Brimstone (2016)

Nederland / Frankrijk / Duitsland / België / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Emilia Jones

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

862 BERICHTEN 69 MENINGEN
neo (crew)
Die radio 4 uitzending bevat twee magnifieke stukken score van Tom Holkenborg. Zeer de moeite waard om een indruk te krijgen van diens score.

neo schreef:

Waar in die 2 uur durende uitzending kan ik die stukken horen?

Rond 43:50 en 137:50.

avatar van mjk87
Gister de trailer gezien in de Vue, ergo: daar gaan ze hem in ieder geval draaien. Mooi. Zag er ook prima uit allemaal.

avatar van jacobine_rodijk
mjk87 schreef:

Durf 't niet met 100% zekerheid te zeggen maar er is een kans dat dit de Sneak Preview vanavond is.

avatar van de grunt
Meen je!

jacobine_rodijk schreef:

Als ik de twitter van Vue Kerkrade zo zie wel ja, misschien maar pakken vanavond. Weekend van 12 januari wordt al druk zat met andere films die dan ook uitkomen.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat is religie soms een vrolijk verschijnsel, een fenomeen (met eender welke God) bedacht door mannen om de baas te spelen over vrouwen, zo lijkt ook Koolhoven te denken en ramt die boodschap erin, 150 minuten lang. Niet altijd even subtiel, maar het is duidelijk en stoorde mij niet. Sterker nog, het gaf ergens een beklemmende sfeer die mij wel vast hield en dit best een heftige kijkervaring maakte.

Het geheel bestaat uit vier hoofdstukken die het levensverhaal vertellen van een jonge vrouw. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen afgebakende deel. Het eerste is het meest beklemmend en eindigt glorieus met fantastische muziek (deed me denken aan Barber's Adagio for Strings). Het tweede deel heeft het meeste van een western, het speelt zich af in een mijnwerkersstadje en heeft alles wat westerns zo fijn maakt met een saloon, hoeren en stof. De sfeer is ook prima neergezet, minder zwaarmoedig dan in de andere hoofdstukken maar zwaarder en grimmiger dan in de meeste andere westerns. Het derde hoofdstuk is wat minder, maar kent wel weer die sterke beklemmende sfeer van deel één en is vooral erg leuk omdat het een mooi kijkje ook geeft op het leven van (Nederlandse) immigranten. In het laatste hoofdstuk zakt de film wel ineens behoorlijk in. Het is nogal afgeraffeld en vooral die soort van epiloog had van mij echt niet gehoeven. Sterker, ik vraag me af wat Koolhoven hier nu precies mee wil zeggen en lijkt soms haaks te staan op hetgeen daarvoor langskomt.

Het acteerwerk is aardig over de breedte, maar niet denderend. Pearce doet zijn best, maar zijn pogingen tot een Nederlands accent zitten hem toch in de weg. Fanning is wel erg fijn en weet met haar ogen veel te zeggen (wat overigens ook wel moet). Al met al sfeervol en net een wat andere insteek dan normaal bij westerns, maar ook een wat zware lange zit die zeker aan het eind qua niveau inzakt. De plaatjes zijn af en toe wel erg fraai. 3,5*.

kappeuter (moderator)
Filmregisseur Martin Koolhoven: Hollywood is wel een beetje hysterisch - rtlz.nl
(interview nav Brimstone)

Het hele interview met Martin Koolhoven is maandagavond 12 december om 22.30 uur te zien in het programma Van Liempt Eén-op-Eén op RTL Z.

EDIT:
Nu hier online te bekijken: Aflevering Van Liempt, Één Op Één - maandag 12 december 2016 terugkijken
Ook terug te zien op de site van Van Liempt, één op één (zonder registratie, met reclames)

neo (crew)
Muziek van Holkenborg zal binnenkort op cd en vinyl verkrijgbaar zijn:

Vanavond in de sneak.

avatar van Bélon
kappeuter schreef:

EDIT:

Daar stond een fraaie locandina van Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966) op de kast tegen de muur: Koolhoven heeft zeker nog geen tijd gehad om 'm op te hangen

Interessant interview ook wat betreft die wellicht toekomstige thriller/noir in Nederlandsch-Indië waar op het eind naar gehint wordt.

