Genre: Actie / Misdaad
Speelduur: 152 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger
IMDb beoordeling:
9,1 (3.135.770)
Gesproken taal: Engels en Mandarijn
Releasedatum: 24 juli 2008
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Dark Knight
"Welcome to a world without rules."
Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.
Externe links
Acteurs en actrices
Bruce Wayne
Joker
Harvey Dent
Alfred
Rachel
Gordon
Lucius Fox
Ramirez
Wuertz
Scarecrow
Reviews & comments
roc12345
-
- 185 berichten
- 52 stemmen
als deze film op de dvd uit zal komen zal ik hem wel direct halen maar de vraag zal dan zijn hoelang zal deze dan aan zijn waarde kunnen vasthouden
normaal blockbuster films die uit de bios op de dvd uitkomen kosten
meestal 20 euro
shawshank redemption kost nu 2,99 gek he dat de bste film tot nu toe
slechts 2,99 kost en de flops meer
erkin17
-
- 213 berichten
- 1315 stemmen
als deze film op de dvd uit zal komen zal ik hem wel direct halen maar de vraag zal dan zijn hoelang zal deze dan aan zijn waarde kunnen vasthouden
normaal blockbuster films die uit de bios op de dvd uitkomen kosten
meestal 20 euro
shawshank redemption kost nu 2,99 gek he dat de bste film tot nu toe
slechts 2,99 kost en de flops meer
ja het is een oude film
dan zijn zelfs de allerbeste films goedkoop
combi
-
- 20609 berichten
- 0 stemmen
ja het is een oude film
dan zijn zelfs de allerbeste films goedkoop
Jaxxx
-
- 356 berichten
- 829 stemmen
Het duurt niet lang meer voordat Nolan de draad weer oppakt: http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=newsDetails&newsID=12188
voskat
-
- 1026 berichten
- 1088 stemmen
Ik zou me geen betere "Joker" kunnen voorstellen dan Jack Nickelson (met alle respect voor Heath).
Neeee... Jack Nicholson is een fan-tas-tisch acteur, maar van "zijn" Joker ging nul komma nul dreiging uit. Geen greintje diepte ook.
Maar ik denk dat dat ook grotendeels kwam door Tim Burtons oppervlakkigheid..
crack1
-
- 475 berichten
- 0 stemmen
Soms wat langdradig,voor de rest een doorsnee (batman) actiefilm.
Goed voor één maal,voor mij althans.
Jaxxx
-
- 356 berichten
- 829 stemmen
Nolan gaf tijdens de ''boten-scene'' misschien een hint. Op een van de boten was een gevangene te zien met tattoo's van The Black Mask en dat is een Batman-villain.
erkin17
-
- 213 berichten
- 1315 stemmen
mwahh het is dan een uitzondering ik bedoel ik zie veel goed films rond de 3 4 euros
maar natuurlijk kan het dat net die duurder is zoals godfather
weaselweasel
-
- 268 berichten
- 372 stemmen
Heath Ledger is briljant in deze film.
Jammer genoeg is het script om te huilen, en is de rest van de cast bijzonder saai.
Verder heb ik helemaal niks met die nieuwe Batmobile. Dit is verdomme een legertank, where's the fun in that?
Die eindeloze plotswitches word je ook alleen maar moe van. Continu de kijker op een verkeerd been willen zetten. Zoiets was heel even leuk, maar sinds het in iedere actiefilm terugkomt wordt het een bijzonder goedkoop truukje. Men wil zo 'onvoorspelbaar' zijn dat het juist voorspelbaar wordt.
Ik blijf zweren bij de eerste 2 Batman films. Die mogen misschien gedateerd zijn, maar dat is deze film ook over 10 jaar.
Jaxxx
-
- 356 berichten
- 829 stemmen
Heath Ledger is briljant in deze film.
Jammer genoeg is het script om te huilen, en is de rest van de cast bijzonder saai.
