Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
9,1 (3.130.973)
Gesproken taal: Engels en Mandarijn
Releasedatum: 24 juli 2008
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight
"Welcome to a world without rules."
Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne
Joker
Harvey Dent
Alfred
Rachel
Gordon
Lucius Fox
Ramirez
Wuertz
Scarecrow
Reviews & comments
james_cameron
-
- 7017 berichten
- 9799 stemmen
Voor de tweede keer bekeken; nu valt pas echt op wat voor goed geoliede machine de film is. Alles beukt genadeloos door, het script verplaatst zich in rap tempo van het ene naar het andere hoogtepunt. Maggie Gyllenhaal is inderdaad geen verbetering ten opzichte van Katie Holmes, maar zij is één van de weinige minpuntjes. Camerawerk en muziek zijn magistraal. De laatste paar minuten zijn wat mij betreft de mooiste van de hele film. Die laatste woorden en dan de titel in beeld... kippevel.
Arbiter
-
- 295 berichten
- 357 stemmen
Ik had er zo veel goed over gehoord en had grote verwachtingen. Maar nu ik hem gezien heb kan ik concluderen dat ik hem tegen vond vallen. Te veel opgehypt door het overlijden van Ledger. Grootste irritatie punten vond ik de 152 ninuten, veel te lang. En het snel overschakelen naar een andere scène. Er zouden van mij nog meer scènes in hebben gemogen dat Bale en Ledger elkaar te lijf zouden gaan. Natuurlijk Ledger zette de Joker ontzettend goed neer, maar eigenlijk had ik hem nog zieker (lees: gemener) verwacht. Dan vond ik Jack Nicholson toch net wat beter.
Misschien dat als ik deze nog een keer terug zie dat ik nog wat positiever kan zijn. Maar voor nu zijn dit de dingen die ik er van vind.
Nee misschien vind jij dat maar de meeste stemmen omdat het een goede film is en niet omdat Ledger dood is, dat heeft er niets mee te maken. En ook vond ik Nicholson beter. De tijd was lang maar vermakelijk.
boomboompow
-
- 146 berichten
- 0 stemmen
ja, ik vind de film goed omdat het ook een hele goede film is, en niet omdat heath ledger overleden is...
en ik vind heath ledger perfect als the joker
ik vind ook dat hij het ook vele malen beter deed dan jack nicholson
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Vind de twee rollen totaal niet te vergelijken, ze zetten allebei een fantastische Joker neer, beiden op een andere manier 
boomboompow
-
- 146 berichten
- 0 stemmen
hoe kunnen ze niet te vergelijken zijn, als ze allebei the joker spelen in een batman film?
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Op een eigen manier.. wat is daar niet aan te begrijpen?
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Natuurlijk zijn ze wel te vergelijken.
Ik kan best begrijpen dat je de een beter vindt dan de ander.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Ze zijn juist goed te vergelijken. Keaton en Bale zijn toch ook te vergelijken als Batman, terwijl ze beide hun eigen invulling geven?
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Ze zijn juist goed te vergelijken. Keaton en Bale zijn toch ook te vergelijken als Batman, terwijl ze beide hun eigen invulling geven?
Ze zijn helemaal niet te vergelijken, om de zeer envoudige reden dat het om 2 Jokers uit 2 verschillende Batman-universums gaat: de dromerige fantasie van Burton versus het keiharde realisme van Nolan.
In dat opzicht hebben ze allebei een monument van een Joker neergezet, de 1 niet slechter of beter dan de ander. De Joker van Ledger zou helemaal niet passen in de films van Burton en de Joker van Nicholson zou niets te zoeken hebben in de films van Nolan.
Je kan hooguit het ene Batman-universum boven het andere verkiezen, maar daar stopt het.
Miron
-
- 744 berichten
- 74 stemmen
Maar naar wie heb je met meer plezier zitten kijken?
Dat kan je best zeggen hoor.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Ik heb het meer voor de sfeervolle en fantasierijke setting van de Burton-films, dus heb ik een lichte voorkeur voor de Joker van Nicholson.
Maar als het op de acteerprestaties aankomt, vind ik beide vertolkingen evenwaardig.
boomboompow
-
- 146 berichten
- 0 stemmen
je kan ze wel vergelijken...
malli: De Joker van Ledger zou helemaal niet passen in de films van Burton en de Joker van Nicholson zou niets te zoeken hebben in de films van Nolan.
ja de joker van heath ledger zou niet passen, maar heath ledger zelf zou wel passen bij een film van tim burton.
en omgekeerd ook hetzelfde
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Het is vooral het verschil van interpretatie die de beide filmmakers hebben. Burton behoudt de heerlijke grauwe Gotham City sfeer en is trouwer aan de comics e.d. Het verhaal is alleen niet altijd even sterk.
