Doctor Sleep (2019)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror
152 minuten / 180 minuten (director's cut)

geregisseerd door Mike Flanagan
met Ewan McGregor, Kyliegh Curran en Rebecca Ferguson

Het verhaal speelt zich 32 jaar na de gebeurtenissen uit 'The Shining' af. Danny Torrance is intussen volwassen, maar wordt nog altijd achtervolgd door nachtmerries van het Overlook Hotel. Tevens kent hij, zoals zijn vader, woede-uitbarstingen en vecht hij met zijn alcoholverslaving. Op zoek naar een betere versie van zichzelf verhuist hij naar New Hampshire waar hij door middel van zijn gave een band schept met de twaalfjarige Abra Stone. Ze komen in aanraking met de mysterieuze groep The True Knot.

• vanaf woensdag 11 maart te koop op dvd en blu-ray

avatar van i.Ron S.
Een behoorlijk goed gemaakte film, goede acteurs en veel stijl, maar nergens werd het echt spannend vond ik. Ik kreeg een beetje het Marvel films-gevoel. Beetje te veel magic om een gewichtig plot te vermijden.
Ik herinner me mijn gevoel bij de eerste keer The Shining, misschien ook wat jonger dan, een jaar of 12 denk ik, maar die film was echt angstaanjagend. Het was een beetje het Disney-vervolg in dat opzicht.
Ook, met de hedendaagse technologie had men wel de Look-a-Likes kunnen vervangen door een computerbeeld.
Maar goed, keek wel goed weg voor een film van 2,5 uur.

avatar van only1ELEANOR
606 schreef:
ik zeg dat het leuk is en vraag of iemand die ene hint heeft gezien. + de verwijzing naar een andere film

euhm de verwijzing naar een andere film, welke bedoel je precies, aangezien er meerdere soort van verwijzingen naar King's werken in zit verwerkt, o.a Misery, Salem's Lot.

avatar van only1ELEANOR
Bubblez schreef:

Als je de film niet gezien hebt, is het niet echt eerlijk om een waardering te geven.

De film duurt 2,5 uur, eigenlijk geeft Superboy een score van 2,5 aangezien er 5x een half in de hele film zit en de score van 0,5 die gegeven word voor een half uur kijken!
Valt dan nog wel mee denk ik hahaha

avatar van 606
only1ELEANOR schreef:

Shallow grave

avatar van Collins
Film geregisseerd door Mike Flanagan, die ook verantwoordelijk is voor het scenario. Gebaseerd op het boek Doctor Sleep van Stephen King uit 2013 dat een laat vervolg is op het boek The Shining van dezelfde auteur uit 1977. Hoewel de film niet voorbij gaat aan dat boek en ook verwijst naar de gelijknamige film uit 1980 van Stanley Kubrick, is het Flanagan goed gelukt om met deze film zijn eigen herkenbare Flanagan-weg te kiezen.
Referenties naar The Shining zijn er genoeg. Subtiele zowel als hele plastische. Het begin en het eind van de film spelen zich af in het Overlook Hotel. In die fases put de film dankbaar uit verhaal en materiaal van de voorganger. In het grote middenstuk zijn de verwijzingen echter veel subtieler en veel kariger.
Na een creepy begin neemt de film ruim de tijd om het getraumatiseerde hoofdpersonage Danny en de andere belangrijke personages te introduceren. De personages zijn interessant uitgewerkt en zijn stuk voor stuk persoonlijkheden. Klein opmerkinkje daarbij: daarentegen hebben ze wel heel duidelijk goede of slechte eigenschappen die aan de personages een vleugje onwerkelijkheid meegeven. Ze zijn hier en daar een beetje onrealistisch zwart-wit en een tikkie gemakzuchtig ingevuld, maar heel vervelend is dat niet. Intrigerend zijn ze absoluut..
Ewan McGregor is als omlaag gevallen alcoholistische bohémien die probeert zijn leven weer wat kleur te geven, prima op zijn plek. Ook een leuke rol voor Kyliegh Curran die als de paranormaal begaafde Abra een heel behoorlijk filmdebuut aflevert. Beide vertegenwoordigen het goede kamp.
De echte ster uit de film bevindt zich echter in het andere kamp. Rebecca Ferguson die op mij ook al indruk maakte in Life (2017), is een verrukkelijk boosaardig wezen. Een mengeling tussen een excentrieke hippie en een boze heks. Getooid met hoge hoed en met een overheerlijke aantrekkingskracht, had ze mij volledig in haar ban. Wauw!
In de huidige horrorfilmwereld, waarin het rechttoe-rechtaan principe veel wordt toegepast, is de subtielere aanpak van Flanagan verfrissend. Zowel auditief met indringende repeterende klop- en tikgeluiden, als met suggestief camerawerk wordt een krachtige beklemmende spanning opgeroepen. Het voelt onaangenaam lekker. En als in die sfeer van beklemming Rebeca Ferguson met een angstaanjagend verleidelijke boosaardigheid ook nog eens ten tonele verschijnt, gaan de nekhaartjes moeiteloos recht overeind staan. In elke scène waarin zij verschijnt zorgt zij voor extra ongemak en dreiging.
Fijne film. Het verhaal is een krachtige meeslepende vertelling vol smakelijke intriges en duistere spanning en bezit een heerlijke onheilspellende atmosfeer. De film met een speelduur van maar liefst 152 minuten (een tijdsduur waar ik altijd wel wat tegenop zie), vloog voorbij.