Verder heb ik helemaal niks met die nieuwe Batmobile. Dit is verdomme een legertank, where's the fun in that?
Die eindeloze plotswitches word je ook alleen maar moe van. Continu de kijker op een verkeerd been willen zetten. Zoiets was heel even leuk, maar sinds het in iedere actiefilm terugkomt wordt het een bijzonder goedkoop truukje. Men wil zo 'onvoorspelbaar' zijn dat het juist voorspelbaar wordt.
Ik blijf zweren bij de eerste 2 Batman films. Die mogen misschien gedateerd zijn, maar dat is deze film ook over 10 jaar.
Nieuwe Batmobile ?? Die had je ook al in deel 1 hoor !
patrick17
-
- 613 berichten
- 448 stemmen
Eindelijk heb ik deze film gekeken naar hem een paar weekjes al in huis te hebben gehad. Een erg goede film. The Joker maakt de film nog uitstekender. Natuurlijk omdat het Heath Ledger is die de hoofdrol speelt maar hij maakt de Joker echt goed. Daarbij geeft het iets extra's aan het verhaal. Verhaal is goed in elkaar gezet en er zit het nodige actie in. Ik heb me zeer vermaakt bij deze film.
4.5 (Dacht aan een 4.0 maar toch nog iets extra's).
something_else
-
- 62 berichten
- 0 stemmen
Heath Ledger is briljant in deze film.
Jammer genoeg is het script om te huilen, en is de rest van de cast bijzonder saai.
Die eindeloze plotswitches word je ook alleen maar moe van. Continu de kijker op een verkeerd been willen zetten. Zoiets was heel even leuk, maar sinds het in iedere actiefilm terugkomt wordt het een bijzonder goedkoop truukje. Men wil zo 'onvoorspelbaar' zijn dat het juist voorspelbaar wordt.

AmazingPP
-
- 2524 berichten
- 1859 stemmen
Ik had hoge verwachtingen van deze film, omdat de score op IMDB heel erg hoog is en hier ook. Dus ik zaterdagavond kijken. Popcorn in de hand en gaan met die banaan! Wat een tegenvaller was deze film in het begin. Naar mijn smaak veel te snel, je kunt niet met je ogen knipperen of je mist een verhaallijn. Maar halverwege de film zat ik er ineens helemaal in en vond de film toch wel plezierig. Ledger is in zijn laatste rol werkelijk geniaal. Ik vond hem zelfs Nicholson overtreffen, wat betreft zijn rol als Joker. Op IMDB verstootte deze film The Shawshank Redemption, maar je zult zien: Shawshank RULEZ!!! Daar kan deze film toch echt niet aan tippen. Naar mijn mening 3,5 *.
Pazzo
-
- 3 berichten
- 93 stemmen
goede film, maar zullen we Heath maar niet meer gaan ophemelen? zijn Joker is goed maar die rol lijkt me voor een acteur zowiezo hemels om te spelen... en eigenlijk ook wel erg makkelijk, hij slurpt een beetje smerig, draait wat met zijn ogen en tadaaa: de Joker!
Christian Bale leek wel een bijrolletje te spelen trouwens
OlafK
-
- 955 berichten
- 1820 stemmen
En jahoor, ook ik heb The Dark Knight gezien. Weliswaar als 1955e op MovieMeter, maar ach; beter laat dan nooit. Feit is dat TDK perfect in de media neergezet is en dat er daadwerkelijk een geniaal marketingplan moet hebben gelegen.
Eigenlijk kreeg ik bij deze film hetzelfde gevoel als bij Batman Begins, met her en der wat verbeteringen en juist ook minder goede kanten.
Zo vond ik Gotham City nog niet eerder in een Batman film zo saai geschoten als in TDK. Sfeerloos is het juiste woord. Als de stad symbool zou hebben gestaan voor een "dertien-in-een-dozijn"-actiefilm, had ik het ook geloofd.
