Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)

Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker

Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door J.J. Abrams
met Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill

Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.

• vanaf 4 april te koop op dvd, vanaf vrijdag 24 april op blu-ray

Teaser

avatar van Noodless
Mooie afsluiter van de derde trilogie die niks nieuws brengt, maar gelukkig dankzij een paar fijne plotontwikkelingen ( daarbij een verrassende wending rondom wie Rey nu eigenlijk is ) en de relatie Ben / Rey boeiend blijft tot het einde. Op een bepaald moment ben je benieuwd welke richting de regisseur uiteindelijk gaat kiezen. Echt verrassend is de uitwerking van het slot wel niet. Het zou toch een rare keuze zijn geweest indien de regisseur voor de verrassende kus een wat melig slot zou toevoegen. Op zich wel leuk, maar dat zou toch heel tegenstrijdig zijn met heel de opzet van deze trilogie. De actiescènes en de sets zien er natuurlijk weer geweldig uit. Natuurlijk zie je ook heel wat minpunten die een betere uitwerking hadden verdiend zoals de nieuwe robot, de nostalgische verwijzingen naar andere delen, bepaalde personages die meer aandacht verdienen en sommigen beter achterwege hadden kunnen laten....maar ach bij dit soort films kun je gemakkelijk kritiek spuien want er is dan ook zoveel te zien. Leuk entertainment die je zeker in de bioscoop moet zien. Een mooie afsluiter. 8/10

avatar van mjk87
Fuck Rian Johnson, denk ik. En moet Disney gedacht hebben. Die hele Last Jedi lijkt soort van vergeten en men maakt er een soort Greatest Hits van in deze film om de fans maar te behagen (en de Box Office enigszins te redden). Feitelijk is dit niet de beste film, met een enkele deus-ex-machina te veel en op emotioneel niveau vrij vlak, dit is echt een heel glad dingetje. Maar moet dat? Een nieuwe Empire krijgen we toch niet.

Uiteindelijk is dit een mislukte trilogie die volledig onnodig was qua verhaal. En het voelt een stuk minder als Star Wars vooral. Ik denk dat men nog wel met een bepaald idee is begonnen maar de mislukte merchandisering van de nieuwe kleurloze helden (wie wil er met een Rey-pop spelen?), de receptie van The Last Jedi (waar Johnson ineens de hele wereld wilde hervormen) en de dood van Fischer legden roet in het eten. Uiteindelijk moet nu maar Palpatine van stal worden gehaald en eerlijk gezegd, dat pakt nog goed uit ook vooral doordat McDiarmid weer lekker los mag gaan. Al had met zijn rol best nog meer mee gedaan kunnen worden. Maar had men echt van tevoren bedacht dat Rey zijn kleindochter is, of viel The Last Jedi niet zo goed?

Mislukte trilogie of niet: dat neemt niet weg dat ik me met deze film wel gewoon weer prima vermaakt heb, net als The Force Awakens. Abrams is gewoon een vakman en behoudens een heel kleine lens flare doet hij wat ik van een regisseur in zo'n franchise verwacht: niets eigens erin stoppen maar gewoon een fatsoenlijke en genietbare film afleveren. Met veel flair en schwung wordt dit verhaal verteld en die 140 minuten gaan opmerkelijk makkelijk voorbij. Je hoeft je als kijker geen moment te vervelen en als popcornvermaak telt dit gewoon. Ook qua sfeer en aankleding prima en de CGI is overtuigend.

Dan is het eindgevecht wel wat afgeraffeld, de lightsabergevechten net als in de hele trilogie erg matig en weer geen Coruscant het is knap dat men een redelijk bevredigend einde heeft gemaakt na dat gedrocht van Johnson. 3,5*.

p.s. Die laatste zin zie je echt van kilometers afkomen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Vrij veel gezien de reactie van Disney. Veel mensen bepalen toch hun mening op basis van de eerste indrukken. En een lage score zorgt er toch voor dat mensen minder haast maken of afhaken.

Het is in ieder geval zeer opmerkelijk. Je kunt nog steeds niet stemmen...

Man, de halve wereld gaat binnen een week naar deze film toe, al geven alle reviews de film een 1.

Ik heb ook niet veel met het bedrijf Disney, maar jouw kritiek op Disney is vrij belachelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
mjk87 schreef:
wie wil er met een Rey-pop spelen?

Ik wil best met Rey spelen

Mooie afsluiter, ik blijf het eerste deel wel het beste vinden.
De verhaallijn had voor mij wel ‘ simpeler ‘ gemogen. Vond het nu een beetje ‘ to much ‘.

avatar van predator
mjk87 schreef:

p.s. Die laatste zin zie je echt van kilometers afkomen.