avatar van huiguh
Goed vervolg op 1 van mij favoriete films aller tijden.
Vond dat er een originele draai aan het verhaal is gegeven (heb het boek niet gelezen) en de acteurs doen het ook prima.
Prima film, 4 sterren.

avatar van alexspyforever
Ik hou wel van de stijl van Flanagan. Hij weet van een simpel en niet al te boeiend gegeven toch nog wle iets leuks te maken Ik ben geen fan van The Shining , niet van Kubrick en evenmin van de verhalen van King. Het enige leuke verhaal van King vind ik Carrie, al de anderen had ik al snel opgegeven met lezen.
Positieve punten van Doctor Sleep is de sfeer en de setting. Ook wordt er goed geacteerd. Fijn dat The Shining wat meer wordt uitgediept. Beste stuk zat sowieso in het midden als Danny en Deborah de strijd aangaan met de bad guys. En dan de terugkeer naar het hotel uit The Shining. Dat was in eerste instantie wel leuk maar echt veel te lang uitgesponnen. Uiteindelijk heeft de film een iets te lange aanloop waar interessante stukken (die met Deborah en Rose the Hat) worden afgewisseld met saaie (die met Danny). De finale was tja niet zo geweldig. Het voelt uiteindelijk allemaal een beetje te willekeurig al zal er wellicht wel een eenvoudige logica achter zitten. Voldoende (een kleine weliswaar) maar ik blijf Oculus toch veruit zijn beste vinden.

Ik heb net het boek gelezen en ben nu bezig met de film. Dwz, ik heb hem nog niet helemaal afgezien.
Sommigen zeggen dat 150/180 minuten te lang is maar als je dus net het boek gelezen hebt is dat nog veel te kort om het boek ook maar enigszins te benaderen. Wat een aanfluiting is de film dan helaas.
De film raast door het verhaal heen en slaat (uiteraard) heel veel details over.
Van mij hadden ze er best een mini serie van mogen maken van bv 3x180 minuten.

Ik lees hier ook dat men vind dat dr sleep niet echt een vervolg is op the shining.
Dat is het dus wel al krijg je dat gevoel niet echt bij de film.
Ik geef de film geen score omdat dat misschien niet eerlijk is omdat ik hem dan teveel vergelijk met het boek.
Ik kan maar één goede tip geven, lees het boek! Als je er aan begint kun je niet meer stoppen met lezen tot je het uit hebt.

Inmiddels helemaal gezien en vanaf halverwege heeft de film een totaal ander plot dan het boek.
Slaat nergens op eigenlijk.
Verder vind ik de film sowieso erg tegenvallen.
Zwak geacteerd. Weinig spanning. Geen emotie. Het komt gewoon niet over.

avatar van joolstein
‘Danny’, het jochie uit 'The Shining', dat op zijn driewieler door de gangen van het Overlook Hotel fietste, is een stukkie ouder geworden! Ewan McGregor speelt een volwassen versie van Dan Torrance, het zoontje van de doorgedraaide Jack (Jack Nicholson) en Wendy (Shelley Duvall). Het vervolg 'Doctor Sleep' is een lange film. De film duurt ongeveer 2,5 uur en dit is te voelen. De film staat bol van de uitgerekte scènes die vaak niet veel toevoegen aan het verhaal of zelfs gewoon helemaal niks toevoegen aan de film. (Danny als verpleger?)

