Genre: Misdaad
Speelduur: 136 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Malcolm McDowell, Patrick Magee en Adrienne Corri
IMDb beoordeling:
8,2 (930.751)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 2 bioscopen
Plot A Clockwork Orange
"Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven."
Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 930751)
- Trailer (YouTube)
- A Clockwork Orange (BoekMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Alex
Mr. Alexander
Dr. Brodsky
Chief Guard
Dim
Georgie
Pete
Catlady
Mrs. Alexander
Mum
Reviews & comments
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
Spijtig om deze film zo te zien dalen op de top 250, in mijn ogen de beste film ooit gemaakt. Een waar meesterwerk, snap totaal niet dat anderen van die B films in de top 50 willen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Is niet voor allemans ogen gemaakt donemans.. niet mee zitten 
U-96
-
- 11875 berichten
- 2081 stemmen
Voor de geinteresseerden: deze film draait ergens in mei in een filmhuis in Leiden. Voor degenen die het willen weten zal ik wel verdere info zoeken.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3566 stemmen
Smaken verschillen blijkbaar want dit is wat mij betrefd absoluut géén meesterwerk. Sterker nog, dit is veruit de minste van Kubrick ! 
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Een van de meest omstreden films uit de jaren '70. Het is een kille, genadeloze satire over een abije toekomst, gebaseerd op de gelijknamige korte roman van Anthony Burgess uit 1962 en gesitueerd in een ontmenselijkte Engelse samenleving, waar de jeugd zich afreageert met vandalisme en extreem geweld.
De schrijver van deze recensie heeft duidelijk nog niet uit het raam gekeken.
Deze ironische fabel over de noodzaak van een vrije wil (een christelijke thesis die door de gevangenisaalmoezenier wordt verdedigd) blijft nog altijd een zekere fascinering en kracht uitstralen, maar nu het nieuwe (dat anno 1971 als hypermodern werd beschouwd) eraf is, valt vooral op hoe dubieus Kubrick zijn boodschap verpakt.
Kubrick speelt het spel vals: door van de demonische Alex de held te maken is McDowell de enige met wie we kunnen sympathiseren. Zijn slachtoffers zijn zo onmenselijk en karikaturaal dat we hun lijden niet voelen. Kubrick doet ons zelfs genieten van de verkrachtingen en andere geweldplegingen - terwijl hij in de tweede helft van zijn streng symmetrisch opgebouwde verhaal het lijden van de arme Alex smartelijk uitsmeert. Overmatig gebruik van klassieke muziek (Purcell, Rimsky-Korsakov, Elgar en Rossini) ontkracht de betekenis van Beethovens Negende Symfonie, die Alex' geweldfestijnen striemend en juichend begeleidt.
Hiermee geeft de schrijver in mijn ogen aan zelf een op geweld kickende sadist te zijn, daar Kubrick alles heel erg objectief laat zien. De slachtoffers zijn absoluut niet karikaturaal, en als de recencent de mensen die in een vreemde sfeer leven en met een vreemde taal spreken niet begrijpt moet hij ze niet direct karikaturaal gaan noemen, maar ook hier net zoals bij het geweld het probleem bij zichzelf zoeken.
Hiermee geeft de schrijver in mijn ogen alleen maar aan Kubrick's stijl niet te begrijpen en niet erg open te staan voor totaal nieuwe en orgineele camera standpunten.
Uniek voorbeeld van een kunstenaar die zijn eigen werk Kluizenaar Kubrick, die teruggetrokken in een elektronisch beveiligd huis in Hertfordshire woont, zou nog altijd doodsbang zijn dat hem en zijn gezin te wachten staat wat Patrick Magee in de film overkomt.
De reinste onzin.
Mja, een andere blik is het in mijn ogen trouwens niet. Een beetje zo'n typische conservatieve jaren '70 reactie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben het met BJK analyse best eens behalve over het camerawerk. Kom alleen tot een totaal ander eindoordeel. Dikke 5*
Edit: Lees net dat die analyse van Patrick Duynslaegher: Blik op Zeven: Flashback op 100 jaar film. Roularta Books, Roeselare, 1995. is.
Slachtoffers zijn zeker karikaturaal:
Billy's gang lijkt op de bandleden van The Who, de kunstenares met haar katten, de getergde intellectueel met zijn vrouw is stoeipoezen pakje, de ouders van Alex, de homofile dominee, zeer zeker karikaturen IMO.
Ook dat verhaal over Kubrick in zijn huis klopt staat ook in z'n bio . Kubrick barste van de angsten, zo mocht zijn chauffeur nooit harden dan 50 km/u rijden.
