The Green Mile (1999)

4,28 12405

Fantasy / Drama

geregisseerd door Frank Darabont
met Tom Hanks, David Morse en Michael Clarke Duncan

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

Black Phillip
Hoewel ik naar The Green Mile kan kijken zonder me bijzonder veel te storen aan de zwart-wit personages en de oversentimentele benadering van regisseur Frank Darabont, raakt deze film me nergens.

Ik heb het gevoel dat de film wilt dat het me raakt en als het ware de kijker toeschreeuwt dat je moet meeleven met John Coffey en de sympathieke gevangenisbewaarders. Een dergelijke forcerende wijze heeft eerder een tegengesteld effect op me.

avatar van Vdk_Movie
Vdk_Movie schreef:
Geweldige film, zeer indrukwekkend verhaal is voor mij gewoon een 4,5 waard!
Halve ster omhoog

Een zeer mooie dramafilm. Een 4,0

avatar van W.V.
This is a story about a miracle where I work... The Green Mile.

Green mile dat die film destijds niet meer oscars kreeg dan de twee voor film en bijrol, is mij een raadsel. Alles klopt aan deze film, bij de eerste kijkbeurt werd ik gepakt vanaf minuut 1 door het verhaal en ik moest weer bijkomen toen de aftiteling voorbij was. De volgende dag de dvd nog een keer in de player gestopt, ik was benieuwd of het nog zo'n indruk op mij kon maken, ik kan je vertellen, iedere keer dat ik de film zie, dat zal nu zo ongeveer een keer of 20 zijn geweest, raak ik weer onder de indruk.
Ik heb op dit forum de meningen van anderen gelezen die deze film afkraken van hier tot Tokio, ik vraag me dan altijd af, hoe beoordelen zij een film waarin ruimschoots de tijd wordt genomen om de karakters te introduceren, waarin ook ruimschoots de tijd wordt genomen het verhaal te vertellen en waar de acteurs de kans krijgen iets van hun rol te maken. Zulke films zie je niet zoveel, vaak werd gesteld dat de film te lang zou zijn, mag ik dat aan een leeftijd koppelen? of trek ik nu verkeerde conclusies. Juist door de lengte kun je het verhaal op je in laten werken en genieten van bijvoorbeeld de muziek maar ook van het schitterende camerawerk en de, gelukkig, zeldzame, special effects.

Ook wordt er naar de acteerprestaties gewezen als zijnde routineus, ondermaats of gewoon slecht. Ik vind deze rol van Hanks, na Forrest, zijn beste. Een acteur van zijn kaliber kan trouwens van iedere rol iets maken. Maar laten we ook eens naar de andere rollen kijken, Duncan kunnen we overslaan, de Oscar zegt genoeg.
Laten we eens kijken naar de rollen van Hutchinson en Rockwell, zij hadden geen eenvoudige opgave, ik ben het met sommige deelnemers eens dat de film duidelijk verschil heeft tussen goed en slecht, maar dan nog leveren die twee een prestatie van formaat, iedere keer dat ik de film zie ontkom ik niet aan antipathie voor hun beider personages en gun hun eigenlijk wel wat hen toekomt.
Beide acteurs hebben hun rollen in deze film zo goed neergezet dat ik moeite heb om hen in andere rollen te zien zonder daarbij aan Green Mile terug te denken.
De enige die een beetje uit de toon valt in dit acteursgeweld is Pepper, misschien komt het ook omdat het scenario hem die ruimte niet gaf, maar hij kon eigenlijk niet meer spelen dan het braafste jongetje van de klas, terwijl Morse duidelijk meer van zijn rol maakt, hij gaat daarbij ook tegen Hanks in als die zijn wilde plannen ontvouwt of probeert de zaken op orde te houden. Tegelijkertijd is hij de man op wie Hanks ten alle tijde kan terugvallen. Cromwell, zoals altijd, solide een waardige directeur die begrip heeft voor de omstandigheden waarin Hanks en zijn mannen hun werk moeten doen en het niet altijd eens is met de zienswijze van Hanks, omdat hij nu een keer de directeur is, maar genoeg intellect bezit om zich niet te veel met de gang van zaken te bemoeien en zich graag zand in de ogen laat strooien als er lastige vragen zijn. Ook zijn er opmerkelijke rollen voor Sinise als pragmatische advocaat, Jeter als ter dood veroordeeld, die troost vind in het spelen met zijn muis, ik vond het jammer dat Greene niet meer tijd kreeg in de film, zijn rol maakte wel indruk op mij. Een geweldige kleine rol van Stanton als maffe trustee die iedere keer de generale repetitie van een beetje humor voorziet.

