• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.482 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.138 gebruikers
  • 9.379.514 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Half-Blood Prince (2009)

Avontuur / Fantasy | 153 minuten
3,46 3.850 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 153 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Halfbloed Prins

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,6 (652.293)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 15 juli 2009

Plot Harry Potter and the Half-Blood Prince

"Dark Secrets Revealed"

Als Harry, Ron en Hermelien aan hun zesde jaar aan Zweinstein beginnen, komt Harry in het bezit van een geheimzinnig volgekladderd toverdrankenboek, dat ooit het eigendom is geweest van de onbekende Halfbloed Prins. Wat moet Harry doen met de af en toe wel erg obscure spreuken die het boek vermeldt? En ondertussen heeft hij te kampen met een moeizaam sociaal leven en laat Perkamentus hem stukje bij beetje informatie zien over het duistere verleden van Voldemort. Deze lessen van Perkamentus zullen leiden tot het grootste geheim van de duistere heerser en het zal Harry helpen om te overleven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Horace Slughorn

Albus Dumbledore

Draco Malfoy

Severus Snape

Ginny Weasley

Lavender Brown

Luna Lovegood

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

JeaHM schreef:

Er wordt hier wel allemaal gezegd dat de Harry Potter fans hoge punten gaan geven, maar geven ze juist niet lager omdat (als dit het geval zou zijn) het boek beter is en zij teleurgesteld zullen zijn?

Ja, dacht ik ook al aan. Ik denk niet dat het veel uitmaakt tussen de fans en de niet-lezers. De fans vinden het juist kut dat er elke keer zoveel uit het boek geknipt word, terwijl de niet-lezers daar geen last van hebben. Ik denk dat er misschien zelfs een kans is dat de gemiddelde niet-lezer de films veel leuker vind dan de gemiddelde HP diehard fan.


avatar van Seifer

Seifer

  • 805 berichten
  • 356 stemmen

JeaHM schreef:

Er wordt hier wel allemaal gezegd dat de Harry Potter fans hoge punten gaan geven, maar geven ze juist niet lager omdat (als dit het geval zou zijn) het boek beter is en zij teleurgesteld zullen zijn?

Er zijn ook harry potter fans die het boek niet lezen en de film wel gewoon kijken. Waarschijnlijk zullen juist die mensen hoog stemmen. Maar je hebt wel een punt, ik vind de boeken goed maar tot nu toe vind ik alle 5 de films gewoon veel slechter.

Ik denk dat ik deze film wel ga kijken, al zal dat niet in de bioscoop zijn dan bespaar ik een eventuele "miskoop".


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Ik begrijp niet hoe je audiovisueel vermaak met een boek kunt vergelijken.


avatar van Seifer

Seifer

  • 805 berichten
  • 356 stemmen

Het verschil in verhaal, de films kennen weinig tot geen diepgang en dat is wel jammer.


avatar van marlijn

marlijn

  • 104 berichten
  • 76 stemmen

vrijdag


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Lijkt me logisch dat je geen boek van 500-600 pagina's fatsoenlijk in een film kunt stoppen, probleem hadden ze bij LotR ook. Ik geniet bij Potter toch vooral van de magie die zowel in de boeken als de films voelbaar is. Ze hebben qua vormgeving zich goed aan de boeken gehouden.


avatar van girl-89

girl-89

  • 17 berichten
  • 16 stemmen

ik kan niet wachten om hem te zien..

zware harry potter fan!


avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

  • 2153 berichten
  • 0 stemmen

De recente stemmen beloven veel goeds, 7 stemmen met een gemiddelde van 4.5*. Wie wilt er stemmen? Wordt dit de eerste Harry Potter film die in de top 250 komt of niet? Misschien leuk idee om daarover een apart topic aan te maken!


avatar van H1DD3

H1DD3

  • 435 berichten
  • 433 stemmen

Doen zou ik zeggen..


avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

  • 6225 berichten
  • 1221 stemmen

girl-89 schreef:

ik kan niet wachten om hem te zien..

zware harry potter fan!

HeeHee! Jij mag nog niet stemmen, jongeman!


avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2315 stemmen

Niet echt een film waarbij ik sta te popelen om hem te kunnen zien. Gemiddelde van 4.56 ?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

girl-89 schreef:

ik kan niet wachten om hem te zien..

zware harry potter fan!

Pas stemmen als je de film hebt gezien. Ik heb je stem verwijderd.


avatar van Seifer

Seifer

  • 805 berichten
  • 356 stemmen

Don MN schreef:

Lijkt me logisch dat je geen boek van 500-600 pagina's fatsoenlijk in een film kunt stoppen, probleem hadden ze bij LotR ook. Ik geniet bij Potter toch vooral aan de magie die zowel in de boeken als de films voelbaar is. Ze hebben qua vormgeving van alles zich goed aan de boeken gehouden.

