Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.255)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Een tip voor nakada. Ga eens voor het andere werk van Ruggero Deodato. Hij is natuurlijk gespecialiseerd in het cannibal-shock genre, maar hij heeft ook nog veel andere interessante dingen gedaan.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Dat begrijp ik, maar die films zijn wat lichter-in-toon en dus misschien best wel aan te raden. Ja ja, Deodato heeft leuke films gemaakt, behalve kannibalen films.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Nou zie voorgaande berichten van onze collega-MM's. Sterkt mij in de overtuiging dat het niet nodig was.
Dat is een mening. Mag.
Maar zeggen dat het anders kon is dus onzin.
In iedere geval bij wat wettelijk wel en niet mag.
Ik vind dat die grens hier behoorlijk overschreden wordt. Zeker omdat het dus anders kon.
Dat is dus pertinent niet waar en heb je ook niet aangetoond.
Ik zal ze zo eens lezen. Vooralsnog geloof ik het niet.
Dat gebeurt. Wat bedoel je?
Zo ziet iedere chirurg dat operaties in films fake zijn. Ook die acteurs maar echt opensnijden ? Zo kun je ook dat dierenleed overtuigend genoeg brengen voor het overgrote deel van de kijkers. Alleen voor jou hoeven die beesten er niet aan.
Maar dan was het nooit zo schokkend geweest.
Ik zie geen wezenlijk verschil. Daarbij geloof ik Coppola echt niet op zijn mooie ogen.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
E
En zo zijn er nog wel meer filmpjes van hem, maar ondertussen heeft Deodato afstand gedaan van dit soort films.
En ook weer niet.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Maar dan was het nooit zo schokkend geweest.
Mee eens.
Omdat het écht is heb je een ander effect dan als je het zou nadoen. Even los van de mogelijkheden in 1980.
Waarom wordt er in het journaal gewaarschuwd bij beelden uit Syrië, Irak als zijnde schokkend en krijg ik die waarschuwing niet als ik The Hurt Locker of willekeurig andere film kijk? Omdat het écht is. Dat benauwt, verwart en laat je maag omdraaien.
Deze foto heeft veel meer impact dan welke Vietnam film dan ook maar. Het beweegt niet als een film, maar het gaat door merg en been, omdat het écht is. Niet te benaderen.
En hoe jammer het ook voor de dieren is, Deodato heeft dat goed begrepen en heeft schildpadden, aapjes, slangen etc gebruikt voor het effect. Dát praat ik niet goed, maar het effect wat hij bereikt heeft had hij niet op een andere manier kunnen bereiken. En dát is waar Wouter volgend mij op doelt.
Voor de duidelijkheid, het gaat dus om een voorbeeld over suggestie en perceptie. Dergelijk oorlogsleed staat in geen verhouding tot ander leed stel ik mij zo voor.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
@Wouter en Mochizuki Rokuro :
Dat het gebruik van echte dieren een ander ( schokkender/harder ) effect heeft staat natuurlijk buiten kijf. Maar dat ontken ik dan ook helemaal niet. De vraag is of het acceptabel is voor een film. Zeker wanneer dat ook anders gedaan ( benaderd ) kan worden.
Zie post Meneer Bungel :
''The scene in which Carol encounters the disemboweled dogs in the clinic became quite controversial because of the startlingly realistic (and graphic) appearance of the fake prop dogs. Director Lucio Fulci was nearly sent to prison because it was believed that the dogs were real and Fulci had allowed animal cruelty on the film. However crew members were able to testify in court that the "dogs" were indeed fake and no animals had ever been harmed. Special effects artist Carlo Rambaldi even presented the dog props in court to convince the jury. This was the first time that an effects artist had to testify in court that their work was fake.'' bron
Dit had Deodato dus ook kunnen doen. Dat beetje extra effect is het dierenleed niet waard. Ware het zo dat dit wel zijn doel is geweest, heeft ie dat weliswaar bereikt, maar kun je je gelijk afvragen wat voor normen hij er op na houdt.
