The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

Deze film is en blijft geniaal. Het is volgens mij ook een van de eerste horror-films waarbij "subliminale boodschappen" werden gebruikt. Er zitten een aantal scenes in de film waarbij het gezicht van de demon kort in beeld verschijnt zonder dat het echt opvalt. Dat gezicht zie je in zwart-wit tegen een donkere achtergrond zodat dat beeld blijft hangen als je even naar een donkere muur kijkt.
Als ik die film nu bekijk is die minder eng, maar toen ik die voor het eerst zag was dat niet echt bevorderlijk voor mijn nachtrust zeg maar.

avatar van jumpstylemovie
lanlan schreef:

Waarom stem je niet

avatar van Bambi18
Deze blijft ijzingwekkend goed.

avatar van whitewolf94
>.< Wel beetje laat

jumpstylemovie schreef:

Waarom stem je niet

Soms vergeet je het gewoon.

avatar van Bla
Bla
Onlangs uitgeroepen tot beste horrorfilm ooit gemaakt niet in de top250? Ok.

Angstaanjaagende film... Hoe droog en nuchter je ook bent.. deze film doet wat je met je. Dat kleine meisje staat denk ik voor het leven bij iedereen op het netvlies gebrand.
Het is niet mijn genre, ik vond het niet leuk om naar te kijken en ik wil hem nooit meer zien. Hoe gek het ook klinkt dat is ook precies de reden dat ik deze film 5* sterren geef.

Bla schreef:
Onlangs uitgeroepen tot beste horrorfilm ooit gemaakt niet in de top250? Ok.

Hier kan je inderdaad eigenlijk niet lager dan een 5* voor geven, of hoogstens een 4,5*.. iets anders is niet serieus te nemen.

orbit schreef:

En wat is er met subjectieve filmbeleving gebeurd?

avatar van tommykonijn
Een mooie Horror/Drama Film, Ik heb er erg van genoten eerlijk gezegd en alle acteurs deden het Goed wel was hij soms best eng voor kinderen dus ga hem niet met je 6-jarige broertje bekijken verder is dit een aanrader.

****

avatar van Montorsi
Niet zozeer een 'enge' film, eerder 'angstaanjagend'. Op het eerste gezicht lijkt dat hetzelfde, maar echt 'eng' kan ik The Exorcist niet noemen. Met een enge film denk ik aan een film waarbij je soms even niet durft te kijken en daadwerkelijk schrikmomenten meemaakt. Bij The Exorcist weet je vrij snel waar je aan toebent, en maakt dan ook geen gebruik van simpele schrikmomenten, de film heeft het niet nodig om continu angstaanjagend te zijn. Een voortdurende spanning houdt de film in je greep, de personages idem dito.

Ruime 4*

avatar van GrayFox
langdradige poepfilm, ik kan me voorstellen dat die makkelammetjes uit de jaren zeventig dit eng vinden, maar het deed mij iets.

Uhh, ja of niet.

Halcyon schreef:

En wat is er met subjectieve filmbeleving gebeurd?

Die suckd bij de meeste users hier

jammer genoeg heb ik hem gemist

Die suckd bij de meeste users hier

Ach ja, erg constructieve opmerking alweer... Blijft toch spijtig om te zien hoe afwijkende smaken gefnuikt worden door de zogezegde filmelite.

avatar van BoordAppel
Als het dan nog correct Nederlands was...

orbit
Het is ook helemaal niet bedoelt als correct nederlands zeikstraal

Halcyon schreef:

Ik ben toch heel benieuwd te zien op welke gronden jij dit geen horrorklassieker vind? En welke films dat dan wel zouden moeten zijn..

avatar van danuz
En wanneer je nou niet direct geïnteresseerd bent in het begrip "horrorklassieker" of hier niet veel waarde aan hecht? Ik vind The Exorcist een aardige horrorfilm (en zie in dat het een belangrijke en bekende film is), maar ben toch veler maal meer gecharmeerd door een film als Calvaire. Ben ik nu niet meer serieus te nemen, omdat ik een 'afwijkende' mening heb?

orbit schreef:

Ik persoonlijk vind het wel een klassieker, maar kan me inbeelden dat dat voor anderen niet opgaat. Ik stoor me er gewoon aan dat je mensen die deze film niet minstens 4,5* geven, niet serieus neemt. Heb gewoon problemen met je denigrerende toon tegenover anderen, is volgens mij nergens voor nodig en verziekt alleen maar de sfeer.

danuz schreef:
Ben ik nu niet meer serieus te nemen, omdat ik een 'afwijkende' mening heb?

Tuurlijk wel .

Hmmm zo goed vond ik hem niet , tegen het einde was ik in slaap gevallen dus zo enorm kon hij me niet boeien. Ook op geen enkel moment vond ik em eng.
Die spiderwalk was wel leuk maar dat was et dan