De film voegt wel iets toe aan het verhaal van 'The Shining', maar waarom dit nu Persé Kubrick’s verfilming moest zijn? Misschien had hij het helemaal los moeten laten? Gelukkig probeert Flanagan ook nooit echt te tippen aan de overbekende film, maar maakt hij alleen gebruik van de stijlelementen. De andere plotlijn over Rose The Hat (Rebecca Ferguson) en haar groep van ‘misfits’ vond ik nu niet heel erg bijzonder (deed me op één of andere manier denken aan Near Dark (1987) en kwam niet lekker samen in één bevredigende climax, waardoor de film, ondanks dat alles er prima uitziet (Mike Flanagan is een aardig regisseur), ook niet echt blijft rondspoken.

avatar van Thomas83
Echt bizar hoe productief die Flanagan is. Als het nog onderstreept moest worden wat een fantastische horrorregisseur hij is, daar kun je met iedere nieuwe film (of serie) steeds minder omheen. Als je zelfs een vervolg op een klassieker van Kubrick kan maken op een waardige manier en ook King nog weet te pleasen dan heb je wel wat in je mars. En dat is zo makkelijk nog niet door het verhaal van King. Het idee van een volwassen Danny die nog wordt achtervolgd door de gebeurtenissen uit zijn verleden sprak me sowieso wel aan, maar King heeft er een wat onzinnig verhaaltje omheen gebouwd met een soort van sekte of vampieren, en een vleugje superhelden. Ook de wat knullige sprongen in tijd en locatie geven de film een wat moeizame start.

Op zich zou je kunnen zeggen dat om echt een grootse film te maken Flanagan net als Kubrick zijn eigen weg had moeten zoeken. Maar juist Kings zo afwijkende verhaal geeft de film uiteindelijk wel zijn eigen gezicht, en Flanagan houdt het visueel interessant en zorgt ervoor dat de film nooit saai is. De psychologische connecties worden op een interessante en makkelijk te volgen manier in beeld gebracht. Heel knap dat Flanagan deze horde weet te nemen en de personages altijd centraal stelt. Op een gegeven wint de film je voor zich. Het laatste uur voelt het alsof de film dan eindelijk echt lost komt. Danny en Abra (sterke rol van Curran uit het niets) vormen echt een leuk duo, en Ferguson valt enorm op als de antagonist.

Zij is ook wel echt het hoogtepunt van het wat stroevere eerste deel van de film. Je vraagt je wel af of die hele sekte nou echt nodig was geweest. Vooral ook omdat ze eigenlijk allemaal in een scène worden uitgeroeid. Ze hadden er net zo goed niet kunnen zijn. Vond het ook een wat rare mentale stap voor Dan en Billy om ze dan allemaal neer te schieten. Een vuurgevecht voelt ook wat misplaatst in een film als deze.

Niet dat Doctor Sleep nou echt een heel typische horrorfilm is. In geval niet een die echt eng is op een donker huis vol griezelige geluiden en verschijningen soort van manier. Het draait meer om sfeer en verontrustende losse scènes en momentjes. Het slotstuk in het Overlook Hotel is nog wel een mooie (maar onnodige) ode aan Kubricks The Shining. Had op zich wel wat meer verwacht van Rose haar krachten, maar verder is het einde een prima afsluiting, zeker ook in emotioneel opzicht. Al die opnieuw gecaste personages vond ik trouwens maar zelden echt op de originele acteurs lijken, maar er was ook geen andere oplossing. Een ruime 3.0*.

Ik ga hier even de ervaring van mij delen en daarop is mijn 5 ster gebaseerd:

ik heb op mijn zesde the shining voor het eerst gezien, daarna heb ik de twee jaar erna hem nog 4 keer gezien. The shining is op misschien Thor Ragnarok de beste film die ik ooit heb gezien, en ik heb er zo'n 180-200 gezien. Verder moet ik zeggen dat 90 film daarvan in het horror genre horen, dus als ik zeg dat the shining fantastisch was is hij dat ook gewoon. Na tien jaar wachten kwam ik de trailer van doctor sleep tegen, deze is nog steeds geweldig. Ik heb de film zo hoog ingeschat, zo lang gewacht en nu met ik zeggen dat ik de film super goed vind, zelfs beter dan the shining. Dit na alle oppeppers is onvoorstelbaar. Dit kan ook zijn omdat ik allebij de films als kind of adolescent heb gezien, terwijl de meeste juist doctor sleep in hun veertigers hebben gezien.
Ik durf te wedden dat als de algemene leeftijd van de mensen die deze film hebben gezien omlaag was gegaan, dat de film minimaal 4,5 sterren was beoordeeld. Ik moet wel zeggen dat de ambiance, met daarbij de belichting en audio de film zo goed had gemaakt. Ferguson is wel echt geweldig en nu is er wel een crush op haar karakter gekomen van mijn kant. Het enigste waar deze film mij heeft teleurgesteld is dat hij voor een te korte tijd in de bioscoop draaide, waardoor ik hem maar twee keer heb gezien.

Ik heb zin om de drie uur versie te zien.

Heb net de directors cut van 3 uur en 5 minuten bekeken.
Lange zit maar wat mooi om veel scenes van toen opnieuw te zien.
Aan het eind van de film zat nog een kleine making of met de regiseur en Stephen King.

Zeer goede film , maar 1 ding verknoeide het voor mij een beetje op het einde en dat was de vervangingsacteur voor Jack Nicholson , die haalt je zo weer naar de realiteit.

Hadden ze daar de echte (mits wat digitaal bijwerken) gebruikt dan had dat ook een fantastische scène geweest , nu klopt het gevoel gewoon niet (stem , look etc).

Duurt 3 uur maar die vliegen zo voorbij want je kijkt niet naar je horloge !

avatar van Left4Dead
It's not done with me.

Flanagan heeft best prima prenten gemaakt, was een beetje bang dat hij teveel hooi had genomen bij het aannemen van dit project. Het is nogal wat om een vervolg te maken op een film die alom geprezen wordt, je moet wel even stevig in je schoenen staan. Met de begintune weet je meteen weer beelden op te roepen van het verlaten en afgelegen hotel, de maniakale gezichtsuitdrukking van Nicholson en de waanideeën waaraan pappa leed die prachtig in beeld zijn gebracht. Je zult dit maar als voorbeeld hebben bij een vervolg. Zou Flanagan slapeloze nachten hebben gehad en bijna net zo maniakaal zijn geweest als pappa Torrance destijds?........... Ik hoop het niet voor hem en zijn dierbaren.

Heb mij voor het bekijken van deze film niet ingelezen en de recensies overal ook voorbij laten gaan. Ik wilde dit in het geheel helemaal zelf ervaren zonder voorkennis. Meteen zien we beelden die Danny terugbrengt in gedachten na die vreselijke gebeurtenissen in de winter waarin zijn vader compleet doordraait. Danny (Doc) heeft een speciale gave, the shining, inmiddels is hij volwassen en helaas heeft McGregor de rol gekregen voor deze personage. Het moge daarmee je duidelijk zijn dat ik geen fan ben van de acteur. Danny heeft het zeker niet gemakkelijk met zijn verleden en het verwerken ervan, zijn leven is een kleine puinhoop te noemen.

Het begint i.i.g. wel heerlijk creepy, zo hoort dat, meteen van start. Een kleine uitleg en terugblik schijnt nodig te zijn voordat het nieuwe verhaal zich wil laten vertellen, tja was dat nu wel allemaal nodig? De soundtrack is heerlijk en klassiek, de regie ook en simpelweg goed te noemen. En met die twee gegevens alleen al wordt je meteen het verhaal ingezogen. De cast staat haar mannetje, het script ietwat traag maar volstaat.

Nou overdonderd ben ik zeker niet, maar slecht is de prent ook weer niet. Het is allemaal netjes afgeleverd en voor een King-verfilming moet ik zeggen dat het er prima uitziet. Zoveel verfilmingen van zijn verhalen vind ik namelijk niet om aan te gluren.
Het had wat meer tempo mogen hebben, niet dat het verschrikkelijk stoort maar het deed soms wat stroperig aan. Toch keek de film prima weg en kon Flanagan mijn concentratie redelijk moeiteloos pakken en houden. Ewan doet het zelfs aardig als Danny, dat viel me echt mee, Ferguson is een mooie zwoele verschijning en ben best wel onder de indruk van haar acteerwerk.

