Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 169 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns
IMDb beoordeling:
8,6 (1.621.738)
Gesproken taal: Tsjechisch, Duits, Engels en Frans
Releasedatum: 17 september 1998
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Saving Private Ryan
"The mission is a man."
Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1621738)
- Trailer (YouTube)
- Saving Private Ryan (BoekMeter)
- Saving Private Ryan (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op SkyShowtime
Social Media
Acteurs en actrices
Captain John H. Miller
Technical Sergeant Michael Horvath
Private Richard Reiben
Private James Francis Ryan
Private Daniel Jackson
Private Stanley Mellish
Private Adrian Caparzo
T-Medic Irwin Wade
Captain Fred Hamill
Corporal Timothy Upham
Reviews & comments
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Wat een bizar goede film blijft dit, echt overdonderend. Ik vond het een 'verademing' om in de openings-scene te zien hoe gruwelijk oorlog in feite is. Iets wat je niet veel in andere oorlogsfilms meemaakt (waarom eigenlijk niet?). Binnen vijftien minuten al zo meegesleurd worden, grandioos..
En dan de Noord-Europese settings van weilanden en (kapotgeschoten) dorpen, erg indringend als je iets hebt met WOII en herkenbaar natuurlijk. De hele zoektocht is fascinerend met spannende scenes zoals de sniper. Vooral het angstwekkende gebulder van de rollende en naderende tanks, kippenvel... Net als het einde.
Minpuntjes zie ik maar weinig. Het bibberende handje vind ik op een gegeven moment irritant worden. Maar ach, wat stelt het voor; Hanks speelt voor de rest de pannen van het dak. Mischien teveel patriottisme? Mwah nee, ik denk niet méér dan er in werkelijkheid zal zijn tijdens een oorlog of bij oorlogsveteranen..
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Minpuntjes zie ik maar weinig. Het bibberende handje vind ik op een gegeven moment irritant worden.
Ik vond het juist weer geniaal om te laten zien hoe (oorlogs)stress iemand dus letterlijk op de zenuwen kan werken.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Ja mee eens, maar ik vind het alleen te expliciet in beeld gebracht iedere keer, had het liever wat subtieler gezien.
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2538 stemmen
Inmiddels ook weer over de 10 jaar oud, deze film. Ongeloofelijk.
Ik herinner me nog de eerste dag dat ik met dit prachtwerk geintroduceerd werd... alweer 10 jaar geleden.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Dat was op 17 September 1998. Vandaag zijn we 29 september 2009.
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
Deze film geeft je duidelijk de sfeer aan hoe het daar was de eerste dagen. Gelukkig voor de (westerse) geallieerde viel de tweede wereld oorlog reuze mee, dat zie je dan niet terug in deze film. Anyways, het is een soort van realistische film, erg mooi in beeld gebracht door mr Spielberg en het verhaal was erg goed voor een oorlogsfilm.
toppert! 4*
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Canciser, wat je zegt klopt niet:
''Gelukkig voor de (westerse) geallieerde viel de tweede wereld oorlog reuze mee...''
Er zijn op zijn minst 2.600.000 westerse Geallieerden doden gevallen.
Vind je dat meevallen? Ik niet..
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1741 stemmen
ik ga hem zo meteen weer eens opzetten. Ben er wel in de stemming voor nu
OliverDogg
-
- 201 berichten
- 195 stemmen
De Geallieerde soldaten zullen het wel erg genoeg gevonden hebben... 
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1741 stemmen
Ik bedoelde daarmee dat ik deze film weer eens wou zien. Jullie vatten het verkeerd op. Het is namelijk heel erg wat er tijdens de 2e wereldoorlog gebeurt is. Zat op het eind weer bijna met tranen in mijn ogen.
clockwork72
-
- 2780 berichten
- 1741 stemmen
klopte inderdaad niks van wat ie zei. 'viel het reuze mee?' grapjas
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
Canciser, wat je zegt klopt niet:
''Gelukkig voor de (westerse) geallieerde viel de tweede wereld oorlog reuze mee...''
Er zijn op zijn minst 2.600.000 westerse Geallieerden doden gevallen.
Vind je dat meevallen? Ik niet..
Heb het over de nog geen 40.000 omgekomen Amerikaanse militairen. In SPR stranden ze op Omaha Beach aan, daar vielen ook de meeste doden waardoor het lijkt alsof er enorm veel Amerikaanse slachtoffers waren, Er gingen bijvoorbeeld 27 miljoen russen (304.887 millitairen) dood in de 2e wereldoorlog. IIg, SPR is worst case scenario in de tweede wereld oorlog.
Reuze mee was trouwens een beetje hard uitgedrukt.
canciser
-
- 938 berichten
- 558 stemmen
volgens mij moet jij deze film nog maar eens opzetten.
Verklaar je nader.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Uhhh.. Slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Verenigde Staten 131.028.000 407.300 11.200 418.500 0,32%
En dan is dit plaatje ook zeer van toepassing:
