Star Trek (2009)

Verenigde Staten / Duitsland
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door J.J. Abrams
met Chris Pine, Zachary Quinto en Eric Bana

James Tiberius Kirk is een ontzettende wildebras, maar blijkt ook een enorm getalenteerd ruimtevaarder te zijn, wanneer hij zich laat overhalen om een opleiding aan de Starfleet Academy te volgen. Bij het afleggen van zijn examen krijgt Kirk het aan de stok met zijn hyperintelligente collega Spock. De onbesuisde roekeloze Kirk en de berekenende kalme Spock zijn dan ook absolute tegenpolen. Naarmate de mannen elkaar beter leren kennen groeit echter de onderlinge waardering en dat is maar goed ook: als zij met het revolutionair futuristische ruimteschip USS Enterprise aan een zware en levensgevaarlijke reis beginnen moeten alle neuzen en ook alle oren, spits of niet, dezelfde kant op wijzen om de missie te laten slagen...

avatar van grid8400
Net terug van Pathe Arena voorpremiere IMAX versie.
DAMN! hij is ECHT goed!

Ik was samen met vrienden die totaal GEEN trekkies zijn, en zelf nog nooit een star trek film gezien hebben, en ook zij vonden hem erg goed.

Vaart vanaf het begin tot het eind en gewoon genieten (CGI was top!).

Dikke 4,5 * (verhaaltje was naar mijn mening net even te slap voor een 5*)

Brix schreef:

Was mij inderdaad ook opgevallen.
Die fout heb ik overigens wel vaker gehoord.

Vanochtend hadden ze op Radio 1 een interview met een zogenaamde film kenner. Die had het continu over Dr. Spock...

AC/DC
Dat zal dan wel een echte filmkenner geweest zijn.. *kuch *kuch

Mr_White
Vermakelijke film maar ook niet echt bijzonder. De actie is zeer goed maar tegelijkertijd zijn de dialogen niet meer dan een hoop one-liners en stoere uitspraken die zo leeg zijn als het maar kan. De cast is best goed alhoewel de meeste crew-members van The Enterprise terug gebracht zijn naar comic relief. Ook was ik een beetje teleurgesteld in de slechterik Nero. Interessante motivatie maar niet goed genoeg uitgewerkt om herinnerd te worden als toffe bad guy.

Verder opmerkelijk veel lens flares (in sommige scènes teveel zelfs, echt irritant) en Winona Ryder die flink opgedost is om ouder te lijken maar slechts twee scènes heeft. Bizar, maar ze weet wel alles eruit te halen. Trouwens ook eindelijk weer eens een blockbuster met goede humor in plaats van de dieptrieste poging tot humor in films als Transformers. Zoals ik al zei, uiterst vermakelijk maar niet super-bijzonder.

avatar van Phoenix
Mr_White schreef:

Ik vond het wel mooi. Net een noir, maar dan de gezichten met licht ipv schaduw bezet .

Was leuke film.. beetje onstartrekachtige humor erdoor.
dikke vette voldoende voor de spanning en special effects!

Als je eenmaal startrekfan ben.. dan kan je niet meer zonder... op naar de volgende fillm of liever serie!

dikke 4.5 van mij

avatar van rep_robert
Ik ben nooit een (grote) fan geweest van de Star Trek series en films.
Het was voor mijn gevoel altijd veel te houterig en weinig overtuigend(getuige ook die vechtscene hierboven ergens gepost)...

Deze film daarintegen heeft mij zeker verrast, nou ja...verrast?
Niet echt, de trailer spatte ook al van het scherm af en de nieuwsgierigheid was al snel gewekt.
Vanavond ben ik de film wezen kijken en ben net terug van een fantastisch Science Fiction avondje.
Het verhaal is verder niet langdradig en perfect afgestemd op deze film, de vaart is naar mijn mening precies goed en je zult je geen moment vervelen tijdens de film(had niet door dat die 2 uren zo snel voorbij gingen)!
Verder spettert de actie/special effects werkelijk waar van het beeldscherm af vanaf minuut 1 tot minuut 126, ongelooflijk!

Mr_White schreef:
.......zijn de dialogen niet meer dan een hoop one-liners en stoere uitspraken die zo leeg zijn als het maar kan........ .

Sorry hoor, maar wat verwacht je dan bij een film als dit? Dialogen zoals bij LOTR of een Shawshank redemption hebben weinig nut bij films als dit, het haalt de vaart er alleen maar uit, wat funeste is bij een frisse film als dit....