Hoeft ook niet, maar dat houd nog niet in dat het onmogelijk is om een film te maken met enig diepgang.


avatar van Mr.Crow

Mr.Crow

  • 107 berichten
  • 95 stemmen

Ik ga hem dinsdag bekijken. Gewoon omdat een paar vrienden hem willen zien. Anders had ik waarschijnlijk niet eens de moeite genomen...

Heb alle boeken wel 2 keer gelezen maar de films zijn het voor mij gewoon 'net niet'. De eerste 4 waren nog wel oké maar de laatste was echt om te huilen. Er wordt zóveel weggeknipt uit het boek en niet in de film gestopt.


avatar van loodwillem

loodwillem

  • 9 berichten
  • 31 stemmen

de gene die zeggen dat er geen verhaal in zit die moeten toch echt even goed aantonen waarom want de films zij toch vrij duidelijk zelfs voor kleine kinderen.

de film is gewoon weg weer goed het kanppe is dat de films elkaar elke x weer overtreffen. de volgende is dacht ik de laatste film van harry potter ben benieuwd. ik geef een 4,5


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Seifer schreef:

(quote)

Hoeft ook niet, maar dat houd nog niet in dat het onmogelijk is om een film te maken met enig diepgang.

Als je hier op de mensen rondom Harry doelt, heb je gelijk in mijn ogen. Het draait immers om Harry en hij maakt de nodige ontwikkelen door in iedere film. Dat mensen zich ergeren aan het feit dat gebeurtenissen uit de boeken worden verdraait of weggelaten, daar kan ik niet tegenin gaan. Als je met 'diepgang' de karakterontwikkelen van onze HP bedoelt, ben ik het daar niet mee eens, hij maakt in de films vrijwel dezelfde door.


avatar van Bla

Bla

  • 769 berichten
  • 2146 stemmen

Don MN schreef:

Lijkt me logisch dat je geen boek van 500-600 pagina's fatsoenlijk in een film kunt stoppen, probleem hadden ze bij LotR ook. Ik geniet bij Potter toch vooral aan de magie die zowel in de boeken als de films voelbaar is. Ze hebben qua vormgeving van alles zich goed aan de boeken gehouden.

Ik kijk liever de LotR films dan dat ik de boeken lees. Harry Potter precies andersom.


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Eerlijk gezegd heb ik de LotR boeken nooit gelezen, vooral omdat ik eind 2003 Fellowship voor het eerst zag en vervolgens de marathon in december. Ik heb de films daarna alleen maar gekeken en het eerste boek wel eens geprobeerd, maar het was me op de een of andere manier net iets té gedetailleerd. Ik spreek wel van een jaar of 5 geleden.

Harry Potter daarentegen was mijn 'grootste' leeservaring zoals 'LotR' dat bij films was, als negen/tienjarig jongetje met die dikke boeken naast je bed, en steeds wat langer opblijven omdat je niet wilde stoppen met lezen. Ik moet zelf toegeven dat de boeken meer emotie opwekken en me helemaal meezuigen, meer dan de films dat kunnen. Toch heb ik er problemen mee als mensen een vergelijking tussen beide gaan trekken. Ik zie de films niet direct als mijn fantasie van de boeken op het doek, maar een losstaande serie die ik van te voren al goed ken. Misschien omdat ik die link minder leg kunnen de films me heel goed bevallen, i.t.t. andere lezers. Al maken de soundtracks van Williams van deel 1 & 2 het lezen nog een tikkeltje amusanter.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Wat een geweldig stukje tekst post jij hierboven Don MN, niet vanwege die laatste regels maar vooral vanwege je boekentheorie. En dat klopt helemaal!! Ik zelf vind de boeken ook eigenlijk altijd beter. Alleen deel 2 vond ik gelijk staan met de film. Scores van Williams zijn meesterlijk en behoren tot zijn beste werken.


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Ja, voor mij zijn het ook de geweldige soundtracks van de eerste twee delen die ze zo sfeervol en leuk maken. Ze zijn ook de meest 'nauwkeurige' boekverfilmingen in mijn ogen. Mocht ik de vergelijking toch een keer trekken, qua verhaal kloppen die het meeste.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Bart Simpson schreef:

De recente stemmen beloven veel goeds, 7 stemmen met een gemiddelde van 4.5*. Wie wilt er stemmen? Wordt dit de eerste Harry Potter film die in de top 250 komt of niet? Misschien leuk idee om daarover een apart topic aan te maken!

