Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 126 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stephen Gaghan
Met onder meer: George Clooney, Matt Damon en Jeffrey Wright
IMDb beoordeling:
6,9 (138.031)
Gesproken taal: Arabisch, Engels, Perzisch, Urdu, Frans en Mandarijn
Releasedatum: 2 maart 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Syriana
"Everything is connected."
Terwijl CIA agent Robert Barnes (George Clooney) de verontrustende waarheid achter het werk ontdekt waaraan hij zijn leven gewijd heeft, krijgt een jonge oliehandelaar (Matt Damon) te maken met een familietragedie en zoekt zijn heil in een vennootschap met een idealistische Arabische prins. Een zakelijke advocaat komt voor een moreel dilemma te staan tijdens de fusie van twee machtige Amerikaanse oliemaatschappijen, terwijl aan de andere kant van de wereld een Pakistaanse tiener ten prooi valt aan de rekruteringsmethodes van een charismatische geestelijke. Allemaal spelen ze een kleine rol in het immense en complexe systeem achter de olie-industrie, onwetend welke explosieve impact hun levens op de wereld zullen hebben.
Externe links
Acteurs en actrices
Bob Barnes
Bryan Woodman
Bennett Holiday
Jimmy Pope
Julie Woodman
Stan
Dean Whiting
Prince Nasir Al-Subaai
Arash
Mohammed Sheik Agiza
Video's en trailers
Reviews & comments
mitchell21092005
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
ik vond deze film oersaai heb er naar z'n 3 kwartier dan ook echt afgezegt deze film krijgt van mij een *2
pink_roosje
-
- 1792 berichten
- 807 stemmen
Ik vond eht verhaal erg goed. er waren iets teveel mensen met verhaal lijnen en ik vond de film erg saai. 2.5
Brooklyn
-
- 1144 berichten
- 1402 stemmen
Heeft iemand tips rond boeken of docu's rond dit onderwerp ?
(behalve dan waarop de film op is gebaseerd)
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Alleraardigste raamvertelling over de olie-industrie, waarbij de verhaallijntjes natuurlijk samenkomen op het laatst. Helaas doet het jammerlijke American familylife drama (verhaallijn rond Matt Damon) opnieuw de kop opsteken in een anders interessante film vol intriges. Blijkbaar moest er toch iets echts herkenbaars inzitten voor het filmpubliek, waardoor het resultaat meer een zuur Hollywood smaakje aflevert dan een wrange aanklacht jegens de Amerikaanse invloed op de olie-wereld. Ook in de filmindustrie moeten concessies gemaakt worden blijkt opnieuw. Desalniettemin een boeiende film, waarbij de raamvertelling effectief uitpakt: een nette 3,5*.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Hoofdzakelijk wel mijns inziens, een kind dat sterft, een huwelijk dat op springen staat, resulterende in een vertrek van de vrouw, wat dan weer resulteert op 't laatst als 'de terugkomst van de verloren vader/man'. Gemakkelijk snotter-trucje. Daarentegen vond ik de vader-zoon relatie van het Wright-verhaallijntje stukken beter en interessanter uitgewerkt.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ik snap wel wat je bedoelt, maar vreemd genog paste het toch allemaal wel goed binnen het raamwerk vond ik. Ik heb geen moment gedacht aan een Hollywood-trucje. Mede ook omdat dat gedoe met dat kind plaatsvindt bij die Arabier etc. Het gaf meer een soort spanning weer van Damon's werk
trebor
-
- 94 berichten
- 73 stemmen
Trage en nietszeggende verhaallijn.
Typisch Amerikaanse plot theorie. Nee, sla maar over want er zit kop noch staart aan deze film.
kleez
-
- 849 berichten
- 1207 stemmen
