• 16.216 nieuwsartikelen
  • 179.587 films
  • 12.344 series
  • 34.217 seizoenen
  • 650.670 acteurs
  • 199.490 gebruikers
  • 9.407.486 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)

Avontuur / Fantasy | 153 minuten
3,46 3.853 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 153 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Halfbloed Prins

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,6 (656.302)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 15 juli 2009

Plot Harry Potter and the Half-Blood Prince

"Dark Secrets Revealed"

Als Harry, Ron en Hermelien aan hun zesde jaar aan Zweinstein beginnen, komt Harry in het bezit van een geheimzinnig volgekladderd toverdrankenboek, dat ooit het eigendom is geweest van de onbekende Halfbloed Prins. Wat moet Harry doen met de af en toe wel erg obscure spreuken die het boek vermeldt? En ondertussen heeft hij te kampen met een moeizaam sociaal leven en laat Perkamentus hem stukje bij beetje informatie zien over het duistere verleden van Voldemort. Deze lessen van Perkamentus zullen leiden tot het grootste geheim van de duistere heerser en het zal Harry helpen om te overleven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Horace Slughorn

Albus Dumbledore

Draco Malfoy

Severus Snape

Ginny Weasley

Lavender Brown

Luna Lovegood

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Dit is serieus echt stom. Ik zou wel 1000 scheldwoorden hier kunnen neerzetten maar ik zal het netjes houden (tenminste, dat zal ik proberen).

Hoe bedoel je stom!

Harry Potter was altijd een goeie serie maar na deel 3 zijn ze toch echt de mist in gegaan. Nou viel deel 4 nog wel mee maar deel 5 werd al überslecht. Zeker als je het vergelijkt met de voorgaande delen. Yates (ik kan die naam bijna niet uit mijn strot krijgen) haat ik echt want hij is zo slecht! Ik bedoel maar...kijk eens naar zijn ervaringen, ik vind dat echt een prutlijstje...Chris Columbus had veel meer ervaring en Cuaron had het goed gedaan in Mexico. Newell is ook wel goed maar wat heeft Yates nou op zijn lijstje staan? David Yates is een regisseur waar ik nog nooit iets over had gehoord en dat blijkt maar weer helamaal juist te zijn want wat ik nu over hem hoor. Vele potterfans vonden net als mij deel 5 geen bal aan. Ik vind zelf de Harry Potter films leuk maar sinds deel 5...

En dan hoor ik nu opeens dat Harry Potter deel 7 niet 1 film word maar 2! Die boeken van Potter waren erg leuk en Rowling schreef ze goed maar onderhand vond ik ze ook al een beetje uitgemolken worden. En dan krijg ik nu te horen dat Harry Potter deel 7 in tweeen word gesplits...zijn ze gek bij hun hoofd of zo! Dan krijgen we dus uiteindelijk wel 8 delen!!! Dat lijkt mij toch echt té veel van het goede! Ik geloofde eerst het nieuws niet dat Albus Dumbledore hier zei op moviemeter maar het staat al op de engelse wikipedia versie, hierbij staat dus dat Yates ze wil gaan maken. Dan maakt hij dus waarschijnlijk 3 films...kan je het je voorstellen...3 films die hij zal gaan verknallen na zo'n prachtig begin van Chris Columbus! Dat er 3 films komen vind ik ook erg omdat je dan na deel 7 toch geen fijn gevoel hebt...zit je in die bioscoop en dan word het wéééér vervolgd en dan ook nog door een regisseur met weinig ervaring en die er totaal niks van bakt.

Het enige waar ik nog voor naar de bioscoop zou gaan zou dan voor de cast moeten zijn...maar ik hoorde laatst ook dat Voldemort (Ralph Fiennes) er mee zou ophouden wat dus betekent:'Een andere Voldemort'. Maar het ergste van dit alles moet nog komen...

De muziek die in de delen 1,2 & 3 zo prachtig werd gemaakt door mijn favoriete componist John Williams vaagd nu toch helemaal weg. Patrick Doyle deed het al niet zo best in deel 4 maar vooruit...het ging nog wel een beetje. Maar Nicholas Hooper deed het nog slechter. Met zijn belabberde thema's die je gewoon weg irritant begon te vinden werd ik kotsmisselijk. Nicholas Hooper is ook al zo'n onbekende componist waarvan niemand nog nooit en ten nimmer van gehoord had. En voor een high-budget film (om het zo maar te noemen) moet je toch fans blijven houden door er een ervaren componist in te zetten...nou David Yates heeft er gewoon weg scheit aan! Hij behoud Hooper voor deel 6 en ik ben ook bang dat hij dat voor de delen 7 en dat vervolg (deel 8 ) gaat doen. Als hij dat doet dan kom ik hem persoonlijk opzoeken en bombardeer ik zijn huis! Want de muziek is toch echt wel belangrijk tijdens een film en zeker een film zoals Harry Potter.

