Brimstone (2016)

Nederland / Frankrijk / Duitsland / BelgiΓ« / Zweden / Verenigd Koninkrijk
Western / Thriller

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Dakota Fanning, Guy Pearce en Kit Harington

De negentiende eeuw. Liz is een jonge vrouw die een gelukkig leven leidt, totdat een duivelse priester in het dorp verschijnt en alles wat Liz lief heeft probeert te verwoesten. Maar Liz is een doorzetter, geen slachtoffer. Een krachtige vrouw die terugvecht voor een beter leven waar zij en haar dochter recht op hebben.

726 BERICHTEN 58 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 10 januari, 19:50 uur [permalink]

avatar van tbouwh
geplaatst: 10 januari, 21:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een waanzinnige film.

Details verhinderen me (voor nu) de maximale score uit te delen. Maar eerlijk gezegd had ik nooit verwacht op korte termijn nog eens zo hoog uit te komen bij een film van een Nederlandse regisseur (en dat is niet bedoeld ter degradatie van het een of het ander). Wat een held, die Koolhoven.

Enkel het einde zat me nog niet helemaal lekker. Ietwat geforceerd, in een net iets te grote mate aanvoelend als een (feministisch)statement. Het spel van een excellerende Fanning sprak al voor zichzelf. Wat heb ik van haar kracht en stage presence genoten. Ook van Emilia Jones trouwens, een jonge ontdekking die zich uiterst knap staande hield. Een acteerbelofte voor de toekomst.
Koolhoven gaat redelijk ver (alhoewel alsnog veel suggestief blijft), waarbij sommige scènes functioneler aanvoelen dan andere. Ik kan eigenlijk alleen maar respect hebben voor z'n durf en daadkracht, maar als het nog ergens schuurt verder is het toch op dat vlak.

Verder niets dan lof, en ik zal na een (zekere) tweede kijkbeurt nog eens zien of ik hier wat over schrijf. Voor nu meer een gevalletje kijken, verwerken en je (positief) verwonderen.

Niet voor iedereen, gezien de reacties van sommige nabij zittende bioscoopbezoekers. Maar mensen, als dit zwaardere werk enige aantrekkingskracht uitoefent en je op filmgebied wel het nodige kunt hebben....gaan πŸ™‚

geplaatst: 10 januari, 21:58 uur [permalink]
n00r schreef:

Wat is Dakota een heerlijke meid om te zien en horen zeg. Jammer genoeg zegt ze geen woord in de film. Ik ben heel erg benieuwd naar de film!

Op zich een voordeel dat ze dan nog wel te zien is! πŸ˜‰

avatar van Rvdz
geplaatst: 10 januari, 22:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dakota Fanning praat in een groot gedeelte van hoofdstuk twee overigens wel, dus jullie kunnen je lol op. πŸ˜‰

Verder sluit ik me aan bij bijna al het bovenstaande. Inmiddels al twee keer gezien en het blijft een machtige film. De 2,5 uur vliegen voorbij en de moordende spanning die vanaf hoofdstuk 1 heerst verslapt eigenlijk geen moment. Het is haast niet te bevatten dat een film van dit kaliber gewoon zijn oorsprong heeft gevonden in ons eigen Nederland. Chapeau, Koolhoven, chapeau. Na de eerste keer twijfelde ik nog een beetje, maar herziening bevestigde het: Brimstone verdient de volle vijf sterren.

geplaatst: 10 januari, 22:15 uur [permalink]
Ik had toch wel verwacht dat Brimstone hoog zou scoren. In het begin kreeg de film een vrij laag gemiddelde, maar nu meer mensen de film zagen zie je toch wel dat het gemiddelde flink omhoog gaat. Zelf moet ik er nog naar gaan kijken en heb er heel veel zin in. Een western van een Nederlandse regisseur is nou niet bepaald een alledaags iets. Ben super benieuwd. πŸ™‚

avatar van tbouwh
geplaatst: 10 januari, 22:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
mjk87 schreef:
In het laatste hoofdstuk zakt de film wel ineens behoorlijk in. Het is nogal afgeraffeld en vooral die soort van epiloog had van mij echt niet gehoeven. Sterker, ik vraag me af wat Koolhoven hier nu precies mee wil zeggen en lijkt soms haaks te staan op hetgeen daarvoor langskomt.

