• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.932 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.126 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Dark Knight (2008)

Actie / Misdaad | 152 minuten
4,13 8.625 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 152 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Christopher Nolan

Met onder meer: Christian Bale, Michael Caine en Heath Ledger

IMDb beoordeling: 9,1 (3.130.623)

Gesproken taal: Engels en Mandarijn

Releasedatum: 24 juli 2008

Plot The Dark Knight

"Welcome to a world without rules."

Bruce Wayne, alias Batman (Christian Bale), en Lt. James Gordon (Gary Oldman) bundelen hun krachten met de nieuw aangewezen Officier van Justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart). Samen proberen zij de chaos tegen te gaan die Gotham momenteel teistert, veroorzaakt door niemand minder dan Batmans ergste vijand, The Joker (Heath Ledger): een meedogenloze moordenaar met een vreemd soort humor en een talent voor het verstoren van de algemene orde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mobilemel

Mobilemel

  • 68 berichten
  • 64 stemmen

Kevin13 schreef:

(quote)

wat wil je als de "ster" van de film maanden daarvoor sterft.

Ik ben van mening dat iedereen het ook over de joker had gehad als hij nog in leven was want dat stukje doet mij helemaal niks. ik vond deze acteur gewoon subliem maar dat heb ik al eerder verkondigd in een berichtje. Feit is dat het zonde is dat ie zn kunstje niet nog een keer kan laten zien. Die man was een genot om naar te kijken in deze film.


avatar van -Wijnand-

-Wijnand-

  • 40 berichten
  • 819 stemmen

Beetje teveel terrorist tegenover held van Amerika gevoel, denk dat met name hierom de film zo goed scoort. De bad guy is namelijk puur slecht. Zelfs voor het geld doet hij het niet, evenals de pure terrorist zoals deze veelal in Amerika wordt gezien. Ik denk dat mensen zich goed kunnen relateren met de moralen in deze film. Het bevestigd hun point of view op de wereld. Maarja, daar is het ook wel een beetje een superhelden film voor.

Wat deze film naar mijn idee zo sterk maakt is de rol van the Joker en de cinematografie.


avatar van Kevin13

Kevin13

  • 14947 berichten
  • 0 stemmen

Mobilemel schreef:

(quote)

Ik ben van mening dat iedereen het ook over de joker had gehad als hij nog in leven was want dat stukje doet mij helemaal niks.

heb je wel een punt, Heath Ledger is gewoonweg een fantastisch acteur. en idd spijtig dat we niet meer werken van hem zullen zien.


avatar van chupaa

chupaa

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

Ben deze film na vele aanleidingen van vrienden tog maar gaan kijken ,

Er is 1 woord voor "Fenomenaal"

Dat hier zoon goede film is uitgekomen had ik echt niet gedacht ,

die 2,5 uur leekeen wel 25 minuuten man o man wat een goede film zeg ,

Zelf vind ik scareface de beste film die er ooit is uitgebracht maar deze kost er aardig diht bij in de buurt ,

Je zit de hele tijd op het puntje van je stoel , de effects , het geluid , het verhaal de spanning alles is 1 compleet plaatje ,

Voor mensen die zeggen dat deze film overrated word "bullshit"

Aanrader 5 sterren !


avatar van Charlie Cheese

Charlie Cheese

  • 223 berichten
  • 1936 stemmen

Net gezien in de bioscoop.

Prachtige film met ijzersterk verhaal.

Vond hem alleen heeeeeeeeeeeel erg lang duren.


avatar van Rodehaan

Rodehaan

  • 221 berichten
  • 13 stemmen

hmmm 25 minuten ,dan heb je zeker de 2 uur aan saaie stukjes gemist


avatar van McGreen

McGreen

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

Op IMDB staat het vermeld als de beste film, heeft daar een 9,6 maar ik vind het een goede film, maar zeker niet de beste, was af en toe toch wel langdraadig daarom om 3,5


4.5

Ik heb erg genoten van de film en zat er helemaal in en dat is mijn belangrijkste graadmeter. Ik denk wel dat als Heath niet de Joker had gespeeld ik m minder had gevonden.Want ik merkte tijdens t kijken dat ik niet kon wachten om hem weer in beeld te zien..Geniaal acteerwerk, een genot om naar te kijken, al die maniertjes en die stem. Hij was niet gewoon Heath die de Joker speelde, hij wás de Joker...

