Der Untergang (2004)
Genre: Historisch / Oorlog
Speelduur: 155 minuten / 178 minuten (extended version)
Alternatieve titels: Downfall / The Downfall
Oorsprong:
Duitsland / Italië / Oostenrijk
Geregisseerd door: Oliver Hirschbiegel
Met onder meer: Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara en Corinna Harfouch
IMDb beoordeling:
8,2 (397.768)
Gesproken taal: Hongaars, Duits en Russisch
Releasedatum: 4 november 2004
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Der Untergang
"April 1945, a nation awaits its... Downfall"
De Duitse tiran Adolf Hitler (Bruno Ganz) brengt de laatste dagen van zijn heerschappij door in zijn bunker onder Berlijn. Het Rode Leger heeft met grote overmacht Berlijn omringd en daarbij vooral burgerslachtoffers gemaakt. De bunkers zitten vol met zwaar gehavende soldaten en het ontbreekt aan verpleging en medicijnen. Hitler wil Berlijn in geen geval verlaten en bevindt zich, na zijn 56e verjaardag te hebben gevierd met Eva Braun en zijn handlangers in een benauwende, uitzichtloze situatie.
Externe links
Acteurs en actrices
Adolf Hitler
Traudl Junge
Magda Goebbels
Joseph Goebbels
Eva Braun
Albert Speer
Prof. Dr. Ernst-Günter Schenck
SS-Gruppenführer Hermann Fegelein
Reichsführer SS Heinrich Himmler
Gerda Christian
Video's en trailers
Reviews & comments
LZA
-
- 474 berichten
- 1557 stemmen
Mijn punt klopt wel degelijk, maar daar ga ik hier niet verder over discussiëren. Ik wil dat eventueel wel via een pm als je dat wilt.
Doe eens niet zo eigenwijs. Je hebt er kennelijk moeite mee als er een (kleine) correctie volgt op je post. Ik heb geen behoefte aan een verdere discussie, op dit punt althans.
ehs21
-
- 615 berichten
- 293 stemmen
Vind het jammer dat de kinderen vermoord werden, was naar mening niet nodig voor deze film. Hitler komt in deze film over als een zwaar gestoorde man, ik weet niet of dat ook echt zo was, ik kan namelijk niet geloven dat een zwaargestoorde man zoveel aanhangers kan krijgen, hij heeft ergens een groot charisma. Snap ook niet dat ze allemaal zelfmoord pillen hebben (gingen ze ervanuit dat het toch al hopeloos was?)
Tja in feite is alles wat er in de oorlog gebeurd is jammer, tis echter wel gebeurd dus laten ze dat ook zien dus ook hoe die kinderen vermoord werden. Voor de rest kwam Hitler aan de macht door de economische recessie in Duitsland, die ontstaan was door de sancties nav WO I En daarbij kon hij enorm goed toespraken houden en mensen overtuigen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Bovendien kwam Hitler aan de macht ver voor de tijd van TV, internet en andere massamedia. Er wordt wel beweerd dat Hitler vandaag de dag nooit meer aan de macht zou zijn gekomen...
koho
-
- 74 berichten
- 78 stemmen
Vind het jammer dat de kinderen vermoord werden, was naar mening niet nodig voor deze film.
??? En dus zou deze gebeurtenis, één van de meest dramatische in die bunker, dus maar overgeslagen moeten worden in de film? Als iets de waanzin daar illustreert, is dat het wel.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Bovendien kwam Hitler aan de macht ver voor de tijd van TV, internet en andere massamedia. Er wordt wel beweerd dat Hitler vandaag de dag nooit meer aan de macht zou zijn gekomen...
Als Brogh Ughh Murmlegh het vuur niet had uitgevonden zaten we nu allen in de kou... 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Vind het jammer dat de kinderen vermoord werden, was naar mening niet nodig voor deze film.
Vond ik de meest schokkende scène van de hele film die bovendien volledig op feiten is gebaseerd en daarom niét overbodig. Het toont ook het monster Magda Goebbels, die eigenlijk nog erger was dan die vent van hem. Zonder deze scène had deze film van mij niet de hoogste waardering gekregen.
Al DeNiro
-
- 1664 berichten
- 105 stemmen
Vind het jammer dat de kinderen vermoord werden, was naar mening niet nodig voor deze film. Hitler komt in deze film over als een zwaar gestoorde man, ik weet niet of dat ook echt zo was, ik kan namelijk niet geloven dat een zwaargestoorde man zoveel aanhangers kan krijgen, hij heeft ergens een groot charisma. Snap ook niet dat ze allemaal zelfmoord pillen hebben (gingen ze ervanuit dat het toch al hopeloos was?)
Mee eens. Hitler wordt hier neergezet als een zwaar gestoorde man.
