• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.115 stemmen
Avatar
 
banner banner

Cloverfield (2008)

Horror / Thriller | 85 minuten
3,40 4.309 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 85 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Matt Reeves

Met onder meer: Michael Stahl-David, Mike Vogel en Lizzy Caplan

IMDb beoordeling: 7,0 (441.502)

Gesproken taal: Russisch en Engels

Releasedatum: 24 januari 2008

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • SkyShowtime Bekijk via SkyShowtime
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Cloverfield

"Some thing has found us."

Een groep jonge mensen organiseert een afscheidsfeestje voor Rob Hawkins, die naar Japan vertrekt. Wanneer er een korte aardbeving gevoeld wordt en er korte tijd later een gigantische explosie plaatsvindt, is het duidelijk dat hun avondje uit er één wordt om nooit te vergeten. Met een videocamera slaagt Hud, één van de jongeren, erin om de diverse taferelen die zich die nacht voordoen, vast te leggen. De beelden tonen onder meer het verloop van een beangstigend chaotische nacht in New York City, waarbij veel slachtoffers vallen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Raffael77

Raffael77

  • 1891 berichten
  • 0 stemmen

Nee. Dit is niet documentair gefilmd. Ze laten hier gewoon de film draaien van de handy cam van die gozer.

Het is geen onderzoek zoals bij Blair Witch en zeker geen docu.

Een zee monster dan.

Maar ze kleine vriendjes zagen er anders wel behoorlijk critter achtig uit.

Dat monster zelf ook.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

In Blair Witch laten ze toch ook gewoon het film materiaal draaien van de studenten.

Maar goed, omdat die gast Hud 500x in de film zegt ey I'm documenting this en hij dan ook nog is besluit om het hele gebeuren maar te filmen, geeft een docu effect. Goed dan is het dus heel erg in de stijl van een documentaire.

Ik bedoel als het vanuit een hand-cam perspectief is zoals bij the blair witch zijn er de nodige overeenkomsten.

Die kleine vriendjes zijn zoals jij ook weet parasieten en die kunnen er nogal alien achtig uitzien, maar hoeven het niet te zijn.


avatar van dennis1979

dennis1979

  • 468 berichten
  • 453 stemmen

Apart, heel apart! Wel origineel bedacht. Het mooie aan cloverfield vind ik dat je er als kijker gewoon midden in gegooid wordt en je geen idee hebt wat er gaat gebeuren. Maar dat heeft ook een nadeel want ik had best wat meer willen weten over de achtergrond en afkomst van "Clover".


avatar van Raffael77

Raffael77

  • 1891 berichten
  • 0 stemmen

JacoBaco schreef:

In Blair Witch laten ze toch ook gewoon het film materiaal draaien van de studenten.

Maar goed, omdat die gast Hud 500x in de film zegt ey I'm documenting this en hij dan ook nog is besluit om het hele gebeuren maar te filmen, geeft een docu effect. Goed dan is het dus heel erg in de stijl van een documentaire.

Ik bedoel als het vanuit een hand-cam perspectief is zoals bij the blair witch zijn er de nodige overeenkomsten.

Die kleine vriendjes zijn zoals jij ook weet parasieten en die kunnen er nogal alien achtig uitzien, maar hoeven het niet te zijn.

Zit niet zo te zeuren man.

Op de manier dat jij een film onderzoekt is niet normaal.

Ga gewoon een film kijken en niet overal wat achter zoeken.

Wat maakt het uit of het een zeemonster is of een Alien.

Deze film is gewoon goed.

Door negatieve berichten van velen hier krijgen veel een onterecht beeld van deze film.


avatar van HALLOWEEN

HALLOWEEN

  • 179 berichten
  • 149 stemmen

Raffael77 schreef:

Nee. Dit is niet documentair gefilmd. Ze laten hier gewoon de film draaien van de handy cam van die gozer.