TDK is toch een eigen visie van Nolan op Batman, de film zit vooral vol met actie en het heeft naar mijn mening weinig met Batman te maken. De batmobiel is gewoon bout in deze film bijvoorbeeld. Ook is de stad Gotham City slecht uitgewerkt, het lijkt gewoon op een alledaagse Amerikaanse stad en heeft weinig sfeer/karakteristieke trekjes, wat de Burton versie wel heeft.
Daarom vind ik dat de Jokers ook totaal verschillend zijn, Nickolson zijn Joker is veel trouwer aan het origineel en kan daardoor iets minder improviseren. Al blijft hij geweldig binnen zijn rol.
Ledger zijn Joker is eigenlijk een totaal nieuw personage, mysterieuzer en kan veel creatiever omgaan met zijn rol, veel improvisatie denk ik. Lijkt me wel een wereld van verschil tussen de 2 Jokers.
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 884 stemmen
Pas nog gezien en het blijft een heerlijke film. Toch verlaag ik mijn stem van een 5,0 naar een 4,5, gezien ik toch op een paar minpuntjes ben gestuit. Twee minpunten tel ik bijna niet mee, gezien de filmmakers daar verder niets aan kunnen doen.
1. De film is over het algemeen vrij realistisch. Natuurlijk niet compleet realistisch, maar dat hoeft ook niet, maar voor een superheldenfilm zeer realistisch. Daarom vond ik het jammer dat op het eind in dat gebouw Batman gebruik maakte van die bril waarmee hij alles kan zien... ik vond dat nogal over the top en vooral een lelijk effect dat bovendien ook behoorlijk overbodig was.
2. Continuïteitsverlies omdat Katie Holmes niet meer in haar rol als Rachel Dawes wilde kruipen en dus vervangen moest worden door een ander (hier kunnen de filmmakers niets aan doen).
3. Het was behoorlijk duidelijk dat het de bedoeling was van de schrijvers dat de Joker in een derde Batman film zou terugkeren, gezien hij niet doodgaat (hij word gevangengenomen, maar wie zegt dat hij niet weer zal ontsnappen?). Bovendien had regisseur Nolan later nog bevestigd dat ze de Joker eigenlijk wilden laten terugkeren. Daardoor is het jammer dat The Dark Knight eigenlijk een beetje een open einde heeft dat niet ingelost kan worden, gezien Ledger is overleden (ook hier kunnen de filmmakers niets aan doen).
4. De effecten van Two-Face vond ik persoonlijk vrij lelijk. Ik vond het er totaal niet uitzien als een verbrand hoofd en de gebruikte CGI vond ik vrij nep, moet ik zeggen. Ik vond het niet echt realistisch overkomen.
Voor de rest zeker de beste Batman film, zeker de beste film van 2008 en zeker een plaatsje in mijn top 10 waard. Leuk verhaal waarin eigenlijk de politie en Batman Gotham's misdaad onder controle willen hebben en de maffia die de politie en Batman onder controle willen hebben. En in hun wanhoop huurt de maffia de Joker in die ervoor zorgt dat niemand ook maar ergens controle over heeft. Opvallend is eigenlijk dat dit meer een misdaadfilm is met veel actie, uiteraard, een grauwe en duistere Batman (goed gespeeld door Bale), de film heeft verder een mooie cinematography en goed verzorgde muziek. Als klap op de vuurpijl natuurlijk de briljante Heath Ledger als de Joker.
boomboompow
-
- 146 berichten
- 0 stemmen
als er in een film paar kleine of zelfs grote minpunten zijn kan je het nog steeds 5 sterren geven..
je 1e minpunt: daar kan ik niks op zeggen
je 2e minpunt: daar kunnen de filmmakers wel iets aan doen, want hun waren de gene die haar niet wilden en niet omgekeerd (omdat ze veel kritiek kreeg gingen ze haar wisselen
je 3e minpunt: the joker zou eigenlijk dood gaan in de film
je 4e minpunt: daar kan ik niks op zeggen
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Ik vind zijn minpunten zwaar genoeg om het een aftrek te geven hoor. Ieder zo zijn eigen ding he 
boomboompow
-
- 146 berichten
- 0 stemmen
ja, weet ik maar ik geef mijn eigen mening... dat je niet gelijk een ster of een halve ster moet aftrekken omdat het van die kleine minpuntjes heeft, want bijna geen elke film is perfect
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
ja de joker van heath ledger zou niet passen, maar heath ledger zelf zou wel passen bij een film van tim burton.
en omgekeerd ook hetzelfde
Ja, en? Wat is je punt nu eigenlijk? Dat de Jack Nicholson van toen niet in een film van Nolan zou passen?