Hmmm... ik zou nog niet te vroeg juichen. Hij heeft nu 10 stemmen en een gemiddelde van 4,65... maar kijk eens naar de profielen van die laatste stemmers, dan zul je zien dat die nou niet echt betrouwbaar zijn. Ik geloof het pas als ze hier een fatsoenlijke recensie zouden schrijven. Maar toch... met een 3,75 na twee jaar sta je erin. Who knows...

By the way... IMDb: 8.2 - 2042 stemmen. Gaat nog goed. De eerste zes comments op IMDb zijn ook veelbelovend. Rotten Tomatoes houd het nog steeds op 96% met 27 reviews. Ook hartstikke goed!


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Ik verwacht zelf ook zeker een 4.5*


avatar van alright.bigman

alright.bigman

  • 11 berichten
  • 18 stemmen

Net gezien,

Echt een top film!

Kan niet beter!!


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

alright.bigman schreef:

Net gezien,

Echt een top film!

Kan niet beter!!

Zou je er iets meer over kunnen vertellen? Hoe heb je hem bijvoorbeeld gezien... hij draait pas vanaf woensdag in de bioscopen.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

In België is hij toch gisteren in première gegaan, niet?


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Metalfist schreef:

In België is hij toch gisteren in première gegaan, niet?

Ow... nou ja, dan mag ie er nog wel wat meer over vetellen.


avatar van Musicer

Musicer

  • 614 berichten
  • 652 stemmen

Het deel van de 'I Killed Sirious Black'-scene dat als trailer is vrijgegeven is één van de beste uit de reeks, mede door Bonham Carter, die in het vorige deel al de show stal (of toch in het laatste half uur, wanneer ze aan bod kwam). Hoop dat haar rol dit keer wat groter is.

Wat me ook opvalt in het hele promotiecircus rond deze film, is dat de beelden omtrent Dumbledore/Perkamentus, wat je wil, dat hij daarin verdacht veel weg heeft van Gandalf uit de LotR-reeks. Viel me gewoon op...

Dumbledore


avatar van timbo_

timbo_

  • 13116 berichten
  • 3865 stemmen

Musicer schreef:

Wat me ook opvalt in het hele promotiecircus rond deze film, is dat de beelden omtrent Dumbledore/Perkamentus, wat je wil, dat hij daarin verdacht veel weg heeft van Gandalf uit de LotR-reeks. Viel me gewoon op...

Mijn moeder vroeg ook al toen ze de poster zag wat Gandalf in de Harry Potter reeks deed.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Musicer schreef:

Wat me ook opvalt in het hele promotiecircus rond deze film, is dat de beelden omtrent Dumbledore/Perkamentus, wat je wil, dat hij daarin verdacht veel weg heeft van Gandalf uit de LotR-reeks. Viel me gewoon op...

Inderdaad wat lijkt Perkamantus daar soms op zeg. Eigenlijk wel vreemd...wat zeg nou zelf Perkamantus staat nog geeneens in de schaduw van deze wizard


avatar van BandietjeXL

BandietjeXL

  • 112 berichten
  • 132 stemmen

ok, ik ben de discussie beetje zat, met ja dat het allemaal niet klopt enzo. Films die na boeken zijn gemaakt kunnen toch nooit 100% kloppen, een boek doe je 1 week over ofzo. ( ok, 10 uur als je beetje doorleest) en een film van 10 uur is al te saai... ze kunnen niet alles nabouwen, nog kan alles aan je fanatsie toppen, alle harry potter films tot nu toe vond ik goed, mede omdat het mijn fanatsie aanvult. Ik heb mijn gedachten en daarbij komen nog is visuele beelden, Waardoor de combinatie geweldig is. En ja dingen worden veranderd die wel goed hadden gekunt, maar meestal komt het op die manier beter uit, of is het haalbaar. En ik wil niet gaan spoilen, maar in de trailer zie je een man als stoel... in het boek, voor de kenners is het totaal anders. Altans, De kamer dan geen details... als je het boek hebt gelezen en de trailer gezien snap je wat ik bedoel. Ook zo belagelijk, Waarom verandere ze de namen in ondertiteling, Harry, Ron en hermelijn! Hermelijn? WT....

Harry potter blijft het zelfde,

Ron weasley wordt een preciese vertaling zo'n beetje,

maar hermoine Granger wordt hermelijn griffel?

het is ook zeer erg met de spreuken, als je niet de film met ondertiteling kijkt wordt het erg verwarrent, helaas draaien ze dit ook in de bioscoop. Maar nu lopen we te zeuren.

ik kan niet wachten tot morgen nacht, ik zie hem namelijk al vroeg.

Hopelijk heb ik niemand beledigt