Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.255)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
graag dieren martelden (met name die schildpad
) *
Schildpad wordt gedood, maar niet gemarteld.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Maar er is toch duidelijk zichtbaar dat de dieren niet veel pijn hebben geleden? Tegelijkertijd is de film mateloos populair en winstgevend geweest. Dus helemaal voor niets is het ook niet geweest.
Verschuilen achter andere misstanden tegen dieren is overigens ook een compleet non-argument.
Verder is het ook nog eens een bijzondere matige film.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Helemaal met je eens, nakada. Dat is inderdaad geen reden om de animal cruelty in deze film goed te praten. Het is en blijft een levend wezen. Dat heeft te maken met de barbaarse persoonlijkheden van de makers.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Wat een vreselijk non-argument in een poging om dit goed te praten. Het gaat er vooral om dat met enige moeite het ook op een andere manier gekund had.
No way. Dat had niet gekund.
Juist dát vind ik een kulargument.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Laat me niet lachen. Zelfs in 1980 had dat best gekund. Ik vind het zelfs een zwaktebod dat de moeite niet eens genomen is.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Doe niet zo naïef. Dit effect krijg je niet op een andere manier. Als je als kijker weet dat het niet echt is...then why care?!
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Het lijkt mij juist de uitdaging van de filmmaker om dat effect wel te krijgen op een andere manier. Dat is immers wat filmmakers altijd doen.
Je weet toch ook dat de mensen niet echt vermoord zijn. Why care then.... en waarom dan nog 5 sterren ?
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Het zijn slechts korte fragmenten die binnen enkele shots een wrang gevoel mee moeten brengen dat precies bij het concept en de bedoeling (gedachte) achter de film past. Dat krijg je alleen zo. Wat stel jij voor? Dat ze een dier adopteren, liefhebben en uiteindelijk kwijtraken... snif snif. Want dan pas heb je die binding, of dus zoals nu in slechts enkele seconden door op het gevoel van de kijker in te slaan.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Ze moeten het niet doen met echte dieren, maar met special effects. Als dat kan bij de mensen, dan kan dat ook bij de dieren. Ik ben er van overtuigd dat met enige inzet hetzelfde effect te bewerkstelligen valt.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Het kán inderdaad met effecten, maar dat voelt anders. CH is een film die puur op het onderbuik gevoel inspeelt en met dit specifieke aspect toch wel de juiste snaar raakt met het oog op de doelstelling van Deodato.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Laat me niet lachen. Zelfs in 1980 had dat best gekund.
Sterker nog: zelfs nu kan dat niet.
Ze moeten het niet doen met echte dieren, maar met special effects. Als dat kan bij de mensen, dan kan dat ook bij de dieren. Ik ben er van overtuigd dat met enige inzet hetzelfde effect te bewerkstelligen valt.
Ik weet honderd procent zeker van niet.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Leuke beweringen, ik weet zeker dat het wel kan.
Maar afgezien daarvan blijft het verwerpelijk.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Totaal nietsvermoedend ben ik hierin gestapt zonder enige achtergrondinformatie of nagelopen recensies en nu pas zie ik dat de slachterijen uit de eightees voor opschudding hebben gezorgt. Nouja, die handelingen kom je ook echt niet gauw tegen in de gemiddelde horror/documentaire of wat voor genre dan ook. En alhoewel het waarschijnlijk goed voor de lijn is en gewoon onderdeel is van een andere levensstijl blijft zo'n ontleding van een schildpad vrij verontrustend voor de Westerse wereld. De verkrachtingen en martelingen zagen er ook allemaal overtuigend uit. Petje af daarvoor. Echter qua structuur en opbouw kunnen er niet veel prijzen worden uitgereikt en ik vond het vreemd dat we eerst de onderzoeker op zijn vakantie mochten volgen om daarna pas de beelden te tonen van de voorgangers die het niet overleefd hadden. Als ze dit andersom hadden gedaan kon er nog een beetje spanning worden gebracht. Nu hebben we twee losstaande verhaaltjes die het allebei moeten hebben van de opmerkelijke rituelen en ik bleef redelijk geboeid maar eigenlijk levert het verder niets waanzinnigs op. Beetje vreemd ook dat ze gewoon rustig door bleven filmen toen hun kameraden in stukken werden gehakt.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Leuke beweringen, ik weet zeker dat het wel kan.
Leg me maar uit hoe dan.
En het liefst met voorbeelden van waar men dat gedaan heeft.
Maar afgezien daarvan blijft het verwerpelijk.
Dat is een andere discussie.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Leg me maar uit hoe dan.
En het liefst met voorbeelden van waar men dat gedaan heeft.