Menace2society
-
- 426 berichten
- 0 stemmen
De Joker van Ledger zou helemaal niet passen in de films van Burton en de Joker van Nicholson zou niets te zoeken hebben in de films van Nolan.
Ik vind dat The Joker van Ledger prima in een film van Burton had gepast,snap niet waarom niet? 
In de films van Schumacher dan weer niet,maar in de duistere films van Burton had deze psycho van Ledger prima in gekund.
Vind hem ook wel veel weg hebben van The Pinguin in Batman Returns(ook Burton dus)
Als Vito's The Pinguin in Burton's films past dan Ledger's Joker ook.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Ik vind dat The Joker van Ledger prima in een film van Burton had gepast,snap niet waarom niet? 
In de films van Schumacher dan weer niet,maar in de duistere films van Burton had deze psycho van Ledger prima in gekund.
Vind hem ook wel veel weg hebben van The Pinguin in Batman Returns(ook Burton dus)
Als Vito's The Pinguin in Burton's films past dan Ledger's Joker ook.
De Joker van Ledger is veel realistischer dan de Joker van Nicholson. Die van Ledger is eigenlijk een gewetenloze psychopaat met schmink, terwijl die van Nicholson een figuur is die niets met de werkelijkheid te maken heeft, perfect geschikt dus voor de sfeervolle Burton-films die ook nauwelijks raakpunten met de werkelijkheid hebben.
En hoe kan je nu in godsnaam Ledger's Joker met The Pinguin van Devito vergelijken? The Pinguin is nog veel meer dan Nicholson's Joker een gefantaseerde figuur die geen greintje realisme in zich heeft, en dus al helemaal niet met de Joker van Ledger kan worden vergeleken.
Menace2society
-
- 426 berichten
- 0 stemmen
De Joker van Ledger is veel realistischer dan de Joker van Nicholson. Die van Ledger is eigenlijk een gewetenloze psychopaat met schmink, terwijl die van Nicholson een figuur is die niets met de werkelijkheid te maken heeft, perfect geschikt dus voor de sfeervolle Burton-films die ook nauwelijks raakpunten met de werkelijkheid hebben.
En hoe kan je nu in godsnaam Ledger's Joker met The Pinguin van Devito vergelijken? The Pinguin is nog veel meer dan Nicholson's Joker een gefantaseerde figuur die geen greintje realisme in zich heeft, en dus al helemaal niet met de Joker van Ledger kan worden vergeleken.
Hoezo heeft The Joker van Nicholson niks met de werkelijkheid te maken,zeker als je dan zegt die van Ledger wel 
Je noemt die van Ledger een gewetenloze psychopaat met schmink,maar dat is die van Nicholson ook hoor haha.
Wat maakt voor jou Heath Ledger's Joker realistischer?
We leven in wereld van Holleeders en Gotti's,en die schmink hebben ze niet op,ook lopen ze niet in zuster-pakjes ziekenhuizen op te blazen,staan ze niet midden op de weg om aangereden te worden en plaatsen ze geen bommen om hun lijf,enz enz.
Nichelson's Joker was dan eerder nog realistischer bezig.
Ik vind Devito's Pinguin en Ledger's Joker op elkaar lijken omdat het beiden psycho's zijn die rare dingen doen en er er raar en ziek uitzien en onbegrepen door de omgeving en toch zeer menselijk nog overkomen,vooral 2 karakters die veel woede en pijn in zich lijken hebben door hun verre verledens.
Hun realistische karakters noemen is altijd moeilijk met dit soort karakters die er zo uitzien en nooit in het echt zullen bestaan,maar toch vond ik zowel The Pinguin als The Joker erg menselijk en realistisch.
The Pinguin vond ik bijna zieliger dan dat ik hem evil vond omdat die zo goed werd neergezet door DeVito.
Gefantaseerde figuur met geen greintje realisme noem je hem,en ook Nicholson's Joker,maar ben ik het dus niet mee eens,zo zou ik eerder Mr Freeze,The Riddler,en die andere figuren uit die films erna noemen,maar zeker niet Burton's karakters,die ik net als Catwoman realistisch genoeg vond.
weaselweasel
-
- 268 berichten
- 372 stemmen
De Joker van Ledger is veel realistischer dan de Joker van Nicholson. Die van Ledger is eigenlijk een gewetenloze psychopaat met schmink, terwijl die van Nicholson een figuur is die niets met de werkelijkheid te maken heeft, perfect geschikt dus voor de sfeervolle Burton-films die ook nauwelijks raakpunten met de werkelijkheid hebben.