Minutieus is het verhaal uiteengezet, dat heeft zowel een positieve als een ietwat minder positieve uitwerking. Maar het is een netjes eindproduct geworden. Men heeft er gelukkig een eigen invalshoek genomen t.o.v. het verhaal in het hotel, en dat siert het. Dit keer is men diep ingegaan op het verhaal dat Jack verteld aan zijn gezin op de weg naar het Overlook hotel in The Shining. Payback time voor Danny, hulp is daar in de vorm van Avra, een tiener die ook over Danny's gave beschikt. Natuurlijk is de finale in het oude en inmiddels vervallen hotel

Tja een 3,5** een 7,5/10 vind ik het wel waard, niet meer en niet minder. Tis wel een hele zit geworden zeg.

avatar van Vilmkritikus
Leuk vervolg op The Shining klein smetje vond ik de vervangingsacteur van Jack Nicholson maar verder een prima film.

avatar van Grindhouse62
Carrie, The Mist, Sometimes They come back, The Shinning, Rose Red en ik voeg daar Doctor Sleeper aan toe. Stuk voor stuk prima Stephen King verfilmingen. Voor de rest is het grotendeels bagger wat er van van hem verfilmd is. Doctor Sleeper was met zijn 3 uur zo om en heb mij vanavond prima met deze film vermaakt. Ik vond de film sfeervol, redelijk spannend en prima in beeld gebracht. Mooie locaties en prima special effecten.

avatar van schumacher
Wat een rare film toch?
Was die slecht? Niet echt , maar ik vond die ook niet zo top zoals anderen hier posten.
Zeker in het begin duurde het toch wel eer ik wat mee was, ik lees geen boeken dus ik moet maar afgaan op wat ik dan zie. Derna was het wel beter maar nog kon het me niet volledig boeien en overtuigen. Ik heb toch wat momentjes gehad die mijn aandacht verslapten.
3 uren vond ik ook te lang, mijn goesting om verder te kijken verslapte, toch uitgekeken.

Mjah, voor mij middelmaat filmpke.

avatar van extremezz
Mooie film die niet veel langer mocht duren, Ferguson is cool als gestoord wijf en het verhaal is lekker niet voorspelbaar:) Aanrader

Heb genoten van deze film en hij kon me niet lang genoeg duren!

4**

avatar van IH88
“You need to listen to me. The world's a hungry place. A dark place. I've only met two or three people like us. They died. When I was a kid, I bumped into these things. I don't know about magic. I, I always called it "the shining."

Sfeervolle horrorfilm. Ik heb de Director’s Cut van ruim drie uur gezien, en het is knap dat Flanagan het ook de gehele speelduur interessant weet te houden om naar te kijken. Flanagan weet er altijd wel een beklemmend en sfeervol geheel van te maken, en ook audiovisueel is Doctor Sleep een genot om naar te kijken.

Het acteerwerk van McGregor, Ferguson, de jonge Curran en alle andere acteurs is ook uitstekend. Het grootste minpunt van Doctor Sleep is dat de scenes met Abra (Curran) en Rose The Hat (Ferguson) zeer interessant zijn, maar alles met Danny Torrance stelt teleur en wordt op een gegeven moment langdradig. Daar staat tegenover dat Doctor Sleep nergens als een overbodige sequel van The Shining aanvoelt, en het laatste gedeelte in het Overlook Hotel voelt zelfs een beetje als thuiskomen.

avatar van Deep Dreams
Ik vind dit zeker geen slechte film. Ondanks lange speelduur verveelt dit nooit. Constant spanning. Doet me een beetje aan rose red denken..... ook een film van Stephen King die ook 3u duurde maar nooit verveelde. Voor de liefhebbers rose red is ook eens een film om te bekijken!!! Wel al een paar jaar oud maar zeker de moeite waard!!

avatar van AniSter
Ik vond 'The Shining' destijds erg goed. Ondanks dat het bij vervolgfilms vaak mis gaat, evenaarde 'Doctor Sleep' zeker voor mij de film waarvan ik in 1980 de première heb gezien. Erg goed in deze vervolgfilm waren de zeer bekende elementen uit de film van 'meester' Kubrick. Wat minder vond ik de titel van de film en de scene aan de bar op het einde van de film, wat al door meerdere forumleden is aangegeven. Daar hadden ze met de huidige technieken meer van kunnen maken. Al met al geen minuut verveeld met de director's cut. Die 3 uur zijn omgevlogen.

