Genre: Misdaad
Speelduur: 136 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Malcolm McDowell, Patrick Magee en Adrienne Corri
IMDb beoordeling:
8,2 (930.751)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 2 bioscopen
Plot A Clockwork Orange
"Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven."
Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 930751)
- Trailer (YouTube)
- A Clockwork Orange (BoekMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Alex
Mr. Alexander
Dr. Brodsky
Chief Guard
Dim
Georgie
Pete
Catlady
Mrs. Alexander
Mum
Reviews & comments
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11922 berichten
- 5324 stemmen
Heb het boek gelezen, en vrijwel meteen daarna de film gezien. Vond de film een erg goede adaptatie van het boek. Maar.
Ik heb daarna nog verschillende fragmenten van deze film gezien, waaronder een paar moordscenes en de verkrachtingsscene. De moorden worden begeleid door klassieke muziek, en die muziek kan ik nu niet meer horen zonder aan deze film te denken, en dat is niet prettig. De film is zeker goed (hoewel ik me ook de kritiek uit een Belgisch filmboek van me kan voorstellen waarin gezegd wordt dat Kubrick het spel vals speelt door de hoofdpersoon een schurk te laten zijn waardoor we wel GEDWONGEN worden ons te symphatiseren met hem), maar ik vind het gewoon een hele nare, onprettige film. En dat is voor mij een reden om niet hoger dan 2,5* te gaan, maar ik heb er erg lang over moeten nadenken.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Na alle berichten te hebben gelezen (allemaal vol lof), moet ik toch eerlijk toegeven dat ik er niks van snap. Ik heb hem niet eens uitgekeken. Er wordt steeds gezegd dat dit een briljante film is en fantastische kunst en weet ik het allemaal wat, maar ik weet echt niet wat ik met deze film aan moet! Ik weet niet of ik dit nu moet waarderen of er een afkeer van moet hebben. Waar gaat het eigenlijk over? Ik sta echt wel open voor veel dingen, mijn smaak is heel breed. Maar dit??? Ik zou het echt niet weten. Ik zal hem nog 1 keer kijken (ik had hem namelijk op dvd gekocht, aangezien ik niets anders dan geweldige kritiek had gehoord over deze film). En dan mijn stem maar uitbrengen...
Ik vond er ook niets aan. Behalve de mooie cinematografie bij de trio Scène was er voor mij verder niets te genieten. Stem gewoon wat je gevoel je ingeeft. Daar wordt de lijst alleen maar zuiverder van.
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
(hoewel ik me ook de kritiek uit een Belgisch filmboek van me kan voorstellen waarin gezegd wordt dat Kubrick het spel vals speelt door de hoofdpersoon een schurk te laten zijn waardoor we wel GEDWONGEN worden ons te symphatiseren met hem)
Kun je deze zin iets nader uitleggen?
Ik snap hem namelijk niet:
Door je hoofdpersoon een schurk te laten zijn dwing je toch niemand om je met hem te symphatiseren?
De reden waarom je in de film toch parij voor Alex kiest, is dat het gewoon een innemende schurk is, iets waar de meeste schurken last van hebben.
Echte boeven hebben gewoon veel charisma.
In de echte wereld geldt dat (waarom spreken opperschurken als Hitler, Saddam, Pinochet etc anders toch zoveel mensen aan, das niet alleen het inboezemen van angst) en ook in de film wereld (Star Wars is toch min of meer de Darth Vader show)
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
maar het zal toch lastig zijn om te ontkennen dat de meeste kijkers meeleven met ALex en niet met bijv. een Deltoid.
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
is het feit dat velen wel met hem gaan symphatiseren nu niet juist net de griezelige briljante schoonheid van de film?
Een deel van Kubricks magie?
En ook geen onderdeel van de thematiek, dat zelfs de slechtste persoon toch wel als mens behandeld moet worden en geen machine mag worden?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ik minacht die Alex in het begin van de film. Maar echt sympathie heb ik nergens. Het is min of meer de beschrijving van "het systeem" wat ik erg goed gedaan vind.