Het is geen onderzoek zoals bij Blair Witch en zeker geen docu.

Een zee monster dan.

Maar ze kleine vriendjes zagen er anders wel behoorlijk critter achtig uit.

Dat monster zelf ook.

Het is geen zeemonster, volgens de makers van de film is het niet bedoeld als zeemonster maar iets dat onder grond zat maar door een aardbeving is vrijgekomen ofzo.

Ik zie de vergelijking nie echt met Critters, deze wezens zien er totaal anders uit, en bewegen zich ook totaal anders.

Ik heb hem vandaag even op gezet thuis, had hem nog niet gezien maar hij wist me we lte boeien en hield mij naandacht vast tot aan het eind.

3,5* is een goed cijfer voor dit plaatje .


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Het monster komt uit het water. Ik heb de viral marketing van deze film gevolgd en ben op de hoogte van de backstory. Als je deze viral marketing volgt is de film een stuk leuker en weet je zelfs waarom het monster de stad aanvalt en waar het vandaan komt.


Hier een korte samenvatting van de back-story. Dit kan je als spoiler zien, dus ik tag het even:

Het olie-bedrijf Tagruato heeft het schepsel wakker gemaakt. Het beest was aan het slapen op de bodem van de ocean en het bedrijf had een olie-platform er boven op gebouwd. Het beest bevat een geheim ingredient waar het bedrijf hun geld mee verdiend.
Het was natuurlijk niet de bedoeling dat het schepsel hierdoor ook wakker werd en gelijk het olie-platform vernietigde. (En natuurlijk New York hierna).

Hier een aantal foto's van het net-wakker-geworden-monster:
"http://www.usgx8810b467233px.com/access.htm";
Op de website zie je 3 onderwater foto's. In de eerste zie je het monster het olie-platform aanvallen . In de tweede zie je de parasieten op de bodem van de ocean lopen, een onderzee-boot neemt foto's ervan. De derde is een gesprek tussen de onderzeeboot en het platform op het moment dat het station aangevallen werd.

Hier een nieuwsbericht over de vernietiging van het olie-platform. Dit filmpje was deel van de marketing van de film. De vernietiging van het olie-platform gebeurde voor het incident in New York en de wereld wist niet dat het station was vernietigd door een monster. Het bedrijf Tagruato gaf de milieu-organisatie "TIDOwave" de schuld en iedereen geloofde het. Hier het filmpje:
"http://www.youtube.com/watch?v=9mAg-YY2bIs";

Een Tagruato-tanker die zo snel mogelijk weg wilde bij het station werd gevolgd door het monster. De tanker kwam aan in New York en het monster dus ook. Er is een moment in de film waar je een tanker in de haven ziet liggen. De tanker staat in de brand en je ziet duidelijk het "Tagruato" logo op de zijkant.

Het uit de lucht vallende object aan het einde van de film heeft ook een verklaring. Tagruato stuurde een satelliet naar de ruimte om foto's te maken van het schepsel. Het object wat je uit de lucht ziet vallen is een overheid-satelliet die Tagruato gebruikte als cover-up om hun satelliet naar de ruimte te sturen. Ze vertelde de overheid namelijk dat ze de satelliet zouden gebruiken om de overheid-satelliet te vinden.

Ik heb op me computer de volledige back-story staan, als je deze wilt zien, PM me even.


Hoe ik aan deze informatie kom? De film Cloverfield heeft een uitmuntende marketing gehad. Het productie bedrijf Bad-Robot gaf voor de film uitkwam, kleine clues over het monster en de bedrijven die betrokken waren bij het verhaal. De dvd kwam onlangs uit in Amerika, en toen heeft Bad-Robot de grootste clues over het schepsel gegeven omdat iedereen toch al wist dat het om een monster ging.

Met deze informatie is de film een stuk interessanter en loop je de bioscoop uit met een wat minder "WTF" gevoel. Ik vond deze film, 1 van de beste films die ik ooit heb gezien door de originaliteit. Ik heb hem net uit Amerika binnen gekregen en ga hem vanavond weer eens kijken!