Maar dat is in veel films zo, behalve in Indiana Jones en Valkyrie.
De nazi's worden vaak neergezet als gestoorden, pyschopaten, dierenbeulen, pedofielen en homos.
Ok, ze zijn verantwoordelijk voor 50 miljoen doden en de jodenvervolging, maar het waren gewoon serieuze oorlogsmisdadigers en niets anders.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2639 stemmen
Mee eens. Hitler wordt hier neergezet als een zwaar gestoorde man.
Maar dat is in veel films zo, behalve in Indiana Jones en Valkyrie.
De nazi's worden vaak neergezet als gestoorden, pyschopaten, dierenbeulen, pedofielen en homos.
Ok, ze zijn verantwoordelijk voor 50 miljoen doden en de jodenvervolging, maar het waren gewoon serieuze oorlogsmisdadigers en niets anders.
LZA
-
- 474 berichten
- 1557 stemmen
Dit is juist de eerste film die Hitler een 'menselijk' gezicht geeft.
De film kreeg daardoor aanvankelijk veel kritiek en voor zorgde voor commotie in Duitsland.
De reactie van de filmmakers op die kritiek was dat taboes dienen doorbroken te worden en dat zelfs de afschuwelijkste misdadiger op de wereld een mens is.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Het is inderdaad nogal zwart/wit om Hitler als een simpel "onmens" neer te zetten. Dat is voor "ons" natuurlijk wel het makkelijkst. Dan hoeven we niet na te denken over het hoe en waarom en kunnen we ons 's avonds makkelijker in slaap krijgen.
Hitler was een mens met enkele uitzonderlijke gaven en een enorm charisma. Als politicus wordt hij zwaar onderschat, evenzo als tacticus. Gelukkig was hij een mens en maakte cruciale fouten. Zijn haat-zaaierij maakte zijn volgelingen tot beulen. Zelf zal Hitler geen Jood vermoord hebben, hij wilde van de details van de hele machinerie ook niets weten. Hoe menselijker wil je hem hebben?
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Hitler was een mens met enkele uitzonderlijke gaven en een enorm charisma. Als politicus wordt hij zwaar onderschat, evenzo als tacticus.
Klinkt als een rehabilitatie van Hitler. Of ik met datgene wat jij hier beweert mee eens ben of niet, ik ben er wel van overtuigd dat Hitler misschien al over honderd jaar eenzelfde plaats in de wereldgeschiedenis zal krijgen als andere wrede heersers zoals Dzjengis Khan bij voorbeeld, de grootste Mongool aller tijden - niet grappig bedoeld
- die bij zijn veroveringstochten ook honderduizenden om zeep heeft laten brengen. Misschien wordt Hitler later ook nog wel eens uitgeroepen tot de grootste Duitser aller tijden. Hij zal in ieder geval voor altijd een plaats krijgen in de geschiedenisboeken net zoals Stalin, Mao Ze Dong, Napoleon, Dzjengis Khan en nog meer van die wereldberoemde heersers die over lijken gingen. En dat niet alleen in negatieve zin. De wereldgeschiedenis gaat nu eenmaal voorbij goed en kwaad.
aspro
-
- 570 berichten
- 1518 stemmen
we hebben het na 65jaar vrede nog steeds niet geleerd er worden wereld wijd nog steeds mensen op beestachtige manier afgeslacht.
we leven op dit moment in een veel gevaarlijke wereld als toen de 2de wereld oorlog uitbrak.
daar is nog nooit maar dan ook nooit een oorlog geweest die nuttig is geweest,en dictators blijf je altijd houden. 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Als Brogh Ughh Murmlegh het vuur niet had uitgevonden zaten we nu allen in de kou...
Dat is niet het punt... Het gaat erom dat mensen de vraag stellen waarom en hoe Hitler ooit aan de macht gekomen is. De wereld 70 jaar geleden was anders dan vandaag maar ook weer niet zoveel anders.
Om te begrijpen waarom Hitler aan de macht kwam is het van belang om in te zien dat het volk toentertijd wel heel anders werd beïnvloed dan vandaag de dag.
Ik denk trouwens niet dat Hitler uiteindelijk de geschiedenis zal ingaan als andere grote 'heerser' als Ghengis Kahn of Karel de Grote. De betrokkenheid van zoveel landen, de schaal van vernietiging en slachtoffers onder de burgerbevolking is en (blijft hopelijk) een unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid. WO2 met zijn vernietiging op industriële schaal, massa bombardementen en op het einde het inzetten van 2 atoombommen zijn een duidelijk ongekend keerpunt. De strooptochten van eerdere heerschappen steken daar maar bleekjes bij af.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