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
ik heb het idee dat als je Alex minacht, dat je dan maar half in de film zit.
Het briljante van het boek en ook de film is juist dat Alex je middels termen als "oh mijn broeders" in zijn wereld trekt.
Je wordt in zijn wereld gezogen en als je uit antipathie buiten/boven zijn wereld blijft staan, ga je niet mee op die grillige beoogde reis vol dood en verderf.
Ik zelf sta tijdens het kijken vierkant achter Alex en dat maakt deze film juist zo'n griezelige rit.
In het echt keur ik zijn daden uiteraard af, dat staat buiten kijf.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Nou, ik vind het vooral een bizar figuur en ik ben wel geboeid door wat hij allemaal uitvreet, maar ik heb echt totaal geen sympathie voor hem en ik hoop ook niet dat Kubrick dat zo bedoeld heeft...
Dat zou vergelijkbaar zijn met Fight Club achtige onzin.
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
ik weet wel zeker dat Kubrick het juist wel degelijk zo bedoelt heeft.
om zodoende dus over all een zwartgallige ironische komedie/horror te maken.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Volgens mij niet. Ik sluit me aan Fisherking. Het gaat om het systeem, niet de persoon.
Alex is gewoon een vervelende, misdadige hanggroepjongere. Totaal geen sympathie jegens hem, hoe charmant hij wel niet mag overkomen. Wel op het laatst natuurlijk, als hij echt veranderd is door 'het systeem'. Dit zorgt voor de druppel ironie die de film doet overlopen, 'het systeem' verandert niet de rest van de personen. Er zit wel iets misdadigs in een ieder van ons...
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Ik denk ook wel dat er langzaam sympathie voor hem moet ontstaan. Vanzelfsprekend niet aan het begin, maar na zijn therapie toch wel.
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
nu ja, laten we er niet te veel ruimte/posts aan wijden.
Misschien zegt mijn sympathie voor Alex ook iets over mij 
J.Bell
-
- 294 berichten
- 827 stemmen
Ok. Ik heb hem weer gezien en ik kom uit op 1*...
Er zaten wel aardige decors in deze film, maar wat mij betreft was dat het ook...
Ik vond er verder niet veel aan. Het zegt me heel weinig dit. Ik heb daar veel redenen voor en dat zijn er eigenlijk te veel om op te noemen... dus laat ik het hierbij.
1*
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
en het fenomenale acteerwerk, het fantastische verhaal, de trendsettende vormgeving, de maatschappelijke satire, de schier briljante combinatie tussen beeld en muziek... dat verdient allemaal geen ster meer?
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Schijnbaar niet.. net zo makkelijk te vervangen door een middelmatig filmpje over neonazi's of knokkende pretty boys. Dat mensen daar iets creatiefs mee proberen te doen, is geen pré hier op MM.. jammer.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
ik weet wel zeker dat Kubrick het juist wel degelijk zo bedoelt heeft.
om zodoende dus over all een zwartgallige ironische komedie/horror te maken.
Ik denk wel dat Kubrick zich net wat meer distantieert van zijn personage (en daarmee de kijker), door hem een bizarre uitdossing te geven, de boel in een schijntoekomst te laten afspelen en de karakters een vreemd klassiek dialect mee te geven. Allemaal dingen waardoor de film zo uniek is, maar het maakt het allemaal wat minder dichtbij. Had ie het een gewone realistische omgeving gegeven, dan had je een duizend-in-een-dozijn film gekregen, waarbij je inderdaad onwillekeurig sympathiseert met de schurk.
Ondanks dat ik Alex een buitengewoon cool personage vind, sympathiseer ik eigenlijk ook nooit met hem. Daarvoor is ie te amoreel en de hele setting te bizar. Uiteindelijk blijkt ook wel dat deze slechte inborst gewoon slecht blijft, en het is nergens anders de schuld van dan het feit dat hij slecht is.