Elementofone
-
- 230 berichten
- 2265 stemmen
Voorlopig drie sterren. Ik moet hem vaker zien om hem op waarde te schatten.
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
Smaken verschillen blijkbaar want dit is wat mij betrefd absoluut géén meesterwerk. Sterker nog, dit is veruit de minste van Kubrick ! 
motiveer het dan ook even.. kon het thema je niet intresseren ?
erwku
-
- 529 berichten
- 2482 stemmen
Edit: Lees net dat die analyse van Patrick Duynslaegher: Blik op Zeven: Flashback op 100 jaar film. Roularta Books, Roeselare, 1995. is.
kan het niet laten hier op te reageren. Heb dat boek ook wel eens gelezen en wat een mega stupert is die zogenaamde P Duynslagher.
HIj omschrijft sommige films met een zelfingenomen wijsheid, alsof hij Maltin himself is, die soms nergens overgaan. De Clockwork orange review is een goed voorbeeld zoals hij al zijn recensies schrijft. Echt bagger!
De kritiek van Drs DaJa, ben ik het helemaal eens.
Niet serieus nemen dus die gast.
Clockwork Orange daarintegen wel zien. Op de kritiek dat het van het boek afwijkt kan ik niet inkomen.
Kurbick zal nooit een film maken waarin het verhaal volledig trouw blijft aan het boek. Daar is hij naar mijn mening een te grote egocentrische visionair voor.
Immers, als je als regisseur de volledige vrijheid hebt om te doen en laten wat je wilt, dan is het logisch dat hij veel van zijn eigen opvattingen en interpretaties van het verhaal in de film stopt.
Dit is Kubrick´s Clockwork orange, net als Kubrick´s Shining, Eyes wide Shot en Full metal Jacket.
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3566 stemmen
Patrick Duynslagher is nogal extreem in zijn mening over bepaalde films en daar is niks mis mee !
En wat A Clockwork Orange betrefd kan ik hem geen ongelijk geven 
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
...herziende mening over een zeer goede futuristische film die een achterliggende gedachte heeft over het sadistische, het onzekere, de zwakte, het machtsspel en natuurlijk het dualistische van de mens. perfect verfilmt...voor mij zegt de begin scene al genoeg...uitermate perfectie
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
...de muziek maakt het helemaal af
helemaal mee eens
beginscene in de milky bar met zoom-out op alex zijn gezicht is geniaal met de ultraviolence theme erbij 
Apocalypse Now
-
- 176 berichten
- 338 stemmen
beginscene in de milky bar met zoom-out op alex zijn gezicht is geniaal met de ultraviolence theme erbij 
ja inderdaad, perfect gewoon, en vooral het gezicht van alex.
by_the_way
-
- 3792 berichten
- 504 stemmen
...de muziek maakt het helemaal af
Wat dacht je hiervan:
http://www.youtube.com/watch?v=lE4sB_h2bMQ
Opening 'A Clockwork Orange' met 'Atom heart mother' van Pink Floyd eronder, echt geweldig!
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
ik blijf het toch een uiterst simplistische moraal vinden..,het aspect ´vrije wil´ ,in al zijn complexitiet, blijft onderbelicht en wordt erg simplistisch voorgesteld + de ludovico methode lijkt wel door een 5 jarige bedacht te zijn.. (om maar eens een keer niet te zeiken over het styllistische of filmtechnische)
in wat zou namelijk de vrije wil resulteren zonder de (dubbelzinnig) opgelegde waarden en normen van de maatschappij? hoe is de mens van nature dan? ..een alex?
donemans
-
- 197 berichten
- 143 stemmen
Wat dacht je hiervan:
http://www.youtube.com/watch?v=lE4sB_h2bMQ
Opening 'A Clockwork Orange' met 'Atom heart mother' van Pink Floyd eronder, echt geweldig!
haha wel een van de mooiste stukjes muziek ooit gemaakt inderdaad 
maar bij clockwork orange past de theme toch beter vind ik 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
ik blijf het toch een uiterst simplistische moraal vinden..,het aspect ´vrije wil´ ,in al zijn complexitiet, blijft onderbelicht en wordt erg simplistisch voorgesteld + de ludovico methode lijkt wel door een 5 jarige bedacht te zijn.. (om maar eens een keer niet te zeiken over het styllistische of filmtechnische)
in wat zou namelijk de vrije wil resulteren zonder de (dubbelzinnig) opgelegde waarden en normen van de maatschappij? hoe is de mens van nature dan? ..een alex?