De strooptochten van eerdere heerschappen steken daar maar bleekjes bij af.
Als zij destijds dezelfde technische middelen hadden als Nazi Duitsland 70 jaar geleden, dan waren er volgens mij net zo veel doden gevallen. Dzjengis Khan liet in zijn veroveringstochten hele steden en zelfs volkeren uitroeien die zich tegen hem durfden te verzetten. Hij deed in wreedheid absoluut niet onder voor Adolf hitler.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Als zij destijds dezelfde technische middelen hadden als Nazi Duitsland 70 jaar geleden, dan waren er volgens mij net zo veel doden gevallen.
Maar dat is het nu juist die hadden ze niet. Geschiedenis schrijft niet over wat er had kunnen gebeuren maar wat er werkelijk gebeurt is.
In die zin zal Hitler altijd de geschiedenis in gaan als diegene die verantwoordelijk is voor de grootste slachting ooit (60 miljoen doden in 5 jaar tijd) ter vergelijking in de tijd van Khan leefde er (naar schatting) slechts 400 miljoen mensen.
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Na deze film gister gezien te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat RTL7 deze film flink voor mij verknald heeft met haar promo's en bumpers in beeld (of hoe heten die dingen). Na een frontale Russische aanval op een huis wat vervolgens in zak en as ligt even doodleuk een promo van S.O.S. De verbouwing door het beeld. En om de 20 minuten reclame....had ik deze prachtige film maar op DVD of Blu Ray gekocht.
Maar goed, dat doet natuurlijk niets af op mijn cijfer voor deze zeer indringende, maar prachtig gruwelijke film. Harde, pakkende one-liners ('geen medelijden met de zwakken, dat is verraad aan de natuur') en een beeld van een charismatisch en bedreven man die blind vertrouwt op zijn handlangers en op het moment dat zij zich tegen hem keren, verzandt in pure krankzinnigheid.
De film meldt mensen die in tweestrijd zijn met zichzelf; wachtend op de dood, maar trouw en loyaal blijvend aan de eed en hun leider óf overlopen naar de tegenstander, maar wel alszijnde een deserteur cq. landverrader.
Tja wat moet je er verder over zeggen? Technisch zit het allemaal wel snor, acteerprestaties uitmuntend. Eigenlijk geen grote minpunten. De waanzin van de oorlog is na 'Apocalypse Now' niet meer zo goed in beeld gebracht.
Een film om over na te denken.
aspro
-
- 570 berichten
- 1518 stemmen
Na deze film gister gezien te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat RTL7 deze film flink voor mij verknald heeft met haar promo's en bumpers in beeld (of hoe heten die dingen). Na een frontale Russische aanval op een huis wat vervolgens in zak en as ligt even doodleuk een promo van S.O.S. De verbouwing door het beeld. En om de 20 minuten reclame....had ik deze prachtige film maar op DVD of Blu Ray gekocht.
Maar goed, dat doet natuurlijk niets af op mijn cijfer voor deze zeer indringende, maar prachtig gruwelijke film. Harde, pakkende one-liners ('geen medelijden met de zwakken, dat is verraad aan de natuur') en een beeld van een charismatisch en bedreven man die blind vertrouwt op zijn handlangers en op het moment dat zij zich tegen hem keren, verzandt in pure krankzinnigheid.
De film meldt mensen die in tweestrijd zijn met zichzelf; wachten op de dood, maar trouw en loyaal blijven aan de eed en hun leider of overlopen naar de tegenstander, maar wel een deserteur zijn.
Tja wat moet je er verder over zeggen? Technisch zit het allemaal wel snor, acteerprestaties uitmuntend. Eigenlijk geen grote minpunten. De waanzin van de oorlog is na 'Apocalypse Now' niet meer zo goed in beeld gebracht.
Een film om over na te denken.
dat ben ik met je eens een film om over na te denken en dat zoiets nooit meer mag gebeuren.
en zo'n film is eingenlijk doodzonde dat die op rtl7 wordt uitgezonden met om de 20min reklame doet aan de film ook niet goed
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Ik wist niet dat het zo erg was bij de RTL. 
Maar we kijken hier thuis eigenlijk nooit op franstalige zenders, omdat we de taal niet echt machtig zijn.
ehs21
-
- 615 berichten
- 293 stemmen
Ik wist niet dat het zo erg was bij de RTL. 
Maar we kijken hier thuis eigenlijk nooit op franstalige zenders, omdat we de taal niet echt machtig zijn.

thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Iemand uit Belgie kan onze commerciele zenders als RTL niet ontvangen en kent ze dus ook niet. Vandaar.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Iemand uit Belgie kan onze commerciele zenders als RTL niet ontvangen en kent ze dus ook niet. Vandaar.
Wij kunnen hier wel RTL ontvangen, maar dat is iets Waals. 
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Nou je mist op zich niet zo veel hoor. De meeste programma's zijn prullaria eerste klas 
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Nou je mist op zich niet zo veel hoor. De meeste programma's zijn prullaria eerste klas
Bestaat de NOS nog bij jullie? Ik zie die nooit staan in het televisieoverzicht hier op de site. Nederland 1, 2 en 3 zoals we vroeger altijd zeiden.
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Ze bestaan nog wel degelijk (Ned 1,2 en 3). Alleen zenden ze veel minder vaak films uit dan de RTL's.
Maar áls ze een film uitzenden is het vaak wel een goeie 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ze bestaan nog wel degelijk (Ned 1,2 en 3). Alleen zenden ze veel minder vaak films uit dan de RTL's.
Maar áls ze een film uitzenden is het vaak wel een goeie
Die ze dan om middernacht uitzenden als ik slaapoogjes begin te krijgen. 
huVILEub
-
- 3081 berichten
- 537 stemmen
Inderdaad, die beginnen meestal pas na 12'en, niet echt een ideale tijd. Maar soms wordt hij nog voorgegaan door een andere film, die heeft dan wel een betere tijd.
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Ja blijkbaar vinden ze 'op zoek naar Mary Poppins' en 'Spoorloos' belangrijker.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Hmm. gaan wij inmiddels niet ontzettend off-topic
Waar ging het in dit topic ook weer over? Over de uitzendtijd van klassiekers of over "Der Untergang"? Ik dacht toch over het laatste. Ik vrees dat de mods direkt gaan ingrijpen. 
Awake78
-
- 1022 berichten
- 496 stemmen
Nou het heeft nog wel indirect met deze film te maken en we verzanden niet in oeverloos slap ge-ouwehoer over randzaken en andere stommiteiten en we irriteren elkaar ook niet heel erg.
Ik denk dat de modjes het wel door de vingers zien voor 1 keertje 
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Het is inderdaad nogal zwart/wit om Hitler als een simpel "onmens" neer te zetten. Dat is voor "ons" natuurlijk wel het makkelijkst. Dan hoeven we niet na te denken over het hoe en waarom en kunnen we ons 's avonds makkelijker in slaap krijgen.
Hitler was een mens met enkele uitzonderlijke gaven en een enorm charisma. Als politicus wordt hij zwaar onderschat, evenzo als tacticus. Gelukkig was hij een mens en maakte cruciale fouten. Zijn haat-zaaierij maakte zijn volgelingen tot beulen. Zelf zal Hitler geen Jood vermoord hebben, hij wilde van de details van de hele machinerie ook niets weten. Hoe menselijker wil je hem hebben?
Gerelateerd nieuws

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

In de ban van 'Napoleon'? Deze vijf films zou je ook moeten bekijken

Netflix-verwijderalarm: de dienst verwijdert 40+ titels, dit zijn de best beoordeelde

Drie ijzersterke WOII-films op Netflix die nog maar korte tijd beschikbaar zijn
Bekijk ook

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

Cidade de Deus
Drama / Misdaad, 2002
1.084 reacties

Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
727 reacties

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.370 reacties
Gerelateerde tags
berlijn, duitslandvergiftigendictatorgebaseerd op boekclerkideology tweede wereldoorlogtraitordespairbunkerdestroynazitestamentcapitulation soviet militaryrace politicsnational socialismultimate victory ministernational socialist partysterven en doodhistorisch figuurgerman shepherdjaren 40nazi bunker adolf hitleradolf hitler
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








