• 15.900 nieuwsartikelen
  • 178.665 films
  • 12.255 series
  • 34.046 seizoenen
  • 648.428 acteurs
  • 199.185 gebruikers
  • 9.382.989 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Order of the Phoenix (2007)

Avontuur / Fantasy | 138 minuten
3,50 4.048 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 138 minuten

Alternatieve titel: Harry Potter en de Orde van de Feniks

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,5 (692.576)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 juli 2007

Plot Harry Potter and the Order of the Phoenix

"Evil Must Be Confronted."

Harry wordt dit jaar opgehaald bij de Duffelingen door een groep tovenaars van de Orde van de Feniks, opgericht door Perkamentus, welke proberen Voldemorts plannen te dwarsbomen. In het hoofdkwartier van de Orde blijkt al snel dat bijna niemand gelooft dat Voldemort is teruggekeerd. Harry heeft tegenwoordig vreemde dromen over Voldemort, die misschien wel eens echt zouden kunnen zijn... Uiteindelijk gaat Harry naar Zweinstein. Ook is er dit keer weer een nieuwe lerares Verweer tegen de Zwarte Kunsten. Maar deze is vreselijk en leert de leerlingen helemaal niks. Hierdoor gaan Harry en zijn vrienden een geheim genootschap oprichten: de Strijders van Perkamentus. Dit genootschap van leerlingen leert van Harry hoe ze zich moeten verdedigen. Aan het einde van het jaar krijgt Harry een droom over zijn peetvader, Sirius Zwarts, die wordt gemarteld door Voldemort.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Ron Weasley

Hermione Granger

Dolores Umbridge

Bellatrix Lestrange

Rubeus Hagrid

Lord Voldemort

Albus Dumbledore

Lucius Malfoy

Sirius Black

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

Ik vind de films een beetje het zelfde worden.

wat ik echt raar vond dat cho en harry niet veel met elkaar optrokken na die kus, dan moet je toch helemaal in love zijn ?

ik vind het boek veel en veel leuker.


avatar van johan166

johan166

  • 30 berichten
  • 22 stemmen

Vind dit als fan een treurig slecht gemaakte film. Veel dingen zijn zoals gewoonlijk weer veranderd. de film duurt gewoon veel te kort. Als ze het een kopie van het boek willen maken, zou deze gewoon 4 tot 6 uur duren. Toch ben ik van mening als je het boek niet gelezen zou hebben dat de film toch redelijk is.. De film heeft een zeer sterk begin maar een heel zwak einde, nadat Voldermort vetrokken is word direct de film zwaar afgekapt. Qua special effects is de film beter als de anderen, het vuurwerk van de wemels zag er tof uit, en over de verdwijning van Perkamentus hebben ze ook over nagedacht!.

@ labradorsanne

Jij hebt duidelijk niet opgelet!

Harry voelde zich veraden omdat Cho hun SVP clubje heeft "verraden"aan Omber, hier kwam hij vlak voor dat hij naar het ministerie ging achter...

al met al geef ik deze film 3 sterren


avatar van Gish

Gish

  • 1447 berichten
  • 6862 stemmen

Toegegeven, het ziet er allemaal weer mooi uit en Watson en Staunton doen het prima. Maar kunnen we A.U.B. de laatste twee delen niet voor de zoveelste keer stokjes op elkaar richten waar onschuldig vuur uit komt.

Donker ? Mwaahh

Saai ? Zeker !


avatar van bimbel

bimbel

  • 20 berichten
  • 15 stemmen

Ik had hem in de bioscoop gezien met een vriend.

En we dachten allebei zoiets van: Is dit het?

