• 15.926 nieuwsartikelen
  • 178.862 films
  • 12.260 series
  • 34.055 seizoenen
  • 648.922 acteurs
  • 199.225 gebruikers
  • 9.386.355 stemmen
Avatar
 
banner banner

Saw (2004)

Thriller / Horror | 103 minuten
3,87 7.532 stemmen

Genre: Thriller / Horror

Speelduur: 103 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië

Geregisseerd door: James Wan

Met onder meer: Cary Elwes, Leigh Whannell en Danny Glover

IMDb beoordeling: 7,6 (505.676)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 9 juni 2005

Plot Saw

"How much blood would you shed to stay alive?"

Dr. Lawrence Gordon en Adam, twee mannen die elkaar nooit eerder hebben gezien, ontwaken vastgebonden in een smerige, oude badkamer. Tussen hen in ligt het levenloze lichaam van een man met een revolver in zijn handen en een taperecorder. Als Adam en Lawrence dan met behulp van de taperecorder een bandje afluisteren, ontdekken ze dat ze de nieuwste slachtoffers zijn in één van de zieke spelletjes van een beruchte seriemoordenaar, die luistert naar de bijnaam 'Jigsaw'.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Dr. Lawrence Gordon

Adam Faulkner-Stanheight

David Tapp

Alison Gordon

Detective Steven Sing

Diana Gordon

Amanda Young

Allison Kerry

John Kramer / Jigsaw

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van helleke

helleke

  • 967 berichten
  • 1168 stemmen

Serieus goe thrillerke,en goe gevonden om een "seriemoordenaar" te kiezen die zijn slachtoffer zichzelf of iemand anders laat ombrengen.

Het eind heeft ook wel een zeer verassende wending en de film boeide van begin tot eind.

Daarom 4 sterren


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

2e film(na Big) die ik 5 sterren geef. Boeide me enorm vanaf de allereerste seconde tot en met de allerlaatste. Personages zeer goed neergezet en verhaal was totaal niet voorspelbaar door de vele briljante wendingen.

Ik kijk nog meer uit naar Saw II dan naar dit deel, ik hoorde dat dit een erg goede film was maar ik weet dit nu ook uit eigen ervaring. 1 van de beste films allertijden. Had alles in zich! Er zat een boodschap in, er zat de hele film door spanning in, de film was keihard en het was soms zelfs grappig:

"What's your name? My name is Very Fucking Confused; what's your name?"

"I don't give a crap if you covered yourself in peanut butter and had a 15 hooker gang bang! "


avatar van dorieke

dorieke

  • 24 berichten
  • 177 stemmen

Sjongejonge.. wat een belabberd slechte shitfilm..

Ik hou niet van horror, moet dat er eerlijk bij vermelden. (reden; ik hou mijn handen voor mijn ogen en mis de helft)

Deze film vond ik niet eng.. Wel erg ziek, om die reden wilde ik 'm ook zien, was benieuwd gemaakt door trailers etc.. Ik had er hoge verwachtingen van..

Maar helaas, gigantisch slecht..

Alleen het acteerwerk al.. Ongehoord slap...

Het einde; damn... ik dacht dat dit een comedy moest voorstellen want als dit serieus moest overkomen..

De verhalen vond ik best wel grappig, ziek, maar leuk bedacht.. maar dat lange gezeur met die achtervolgingen en dat vrouwen niet durven schieten en blablabla..

De laatste zin heeft mij wel tot giechelen gebracht!

('this game is over' hihihihihihihihihihahahahahahaha)

Dus 1.5 *


avatar van dorieke

dorieke

  • 24 berichten
  • 177 stemmen

Nee sorry.. maak er toch een 0.5 * van..


avatar van aca

aca

  • 3 berichten
  • 55 stemmen

Ik ben het helemaal eens met us-raider!

Ik vind de film vooral goed omdat hij onvoorspelbaar is!

En de film laat ook echt zien waar een mens allemaal toe in staat is als het om het leven van zijn geliefden gaat!

Alleen werd ik bij sommige scene's echt misselijk!

Maar ok... Dat maakt de film nou juist zo enig!