Verder nog even kort op een rijtje:

Pluspunten
+ Special effects
+Jong en fris verhaal
+ Ook toegankelijk voor de niet "Trekkies" onder ons
+ Naar mijn mening goede casting.
+Humor, Drama, Actie goed uitgewerkt in 1 film
+ Goede jonge cast, ideaal om de actie ook goed in beeld te brengen(beter dan bij die ouwe lullen Star Treks, naar mijn mening)

Minpunten
- De schurk is een beetje suf(al zijn z'n wapens en schip wel weer van een andere orde)

Conclusie:

Ook als je geen fan bent van Star Trek kan je je uitstekend vermaken met deze film, snelle actie, goede special effect, (veel) leuke humor.
Je merkt duidelijk dat de film veel inside dingetjes heeft, maar vooral door de nieuwe, jonge, frisse en totaal nieuwe inslag ten opzichte van de oude films/series voor iedereen een waar feest is om naar te kijken.

Op naar een deel 2 ??!!

4,5 *

avatar van Sjoerdow
Djarune schreef:
Over de fanboystemmen. Die heb je inderdaad bij alle grote nieuwe Amerikaanse films. The Dark Knight is nogsteeds enorm overrated. Let alsjeblieft niet blind op de cijfers die op IMDb en MM worden gegeven.

True, alleen denk ik dat Star Trek zijn gemiddelde wel verdiend heeft. Ik vond het een heerlijke film en de 2 uur vloog voorbij.

Mijn 4 sterren zijn dus gemeend

The dark knight vond ik btw tegenvallen idd, lang niet de beste film van 2008 wat veel mensen beweren.

avatar van xaboetje
zo zie je maar, meningen kunnen verschillen (en gelukkig maar) want ik vond The dark knight wel de beste van 2008.

Maar over deze film: een heerlijke film.
Snel, genoeg actie, lekkere humor en een verhaal zonder veel gaten.

@stevebravo
ik vond juist dat deze film echte startrek (uit de oorspronkelijke serie) humor had. Dat vind ik ook het knappe van deze film, het heeft echt de sfeer van de oorspronkelijke serie

Gisteren gezien in Pathe, zat wel op de voorste rij, beetje lastig om een compleet plaatje te zien..

Onwijs leuke film, actie/humor/verhaal goed gebalanceerd.
Veel knipogen naar de oude serie (man in the red suite always die's)
Goed geacteerd/gecast

Kan niet anders zeggen dan TOP FILM!
Ga hem zien in de BIOS!
(geen cam downloaden omdat je niet kan wachten!!)

Misschien wel de beste startrek film, moet hem nog 1 maal zien om dat te beoordelen.

avatar van xaboetje
mroffbeat schreef:

Dan moet je naar Pathe Helmond gaan.
Gisteren bij de premiere zat de zaal maar half vol. Zoals bij bijna iedere premiere.

@xaboetje

het was soms een beetje oversetimenteel.. beetje onstartrek achtig.. zoals de situatie toen jim geboren werd...

Ik was wel erg verrast (SPOILER!!) dat de originele Spock er in voorkwam... dat was een emotioneel weerzien.. en waarom niet.. als clint eastwood het kan.. kan spock het al helemaal!

Dat er af en toe humor in zit vind ik logisch... bij tng had je dat met data vooral.. maar er zat net iets teveel humor daardoor iets minder echte serieuze momenten in de film..

avatar van foray
Gisteren gezien in Antwerpen. Ik vond de beelden en het geluid ook wel spectaculair. Ook de humor was wel goed op zijn tijd. ik kreeg het gevoel dat daarmee soms wel met een knipoog naar een oude (latere) star trek werd verwezen. Echt een film die je in een bioscoop moet zien en niet eerst thuis.

Ik had niet verwacht dat ie zo goed zou zijn.

avatar van JacoBaco
Ik ben echt totaal geen zogeheten Trekkie. Star Trek interesseert mij net zoveel als het paargedrag van een Koekoek. Ik heb een antipathie tegen Star Trek.
En toch wil ik deze film graag zien. Ik snap er gewoon niets van.

avatar van Vullero
tsja...

Gisteren naar de primiere geweest. Ik had de trailer gezien en was best enthousiast. Verder had ik nog nooit iets van Star Trek gezien...

Nu kwam ik uit de zaal en wist niet zo goed wat ik moest. Ik vond de film niet zo goed..

Ik ben tijdens de film in slaap gevallen (ik keek hem om 13.15) en nu vraag ik me af of ik de film slecht vond en dat ik daarom in slaap ben gevallen of dat ik moe was en in slaap gevallen ben waardoor ik de film niet goed vond..

ini ieder geval zal ik nu geen stem geven en zal ik hem nog een keer gaan bekijken, nu hopelijk zonder te slapen..

(=

Ben er gisteren naar toe geweest.
Je hoeft de serie niet eens te kennen om het te begrijpen.
Naar mijn mening hebben de makers de film toegankelijk gemaakt voor een breder publiek.
Gezien de film en er geen Klingons of andere rassen in voorkwamen, denk ik dat er een vervolg gaat komen.
Deze film moet je echt in de bios zien... pas dan is de ervaring compleet.. hehe

Groet

Edric

avatar van Captain Pervert
JacoBaco schreef:
En toch wil ik deze film graag zien. Ik snap er gewoon niets van.

