Brimstone (2016)

Nederland / Frankrijk / Duitsland / Belgiรซ / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Kit Harington

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

• Vanaf 12 januari in de bioscoop

569 BERICHTEN 33 MENINGEN

geplaatst: 6 januari, 15:24 uur [permalink]

avatar van Antonev

geplaatst: 6 januari, 18:23 uur [permalink]
Hier word ik wel warm van. Zo te zien maakt het religie aspect het geheel een tandje duisterder. Ik ben heel erg benieuwd, de trailer is in ieder geval veelbelovend.

avatar van Picker

geplaatst: 7 januari, 02:07 uur [permalink]
Ik heb het idee dat Wouter er ook behoorlijk warm van word....

avatar van TomPSV
geplaatst: 7 januari, 11:26 uur [permalink]
Picker schreef:
Ik heb het idee dat Wouter er ook behoorlijk warm van word....

Wouter is regisseur Martin Koolhoven

avatar van nilserr
geplaatst: 7 januari, 13:11 uur [permalink]
Aan schaamteloze zelfpromotie geen gebrek hier. Desondanks ben ik zeer nieuwsgierig naar de film.

avatar van Stormy-
geplaatst: 7 januari, 13:27 uur [permalink]
Eerste film van 2017 in de bios voor mij. Ik ben nog redelijk jong en vind daarom de films van nu meestal wat leuker dan films uit bijvoorbeeld 1980. Om niet teveel af te wijken van de film wil ik hier niet al teveel woorden aan vuil maken. Ik vind zowel Dakote en Elle Fanning mega goede actrices ook is het leuk dat onze eigen Carice hier in mee speelt. Ik vind dit inderdaad een beetje naar om te zien maar wel heel spannend. Ik hou opzich wel van religie en deze film paste perfect in dat plaatje. Goede spanningsopbouw met goed acteerwerk en die geen minuut te lang is. Zeker een aanrader ๐Ÿ‘

avatar van Quentin
geplaatst: 7 januari, 13:53 uur [permalink]
Stormy- schreef:
Ik hou opzich wel van religie en deze film paste perfect in dat plaatje.

LOL ๐Ÿ˜‚

avatar van de grunt
geplaatst: 7 januari, 15:33 uur [permalink]
Héél erg benieuwd naar de Volkskrant, worden het drie of vier ballen....

geplaatst: 8 januari, 12:06 uur [permalink]
Volgende week geeft Job ter Burg, editor van BRIMSTONE, ELLE, ZWARTBOEK, een masterclass editing tijdens het Limburg Film Festival in Venlo. Tickets in voorverkoop €10, aan de deur €15. Check de link voor meer info!

14 januari: Masterclass editing - Job ter Burg
Persoonlijke uitnodiging van Job ter Burg! [klik]

avatar van Brix

geplaatst: 8 januari, 12:59 uur [permalink]
De geest van Calvijn waart hier nog steeds rond ๐Ÿ˜œ

avatar van Ajax&Litmanen1

geplaatst: 8 januari, 13:16 uur [permalink]

๐Ÿ˜‚

Dit kan ook echt alleen in Nederland, land van de extreme betutteling. Man man.

Een actrice bij haar eigen film weigeren.

Ik dacht trouwens altijd dat je onder de gestelde leeftijd wel mee naar binnen mocht, maar alleen onder begeleiding van een volwassene. Maar dat klopt dus niet?

geplaatst: 8 januari, 13:39 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

๐Ÿ˜‚

Dit kan ook echt alleen in Nederland, land van de extreme betutteling. Man man.

Een actrice bij haar eigen film weigeren.

Dat is aangepast een paar jaar terug. Echt te gek voor woorden hoe streng dat is geworden zeg. Aan de ene kant snap ik het maar een actrice weigeren gaat me toch iets te ver..

avatar van mjk87
geplaatst: 8 januari, 14:10 uur [permalink]
Deze film is overigens prima geschikt voor onder de 16, maar dat is een andere discussie. Sowieso, mensen verbieden iets te zien. Advies geven is prima, verder is het volledig aan de ouders.

geplaatst: 8 januari, 14:13 uur [permalink]
mjk87 schreef:
Advies geven is prima, verder is het volledig aan de ouders.

Inderdaad, volgens mij zijn je ouders nog altijd degene die bepalen wat jij wel en niet mag zien. Maar ja regels hé..

avatar van IH88

geplaatst: 8 januari, 14:16 uur [permalink]
mjk87 schreef:

Precies. En ze heeft de film al op het festival van Venetië gezien, dus waar maken we ons druk om hier in Nederland. Betutteling ten top. Om Martin Koolhoven te quoten, "dan moet ze maar een borrel gaan drinken."

avatar van tbouwh
geplaatst: 8 januari, 14:23 uur [permalink]
En die arme Koolhoven maar uitleggen dat het 'nu eenmaal Nederland' is ๐Ÿ™„

Ik zie trouwens vaak zat jonge oproerkraaiers zitten bij 16+ films in Pathé, maar dat terzijde....

