Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 169 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns
IMDb beoordeling:
8,6 (1.621.899)
Gesproken taal: Tsjechisch, Duits, Engels en Frans
Releasedatum: 17 september 1998
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Saving Private Ryan
"The mission is a man."
Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1621899)
- Trailer (YouTube)
- Saving Private Ryan (BoekMeter)
- Saving Private Ryan (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Captain John H. Miller
Technical Sergeant Michael Horvath
Private Richard Reiben
Private James Francis Ryan
Private Daniel Jackson
Private Stanley Mellish
Private Adrian Caparzo
T-Medic Irwin Wade
Captain Fred Hamill
Corporal Timothy Upham
Reviews & comments
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Dat is niet echt geheim hoor. Daar mogen we de Amerikanen trouwens wel voor bedanken, dat we hier niet in de Russische invloedssfeer terecht kwamen.
Je hebt volkomen gelijk maar mijn punt is dat Europa economisch belangrijk was voor Amerika en dat deze Europa helemaal niet aan de roden wilden prijsgeven.
Tomson_
-
- 257 berichten
- 3447 stemmen
nou, ik wil hier helemaal niet overkomen als een linkse rakker hoor.
Ik reageerde enkel op het feit dat Amerika helemaal niet de goede macht is die het wil zijn,(Zoals zovele grootmachten)
Er spelen natuurlijk altijd Politieke belangen mee. Maar of het huidige Amerika te vergelijken is met het Amerika van toen is de vraag. Zonder Amerikaanse hulp was de oorlog waarschijnlijk heel anders verlopen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Je hebt volkomen gelijk maar mijn punt is dat Europa economisch belangrijk was voor Amerika en dat deze Europa helemaal niet aan de roden wilden prijsgeven.
Niet alleen economisch. Roosevelt zag wel duidelijk de bedreiging voor de vrije democratieën die van Hitler Duitsland en Japan uitging. In de tijd dat de Fransen en de Engelse nog graag vriendjes bleven met ome Adolf, sprak Roosevelt al waarschuwende woorden aan hun adres dat dit nooit goed zou kunnen blijven gaan.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Maar of het huidige Amerika te vergelijken is met het Amerika van toen is de vraag.
een zeer interresante vraag. Hoewel Obama voor een nieuwe frisse wind zorgt vrees ik toch dat er krachten boven hem staan die zijn beleid en ambtstermijn toch moeilijk maken en dat is nog steeds niet veranderd.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Niet alleen economisch. Roosevelt zag wel duidelijk de bedreiging voor de vrije democratieën die van Hitler Duitsland en Japan uitging. In de tijd dat de Fransen en de Engelse nog graag vriendjes bleven met ome Adolf, sprak Roosevelt al waarschuwende woorden aan hun adres dat dit nooit goed zou kunnen blijven gaan.
Net zoals Stalin overigens. 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Maar of het huidige Amerika te vergelijken is met het Amerika van toen is de vraag.
Absoluut niet. Voordat de VS de oorlog in ging hielden ze zich niet echt met de wereld bezig.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Kijk, dat woord zocht ik maar ik kon er even niet op komen
.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
De Amerikanen kende zelfs een neutraliteitswet toentertijd maar Roosevelt en zijn aanhangers waren hier op tegen. Dat het relatief lang heeft geduurd voordat Amerika ging deelnemen aan de oorlog in Europa had vooral te maken met de binnenlandse politiek.
Tomson_
-
- 257 berichten
- 3447 stemmen
Ik doelde eerder op het Amerika van tijdens en net na de oorlog, aangezien het over de "geheime agendas" ging. Sinds wo2 is de VS zich steeds nadrukkelijker gaan bemoeien met de wereldpolitiek en er kan geen oorlog uitbreken of Amerika is erbij. Waar de Amerikaanse bemoeienissen tijdens en na wo2 nog als ideologisch kunnen worden gezien, spelen er nu waarschijnlijk meerdere belangen een rol.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Absoluut niet. Voordat de VS de oorlog in ging hielden ze zich niet echt met de wereld bezig.
Maar zou de beurs crash van 1929 en de daaropvolgende depressie niet een verandering in gedachte hebben teweeggebracht in de buitenlandse politiek? De Grote Depressie liet immers littekens achter onder de Amerikaanse bevolking en ook in de huidige economische crisis werd bewezen dat protectionisme niet echt een oplossing brengt.