Voor nu nog steeds veel zin in Brimstone

avatar van de grunt
Bélon schreef:

In het Italiaans nog wel.. aantal andere fraaie affiches:

Vertigo
Escape From New York
Amarcord

de man heeft stijl

avatar van Donkerwoud
kappeuter schreef:
(interview nav Brimstone)

EDIT:

Los van dat Martin Koolhoven interessant is: die Van Liempt heeft altijd wel fijne interviews.

Imagine en EYE presenteren:

BRIMSTONE
een exclusieve voorpremière op maandag 2 januari 2017
inclusief een voorgesprek met Martin Koolhoven

Op 2 januari 2017 vindt op initiatief van het Imagine Film Festival, in samenwerking met EYE, een speciale voorpremière plaats van Martin Koolhovens duistere western BRIMSTONE. In een voorgesprek, geleid door Imagine-programmeur Phil van Tongeren, vertelt Martin Koolhoven over de films die hem hebben geïnspireerd en beïnvloed. Tevens worden de trailers van deze films, afkomstig uit de EYE-collectie, voor deze gelegenheid vertoond.

Datum exclusieve voorpremière: maandag 2 januari om 21:00 uur

Locatie: EYE te Amsterdam
Ga hier naar de kaartverkoop

kappeuter (moderator)
Wie vrijkaarten wil winnen voor bovenstaande voorpremière:

Stuur dan een mailtje naar win@imaginefilmfestival.nl met in de onderwerpregel BRIMSTONE en in de mail je volledige naam.

(bron: Imagine nieuwsbrief)

avatar van Arri
Verder hoeft er niks vermeld te worden in het onderwerp of bericht?

Arri
Nee. Nou ja, BRIMSTONE dus als onderwerp zoals ik al zei.

Letterlijke tekst uit nieuwsbrief:
! WIN KAARTEN !
Wil je kaarten winnen voor deze voorpremière?

http://www.filmdomein.nl/recensie/brimstone/ Nog een vijf-sterrenrecensie.
"Brimstone is een absoluut meesterwerk van de hand van Martin Koolhoven"

Een 9 (uit 10)
Recensie Brimstone - De Filmrecensent - defilmrecensent.nl
"Een spannende, gewelddadige en epische thriller"

avatar van n00r
Ik hou niet zo van Western maar dit ziet er goed uit moet ik zeggen.

Wat een... *** film. Niet vanwege de kwaliteit, dat zeker niet. Maar vanwege de boodschap die mjk87 hier boven al noemde. Die was duidelijk. Heel erg duidelijk.
Qua sfeer deed het mij denken aan The Seasoning House. Veel duistere, ongemakkelijke maar aangrijpende scenes. Ging daarbij ook met een naar en boos gevoel naar huis. (Dat een paar irritante pubers de hele film lang liepen te giebelen en commentaar hadden werkte ook niet echt mee...)
Al met al goed in elkaar gezette film, goede acteurs, mooie beelden, beetje (niet ongepaste) gore, en een heel heel naar sfeertje geef ik deze film toch een 3.5

avatar van Left4Dead

Reactie Koolhoven op reacties op Bromstone

Oké, dan wel niet van een hoogstaand persbureau maar toch een stukje tekst voor de liefhebber.

Heel stel filmpjes met Martin op de Facebook van Cinema Brewers

avatar van rokkenjager

Ik had best zin in een keiharde Spaghettiwestern aangezien dat een van m'n favoriete genres is, maar vind het religie aspect wat minder aanspreken.

rokkenjager schreef:
Geen nood, het religie-aspect lijkt er toch een beetje als excuus bijgetrokken om die kijharde narigheid te rechtvaardigen. Het is niet echt effectief als thematiek uitgewerkt en hoeft in die zin dus geen bezwaar te zijn.