages die (meerdere) near-death experiences hebben, een sort-of love interest en natuurlijk, een goed eind. Dit allemaal weergegeven door 9 poppetjes, die volgens mij elk voor een apart stereotype staan: de dommekracht, de eigenwijze leider, de sympathieke redder, de slimme ouwe vent, de gek die later opeens belangrijk is en de stoere chick met vechtskills.
Waarom moet dit? Ik snap het niet?
Ik denk JUIST dat je dit slechte cliché verhaaltje strenger kan aanrekenen bij een animatie (waar echt alles mogelijk is) dan een Hollywood blockbuster.
De graphics zijn niet slecht (had eerlijk gezegd iets beter verwacht), maar ook hier denkt de regisseur weer dat een apocalyptische wereld maar uit 1 kleur bestaat (te weten grijs) en dat elke boom onmiddelijk een gewisse dood sterft. Vreemd. Verder vind ik het net iets te zacht, ik had liever wat scherpere kleuren gezien. Niet echt een eye catcher, al zet het natuurlijk wel een sfeertje neer.
De muziek is goed geschreven, niks mis mee.
Al met al een degelijke animatie film, al had ik gehoopt dat de regisseur eens wat ballen toonde en van de bewandelde paden afweek.

avatar van LOTR-lover
Paar ontroerende scenes gezien en sowieso is de hele film prachtig gemaakt. Mooie film!

avatar van Nicolage Rico
Na alle lovende kritiek had ik de animatie veel-véél mooier verwacht. Hoewel visueel soms wel fraai.

Het sfeertje is mij te computerachtig. De lappenpoppen zijn niet gedetailleerd weergegeven, zagen er soms zelfs vrij lelijk uit. De actie was wél goed, knappe scène met die robot Pteranodon.

Goede vondst met die ogen, de drugmagneet , inventieve machines/creaties. De soundtrack mag er ook wezen, ondersteunt het wereldje daar goed.

Maar het verhaal leidt nergens naartoe, interesseert eigenlijk voor geen centimeter. De mooie afsluiter kan dat ook niet voorkomen.

3* voor dit toch tegenvallende werkje.

Als je de short hebt gezien, denk je 'leuk!, zit nog veel meer in'. Als je de film hebt gezien, denk je 'hmm, misschien toch ook niet'.Vond het wel aardig hoor. Zag er wel mooi uit en het kijkt gemakkelijk weg. Maar uiteindelijk blijkt het toch een klein beetje een leeg vat, met een niet erg origineel verhaaltje en een film die een hart en ziel mist. Spannend wordt het niet, grappig niet, dramatisch sterk vond ik het niet. Wat dan wel? Niet vervelend om te kijken.... Tsja... Nu ja, 3 sterren dan maar.

TMP
Het verhaal was zeker niet hoogstaand. De popjes zien er daarentegen goed uit en zorgden toch voor enkele ontroerende momenten.

Aardige animatiefilm.

Aparte en avontuurlijke animatiefilm die duidelijk niet gericht is op kinderen. De film ziet er wonderschoon en uiterst origineel uit en heeft ook een goeie stemmencast. Verhaaltechnisch valt het een beetje tegen, aangezien het voornamelijk een aaneenschakeling is van actiescenes. Goed regiedebuut van Shane Acker die hier een geheel eigen wereld creeert.

avatar van Minotaures
Redelijke animatiefilm.

Verhaal was niet zo interessant. Maar er waren toch genoeg mooie scènes in en de animatieniveau zag er mooi uit. Mooie shots van de slechte machines en de chaotische wereld van toen. Ook de overige poppetjes waren een leuke toevoeging. Jammer dat er vele moesten sterven.

Toch nog een aparte animatie met een avonturenverhaal.

Bijzondere, originele en volwassen animatiefilm.
Geweldige protagonist, die 9. Een van de andere poppen zegt op een gegeven moment zoiets als 'hij is vergeten hoe het is om angst te hebben'. Vind ik mooi gezegd.
De meeste stemmen herkende ik wel, maar Jennifer Connelly had ik niet herkend.
De animatie is van hoog niveau, met veel contrast, schaduwen en diepte.
Ik zie uit naar de volgende films van Shane Acker. Een groot talent.

avatar van erwku
* Geweldige dystopische paralle universum. (WO I & II look)
* Geweldige animatie, prachtige omgeving en fantasie
* Geweldige robots
* Geweldig en knap gemaakt

Maar helaas, het verhaal is niet alleen erg mager, het smijt en vliegwerk is zo veel en zo vermoeiend het maakt het boven genoemde geweldige haast overbodig.Ook de karakters zijn zeer mager en de opzwepende muziek veel te luidt en nadrukkelijk aanwezig.

