• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.425 films
  • 12.235 series
  • 34.018 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.127 gebruikers
  • 9.379.002 stemmen
Avatar
 
banner banner

Saving Private Ryan (1998)

Oorlog / Drama | 169 minuten
4,11 8.835 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 169 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

IMDb beoordeling: 8,6 (1.621.738)

Gesproken taal: Tsjechisch, Duits, Engels en Frans

Releasedatum: 17 september 1998

Plot Saving Private Ryan

"The mission is a man."

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Captain John H. Miller

Technical Sergeant Michael Horvath

Private Richard Reiben

Private James Francis Ryan

Private Daniel Jackson

Private Stanley Mellish

Private Adrian Caparzo

T-Medic Irwin Wade

Captain Fred Hamill

Corporal Timothy Upham

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Nick Kang schreef:

dat ik hem ergens van kon.

Kan. Ken. Kunde?


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

ik heb een beetje verkeerd taalgebruik door mijn leidse dialect.


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5244 stemmen

Niks verkeerd taalgebruik, is gewoon echt Leids.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

En gewoon fout Nederlands.


avatar van blabla

blabla

  • 2070 berichten
  • 5244 stemmen

Niet in Leiden


avatar van Phooze

Phooze

  • 2544 berichten
  • 597 stemmen

Koekeroe


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

juhh, wat ken mij dan scheluhh wat jullie vinduhh van mijn leidsche taalgebruik.


avatar van Iceman

Iceman

  • 2 berichten
  • 1 stemmen

De film brengt de realiteit zo goed mogelijk in beeld hoe het allemaal gegaan is in Frankrijk.

Ik ben er zelf geweesten de namen bestaan echt.

Zelfs Ryan bestaat, zijn graf vind je tussen de andere amerikanen

Die begraven liggen op een speciale begraafplaats op Omaha beach.

Erg spannende film, goed verhaal en realistisch.

Saving private ryan kijk ik met plezier.


Wat een walgelijke commentaartjes van die Zavo, zeg. Ik vond La Vita e Bella een verschrikkelijke flutfilm. Niet meer dan een langere versie van een aflevering van 'Allo, allo'. En dan dat gezeik over 'het pure nationalisme'....Waar haal je het vandaan, man.

Omdat er bij het kerkhof een Amerikaans vlaggetje wappert? Mag het?!

En dan dat gemekker van sommigen over het strippen van de lens. Hiermee hebben ze SPR een extra edge gegeven, die andere films ontberen.

yosemite44 schreef:4) veel aandacht aan de fysieke gevolgen, weinig aandacht aan de mentale gevolgen van/tijdens de oorlog.

De trillende handen van Capt. John Miller, de totale paniek van Upham, het banale van een broodje en een kop koffie, de scene in de kerk, de oude private Ryan, die zichtbaar, door de oorlog 'veranderd' is en er nog iedere dag mee te maken heeft. Nee, de mentale gevolgen krijgen weinig aandacht.....

as schreef: En zeer fucking-Spielbergiaans.

Hoe had het dan moeten eindigen? Jij had natuurlijk geen traantje moeten wegpinken bij het graf van iemand die je leven heeft gered?


avatar van FisherKing

FisherKing

  • 18696 berichten
  • 0 stemmen

Ik begrijp dat je een enorme fan bent van deze film maar mede lotgenoten op mm dien je zo niet te beledigen. aub.

Er zijn natuurlijk altijd FilmFreaks waarbij een film gewoonweg niet valt.


avatar van yosemite44

yosemite44

  • 1241 berichten
  • 1314 stemmen

Saving Pvt. Pyle schreef:

Wat een walgelijke commentaartjes van die Zavo, zeg. Ik vond La Vita e Bella een verschrikkelijke flutfilm. Niet meer dan een langere versie van een aflevering van 'Allo, allo'.

tuurlijk jongen.... en dan denk je dat iemand gaat reageren op de rest van je verhaal!


yosemite44 schreef:

tuurlijk jongen.... en dan denk je dat iemand gaat reageren op de rest van je verhaal!

Ach, jochie. Je op de anti-Amerikaanse leest gestoelde mening zal mij verder een worst wezen.


avatar van yosemite44

yosemite44

  • 1241 berichten
  • 1314 stemmen

tuurlijk gi joe! bovendien heb ik nergens laten blijken dat ik anti-amerikaans ben. en wat is anti-amerikaans uberhaupt?


avatar van Nick Kang

Nick Kang

  • 973 berichten
  • 488 stemmen

saving pvt. pyle......

net aangemeld op moviemeter en nu al op andere users afreageren. het moet niet al te gek worden hierzo.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Ongelooflijke indrukwekkende oorlogsprent. Al van bij het begin wordt de toon gezet. De invasie in het eerste half uur is zowat de spectaculairste actiescene ooit. De geluideffecten dragen bij tot een levensecht realistische oorlogsbeeld. De actiescenes zijn ook spectaculair van impact. Erg indrukwekkend. De acteerprestaties zijn erg goed. Meer valt daar niet over te zeggen. De film zit erg goed in elkaar en boeit de hele tijd. Visueel is deze film gewoonweg geniaal. Het kleurgebruik,de geluideffecten, de levensechte decors : grote klasse !. De film wordt nergens te patriotisch en Steven Spielberg heeft weeral een meesterwerk van formaat gemaakt . "Saving private ryan" is één van de beste films ooit en kreeg terecht vele oscarnominaties. 4,5 a 5*.


avatar van ZMuller

ZMuller

  • 47 berichten
  • 115 stemmen

De grauwe oorlogssfeer en het realisme maken deze film tot een topper. Minpuntje vond ik dat ie iets te langdradig was en dat er irritante karakters in zaten (Upham, Duitse verrader).