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
De VS is altijd al heel erg betrokken geweest met de rest van de wereld, na de tweede wereld oorlog werd dit wat versterkt. De reden waarom de VS de oorlog tegen NAZI Duitsland is begonnen is omdat Japan Pearl Harbour aanviel, de VS verklaarde meteen de oorlog aan Japan. Omdat Japan en Nazi Duitsland bondgenoten waren had de VS meteen oorlog met Nazi Duitsland.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
De reden waarom de VS de oorlog tegen NAZI Duitsland is begonnen is omdat Japan Pearl Harbour aanviel, de VS verklaarde meteen de oorlog aan Japan. Omdat Japan en Nazi Duitsland bondgenoten waren had de VS meteen oorlog met Nazi Duitsland.
Dit klopt niet. De VS is niet de oorlog begonnen tegen Nazi-Duitsland, maar Nazi-Duitsland is de oorlog begonnen tegen de VS. Overigens één v/d grootste fouten die Hitler heeft gemaakt, hij verklaarde namelijk de oorlog aan de VS, nadat de VS de oorlog aan Japan had verklaard..
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
De Russen zelf bekijken de Amerikaanse invasie in normandie nog steeds sceptisch en zagen hierin een opmars om de Russische invloedssfeer te beperken. Waarmee ik gewoon wil duidelijk maken dat het zogenaamde heldhaftige Amerika ook een geheime agenda volgde.
Ik kan me hier maar gedeeltelijk in vinden. `Operatie Overlord` was geen Amerikaanse invasie, maar een Geallieerde invasie. De eerste plannen voor `Operatie Overlord` dateren al van 1942. Op dat moment had de Sovjet Unie zijn handen vol aan een zeer agressief oprukkend Duits leger. De Russen stonden eind 1942, op alle fronten, nog met de rug tegen de muur en van een uitbreiding van de Russische invloedssfeer was op dat moment dus nog absoluut geen sprake. Sterker nog, een totale Russische overwinning op nazi-Duitsland was toen nog uiterst onzeker. De slag om Stalingrad werd door de Russen pas in februari 1943 in hun voordeel beslist en pas vanaf dat moment werd het Duitse leger langzaam maar zeker teruggedrongen.
Toen Eisenhouwer in 1943 opperbevelhebber van de Geallieerde strijdkrachten in Europa werd, waren de invasieplannen al in een verder gevorderd stadium. Er zal door alle Geallieerde naties ongetwijfeld een `geheime agenda`gevolgd zijn, maar dat was dan wel een bijzaak. Persoonlijk vraag me af hoe `geheim` die agenda eigenlijk wel was. Voor het uitbreken van de 2e wereldoorlog bestond er namelijk in veel Europese landen al een openlijke angst en afkeer voor het Bolsjewisme. Die `geheime agenda`was dus zeker niet alleen een zaak van de Amerikanen, maar van alle West-Europese landen, waaronder ook Duitsland. Hoewel die natuurlijk eerst nog verslagen moest worden. Dat was de hoofdzaak. Al in 1942.
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Weer on-topic dan maar? Als het nog even zo doorgaat komen de moderators erachter en zijn alle berichten hier weg 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ik zie dus dat het niet mogelijk is om de film saving private ryan als film te bespreken, maar dat we elkaar geschiedenisles geven.
Dan wil ik best mijn mening geven.
Wat ik zelf wel interessant vond is dat Rusland een niet aanvalsverdrag met Duitsland had, maar verder niet vooruit keken.
Als Duitsland heel Europa eenmaal in handen had gekregen, wat had Rusland dan in godsnaam nog tegen de Duitsers kunnen beginnen.
Dat was zeer naïef van Stalin. Een pact met de duivel loopt nooit goed af(helemaal als je denkt dat je zelf de duivel al bent). En wat deed Rusland toen zij eenmaal weer macht hadden in het oosten. Juist alles achter dat ijzeren gordijn gooien.
Zo verschrikkelijk van al die mensenlevens aan Russische en Duitse kant. 2 dictators met 2 totaal verschillende denkbeelden die niet voor elkaar onder wilden doen met ambities waar het volk alleen maar de dupe van kon worden.
