
Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
Alternatieve titels: The Good, the Bad and the Ugly | De Goede, de Slechte en de Gemene | The Man with No Name 3: The Good, the Bad and the Ugly | The Good, the Ugly, the Bad | De Goede, de Slechte en de Lelijke
Italië / Spanje / West-Duitsland / Verenigde Staten
Western
161 minuten / 179 minuten (re-release)
geregisseerd door Sergio Leone
met Clint Eastwood, Lee van Cleef en Eli Wallach
Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog hebben de gunfighter Blondie (‘The Good’) en de gezochte Mexicaanse outlaw Tuco (‘The Ugly’) een deal gesloten: Blondie levert Tuco aan een sheriff uit, strijkt de hoge beloning op, redt hem dan op het nippertje van de strop en slaan vervolgens op de vlucht. Dit plan is diverse keren succesvol. Dan vernemen beiden van de stervende officier Bill Carson informatie over een gestolen geldkist met 200.000 dollar aan gouden munten. Onderweg maken Blondie en Tuco kennis met de meedogenloze premiejager Angel Eyes (‘The Bad’), die ook op zoek is naar de geldkist.
- nummer 9 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1iILLTumve8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (8,8 / 686719)trailer (YouTube)spoilertopicfilmscore (MusicMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 9,99 / huur € 4,29Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99kijk op YouTubeOok de keuze om het verhaal tegen de achtergrond v.d. Amerikaanse burgeroorlog te plaatsen vond ik niet zo gelukkig, wéér omdat dit niets aan de kern v.h. verhaal toevoegde en de zaak alleen maar onrustiger maakte.

Iedere keer ontdek weer ik wat nieuws bij deze film: zeker bij een bioscoop screening (2K Digital? KINO, 09/09/17)

Er is dus Shorty De Halve Soldaat waar Lee Van Cleef denigrerend "Thanks....Half a Soldier naar roept. En hij had een punt: die Shorty had geen benen en steggelde prompt naar Lou om weer een whisk(e)y achterover te slaan. Die dwerg van Game Of Thrones heeft een veel beter contract.


Nog steeds 5,0* met de kritische noot dat de 161 minuten "theatrale" versie eigenlijk gewoon de beste is: de 179 minuten gerestaureerde versie die ik heb gezien sleept teveel in het midden en heeft nauwelijks echt belangrijke toegevoegde scenes. En het "nieuwe" eindshot van 2 minuten landschap voegt ook echt niets toe.
Maar goed de kans om 'm op het grote doek te zien maakt het laatste argument vrij nietig.

Eli Wallach speelt de rol van z'n leven. De combo Wallach/Eastwood is later m.i. filmisch succesvol -maar niet commercieel succesvol - herhaald door de combo Coburn/Steiger in Giù la Testa (1971)
In de eerste plaats een fantastische cast met het trio Eastwood-Van Cleef-Wallach. De film start erg goed met een indrukwekkende individuele introductie van het trio dit ondersteund door de aangrijpende muziek van Ennio Morricone. Deze introducties zijn ronduit geniaal te noemen: de sfeerschepping en het bevriezen van het beeld met de verschijning van de letters "The Bad, The ugly en The good". Die sfeerschepping, kenmerkend voor Leone, wordt de gehele film doorgetrokken: weinig dialogen waardoor hij de kracht heeft de beelden voor zich te laten spreken. De wijde open vlaktes met hun typische puntrotsen zijn een streling voor het oog. Leone bezit ook de gave te spelen met het cameraperspectief en dieptezicht: close-up beelden gecombineerd met vergezichten. De soundtrack en andere doordringende muziek/sound van Morricone maakt het gewoon af. De film gaat richting de drie uren, maar verveelt geen seconde. Elke minuut is een waar spektakel.
Het verhaal is eenvoudig, maar wordt uitstekend uitgewerkt. Het achterliggende thema van hebzucht is de rode draad. Niet alleen bij het zoeken naar de schat, ook bij de lucratieve handel tussen Blondie en Tuco in het eerste gedeelte van de film. "The Good" blijkt dan toch niet zo rechtschapen te zijn zoals zijn naam doet vermoeden. De personages zijn top: Blondie als zwijgzame mysterieuze lonely met een bovengemiddeld intelligentieniveau, de gemene maar eveneens grappige stuntelige grofgebekte Tuco waarvoor je nog enige sympathie kan opbrengen en de nietsontziende schurk 'Angel Eyes'.