John Williams is dé componist van de harry potter movies en ik zou het jammer vinden...wat zeg ik ZONDE vinden als hij niet terug komt. Het zou daarintegen wel iets voor Yates zijn om weer te zeggen:'Ach ik verdien er geld mee dus wat maken mij nou die stomme fans nou uit'. Williams heeft ook nog zelf gezegd (hoogst eigen persoon) dat hij wil terug keren voor HP 7...maar nu Yates dus weer op die regisseurstoel zit die eigenlijk voor iemand zoals Columbus bestemd had moeten zijn zie ik de muziek van Williams weg vagen en verdwijnen in de dikke mist...Als John Williams niet terugkomt door niet gevraagd te worden door die Yates ga ik sowieso niet naar de bioscoop want er moeten nog 3 films worden gemaakt! Geen 2 maar 3! En allemaal nog onder leiding van David Yates en zijn vriendje Nicholas Hooper die er niets van bakt, en zeker niet vergeleken met John Williams die een wereldcomponist is.

Ik hoop dat mijn mening duidelijk is, zoniet dan stuur ik nog wat puntjes naar iemand toe over een PM. Want ik kan die Yates echt wel schieten!!! Ik hoopte dat hij met zijn tengels al van HP 7 afbleef en nu ik te horen kreeg dat er 2 delen werden gemaakt van deel 7 werd ik zo boos dat ik gelijk me heb ingelogd op moviemeter en ben gaan schrijven. Als John Williams terugkeert wil ik misschien nog wel naar de bios gaan...maar de kans is zeer klein dat Yates eens zijn fans de zin geeft en Williams terug vraagt want bij Yates draait het geloof ik alleen maar om de money....


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

als jullie deel 6 keigoed gaan vinden wil ik jullie gezichten wel eens zien! *leest het bericht van John verder*

WAT!!!!!????? Wil Ralph Fiennes miss niet meer meedoen!!!! NEEEE!!!!! HIJ IS KEIGOED!!!! Hij moet meedoen!!!!!

*leest weer verder* tja, wat betreft John Williams heb je wel gelijk.

*leest verder* man, jij haat Yates wel heel erg.

Maja, ik vind het niet erg. Ik ben blij, ik hoop dat jullie mij nu niet willen neerknallen en bombarderen vanwege mijn mening .


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Ik ben het wel grotendeels eens met John. Ik ga er geeneens teveel woorden aan vuil maken, maar ook ik ervaar dit nieuws als een ondergang voor de serie. Sowieso erg jammer dat ze van het eind twee delen maken, één mooie, goeie film had genoeg geweest. Als Hooper weer de muziek voor de laatste verzorgt, zal het de serie helemaal verpesten. Ik wil in het laatste deel muzikale verwijzingen horen naar deel 1, en niet van die stomme, ongevoelige deuntjes die net zo goed in een komedie had kunnen zitten. De eerste 3 Potters hadden echt een karaktistieke soundtrack die ook echt in het laatste deel had moeten zitten. Doordat Yates nu de laatste film doet, voelt deze filmserie sowiezo niet maar aan als één geheel. Ik ben diep teleurgesteld, en heb dan ook alle interesse verloren in deze serie. De oude films waren goed, deel 5 vond ik zeer slecht... Niet echt een stimulans om wild te worden van Halfblood Prince en Deathly Hallows, die door dezelfe verschrikkelijke onervaren regissereur wordt gemaakt. Zonde, zonde. En mochten delen 6 en 7 wel redelijke films worden, dat de laatste film in twee delen komt vind ik gewoonweg zeer biezar. Volgens mij is het verhaal van Deathly Hallows juist heel goed geschikt als één film. Ook zo het in één film een beter geheel worden, maar Yates schijnt zich niet zo te interesseren in zulk soort dingen. Ik ga hier verder maar geen woorden aan vuil maken, mijn interesse is helemaal weg. Albus Dumbledore, ik ben blij voor je dat dit nieuws je blij kan maken, maar ik sluit me aan bij JohnWilliams. Trouwens, hoe oud zijn die acteurs trouwens tegen de tijd dat Deathly Hallows uitkomt? Veels te oud om hun rollen nog goed te kunnen spelen. En trouwens, als Ralph Fiennes er echt uitgaat... Hij heeft groot gelijk hoor, als ik hem was zou ik het ook doen, maar als we straks ineens een nieuwe Voldemort krijgen in deel 7, voelt het helemaal niet meer aan als één geheel.