avatar van Thomas83
Het blijft een geweldige film. Vaak is de sfeer lekker creepy. Ook al voordat het meisje gek gedrag begint te vertonen hangt er een hoop dreiging over de film. Erg knap gemonteerd ook allemaal.
Linda Blair speelt haar rol goed (op een gegeven moment heeft ze echt een maniakale blik in haar ogen, echt ongelofelijk voor zo'n jonge actrice. Maar wie pas echt goed is is Ellen Burstyn. Hysterisch moeten acteren zonder te verzanden in irritant overacteren vind ik heel knap.
Jason Miller vond ik ook erg sterk acteren. Vooral zijn rol en verhaallijn is erg interessant. Dat is ook het knappe aan The Exorcist, wat de film van veel andere horrorfilms onderscheidt: er wordt uitgebreid de tijd genomen om de spanning op te bouwen, onder andere door de personages wat te leren kennen.
Minpuntje vond ik dat er aan het begin wel een beetje overdreven werd hoe schattig Linda Blair wel niet is en hoe goed haar relatie met Ellen Burstyn. En als ze bezeten is is de film regelmatig ook nogal komisch. Vaak hangt horror in tussen komisch en smerig of akelig, maar hier vind ik het er moeilijk om het niet allemaal als komisch te zien. Van die trap-scene gaan mijn haren nog altijd recht overeind staan, maar bijvoorbeeld de kots-scène (ziet er wel heel nep en overdreven uit) en de scènes waarin de demon er op los vloekt en nogal veel grappige dingen roept, ook met een grappige stem die af en toe een of ander Brits accent lijkt te hebben(?). Maar dat zijn kleinigheidjes wat mij betreft. De film bevat nog altijd voldoende scènes waarbij je de spanning voelt. Elke keer weer als de kamer wordt binnengelopen weet je niet wat je te wachten staat (tenzij je de film al heel vaak hebt gezien. Maar zelfs dan weet je het nog niet precies, ik ken de film na een keer of vier tenminste nog niet exact uit mijn hoofd).
Er wordt in dit genre erg veel pulp gemaakt, maar niet alleen daardoor steekt The Exorcist (samen met wat andere toppers) er nog altijd met kop en schouders bovenuit wat mij betreft. Al kan ik me tegenwoordig moeilijk voorstellen dat er destijds mensen kotsend en geschokt de bioscoopzalen voortijdig verlieten.

avatar van Flipman
Flipman schreef:
Ik vond het een goeie film, maar ik zag hem toen het licht was en daarom deed ie me niet zoveel.
Sjongejonge! De laatste (en ook eerste ) keer dat ik 'm zag was in oktober '99, en ik verwachtte niet dat ik 'm nu veel beter zou vinden. Maar toch waren er genoeg schrikmomenten! De effecten zagen er alles behalve nep uit; de stemmen vormden soms een contrast met het meisje; natuurlijk waren deze gedubd, maardat lag er erg dik bovenop, jammer genoeg. OK, ondanks dat, voor die tijd een geweldige prestatie, deze film! En nog steeds ! Binnenkort boek maar effe lezen, heb 'm al 'n tijdje liggen.

Oh ja, verhoogd naar vierenhalf! Was eerst drie, dus de film is érg in aanzien gestegen!

danuz schreef:

Volgens mij heb je dan een rare opvatting over wat horror is, maar verder maakt het me niet uit hoor. Zoveel grandioze horrorfilms zijn er niet gemaakt, dit is er duidelijk één van. Ik denk dat daarover veel filmcritici en fans wel eens zijn. Maar uitzonderingen onderstrepen de regel

avatar van Montorsi

Die suckd bij de meeste users hier

pedante simpelheid.. hoop niet dat je jezelf zo serieus neemt als je ons wil doen geloven.

avatar van niethie
Ja dit is dus die beruchte film waarvoor mijn ouders, familie en de ouders van vrienden (met wie ik altijd horrorfilms keek) mee zo voor waarschuwde hem pas te gaan zien als ik minstens achttien jaar oud was, ben inmiddels zeventien jaar oud en ik denk dat ik de film al minstens zeven keer gezien heb, moet zeggen dat ik destijds na maanden zeiken en ik de film eindelijk zag op mijn twaalfde ofzo ik het allemaal heel erg mee vond vallen (was dit nu die beruchte film waar vele mensen me voor gewaarschuwt hadden) ik zelf was destijds ook helemaal niet aan dit soort filmpjes gewend en vond het maar vaag allemaal en begreep er niet veel van.

Heb hem daarna zoals ik al zei nog meerdere malen bekeken maar pas na de vijfde kijkbeurt viel alles een beetje op zijn plaats en leerde ik de film beetje bij beetje te waarderen en iedere keer als ik hem weer keek zag ik dingen die ik voorheen over het hoofd had gezien, en ik moet zeggen dat ik vandaag de dag na al die kijkbeurten dan ook kan zeggen dat ik de film door en door ken, maar ondanks dit kan vind ik het absoluut niet het grote meesterwerk wat zoveel mensen erin zien.

Toch is het een prima film die erg goed in elkaar steekt en een heerlijk scary sfeertje heeft en vol zit met een hoop inmiddels klassieke scenes. 3,5 sterren

Heb hem gisteren ook nog eens gekeken. Hoe meer je hem kijkt, hoe beter ie wordt heb ik de indruk Stem is dan ook verhoogd van 3.5* naar 4.5* (ik vond het einde iets te zwak en te kortaf (in vergelijking met The exorcism of Emily Rose bijvoorbeeld), anders was het 5* geweest en een plaatsje in mijn persoonlijke top 10.)
Voor het overige zijn sommige scénes echt angstaanjagend. Nu ook weer niet dat je niet zou kunnen slapen maar het komt er toch kortbij
Het is zeker een meesterwerk. Weinig horrors kunnen wat deze horror kan. En voor in zijn tijd, is ie zeker geniaal gemaakt.

hub_011
voor mij een van de beste horrorfilms allertijden!!

aerts007
Dit is en blijft toch een klassieker in zijn genre!
Ik heb hem begin jaren 80'' gezien,nog helemaal andere sfeer dan nu natuurlijk! In Antwerpen bij het uitkomen van deze film stond zelfs het rode kruis standby,daar er mensen onwel werden van bepaalde scene's!(Echt gebeurd).Nu is dit uit den boze,met de vele goedkope splasher filmen die de revue passeren!Toch blijft deze toch èèn van mijn favorieten!