Film die uiteindelijk nergens kan tippen aan de originele "The Shining" begin jaren 80. Enkel de laatste 40 minuten in het hotel waar het eigenlijk begon. Jammer ook dat er niet een gastrol is weggelegd voor Nicholson in die laatste 40 minuten. Voor de rest een aardige horrorfilm die lekker wegkijkt zonder te imponeren. 3*/3.5*

avatar van AC1
AC1
Variatie op de vampierfilm. 5/10

avatar van knusse stoel
Geweldig, dit hadden wij niet verwacht!
Mike Flanagan maakt zijn naam als regisseur hiermee waar!
De films die vaak worden gemaakt naar aanleiding van de boeken van de schrijver Stephen King, maken van de boeken helaas vaak een slap aftreksel. Soms heb je het idee dat de regisseur heeft gedacht dat hij mee kon liften op het succes van het boek en zelf niet veel meer hoeft te doen. Resultaat: "rommelige en slordige" films!
Gelukkig niet allemaal, er zijn echte griezelige pareltjes bij zoals "Carrie", "The Shawshank Redemption", "The Green Mile" en "The Mist".
En vanaf 2019 kan "Doctor Sleep" ook in dit rijtje van successen! Sommigen hadden moeite met het feit dat Jack Nickolson (een van onze favoriete acteurs) niet te zien was in de stukken van vroeger waar hij een rol speelde, zelf vonden wij dit geen probleem want degene die nu de t rol speelde was goed. Dat geldt ook voor sommige andere rolletjes.
We hebben de "director's cut" gezien (180 Min) en deze zit was prima te doen, de film boeit vrijwel van begin tot het einde!
Voor liefhebbers van de griezelfilm is "Doctor Sleep" een must!
Onze waardering is een 8+!

Deze Horror film is natuurlijk het vervolg (na bijna 40 jaar) op Stanley Kubrick's horrorklassieker "The Shining (1980)", die hij baseerde op de gelijknamige roman van Stephen King.

De volwassen en inmiddels aan alcohol verslaafde driewielkleuter Dan (Ewan McGregor) uit het origineel, moet in dit vervolg zijn betere ik zien te vinden voor hij de paranormaal hoogbegaafde tiener Abra (Kyliegh Curran), dat net als Danny beschikt over "The Shining", te hulp kan schieten. Die staat namelijk op het menu van een bende, te weten de "True Knot cult", rondtrekkende zielenslurpers / vampieren (voeden zich met het levenselixer van stervende mensen, om zo zichzelf in leven te houden en ook om mooi en jong te blijven), onder leiding van Rose The Hat (Rebecca Ferguson met een mal goochellaarshoedje).

Er zijn weinig horrorfilms met zo'n enorme reputatie als "The Shining". Stanley Kubricks iconische Stephen King-verfilming is nog altijd een top voorbeeld van een horrorfilm die onder je huid gaat zitten. Het is dus geen titel waar je zomaar een vervolg op maakt. Toch doet horrorregisseur Mike Flanagan (maakte tot nu toe alleen maar matige tot redelijke Horror films, zoals o.a "Oculus (2013)", "Before I Wake (2016)" en "Gerald's Game (2017)") een dappere poging, waarbij hij rekening houdt met het werk van Stanley Kubrick. Gelukkig probeert hij nooit te tippen aan de originele film, maar hij maakt wel dankbaar gebruik van de stijlelementen uit "The Shining".

Zo zien en horen we echo's van eerdere gebeurtenissen (zo zien en horen we o.a. kleuter Danny weer op zijn driewieler die over het bonte tapijt van de hotelgangen scheurt, de enge naakte dode vrouw die uit bad stapt, het ijzige doolhof, de geestentweeling, de blik door een met een bijl doorkliefde deur, "Redrum", de bar in "The Gold Room", de typemachine, de stookruimte en de liters bloed die uit de lift en over de plinten klotsen), oftewel geënsceneerde flashbackscènes waarin nieuwe acteurs (o.a. Alex Essoe als Wendy Torrance, Carl Lumbly als Dick Hallorann en Roger Dale Floyd als de jonge Danny) met wisselend succes de personages uit het origineel nadoen, en daarmee komt "Doctor Sleep" soms verrassend dichtbij het verontrustende effect van het origineel.

