Genre: Mystery / Drama
Speelduur: 96 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Canada
Geregisseerd door: Darren Aronofsky
Met onder meer: Hugh Jackman, Rachel Weisz en Ellen Burstyn
IMDb beoordeling:
7,1 (256.944)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 mei 2007
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Fountain
"Death is the road to awe."
In drie verhaallijnen,die zich in verschillende tijden afspelen, worden tegenstrijdige visies op het levenseinde verteld. Een laborant wordt, door de ziekte van zijn vriendin, met zichzelf en zijn onderzoeksdoelen geconfronteerd. De levensbeschouwelijke crisis die de onderzoeker moet doormaken doet hem beseffen dat er meer is dan alleen wetenschappelijke feiten...
Externe links
Acteurs en actrices
Tomás / Tom Creo / Tommy
Isabel / Izzi Creo
Dr. Lillian Guzetti
Father Avila
Grand Inquisitor Silecio
Lord of Xibalba
Captain Ariel
Antonio
Betty
Manny
Reviews & comments
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Rachel Weisz is sowieso al een beperkt actrice en bevestigt in deze film weer eens waarom dat zo is.
En in The Constant Gardener dan?
stefan dias
-
- 2501 berichten
- 1464 stemmen
De tekortkomingen van de film zou ik toch niet in Rachel Weisz haar schoenen willen schuiven.
Jackman vertelt in de extra's dat hij bij het lezen van het script heel enthousiast was (uiteraard) hoewel hij er zelf nog niet alles van begreep. Nu, dat zegt genoeg denk ik.
Mijn gevoel zegt dat A. het beter wat 'kleiner ' had gehouden, hoewel dit natuurlijk heel pretentieus van mij is.
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8168 stemmen
Ik schuif de tekortkomingen van de film ook niet volledig op Rachel Weisz. Ik vond haar alleen matig acteren, net als Jackman. Daarnaast kwam de film gewoon "niet lekker" op me over. Het is gewoon een optelsom van enkele negatieve zaken die op den duur erg storend voor mij werden.
BlueVelvet
-
- 1316 berichten
- 785 stemmen
Mijn gevoel zegt dat A. het beter wat 'kleiner ' had gehouden, hoewel dit natuurlijk heel pretentieus van mij is.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ben het met je eens dat Weisz niet zo'n beste actrice is Spetie.
Al vond ik haar hier 1 van haar minst slechte rollen spelen.
Ik vond eigenlijk dat de film best klein en intiem werd gehouden toch?
Hier en daar een uitstapje naar een ietsiepietsie actie in het "verleden".
Ik begrijp dus niet helemaal wat je er mee bedoelt, want ik vond juist dat de film zich bijna alleen tussen de 2 hoofdrolspelers afspeelt. Bijna als een toneelstuk of zo. Wil je het voor een leek als ik uitleggen? 
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8168 stemmen
Oke. Maar wat begrijp je dan niet precies waar ik wat mee bedoel, als ik zeg dat Weisz slecht acteert en er niet in slaagt haar emoties op mij over te brengen?
Voor mij gevoel was de film ook best redelijk klein en intiem, zeker omdat de film zich vooral op de twee hoofdpersonages concentreert in zowel het verleden, heden als de toekomst. Maar ik beweer toch ook niet dat de film niet klein en intiem is? Daarom vroeg ik ook aan wie je de vraag stelde.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Hmz je hebt gelijk. Keek er overheen.
Over Weisz sloeg het op jou en de rest op stefan.
Wij zijn het verder eens ja. Solly 
stefan dias
-
- 2501 berichten
- 1464 stemmen
Hoi ketel
:
voor mij was het niet geheel duidelijk dat het allemaal denkbeeldige verhalen zijn over het aanvaarden van de de dood, omdat ik struikelde over één gegeven in het heden. Nl. het feit dat die aap miraculeuze herstelprocessen vertoonde, na behandeld te zijn met een stof afkomstig van een stuk boomschors. Daar zitten we dus noch in het verhaal van Rachel, noch in het voltooiingsproces van Mr. Jackman en ik ervaar dat toch ale s een soort slordigheid in het scenario. Het blijft me gewoon dwarszitten.
En wat de ambitieuze aanpak van A; betreft: can't blame him for trying.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Rachel Weisz is sowieso al een beperkt actrice en bevestigt in deze film weer eens waarom dat zo is.
En in The Brothers Bloom dan?
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8168 stemmen