De rest van de cast vond ik goed, een goeie batman.En een goed opbouwend verhaal en leuke actie-scenes. Ook de sarcastische humor vond ik heerlijk.

Het enige wat ik een beetje jammer vond is dat t wat bloediger had gemogen en dat t realisme soms even de puntjes op de i miste.Nu weet ik wel dat dat niet echt bij de Batman-films hoort en dat er in andere landen ook kids mogen kijken. Maar t paste niet helemaal bij t realisme wat de regisseur toch heeft nagestreefd.Vooral in de "why so serious" scene. Zo mooi opgebouwd, heel realistisch en aangrijpend en dan toch net niet helemaal realistisch "afgemaakt". Hoewel ik t nog steeds een geniale scene vind.En datzelfde met Two-Face, had ik ook graag wat realistischer gezien.

Maar dat mocht de pret niet drukken.De TDK-dvd komt bovenaan mn kerstlijstje...


avatar van __Arne__

__Arne__

  • 1 berichten
  • 4 stemmen

Na het zien van deze film ben ik niet teleurgesteld, maar toch had ik niet het gevoel van : 'Wauw, de beste film van het jaar!' Heath Ledger speelde natuurlijk een geweldige rol ( ik had hem nauwelijks herkend in de film ), en zowat elke scene met hem was leuk om naar te zien. Alleen vond ik niet dat er op het einde een climax was. Natuurlijk was de hele film boordevol actie maar dan verwacht je wel dat je op het einde de meeste actie ziet. Nog een minpunt vond ik de uiteindelijke confrontatie tusses Batman en The Joker, ik had natuurlijk niet zo een kungfu gevecht willen zien, maar toch wel iets anders dan in de film. Niet alleen speelde Ledger een goede rol, dat deden zowat alle acteurs in de film. Soms was de stem van Batman wel irritant, alsof hij lid was van de Hells Angels. Ik vind dit zeker geen slechte film, ik ben geen Batman-fan, maar ook geen Batman-hater. Daarom vind ik persoonlijk dat hij zeker en vast in de top-250 van alle films zou mogen staan, dat verdient hij zeker. Maar ik vind dat hij op dit ogenblik misschien een beetje te hoog staat, als je ziet welke andere magnifieke films er bijvoorbeeld in de top-10 staan.

4*


avatar van rondh

rondh

  • 599 berichten
  • 2316 stemmen

McGreen schreef:
Op IMDB staat het vermeld als de beste film, heeft daar een 9,6 maar ik vind het een goede film, maar zeker niet de beste, was af en toe toch wel langdraadig daarom om 3,5


Langdradig was die zeker niet. Lang ja. Maar dat maakt niks. De hele film zit je op je puntje van je stoel. Goede special effecten. Je denderde bijna letterlijk de bioscoop uit. Goed verhaal, goede acteer prestaties, met natuurlijk Heath Ledger in een super rol. Hij zet The Joker super goed neer. Een supergekke psychopaat, die nog slim is ook, en natuurlijk de goocheltruc. Jammer alleen van de korte rol van two face. Weinig op aan te merken. Ik hoop dat er nog meer films komen van Batman. Er zijn nog aardig wat vijanden die ze kunnen laten zien.

Gewoon top!!!


avatar van amanda22

amanda22

  • 144 berichten
  • 152 stemmen

Ik hoefde deze film eigenlijk niet zo nodig te zien.

Ik dacht dit is typisch weer zon film dat overtrokken wordt omdat Heath Ledger nu dood is!

Maar ik had het mis....

Vond het een hele goede film die, ondanks zijn 2,5 uur, zijn tijd goed vol maakt.

Vond er niks overbodig aan, alles viel op zijn plek!

Allemaal goed gespeeld, Christian Bale vind ik wel een goede Batman en die diegene die Two-Face speelde deed het ook sterk.

En niet omdat hij nu dood is, wat overigens erg is, vind ik Heath Ledger The Joker erg goed spelen!!! Vond hem er toch wel uitspringen, maar heb hem altijd een goede acteur gevonden....