Daar. Ik heb mijn zegje gedaan en ga er verder geen woorden meer aan besteden. Zonde allemaal.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

John, waar heb je dat eigenlijk gelezen dat Fiennes misschien niet meer meedoet?


avatar van Rotsooj

Rotsooj

  • 30 berichten
  • 0 stemmen

Vind het eigenlijk wel een goed idee, want er is zoooo veel weggelaten inmiddels. Van die laatste 2 films kan echt wel iets moois van worden gemaakt!

1 voorwaarde: ze moeten het niet verknallen! En ik zie de films niet zo verknallen als het tempo van de films een tikje lager ligt dan OotP en de sfeer goed wordt gepakt. Nou maar niet hopen dat de films beide 80 minuten gaan worden want dan hou ik mijn hart vast, net als dat ik bij OotP heb gedaan.

En uiteindelijk vind ik het wel een bepaalde symboliek hebben, ze maken 8 films, wat eigenlijk 7 films zouden moeten zijn, net als Voldemort oorspronkelijk 7 Horcruxes had gepland en dat werden er ook 8 lol

Ben erg benieuwd hoe ze het er vanaf brengen!

En Fiennes gaat toch zeker niet weg, joh


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Ik heb dat gehoord, ik dacht dat ze er eens over praatte in Shownieuws...


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

Dat ze deel 7 in tweeen gaan splitsen hoeft wat mij betreft geen ramp te zijn. Een langere filmlengte betekent meer oog voor detail, en dat ontbrak er in deel 5 heel erg aan. Verder ben ik het volledig eens met JohnWilliams. Ik ga ze wel kijken, maar ik houd mijn hart vast bij de aankomende delen. Misschien moeten we maar hopen dat deel 6 echt volledig verknald wordt, zodat ze vanwege de daaropvolgende 'supportersdruk' wel een ander 'trainer' aan MOETEN stellen voor deel 7a en 7b.


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

Kijk, dat is nog te overzien:

"Het eerste filmdeel van 'Harry Potter and the deathly hallows' wordt in november 2010 in de bioscopen verwacht. Het tweede deel moet in mei 2011 op het witte doek verschijnen."

BRON


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

laat deel 6 alsjeblieft niet verknald worden!!! Ik denk dat ik Half-Blood Prince goed ga vinden. Want bij mij gaan de H.P. films tot nu toe in een stijgende lijn, ik vind ze steeds beter worden. En als nou Deel 6 flopt ben ik super teleurgesteld. Ik ben fan van H.P.

Dit zijn mijn precieze cijfers van de H.P. films:

(schaal 1 op 10).

Harry Potter 1: 8,0.

Harry Potter 2: 8,8.

Harry Potter 3: 9,6.

Harry Potter 4: 9,7.

Harry Potter 5: 10.

Harry Potter 6: 11?

Harry Potter 7 part 1: 12?

part 2: 12,5?


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Wat wordt er hier toch maar vaak vergeleken met de eerste paar delen. Ik had nu juist graag gezien dat er een wat donkerder richting werd gekozen, meegaand met onze opgroeiende hoofdkarakters en sterkere duistere sfeer. De eerste 3 delen staan daar wat mij betreft los van. Het probleem is alleen dat Yates de film-Potter deze overstap niet écht wil laten maken, door voor een soort serieuze kinderachtigheid te kiezen in deel 5. Ik hoop dat hij daar vlug mee kapt anders is het een definitief vaarwel aan de kwaliteit van de laatste films.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

blijkbaar is iedereen die aan de H.P. films meewerkt wel blij met David Yates. Dit is wat ze zeiden,

"We could not imagine the final chapter of the film franchise being in better hands than those of David Yates.”

dat zei David Heyman, producer van de H.P. films.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Natuurlijk zegt hij dat. En natuurlijk zegt Daniel Radcliffe dat dit de beste film tot nu toe is. En natuurlijk is het allemaal koek en ei achter de schermen.

Dat soort uitspraken moet je altijd met een korrel zout nemen, want meestal is het gewoon de veren en kont-cyclus van Hollywood. Iedereen is daar altijd positief over iedereen, of die schijn trachten ze in ieder geval op te houden.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Inderdaad, pas later gaan ze morren en laten ze de schijn vallen.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Daar heb je dan weer een punt.


avatar van jimcarrey gek

jimcarrey gek

  • 412 berichten
  • 395 stemmen

ik typ af en toe harry potter bij google in en daniell radcliffe zegt dat het laatste deel in twee stukken word verdeeld het eerste komt in de bioscoop eind 2010 en de tweede in mei 2011en Daniell Radcliffe zegt (ga niet vloeken) dat de laatste Potter film jawel hoor door David Yates word gerigiseerd en hij zegt ook nog dat film 7 het meeste op het boek lijk omdat bij deel 7 alles belangrijk is bij de andere delen niet en hij zegt inderdaad dat dit de grappigste film is TOT NU TOE en nog van die twee delen in harry potter 7 boek 5 is dikker en daar zeiden ze eerst ook over dat er twee delen zoudenn komen sterker dat zeiden ze al over deel 4 dus... (en ik denk niet dat het voor 16 jaar en ouder is want radcliffe is pas 18 , toen hij in deel 1 speelde 11 daarom dat 1 2 en 3 niet voor 12 jaar en ouder is)


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

er is een interview met Harry Potter producer David Heyman. Hij beantwoord veel vragen waar fans mee zitten toen het nieuws van Deathly Hallows in twee delen bekend werd gemaakt.