Saaii zeg. Ik moet hem helaas 2.5* geven.


avatar van grovonion

grovonion

  • 596 berichten
  • 2205 stemmen

Gisteren voor de tweede keer gezien. Ik moet mijn score wat naar boven bijstellen. 't is nog altijd geen goede film. Daarvoor is het allemaal wat te stijf bij elkaar geacteerd. Elk karakter lijkt in het beeld te staan wachten tot het zijn beurt is iets te doen. Lijkt meer op theater dan een actieve film, bij momenten. Ook over Emma Watson begin ik me steeds meer te ergeren. Ze heeft wat mij betreft nog heel wat acteerlessen nodig om mee te kunnen draaien met de groten. Dan is de actrice achter Ginny, ondanks het feit dat ze zo goed als niks mag zeggen, alleen al qua gezichts-expressies een klasse beter.


avatar van Replicant

Replicant

  • 115 berichten
  • 123 stemmen

Ik vind toch dat er wel erg negatief word gedaan over deze Potter.
Ik vind het een goed deel, waarin niet echt heel veel gebeurt maar die je wel goed meeneemt in het verhaal.
Het fijne van zoveel delen is dat je niet alles in 2 uur hoeft te stampen.
Veel van de karakter personages hoeven niet meer uitgelegd te worden en wat er allemaal gebeurt n de film is duidelijk.

Ik heb toch ook zeker wel enige kanttekeningen.

Lees dit aub niet als je de film nog niet hebt gezien;

Er zijn een aantal dingen in de film die niets toevoegen.
- Ik dacht dat die reus nog van enige betekenis zijn, maar die doet eigenlijk helemaal niets.
- Cho Chang had hun plannen veraden maar werd ''gemarteld'' om dit te zeggen, dus vrij logisch.
Ik had dus verwacht dat zij nog wel terug zou komen in de film en dat de zaken nog welrecht getrokken zouden worden.
- Het hele les geven aan de groep van Potter was eigenlijk ook voor niets, terwijl dit een belangrijk deel uit de film is.
De groep vecht op het einde nog wel even mee, maar kan niet echt belangrijk zijn
.

Deze en nog een aantal kleine andere zaken hadden van mij nog wel wat beter uitgewerkt mogen worden.
Voor de rest zeker een zeer mooi Potter deel.


avatar van horrorfreak14

horrorfreak14

  • 32 berichten
  • 36 stemmen

ik vond het best een leuke film, donker, mooi gemaakt. Wel leuk om 1 keer te zien. Wel erg snel, en magertjes vergeleken bij het boek. Heel veel best belangrijke dingen zijn weggelaten 3*

Als ik het boek niet gelezen zou hebben, zou ik denk ik 3,5*/4* hebben gegeven


avatar van grovonion

grovonion

  • 596 berichten
  • 2205 stemmen

Replicant schreef:
Er zijn een aantal dingen in de film die niets toevoegen.
- Cho Chang had hun plannen veraden maar werd ''gemarteld'' om dit te zeggen, dus vrij logisch.
Ik had dus verwacht dat zij nog wel terug zou komen in de film en dat de zaken nog welrecht getrokken zouden worden.
.
Is toch ook zo? Er is een scene waarin uitgelegd wordt dat het niet haar fout was.
Replicant schreef:

- Het hele les geven aan de groep van Potter was eigenlijk ook voor niets, terwijl dit een belangrijk deel uit de film is.
De groep vecht op het einde nog wel even mee, maar kan niet echt belangrijk zijn
.
Wat bedoel je met: "kan niet echt belangrijk zijn"? De reden van Dumbledore's army is toch net zich kunnen verdedigen tegen de "death eaters" en dat is net wat ze in het eindgevecht doen


avatar van AndriesJ

AndriesJ

  • 16 berichten
  • 45 stemmen

donnie darko schreef:

Gambon is wel aardig maar misschien hadden ze beter Ian Mc.Kellen moeten vragen. Harris blijft de beste en dat blijft zo naar mijn mening!

Das misschien wel een goed idee. McKellen kent het 'tovenaar-zijn' van in de LOTR en daar voelde je toch echt wel dat hij een machtig iemand was, ook zonder die staf. Zijn présence straalt macht uit, en zo iets verwacht je van een Dumbledore. En kom nu niet af met 'hij is geen vaderfiguur', want denk eens aan hoe hij als een vader was voor Frodo. Dus... Gambon is goed, maar McKellen zou beter zijn, hij kan ook beter acteren.


avatar van Riddick

Riddick

  • 434 berichten
  • 650 stemmen

@Replicant.