Verder zitten de voorbeelden in CH zelf waar het laatste deel van de film behoorlijk overtuigend is. Genoeg in ieder geval om voor allerlei controverse te zorgen.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het gebruiken van echte levende dieren een tekortkoming is in de kwaliteiten van de makers en zelfs in hun morele opvattingen.
Dat is een andere discussie.
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Ze moeten het niet doen met echte dieren, maar met special effects. Als dat kan bij de mensen, dan kan dat ook bij de dieren. Ik ben er van overtuigd dat met enige inzet hetzelfde effect te bewerkstelligen valt.
Zoals ik je al zei, ben ik het daar helemaal mee eens. Maar dat kun je nu niet, anno 2012, veranderen. Deze film is gewoon eenmaal destijds in de 80s gemaakt met werkelijke dieren. Ik ben het daar absoluut niet mee eens, maar soms moest je deze film ook vanuit andere perspectieven kijken.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ik ben net zo slecht als deze film, want ik ben namelijk geen veganist en ook geen vegetariër. Vanavond ligt er namelijk een gehaktbal op mijn bord wat uit een stukje koe komt. Deze rund had een snelle dood, maar is onnodig gestorven omdat ik graag een gehaktbal wil eten, terwijl we ook gewoon met zn alle vegaburgers kunnen gaan eten (en andere vleesvervangers).
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Ik ben net zo slecht als deze film, want ik ben namelijk geen veganist en ook geen vegetariër. Vanavond ligt er namelijk een gehaktbal op mijn bord wat uit een stukje koe komt. Deze rund had een snelle dood, maar is onnodig gestorven omdat ik graag een gehaktbal wil eten, terwijl we ook gewoon met zn alle vegaburgers kunnen gaan eten (en andere vleesvervangers).
JacoBaco. Kan ik vandaag met jullie mee-eten?
I love meatballs! 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ja hoor, we draaien meestal wel een balletje of 2 extra!
Maar goed, je zou dus kunnen zeggen: Te veel mensen eten onnodig veel vlees waardoor er ook onnodig te veel dieren worden geslacht. Dus ja, het is haast hypocriet om dan wel over het dierenleed in deze film te praten. Een hond heeft meer persoonlijkheid dan een goudvis en als er goudvissen doodgaan, is het niet zo heel erg. Maar als de hond doodgaat, is het verschrikkelijk.
Dus iedereen moet stoppen met het eten van vlees! 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Je kan niet bewijzen hoe iets niet kan.
Dat is flauw, want jij bent degene die beweert dat het anders kan.
Vooral jouw stelling dat het nu nog niet kan vind ik complete onzin en in menig film is al
aangetoond dat men nu in ieder geval vrijwel alles kan namaken.
Noem ze dan eens.
Beesten die nep geslacht worden.
Verder zitten de voorbeelden in CH zelf waar het laatste deel van de film behoorlijk overtuigend is. Genoeg in ieder geval om voor allerlei controverse te zorgen.
Nu heb je het over de dingen met mensen, waarschijnlijk. Die zijn compleet anders.
Daarbij zijn dat ook nog eens acteurs. Dat lukt je bij dieren niet.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het gebruiken van echte levende dieren een tekortkoming is in de kwaliteiten van de makers en zelfs in hun morele opvattingen.
Nee, hoor. Je mag vinden dat het verwerpelijk is en niet had gemoeten, maar dan had de film gewoon een stuk minder krachtige scènes gehad met beestenleed. Je mag vinden dat dat de consequentie dan maar moet zijn, maar je kunt niet beweren dat de film hetzelfde was geweest, want dat is niet zo. Wat je in deze film ziet, kon je niet faken.
BTW, ik heb zowel echte als fake slachtingen van dieren gefilmd. Ik weet echt waar ik het over heb.
En opmerkelijk dat je Apocalypse Now 4,5 ster geeft. Die film heeft ook échte animal cruelty. Maar dat zal wel mogen omdat het een chique film is...
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Hoe het zit met insecten weet ik trouwens niet.. er bestaat alleszins geen eensluidend bewijs dat insecten pijn kunnen voelen zoals wij of andere dieren. Toch?
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Hoe het zit met insecten weet ik trouwens niet.. er bestaat alleszins geen eensluidend bewijs dat insecten pijn kunnen voelen zoals wij of andere dieren. Toch?
Ja, maar zo schijnen varkens zeer intelligente dieren te zijn.