Hoe luguber ook, zou je dus een film willen maken over Vietnam met maximale impact, dan moet je een meisje in de fik steken, filmen en het doodleuk gaan afspelen in de bios. Effect maximaal, maar natuurlijk volkomen verwerpelijk en een film die naar alle waarschijnlijkheid zijn doel voorbij schiet. Ik heb veel meer bewondering voor films waarbij ik niet kan zien dat het fake is.
Als Deodato er echt iets mee wil doen op deze manier, dan maakt ie toch lekker een documentaire. Dan doet ie wat bij het napalm-meisje gebeurde en wat Coppola deed en wat er door journalisten gedaan wordt : registreren van iets wat gebeurd. Iets wezenlijk anders dan zelf iets in scene zetten. Zie dat verschil niet Wouter, dan valt er ook niet meer te discussieren.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Dat is een mening. Mag.
Maar zeggen dat het anders kon is dus onzin.
Maar dan was het nooit zo schokkend geweest.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
En ik geloof Wouter niet op zijn mooie ogen
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
@Wouter en Mochizuki Rokuro :
Dat het gebruik van echte dieren een ander ( schokkender/harder ) effect heeft staat natuurlijk buiten kijf. Maar dat ontken ik dan ook helemaal niet.
Mooi. Dan hoeven we niet meer te praten of het ook op een andere manier kan. je geeft immers zelf hier aan van niet.
De vraag is of het acceptabel is voor een film. Zeker wanneer dat ook anders gedaan ( benaderd ) kan worden.
Nu spreek je jezelf tegen.
Hoe luguber ook, zou je dus een film willen maken over Vietnam met maximale impact, dan moet je een meisje in de fik steken, filmen en het doodleuk gaan afspelen in de bios. Effect maximaal, maar natuurlijk volkomen verwerpelijk en een film die naar alle waarschijnlijkheid zijn doel voorbij schiet.
Eens. Maar het betreft hier dieren en geen mensen. Ja, dat is verschillend. Zo mogen wij ook geen mensen opeten, bijvoorbeeld.
Als Deodato er echt iets mee wil doen op deze manier, dan maakt ie toch lekker een documentaire. Dan doet ie wat bij het napalm-meisje gebeurde en wat Coppola deed en wat er door journalisten gedaan wordt : registreren van iets wat gebeurd.
Iets wezenlijk anders dan zelf iets in scene zetten. Zie dat verschil niet Wouter, dan valt er ook niet meer te discussieren.
In Apocalypse Now wordt dat kalf ook echt gewoon geofferd speciaal voor de film, hoor. Ja, het was gebaseerd op een ritueel, maar ik zie niet zoveel verschil met het doden van de beesten in deze film. Een schildpad die je wil opeten slacht je op deze manier. Nu doet een acteur dat. Nou en? De schildpad is gewoon opgegeten.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Die Fulci-film moet ik nog zien, maar ik lees hier en daar ook kritiek op de geloofwaardigheid er van.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Mooi. Dan hoeven we niet meer te praten of het ook op een andere manier kan. je geeft immers zelf hier aan van niet.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Ja, maar die dieren komen door jouw reacties nou niet weer tot leven. Ja inderdaad, 32 jaar geleden zijn er inderdaad dieren gedood voor deze film tijdens het maken. Dat is inderdaad natuurlijk ernstig, maar alsof die dieren er nu nog iets van voelen.
Ik ben het wel met je eens, nakada maar het heeft geen zin om nog verder te mekkeren over die dieren. Dat is nou eenmaal de beruchte zijde van deze film.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ja, maar zo schijnen varkens zeer intelligente dieren te zijn.
Wonderlijke Weetjes - Intelligent varken - wonderlijkeweetjes.nl
Ik ben het eens met mensen die vinden dat de animal cruelty in de film gruwelijk is, maar persoonlijk denk ik van: kom op zeg. Het is inderdaad een erg beruchte en gruwelijke film om naar te kijken, maar Cannibal Holocaust bevat best wel sterke thematiek achter haar onmenselijke inhoud.
Leuk die weetjes! 