Heb jij de boeken gelezen?


avatar van Kaffeefiltjer

Kaffeefiltjer

  • 543 berichten
  • 0 stemmen

grovonion schreef:
]Wat bedoel je met: "kan niet echt belangrijk zijn"? De reden van Dumbledore's army is toch net zich kunnen verdedigen tegen de "death eaters" en dat is net wat ze in het eindgevecht doen


Ik had dat gevoel ook
ik denk dat ie bedoelt dat de army zelf niet echt uit de verf komt. Alsin, ze lopen daar rond en zoeken eerst wat en daarna vechten ze, maar hierna komt meteen Sirius ten tonele die hen helpt (en wel sterft) en als ze daarna nog verder willen aanvallen, komt Dumbledore ineens tevoorschijn en neemt die het gevecht over Zijn verschijning vind ik eigenlijk haast belachelijk

Pas op, ik ben ervan overtuigd dat het boek alle verklaringen en oplossingen geeft voor deze verschijningen, maar louter de film schiet hier en op vele plaatsen tekort. De film ondersteunt te weinig zelf het verhaal, en gaat er volgens mij vanuit dat de kijkers het boek gelezen hebben. Ik begreep de grote lijn van het verhaal wel, maar er ware vele scènes waarvan ik niet begreep wat het ertoe deed, wat ongetwijfeld gewoon "het even aanraken van een zijspoor is".

Riddick schreef:
@Replicant.
Heb jij de boeken gelezen?


Ik ga niet antwoorden in de jongen zijn plaats, maar de film moet kunnen staan voor mensen die de boeken niet hebben gelezen, en dat is denk ik de grote fout aan deze film.


avatar van jimcarrey gek

jimcarrey gek

  • 412 berichten
  • 395 stemmen

niet beter dan deel 1 en 2 als ik eerlijk moet zijn weer beter dan 3 en 4 maar 4 was niet veel het is een leuke film de leraar die de boel op stelte ze meer dan 100 regels erbij, harry begint een soort klas ech vet de laatste wat zal ik zeggen 3 kwartier nou ja teminste als hij het ontdekt van als die een niet dood is kan de ander niet voortleven en dat gevecht met voldemort dat sirius dood gaat (ik ben een zachte jongen van tien moest één traant wegpinken) is tragisch leuke film dat wel *****


avatar van B_B

B_B

  • 1969 berichten
  • 776 stemmen

Weer een vermakelijke potter fllm toch ben ik van mening dat alleen de film voor veel zaken niet genoeg uitleg geeft, je kan hier pas echt van genieten als je het boek ook gelezen hebt. toch de beste potter film 3,5*


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Een van de slechtste, zoniet de slechtste Potter film tot nu toe.

Trouw aan het boek zijn de makers totaal niet geweest, tot ergernis van mensen die het boek fantastisch vonden '' waaronder mezelf''.

Tal van belangrijke scene's ontbreken, en waar het boek om draait uiteindelijk wordt haast geen aandacht aan geschonken. '' the order of the phoenix'' .

Maar helaas, ook de wat kleinere maar toch cruciale dingen in het boek worden simpel terzijde gezet in de film.

Er werdt voor de premiere al bekend gemaakt dat het de meest duistere Potter film wordt tot nu toe.

Dat is waar, maar waren de makers trouw gebleven aan het boek dan was het stukken beter geweest. '' tenminste voor mensen a 16+''

Het is jammer dat er nog steeds rekening wordt gehouden met de wat jongere kinderen onder ons, want de huidige Harry Potter kan zich niet meer veroorloven witte en mooie lichtjes uit z'n stok tevoorschijn te toveren.

De wereld waarin hij leeft wordt duisteren en gevaarlijker metname hij ouder wordt, maar toch wordt hij nog steeds aan een ketting gelegd om de jongere en tere zielen niet angst in te boezemen.

Armbreuken en gebroken neuzen veroorzaakt door geweld in het boek worden ingeruild voor blauwe plekken en bloedlippen in de film.

Zelfs Rowling zal hier haar twijfels bij hebben na het zien van de film hoop ik.