Een interessante film die prachtig gemaakt is maar het is zo jammer dat het zoveel meer had kunnen zijn.

avatar van Elineloves
Leuke, korte animatiefilm. Prachtige beelden, geen meesterlijk verhaal maar wel onderhoudend en op sommige momenten wist het bij mij een gevoelige snaar te raken. Mooie vormgeving en erg aandoenlijk doch spannend sfeertje. Fijn dat Elijah Wood zijn stem hiervoor heeft geleend, erg leuk gedaan, met vlagen weet hij een hartverwarmend gevoel over te brengen.

Nooit gedacht dat een lappenpopje zo leuk kon zijn. Visueel een waar genot, veel volwassener dan ik had gedacht en er zit voldoende spanning in.

Meer dan aardig.

avatar van RuudC
Aanvankelijk trok de film mij, omdat de naam van Tim Burton vrij groot op de dvd stond. Nu begrijp ik zijn bijdrage niet bijzonder groot was. Toch zullen fans van Burton zich hier prima mee kunnen vermaken. Niet zozeer vanwege de bizarre scenario’s en andere vreemde zaken, maar wel de interessante post apocalyptische setting. 9 is vrij goed gemaakt. De opbouw is exact hetzelfde als die van hordes disney films en andere bekende kinderverhalen. 9 werkt op totaal onoriginele wijze naar een climax toe. Toch is het geen echte kinderfilm. Daarvoor is het geheel toch de duister.

Verder eigenlijk niets dan goeds over deze animatiefilm. De karakters zijn leuk en (niet onbelangrijk) erg interessant. De beelden zijn erg mooi. Vooral de badguys zijn erg mooi gemaakt. Na alle Shreks, Finding Nemo’s en Happy Feet is het fijn om weer eens wat duistere animaties te zien, zonder dat je direct doorverwezen wordt naar manga.

Dit kunstige, grauwe en vernietigende animatieverhaal met stoffen (lappen) poppen en geweldig kundig camerawerk betovert en verbaast; het verhaal komt echter wat uitgerekt over en de dialogen voegen niet veel toe.

avatar van John Lee Hooker
Van een animatie verwacht ik automatisch wat meer omdat je werkelijk alle registers open kan trekken en als regisseur hoef je je nergens voor te beperken. Als dan blijkt dat er niet veel geks aan te treffen is blijf ik teleurgesteld achter en vind ik het hele zooitje maar een beetje nietszeggend. Leuk vormgegeven, maar inhoudelijk stelt het bizar weinig voor en met behulp van een groep stereotype personages en voorspelbare patronen wordt hier een vrij clichématig avontuur neergezet. Jammer.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en 'k vond hem erg goed. Het verhaal kon me eigenlijk wel boeien van begin tot einde, mede door de redelijk korte speelduur.
De animatie vond 'k erg top, erg mooi gemaakt. Eigenlijk ook een redelijk duister (enge) animatiefilm, dus misschien minder geschikt om met kleine kinderen te bekijken.
De film doet natuurlijk en beetje aan War of the Worlds denken, met die tripods.
Het einde vond 'k wel apart en origineel.
'k vond het een erg degelijke animatiefilm die er erg goed uitzag. Toch een aanrader.

avatar van %%%%%%
Gemiste kans

Ik miste in deze film een eigen identiteit de zij personages blijven heel vlak en hebben weinig karakter om de kijker naar hun toe te trekken of sympathie te verdienen het blijven vlakke stereo-types en ''9'' zelf is ook weinig verfrissend en geeft het ''groepje pop'' ook geen groep. Nee het was al vrij snel duidelijk dat er weinig moeite is gestoken om de ''poppen'' een persoonlijkheid te geven. Het is nu meer ''9'' komt en verovert.

De ''bad-guys'' daarintegen vind ik wel cool. Hun doel is ook gewoon simpel : verover de wereld. ( Op gebied van inhoud is deze film teleurstellend ) Hun vormgeving is bijzonder fraai en creatief. Ze geven de film ook een wat duisterder kantje,waardoor de film niet geschikt is voor pakweg 6+.

De vormgeving van het post-apocalyptische wereld is in ''9'' buitengewoon boeiend, fraai vorm gegeven en zeker het beste wat deze film heeft te bieden, want de animatie is schitterend en zit vol met detail ! ( Schaduw etc) Ik durf mischien wel te concluderen dat dit de beste animatie die ik tot op heden gezien heb. Aleen is het zo jammer dat de personages net als het verhaal inhoudelijks niks te bieden heeft,want deze ''wereld'' verdient beter dan dit afgeraffeld verhaaltje. Er word helemaal niks op verhaal technisch vlak opgebouwd. Zonde.