En hoe kan je nu in godsnaam Ledger's Joker met The Pinguin van Devito vergelijken? The Pinguin is nog veel meer dan Nicholson's Joker een gefantaseerde figuur die geen greintje realisme in zich heeft, en dus al helemaal niet met de Joker van Ledger kan worden vergeleken.
Zeer mee eens.
Burton is destijds trouw gebleven aan de tekenachtige, fantasierijke elementen uit de strip, en bracht die tot leven.
Wat ze in The Dark Knight doen, zoals zovaak in moderne remakes, is alles naar het reeële trekken. "Het publiek" slikt blijkbaar niet meer alles, en wil graag een verklaring voor wat het ziet. Zodoende worden steeds meer 'superheld-krachten' onderbouwd. Ineens moeten we zien wie dat pak ontwikkelt, en hoe Batman aan al zijn wijsheid komt. Morgan Freeman is een beetje wat Q voor James Bond was.
En zo geldt het ook voor de karakters: Plots is The Joker een mens van vlees en bloed. Net zoals Batman zelf, die meer kwetsbaar dan ooit is in de remakes.
Zie ook de Batmobile. Vroeger een elegante wagen, die tegen alles opgewassen was. In de nieuwe Batman kiezen ze voor een soort legerbak. Veel minder fantasierijk (retesaai zelfs, als je het mij vraagt), maar wel realistischer.
Ook de gebouwen in The Dark Knight: Gotham lijkt wel New York! Burton maakte indertijd een stad zoals die alleen in strips kan bestaan: donker, grauw, met spookachtige gebouwen. Dat hele element is weg in de nieuwe films. Zonde.
Ook ik denk dat Nicholson beter bij Burton past, en Ledger beter bij Nolan. Andersom had niet gewerkt.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Hehe, je kaart precies aan wat ik al meerdere malen heb gezegd, ben het helemaal met je eens, al blijft TDK als actiefilm wel een topper voor mij.
FunkStarr
-
- 1922 berichten
- 719 stemmen
Inderdaad wel mee eens, maar ik vind van de nieuwere Batman films (dus niet van Burton) deze dan wel ver erboven uitsteken, maar vind het erg jammer dat de gehele "strip" achtige sfeer totaal verdwenen is en inderdaad ook wat je over de Batmobile zegt en Gotham City dat is hier helaas allemaal verdwenen. Toch na herziening nog steeds zeer bovengemiddeld.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
De film had wat mij betreft dus nog hoger kunnen scoren als de sfeer/setting beter was geweest.
van duijn
-
- 935 berichten
- 845 stemmen
geweldige film. Verhaal goed, acteerwerk goed, actie goed. Ik vond het echt een topfilm. The joker vond ik trouwens best wel grappig 
*4.0
Ace Hanlon
-
- 587 berichten
- 502 stemmen
Iemand de hemel in prijzen als hij dood is daar zijn mensen idd goed in maar daar irriteer ik me altijd aan dus dat is bij mij iig niet het geval.
Beetlejuice ken ik niet maar het zou kunnen dat hij daarvan heeft afgekeken.
Ik vond iig dat hij de rol van Joker super neerzette, na-geaapt of niet.
Michael Caine en Morgan Freeman hadden vergleken bij Ledger maar standaard rollen. De rol van The Joker had veel meer dimensie en uitdaging.
Ik denk niet dat Freeman of Caine deze Joker rol net zo goed hadden neer kunnen zetten als Ledger dat heeft gedaan.
Ik beweer ook nergens, dat Freeman of Caine een betere joker zouden hebben neergezet. Mijn stelling was dat zij de enige 2 ECHTE ACTEURS in deze film zijn. Niks meer, niks minder.
Je kent Beetlejuice niet? Komende nacht is je kans, 00:20 SBS6
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Wat een heerlijke chaos uitermate stijlvol in beeld gebracht in geweldige actiescenes. Elke scene met The Joker is een feestje. Hij is intimiderend, grappig en raar tegelijk. Geweldig dus! Toch is het niet die instant klassieker wat mij betreft. Wel een van de beste films in het superheldengenre, dat zeker.
Pre- en sequels

The Dark Knight Rises
2012
3.380 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische Batman-film 'The Dark Knight' van Christopher Nolan woensdag op televisie

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fightergeheime identiteitanti heroscarecrowsadismechaosburgerwachtjokersuperheldgebaseerd op striptragic herogeorganiseerde misdaadanti villain criminal masterminddistrict attorneysuperkrachtimaxsuper villainfighting crime neo-noirdc extended universe (dceu)batmanbatman most wantedbased on comic strip bold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