Van mij krijgt deze film een dikke vette 4,5!


avatar van pennywise

pennywise

  • 8 berichten
  • 0 stemmen

van deze film had ik zeer hoge verwachtingen, en hij was zeker een hele goede film. dorieke je bent echt de slechtste die ik ooit heb gehoord, als je deze film flop vind dan ben je echt niet goed wijs.

ik heb heeeeelll erg veel horror/thrillers gezien, maar dit was zeker 1 van de beste.

van mij krijgt deze film een dikke 5.0


avatar van Ghecko

Ghecko

  • 59 berichten
  • 62 stemmen

Had hem gisteravond op gezet, maar na een kwartier begon me vriendin t te ranzig te vinden, dus had ik um afgezet. Vanochtend afgekeken en na n uurtje bedacht ik me ineens dat ze um best had af kunnen kijken, aangezien ik vrijwel nerges meer bloed zag. Tot op het laatst omg nooit verwacht. Best netjes bedacht allemaal, tegenwoordig is het toch lastig om het voor elkaar te krijgen om een onvoorspelbare film te maken. Dat is in dit geval zeker goed gelukt. 4.0


avatar van dorieke

dorieke

  • 24 berichten
  • 177 stemmen

pennywise schreef:

van deze film had ik zeer hoge verwachtingen, en hij was zeker een hele goede film. dorieke je bent echt de slechtste die ik ooit heb gehoord, als je deze film flop vind dan ben je echt niet goed wijs.

ik heb heeeeelll erg veel horror/thrillers gezien, maar dit was zeker 1 van de beste.

van mij krijgt deze film een dikke 5.0

Haha, jammer dat je 't niet met me eens bent!

Volgens mij spoor ik nog prima, heb duidelijk een geheel andere smaak dan jij!

Ik moest ook erg lachen toen ik sommige dingen geposed zag staan wat zij geweldig geniaal vonden, en ik echt te grappig voor woorden aangezien ik het zo belabberd vond..

Andersom zullen er ook vast wel dingen zijn die ik hemels vind, maar anderen niet kunnen waarderen!

Alleen beetje kinderachtig om op die manier je mening te vergelijken met mij vind je niet?


avatar van dorieke

dorieke

  • 24 berichten
  • 177 stemmen

Ik heb een paar keer de vergelijking met seven gelezen.. Maar deze film vond ik dus wel echt top. Deze was pas onvoorspelbaar goed en geniaal!

Vinden jullie nu echt dat saw zo goed geacteerd is dan?? Ik vind 'm ook best wel origineel, maar ongehoord slecht uitgewerkt ed.. (maar dat heb ik al wel kenbaar gemaakt)

Ik vind 't in ieder geval geen vergelijking waard...


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Het enige wat kinderachtig is, is 0,5 sterren te geven aan een film die je genre niet is.


avatar van dorieke

dorieke

  • 24 berichten
  • 177 stemmen

HAHAHAHA

Nu wordt ie wel heeeel mooi!!

Dus alleen mensen die een film goed vinden mogen daarop stemmen?? aha.. wordt dan wel een op waarheid gebasseerd stemoverzicht dan!

Maar goed, ik ga hier maar verder niet op in..


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

Maar 0,5* is toch wel echt pure onzin. Misschien wat meer duidelijk maken aan de hand van voorbeelden?

Want als je dit ziet: 1088 stemmen

gemiddelde: 4,12

Ben je niet echt in de meerderheid...


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

dorieke schreef:

HAHAHAHA

Nu wordt ie wel heeeel mooi!!

Dus alleen mensen die een film goed vinden mogen daarop stemmen?? aha.. wordt dan wel een op waarheid gebasseerd stemoverzicht dan!

Maar goed, ik ga hier maar verder niet op in..

Nee, helemaal niet, iedereen mag stemmen natuurlijk.

Maar een film afbreken omdat het je genre niet is dat is gewoon niet eerlijk ten opzichte van de film. Gewoon een objectieve mening geven moet toch kunnen vind ik.


avatar van ikvoereendjes

ikvoereendjes

  • 196 berichten
  • 248 stemmen

Na het herzien van de film verlaagt naar 2*. Hij kwam deze keer nu ik hem keek op de DVD veel slapper over dan de vorige keer.
Ik kan er niet bij dat deze film op 4,12* gem. staat dat zou hem op nr. 15 in de top 250 zetten en zeg nou eerlijk dat is hij toch niet waard.