Over de geallieerden is door mijn voorgangers al voldoende vermeld.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Wat ik zelf wel interessant vond is dat Rusland een niet aanvalsverdrag met Duitsland had, maar verder niet vooruit keken.
Ik denk dat de Sovjet Unie weinig keus had, maar wel degelijk naar de toekomst keek bij het tekenen van het Molotov-Ribbentroppact. De Russen zochten toenadering bij de Geallieerden, maar kregen daar, min of meer, nul op hun rekest. Duitsland vormde een serieuze bedreiging en Stalin wist dat de Soviet Unie op korte termijn geen leger op de been kon brengen, die het moderne Duitse leger tegenstand kon bieden. Daarbij kwam ook nog dat de Sovjet Unie Japan vreesde, waar zij in 1904/1905 mee in oorlog waren verwikkeld en die in een Russische nederlaag was ge-eindigd. De Russen vermeden met het pact een oorlog op twee fronten, voor het geval ze weer in conflict met Japan zouden raken.
Verder was Stalin van mening dat `Leningrad` wel eens bedreigd zou kunnen worden door de Finnen, die zeer lang onder de Russische invloedssfeer hadden gezeten. Om Leningrad `veilig te stellen` ( wat een giller!!) zou de Soviet Unie, de jonge natie Finland binnenvallen. Dit gebeurde dan ook vrijwel direct na het ondertekenen van het pact. Door het pact was Stalin ervan verzekerd dat Duitsland zich buiten dit conflict zou houden. Naar mijn mening keken de Russen dus wel degelijk naar de toekomst, zij het op korte termijn. De situatie in Europa in 1939 was zo gespannen en duister, en er was zo`n onduidelijke machtsverdeling, dat kijken naar de toekomst op lange termijn nog niet zozeer aan de orde, dan wel onmogelijk was.
Weer on-topic dan maar?
Yep!!! 
Roel Bogers
-
- 365 berichten
- 191 stemmen
Blijft een erg goede en indrukwekkende film. Vanavond voor de 4e keer gezien. Weliswaar met een groot tijdspanne tussen de derde en vierde zit, maar vooral voor het eerst als kritische filmfan.
Spielberg weet altijd iets moois neer te zetten met nieuwe technieken. (kijk naar JP) Zo is ook SPR erg zijn tijd vooruit. Het zal je niet verbazen dat de film geen moment gedateerd overkwam. 11 jaar oud, en niet te zien. Dat is knap, maar ik had niet anders verwacht van Spielberg.
Qua cinematografie vind ik Spielberg wisselvallig. Soms gebruikt hij een shaky-cam op de juiste momenten, soms te veel. Sommige scene's springen er werkelijk uit: (de scene waarin de T-5 hospik langzaam doodbloed vanwege granaatscherven, terwijl alle Rangers hun handen op zijn borst drukken om het bloeden te stoppen geeft mij iedere keer weer kippenvel)
Maar soms gaat Spielberg te ver, totdat het bijna clichématig aanvoelt (de slomo-scènes bijv.). Maar bij een Hollywoodfilm als deze is dat te tolereren. Een arthouse zal Spielberg niet gauw maken, zoiets als Duel zullen we helaas niet meer zien.
Ik heb werkelijk geen woord kwaad te zeggen over het acteerwerk in deze film. Maar wat een schitterende cast ook! Stuk voor stuk fantastische acteurs! Zo'n sterrenkast kan alleen maar tegenvallen zou je bijna denken, dat hebben we wel vaker gezien. Gelukkig kan ik met zekerheid zeggen dat SPR een van die weinige film is waar de sterrenkast zich absoluut waarmaakt!
Roel Bogers
-
- 365 berichten
- 191 stemmen
Even dat je het weet. Het is Spielberg, met een e
Sh*t, denk ik een goede review te hebben geschreven... Arg.
Bedankt, zal het veranderen. Niemand heeft dit gezien 
o0Timmy0o
-
- 117 berichten
- 85 stemmen
Zeer realistische en overtuigende film.
Dit is echt zo'n film waar je ziet hoe ongelooflijk k*t de oorlog geweest moet zijn. De acteurs doen zeker goed hun werk, dus in die zin absoluut geen kritiek.