: 2,5

Volgens mij is dit de eerste keer in jaren dat ik weer eens naar de extra’s op de DVD heb gekeken (en nog wel voordat ik de hoofdfilm zag), want het is wel zo aardig dat je daar de originele korte film vindt. Of dit de totale ervaring goed heeft gedaan is overigens twijfelachtig, want de oorspronkelijke 9 maakte in tien minuten eigenlijk veel meer indruk dan de 9 die meer dan een uur duurt. De films moeten het denk ik hebben van de originele designs (mooi knutselwerk van roestig ijzer), maar laatstgenoemde 9 biedt daarin toch wat weinig afwisseling en juist wat veel actie- en achtervolgingsscènes. 9 staat bol van actiescènes, maar heeft verder weinig te bieden en eigenlijk boeien de originele designs dan niet lang genoeg. 3*

avatar van Moviestar1979
Een mooie animatiefilm met een magerder verhaal.
Gelukkig maakt de actie veel goed, en verveelt hij absoluut niet.
Ook de prachtige muziek draagt z'n steentje bij.

3,0 *

avatar van BoordAppel
Grappig dat de commentaren hier nogal overeenkomsten vertonen (mooi design, matig verhaal) maar dat de cijfers nogal verschillen.

Ik sluit me in ieder geval bij de meeste commentaren aan. Het verhaal begint prima maar wordt al snel oninteressant en vrij standaard. Er zitten ook wat onduidelijke dingen in want waarom doet 1 bijvoorbeeld zo moeilijk? Een nogal gemakkelijke manier om wat spanning te creëren die verder niet echt uitgelegd wordt. Maar goed, misschien mis ik iets. Het verhaal lijkt een beetje op twee gedachten te hinken: maken we een kinderfilm of toch een animatiefilm voor volwassenen.

9 doet het visueel gelukkig een stuk beter. De actiescenes zijn prima maar het zijn de designs die indruk maken. Vooral de robots zien er goed uit. The machine leek zelfs een beetje geïnspireerd op GLaDOS, maar dan wat viezer... en minder spraakzaam.

Al met al een heel aardig filmpje. Acker mag er van mij nog wel een maken, hopelijk dan puur op volwassenen gericht.

avatar van Atmos
Net voor de eerste x gezien ...
Duister en onheilspellend....qua animatie én muziek..
Zeer zeker aanbevelingswaardig.. 4 sterren

avatar van arno74
Ik hou van goede animaties en hoopte dat deze ook daaronder viel. Maar inhoudelijk is het zo mager en zielloos dat het ondanks de korte duur vervelend werd om uit te kijken, volstrekt niet boeiend, bovendien werd de afloop op een gegeven moment wel erg voorspelbaar, en dan heb je nog bijna een half uur te gaan.

Misschien dat het als short een hele aardige was, maar voor een langspeelfilm mist het behoorlijk wat inhoud. Ook qua tempo hapert het nogal waardoor je ziet dat er gewoon gaten in de film zitten die met saaie uitgerekte stukken worden gevuld. De sfeer komt maar niet van de grond, het blijft allemaal donker, leeg en... saai. Met nog wat cliché's wordt geprobeerd om emotie eraan toe te voegen maar wat mij betreft mislukt dat. Het ontwerp van de animaties was op papier misschien aardig, maar dat alleen is niet voldoende om een goede film te maken. Een film dat noch voor kinderen noch voor volwassenen interessant is. Een magere 1,5*

Een film als Coraline (2009), toevallig (?) uit hetzelfde jaar, laat zien hoe een animatie met lappen poppen wel moet. 9 komt in vergelijking daarmee erg bekaaid vanaf.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geslaagd en visueel vooral erg aantrekkelijk tussendoortje, deze animatiefilm van amper 70 minuten. Die speelduur was ook fijn, in de verkeerde handen had men dit zo willen rekken tot een film van ruim twee uur, maar juist dat compacte en eenvoudige maakt 9 sterk. Op scriptniveau is er niets waar je heel enthousiast van kan worden, maar het stijltje is sterk en visueel worden er hele mooie dingen neergezet, met name rondom de machines. Het is duister, maar niet té duister. Wat dat betreft prima voor ouders die hun kroost een alleraardigste en spannende film willen voorschotelen en de zoveelste animatiefilm van het kaliber 'kijk, dit dikke nijlpaard kan zingen' zat zijn.

3,5 sterren.