Dus 4,5*


avatar van Biatch

Biatch

  • 72 berichten
  • 37 stemmen

Is het noodzakelijk eerst Batman Begins te kijken voor ik The Dark Knight ga aanschouwen? Is TDK anders moeilijk te begrijpen?


avatar van combi

combi

  • 20609 berichten
  • 0 stemmen

Biatch schreef:

Is het noodzakelijk eerst Batman Begins te kijken voor ik The Dark Knight ga aanschouwen? Is TDK anders moeilijk te begrijpen?

nee, je kan makkelijk er naar toe gaan, maar raad je toch aan om eerst BB te gaan kijken.


avatar van codino

codino

  • 9 berichten
  • 9 stemmen

hy,

deze film is zeker niet wat ik ervan verwachtte.

teveel scene's door elkaar, christian bale die zeer zwak acteert, slechte verhaallijn enz...

grote uitblinker in deze film is uiteraard Heath Ledger (the joker) zonder hem zou deze film een chaos zijn!

Ik vind het jammer dat zulke films zo goed scoren, alleen door de ''hype'' wat er omheen word gemaakt.

de film heeft ook positieve kanten, maar die komen allemaal van ''the joker''

verder was het ook goed om Eric Roberts terug te zien, en de man van invasion(begin scene)

in algemeen slechte film, maar voor een batman film is deze nog aardig goed...


avatar van frankieman

frankieman

  • 88 berichten
  • 30 stemmen

in algemeen slechte film, maar voor een batman film is deze nog aardig goed...

Slechte film? Zelfs al haat je Batman en heb je er totaal niets mee, je kan niet ontkennen dat het opzich gewoon een hele goeie film is. Dat chaotische hoort bij de film, het is tekenend voor de Joker. Wat me wel opvalt is dat veel van de mensen die negatief zijn hun mening wel erg serieus nemen. Ik lees overal opmerkingen zoals hierboven die overkomen alsof het een feit is. Ook zie ik opmerkingen als: Goeie film, zeker. Zo goed als we moeten geloven, nee. We hebben het nog altijd over meningen, ik lees bij de mensen die positief zijn vaker imo dan bij de mensen die negatief zijn. En meestal is het toch andersom.


avatar van Rodehaan

Rodehaan

  • 221 berichten
  • 13 stemmen

Er zijn nu eenmaal mensen die zich niet mee laten slepen door een hype

en hebben misschien beter zicht op wat je van een film vind.

Ik vind wel dat je een beetje moet weten wie Batman is voordat

je deze film gaat bekijken.


avatar van apolicum

apolicum

  • 451 berichten
  • 5049 stemmen

frankieman schreef:

We hebben het nog altijd over meningen, ik lees bij de mensen die positief zijn vaker imo dan bij de mensen die negatief zijn. En meestal is het toch andersom.

zowiezo heeft iedereen een "eigen" mening, ook al zeggen ze dat misschien op een andere manier, toch bedoelen ze het vanuit hun mening.

Soms zeg ik bvb wel eens "amai, dit is écht een slechte film!" dan bedoel ik uiteraard "amai, IK VIND dit écht een slechte film" en zo zal iedereen dat natuurlijk bedoelen, soms verwoord je het gewoon minder goed waardoor het lijkt dat de film in't algemeen gewoon slecht is. Maar wie ben ik of jij om te bepalen of iets goed of slecht is uiteraard


avatar van frankieman

frankieman

  • 88 berichten
  • 30 stemmen

Ach ja 't valt me de afgelopen dagen gewoon op, en trouwens niet alleen bij TDK.


avatar van Alberic

Alberic

  • 55 berichten
  • 131 stemmen

Amai man


avatar van Bbolink

Bbolink

  • 21 berichten
  • 21 stemmen

Wat een fantastische film.

Nolan laat wederom zien dat hij een goed schrijver/regiseur is!

Een prima Bale en een uitstekende Ledger. Wat een genot om naar een nieuwe en betere Joker te kijken. Mooi vervolg op Begins.

Ook Caine en Freeman vind ik altijd goed spelen en ook in deze film komen ze beide weer goed tot hun recht.

Jammer dat Rachel ditmaal door Maggie Gyllenhaal wordt gespeeld en niet door t liefje van Tom Cruise (Katie Holmes). Die Rachel in Batman Begins vertolkt.

Ik vond het alleen jammer dat er in het laatste half uur ineens zoveel gebeurt, terwijl de rest van de film goed opgebouwd is.

Een dikke 4.5 dus!