"Doctor Sleep" besteed zijn lange speelduur verstandig aan het uitdiepen van de mythologie achter "The Shining" en de karakterontwikkeling van de inmiddels volwassen Dan (je ziet overigens ook nog een aantal keren de jonge Danny) en vooral wanneer hij zijn verleden en de erfenis van zijn vader (dit keer gespeeld door Henry Thomas, die ik best goed vond lijken op Jack Nicholson) eindelijk onder ogen ziet. Ook de goedkope jumpscares (die er normaal alleen zijn om je snel te laten schrikken), zijn hier nergens te bekennen. Verontrustende muziek, strak camerawerk en choquerende gebeurtenissen komen hiervoor in de plaats en voeden het angstaanjagende gevoel dat de film tot het einde (wat zich weer afspeelt in het fraaie en tevens enge "Overlook Hotel" in de besneeuwde bergen van Colorado) weet vast te houden.

Echter het subplot over een bende zielenslurpers voelt aan als iets uit een goedkope B-film. Deze plotlijnen komen uiteindelijk wel samen, maar dat resulteert niet in één bevredigend geheel, waardoor Doctor Sleep, ondanks alle spanning, niet echt blijft spoken zoals dat bij "The Shining" wel het geval was. "The Shinning" profiteerde natuurlijk ook maximaal van de beklemmende setting in een afgelegen verlaten hotel en de spaarzame personages, maar de grootse opzet van dit vervolg met een subplot staat een benauwend sfeertje echter in de weg.

Naast een degelijk acterende Ewan McGregor maakt de Zweedse Rebecca Ferguson best indruk in haar rol van een bezweerster en geestelijk leider die alles en iedereen naar haar hand wil zetten voor eigen gewin en onsterfelijkheid en ook de jonge Kyliegh Curran maakt best indruk als de tiener Abra Stone, die zich niet gek laat maken door Rose The Hat en die uiteindelijk in Dan een onverwoestbare vriend weet te vinden. En verder vond ik Zahn McClarnon (als Crow Daddy) en Emily Alyn Lind (als Snakebite Andi) het best verdienstelijk doen als hulpjes (met bepaalde gaven) die deel uitmaken van de "True Knot cult" bende (vermoorden o.a. een jong meisje en een jonge talentvolle honkbalspeler op gruwelijke wijze).

"Doctor Sleep" is qua filmduur een lange zit met bijna drie uren (althans als je de "director's cut" bekijkt, zoals ik heb gedaan), ik heb het dan ook verspreidt over twee dagen, maar laat je hierdoor zeker niet afschrikken. Want horrorregisseur Mike Flanagan zet binnen deze tijd een magisch duistere horrorfilm neer, waarin liefhebbers van Stephen King veel herkenning in zullen vinden. "The Shining" zal het zeker niet overtreffen (zal ook nooit gaan gebeuren), maar "Doctor Sleep" kan zich zeker rekenen tot één van de meer geslaagde verfilmingen van Stephen King.

avatar van umbra
Heb de director's cut van 3u gekeken en dat was bij deze film zeker geen nadeel. Eigenlijk werd ik redelijk snel mee opgezogen in de film, het verhaal, de sfeer. Ik ben fan van 'The Shining' en ofcourse is dit er een duidelijk verlengstuk op, maar een meer dan volwaardig, die sterk staat op zichzelf. En dat was mijn grootste schrik, dat deze met z'n voorganger in gedachten, veel te pover zou uitdraaien, het tegendeel is waar. Ook één voor één sterke acteerprestaties. Btw, zou zulke films nooit in een volle cinemazaal willen zien, allé dat geld eigenlijk vr de meeste films, maar nog meer voor dergelijke films, ten eerste, wil ik steeds de director's cut zien en niet de ingekorte bioscoopversie en ten tweede, ik weet dat dergelijke films voor vele mainstream bioscoopgangers en "horror" fans als saai zullen gezien worden. Voor mij een dikke 8, misschien wel een 9/10.

Op zich een goeie film. Ondanks zijn duur, blijft hij toch wel boeien. Veel magie en leuk in elkaar gezet. Alleen dat Shining begreep ik niet helemaal. Ik heb een hele andere Shining gezien. Met Wespen en een ontploffende ketel. De man heette wel Jack Torrence, maar was geen Jack Nicholson.