Nee, Alex is slechts één van de "machientjes" die niet goed loopt, daar zijn natuurlijk nog uiteenlopende andere variaties op, maar die zorgen voor minder overlast. Dus komen nog niet in aanmerking voor de treatment. Verder verkiezen velen natuurlijk gewoon de maatschappij met normen en waarden die hen wordt voorgeschoteld. Dus jouw aanname en idee over de film is met name nogal simplistisch. De uitwerking in de film allerminst.
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Nee, Alex is slechts één van de "machientjes" die niet goed loopt, daar zijn natuurlijk nog uiteenlopende andere variaties op, maar die zorgen voor minder overlast. Dus komen nog niet in aanmerking voor de treatment. Verder verkiezen velen natuurlijk gewoon de maatschappij met normen en waarden die hen wordt voorgeschoteld. Dus jouw aanname en idee over de film is met name nogal simplistisch. De uitwerking in de film allerminst.
jij bevestigd idd(oh ja juist ik mag hier niet afkorten..inderdaad bedoel ik dus) mijn punt
verder verkiezen velen blablabla...
en in hoeverre is bv die keuze echt vrij en volledig de hunne? en door wat wordt deze bepaald of.. beinvloedt?
ACO stelt deze veel relevantere en diepere vraag dan het ..'he ceases to be a man..' moraaltje NIET
DUS ik blijf het simplistisch vinden omdat er maar 1 erg simpel en irrelevant facet van deze o zo moeilijk te bevatten vrijheid van wil op een uiterst makkelijke en pretentieuze wijze naar voren wordt geschoven (= ' ...he ceases to be a man if he cant choose'..zoiets in die aard dus) ... ja ok zover was ik ook al..heb ik geen ACO voor nodig
heb gewoon de indruk dat je het thema op het zelfde niveau benaderd als ACO..anders had ik mijn uitleg niet moeten doen
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
en wordt erg simplistisch voorgesteld
Schoonheid zit 'm vaak in de eenvoud. Het is juist mooi en knap om zoiets op eenvoudige wijze inzichtelijk te maken of aan te kaarten. (Credit moet overigens naar Burgess gaan, Kubrick en McDowell gaven het slechts brilliant vorm).
Ik ben overigens erg blij dat het geen eindeloze 'pseudo inteligente' verhandeling is geworden, maar een uiterst vermakelijke film waarmee dit onderwerp aan de kaak gesteld wordt. Getriggerd door de film kan je er met je vrienden er zo diep op ingaan als je wilt. Wil je nog meer de diepte in, ga dan naar de bieb zou ik zeggen...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik kan geen wijs uit je laatste opmerking Anarchist... je verwijt de film allemaal dingen die het er niet heeft ingestopt die jij wel als relevant beschouwdt kennelijk. Ik denk dat Kubrick er slechts één voorbeeld en één opvatting heeft uitgevist en daar een tot mererlei te interpreteren film van heeft gemaakt. Naast het feit dat het destijds een volstrekt uniek thema was, is dat iets waar veel zgn. maatschappijkritische filmers ook nog steeds maar spaarzaam tot slecht in slagen. Tel daar de uiterst vervreemdende en unieke vormgeving bij op en je hebt een klassieker voor het leven, iets dat de film ook terecht is.
Nogmaals, jouw kritiek geeft erg weinig weerslag op de film, maar blijft meer steken in het feit dat je dit blijkbaar niet de juiste benadering van het thema vindt. Toch vraag ik me af wat je dan allemaal wel in die twee uur had willen stoppen, wat het punt sterker had gemaakt of de theorie helderder. Blijkbaar spreekt het nu al genoeg mensen aan en zijn de meeste lyrisch over deze bizarre vormgeving.
Anarchist
-
- 497 berichten
- 607 stemmen
Nogmaals, jouw kritiek geeft erg weinig weerslag op de film, maar blijft meer steken in het feit dat je dit blijkbaar niet de juiste benadering van het thema vindt. Toch vraag ik me af wat je dan allemaal wel in die twee uur had willen stoppen, wat het punt sterker had gemaakt of de theorie helderder. Blijkbaar spreekt het nu al genoeg mensen aan en zijn de meeste lyrisch over deze bizarre vormgeving.
nogmaals..
het punt vind ik nu eenmaal zielig slecht..
ik citeer mezelf..
en in hoeverre is bv die keuze echt vrij en volledig de hunne? en door wat wordt deze bepaald of.. beinvloedt?
ACO stelt deze veel relevantere en diepere vraag dan het ..'he ceases to be a man..' moraaltje NIET
2+2=4 ..