Maar het beste moet dan nog steeds komen: het einde is een ware mokerslag, een apotheose die je voor eeuwig bijblijft en waarbij de begraafplaats van Sad Hill mythische proporties aanneemt. Het duel is indrukwekkend, de stiltes, de spanning, Morricone, maar het begint eigenlijk al net ervoor met het rondgehuppel van Tuco, zo blij als een kind, bij het aankomen op de begraafplaats. Sublieme film, kan ik niets anders dan 5,0* voor geven! Wie deze film niet kan appreciëren mag het steeds eens komen uitleggen ...
Wie deze film niet kan appreciëren mag het steeds eens komen uitleggen ...
Kijk dat bedoel ik nu met een recensie, geweldige uitleg hoe jij de film hebt ervaren.

Amazon.com: The Good, The Bad and The Ugly: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef, Mario Brega, Aldo Giuffre, Sergio Leone, Alberto Grimaldi: Movies & TV
In de herziening moet ik net als veel anderen inderdaad constateren dat ik latere films Once Upon A Time in the West en Once Upon A Time in America net wat indrukwekkender vind. The Good, The Bad and the Ugly blijft echter wel bijzonder vermakelijk en ook de achtergrond van de Amerikaanse burgeroorlog vond ik een fijne toevoeging waardoor de film meer is dan enkel een stel bandieten die goud zoeken. In het midden zaten wat 'overbodige' stukjes en ergens vond ik jammer dat het nooit nacht lijkt te worden (op de scène met baker na), maar dat zien we dan maar door de vingers.
De muzikale aankleding van Morricone is opnieuw geniaal. Met name tijdens het einde, dat ook briljant in beeld is gebracht door Leone. Wanneer Tuco langs de graven rent en wordt overvallen door de goudkoorts blijft de camera schijnbaar doelloos rondjes draaien om uiteindelijk bij het juiste graf uit te komen.
Blijft een fijne film en zonder meer het beste deel in Leone's Dollar-trilogie.
Ik heb nog nooit echt een "klassieke" western gezien van Leone, en deze stond toevallig nog bij mijn opnames, dus ik ging er voor.
Ik heb nog goed genoten ook, het verhaal gaat met veel bombarie en enthousiasme die 3 uur door naar zijn einde. Hierbij zijn we veel harde pistool geluiden, kanonnen en andere dingen die veel geluid maken. Zowel The Ugly, The Bad als The Good komen allemaal even onsympathiek over.
Het einde is ook geweldig, volgens mij ook echt een klassieker en dan nog een sterke soundtrack. De film duurde lang, maar vermaak is er zeker.
Ik probeer hier een karakterstudie te geven, want dat is volgens mij de kern van de film. De titel van de film is interessant, omdat deze veel weg lijkt te geven over de karakterontwikkeling in deze film. Hoewel ze aan het begin duidelijk geintroduceerd worden, zijn de karakters niet zo eenvoudig te duiden. Alle drie de hoofdfiguren lijken namelijk de karaktereigenschappen van good, bad en ugly te bevatten, en gaan hier elk op hun eigen manier mee om in deze meesterlijke film.
The Bad (Angel eyes) is een meedogenloze killer die zich in laat huren door louche figuren, en net zo makkelijk zijn opdrachtgever zelf vermoordt. Hij heeft een zwart-wit kijk op zaken: als iemand hem betaalt, doet hij de klus, of dit nu moreel slecht is, maakt hem niet uit. Hij is hebberig, en ontdekt een verhaal over een kist vol goud waarop zijn zoektocht begint. Vreemd genoeg krijgt hij een hoge functie in het leger aan de kant van de ‘goeden’ (het Noorden) in de burgeroorlog. Ondanks dat hij hier een hoge functie heeft, kan hij vrij gemakkelijk zijn kwade en corrupte plannen voortzetten. Het ‘goede’ uniform dat hij draagt maakt hem nog niet goed, het stelt hem hier zelfs in staat zijn slechtheid op grotere schaal uit te voeren.