Wonderlijke Weetjes - Intelligent varken - wonderlijkeweetjes.nl
Ik ben het eens met mensen die vinden dat de animal cruelty in de film gruwelijk is, maar persoonlijk denk ik van: kom op zeg. Het is inderdaad een erg beruchte en gruwelijke film om naar te kijken, maar Cannibal Holocaust bevat best wel sterke thematiek achter haar onmenselijke inhoud.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Het hangt er ook maar van af waar je genoegen mee wilt nemen; bijvoorbeeld een beeld dat op zwart springt, een scheut ketchup in combi met iemand die een ijzingwekkende, vocale imitatie doet van een gillend speenvarken. En er is vast nog beter werk op dat gebied verricht.
Voorbeelden van goeie fake dierenslachtingen kan ik zo niet opnoemen, maar ik heb ook even geen zin ze op te zoeken. Wie weet kom ik nog eens wat tegen en dan zal ik het hier posten.
Voor welke film (serie?) heb jij trouwens fake slachtingen gefilmd, Wouter?
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Het hangt er ook maar van af waar je genoegen mee wilt nemen; bijvoorbeeld een beeld dat op zwart springt, een scheut ketchup in combi met iemand die een ijzingwekkende, vocale imitatie doet van een gillend speenvarken. En er is vast nog beter werk op dat gebied verricht.
Voor welke film (serie?) heb jij trouwens fake slachtingen gefilmd, Wouter?
Voorbeelden van goeie fake dierenslachtingen kan ik zo niet opnoemen, maar ik heb ook even geen zin ze op te zoeken. Wie weet kom ik nog eens wat tegen en zal ik het hier posten.
Fake slachtingen van dieren in films kan ik eerlijk gezegd ook niet echt veel opnoemen.
De laatste tijd zie ik nog wel eens films waarbij dieren worden gedood, maar meestal is dit dan off-screen of heel erg met snel tempo in beeld gebracht. Maar nu je erover begint..........
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Toch een voorbeeldje gevonden, uit 1971(!); Una Lucertola con la Pelle di Donna (1971)
''The scene in which Carol encounters the disemboweled dogs in the clinic became quite controversial because of the startlingly realistic (and graphic) appearance of the fake prop dogs. Director Lucio Fulci was nearly sent to prison because it was believed that the dogs were real and Fulci had allowed animal cruelty on the film. However crew members were able to testify in court that the "dogs" were indeed fake and no animals had ever been harmed. Special effects artist Carlo Rambaldi even presented the dog props in court to convince the jury. This was the first time that an effects artist had to testify in court that their work was fake.'' bron
Laat het maar aan Fulci over.
Tom Savini zou er waarschijnlijk ook wel raad mee weten.
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
Inderdaad het bewijs dat het gewoon kan (Zelfs in 1971) als je creatief ben. Een recentere film waarin een dier nep geslacht wordt is Storm Warning (2007) waar een walibi nep geslacht wordt. Of wat dacht je van de scene van Hei tai Yang 731 (1988) waar een kat levend wordt opgegeten door ratten. Velen dachten dat die scene echt was maar dat was ook gewoon fake.
Verder was voor de aap onthoofdingsscene in Cannibal Holocaust eerst een nep aap gemaakt maar de kannibalen stonden niet toe dat ze een nep aap moesten onthoofden en wilde een echte aap gebruiken. Nog een bewijs dat het gewoon prima mogelijk was.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Leg me maar uit hoe dan.
Je kan niet bewijzen hoe iets niet kan.
Dat is flauw, want jij bent degene die beweert dat het anders kan.
Noem ze dan eens.
Beesten die nep geslacht worden.
Nu heb je het over de dingen met mensen, waarschijnlijk. Die zijn compleet anders.
Daarbij zijn dat ook nog eens acteurs. Dat lukt je bij dieren niet.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Noem ze dan eens.
Beesten die nep geslacht worden.
Off screen violence natuurlijk 
congo
-
- 898 berichten
- 0 stemmen
Een tip voor nakada. Ga eens voor het andere werk van Ruggero Deodato. Hij is natuurlijk gespecialiseerd in het cannibal-shock genre, maar hij heeft ook nog veel andere interessante dingen gedaan.
Bijv:
Live Like A Cop, Die Like A Man (erg spannende politie thriller)
The House On The Edge Of The Park (zeer sfeervolle home invasion horror/thriller in de stijl van The Last House On The Left).
The Raiders Of Atlantis (lekkere cheesy 80s actie flick)
En zo zijn er nog wel meer filmpjes van hem, maar ondertussen heeft Deodato afstand gedaan van dit soort films. Ik heb wel gehoord dat hij bezig is met een vervolg op The House On The Edge Of The Park.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Misschien eens tijd voor wat ander schildpaddennieuws Reuzenschildpad kan partner na 115 jaar plotseling niet meer uitstaan - Nieuws - VK - volkskrant.nl
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