...
wauw..
ik gaf nu eenmaal commentaar op de zgn intellectualiteit die velen lijken terug te vinden in dit zgn meesterwerk ,over de vormgeving doe ik niet eens de moeite om te beginnen ...zoek djelle zijn post op ofzo..en beeld je iets 10x ergers in..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
ACO stelt zoveel vragen niet.... lekker relevant om films iets te verwijten omdat ze iets niet behandelen. ACO was kut want ze vergeleken ons niet met ruimte monstertjes of zo. 
Beoordeel liever wat het wel behandeld en hoe.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
het punt vind ik nu eenmaal zielig slecht..
ik citeer mezelf..
en in hoeverre is bv die keuze echt vrij en volledig de hunne? en door wat wordt deze bepaald of.. beinvloedt?
ACO stelt deze veel relevantere en diepere vraag dan het ..'he ceases to be a man..' moraaltje NIET
2+2=4 ..
...
Over de vormgeving kun je van mening verschillen, over de inhoud niet. Die is lijnrecht, Kubrick neemt een kwade inborst en een maatschappij die daar zijn methode op heeft gevonden. Echter, het weet het kwaad niet uit te roeien, slechts aan banden te leggen. En dat is alles wat het is. De moraal blijft dus staan: kwaad valt niet uit te roeien met een heropvoeding. Je kan iemand chemisch castreren, de impuls neem je niet weg om te verkrachten. Ik zie niet in wat voor onzin jij er nu allemaal bij wilt halen, want dat is het enige statement dat de film maakt.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Over de vormgeving kun je van mening verschillen, over de inhoud niet. Die is lijnrecht, Kubrick neemt een kwade inborst en een maatschappij die daar zijn methode op heeft gevonden. Echter, het weet het kwaad niet uit te roeien, slechts aan banden te leggen. En dat is alles wat het is. De moraal blijft dus staan: kwaad valt niet uit te roeien met een heropvoeding. Je kan iemand chemisch castreren, de impuls neem je niet weg om te verkrachten. Ik zie niet in wat voor onzin jij er nu allemaal bij wilt halen, want dat is het enige statement dat de film maakt.
Gaat eigenlijk lijnrecht in tegen het huidige wetenschappelijke mensbeeld.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Is dat zo?
Ja, er bestaat niet zoiets als kwaad. Kwaadaardig gedrag is louter het resultaat van een chemische cocktail in iemands hoofd. Heeft die chemische cocktail een andere samenstelling; geen impuls meer tot kwaadaardig gedrag. De meeste wetenschappers vinden ook het onderscheid tussen toerekeningsvatbaar en ontoerekenings vatbaar onzin. Maar voor mensen is dat gevoelsmatig moeilijk te accepteren.
Bedenkt wel, dit is een louter materialistische visie op de mens
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Die is lijnrecht, Kubrick neemt een kwade inborst en een maatschappij die daar zijn methode op heeft gevonden. Echter, het weet het kwaad niet uit te roeien, slechts aan banden te leggen. En dat is alles wat het is. De moraal blijft dus staan: kwaad valt niet uit te roeien met een heropvoeding. Je kan iemand chemisch castreren, de impuls neem je niet weg om te verkrachten. Ik zie niet in wat voor onzin jij er nu allemaal bij wilt halen, want dat is het enige statement dat de film maakt.
Da's volgens mij niet waar het om gaat, het gaat erom dat het kwaad wel te beteugelen is, maar dat je daarmee wel tevens de vrije wil en de persoonlijkheid beteugeld, maar dat is een 'moreel onaanvaardbaar' bijeffect. Dus zo lang we onze moraal niet bijstellen blijft het probleem bestaan.
Anyway, naast de vorm is de kwaliteit van de film dat het de discussie over deze materie oproept en aanwakkert. Da's veel meer dan de meeste films.
Gerelateerd nieuws

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films

Vijf goed beoordeelde films die voor opschudding zorgden

Malcolm McDowell noemt opnames 'A Clockwork Orange' een absolute martelgang
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandstraatbendediefstalseksualiteitgebaseerd op boekouder-kindrelatiegreat britainnihilismsocial workermaatschappijdystopiepsychopaatsatirebeatingcontroversialdonkere komediegeweldjeugddelinquenthuisinvasiecultfilmsex crimemade up language speculativefuturistic society philosophicalultraviolencesocial decay teenage protagonistdrearycautionaryfaithful adaptationcriticaltenseintenseaudaciousmean spirited
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