Het verhaal, dat accepteer je of niet, doe je dat niet dan is dit geen film voor je, daar ligt denk ik ook de crux bij veel kijkers die deze film niets vinden. Het is een verhaal van Stephen King, waarschijnlijk hadden veel verwacht dat dit een lekkere horror zou zijn, de ingrediënten waren aanwezig, ter dood veroordeelden, elektrische stoel, een gevangenis een gevangene die over boven natuurlijke krachten beschikt, dan zouden veel angstige momenten, bloed en horror verwacht kunnen worden.

Die angstige momenten waren er wel degelijk, denk daarbij maar aan de executie van Jeter, gek genoeg wordt dat niet als horror gezien omdat het geen fantasy is, m.a.w. dit zou dus echt kunnen gebeuren. Angstige momenten ook genoeg denk ik, denk daarbij aan de laatste keer dat de veroordeelden de green mile bewandelen, of wat denk je als je daar zit en je hoort de leider van de executie zeggen, Roll on one of deze, Electricity shall now pass through your body until you are dead, zou er dan geen angst zijn? Maar het was in dit geval geen horror. Integendeel, je kunt dit als drama betitelen en dan moet de kijker zich inleven in het personage en dat is waarschijnlijk om dat het hier om ter dood veroordeelden gaat voor velen een stuk moeilijker, zeker als die veroordeelden een menselijk gezicht tonen.

Darabont is waarschijnlijk heel kieskeurig welke films hij wil regisseren, hij heeft er namelijk nog niet zoveel op zijn naam staan, maar heeft al wel een voorliefde voor verhalen van King laten zien, getuige Shawshank, Green Mile en ook de Mist. Hij hoeft er wat mij betreft ook niet zoveel te maken, als ze maar van het kaliber zijn van voornoemde drie, of van zijn tv serie Walking Dead.
De muziek van Newman in een woord, subliem, de settingen en locaties zijn geweldig, de hele film ademt de sfeer van het zuiden van de VS uit in de jaren 20-30 van de vorige eeuw, althans dat is wat ik me er van voorstel.

Diegene op dit forum die deze film niet kunnen waarderen, jammer dan. Ik vind dit een meesterwerk die ook over jaren nog steeds door kenners gewaardeerd zal worden.

avatar van Boenga
W.V. schreef:
...die ook over jaren nog steeds door kenners gewaardeerd zal worden.

Boenga schreef:
Neehoor!

avatar van sowhat
The Green Mile

What happens on the Mile, stays on the Mile.

Dit meesterwerk dat velen vergelijken met The Shawshank Redemption is volgens mij nog beter. De emotie in deze film is diep, en dat voel je zeker op het einde van de film.
De sterke sympathie die John Coffey oproept ookal is hij een man van weinig woorden is ongeëvenaard in films denk ik. Dit verdient een dikke pluim voor de regisseur, het verhaal is prachtig geschreven en wordt ook nog eens ontzettend realistisch in beeld gebracht.

Ondanks de lange zit, is het zéér de moeite. Omdat ik zo onder de indruk ben komt deze film zeker in mijn top 10.

Boenga schreef:

Zeker.

Kronos schreef:
Een echt Stephen King verhaal. Met goede en spannende elementen dus, maar met ook een hoop over-sentimentele bagger. Daar komt voor de film nog bij dat die véél te langdradig is. Misschien had dit sterker geweest als kortfilm. Meer dan drie uren lang kan het mij in ieder geval niet boeien.

Op een vierde plaats in de top 250 hier. Dat zegt meer over het publiek dan over de film.

Denk dat dit juist veel meer over jou zegt dat het merendeel van het publiek. Als je dit geen meesterwerk vind dan zou ik zeggen kijk nooit geen films meer.

Boneka schreef:

Het maakt mij niks uit wat jij zou zeggen. De films die ik meesterwerken vind staan in mijn top 10.

Nooit meer film kijken omdat je de The Green Mile geen meesterwerk vindt. Serieus?

avatar van Boenga
Boneka schreef:
Als je dit geen meesterwerk vind dan zou ik zeggen kijk nooit geen films meer.