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
Ik denk wel dat Kubrick zich net wat meer distantieert van zijn personage (en daarmee de kijker), door hem een bizarre uitdossing te geven, de boel in een schijntoekomst te laten afspelen en de karakters een vreemd klassiek dialect mee te geven. Allemaal dingen waardoor de film zo uniek is, maar het maakt het allemaal wat minder dichtbij. Had ie het een gewone realistische omgeving gegeven, dan had je een duizend-in-een-dozijn film gekregen, waarbij je inderdaad onwillekeurig sympathiseert met de schurk.
Ondanks dat ik Alex een buitengewoon cool personage vind, sympathiseer ik eigenlijk ook nooit met hem. Daarvoor is ie te amoreel en de hele setting te bizar. Uiteindelijk blijkt ook wel dat deze slechte inborst gewoon slecht blijft, en het is nergens anders de schuld van dan het feit dat hij slecht is.
tsja, ik ben het hier dus helemaal mee oneens.
Als Alex een "gewone" boef was die normaal praatte en in een normale wereld woonde en normale kledij droeg, zou het zo'n vervelende standaard crimineel worden aan wie je een hekel krijgt.
Ook de leefwereld van die huis tuin en keuken crimineel zou dan louter grauw en (te) realistisch zijn.
Je zou dan al gauw een vervelend drugdealertje krijgen of een "gangsta" of weet ik veel wat voor ongeinspireerde wijsneus.
Maar nee, in deze film wordt nu juist gekozen voor een dromerige maar gemene toverwereld met aparte kostuums, apart dialect, een apart charismatische schurk die middels scene's in bijv. zijn ouderlijk huis toch dicht bij je wordt gebracht. Je ziet hem niet alleen verkrachten maar ook schooltje ontduiken, een beetje moe zijn, met zijn ouders omgaan etc. Wel allemaal op zijn eigen dominante en sadistische wijze maar toch: je wordt toch onderdeel van zijn belevingswereld, je wordt betrokken, je wordt... soort van vrienden.
Nogmaals, dit alles zorgt ervoor dat een tot de verbeelding sprekend figuur je aan de hand mee neemt in die bizarre, geweldadige maar ook grappige toverwereld vol malle pruiken, pakken, woorden en daden.
Een en ander wordt nogmaals verstrekt door de verlichting hier en daar, de kleuren, het artwork in zijn algemeen.
Mijnsinziens is het ook bewust de bedoeling van filmen boek dat Alex je vriend wordt. En des te grilliger wordt de eindboodschap.
Maar goed, das dus mijn visie.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
tsja, ik ben het hier dus helemaal mee oneens.
Als Alex een "gewone"boef was die normaal praatte en in een normale wereld woonde en normale kledij droeg, zou het zo'n vervelende standaard crimineel worden aan wie je een hekel krijgt. Ook de leefwereld van die huis tuin en keuken crimineel zou dan louter grauw en (te) realistisch zijn.
Maar nee, in deze film wordt nu juist gekozen voor een dromerige toverwereld met aparte kostuums, apart dialect, een aparte met charismatische schurk die middels scene's in zijn ouderlijk huis toch dicht bij je wordt gebracht.
Nogmaals, dit alles zorgt ervoor dat een tot de verbeelding sprekend figuur je aan de hand mee neemt in die bizarre, geweldadige maar ook grappige toverwereld vol malle pruiken, pakken, woorden en daden.
Een en ander wordt nogmaals verstrekt door de verlichting hier en daar, de kleuren, het artwork in zijn algemeen.
Mijnsinziens is het ook bewust de bedoeling van filmen boek dat Alex je vriend wordt. En des te grilliger wordt de eindboodschap.
Maar goed, das dus mijn visie.
Ik ben het eens met Jantje666. Op een gegeven moment krijg je sympathie voor Alex en dat is naar mijn idee de bedoeling, daar het er redelijk dik bovenop ligt.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Op een gegeven moment ja, TIJDENS en NA de speciale therapie. Daarvoor totaal niet, ondanks de vrolijke kleurtjes, Beethoven, moloko, en verkleedpartijtjes.
Dus iedere film die een bad guy volgt + in de hoofdrol heeft... met hem wordt de kijker vrienden? Uitermate vreemde redenering.