Ja, de makers van de film maken i.m.o. ook absoluut een punt. Het is even slikken wanneer we de schildpad geslacht zien worden en het heeft onnodig veel pijn! Het confronterende is ook dat we het zien gebeuren en dat speelt ook zeker wel een rol. Als wij zien hoe van A t/m Z ons biefstukje tot stand komt en we het daarna moeten opeten, dan geloof ik best dat veel mensen er ineens geen trek meer in hebben. Dus sowieso is dieren slachten zinloos, want we kunnen best zonder vlees. Sommige mensen eten schildpaddensoep omdat ze het lekker vinden en andere slachten een schildpad omdat ze in de film een punt willen maken. Het hele probleem voor sommige is dus dat de schildpad te veel pijn had voor het doodging?
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Ja. Alsof de mensen die deze film erg sterk vinden het niet moeilijk vinden om door de beruchte dieren-scenes heen te kijken. Als ik de film kijk moet ik wel even slikken bij die schildpad-scene inderdaad. Daar kun je eens niet zeggen: het is maar film. Want dat is nou eenmaal echt. Maar die geweldige muziek ook van Riz Ortolani maakt het eigenlijk nog verontrustender dan de beelden al zijn.
En inderdaad, JacoBaco. Ik denk dat sommige mensen deze film inderdaad zoveel negatieve kritiek geven vanwege die schildpad en dat is natuurlijk erg zonde, aangezien Cannibal Holocaust juist een erg sterke film is. En dan wordt hier gezegd: dat de beruchte stieren-slacht-scene in Apocalypse Now wel mag omdat het niet voor de film is gedaan. Dat dier heeft dan toch ook gewoon pijn gehad?
Ik denk dat dit ook komt omdat Apocalypse Now minder berucht is dan Cannibal Holocaust over dit thema? Op dat gebied blijven sommige van de kijkers een tikkeltje hypocriet.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Die Fulci-film moet ik nog zien, maar ik lees hier en daar ook kritiek op de geloofwaardigheid er van.
Maar dan was het nooit zo schokkend geweest.
Mee eens.
...maar ondertussen heeft Deodato afstand gedaan van dit soort films.
En ook weer niet.
Voor welke film (serie?) heb jij trouwens fake slachtingen gefilmd, Wouter?
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Ik doelde op dit genre. Deodato is gespecialiseerd in het kannibalen genre, maar maakt eigenlijk nu niet meer dit soort films. Dat kan je hier wel lezen.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Ik doelde op de reactie van Wouter. 
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ja, maar die dieren komen door jouw reacties nou niet weer tot leven. Ja inderdaad, 32 jaar geleden zijn er inderdaad dieren gedood voor deze film tijdens het maken. Dat is inderdaad natuurlijk ernstig, maar alsof die dieren er nu nog iets van voelen.
Ik ben het wel met je eens, nakada maar het heeft geen zin om nog verder te mekkeren over die dieren. Dat is nou eenmaal de beruchte zijde van deze film.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Ja inderdaad, 32 jaar geleden zijn er inderdaad dieren gedood voor deze film tijdens het maken. Dat is inderdaad natuurlijk ernstig, maar alsof die dieren er nu nog iets van voelen.
Dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Tegenwoordig wordt het volgens mij ook niet meer toegelaten.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Zitten er in Babe: Pig in the City ook niet een paar dieronvriendelijke scènes?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Leuk die weetjes! 
Ja, de makers van de film maken i.m.o. ook absoluut een punt. Het is even slikken wanneer we de schildpad geslacht zien worden en het heeft onnodig veel pijn! Het confronterende is ook dat we het zien gebeuren en dat speelt ook zeker wel een rol. Als wij zien hoe van A t/m Z ons biefstukje tot stand komt en we het daarna moeten opeten, dan geloof ik best dat veel mensen er ineens geen trek meer in hebben. Dus sowieso is dieren slachten zinloos, want we kunnen best zonder vlees. Sommige mensen eten schildpaddensoep omdat ze het lekker vinden en andere slachten een schildpad omdat ze in de film een punt willen maken. Het hele probleem voor sommige is dus dat de schildpad te veel pijn had voor het doodging?
Ik begrijp dat punt maken ook niet zo goed. Wil hij een punt maken tegen dierenmishandeling door het zelf te doen ? Dan kan ik alleen maar hopen dat ie nooit een probleem als kindermishandeling gaat aanpakken. 