5*!


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Raffael77 schreef:

(quote)

Zit niet zo te zeuren man.

Op de manier dat jij een film onderzoekt is niet normaal.

Ga gewoon een film kijken en niet overal wat achter zoeken.

Wat maakt het uit of het een zeemonster is of een Alien.

Deze film is gewoon goed.

Door negatieve berichten van velen hier krijgen veel een onterecht beeld van deze film.

Prima, zoals ik al zei ik vind dit een steengoeie film, ik heb gewoon een paar kritiekpuntjes en ik neem films die ik goed vind vaak even onder de loep dat gaat heel vaak niet ten koste van de film.

Ik zal er niemand meer mee lastig vallen (denk ik)


avatar van dinal12000

dinal12000

  • 163 berichten
  • 208 stemmen

Raffael77 schreef:

Zit niet zo te zeuren man.

Op de manier dat jij een film onderzoekt is niet normaal.

Ga gewoon een film kijken en niet overal wat achter zoeken.

Wat maakt het uit of het een zeemonster is of een Alien.

Deze film is gewoon goed.

Door negatieve berichten van velen hier krijgen veel een onterecht beeld van deze film.

Mijn hemel, censuur op Moviemeter? Er zijn meer meningen dan alleen die van Raffael77. Ik vond de film tegenvallen, niet bijster origineel en er werd matig geacteerd. U bent gewaarschuwd.


avatar van Raffael77

Raffael77

  • 1891 berichten
  • 0 stemmen

Weer zo'n zeur. Het is niet orgineel.

Denk je dat dat nog lukt na zoveel films sinds het begin.

Dat is met muziek net zo. Veel liedjes zijn al vaak eerder gedaan.

Vaak ook titels van de song en namen van albums.

Duhhhhhhhhhh


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Raffael77 schreef:

Weer zo'n zeur. Het is niet orgineel.

Denk je dat dat nog lukt na zoveel films sinds het begin.

Dat is met muziek net zo. Veel liedjes zijn al vaak eerder gedaan.

Vaak ook titels van de song en namen van albums.

Duhhhhhhhhhh

je moet gewoon niet zo zeuren dat wij zo zeuren


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Iedereen mag natuurlijk ze eigen mening hebben over deze film, maar een hoop comments die ik gelezen heb bij deze film zijn wel erg kort door de bocht. Mensen stemde zelfs terwijl ze na 15 minuten de film uit liepen geloof ik .


avatar van Raffael77

Raffael77

  • 1891 berichten
  • 0 stemmen

SanderSander88 schreef:

Iedereen mag natuurlijk ze eigen mening hebben over deze film, maar een hoop comments die ik gelezen heb bij deze film zijn wel erg kort door de bocht. Mensen stemde zelfs terwijl ze na 15 minuten de film uit liepen geloof ik .

Idd.


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Maar ik ben het er absoluut mee eens dat dit een "Hate it or Love it" film is. Ik heb niemand horen zeggen "Het ging wel" of iets in die richting.


avatar van iNSaNiaC

iNSaNiaC

  • 17 berichten
  • 261 stemmen

SanderSander88 schreef:

Maar ik ben het er absoluut mee eens dat dit een "Hate it or Love it" film is. Ik heb niemand horen zeggen "Het ging wel" of iets in die richting.

Denk dat ik in die categorie val. :-p

En velen met mij gezien het grote aantal "3 sterren stemmen"


avatar van antonisss

antonisss

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

een goeide film

maar een beetje te dramatisch

en het acteer werk was behoorlijk slecht


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Ik had het meer over wat ik mensen heb "horen" zeggen .


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

SanderSander88 schreef:

(quote)

Ik had het meer over wat ik mensen heb "horen" zeggen .

Volgens mij heb je het verkeerde bericht gequote, of niet?