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Lol inderdaad. Hoe komt hij in godsnaam op 40.000 Amerikaanse doden? Er zijn naar schatting tussen de 450.000 en 550.000 Amerikaanse militairen doden gevallen. Ook zijn er nog velen tienduizenden vermist (waarschijnlijk ook dood). Dus minstens 10x meer dan hij dacht. Landing op Normandië is trouwens niets vergeleken met de Slag om Hürtgenwald. Daar vielen 35.000 Amerikaanse doden, maar ja, dit zeg ik alleen omdat canciser anders beweerde. Ik houd het hierbij 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Waarom monden vele oorlogsfilm-recensies die wat mij betreft over de film zelf mogen gaan altijd uit in geschiedenislessen en cijfers.
Zonder die helden(hoeveel het er ook waren) hadden we al onze recensies in het Duits kunnen typen. Dus ehm hoe vond iedereen de film Saving Private Ryan eigenlijk? Dus hoe vonden jullie het gegeven van een broer terug naar huis zien te krijgen, filmtechnisch, het acteren van de hoofdpersonen, filmmuziek etc.?
Tomson_
-
- 257 berichten
- 3447 stemmen
helemaal gelijk moviemafketel.
Het is alweer even geleden dat ik de film gekeken heb.
Wordt dus tijd om hem weer eens te herzien
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Waarom monden vele oorlogsfilm-recensies die wat mij betreft over de film zelf mogen gaan altijd uit in geschiedenislessen en cijfers.
Zonder die helden(hoeveel het er ook waren) hadden we al onze recensies in het Duits kunnen typen. Dus ehm hoe vond iedereen de film Saving Private Ryan eigenlijk? Dus hoe vonden jullie het gegeven van een broer terug naar huis zien te krijgen, filmtechnisch, het acteren van de hoofdpersonen, filmmuziek etc.?
Ik zou zeggen, lees mijn recensie:
Zolang geleden dat ik deze film had gezien, dus was wel weer eens tijd voor een herziening en wat ik me ervan herinnerde bleek juist.
Een sublieme oorlogsfilm!
Van het begin tot het einde zit het boordevol actie en gevechten (en daar houd ik van!).
Wat kan je er eigenlijk over zeggen? Gewoon lekker veel actie en de dialogen zijn ook zeer de moeite waard.
En uiteraard een perfecte eindscène.
Memorabele quote:
'The statue of liberty is kaput' 
Waarom geen 5,0? Ik weet eigenlijk niet. Ik kan geen concrete minpunten noemen.
4,5* meer dan waard en ik heb een nieuwe film in mijn Top 10
Jonesy
-
- 409 berichten
- 159 stemmen
Geen film is briljant alhoewel deze er heel dicht bij komt. Sterk acteerwerk en prachtig camerawerk maken dit een meesterwerk. Na zien van deze overgestapt op band of brothers.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Waarom monden vele oorlogsfilm-recensies die wat mij betreft over de film zelf mogen gaan altijd uit in geschiedenislessen en cijfers.
Zonder die helden(hoeveel het er ook waren) hadden we al onze recensies in het Duits kunnen typen.
Omdat een groot deel van het publiek onwetend en idealiserend oorlogfilms bekijkt.
De Amerikanen als ware helden bestempelen is dan ook een statement die ik niet geheel deel.
Tuurlijk waren de gewone mensen helden.( of kanonnenvoer, of marionetten.Alles is relatief.)
Maar de Amerikanen zijn zich pas beginnen moeien in de Europese strijd nadat de Russen al het vuile werk hadden gedaan.( koersk, stalingrad)
De Russen zelf bekijken de Amerikaanse invasie in normandie nog steeds sceptisch en zagen hierin een opmars om de Russische invloedssfeer te beperken. Waarmee ik gewoon wil duidelijk maken dat het zogenaamde heldhaftige Amerika ook een geheime agenda volgde. Onze samenleving redden van een dictoriaal bewind zal mischien een van de redenen geweest zijn maar zeker niet de enige.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Dat is niet echt geheim hoor. Daar mogen we de Amerikanen trouwens wel voor bedanken, dat we hier niet in de Russische invloedssfeer terecht kwamen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Dat, en als er eentje wel de keizer van de geheime agenda's was dan komt die eer Stalin toe.
Bovendien vochten de Amerikanen op 2 fronten, de Sovjet-Unie verklaarde pas de oorlog aan Japan in 1945.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
nou, ik wil hier helemaal niet overkomen als een linkse rakker hoor.
Ik reageerde enkel op het feit dat Amerika helemaal niet de goede macht is die het wil zijn,(Zoals zovele grootmachten)
Tomson_
-
- 257 berichten
- 3447 stemmen
Ze kunnen sceptisch zijn zoveel als ze willen! Waarom zou de Sovjet Unie uberhaupt het recht hebben om hun invloedssfeer richting het westen uit te breiden? Stalin zelf was ook gewoon een schurk hoor. Hij wilde berlijn voor zichzelf houden en was evenals die besnorde Duitse driftkikker niet zo heel dol op Joden.
Gerelateerd nieuws

WOII-film 'Saving Private Ryan' van Steven Spielberg morgen te zien op televisie

'Saving Private Ryan' van Steven Spielberg vanavond te zien op televisie

'Saving Private Ryan' verdwijnt uit het streamingaanbod: 'Cinematografisch zit alles perfect'

'Civil War' is razend populair: Welke andere oorlogsfilms mag je ook niet missen?
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Gerelateerde tags
war crimesself sacrificeoorlogsveteraantweede wereldoorlogwar shipvliegtuigbraverynormandy, franceparachutetroopswaffen ssomaha beach legerepischcowardiced-daygebaseerd op een waargebeurd verhaalrescue missionamerican flagwar memorialdeserted town soldaatdoodlegermilitary operation jaren 40brutal violence
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