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Weer 0,1 er af op de imdb.... Al is die natuurlijk wel veel beter dan de huidige nummer 2 (SSR), in de top 100 (zelfs 250) hoort deze standaard blockbuster natuurlijk niet thuis.


avatar van GreenHorN

GreenHorN

  • 57 berichten
  • 12 stemmen

"what about a magic trick"

Ze hadden de film beter the joker kunnen noemen dan the dark knight

Nog nooit zoveel simpatie gehad voor de 'badguy'.

zonder the joker een 2,5, met the joker een 4,5 hij is dat verschil echt waard!


avatar van KwintenS

KwintenS

  • 115 berichten
  • 1550 stemmen

GreenHorN schreef:

"what about a magic trick"

Ze hadden de film beter the joker kunnen noemen dan the dark knight

Nog nooit zoveel simpatie gehad voor de 'badguy'.

zonder the joker een 2,5, met the joker een 4,5 hij is dat verschil echt waard!

idd denk er juist hetzelfde over. The joker geeft dat tikkeltje extra aan de film waardoor hij beter is dan andere blockbusters. Hij draagt de film echt. Daarom is deze ook veel beter dan batman begins. Ook goed maar die was nogal standaard. Hier volgen de geniale scenes met the joker elkaar op.

Over de film zelf: die grijpt je vanaf de eerste seconde bij de keel en laat die bijna niet meer los. Bijna want de film duurt een half uur te lang waardoor mn aandacht wat verslapte. Een ander minpuntje is de stem van batman zoals hier al veel aangehaald is. Ik vind het wel schitterend dat een superheld eens een stemvervormer gebruikt om zich onherkenbaar te maken, iets wat me vroeger al heel veel heeft gestoord. Jammer genoeg wordt dit heel slecht uitgewerkt. Heel belachelijke stem.

Maar voor de is er weinig negatief te zeggen. Doordat the joker zo een schitterend personage is stijgt de film uit boven andere blockbusters en andere films in dit genre. Als er een vervolg komt zullen de Nolans serieus uit hun pijp moeten komen om een even boeiend personage te vinden. Iets wat me nogal onmogelijk lijkt. Een vervolg zal altijd minder zijn dan deze. Maar ze mogen me verassen.

4,5*


avatar van mishad

mishad

  • 173 berichten
  • 6322 stemmen

Er zijn van die momenten dat er om ongrijpbare redenen plotseling een hype ontstaat in filmland. Soms terecht, vaker onterecht. Op dit moment breekt ´The Dark Knight´ alle bezoekers records, wordt de film de hemel ingeprezen door een groot deel van het filmjournaille, wordt er gesproken over stapels oscars (al dan niet postuum) en staat de film met stip op nummer 1 in de IMDB top 250, wat toch zou betekenen dat ´The Dark Knight´ niet minder dan een meesterwerk is...

Dit blijkt toch niet helemaal waar te zijn... Wat wel waar is, is dat ´The Dark Knight´ een opvallend duistere comic bookverfilming is, dat ´The Joker´ griezelig goed neergezet wordt door Heath Ledger (ik heb nog kippenvel...), dat Gary Oldman eigenlijk de beste acteur van het gezelschap is en dat het ´ambachtelijke´ stuntwerk onnavolgbaar is.

Maar er zijn zeker wat minpunten op te noemen: De film duurt te lang, er worden heel wat bijrollen niet goed uitgewerkt, het plot is regelmatig erg rommelig, Christian Bale gromt iets te vervelend en de gimmick met de sonarbril is echt te ver gezocht. Dit betekend dat de mythische proporties die ´The Dark Knight´ worden toegedicht toch echt overtrokken zijn. Dit is zeker niet ´de beste film aller tijden´, daarvoor zijn er teveel tekortkomingen op te noemen. Wat ´The Dark Knight´ dan wel is? Het is een adrenaline inducerende tour de force, voorlopig de beste film van 2008 en één van de beste comic book verfilmingen ooit en dat vind ik op dit moment meer dan genoeg...

4,5*


avatar van MuchTheSame

MuchTheSame

  • 219 berichten
  • 388 stemmen

M.Goodkat schreef:

(quote)

Ik denk dat je alleen deze film hebt gezien van hem?

Ik vind hem hier ook zwak acteren, kwam weinig voor maar ze hebben zijn personage gewoon geen diepgang gegeven, dat in Begins beter was.

Hier stal Ledger alle show, das altijd met The Joker geweest

Als je denkt echt dat Bale een kutacteur is, ga eerst The Prestige,American Psycho en Rescue Dawn zien

En dan herzie je mening, Heath was ook geen superacteur vroeger, altijd de romantische jongen geweest toen....