Buiten de mislukkingen van Yates en z'n crew om, ben ik wel tevreden met de prestaties van de cast.

Het zijn bijna geen kinderen meer, en dat kun je ook terugzien in hun presteren.

Ook Ron, een irritante blaag in de eerste 3 films blijkt over een waar talent te beschikken, iets wat we ook terugzien in z'n andere films

Kleine tovenaars en heksen worden groot, laten we hopen dat de makers dat ook inzien de volgende film.

2.5*


avatar van egbert-Bos

egbert-Bos

  • 41 berichten
  • 216 stemmen

Een aardige film uit de Potter serie. Helaas niet het sterkste deel maar wel een film die mee groeit in de serie. Wat ik wel jammer vindt is dat ik passages uit de film miste die wel heel prominent in de boek zaten. toch geef ik 4,5* omdat de film voormij een herbeleving met het boek was voor het overgrote deel hab ik mij al lezend een beeld van de dingen gevormd en zo heb ik het ook op het scherm herbeleefd. wanneer de makers zich volledig aan het boek haden gehouden was de film zeker wel een uur langer geweest en dat had de iets film meer recht gedaan


avatar van Fallen God

Fallen God

  • 29 berichten
  • 86 stemmen

De boeken vind ik super leuk,maar de film kan nooit zo goed worden als het boek.Deze dus ook niet.Het word erzo snel doorheen gejaagd en daar erger ik me teveel aan om van deze film te genieten.3*


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

Lola3 schreef:
(quote)
Ik denk dat mocht men alle scènes die jij wou hebben willen zien ook wel degelijk zouden verwerkt zijn in de film, dat het dan pas echt 'van-de-hak-op-de-tak-werk' zou zijn, dat hebben ze hier nu niet gedaan (ten koste van enkele fragmenten) maar hierdoor wordt het verhaal vloeiend! De gaten in het verhaal die jij vermeld worden wel duidelijk gemaakt hoor vb de dementors( of zijn gewoon niet noodzakelijk om het verhaal te volgen vb Ron die nu ontdekt na het Zwerkbal of gewoon meegaat op uitstap met zijn vrienden zoals gewoonlijk, dat neemt niks af van de uiteindelijke confrontatie met Groemp)

Er zit wel degelijk emotie in: blijdschap en euforie (Harry ziet zijn vrienden opnieuw, ) verdriet(:het shot dat Harry wordt weerhouden door Lupos om Sirius te helpen, dat is zeer emotioneel, mss zelfs op de grens van het melige.)en haat (tov Voldemort en Omber) zijn er maar een paar voorbeelden van
conclusie: De film was overladen met emotie, daar heb je geen punt


er zijn emoties maar de emoties zijn wel zwakjes naar voren gebracht hoor, in het boek merk je dat Harry Omber en Voldemort mega hard haat, dat zie je in film nauwelijks, hij kijkt gwn een beetje zuur maar daar bleef het bij, bij die ooh zo speciale kus van Harry en Cho Chang zat bijna geen passie en dat van die maretak is echt een supperslechte versiertruk en idd Harry is eerst heel ontzet van de dood van Sirius en het moment erna is Sirius al vergeten terwijl Harry in het boek nog vanalles probeert om Sirius nog eens te zien of te spreken


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Dacht dat hij in een gat viel naar beneden? Maar dat is heel erg anders verfilmd dan in het boek.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3815 berichten
  • 1344 stemmen

David Yates is (volgens mij) zowat het beste wat de Harry Potter-reeks kon overkomen. 'The Order of the Phoenix', door velen bij voorbaat gekroond tot hét beste boek van de reeks, vroeg om een groots opgezette en vrij duistere verfilming, en heeft die ook gekregen. De meest duidelijke verdienste van Yates is dat hij er in slaagt de kijker het boek te doen vergeten, en een film maakt waarin "toevallig" veel dezelfde dingen gebeuren. Dat cruciale scènes zouden ontbreken is dan ook een belachelijk commentaar - alsof zoiets de kijkervaring zou kunnen remmen...
Natuurlijk worstelt de film alweer met zijn jonge cast: de grote emoties uit het boek worden nergens geëvenaard (de enigzins ontgoochelende dood van Sirius), maar daar stelt Yates bombastisch visueel spektakel tegenover: van hallucinante droombeelden tot een magische confrontatie tussen Perkamentus en Voldemort...
De vragen waarmee de mensen die het boek niet gelezen hebben (waar ik mezelf niet toe kan rekenen), verbleken in het aanschijn van dit stuk sterke cinema, meen ik.
Mooi zo.
3,25*