Alleraardigste raamvertelling over de olie-industrie, waarbij de verhaallijntjes natuurlijk samenkomen op het laatst. Helaas doet het jammerlijke American familylife drama (verhaallijn rond Matt Damon) opnieuw de kop opsteken in een anders interessante film vol intriges. Blijkbaar moest er toch iets echts herkenbaars inzitten voor het filmpubliek, waardoor het resultaat meer een zuur Hollywood smaakje aflevert dan een wrange aanklacht jegens de Amerikaanse invloed op de olie-wereld. Ook in de filmindustrie moeten concessies gemaakt worden blijkt opnieuw. Desalniettemin een boeiende film, waarbij de raamvertelling effectief uitpakt: een nette 3,5*.
kan me hier goed in vinden! Heb je m net zoals mij ook gister
op Canal+ gezien?! (ook gezien je tijdstip van posten)!
In ieder geval een boeiende film. Verwacht geen spectaculaire
actiebeelden. 3,5*
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Ik zat te twijfelen tussen de 3 en 3,5 maar ben uiteindelijk maar voor de 3 sterren gegaan. Voornaamste reden is dat het plot wel erg complex in elkaar zat. Daarbij blijven een hoop vragen onbeantwoord. Een beetje jammer want de sfeer is geweldig en het acteerwerk zeer goed.
offermans
-
- 152 berichten
- 196 stemmen
Viel een beetje tegen. Zat hem in de geloofwaardigheid in het tweede gedeelte van de film.
Remy-
-
- 16 berichten
- 19 stemmen
Syriana is een erg sterke en intrigerende film. Een mooie bundeling van verhaallijnen aan het slot. Ik ben wel gecharmeerd van Clooney's politieke films. Ik kijk uit naar Michael Clayton.
4.5*
Gerritj
-
- 233 berichten
- 7 stemmen
Jammer van de moeite om deze film te maken.
Een serie verhalen waarvan er niet 1 echt uit de verf komt. Het verhaal is veel te ingewikkeld gemaakt met teveel intriges.
Ja, nog even natuurlijk op z'n Amerikaans de thuiskomst van Matt.
Nee dus voor mij 2.5
Statiegeld
-
- 340 berichten
- 308 stemmen
Ik vond dit ook echt een dodelijk saaie film. Bij de videotheek zeiden ze al dat dit een hele serieuse film, ik heb echt geen afkeer van serieuse films maar deze film is gewoon verschrikkelijk traag en saai en wist mijn aandacht eigenlijk nooit echt te boeien.
2* dus.
Castor Troy
-
- 307 berichten
- 3051 stemmen
Hier sluit ik me bij aan, het acteerwerk is erg goed, maar het onderwerp kon me gewoonweg niet boeien, de film bleef maar voortkabbelen. Geen slechte film, maar niks voor mij, dus een 2,5
jorreau
-
- 2 berichten
- 228 stemmen
Waarom wil iemand de kijker zo vermoeien. Veel te veel scenes in een korte tijd. Probeer alsjeblieft geen scene te begrijpen, want dan ontgaat je de volgende. .
Heeft iemand dit al geprobeerd? Neem de film op, knip de scenes en plak daarna de bijelkaar horende scenes achterelkaar en draai de film af.
seth gecko
-
- 499 berichten
- 785 stemmen
mss iets te intellectueel en te complex voor de massa die zn entertainment liever luchtig wil?
de film is slim en vakkundig gebrachtig en is in zeker opzicht een heerlijke brok provocatieve cinema, mijn enige minpunt er bij is echter dat de algemene toon wel behorlijk afstandelijk is en je nauwelijks voeling met de personages hebt.
Gerritj
-
- 233 berichten
- 7 stemmen
Ik begrijp echt niet waarom het commentaar van Seth Gecko inzake intelligentie en complex geplaatst is.
Ik vond het ook een waardeloze film!
Gish
-
- 1445 berichten
- 6908 stemmen
Een van de meest belangwekkende films van de laatste jaren.
De wereldproblematiek [olie, religie, macht corruptie] gegoten in een meesterlijke film met topacteurs en een krachtige regie.
Toegegeven, het is geen gemakkelijke kost, en blijkbaar valt bij diverse MM'ers het kwartje niet de goede kant op.
Zonde, deze film is namelijk een ware tractatie voor de echte liefhebber.

Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8284 stemmen
Een van de meest belangwekkende films van de laatste jaren.
De wereldproblematiek [olie, religie, macht corruptie] gegoten in een meesterlijke film met topacteurs en een krachtige regie.
Toegegeven, het is geen gemakkelijke kost, en blijkbaar valt bij diverse MM'ers het kwartje niet de goede kant op.
Zonde, deze film is namelijk een ware tractatie voor de echte liefhebber.

Helemaal mee eens, maar ik begrijp ook dat veel mensen dit geheel wat saai zullen vinden. Je moet ook goed de aandacht erbij houden, of de film nogmaals zien om alles te kunnen doorgronden.
Zoals de Al-Quaida-aanslag op het einde van de film: een 'gewone' aanslag, of bedoeld om de Emir om te brengen (en de pro-Westerse zoon aan de macht te brengen)?
En de prins die met een raket wordt bestookt: een Osama bin Laden in de dop? Of dicht ik de makers van deze film dan teveel subtiliteiten toe?
Een prachtig 'shabby' Clooney trouwens, een acteur waarin ik me in het verleden nogal heb onderschat!
leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
...en blijkbaar valt bij diverse MM'ers het kwartje niet de goede kant op.
Zonde, deze film is namelijk een ware tractatie voor de echte liefhebber.
Alles is een traktatie voor de ware liefhebber, anders heeft hij niet waar lief... 
Dan nu over deze 'film':
Ik ben niet vaak kritisch, ik heb veel middelmatige films gezien en toch met enig plezier gekeken, maar het houdt ergens op: wat een bagger!
Ik heb de film met mijn 60jarige ouders gezien, die kijken per dag 2 journaals, 1 actualiteiten programma en of dat nog niet genoeg informatie is over oorlog en hongersnood lezen ze ook twee kranten. Maar wij alledrie vonden het vlees nog vis en konden er weinig touwen aan vast knopen.
Het is eigenlijk geen echte film, omdat er gewoon te weinig fictie in zit. Er zijn te weinig karakters, te veel feiten en het is geen entertainment. Kortom: de film gaat de kant op van een documentaire, wat niet erg hoeft te zijn. Maar omdat de makers wisten dat die geen groot publiek bereiken (?) willen ze er óók een film van te maken. Door snelle montage en ingewikkelde verhaallijnen die los van elkaar staan.
De makers willen de corruptie en wantoestanden in de oliehandel laten zien, maar kunnen het niet nalaten terloops wat emotionele zijproblemen (uiteenvallend gezin, radicaliserende moslims) te tonen, zodat ook Corrie van om de hoek tenminste íets van de film snapt.
Syriana wil dus van alles, maar is daardoor NIETS.
Eerder zegt Kos ergens dat hij het jammer vindt dat veel mensen de film laag waarderen omdat ze hem niet snappen, het mainstream publiek zou verkeerde verwachtingen hebben.
Mijn vraag: Snappen wij de film niet, of snapt Kos (en andere liefhebbers) de makers niet? Want wie mijn onbegrijpendheid wijt aan verkeerde verwachtingen heeft een nog groter bord voor zijn kop dan de mensen van het Committee for Liberation of Irak:
Noem mij een andere reden voor de bombastische trailer en het casten van supersterren dan het willen aantrekken van mainstream publiek. Dus ze lokken mainstream publiek, dan kómt dat publiek, snapt er geen hol van, en dan wordt ons verweten dat we te simpele zielen zijn met verkeerde verwachtingen??
Wat een onzin.
Als laatste afkraaksel: de film mist punch. Het is een vreselijk probleem daar in Irak, maar de film pakte mij totaal niet beet. Nul kippenvel of het gevoel van: "Oh wat erg." Neem een voorbeeld aan soortgelijke films als Babel en Hotel Rwanda en je weet dat dit gewoon beter moet.
leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
mss iets te intellectueel en te complex voor de massa die zn entertainment liever luchtig wil?
Ik vrees dat ik het wel een beetje met seth eens ben.
Ja ik kijk normaal alleen maar legaly bond en james blond.
En het nieuws? ooh, je bedoelt shównieuws? Ja dat kijk ik ook vaak.
Man zelfs Philip Freriks heeft hier moeite mee
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
[
Eerder zegt Kos ergens dat hij het jammer vindt dat veel mensen de film laag waarderen omdat ze hem niet snappen
leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
staat erachter 
leidsehoodie
-
- 506 berichten
- 412 stemmen
Leg uit Kos. Verkeerde verwachtingen en de film niet snappen staan los van elkaar, dan kunnen ze elkaar niet te niet doen toch?
Stel dat ik mezelf herhaal, dan verandert dat niks aan mijn argumenten, die blijven fier stand houden.
Is er ook een genre 'Boutfilm'?
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Leg uit Kos. Verkeerde verwachtingen en de film niet snappen staan los van elkaar, dan kunnen ze elkaar niet te niet doen toch?
Terwijl deze film totaal anders in elkaar zit. Wat betreft het snappen bedoel ik dat je deze film onmogelijk goed kunt waarderen als je niet een beetje bekend bent met het onderwerp (en daarmee bedoel ik niet alleen weten dat er een oorlog aan de gang is
) .
Dat dat de film dan niet beter maakt voor laagstemmers begrijp ik.
Gish
-
- 1445 berichten
- 6908 stemmen
Leg uit Kos. Verkeerde verwachtingen en de film niet snappen staan los van elkaar, dan kunnen ze elkaar niet te niet doen toch?
Stel dat ik mezelf herhaal, dan verandert dat niks aan mijn argumenten, die blijven fier stand houden.
Is er ook een genre 'Boutfilm'?
Voor iemand die deze film waardeert met slechts 0,5 maak je jezelf wel erg druk. 
Kokopelli
-
- 35 berichten
- 32 stemmen
Moeilijk om iets van deze film te vinden. Als politiek bewust mens, zag ik niet veel meer dan ik al wist. Anderzijds denk ik dat de film voor de gemiddelde kijker te moeilijk is. De inzet van Clooney om de echte wereld onder de ogen van mensen te brengen is natuurlijk zeer te waarderen.
Het laatste nieuws

Van 'The Lincoln Lawyer' tot aan 'Unfamiliar': alle nieuwe titels op streaming van deze week

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime
Bekijk ook

Hotel Rwanda
Drama / Oorlog, 2004
726 reacties

Walk the Line
Muziek / Biografie, 2005
731 reacties

Crash
Drama / Misdaad, 2004
1.287 reacties

Cinderella Man
Biografie / Sport, 2005
345 reacties

JFK
Thriller, 1991
276 reacties

The Last King of Scotland
Drama / Historisch, 2006
401 reacties
Gerelateerde tags
anti terrorbommoordmidden-oostenlebanonciakapitalismeglobalizationverlies van geliefdepersiawar on terrorenergy policy petrolsamenzwering
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