Casanova, 10 things i hate about you...

EDIT: Of the Machinist, ook een superfilm

Als je Bale op en top wilt zien acteren kijk dan eerst Steven Spielberg's Empire Of The Sun (hier heeft hij op zeer vroege leeftijd al 2 awards voor gewonnen, toen was hij 13 jr ) , dan American Psycho en dan the Machinist

Heath is niet altijd de romantische jongen geweest kijk maar eens naar de films Candy, Monsters Ball, The Patriot en Lords Of Dogtown , dan weet je het wel


Puur genieten deze film.

Heath Ledger was SUPER!!!!

Christian Bale was ook niet minder op zijn eigen manier


avatar van FinkPloyd

FinkPloyd

  • 644 berichten
  • 1964 stemmen

GreenHorN schreef:

zonder the joker een 2,5, met the joker een 4,5 hij is dat verschil echt waard!

kwinten16 schreef:

idd denk er juist hetzelfde over. The joker geeft dat tikkeltje extra aan de film waardoor hij beter is dan andere blockbusters. Hij draagt de film echt. Daarom is deze ook veel beter dan batman begins. Ook goed maar die was nogal standaard. Hier volgen de geniale scenes met the joker elkaar op.

Volledig oneens.

De acteerprestatie van Ledger vind ik nu net ongeveer het meest overroepen aan deze hele film. Zeker, hij doet iets fantastisch met die rol, maar om nu te zeggen dat enkel hij de film maakt, dat is een grove overdrijving.

Daarmee doe je de andere acteurs en vooral de broers Nolan geweld aan. Voor mij is het duidelijk dat deze film vooral uitblinkt door een doordacht scenario en een regie met visie (weliswaar ondersteund door een sterke cast), en dit is volgens mij nu net het verschil met andere blockbusters.


avatar van FinkPloyd

FinkPloyd

  • 644 berichten
  • 1964 stemmen

mishad schreef:

Dit betekend dat de mythische proporties die ´The Dark Knight´ worden toegedicht toch echt overtrokken zijn. Dit is zeker niet ´de beste film aller tijden´, daarvoor zijn er teveel tekortkomingen op te noemen. Wat ´The Dark Knight´ dan wel is? Het is een adrenaline inducerende tour de force, voorlopig de beste film van 2008 en één van de beste comic book verfilmingen ooit en dat vind ik op dit moment meer dan genoeg...

Hiermee ben ik het dan weer wel eens


avatar van KwintenS

KwintenS

  • 115 berichten
  • 1550 stemmen

FinkPloyd schreef:

(quote)

(quote)

Volledig oneens.

De acteerprestatie van Ledger vind ik nu net ongeveer het meest overroepen aan deze hele film. Zeker, hij doet iets fantastisch met die rol, maar om nu te zeggen dat enkel hij de film maakt, dat is een grove overdrijving.

Daarmee doe je de andere acteurs en vooral de broers Nolan geweld aan. Voor mij is het duidelijk dat deze film vooral uitblinkt door een doordacht scenario en een regie met visie (weliswaar ondersteund door een sterke cast), en dit is volgens mij nu net het verschil met andere blockbusters.

Dan ben ik het niet eens met jou Stel je deze film voor zonder the joker. Hij zou goed zijn maar hij zou niks extra hebben. Een gevoel dak ik nu heb bij batman begins. Dat is de andere acteurs geen geweld aandoen. Er is gewoon een uitschieter.

The joker speelt batman van het scherm en dat is wat de film zo goed maakt. En natuurlijk hangt dat samen met het scenario dus ook alle lof daarvoor.


avatar van JacoBaco

JacoBaco

  • 10573 berichten
  • 2405 stemmen

The Joker (eigenlijk Heath Leger) spant de kroon in deze film, maar wat ik dan even niet begrijp is de opmerking van FinkFloyd. O.a. de broers Nolan geweld aan doen?.... Waarom? The Joker wordt overdreven de hemel in geprezen. Ja dat is wel een beetje zo. Maar Heath Ledger heeft samen met Nolan zijn visie toebedeeld aan Nolan en dat hebben ze samen kortgesloten en ik denk dat nolan erg content is met de rol die Ledger neerzet. Andere acteurs zullen heus wel inzien dat de badguy vaak een prominente rol voor hun rekening nemen. Heath Leger heeft dat vervolgens netjes gedaan. Wat is het probleem?