De belevingswereld is een 'sombere' toekomstvisie, niet de belevingswereld om sympathie op te wekken.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Op een gegeven moment ja, TIJDENS en NA de speciale therapie. Daarvoor totaal niet, ondanks de vrolijke kleurtjes, Beethoven, moloko, en verkleedpartijtjes.
Dus iedere film die een bad guy volgt + in de hoofdrol heeft... met hem wordt de kijker vrienden? Uitermate vreemde redenering.
De belevingswereld is een 'sombere' toekomstvisie, niet de belevingswereld om sympathie op te wekken.
Ik had het ook over "op een gegeven moment". Daar bedoel ik uiteraard mee: tijdens en na de therapie. Of heb je het tegen Jantje666?
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11922 berichten
- 5324 stemmen
Kun je deze zin iets nader uitleggen?
Ik snap hem namelijk niet:
Door je hoofdpersoon een schurk te laten zijn dwing je toch niemand om je met hem te symphatiseren?
Natuurlijk.
Voor het gemak is hier de hele recensie (let op; het is erg lang!)
Een van de meest omstreden films uit de jaren '70. Het is een kille, genadeloze satire over een abije toekomst, gebaseerd op de gelijknamige korte roman van Anthony Burgess uit 1962 en gesitueerd in een ontmenselijkte Engelse samenleving, waar de jeugd zich afreageert met vandalisme en extreem geweld.
De protagonist Alex (McDowell) is een enthousiaste sadistische bendeleider die kickt op stelen, verkrachten en verwoesten. Tot hij een vrouw vermoordt (hij slaat haar dood met haar eigen kunstwerk, een reusachtige porseleinen penis), de nor invliegt en zich als vrijwilliger aanbiedt voor een wetenschappelijk experiment waarmee de overheid de jeugdmisdadigheid hoopt te bestrijden. De zogeheten Ludovico-techniek houdt in dat hij, vastgebonden in een stoel en met wijd opengespalkte ogen, seks en geweld op beeldband te zien krijgt tot hij er kotsmisselijk van wordt. De sinistere conditioneringstherapie reduceert de moordende teenager tot een andersoortig monster: een willoze robot die, als hij weer op vrije voeten komt, de machteloze prooi wordt van zijn vroegere slachtoffers.
Deze ironische fabel over de noodzaak van een vrije wil (een christelijke thesis die door de gevangenisaalmoezenier wordt verdedigd) blijft nog altijd een zekere fascinering en kracht uitstralen, maar nu het nieuwe (dat anno 1971 als hypermodern werd beschouwd) eraf is, valt vooral op hoe dubieus Kubrick zijn boodschap verpakt.
Kubrick speelt het spel vals: door van de demonische Alex de held te maken is McDowell de enige met wie we kunnen sympathiseren. Zijn slachtoffers zijn zo onmenselijk en karikaturaal dat we hun lijden niet voelen. Kubrick doet ons zelfs genieten van de verkrachtingen en andere geweldplegingen - terwijl hij in de tweede helft van zijn streng symmetrisch opgebouwde verhaal het lijden van de arme Alex smartelijk uitsmeert. Overmatig gebruik van klassieke muziek (Purcell, Rimsky-Korsakov, Elgar en Rossini) ontkracht de betekenis van Beethovens Negende Symfonie, die Alex' geweldfestijnen striemend en juichend begeleidt. De meeste scenes zijn pondereus statisch, met loodzware close-ups en tot vervelens toe herhaalde groothoekvervormingen.
Nadat Kubrick (Amerikaan van geboorte, maar al jaren in Engeland wonend [dit boek gaat tot 1995] met geweld werd bedreigd, werd de film in 1973 uit de roulatie gehaald. Zolang hij leeft, mag 'A Clockwork Orange' niet in Engeland vertoond worden. Uniek voorbeeld van een kunstenaar die zijn eigen werk censureert. Er rust nog altijd een vertoningsverbod op de film en naar verluidt houdt Kubrick nog altijd de videorelease tegen. Kluizenaar Kubrick, die teruggetrokken in een elektronisch beveiligd huis in Hertfordshire woont, zou nog altijd doodsbang zijn dat hem en zijn gezin te wachten staat wat Patrick Magee in de film overkomt. Anthony Burgess, die destijds dapper ontkende dat noch zijn roman noch de film de jeugd zou aanzetten tot dergelijk brutaal geweld, heeft later zijn mening herzien. In The Observer schreef hij een essay waarin hij toegaf dat kunst wel degelijk gevaarlijk kan zijn.