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Dat klopt. Gefixed.


avatar van selfhealing

selfhealing

  • 275 berichten
  • 278 stemmen

SanderSander88 schreef:
Het monster komt uit het water. Ik heb de viral marketing van deze film gevolgd en ben op de hoogte van de backstory. Als je deze viral marketing volgt is de film een stuk leuker en weet je zelfs waarom het monster de stad aanvalt en waar het vandaan komt.


Hier een korte samenvatting van de back-story. Dit kan je als spoiler zien, dus ik tag het even:

Het olie-bedrijf Tagruato heeft het schepsel wakker gemaakt. Het beest was aan het slapen op de bodem van de ocean en het bedrijf had een olie-platform er boven op gebouwd. Het beest bevat een geheim ingredient waar het bedrijf hun geld mee verdiend.
Het was natuurlijk niet de bedoeling dat het schepsel hierdoor ook wakker werd en gelijk het olie-platform vernietigde. (En natuurlijk New York hierna).

Hier een aantal foto's van het net-wakker-geworden-monster:
"http://www.usgx8810b467233px.com/access.htm";
Op de website zie je 3 onderwater foto's. In de eerste zie je het monster het olie-platform aanvallen . In de tweede zie je de parasieten op de bodem van de ocean lopen, een onderzee-boot neemt foto's ervan. De derde is een gesprek tussen de onderzeeboot en het platform op het moment dat het station aangevallen werd.

Hier een nieuwsbericht over de vernietiging van het olie-platform. Dit filmpje was deel van de marketing van de film. De vernietiging van het olie-platform gebeurde voor het incident in New York en de wereld wist niet dat het station was vernietigd door een monster. Het bedrijf Tagruato gaf de milieu-organisatie "TIDOwave" de schuld en iedereen geloofde het. Hier het filmpje:
"http://www.youtube.com/watch?v=9mAg-YY2bIs";

Een Tagruato-tanker die zo snel mogelijk weg wilde bij het station werd gevolgd door het monster. De tanker kwam aan in New York en het monster dus ook. Er is een moment in de film waar je een tanker in de haven ziet liggen. De tanker staat in de brand en je ziet duidelijk het "Tagruato" logo op de zijkant.

Het uit de lucht vallende object aan het einde van de film heeft ook een verklaring. Tagruato stuurde een satelliet naar de ruimte om foto's te maken van het schepsel. Het object wat je uit de lucht ziet vallen is een overheid-satelliet die Tagruato gebruikte als cover-up om hun satelliet naar de ruimte te sturen. Ze vertelde de overheid namelijk dat ze de satelliet zouden gebruiken om de overheid-satelliet te vinden.

Ik heb op me computer de volledige back-story staan, als je deze wilt zien, PM me even.


Hoe ik aan deze informatie kom? De film Cloverfield heeft een uitmuntende marketing gehad. Het productie bedrijf Bad-Robot gaf voor de film uitkwam, kleine clues over het monster en de bedrijven die betrokken waren bij het verhaal. De dvd kwam onlangs uit in Amerika, en toen heeft Bad-Robot de grootste clues over het schepsel gegeven omdat iedereen toch al wist dat het om een monster ging.

Met deze informatie is de film een stuk interessanter en loop je de bioscoop uit met een wat minder "WTF" gevoel. Ik vond deze film, 1 van de beste films die ik ooit heb gezien door de originaliteit. Ik heb hem net uit Amerika binnen gekregen en ga hem vanavond weer eens kijken!

5*!

Bedankt, maar zonder die backstory kan je niet onkennen dat mensen echt zo'n "waar ben ik nu weer in beland" gevoel krijgen. Met iets meer verhaal (hoeweld dat in die format moeilijk is, maar niet onmogelijk) was het een betere film geweest. En alweer die misselijke amerika versus the monster.

De film was wel vernieuwend, spannend en vrij goed geacteerd op sommige spelers na.