Film zit toch vol onzinnig domme foutjes:

De politieagenten moeten bijvoorbeeld nodig een verfrissingscursus hebben, want ze handelen af en toe wel erg dom. Ook foutjes zoals dr. Gordon die probeert wanhopig de telefoon te pakken te krijgen, terwijl vlak naast hem een zaag ligt, waarmee hij de telefoon zonder problemen kan pakken. Door dat soort foutjes wordt het ook moelijker de tot wanhoop gedreven acteurs serieus te nemen. Het is ook wel erg jammer dat ook deze film weer een moordenaar in een grote zwarte cape moet hebben. Leuk dat Wan iedereen wil verassen door de 'psycho killer' soort van uit het niets te laten komen maar dat zijn toch van die stomme 'verassende eindes' . Je ziet een man met een tumor in het ziekenhuis liggen die wat langer in beeld wordt gebracht en moet je daaruit de conclusies trekken. Zo kan je iedereen wel misleiden, ze hadden ook op het einde een totaal nieuw persoon kunnen gooien die gefrustreerd was omdat zijn caviaatje is dood getrapt, kom op zeg. En dan ff lekker 6 uur stil liggen tussen de 2 hoofdpersonen echt complete onzin.. jullie weten allemaal dat dit waar is, het kan natuurlijk zijn dat al deze 'foutjes' en 'opmerkelijke gebeurtenissen' je niet zijn opgevallen. Of dat je het verhaal zo sterk vindt dat je hier niet om geeft, maar het zal je wel overtuigen te zien dat dit geen topper is


avatar van DRJeFF

DRJeFF

  • 604 berichten
  • 0 stemmen

Ach , `t blijft wel een film he?

Voor real life moet je bij Big Brother wezen.


avatar van stan

stan

  • 4649 berichten
  • 1288 stemmen

Je hebt op bepaalde punten ook wel gelijk, maar dan kan je wel in elke film dat gaan zeggen, zelfs in de beste films zitten wel complete stomme fouten en dat je zelf anders zou doen als je hem was, maar dat zijn films overal zitten stomme foutjes


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5895 stemmen

DRJeFF schreef:

Ach , `t blijft wel een film he?

Voor real life moet je bij Big Brother wezen.

Zeg dan niks. Nogal een infantiel stantpunt. Het maakt volgens jouw dus niet uit als een film nogal (grove) fouten kent. Tja, dan kunnen we er net zo goed mee kappen met z'n allen...


avatar van DRJeFF

DRJeFF

  • 604 berichten
  • 0 stemmen

gotti schreef:

(quote)
Zeg dan niks. Nogal een infantiel stantpunt. Het maakt volgens jouw dus niet uit als een film nogal (grove) fouten kent. Tja, dan kunnen we er net zo goed mee kappen met z'n allen...

Ja.ksnap je punt,maar om nou zo ver door te gaan.Dan kun je elke film wel helemaal dood gaan analyseren.


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5895 stemmen

Nee stel je voor. Een film analyseren op een discussiesite. Het moet niet gekker worden...


avatar van us_raider

us_raider

  • 2034 berichten
  • 0 stemmen

ikvoereendjes schreef:
Na het herzien van de film verlaagt naar 2*. Hij kwam deze keer nu ik hem keek op de DVD veel slapper over dan de vorige keer.
Ik kan er niet bij dat deze film op 4,12* gem. staat dat zou hem op nr. 15 in de top 250 zetten en zeg nou eerlijk dat is hij toch niet waard.

Film zit toch vol onzinnig domme foutjes:

De politieagenten moeten bijvoorbeeld nodig een verfrissingscursus hebben, want ze handelen af en toe wel erg dom. Ook foutjes zoals dr. Gordon die probeert wanhopig de telefoon te pakken te krijgen, terwijl vlak naast hem een zaag ligt, waarmee hij de telefoon zonder problemen kan pakken. Door dat soort foutjes wordt het ook moelijker de tot wanhoop gedreven acteurs serieus te nemen. Het is ook wel erg jammer dat ook deze film weer een moordenaar in een grote zwarte cape moet hebben. Leuk dat Wan iedereen wil verassen door de 'psycho killer' soort van uit het niets te laten komen maar dat zijn toch van die stomme 'verassende eindes' . Je ziet een man met een tumor in het ziekenhuis liggen die wat langer in beeld wordt gebracht en moet je daaruit de conclusies trekken. Zo kan je iedereen wel misleiden, ze hadden ook op het einde een totaal nieuw persoon kunnen gooien die gefrustreerd was omdat zijn caviaatje is dood getrapt, kom op zeg. En dan ff lekker 6 uur stil liggen tussen de 2 hoofdpersonen echt complete onzin.. jullie weten allemaal dat dit waar is, het kan natuurlijk zijn dat al deze 'foutjes' en 'opmerkelijke gebeurtenissen' je niet zijn opgevallen. Of dat je het verhaal zo sterk vindt dat je hier niet om geeft, maar het zal je wel overtuigen te zien dat dit geen topper is

Denk je dat ze dat van dat politie-gedoe niet met opzet hebben gedaan? Het is zo gedaan om de film spannender te maken(had ook wel gekund als ze Jigsaw wel hadden opgepakt maar ze hebben nou eenmaal voor deze manier gekozen) op een manier waarbij de politie in real life maar weer eens met de feiten op de neus wordt gedrukt. In welke film waarbij de politie een rol heeft wordt tegenwoordig geen kritiek gegeven op deze korpsen?
Dan over de het volgens jou stomme einde. Ik vind dit juist een geweldig einde. Het ging de hele tijd over personen in het ziekenhuis, de opgelosten dokter, collega Wan die het voorval voor z'n rekening moet houden, en de uiteindelijke dader de man met de tumor. Achteraf is het helemaal niet zo onlogisch, hij ligt dood te gaan en hij ziet iedereen zeiken over het leven terwijl ze daar geen eens een goede reden voor hebben. Ik heb er niet echt goed opgelet, maar als je die scene terug in gedachten haalt spreekt die scene van hem terwijl hij in z'n ziekenhuis-bed ligt boekdelen.
Dan het andere punt, je zegt dat Mr. Gordon het telefoontje makkelijk met de zaag had kunnen pakken, maar hij had dit telefoontje toch ook? Of kwam hij daaraan door de tegel met het kruis er op in te slaan? Kan ik me even niet meer herinneren. Want ze kwamen bijvoorbeeld wel aan de MP3-speler met behulp van hun overhemd...

En ook al heb je gelijk over dat laatste, door zo'n voorval ga ik mijn stem van 5* niet verlagen, ik vind dit niet opkunnen tegen het geweldige verhaal, geweldige personages, geweldige spanning, geweldige acteerwerk...


avatar van salvado_19

salvado_19

  • 19 berichten
  • 174 stemmen

Dead01 schreef:

(quote)

Waarom spijt,kan toch goed worden.Meer volk in de kamer dus ja zijn games zullen hopelijk nog beter worden.

Moet zeggen zie er wel naar uit.

hoezo meer volk in de kamer dan /?


avatar van ikvoereendjes

ikvoereendjes

  • 196 berichten
  • 248 stemmen

us_raider schreef:


Denk je dat ze dat van dat politie-gedoe niet met opzet hebben gedaan? Het is zo gedaan om de film spannender te maken(had ook wel gekund als ze Jigsaw wel hadden opgepakt maar ze hebben nou eenmaal voor deze manier gekozen) op een manier waarbij de politie in real life maar weer eens met de feiten op de neus wordt gedrukt. In welke film waarbij de politie een rol heeft wordt tegenwoordig geen kritiek gegeven op deze korpsen?
Dan over de het volgens jou stomme einde. Ik vind dit juist een geweldig einde. Het ging de hele tijd over personen in het ziekenhuis, de opgelosten dokter, collega Wan die het voorval voor z'n rekening moet houden, en de uiteindelijke dader de man met de tumor. Achteraf is het helemaal niet zo onlogisch, hij ligt dood te gaan en hij ziet iedereen zeiken over het leven terwijl ze daar geen eens een goede reden voor hebben. Ik heb er niet echt goed opgelet, maar als je die scene terug in gedachten haalt spreekt die scene van hem terwijl hij in z'n ziekenhuis-bed ligt boekdelen.
Dan het andere punt, je zegt dat Mr. Gordon het telefoontje makkelijk met de zaag had kunnen pakken, maar hij had dit telefoontje toch ook? Of kwam hij daaraan door de tegel met het kruis er op in te slaan? Kan ik me even niet meer herinneren. Want ze kwamen bijvoorbeeld wel aan de MP3-speler met behulp van hun overhemd...