Dat meisje heeft nota bene zelf op de set gestaan bij die 'heftige scènes' ๐Ÿค

geplaatst: 8 januari, 14:31 uur [permalink]
tbouwh schreef:

Klopt, ze vinden altijd wel een manier om nog stiekem de zaal in te komen..

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 9 januari, 10:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het was even wachten, maar Koolhoven is terug. En ditmaal met een genrefilm. Brimstone wordt overal bestempeld als western, maar verwacht geen film met stoere cowboys in een saloon die op hun paard de zonsondergang tegemoet rijden. Brimstone heeft qua sfeer dan nog meer weg van een The VVitch van vorig jaar dan de typische western. Brimstone is duister en heeft zeker een aantal naargeestige kanten. Daarvan werkt overigens niet alles even goed. Een vader, opgehangen aan zijn eigen ingewanden, kan nog opvallend makkelijk tegen zijn gezin praten en zijn vrouw en zoontje reageren ook opvallend laconiek op het hele tafereel. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

De film is met zijn twee-en-een-half uur speelduur aan de lange kant, maar dat voel je gelukkig niet. Koolhoven weet uitstekend hoe hij de film spannend en interessant moet houden en duwt je steeds weer naar het puntje van je stoel. Nergens word je weggeblazen, zó bijzonder is Brimstone niet, maar van pacing tot spanningsopbouw; het klopt allemaal. Verder petje af voor de acteurs. Dakota Fanning ben ik sinds War of Worlds in 2005 uit het oog verloren en ik verbaasde me er over dat zij het was. Ze speelt een gewaagde en prima rol. Ook Guy Pearce, die een paar jaar geleden nog een suffe, vuurspuwende slechterik in Iron Man 3 speelde, laat nu zien hoe je wél intimiderend moet overkomen. Hij is nog geen Robert Mitchum, maar een sterke rol is het zeker.

3,5 sterren.

avatar van John Milton
geplaatst: 9 januari, 10:18 uur [permalink]
Er opeens weer een kaartje over voor de première donderdag met Koolhoven erbij in het Louis Hartlooper in Utrecht. Ik kan zelf door onvoorziene omstandhigheden niet mee ๐Ÿ˜•

Mocht iemand interesse hebben, stuur even een berichtje. Donkerwoud en Bélon zijn er ook.

avatar van raymon
geplaatst: 9 januari, 10:43 uur [permalink]
Gewaagd en gelaagd.
Een bijzondere epos die je moet laten bezinken en het beste tot zijn recht komt op het bioscoop scherm! ****½

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 9 januari, 16:18 uur [permalink]
John Milton schreef:

Mocht er niemand reageren, dan kan ik last minute nog even contacten in Utrecht aanspreken. Durf natuurlijk niks te beloven, maar misschien kun je het ticketgeld terugkrijgen.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 9 januari, 16:22 uur [permalink]
Quentin schreef:

LOL ๐Ÿ˜‚

Op zich hou ik ook van films die 'de duistere kant' van religie laten zien, zoals 'There Will be Blood' (2007) en 'The Night of the Hunter' (1955).

kappeuter (moderator)
geplaatst: 9 januari, 17:02 uur [permalink]
Vanavond zijn Dakota Fanning en Martin Koolhoven te gast bij RTL Late Night en hebben ze het over Brimstone.

geplaatst: 9 januari, 23:24 uur [permalink]
Film gezien in Eye. Een mustsee film voor iedereen die van spanning houdt. Erg realistisch en daardoor niet voor de fainthearted. Film heeft erg veel indruk gemaakt en ik hou persoonlijk van dit soort films met een Nederlandse touch. Zou ook Scandinavisch kunnen zijn. Een paar clichémomenten maar dat maakt de tijdsduur draaglijk. Lang maar niet langdradig. Vier sterren. Kan in het rijtje met klassiekers.

avatar van Drs. DAJA
geplaatst: 9 januari, 23:50 uur [permalink]
Zoiets als Brimstone ga je maar een keer in je leven meemaken.

geplaatst: 10 januari, 00:54 uur [permalink]
kappeuter schreef:

Wat is Dakota een heerlijke meid om te zien en horen zeg. Jammer genoeg zegt ze geen woord in de film. Ik ben heel erg benieuwd naar de film!