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ik denk dat dit ook komt omdat Apocalypse Now minder berucht is dan Cannibal Holocaust over dit thema? Op dat gebied blijven sommige van de kijkers een tikkeltje hypocriet.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik begrijp dat punt maken ook niet zo goed. Wil hij een punt maken tegen dierenmishandeling door het zelf te doen ? Dan kan ik alleen maar hopen dat ie nooit een probleem als kindermishandeling gaat aanpakken.
Het statement zit in de hele film verwerkt. Niet zozeer alleen het schildpadmoment plus de andere dieren het moeten vergelden. Een aapje en een buideldier dacht ik? Dat het gebeurt zie ik niet als noodzaak hoor en het had ook echt niet hoeven te gebeuren van mij, maar ik ga de film er niet op afrekenen.
Dat wij vlees eten en dat daarvoor dieren moeten sterven is nou eenmaal zo. We moeten nu eenmaal eten.
Maar groente, fruit, rijst, pasta, aardappelen, brood, soep, noten, er is zoveel meer dan alleen vlees. Dus we kunnen best zonder. Of in ieder geval zal 1 a 2x in de week vlees eten al voldoende zijn.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Er zijn voldoende vleesvervangers hoor. Kijk, dat je het niet te vreten vind, is een ander verhaal.
Maar groente, fruit, rijst, pasta, aardappelen, brood, soep, noten, er is zoveel meer dan alleen vlees. Dus we kunnen best zonder.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Net als zo'n boer die eenmalig een filmpje opneemt waarbij zn kippen vrij rondlopen en ze vervolgens weer gauw terugstopt in hokken. En als ie een keer controle krijgt, dan krijgt ie even een boete, maar zo'n controle komt ook niet iedere maand. 
Maar inderdaad, zo'n eeuwenoude gewoonte / traditie gooi je niet zomaar even om....Iedereen aan de Falafel.. Ik denk het niet.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Kom dan niet steeds met het argument dat het ook anders kan. Dat doet er dan dus niet toe.
Je zegt zelf dat het op deze manier schokkender en harder is dan als je het nep zou doen. Dan kan het dus niet op een andere manier.
Precies.
Sure...
Anyway. In deze film wordt er een schildpad geslacht en opgegeten. Dat heeft Deodato geregistreerd.
Zeker. Wat is het verschil nu?
Ik geloof er geen snars van dat die koe niet ook speciaal geslacht is voor de film. Het is uitgelicht, te goed in beeld gebracht met meerdere camera's. Daarbij vind ik het ook nog eens niets uitmaken. De handeling is fout of niet. Als het offeren van die koe niet fout is, dan die van de schildpad ook niet.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Heb jij het genoemde voorbeeld gezien? Dat je het gelezen hebt is niet genoeg, hoor.
Die zijn niet voor een ieder hetzelfde. De wet wel. Ik heb best problemen met wat er hier in de film gebeurt, maar het heeft me dusdanig geraakt dat ik uiteindelijk tot de conclusie ben gekomen dat het geoorloofd was. Ik weet niet of ik het zelf allemaal zo gedaan zou hebben. Sommige dingen wel (zoals de schildpad), anderen wellicht niet.
Gebouwen die opgeblazen worden voor films.
Als het niet zo schokkend was geweest, zou het dus niet hetzelfde zijn. Nu zeg je het zelf weer.
Gezien, hoor.
Daar is documentatie over...
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Je begrijpt er echt niets van. De hele discussie gaat er om dat het niet nodig is om het onderste uit de kan te halen voor een film als je daar dieren voor moet doden en er alternatieven zijn.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Maar het is dus geen absolute vervanging voor deze film. Tenminste niet als je exact hetzelfde effect wil hebben. Zoals ik al zei: dat was - zeker toen - technisch onmogelijk.
Prima. Maar zeg dan niet dat het 'net zo goed anders kan'. Want dat is dus lariekoek.
Hij was onlangs bezig met een remake en heeft onlangs tegen een kennis van me verteld geen bal te snappen van de ophef. Geloof dat hij zoon van een slager is en er echt heel anders naar kijkt.
Hij zegt publiekelijk gewoon wat hem op dat moment het beste uitkomt, vermoed ik.
In Suzy Q gaat er een schildpad aan.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