Vandaar 3 ster van mij kant.


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

Toen ik de film voor het eerst zag was er nog niet heel veel bekend over de backstory. Nadat de film in elk land in premiere was geweest kwamen de grootste clues pas naar buiten waarmee alle losse eindjes aan elkaar geknoopt konden worden.
Maar zonder de backstory is het alsnog een spannende film. Ik beschouw het trouwens ook meer als "5 vrienden VS het monster", in plaats van "Amerika VS het monster". Dat is ook de reden dat je aan het einde alsnog niet veel weet. Je volgt de vrienden en niet bijvoorbeeld het Amerikaanse leger.
De mensen die 9/11 opnamen met hun mobiele telefoontjes gaven op het moment van filmen ook niet aan wie de torens invlogen en wat er nou precies aan de hand was. Realisme.

Welke acteurs vond je by the way niet goed spelen? Toch niet Hud & Marlena?


avatar van Lord Salo

Lord Salo

  • 31 berichten
  • 27 stemmen

God allemachtig zeg, wat een irritante film was dit. Je ziet alles door de camera opname van de personages, het beeld die hele tijd beweegt en een irritatie opleverde bij mij. Ik was een beetje verleid door de cover van de film, maar het was een teleurstelling eigenlijk. Toch geef ik een 2.5 sterren voor de zoveel acties die er plaatsvonden en die de film niet zo simpel en goedkoop maakten.


avatar van XNightmare

XNightmare

  • 7 berichten
  • 8 stemmen

Lord Salo schreef:

God allemachtig zeg, wat een irritante film was dit. Je ziet alles door de camera opname van de personages, het beeld die hele tijd beweegt en een irritatie opleverde bij mij.

Ik vond dat aspect juist erg vermakelijk. Eens een keer wat anders dan altijd dat perfecte camerabeeld. Het deed me een beetje denken aan "The Blair Witch Project" qua camerawerk, maar dan met een goede film deze keer.

Heerlijke film vol actie en redelijk wat spanning, hoewel het af en toe wellicht wat over the top was. Heeft me goed kunnen boeien. 4*


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

Het lijkt wel alsof de hand-cam rage een beetje te laat op gang is gekomen sinds The Blair Witch Project (1999), want nu heb je er eigenlijk al aardig wat.

Rec en Diary of the Dead


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

Heb het niet zo op die handcamera filmpjes maar deze heeft me toch verrast.

In het begin was het inderdaad warrig en niet echt interessant om een paar personen iets in de camera te laten zeggen. Maar vanaf het moment dat iets de camera raakt werd het direct spannend. Vanzelfsprekend zorgt de handcamera ervoor dat je midden in de chaos zit wat voor mij alleen maar het inlevingsvermogen ten goede kwam. Er zaten echt spannende stukken in en de CGI vond ik ook niet slecht.

Dat was ongeveer ook het enige originele aan de film. Voor de rest had er volgens mij net zo goed Godzilla 2 op de cover kunnen staan.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Van dat soort avatars zouden er meer moeten zijn.


avatar van SanderSander88

SanderSander88

  • 605 berichten
  • 0 stemmen

avatar van RudyKramer

RudyKramer

  • 11 berichten
  • 9 stemmen

Vette film! Alleen jammer van het einde...


avatar van FillumGek

FillumGek

  • 8987 berichten
  • 3398 stemmen

psycholamp schreef:

Van dat soort avatars zouden er meer moeten zijn.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Ik heb echt de schurft aan steelbooks! Zeer kras- en deukgevoelig en ordinaire geldklopperij!


avatar van mvdb1982

mvdb1982

  • 161 berichten
  • 354 stemmen

Is zeker niet slecht vind ik. Hou wel van dit soort films.

Beetje hetzelfde idee als The Blair Witch Project (qua camerawerk)

Om eerlijk te zijn had ik er wel meer van verwacht, toch een 3 voor mij.