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

JJ_D schreef:
Dat cruciale scènes zouden ontbreken is dan ook een belachelijk commentaar - alsof zoiets de kijkervaring zou kunnen remmen...


Het boek heet, '' the order of the phoenix''.
En een groot deel van het boek wordt dan ook gewijd aan deze groep en de achterliggende gedachte.
Het is belachelijk dat de film er dan bijna niks over verteld.

Ook de slotscene tussen Perkamentus en Potter.
Een prachtig hoofdstuk in het boek, een belabberde en gruwelijk slechte ingekorte scene hier.

Nee nee, Yates had hier meer aan kunnen doen.
En het is waaruit belachelijk dat het dikste Potter boek '' meende ik te herinneren'' de kortste film tot nu toe is.


avatar van Matchostomos

Matchostomos

  • 4171 berichten
  • 535 stemmen

Een bijzonder kritisch persoon zijnde (zo leidt ik toch af uit je quoteringen en recensies), had ik toch een andere en meer negatieve mening van je verwacht.

Ja, 'The Order of the Phoenix' kan beschikken over een bijwijlen prachtige fotografie (te danken aan voormalig Kieslowski cameraman Idziak), maar op verhalend vlak schiet deze prent toch meermaals tekort. Yates en de scenaristen krijgen namelijk weinig vat op het geheel, dat vooral lijkt te bestaan uit een reeks losstaande scènes. De coherentie blijft vervolgens uit, alsook de grootse emoties en algehele meeslepenheid.

Als Potter-leek (sinds het vierde boek), kreeg Yates bijgevolg de opracht me te overtuigen van een eigen visie, en niet om me een boek te doen vergeten. Wat mij betreft is hij daar dus niet in geslaagd en blijft Cuaron nog steeds het beste wat de Harry Potter-franchise kon overkomen.


avatar van serpico

serpico

  • 2900 berichten
  • 491 stemmen

Matchostomos schreef:

Wat mij betreft is hij daar dus niet in geslaagd en blijft Cuaron nog steeds het beste wat de Harry Potter-franchise kon overkomen.

Hm. Deel 3 en 4 zijn favoriet bij mij, ze verschillen nogal wat, maar ik ben het met je eens dat Cuarón de interessantste keuze is geweest van de mensen van Warner tot nu toe, en ook eentje die goed uitpakte. Aan de andere kant, in deel 3 werd ook Michael Gambon geïntroduceerd als Dumbledore, en ik weet niet of Cuarón iets met zijn casting te maken heeft gehad, maar zo ja, dan zit er toch een vieze nasmaak aan het idee dat Cuarón het beste was dat de Potter-franchise is overkomen. Gambon is toch wel overduidelijk dé grote miscast uit de laatste Potterfilms, helaas.


avatar van JJ_D

JJ_D

  • 3815 berichten
  • 1344 stemmen

Matchostomos schreef:

(quote)

Een bijzonder kritisch persoon zijnde (zo leidt ik toch af uit je quoteringen en recensies), had ik toch een andere en meer negatieve mening van je verwacht.

Dat zal ik dan maar als een compliment opvatten...

..., maar op verhalend vlak schiet deze prent toch meermaals tekort. Yates en de scenaristen krijgen namelijk weinig vat op het geheel, dat vooral lijkt te bestaan uit een reeks losstaande scènes. De coherentie blijft vervolgens uit, alsook de grootse emoties en algehele meeslepenheid.

Eerst en vooral is het bijzonder voorbarig van mij om conclusies te trekken aangaande de groep mensen die het boek niet gelezen hebben... Mijn commentaar in mijn recensie gaat in die zin niet op, dat is duidelijk.