Bron: Patrick Duynslaegher: Blik op Zeven: Flashback op 100 jaar film. Roularta Books, Roeselare, 1995.
Het is weer eens een andere visie!
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
Interessant om een keertje te lezen maar niet overal steekhoudend.
De geweldsscene bijv. waarin de schrijver en zijn vrouw aangevallen worden is gewoon keihard en die slachtoffers zijn verre van te karikaturaal om meelijden mee te voelen. Die scene is gewoon ronduit hard en de slachtoffers zijn niet anoniem en dus zeker wel te betreuren.
Daarnaast doet Kubrick ook genoeg moeite om Alex slecht uit de verf te laten komen, want hij doet nagenoeg NIETS goeds.
En TOCH wordt het de held.
Nee, ik blijf bij mijn punt.
Jantje666
-
- 140 berichten
- 0 stemmen
Op een gegeven moment ja, TIJDENS en NA de speciale therapie. Daarvoor totaal niet, ondanks de vrolijke kleurtjes, Beethoven, moloko, en verkleedpartijtjes.
Dus iedere film die een bad guy volgt + in de hoofdrol heeft... met hem wordt de kijker vrienden? Uitermate vreemde redenering.
De belevingswereld is een 'sombere' toekomstvisie, niet de belevingswereld om sympathie op te wekken.
probeer jouw mening aub niet zonder meer als vaststaand feit te verkondigen.
Hoe jij de film hebt ervaren is nog geen graadmeter voor anderen.
Ik heb vanaf seconde 1 een speciale band met Alex en niet PAS vanaf het moment waarop hij zielig wordt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik ben fan van Alex, van begin tot na de therapie, ben dan ook erg blij dat hij als zijn enthousiaste zelf eindigd. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je niet met Alex sympathiseerd. Een brok levenslust en energie. Hij wendt het alleen een beetje verkeerd aan.... Maar ach het is maar een film. 
Nubis
-
- 287 berichten
- 1489 stemmen
Eindelijk gezien; wel een heftige film moet ik zeggen.
Ik vond het in het begin niet zo veel aan, vind verkrachtingen en dergelijke ook niet zo geweldig om naar te kijken..
Maar toen ie eenmaal werd opgepakt en in de gevangenis moest begon het verhaal pas echt te lopen en werd de film steeds interessanter.
4,0*
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
Ik ben fan van Alex, van begin tot na de therapie, ben dan ook erg blij dat hij als zijn enthousiaste zelf eindigd. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je niet met Alex sympathiseerd. Een brok levenslust en energie. Hij wendt het alleen een beetje verkeerd aan.... Maar ach het is maar een film. 
grapje hoop ik ?
ik haatte hem tijdens de beginscenes van de film. uiterst irritant hoe hij zich gedraagt en mensen in elkaar schopt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nope, Alex is geestig, non conformistisch, intelligent, egoistisch & zeer enthousiast. Allemaal erg positieve eigenschappen voor een filmpersonage.
Gerelateerd nieuws

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films

Vijf goed beoordeelde films die voor opschudding zorgden

Malcolm McDowell noemt opnames 'A Clockwork Orange' een absolute martelgang
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandstraatbendediefstalseksualiteitgebaseerd op boekouder-kindrelatiegreat britainnihilismsocial workermaatschappijdystopiepsychopaatsatirebeatingcontroversialdonkere komediegeweldjeugddelinquenthuisinvasiecultfilmsex crimemade up language speculativefuturistic society philosophicalultraviolencesocial decay teenage protagonistdrearycautionaryfaithful adaptationcriticaltenseintenseaudaciousmean spirited
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