Angel Eyes wordt in tegenstelling tot Blondie, niet geraakt door de verschrikkingen van de oorlog. Als hij een hospitaal binnenwandelt en alle verminkte soldaten ziet, lijkt hem dit weinig te doen, hij knoopt rustig een praatje aan met de dienstdoende bevelhebber en gaat verder met zijn jacht op Bill Carson. Deze onverschilligheid is tekenend voor zijn karakter. Angel Eyes vermoordt in zijn eerste scene dan wel een paar mensen, in de rest van de film houdt hij zich opvallend rustig, en laat hij vooral anderen het smerige werk voor hem doen. Tuco en Blondie daarentegen doden veel meer mensen, zij het met andere intenties (zelfverdediging).
The Ugly (Tuco) is vooral een geniepige bandiet, iemand die zichzelf in elke bocht wringt om zijn eigen huid maar te kunnen redden. Dat is hilarisch weergegegen als Blondie hem voor de eerste keer naar de sherrif brengt om het beloofde losgeld om te halen. Ook als hij Blondie bijna gedood heeft, maar beseft dat hij hem in leven moet houden, vervalt hij in zijn theaterspel waarin hij ogenschijnlijk huilt om Blondie, maar vooral om zijn eigen verlies. Om de oorlogsverschrikkingen lijkt hij zich niet te bekommeren, zo ziet hij de gewonde Bill Carson meer als iemand die hem wat kan opleveren, dan als een stervend mens.
Tuco kwam mij eerst onsympathiek en zelfzuchtig over, maar dat beeld kantelde volledig door de prachtige scene in de abdij, waar hij geconfronteerd wordt met het verlies van zijn ouders, door een broer die hem minacht vanwege zijn criminele leven. In deze emotionele scene blijkt dat Tuco een zorgzame jongen was die zijn verantwoordelijkheden wilde nemen, maar door het leven zelf tegengewerkt is. Na afscheid van dit pijnlijke gesprek toont hij zich echter niet verdrietig naar buiten toe, maar vertelt hij trots tegen Blondie dat zijn broer hem met open armen ontving. Tuco weet precies wie hij is, maar schaamt zich duidelijk hiervoor en wil dat aan niemand laten merken, dus houdt hij de schijn op met grote verhalen.
The Good (Blondie) is een wat gecompliceerder karakter. Waar in de vorige Dollars-films The Man With No Name vrij duidelijk te definieren was qua moraal, is dat hier lastig. Hij redt mensen van de galg, maar dit zijn moordenaars en bandieten. Hij sluit een zakendeal met Tuco, maar ontbindt deze net zo makkelijk en laat hem achter in de woestijn. Zelfs tot het einde toe vertrouwt hij niemand (het ontladen van Tuco’s pistool, geen naam opschrijven op de steen) en zorgt hij ervoor dat hij de touwtjes zelf in handen houdt.
Blondies karakter lijkt de hele film op dat van Tuco, of zelfs van Angel Eyes: hebberig, egoistisch, niemand vertrouwen en dodelijk.
Het kantelpunt lijkt te ontstaan bij de slag om de brug. Iemand hierboven noemde deze scene overbodig, maar voor Blondies karakter is dit moment het belangrijkste in de hele film: hij wordt zich bewust van de talloze zinloze doden die deze oorlog veroorzaakt, en ondanks dat hij in deze film zelf veel mensen doodt, raakt hem dit. Je ziet zijn herwaardering voor een mensenleven ontstaan, en dit uit zich wanneer hij tot slot de stervende soldaat toedekt en hem een laatste sigaartrek laat nemen. Dit is precies het moment dat hij zijn vertrouwde poncho vindt en hiermee eindelijk de rol aanneemt die ons vanaf het begin beloofd was: the Good.
Maar toch… 'Once upon a time…' indachtig, waar Leone de lat zelf onbereikbaar hoog heeft gelegd, is het hier soms iets te langdradig en kan ik er niet overal mijn hoofd bij houden. Ook het verhaal kent enkele wat zwakkere momenten. ( waar de hoofDé schurk is natuurlijk Van Cleef die zomaar eventjes zonder pardon een half gezin uitmoordt, wreedheid die nadien enkel door door Fonda werd overtroffen in het bovengenoemde Once Upon a time… Maar de de andere twee doen er echt niet voor onder, want ook zij kogelen zonder pardon
Ook hier werkt Leone, net als in 'Once Upon a Time in The West' en 'Per Qualche Dollari di piu' met een driehoek die het allemaal net iets interessanter moet maken. Werkt ook al het best in 'Once Upon a Time…'
Ik moet ook wel zeggen Eli Wallach hier de show steelt. Zijn grijns geeft heel de film dat onderscheidende, dat net ietsje meer. Dat én de mijmeringen over het zinloze, uitzichtloze en wrede aspect van oorlog die hier mee door de film gevlochten worden.