Om het intervieuw te lezen klik op onderstaande link:

http://www.empireonline.com/news/story.asp?NID=22200

Ook is er een filmpje op youtube waar er word gefilmd op de set van Half-Blood Prince. Tom Felton (Draco Malfoy) vertelt dat er niet echt veel belangrijke dingen weggelaten zijn in de film...

http://uk.youtube.com/watch?v=tptkpqxMCHo


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Als John Williams niet meer terug keert voor Harry Potter 7 dan ga ik niet meer naar de bios. De muziek is namelijk wel iets wat een film nog een beetje kan redden.


avatar van EspenSGX

EspenSGX

  • 203 berichten
  • 601 stemmen

Ja Yates, ik had voor deel 7 echt zo gehoopt dat Guilermo Del Toro of Alfonso Queron(pardon als ik het fout schrijf) voor de regie. Maar dat ze deel 7 in 2 stukken gaan splitsen kan ik alleen maar toejuigen, hadden ze al met deel 5 moeten doen. Maar als ik dat intervieuw eens lees met David Heyman dan denk ik dat deel 7 wel eens de beste Potter kan worden als ze niks weglaten.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Ik had het liever gezien in gewoon 1 enkel deel maar 2 delen zouden mij ook niet verkeerd lijken ALS er een ander iemand aan het roer stond en NIET Yates.


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

Ik heb ook weinig vertrouwen in Yates, en de laatste twee..... Drie delen hebben ook totaal mijn interesse niet. Deel 5 heeft hij toch echt zwaar verpest. Het is goed dat de film nu duisterder was, want van duisterheid kan ik echt genieten. Echter, de duisterheid werd meer saai, en de muziek was helemaal fout. Dat steeds terugkerende, vrolijke deuntje... Het paste totaal niet in de sfeer.

Dat gezegd hebbende, wie weet verrast Yates ons wel met een subliem slot voor de serie.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Misschien wel maar met Nicholas Hooper als componist hoeven we niet op een magische sfeer te wachten...die zal er nooit meer komen. Tenzij....


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

ben ik nou de enige die hier tevreden is?


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Ik denk het...maar wel mooi voor jouw dan...jij hebt tenminste geen zorgen en kan er wél naar uitkijken.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

ben ik nou de enige die hier tevreden is?

Met zo'n username lijkt het me ook niet dat je snel kritiek zult hebben op je favoriete boeken/films.


avatar van jimcarrey gek

jimcarrey gek

  • 412 berichten
  • 395 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

ben ik nou de enige die hier tevreden is?

Ik vind het ook niet erg dat yates het gaat doen want vijf vond ik ook goed een van de mindere maar wel goed ik vind het eigelijk ook wel vet dat ze die in twee delen gaan splitsen houdt het spannend maar ik ben benieuwd hoe laten ze de eerste van deel 7 eindigen?


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

John Williams, daar heb je gelijk in.

Pastichio Rocker, klopt ook.

Maar Jimcarrey gek, jouw kan ik niet helemaal volgen hoor. Nu zeg je dat je het niet erg vind, en een paar berichten geleden zei je nog dat je het vreselijk vond....


avatar van deLeeuw

deLeeuw

  • 680 berichten
  • 1945 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Ik ben fan van H.P.

Wel..?!

Maar goed, ik kijk er tenminste erg naar uit om dit deel van de reeks te zien!


avatar van jimcarrey gek

jimcarrey gek

  • 412 berichten
  • 395 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

John Williams, daar heb je gelijk in.

Pastichio Rocker, klopt ook.

Maar Jimcarrey gek, jouw kan ik niet helemaal volgen hoor. Nu zeg je dat je het niet erg vind, en een paar berichten geleden zei je nog dat je het vreselijk vond....

ik heb nooit gezegd dat ik yates slecht vind?!


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Maar je kan Albus wel schieten...zie bericht hierboven waarin jij schreef:"PAF".


avatar van Bart Tönjann

Bart Tönjann

  • 344 berichten
  • 79 stemmen

jimcarrey gek schreef:

en Daniell Radcliffe zegt (ga niet vloeken) dat de laatste Potter film jawel hoor door David Yates word gerigiseerd

Klinkt toch niet echt alsof je het een topregisseur vind, JC Gek