En de mensen die vinden dat de film te patriottistisch is: ga maar Independence Day kijken kan verander je wel van mening.

Het is bovendien een Amerikaanse productie. Moeten ze het dan een Russische of Duitse invalshoek geven?! Nee!


avatar van morpheus

morpheus

  • 1034 berichten
  • 675 stemmen

Ik denk dat voor veel mensen, de kijk op D-day hierdoor voor altijd veranderd is. Zoveel kracht zit er in die openingscene.


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Klopt, helaas kan de rest van de film nauwelijks in de schaduw staan.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

EmDee schreef:

Klopt, helaas kan de rest van de film nauwelijks in de schaduw staan.


het laatste halfuur vind ik net zo sterk.

verder:
het verhaal is ondanks zijn eenvoud best sterk. de afweging die gemaakt moet worden; een groep van verschillende mensen in gevaar brengen voor een iemand en hoever ga je daar voor.

de scène waarin die Duitser toch wordt vrijgelaten en hoe die tolk door zijn medeleven later gered wordt . prachtig hoe de conflicten en loyaliteit in die groep aan de orde gebracht wordt.
het camerawerk en het gebruik van kleur: geniaal. erg sterke acteerprestaties (door werkelijk iedereen).
ontroerend, goed uitgewerkte personages en hoewel er op een beperkt deel van de oorlog geconcentreerd wordt is dit erg realistisch overgebracht, voor zo ver ik dat kan beoordelen.

zoals gezegd de eerste 20 min. behoort tot een van mijn favoriete scènes ooit, maar ik vind de laatste 30 min. net zo sterk.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Helemaal mee eens, ik zou het niet beter kunnen beschrijven. Meesterwerk van een film.


avatar van Mr Wendal

Mr Wendal

  • 47 berichten
  • 87 stemmen

Er zijn talloze films gemaakt over de tweede wereldoorlog waarin de helden kunnen worden bewonderd. nooit zag ik echter een film die zo duidelijk weergeeft wat een hel de tweede oorlog was. vooral voor de jonge soldaten die de oorlog in werden gestuurd waar ze vervolgensn zelf mochten proberen en weer levend uit te komen.


avatar van Wolverine

Wolverine

  • 526 berichten
  • 887 stemmen

Als Spielberg een goede weergave had willen geven hierover had hij zijn film ook juist moeten belichten aan de duitse zijde. Juist aan deze zijde sneuvelden jongeren tussen 17 en 20 jaar die na de mislukte operatie Barbarossa richting Normandie werden gestuurd en in het veelvoudige tov de Amerikanen daar het leven lieten.

Erg jammer dat Spielberg zo gekleurd zijn films maakt en in zijn eigen nationalisme nooit een realistische film zal kunnen maken.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Dit gaat me toch echt veel te ver. Het is een film, geen journalistieke reportage waarbij je alle kanten moet belichten en die hoor en wederhoor moet toepassen. Op die manier wordt het compleet onmogelijk om iets als de tweede wereldoorlog te verfilmen, want dan komt er vast weer iemand die beweert dat Spielberg de knappe overwinningen van het Russische leger niet belicht.

Overigens ben ik het met je eens dat deze film niet echt realistisch is (op het ijzersterke begin na dan), maar om heel andere redenen.


avatar van Wolverine

Wolverine

  • 526 berichten
  • 887 stemmen

Vraag me plots af of er ooit weleens een film is gemaakt die de andere kant belicht.


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Stalingrad, Idi I Smottri, Das Boot.


avatar van SSeagal

SSeagal

  • 1866 berichten
  • 659 stemmen

Zelden zo'n realistische oorlogsfilm gezien die je echt in het hart raakt. Je voelt echt met de soldaten mee, met name de begin scene op het strand. De film geeft een goed beeld over hoe wreed en genadeloos gruwelijk een oorlog kan zijn. What can i say more, prachtig gefilmd, mooi verhaal en blijft lang in je geheugen achter. ****


avatar van Wolverine

Wolverine

  • 526 berichten
  • 887 stemmen

Hobbes schreef:

Stalingrad, Idi I Smottri, Das Boot.

Das Boot, prachtige film. Maar zat aan een film over de invasie te denken. Stalingrad, gelijk op mijn lijstje gezet nadat ik de commentaren op moviemeter bij deze film las.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Waarom zou Spielberg ook de kant van de Duitsers moeten belichten? Dan wordt de film veel te breed en onsamenhangend, omdat alle tijd nodig is voor de Amerikaanse jongens.

Bovendien, omdat de Duitse kant niet uitgebreid belicht wordt, maakt dat deze film onrealistisch? dacht het niet. je gedachtegang ontgaat me Wolverine.

Die Amerikanen mogen hartstikke trots zijn op deze redding, dus ik zie niet waarom dit perse zo nationalistisch is. De karakters worden juist als dood normale jongens neergezet (ook mooi in bijvoorbeeld Band of Brothers). Sommige zwak, sommige als harde slachters (komt mooi in beeld in de scène met de gevangen genomen Duitser).

Niet alle Amerikaanse oorlogsfilms zijn propaganda en niet al die films staan bol van chauvinisme. Degene die dat ontberen, blijven lang hoog in aanzien staan. Geloof me, ook deze behoort daar toe en zal daar toe blijven behoren...


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Helemaal mee eens. Maar lijkt me trouwens wel interessant om D-Day eens van de Duitse kant te zien, hoewel The Longest day daar gedeeltelijk op ingaat.


avatar van bartsch

bartsch

  • 213 berichten
  • 282 stemmen

Goed geacteerd ook van vooral Hanks. Erg mooie film die je lang bij blijft.