Ook Bale vond ik, net als in BB, niet overtuigen. Zolang hij Bruce Wayne is, vind ik hem sterk maar zodra hij getransformeerd wordt tot Batman, kan ik er niet warm of koud van worden. Zoals ik ook al bij BB begins schetste: een beetje quasi-stoer; het voelt allemaal als net-niet.
Een ander puntje van kritiek, heeft vooral betrekking op het camerawerk in het begin van de film. Halcyon schetste eerder al het volgende:
Geen idee wat Nolan met die 360° camerakul wou bereiken overigens, want behalve dat het totaal geen functie had werkte het ook nog eens bijzonder storend.
En ik kan niets anders dan dit beamen. Vooral in het begin van de film viel het me op en werkte het storend. Dit wil overigens niet zeggen dat ik deze techniek ten alle tijden storend vind, het werd in TDK gewoon teveel en niet subtiel genoeg gebruikt.
Anderen schetsten ook al eerder dat Ledger als The Joker wel erg makkelijk overal in en uit loopt. Dit vond ik ook opvallend, vooral bij de scène in het ziekenhuis.
De scène die daarop volgende, waarin The Joker uit het ziekenhuis loopt, de boel tot ontploffing brengt, vond ik misschien wel de beste scène van de film. Die verrotheid die The Joker toen uitstraalde; fenomenaal!
En hoewel ik Heath Ledger in sommige andere films(ik noem een Candy) niet overtuigend vind en in andere(ik noem een Brokeback Mountain) weer wel, viel het kwartje bij TDK de goede kant op en zijn make-up zal daar zeker aan hebben meegeholpen. Wat een geweldig verrotte, ranzige, smerige kop hebben ze van Ledgers hoofd kunnen maken. Dikke pluim voor de mensen van de visagie!
Michael Caine was als Alfred Pennyworth opnieuw geniaal. Machtige rol, die hij eerder in BB ook al overtuigend neerzette.
Al met al kom ik tot hetzelfde aantal sterren als eerder bij Batman Begins; 3,0.
lighthammer
-
- 13 berichten
- 13 stemmen
superfilm! Hele goede acteerprestaties dito verhaallijn en geweldige special effects. Een Must see!
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2854 stemmen
Ze zijn waarschijnlijk niet meer te tellen op een hand ' de keren dat ik Nolan vervloekte dat hij succes had in de bioscopen met zijn Batmanprent. Nou riep hij deze reactie ook wel over zichzelf af na zijn vorige volkomen zouteloze, ongeïnspireerde en eenzijdige Batmanfilm.
Nu kent The Dark Knight ook genoeg manco `s maar kon ik mij daar relatief gemakkelijk over heenzetten. Wel vind ik ' iedereen die hier preekt ' over ' meer diepgang ' in deze Batman prent volslagen belachelijk. Diepgang in welke zin? Het psychologische steekspel tussen Batman en The Joker ' waarvan je toch al weet dat laatstgenoemde het af zal leggen tegen die vreselijk charismaloze en duffe Batman? Misschien leuk voor de fans, maar als fanatiek aanhanger van ' The Joker ' zit je er maar mooi mee.
Of bedoelt men misschien diepgang die gezocht moet worden in het bijbehorende verhaaltje waar we Harvey Dent naast de misdaad bestrijden er een relatie op na zien houden met het voormalige liefje van Batman, al blijkt dat voormalig wat te voorspelig te zijn. Waaruit blijkt dat Batman ook maar een mens van vlees en bloed is? Yeah right!