En in The Brothers Bloom dan? Geen idee, heb ik ook (nog) niet gezien. Ik baseer me op de 8 films die ik wel met haar gezien heb.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4897 stemmen
Gun de film een 2e kans, Spetie. Ik vond dit na de 1e kijkbeurt ook helemaal niks.
Zelf weten natuurlijk. 
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8168 stemmen
Ik denk niet dat er snel een tweede kans komt voor deze film bij mij. Het is zo'n typische film die me niet ligt. Ik heb ook nooit zoals jij, dat er ineens anderhalve ster bijkomt na herziening, vaak hooguit een halfje. Heb er ook toaal geen zin in. Zeg nooit nooit, maar op dit moment zeg ik nee.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Jackman vertelt in de extra's dat hij bij het lezen van het script heel enthousiast was (uiteraard) hoewel hij er zelf nog niet alles van begreep. Nu, dat zegt genoeg denk ik.
Nu...dat zegt genoegzaam niks, denk ik, want een acteur hoeft het totale concept van de regisseur niet (direct) te begrijpen om toch zijn rol perfect uit te voeren. De aceurs en actrices bij David Lynch wisten vaak ook niet wat hij precies in zijn hoofd had. Misschien is het juist bij sommige projecten goed dat ze niet alles direct weten en begrijpen maar zich volledig op hun rol storten.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Dat denk ik ook. Naomi Watts zei het ook al eens. Dat Lynch je heel waak in het ongewis liet en dat ie zoveel trucjes heeft om je boven je kunnen te laten presteren.
stefan dias
-
- 2501 berichten
- 1464 stemmen
Nu...dat zegt genoegzaam niks, denk ik, want een acteur hoeft het totale concept van de regisseur niet (direct) te begrijpen om toch zijn rol perfect uit te voeren. De aceurs en actrices bij David Lynch wisten vaak ook niet wat hij precies in zijn hoofd had. Misschien is het juist bij sommige projecten goed dat ze niet alles direct weten en begrijpen maar zich volledig op hun rol storten.
Goed argument.
Toen Jackman dat zei had ik zelf iets van"oef, ik ben dan toch niet de enige die het niet helemaal begrijpt".
En dan is er ook nog altijd dat ene detail waar ik over blijf vallen.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Aronofsky is zeker een auteur die we moeten koestern, maar ik heb toch het gevoel dat hij hier zijn hand een beetje overspeeld heeft. Een ambitieus onderwerp, maar af en toe net iets té vaag of net té concreet. De (mythische) zoektocht naar het eeuwige leven roept best wat vragen op waarrond je een boeiende film kan maken, maar zoalng het om hersenspinsels en mythes gaat in het verhaal, kan ik wel ergens volgen. Het wordt alleen heel vreemd wanneer het concreet wordt. De stukjes boomschors die wonderbaarlijke, genezende krachten blijken te hebben (en die hij zich in het begin van de film terloops (!) herinnert) maken het verhaal té concreet en meteen ook ongeloofwaardig. Of laat ik het zo zeggen: hier zitten scenariogewijs toch wel wat gaten.
Dat euvel had PI niet omdat het net om die abstracte, wiskundige formules bleef draaien.
Het werd allemaal net iets te ingewikkeld in elkaar gezet. Ik had ook helemaal niet door dat die luchtbel waarin ze zaten een 'space ship' was.
Ik heb eigenlijk nog het meest genoten van de extra's op de dvd. De gedrevenheid waarmee men werkt en het oog voor detail hebben me wel weten te amuseren.
Maar dat is dan ook meteen een veeg teken.
De film heeft me nergens echt weten te pakken of te ontroeren. Ik bewonder da ambitie die men koesterde en de art direction en al wat je wil zijn best indrukwekkend.
Maar hetgeen echt had moeten schitteren: Rachel Weisz en de liefde van Hugh Jackman voor haar door de eeuwen heen... het werd allemaal een beetje weggedrukt door de bombastische opzet.
Jammer. Ik wou deze film echt geweldig vinde, maar het is er niet echt uitgekomen.
Ik had bovenstaande kritiek, gek genoeg, nog niet gelezen. Leuk stuk, omdat je iets subtiels storends probeert uit te leggen.
Als je de film voor het eerst ziet dan zit je met bombast aan beelden.
Maar als je, bij herhaalt kijken, op de perspectieven let, iets wat Aronofsky cinematografisch steeds benadrukt, en op een rijtje zet en verbindingen legt dan is het eigenlijk verbazend hoeveel de relatieve korte film aan inhoud bevat. Je hebt gelijk dat, als je de film de eerste keer ziet, dat veel inhoud gecomprimeerd is 'weggedrukt'.