Dus: wie niet van deze film houdt, mag niet van andere films genieten ?
Even deze logica volgend:
- Wie niet van frieten houdt, mag ook niks anders meer eten.
- Wie niet van Volkswagen houdt, mag ook niet met een andere wagen rijden.
- Wie niet van Beethoven houdt, mag ook niet naar andere muziek luisteren.

avatar van Boneka
Dat meen ik serieus zeker als je deze film nog nooit gezien hebt. Als je dit bagger vindt, dan ben je in mijn optiek geen echte liefhebber van films of je moet niet van dit soort films houden. Nu heb ik zelf ook wel twee films die in de top 10 staan van menigeen en die ik zelf bagger vind. City of God heb ik een dikke 1 gegeven en Merry Christmas mr. Lawrence scoorde bij mij ook niet hoog terwijl ik wel van dit genre houd. Dus die vergelijking met die auto's gaat dan niet op. Niet elke oorlogsfilm is een knaller.

avatar van W.V.
Maar ik viel met name op de opmerking dat het zou liggen aan het soort publiek. Ik denk dat je zoiets nooit kunt zeggen. Maar goed.............. [/quote]

Bij bovenstaande sluit ik mij aan Boneka, alhoewel ik de opmerking van Boenga ook wel gepast vond, zo blijkt maar weer dat het een groot goed is dat je een eigen mening mag hebben en dat een ander dat maar dient te respecteren, mits de verwoording van die mening natuurlijk niet kwetsend of misdadig is.
Die opmerking van Kronos vond ik ook kant nog wal raken. Kronos, je komt wel met een gefundeerde mening, maar de wijze waarop jij die poneert doet op mij overkomen dat jou mening de enige juiste is. Als je het er niet mee eens bent en dat mag, kun je dat ook met onderbouwingen staven ( dat doe je ook wel bij deze film) en niet met dit soort willekeurige opmerkingen want die voegen niets toe.

Boneka schreef:
Dat meen ik serieus zeker als je deze film nog nooit gezien hebt.

Hoezo, zeker als je deze film nog nooit gezien hebt?

'Kijk nooit geen films meer als je deze film niet goed vindt zeker als je hem nog nooit gezien hebt?'

Het wordt wel erg raar nu.

Boneka schreef:

Oh, je kan niet zeggen dat het aan het publiek ligt dat deze film hier zó hoog staat (terwijl dat elders niet is) maar wel dat je geen echte filmliefhebber bent als je The Green Mile maar zo zo vindt. Tenzij je niet van het genre houdt, dan kan je toch alsnog een echte filmliefhebber zijn.

Hoe verzin je dit?

Boneka schreef:

Het blijft maar gekker worden. Wat voor The Green Mile geldt blijkt niet te gelden voor City of God. Die film mag je wel bagger vinden zelfs als je van het genre houdt.

Boneka schreef:

Dat kan je juist altijd zeggen, want door het publiek staat een film op een bepaalde plaats.

W.V. schreef:
Als je het er niet mee eens bent en dat mag,...

Kijk eens aan. Je mag het oneens zijn.

W.V. schreef:
...kun je dat ook met onderbouwingen staven ( dat doe je ook wel bij deze film) en niet met dit soort willekeurige opmerkingen want die voegen niets toe.

Ja, en?

Boneka schreef:
Als je dit geen meesterwerk vind dan zou ik zeggen kijk nooit geen films meer.
Wat een nonsens.

City of God heb ik een dikke 1 gegeven
Dan kunnen gebruikers die die film wel geweldig vinden toch precies hetzelfde tegen jou zeggen? Overigens vind ik jouw cijfer bij City of God wat aan de lage kant tegenover het degelijke cijfer dat Kronos alsnog geeft voor The Green Mile (gezien hij deze niet geweldig vond).

Kronos schreef:
Ben wel nieuwsgierig geworden, wat zegt dat nou over het publiek? En kom nou niet met het antwoord 'het publiek dat deze film mooi vind', want dat spreekt voor zich.

MovieMind schreef:

Als je mijn bericht leest waarin ik dat schreef dan spreekt het ook voor zich wat het zegt over het publiek. Namelijk dat het publiek hier blijkbaar niet vies is van wat ik over-sentimentele bagger noem. En dat de wel zeer lange speelduur blijkbaar niet als storend wordt ervaren.

avatar van MovieMind
Kronos, dat was me niet helemaal duidelijk. Had namelijk de indruk dat je je eigen ervaring deelde en iets anders impliceerde voor "het publiek", maar je antwoord geeft duidelijkheid.

Het blijft voor ieder natuurlijk een persoonlijke ervaring, ik vind overigens deze wat jij noemt over-sentimentele bagger met een te lange speelduur wél een mooie film.

avatar van Kronos
Ik vind de film waar je avatar van komt veel beter.

avatar van Boneka
Wanneer je een film nog nooit hebt gezien is het verrassend effect het grootst. Dat was bij deze film duidelijke sprake van. En ook een film die je bagger vindt kan op latere leeftijd misschien toch je mening doen veranderen. Dus ook slechte films kan ik opnieuw gaan bekijken. En waarom zou je een film geen bagger vinden als je toch van het genre houdt. Vind ik een kromme bewering.

Ps wist niet dat mijn avatar een film was.