Verder ook een dikke vinger naar al wat vindt dat The Dark Knight een goede film is omdat hij realistisch zou zijn. Laat ik deze mensen even uit hun zeepbel helpen: mensen kunnen niet vliegen! Pats! Zeepbel kapot. Verder is het maar de vraag of een realistische formule de film goed zou doen aangezien het om een superheldenverhaal gaat, waar je nieuwe, spectaculaire gadjets van verwacht en geen afgestofte romcom perikelen die als motief dienen bij de transformatie van ' vriend van Gotham City ' Harvey Dent tot ' angstgegner ' van Gotham City. Tel daarbij op de onsubtiele timing waarmee deze gebeurtenis gepaard gaat ' net ten tijde dat The Joker de stad in zijn greep houdt door 2 cruiseschepen in gijzeling te houden ' en je hebt een sterke en een jammerlijke climax te pakken die vlak na elkaar worden opgediend.
Blijkbaar zijn niet alleen de Amerikaanse porties voer big size, maar kan men ook bij het maken van een film geen maat houden of mist men in dit geval het inzicht om 1 ultieme climax uit te werken. Zou de film ook gelijk een stuk realistischer hebben gemaakt want die vreemde kattensprong van Dent is allesbehalve geloofwaardig, had hem dan gelijk een bad boy imago aangemeten! Dit was hopeloos geforceerd en zonder gevoel voor ritme uitgewerkt.
Gelukkig is The Dark Knight bovenal een uitstekende actiefilm met een lekker anarchistisch tintje in de vorm van superschurk ' The Joker ' die de boel flink op stelten weet te zetten, aardige sfeerimpressies van Gotham City, fijne muziek en een bij vlagen druk in de weer zijnde camera waarvan ik moet zeggen dat ik genoten heb van de 360° cameramomenten. Leverde hele korte momenten tot overpeinzing bij de personages op, alsof ' The Joker ' soms sneller handelde dan als in een waas.
The Dark Knight is uiteindelijk een film waar ik mij prima mee vermaakt heb, ' vooral de momenten waarbij The Joker en zijn fijne zwartgallige humor het scherm opsierden, zo vond ik het moment dat hij zei dat iedereen Gotham City mocht verlaten om er gelijk aan toe te voegen dat het vervoer zowat plat lag geweldig ' maar hij wordt overroepen door mensen die er tal van dingen achter gaan zoeken, terwijl de film nogal conventioneel van aard is. Had zelfs meer ingezeten mocht de stompzinnige climax van 2 face zijn weggelaten en The Joker ' Batman ' gewoon van katoen had gegeven. 3,5*
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Het psychologische steekspel tussen Batman en The Joker ' waarvan je toch al weet dat laatstgenoemde het af zal leggen tegen die vreselijk charismaloze en duffe Batman? Misschien leuk voor de fans, maar als fanatiek aanhanger van ' The Joker ' zit je er maar mooi mee.
Dit blijft het grote manco van The Dark Knight. Eeuwig zonde. een dode Batman en winnende Joker had pas echt een donkere en cynische film omgeleverd en was een rake klap in het gezicht geweest Maar natuurlijk wel begrijpelijk dat dat niet kon.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Laat ik deze mensen even uit hun zeepbel helpen: mensen kunnen niet vliegen!
Of misschien kon je zelf ook al bedenken dat de realistische setting werd bedoeld, en de vrij realistische onderbouwing van onrealistische aspecten in de film. Dat maakt het 'realistisch', bij gebrek aan beter woord.
Kijk voor de lol anders Burton's Batmanfilms als je het nog steeds niet snapt.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2854 stemmen
Ik weet ook wel dat men doelt op een realistische setting met meer realistische personages die niet neigen naar ' fantasy ' maar vond het gewoon even leuk om gewoon even kort door de bocht te gaan.
De vraag is trouwens ook maar hoe realistisch ' The Joker ' is?! Dat vond ik toch wel een goed voorbeeld van een behoorlijk over - the - top personage. Wat de film veel goed doet overigens.
Elminius
-
- 101 berichten
- 61 stemmen
Wat heb ik genóten van deze prent.
Misschien niet zozeer door het hele verhaal, want eerlijk gezegd vond ik Batman Begins ook beter dan The Dark Knight.