Qua gevoel zit aan een 3,5, maar met zulke sfeer, muziek én de geweldige Wallach toch maar een 4.
The Good and the Bad heb ik geheel in het Engels gezien. Het beeld loopt vaak niet synchroon met het geluid maar dat komt omdat de film oorspronkelijk in twee talen is opgenomen (Italiaans en Engels) vermoed ik. In het begin hinderde het een beetje maar later had ik er geen problemen mee, het was juist fascinerend hoe de film zo'n geweldige dub heeft, dat is ook een kunst op zich.
Naar mijn menings is The Good and the Bad meer actie en heeft Once Upon a Time een beter verhaal en is de film meer geslaagd. Al in al voor The Good and the Bad 9/10. Verdient samen met Once Upon A Time een plekje in de top 10. Zeker weten.
Zeer goede film uit 1966. Once Upon A Time is uit 1968 en is naar mijn mening toch net wat beter. Heb als eerst Once Upon A Time gezien en had niet verwacht dat het overtreft zou kunnen worden door the Good, the Bad and the Ugly. Het is toch heel lastig om ze met elkaar te vergelijken ookal lijkt het begin van the Good and the Bad erg veel op het begin van Once Upon A Time.
The Good and the Bad heb ik geheel in het Engels gezien. Het beeld loopt vaak niet synchroon met het geluid maar dat komt omdat de film oorspronkelijk in twee talen is opgenomen (Italiaans en Engels) vermoed ik. In het begin hinderde het een beetje maar later had ik er geen problemen mee, het was juist fascinerend hoe de film zo'n geweldige dub heeft, dat is ook een kunst op zich.
Naar mijn menings is The Good and the Bad meer actie en heeft Once Upon a Time een beter verhaal en is de film meer geslaagd. Al in al voor The Good and the Bad 9/10. Verdient samen met Once Upon A Time een plekje in de top 10. Zeker weten.
5,0 sterren
Absoluut een meesterwerk zoals ze echt niet meer gemaakt worden.
Anyway, het geeft me veel zin om ook de grootste klassiekers nog eens te bekijken. Binnenkort komt ook Once upon a time in the west weer aan de beurt. Maar terug naar deze film: nog steeds fabelachtig goed. De sfeer, de personages (zeker Van Kleef en Eastwood zijn geniaal), de muziek, dat typische western-gevoel dat het opwekt. De close-ups, de stoere koppen, het traag trekken van de pistolen, het wegrijden op je paard over de stoffige prairies. Fantastisch. Gedateerd voelt het nergens, ondanks dat de film bij mijn tweede kijkbeurt misschien wel een tikje aan de te lange kant is. Niet de gehele film is boeiend van A tot Z, maar het komt toch wel erg in de buurt.
De volle vijf sterren trek ik wel in. Moeilijk te verklaren waarom, maar dat hoeft ook niet altijd. Maar met 4,5* is het nog altijd een zeer hoog gewaardeerde film van me. Tot over 10 jaar maar weer.
En wallach steelt de show natuurlijk?
Shortlist logo
Westerns zijn niet mijn ding, toch was dit wel veel beter dan verwacht. Voor een western heeft het een behoorlijk fijn tempo en ook zeker een boeiend verhaal met interessante personages. Once upon a Time in the West viel erg tegen, was haast niet door te komen, maar dit was prima te doen. Ruime 3,5*.
Wordt eigenlijk vaak vernoemd door mensen die doorgaans geen liefhebber zijn van het genre. Ik weet nog steeds niet waarom.
Niets ten nadele van andere bekende spaghetti westerns, ik ben een liefhebber van het genre.
Genoeg reden om aan al deze inmiddels 50 jaar oude films weer wat aandacht te besteden.
Nog even een kijkje in de keuken van de filmmuziek die vaak door Ennio Morricone werd geschreven.
De muziek werd opgenomen terwijl de filmbeelden geprojecteerd werden.
Zo kon de componist/dirigent tijdens de opnamen accenten leggen die pasten bij de filmbeelden.
Het blijft een klassieker, maar hij oogt intussen wel sterk verouderd. Voor een kijker in 2019 een hele zit.

Een top 10 samen stellen is voor mij erg moeilijk, maar deze hoort er zeker bij!