Daarnaast heb ik een zwak voor de actie en de 2de wereldoorlog.
Dikke 4.5!
NWAM
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Een goede oorlogsfilm. Een van de beste allertijde naar mijn mening.
Eerst geef ik mijn complimenten aan de cast. geweldig geacteerd. Het is een goed orgineel verhaal. (al weet ik niet of dit soort acties ook echt zijn uitgevoerd) Spectaculaire gevechten aan het begin en aan het eind van de film. Het laat goed zijn dat het de hel op aarde was om dat strand op te rennen. En ik hou wel van films over WO 2.
Voor mij dus een perfect avondje film. 4,5 sterren lijkt me wel op zijn plaats
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
(al weet ik niet of dit soort acties ook echt zijn uitgevoerd)
Dat ze een hele groep sturen om één 'juniorsoldaat' te halen lijkt mij onwaarschijnlijk.
Maar aan de andere kant; de hele oorlog was onwaarschijnlijk 
ewalk
-
- 767 berichten
- 1059 stemmen
Dat ze een hele groep sturen om één 'juniorsoldaat' te halen lijkt mij onwaarschijnlijk.
Maar aan de andere kant; de hele oorlog was onwaarschijnlijk
Weet je wat onwaarschijnlijk is? Het verhaal van Audie Murphy. Maar... dat is wel echt gebeurd! (Als het geen propagandastunt uit die tijd was)
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Weet je wat onwaarschijnlijk is? Het verhaal van Audie Murphy. Maar... dat is wel echt gebeurd! (Als het geen propagandastunt uit die tijd was)
Je bedoelt waarschijnlijk `To hell and back`. Audie Murphy was de meest gedecoreerde militair uit de tweede wereldoorlog. Ik denk niet dat `t een propagandastunt was, want die film werd, in tegenstelling tot bv. `Bataan` , ruim na de oorlog gemaakt.
The Goss
-
- 502 berichten
- 4759 stemmen
Zo, deze geweldige film weer eens uit de dvdkast getrokken en hij is na deze kijkbeurt gestegen van 4 naar 1 in mijn top 10. Wat een geweldige film is is en blijft het toch. Je wordt helemaal meegezogen in de film en je hebt totaal niet in de gaten dat ie bijna 3 uur duurt.
Je blijft meeleven met de soldaten en ineenkrimpen bij de levensechte gevechten en bijbehorende doden en gewonden. Dit gevoel zal ook blijven bij de volgende kijkbeurten. Wat een juweel.
Mai*
-
- 202 berichten
- 195 stemmen
Mooi film.
Vooral uiteraard de shot(s) op ohama beach (schrijf ik dat goed??!!) zijn gewoon masterlijk mooi gemaakt. Nu weet ik niet of dit soort dingen echt in oorlogstijd gebeurde of gebeuren, maar het maakt het verhaal niet minder onwerkelijk door.
Ik weet per toeval dat de acteurs allemaal op oefening zijn geweest
om goed in de "mood" te kunnen komen voor deze film.
Prachtige film dus. Honderden keren gezien (door vervelend geopserdeerde saving privite ryan fan broertje).
Tomson_
-
- 257 berichten
- 3447 stemmen
Ik weet per toeval dat de acteurs allemaal op oefening zijn geweest
om goed in de "mood" te kunnen komen voor deze film.
Dat zal bij Capt. Dale Dye zijn, die heeft zijn eigen niche binnen de filmwereld. Hij is bij veel oorlogsfilms betrokken geweest.
Gerelateerd nieuws

WOII-film 'Saving Private Ryan' van Steven Spielberg morgen te zien op televisie

'Saving Private Ryan' van Steven Spielberg vanavond te zien op televisie

'Saving Private Ryan' verdwijnt uit het streamingaanbod: 'Cinematografisch zit alles perfect'

'Civil War' is razend populair: Welke andere oorlogsfilms mag je ook niet missen?
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
war crimesself sacrificeoorlogsveteraantweede wereldoorlogwar shipvliegtuigbraverynormandy, franceparachutetroopswaffen ssomaha beach legerepischcowardiced-daygebaseerd op een waargebeurd verhaalrescue missionamerican flagwar memorialdeserted town soldaatdoodlegermilitary operation jaren 40brutal violence
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