Boneka schreef:
Ps wist niet dat mijn avatar een film was.

Ik had het niet tegen jou. En een avatar is nooit een film, maar een avatar.

En verder kan ik eigenlijk ook geen touw knopen aan wat je schrijft.

Om af te sluiten nog dit: Toen The Green Mile pas verschenen was heb ik er best van genoten. In de bioscoop. De laatste keer dat ik hem heb bekeken vond ik er niks meer aan en heb ik me soms zelfs zitten ergeren (dvd naar de kringloopwinkel gedaan).
Je kan een film als deze dan ook makkelijk ontgroeien. De personages zijn te vlak, te eenzijdig. Simplistisch eigenlijk. Het sentiment ligt er vaak veel te dik op. Het verhaal is typisch Stephen King. Als tiener las ik boeken van hem. Nu niet meer.

Kronos schreef:

Ik had het niet tegen jou. En een avatar is nooit een film, maar een avatar.

En verder kan ik eigenlijk ook geen touw knopen aan wat je schrijft.

Hier heb je wel een punt vind ik dat je een film kan ontgroeien. Je gaat een film beter of slechter vinden naar mate je ouder wordt. Ik ga The Green mile binnenkort weer bekijken ☺
Zo vind ik de Hitchkocks ook geen barst meer aan.

Kronos schreef:

Kijk eens aan. Je mag het oneens zijn.

Ja, en?

Bovenstaande opmerkingen bedoel ik nu, het sarcasme druipt er af, voegt helemaal niets toe, maar wekt de indruk dat je eigenlijk ook wel een beetje geniet van dit soort kleine confrontaties. Dus zitten we nu niet meer over een film te schrijven, maar over reacties en hoe wij op anderen reageren. Wat mij betreft reageer je maar met een snedig antwoord, ik laat het nu rusten.

W.V. schreef:

Ik zie er de humor in ieder geval wel van in.

W.V. schreef:

Je bericht van gisteren (16:25 uur) waarop ik reageerde ging ook nergens over de film. Dat we nu niet over een film aan het schrijven zijn zou daar dus wel eens iets mee te maken kunnen hebben.

Maar intussen had ik het alweer over de film. Dat ik die ooit wel goed vond maar blijkbaar ontgroeid ben.

avatar van SmackItUp
Kronos schreef:
En een avatar is nooit een film, maar een avatar.

Made my day

avatar van vrgnaaaa
Deze film ben ik gaan kijken omdat het de lievelings film is van mijn moeder.
Het verhaal wat er in zit is echt onwijs mooi en heb ook een paar keer zitten huilen..
Elk jaar komt hij wel op tv en elk jaar kijk ik hem weer.
Echt zo een film die mij nooit gaat vervelen.

Ik heb hier een aantal jaren terug al mijn mening gepost. Conclusie: een onderhoudende, maar overschatte film. Dat deze film zoveel sterren scoort zegt uiteraard veel over de populariteit, maar niet noodzakelijkerwijs iets over de kwaliteit. In die zin is de discussie natuurlijk wel lastig, want wie kan zich hier een expert op filmgebied noemen? Ik in ieder geval niet en velen anderen hier ook niet. Wel kan ik mensen die hier 5 sterren voor geven niet echt serieus nemen, dat betekent immers dat er geen beter product kan afgeleverd worden dan deze film (in zijn tijd en context uiteraard). Als ik dan bovendien de meningen lees van mensen, die hier 5 sterren voor geven, dan geven ze zelf al heel vaak een aantal 'schoonheidsfoutjes' in de film aan, maar komen nog steeds tot een 5. Weinig rationeel.

avatar van Boneka
Gisteravond opnieuw bekeken en nog steeds blijven mijn 5 sterren in tact. Ik blijf dit ook na 17 jaar een geweldige film vinden. Uitstekende cast/acteurs, Prima verhaal waarin alleen het laatste half uur iets te langdradig is. Maar voor de rest blijft deze film voor mij in de top 3 staan. Ik wil er een paar uitlichten. Sam Rockwell als Billy de Kid. (Meesterlijk) Michael Clark Duncan (John Coffey maar dan anders gespeld) helaas veel te vroeg overleden, James Cromwell (zeer sterk geacteerd) ,Tom Hanks (altijd zichzelf) en Doug Hutchison als Percy (heerlijke rol). Muziek is prima verzorgd, beeldmateriaal op blu ray zou nog een facelift richting 4K kunnen krijgen. Leuke bijkomstigheid is natuurlijk de muis. In vele opzichten een wonderlijke film!!!

avatar van Insignificance
Boneka schreef:
Tom Hanks (altijd zichzelf)

Vraag me af in hoeverre dat een compliment is voor een acteur..