Maar probeer het eens vanuit mijn gezichtspunt te beschouwen: wat ik vooral zoek in de Potter-films is iets dat verder reikt dan het gewone simpele verhaaltje. De donkere sfeer van Alfonso Cuarón behoort daar toe, maar nog meer de bombast van David Yates - die overigens gepaard gaat met een obscuur gevoel. Daar ik het boek gelezen heb (en het verhaal dus ken) had ik geen last van een gebrek aan coherentie, en staat voor mij het "visueel spannende" in teken van de meeslependheid.

In die context kan ik ook op Materny's bericht reageren: als kijker had ik er genoeg plezier aan Sirius' huiself eens te zien passeren (me zijn dubieuze karakter herinnerend), zonder dat daar weer 5 minuten film aan worden verkwist. Yates beperkt zich tot de essentie, en dat vind ik best.

Dat diegenen die het boek niet gelezen hebben daar onder leiden is een andere zaak, die ik uiteraard niet hoef te bestraffen - vandaar mijn hoge score...


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Materny schreef:

Ook de slotscene tussen Perkamentus en Potter.

Een prachtig hoofdstuk in het boek, een belabberde en gruwelijk slechte ingekorte scene hier.

Die scene vond ik ook niet al te best, sowieso ben ik niet weg van Michael Gambon, ik was meer voor Harris. Hij was de beste en hij had de scene vast kunnen redden met zijn zachte stem bij hem voelde ik me pas echt veilig maar Gambon vind ik wat hard.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

deze film is veel te hoog gerated naar mijn mening

deze film verdiend totaal geen plek in de top 250

ik hoop dat deze daar ook niet gaat komen

Yates heeft zijn kansen gehad en heeft

die verprutst, jammer dat hij ook deel 6 en 7 nog gaat

maken, hoe lang gaan die duren? 100 minuten ofzo

Yates maakt van de HP films gwn kortfilms

ik vond persoonlijk uiteindelijk deel 3 echt de beste verfilmde versie

van de HP serie, het jammere is dat het verhaal opzig heel vreemd is en bijna niks met voldemort te maken heeft wat het dan wat vervelender maakt, 2 was ook heel vet alleen waren de personages iets te kinderachtig naar mijn mening


avatar van seantogood

seantogood

  • 146 berichten
  • 68 stemmen

Helemaal eens met @JohnWilliams

Harris was de beste perkamentus die we ooit konden vragen!

Samen Met De Mooiste Harry Potter Muziek Tot Nu Toe Van JohnWilliams

En Nartuurlijk Dankzij De Aardigste Regie van Christ Columbus.

Daarom een mooie video voor jullie: http://www.youtube.com/watch?v=TkAFjVWJy4c


ik heb al eerder een berichtje gestuurd maar dan komt hier nu mijn recensie:

Harry Potter and the Order of the Phoenix begint al gelijk duister wanneer je Harry Potter op een schommeltje alleen ziet schommelen. Het is goed dat het duister begint omdat deze nieuwe film ook duister hoort te zijn nadat je in deel 4 (Goblet of Fire) de duistere tovenaar Voldemort zag terugkeren. Een paar minuten later komt mijn eerste minpunt, Harry en zijn neefje Dirk worden aangevallen door Dementors die er helaas heel anders uit zien dan deel 3 (Prisoner of Azkaban) dit is vrij irritant omdat je nu de Dementors van deel 3 gewend bent.