Maar emoties die Tommy, als een psychose (psychische crisis), ondergaat vind onder grote druk plaats....
De boom speelt een centrale rol, het is een bijbels symbool en troost voor Izzy. Voor Tommy is het schors daarvan eerst een wetenschappelijke ontdekking, maar als hij Izzy's boek leest wordt het voor hem een obsessie. Die coïncidentie triggert zijn emoties....en motiveert hem extra om koste wat het kost haar geneesmiddel te vinden. Het vormt de kern van het dilemma wat Aronofsky ons wil tonen. Het emotionele dilemma wordt opgeheven als Tommy uiteindelijk toegeeft aan, wat hij eerst minachtend als cliché zag, Izzy's wens....zaad (rond met stekels!!) van een nieuwe boom bij haar graf.
The spaceship is maar één facet van de luchtbel, het is duidelijk dat hiermee ook Tommy's emotionele isolement wordt uitdrukt:....maar je kan er nog veel meer in zien. Zo drukt de bol ook perfect uit wat zijn vrouwelijke wetenschappelijke baas holistisch "heelheid" noemt en wat Tommy juist zo irriteert....'
De extra's bij een film zijn leuk....maar wat jezelf in een film kan ontdekken vind ik persoonlijk nog leuker. In deze bijzondere film valt het abstracte en concrete juist samen...in een parabel als één afgerond, let's finish it, geheel.
stefan dias
-
- 2501 berichten
- 1464 stemmen
l.
thx!
Dit is in ieder geval een fillm waar meer over te vertellen valt dan gewoon 'geweldige film' of 'saaie zooi'. Dat is wel duidelijk. De timing (tijdstip en eigen gemoedsgesteldheid) spelen vaak ook een rol in het aanvoelen van een film.
Mijn respect voor Aronofsky is er in ieder geval niet minder om geworden.
Hakunamatafaka
-
- 629 berichten
- 1734 stemmen
Denk dat hij alleen enigzins te pruimen is met een flinke dosis amfetamine in je lichaam. En zelfs dan wordt het nog lastig.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Ik heb 'last' van ontwenningsverschijselen van deze film, voor anderen kan het een cold turkey zijn.... 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Op zich wel slecht dat een film stimulerende middelen nodig heeft om goed gevonden te worden.
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Nee, om begrepen te worden. Hoeft niet aan de film te liggen op zich natuurlijk....
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
m@rtijn zegt wel iets zinvols op zich. Bij mij stond deze film eerst op 2,5*. Na herziening met wat stimulerende middelen begreep ik de hele kluit opeens en zag ik het licht
Een dikke 4,5 is zijn deel.
Edit: moviemafketel: bericht ineens weg. hier nogmaals :S
deft0nes
-
- 1071 berichten
- 1456 stemmen
Op zich wel slecht dat een film stimulerende middelen nodig heeft om goed gevonden te worden.
Dat is zeker niet waar. Met stimulerende middelen (a.k.a drank en drugs) word je waardering inderdaad verlaagt, maar dat is enerzijds wel fijn, want dan kun je de simpelste dingen (of de lelijkste vrouwen) ineens prachtig vinden en dat heeft wel iets. Dan zie je meer schoonheid in meer dingen ofzo. Anderzijds kun je achteraf wel teleurgesteld zijn in een film (of een vrouw) als je die erna nuchter ziet.
Akkiej
-
- 236 berichten
- 530 stemmen
Ik denk dat ik deze film eerst nog een keer opnieuw moet zien voordat ik hem helemaal begrijp. Nu snapte ik de grote lijnen wel, maar het verhaal wist me niet echt te pakken. Ik was wel ontroerd bij sommige punten in de film, dus het heeft toch nog iets los kunnen maken.
Het begin van de film vond ik echt supervaag, maar omdat ik de film wilde snappen ben ik toch verder gaan kijken. En gelukkig maar, want aan het einde was het tot op zekere hoogte wel te begrijpen.
Gerelateerd nieuws

RakutenTV biedt een selectie gratis films met advertenties aan

De tien best beoordeelde films van de jarige Hugh Jackman (55)
Bekijk ook

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

Przesluchanie
Drama, 1989
14 reacties

El Laberinto del Fauno
Fantasy / Drama, 2006
1.334 reacties

Lilja 4-ever
Drama, 2002
967 reacties

Incendies
Drama / Mystery, 2010
368 reacties

Earthlings
Documentaire, 2005
102 reacties
Gerelateerde tags
brain tumoroperationkoninginliefde voor iemands levenfountainsurgeontreesterven en doodtransience immortalitymaya civilizationreligieaapmultiple storylinesconquestflagellation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