Mijns inziens juist een bevestiging van de feministische insteek die zich door de gehele film al laat vangen. Fanning die nu eindelijk over haar eigen lot kan beschikken, en vrij is. Daarnaast ook haar dochter vrijheid en toekomstperspectief kan geven. Überhaupt dat ze zelf in staat is haar dood te verkiezen boven gevangenschap (and/or worse) was wat mij betreft al een belangrijke bevestiging van die thematische focus op 'controle' (die normaal bij de man ligt in deze wereld, maar hier dus door Fanning wordt overgenomen)

Nu goed, los van die losse poging tot een minieme analyse, mij was die epiloog ook net iets té. Om de reden die ik een paar berichten hierboven al aangaf, Koolhoven legt 'em er wat mij betreft net iets te dik bovenop. Thema zit al in de gehele film verweven natuurlijk, en staat ook aan de basis van het narratief an sich.

avatar van horizons
geplaatst: 11 januari, 05:48 uur [permalink]
mcdaktari schreef:

Wacht maar tot moment dat er een d/l beschikbaar komt en vervolgens op Netflix (e.d.) staat...

avatar van Left4Dead

geplaatst: 11 januari, 07:44 uur [permalink]
horizons schreef:

Dat denk ik ook, meestal is er een hype in het begin.
Toch stiekem wel heel erg veel zin aan deze prent, een Nederlandse western is wel iets speciaals natuurlijk. Ook erg benieuwd naar Pearce, ben geen echte fan van hem namelijk maar vond hem wel weer goed in The Rover.

geplaatst: 11 januari, 09:05 uur [permalink]
horizons schreef:

Wat is er dan volgens jou?

avatar van horizons
geplaatst: 11 januari, 09:14 uur [permalink]
mcdaktari schreef:

Wat is er dan volgens jou?

Dat staat in 9 van de 10 gevallen gelijk aan dalende punten en gemiddeldes.

geplaatst: 11 januari, 10:40 uur [permalink]
Toch verwacht ik dat het met deze film niet het geval zal zijn. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar dat geldt ook voor jou. πŸ˜‰

geplaatst: 11 januari, 22:41 uur [permalink]
horizons schreef:

Dat hoeft niet. 'Riphagen' van Pieter Kuijpers deed het juist dóór Netflix heel goed. Internationaal nog wel.

geplaatst: 11 januari, 23:02 uur [permalink]

geplaatst: 11 januari, 23:42 uur [permalink]

geplaatst: 11 januari, 23:45 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:
Valt toch wel mee?

Oorlogswinter kreeg er ook drie. Had deze keer gehoopt op vier ballen voor Koolhoven, had het hem gegund, maar denk ook dat hij ze verdient. Na zaterdag kan ik hier iets zinnigs over zeggen πŸ˜„

geplaatst: 12 januari, 00:01 uur [permalink]

avatar van Bélon
geplaatst: 12 januari, 00:51 uur [permalink]
Stormy- *****
tbouwh ****1/2

Filmjournalistiek bedrijven kunnen we hier zelf ook πŸ˜›

Ik ga 'm vandaag zien. Zin an! πŸ™‚

geplaatst: 12 januari, 00:56 uur [permalink]
de grunt schreef:

Oorlogswinter kreeg er ook drie. Had deze keer gehoopt op vier ballen voor Koolhoven, het hem gegund, maar denk ook dat hij ze verdient. Na zaterdag kan ik hier iets zinnigs over zeggen πŸ˜„

Michiel de Ruyter kreeg er ook 3 van 'de Volkskrant'. πŸ˜›

geplaatst: 12 januari, 01:16 uur [permalink]
Alleen Maar Nette Mensen kreeg er vier. Onnavolgbare krant

geplaatst: 12 januari, 01:36 uur [permalink]
Oei, die kan inderdaad echt niet.

avatar van des1

geplaatst: 12 januari, 10:23 uur [permalink]
Volkskrant oordeelt vandaag 3 uit 5 sterren. Zuunig.

geplaatst: 12 januari, 10:31 uur [permalink]
Wat is dat toch met die Volkskrant? Ik las per toeval de VK recensie van Hacksaw Ridge. En hier op moviemeter bij Hacksaw Ridge hadden mensen het ook al over de VK. Maar het is best wel dom geneuzel wat de VK schrijft.

geplaatst: 12 januari, 10:59 uur [permalink]
Hecht iemand enige waarde aan de recensies van de VK?

geplaatst: 12 januari, 11:07 uur [permalink]

Revu ****
NRC ****
AD ****

geplaatst: 12 januari, 12:01 uur [permalink]
Wat jammer dat de VK maar 3 sterren geeft. 😒 Ik denk dat ik deze film dus maar oversla.

avatar van MENEER L3GIOEN
geplaatst: 12 januari, 12:08 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Wauw, een film overslaan omdat "de Volkskrant het zegt". Of je bericht moet sarcastisch bedoeld zijn?

avatar van des1

geplaatst: 12 januari, 12:46 uur [permalink]
Arri schreef:
Hecht iemand enige waarde aan de recensies van de VK?

Ik vind ze vaak lezenswaardig... Maar geheel de plank misslaan bij de bespreking van Borgman van Warmerdam. Wat een zaadfilm was dat.