ondanks de beperkte speelduur vind ik de Order of the Phoenix goed genoeg naar voren gebracht terwijl ze zelfs in het boek ook maar een vrij kleine rol hebben. Er is goed uitgelegd waar het om draaid en ook het hoofdkwartier is goed in beeld gebracht. Ook het schoolhoofd van Zweinstein, Albus Perkamentus, die word vertolkt door Michael Gambon acteerde beter dan in deel 4 waar hij zich niet aan het personage in de boeken hield. Dit deed hij nu gelukkig stukken beter. Verder vind ik ook het Ministerie die niet geloven dat Voldemort is teruggekeerd goed in beeld gebracht vooral Imelda Staunton heeft haar personage Omber goed in beeld gebracht. Ook zijn er dit keer meer lessen in beeld gebracht in tegenstelling tot deel 4 waar er slechts één les in beeld kwam. Hierdoor had je niet het idee dat Zweinstein ook nog een school is. Dat er dus meer lessen waren vond ik ook een verbetering.
Wat wel weer jammer is is dat er geen Zwerkbal in voorkomt.
De magische sport die tovenaars spelen. Maar daardoor was er weer wel meer ruimte voor andere scénes zoals het eindgevecht, wat weer ijzingwekkend spannend is en ook prachtige special effects. Vooral het gevecht tussen Perkamentus en Voldemort is een spektakel aan special effects.
Kortom een prachtig magisch werkje aan de Harry Potter films.

5 sterren.


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

Albus Dumbledore schreef:


Harry Potter and the Order of the Phoenix begint al gelijk duister wanneer je Harry Potter op een schommeltje alleen ziet schommelen.
zou eerder zeggen enigzins sinister,
Het is goed dat het duister begint omdat deze nieuwe film ook duister hoort te zijn nadat je in deel 4 (Goblet of Fire) de duistere tovenaar Voldemort zag terugkeren
vindt ik geen reden.
Het hoort duister te zijn omdat het boek zo geschreven is,en dat de psychologische dreiging en het geweldsniveau is opgeschroefd '' al verkloot Yates dat laatste uiterst bekwaam, waardoor de film meteen verslechterd.''
. Een paar minuten later komt mijn eerste minpunt, Harry en zijn neefje Dirk worden aangevallen door Dementors die er helaas heel anders uit zien dan deel 3 (Prisoner of Azkaban) dit is vrij irritant omdat je nu de Dementors van deel 3 gewend bent.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, ik kan het eerder een pluspunt noemen. De dementors behoren puur kwaad en levenloos te zijn. Hoe kan je dat nu beter tonen dan op deze nieuwe manier. ? Ik vondt ze in deel 3 weinig bijzonders.


ondanks de beperkte speelduur vind ik de Order of the Phoenix goed genoeg naar voren gebracht terwijl ze zelfs in het boek ook maar een vrij kleine rol hebben.
Belachelijk, de order wordt veroordeeld tot enkele kleine scenes in de film, terwijl het boek toch een stuk beter uitlegd hoe en wat de order doet. Tevens hadden ze knijster er op deze manier beter uit kunnen laten. In het boek had hij tenminste nog een belangrijk aandeel in het verloop van de gebeurtenissen

Er is goed uitgelegd waar het om draaid en ook het hoofdkwartier is goed in beeld gebracht. Ook het schoolhoofd van Zweinstein, Albus Perkamentus, die word vertolkt door Michael Gambon acteerde beter dan in deel 4 waar hij zich niet aan het personage in de boeken hield. Dit deed hij nu gelukkig stukken beter. Verder vind ik ook het Ministerie die niet geloven dat Voldemort is teruggekeerd goed in beeld gebracht vooral Imelda Staunton heeft haar personage Omber goed in beeld gebracht
helemaal mee eens.

. Ook zijn er dit keer meer lessen in beeld gebracht in tegenstelling tot deel 4 waar er slechts één les in beeld kwam. Hierdoor had je niet het idee dat Zweinstein ook nog een school is. Dat er dus meer lessen waren vond ik ook een verbetering.
Wat wel weer jammer is is dat er geen Zwerkbal in voorkomt.
De magische sport die tovenaars spelen. Maar daardoor was er weer wel meer ruimte voor andere scénes zoals het eindgevecht, wat weer ijzingwekkend spannend is en ook prachtige special effects. Vooral het gevecht tussen Perkamentus en Voldemort is een spektakel aan special effects.
Kortom een prachtig magisch werkje aan de Harry Potter films.

5 sterren.