En ook al heb je gelijk over dat laatste, door zo'n voorval ga ik mijn stem van 5* niet verlagen, ik vind dit niet opkunnen tegen het geweldige verhaal, geweldige personages, geweldige spanning, geweldige acteerwerk...


Over jouw belevenis van de film valt niet te twisten. Maar nog een dingetje, misschien sprak zijn gezicht boekdelen voor jou, maar ik zag alleen een hele zieke man platliggen te zwak om te functioneren. En zijn motief begrijp ik ook wel, het wordt natuurlijk ook gezegd "de meeste mensen zijn zo ondankbaar met het leven, maar niet jij, nu niet meer" . Maar hij deed het toch niet voor mij, ik had graag een andere 'killer' gezien.


avatar van DRJeFF

DRJeFF

  • 604 berichten
  • 0 stemmen

Het feit dat jij `m in t ziekenhuis plat zag liggen,geeft gelijk antwoord op de vraag hoe t mogelijk is dat iemand zoveel uur zich kan stilhouden toch?


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Sommige mensen hebben het einde gewoon niet begrepen denk ik.

Lees dit nog eens en dan begrijp je wel waarom hij zijn voet afzaagt

Op het einde wou hij gewoon dat hij en zijn gezin zou overleven. Daarom zaagt hij zijn voet af om Adam te kunnen neerschieten.
Als hij dat niet deed, dan bleven ze allebei in die kamer tot de dood. En zijn vrouw en dochter waren ok ontvoerd, dus die zouden ook vermoord worden.

Daarom deed hij op het einde zo paranoia.


avatar van ikvoereendjes

ikvoereendjes

  • 196 berichten
  • 248 stemmen

DRJeFF schreef:
Het feit dat jij `m in t ziekenhuis plat zag liggen,geeft gelijk antwoord op de vraag hoe t mogelijk is dat iemand zoveel uur zich kan stilhouden toch?


hahaha leuk dat je dit zegt, daar heb je me wel tuk, maar je weet zelf ook wel dat je nu hele domme dingen aan het zeggen ben, als jij het voor realistisch aan ziet dan moet dat dan maar zo zijn, maar ok voor mij is de kous af...

En Nomak op welke post reageer jij eigenlijk?? want niemand hierboven heeft het onderwerp van de afgezaagde voet aangesneden leuk!


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik reageerde op deze post.

Iemand schreef het volgende: Ooh en waarom zaag je je voet eraf terwijl je die zaag ook kan gebruiken als verlengstuk van je arm om dat mobieltje te pakken?


En er waren nog enkele mensen die dit niet goed begrepen hadden volgens mij.


avatar van ikvoereendjes

ikvoereendjes

  • 196 berichten
  • 248 stemmen

aha ok, ik had even meer naar boven moeten kijken sorry.


avatar van exfrozen

exfrozen

  • 43 berichten
  • 529 stemmen

Ja idd, hij had van alles kunnen gebruiken om dat mobieltje te pakken. Maar dat moet je maar even door de vingers zien, denk ik.

Trouwens ik ben zo iemand als ik de film heb gezien om nog terug te spoelen en te kijken naar bepaalde dingetjes zoals bijvoorbeeld het stukje dat hij nog in dat ziekenhuisbed lag, als je hem vanaf dat punt iets langzamer afspeelt dan zie je dat hij één van zijn handen beweegt en dat hij dat zaklampje in zijn hand heeft. Die de politie had gevonden eerder.


Ik vond het een uitstekende film, die mij vanaf het begin tot het eind bleef boeien.


avatar van Gwendoline

Gwendoline

  • 90 berichten
  • 447 stemmen

Wanneer komt deel 2 hier uit??? Does anyone know...


avatar van nLs^

nLs^

  • 3 berichten
  • 27 stemmen

Gwendoline schreef:

Wanneer komt deel 2 hier uit??? Does anyone know...

21 december 2005