Ha, een lotgenoot!

avatar van eppo349
Vullero schreef:
tsja...

Vaag.

avatar van Brakeburner
Heb zelf nooit naar de serie of films gekeken. Ik ben dan ook absoluut geen blockbuster-science-fiction fan (van de ruimte-toestanden toch niet.... op enkele kleine uitzonderingen na misschien). Toch heb ik me vrij goed geamuseerd met dit stukje popcorn-entertainment. De film raast echt als een trein voorbij en wordt nergens echt saai. Special effects zijn geweldig (zeker digitaal gaan kijken in de bioscoop deze prent!) Erg mooie muziek-score ook.
Bovendien heeft JJ Abrams de film erg mooi in beeld gebracht, zoals we intussen al een beetje van hem gewoon zijn.

Maar uiteraard, zoals dat wel eens vaker gebeurt bij science-fiction gaat de film ook een aantal keer stevig de mist in:
- De bemanning van de Enterprise ziet eruit als een bende pubers
- Spock ziet er in deze film wel erg "vreemd" en lachwekkend uit
- Wat doet Simon Pegg in deze film? Geweldig acteur, maar past totaal niet in de film als Scotty, vind ik!
- ...

Maar goed, toffe film dus die wel het kijken waard is.
Alleen had ik soms het -inderdaad- PowerRanger-gevoel ("It's Morphin' Time!"). Of dat nu een positief "gevoel" is om te hebben bij dit soort films, dat laat ik aan jullie over !

Een 3*

avatar van jedymaster
Een prachtige film die met veel actie die maar niet lijkt te stoppen en ook met flink wat knipogen naar starwars zoals hangar scene, de start van de enterprise, de bar scene.

avatar van gondwana
was toch zeer tevreden,
goed geacteerd (behalve bana, die wat tam was)
sterk camerawerk voor een actiefilm
plot niet bijster origineel, maar toch goed gevonden

avatar van Imperial Figure
Ik als star trek liefhebber ben hier erg tevreden over, en het klonk echt heavy in de bios toen er een paar schepen in warp speed gingen.
En er zijn erg veel knipogen naar de originele star trek zoals de groene vrouw die er in voor komt.
Vaak zijn er star trek regisseurs zoals Stuart Baird die totaal niet bekend zijn met star trek en zelfs nog nooit een aflevering of film hebben gezien maar J.J. Abrams heeft de serie volgens mij wel goed bekeken want hij heeft toch wel dergelijk kennis van star trek wat natuurlijk goed uitpakt.
Alleen had ik wat meer van het eind gevecht verwacht, zoals Eric Bana in gevecht met Chris Pine.
En een leuke cameo van Leonard Nimoy trouwens, hij kon zijn gebit nog maar net binnenhouden

Stond gister mooie foto in de Spits of Pers van de Enterprise in aanbouw, met steigers en al.

avatar van fappie
sow... flinke score:P

zwaar entertainende film die mij zwaar heeft vermaakt ondanks dat ik niks/weinig met start trek heb maar dat is zeker geen belemmering,heb ik gemerkt

dit een gewoon een goede film met veel actie en humor,wat me wel kon bekoren

vind het een aanrader,vooral als je een beetje van actie houdt

avatar van eppo349
We zaten (mijn zoon en ik) maar met z`n twééen in de bioscoop vanmiddag, dat is toch wel appart, een privé zaal voor jezelf.
Goede film, spetterende effecten, soms wel wat zenuwachtige beelden, maar dat schijnt mode te zijn, geweldig zoals de schepen in warp gingen.
We hebben er van genoten.

avatar van Brakeburner
eppo349 schreef:
...geweldig zoals de schepen in warp gingen...

Inderdaad! Erg mooi gedaan, vooral in THX surround-toestanden!!!

avatar van grid8400
Vullero schreef:
.....
(=

Je weet zeker dat je in de juiste zaal zat?? Niet echt een film om bij in slaap te vallen vond ik...

Mijn cijfer herzien overigens na 2 dagen doorsudderen in mijn gedachte van de film.. het is gewoon een dikke 5* waard deze.

Heerlijke film!

Net terug van de bios. Nog nooit een Star Trek episode gevolgd maar na het zien van deze film zijn we fans geworden. Leuke film, goeie special effects en een spannende verhaallijn. Zeker een aanrader voor een leuke bios avondje. Volgende week Wolverine Nu thuis praten we nog steeds over de film.

avatar van Zuzuu
De film voldeed meer dan genoeg aan mijn verwachtingen. De regisseur heeft het origineel weten uitbrengen. Vooral de special effects waren subliem. Het acteerwerk was uiterst professioneel.

Ik vind dat deze film zich mag noemen als film van het jaar.

Aan het eind van de film mocht iedereen ook nog applaus geven.
Kort gezegd, een film met ongelooflijke succes dat zonder twijfel in mijn top 10 lijstje zal komen staan.