Buiten dat ben ik zeer ontevreden over andere dingen.
Dat harry erg teleurgesteld raakt in zijn vader na het lezen van Snape's gedachten. '' prachtig in het boek, niet te zien in de film
Zwerkbal, nergens te bekennen. '' daar waar ik ook graag had gezien dat Harry een verbod kreeg erop, iets wat hem in het boek bijna over de schreef liet gaan.
De gehele scene in het ziekenhuis, verklaart wat meer over Marcels motieven en de wraakgevoelens die hij heeft tegen de nicht van Sirius. '' ontbreekt''
Het eindgevecht met de order klopte voor geen meter

En zo kan ik nog wel uren doorgaan.
Eindconclusie, Yates heeft een prachtig boek meer gebruikt als richtlijn dan wat anders. Was hij trouw gebleven eraan, dan was het waarschijnlijk stukken beter geweest.


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

de weinige pluspunten waren:

-de enorme special effects

-je kreeg azkaban in beeld te zien

de grote minpunten waren:

-de film was over het algemeen veels te kort

-wist Yates eigenlijk dat er een HP boek bestond??

-er worden weinig emoties in uitgedrukt of maar voor een

vrij kort periode

-het gevecht met perkamentus en voldemort was lang, machtig en

zeer spannend in het boek, in de film totaal niet, na 3 of 4 toverspreuken was het juist op dreef geraakte gevecht al stilgelegd

-duister... het was inderdaad een beetje duister ja maar mijn neef die 6 jaar was is naar de film gaan kijken en hij heeft geen enkele keer schrik gehad dus ik weet niet wat jullie tegenwoordig duister noemen...?

-was er ook niet een soort van 'de orde van de feniks' in het boek, raar, heb ik nauwelijks iets van gemerkt is de film....

-het vervelende figuur Omber, ok er moet een bad guy(lady) in zitten maar deze was 'roos' hier kan Yates wel minder aan doen maar

bij mij is het zo het geval roos=pussy

hier is roos de kleur van de terroriseerende vrouw

allemaal dingen die aantonen dat Yates niet geschikt is voor het

fantasy genre, hij kan beter in de richting van zijn oude genre van films blijven, hoewel deze misschien ook 1 grote dikke flop waren

ik vrees dat de meeste die hierop hoog gestemd hebben

het boek niet hebben gelezen of vooral op de betoverende special effects hoog hebben gestemd


avatar van Replicant

Replicant

  • 115 berichten
  • 123 stemmen

Kaffeefiltjer schreef:
(quote)


Ik had dat gevoel ook
ik denk dat ie bedoelt dat de army zelf niet echt uit de verf komt. Alsin, ze lopen daar rond en zoeken eerst wat en daarna vechten ze, maar hierna komt meteen Sirius ten tonele die hen helpt (en wel sterft) en als ze daarna nog verder willen aanvallen, komt Dumbledore ineens tevoorschijn en neemt die het gevecht over Zijn verschijning vind ik eigenlijk haast belachelijk

Pas op, ik ben ervan overtuigd dat het boek alle verklaringen en oplossingen geeft voor deze verschijningen, maar louter de film schiet hier en op vele plaatsen tekort. De film ondersteunt te weinig zelf het verhaal, en gaat er volgens mij vanuit dat de kijkers het boek gelezen hebben. Ik begreep de grote lijn van het verhaal wel, maar er ware vele scènes waarvan ik niet begreep wat het ertoe deed, wat ongetwijfeld gewoon "het even aanraken van een zijspoor is".

(quote)


Ik ga niet antwoorden in de jongen zijn plaats, maar de film moet kunnen staan voor mensen die de boeken niet hebben gelezen, en dat is denk ik de grote fout aan deze film.



Jep,
Zolas jij het zegt zo vind ik het ook.
Ik heb de boeken niet gelezen en dus moet de film mij geven wat de boeken doen.
Waar LOTR zo goed in geslaagd is, is het met Potter dus minder goed gelukt.

Wat jij ook zegt van dat gevecht, dat bedoel ik dus ook....
Ze vechten maar zo kort.
En het is niets van betekenis.
Terwijl een groot deel van de fil over het opleiden van deze groep gaat.

Maar toch vind ik het één van de betere Potter films.
Ik heb me wel vermaakt....
En verfilmingen zijn vaak minder als het boek.