Bale zelf speelde nogal voorspelbaar en zijn stem als Batman irriteerde me eerlijk gezegd soms wel eens. Toch kon ik Bale wel goed appreciëren.
Verder vond ik het ook jammer dat Katie Holmes nu werd vervangen door Maggie Gyllenhaal. Die vrouw kan ik absoluut niet zien spelen, zeer jammer van dit.
Maaarr, dat doet allerminst af van de uitzonderlijke Heath Ledger. Ik keek hier al naar uit vanaf dat ik hoorde dat hij de Joker ging spelen. En wat een talent heeft deze man aan de dag gelegd. Al mijn nekharen overeind en kippenvel alom tijdens de meeste scènes met hem. Dat tongetje, dat lachje, die houding, die duisternis in combinatie met die schmink. Dit is zonder twijfel één van de best vertolkte rollen die ik ooit in een film gezien heb.
Aaron Eckhart verdient ook een dikke pluim hier. Zijn rol werd misschien een beetje bij de haren erbij gesleept, maar hij heeft deze wel fantastisch vertolkt.
Al bij al een vette actiefilm, verveelt absoluut geen seconde (toen ik na een "half uurtje" op mijn horloge keek, bleek er al anderhalf uur verstreken te zijn) en verdient een plaatsje in de top 100 allertijden.
4*
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
De vraag is trouwens ook maar hoe realistisch ' The Joker ' is?! Dat vond ik toch wel een goed voorbeeld van een behoorlijk over - the - top personage. Wat de film veel goed doet overigens.
Wouter
-
- 18722 berichten
- 3085 stemmen
Realisme? Mensen, we hebben het over een man in een vleermuispak.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Lol het is inderdaad volstrekt belachelijk maar ik ben het er wel mee eens. The Dark Knights kracht zit hem voor een groot deel in de hoge mate van realisme die de film op de een of andere manier weet uit te stralen.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Het gaat ook niet over Batman en The Joker zelf, maar over de setting.
Wouter
-
- 18722 berichten
- 3085 stemmen
Verwarren jullie realisme niet een beetje met geloofwaardigheid?
Overigens vond ik het probleem van Batman Begins dat men het realistisch probeerde te brengen.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Gotham en Gotham's politiek zijn best realistisch, toch? Geloofwaardig ook dus. Ik vind het juist een pluspunt.
En de dingen die niet realistisch zijn, zijn in ieder geval geloofwaardig (of redelijk geloofwaardig, binnen de grenzen, voordat men weer over dat mobieltjes-gedoe begint).
De setting is realistisch. En The Joker en gadgets enzo zijn geloofwaardig. Uitkomst: de sfeer is realistisch. En dat vind ik grandioos.
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Je hebt gelijk maar had het idee dat men hier het woord realisme als geloofwaardig interpreteerde. Als dat niet zo is dan ben ik het met je eens want realistisch is het natuurlijk niet dat iemand kan vliegen. In The Dark Knight is het wel geloofwaardig.
Pre- en sequels

The Dark Knight Rises
2012
3.381 reacties

Batman Begins
2005
1.813 reacties
Gerelateerd nieuws
Legendarische Batman-film 'The Dark Knight' van Christopher Nolan woensdag op televisie

Christopher Nolans 'The Dark Knight'-trilogie komt terug bij Netflix: 'Een stuk grootser dan bijna elke andere superheldenfilm'

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Dit is de reden dat Heath Ledger als The Joker steeds aan zijn lippen bleef likken
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.116 reacties
Gerelateerde tags
dc comicscrime fightergeheime identiteitanti heroscarecrowsadismechaosburgerwachtjokersuperheldgebaseerd op striptragic herogeorganiseerde misdaadanti villain criminal masterminddistrict attorneysuperkrachtimaxsuper villainfighting crime neo-noirdc extended universe (dceu)batmanbatman most wantedbased on comic strip bold
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