Mislukte merchandise slaat nergens. Kylo Ren wordt megagoed verkocht bij kinderen. En de Legosets zijn ook erg populair.

Gii
Ik vond hem echt slecht...
Tenenkrommende Hollywood sentiment met slechte typische acteurs.
Zonde van de tijd en het geld. Kan zich meten met de zoveelste Michael Bay Transformerfilms.
De beste star wars film waren de 3 oudste, daar is iedereen ook fan van.
Ik heb wel een heerlijk dutje kunnen doen tijdens de film en hoopte op het einde dat de Sith zouden winnen...

predator schreef:

Mislukte Merchandise ja. Dat hele centrale trio is toch armoeiig? Waarom denk je dat men steeds de oude helden van stal haalt? Deel 7 draaide op Ford, deel 8 moest het van Luke hebben (en die kwam maar niet van zijn eiland af) en nu weer onze vriend Palpatine en een klein rolletje voor Billy Dee Williams.

Maar als je cijfers hebt laat ik me graag overtuigen.

2 opmerkingen nog:

1: Ik zag de film in zalig 2D vandaag in een vrijwel lege zaal. Kan me indenken dat de 3D wel erg duister wordt op sommige momenten. In de 2D-versie was het op momenten al aardig donker.

2: Welke flapdrol van een ondertitelaar vertaalt R2 als Artoo en 3PO als Threepio (of zoiets)?

avatar van Grsbk
Warning schreef:

Wat is je stem?

Ik heb nu 1* gegeven. Dat zal bij een herziening wel iets omhoog gaan, maar door de teleurstelling kan ik met goed fatsoen geen hogere stem geven.

avatar van Vdk_Movie
Star Wars onwaardig, stop maar met uitmelken.

avatar van jacobine_rodijk
mjk87 schreef:

Weet niet of je een Star Wars geek moet zijn om dit te weten maar Lucas gebruikte deze namen voluit om de droids te beschrijven in de originele scripts, beginnende met ‘A New Hope.’ Dus het is niet zomaar uit de lucht geplukt, ter info.

avatar van mjk87
Als dat echt zo is houd ik mijn mond, maar ik heb dit nog serieus nooit gezien. En heb aardig wat Star Wars-boeken ook gelezen en veel info ervan in huis.

Abrams blijft helaas een ruggengraatloze regisseur zonder eigen stem, maar misschien wel de juiste man op de juiste plek gezien de schijnbaar extreem conservatieve SW fans die hysterisch worden bij het geringste toonverschil. Ik dacht dat het onmogelijk was om nóg meer wanhopige fanservice in een film te steken dan bij Solo, maar deze film bewijst mijn ongelijk.

Op een bepaald moment krijgt een personage gewoon bijna letterlijk fanservice van iemand anders. Chewbacca die plots toch zijn A New Hope medaille krijgt. Zo hard smeken om goedkeuring van de hardcore fans, tegen het pathetische aan.

avatar van Macmanus
Slechtste Star Wars ooit.

Het laatste deel is er dan eindelijk. Eentje voor de die hard kritiekloze fan. Het is een overvolle film met geen enkele noemenswaardige scene. Het tempo lijkt er wel even in te zitten als de film begint. Meteen komt een bekende kop terug, hopen dat de fans helemaal blij zijn. Om daarna te verzanden in allerlei subplotjes. Waar geen enkele beat echt lijkt te kloppen. Daartussen krijgen we nog allerlei mensen in beeld die uit de oude reeks kwamen. Dacht je eindelijk van sommige af te zijn krijgen ze nog screentime. Het is zelfs voor Disney begrippen allemaal erg on the nose. De actie is weer van een niveautje erbarmelijk. Het ligt weer niet aan de CGI afdeling maar puur aan een visuele regisseur die totaal afwezig is. Word vooral duidelijk wanneer het groepje bad-guys dat je steeds ergens in beeld ziet staan, eindelijk in gevecht komen met Kylo, ze lijken best sterk te zijn en allen hun eigen wapen te hebben. Dat komt het gevecht. Als Kylo zijn light saber heeft is iedereen in 1 keer dood. Het is zo een volle film waardoor bepaalde in potentie WOW momenten totaal niet worden benut. De film zit vol met dit soort missers en dat allemaal om de fans te pleasen met een vervelend soap plotje.

Allerslechtste was nog de set-up naar een spin-off op het eind met het donkere meisje. Nee het uitmelken is nog lang niet klaar.

2 sterren.

avatar van Shadowed
Ligt het aan mij of heeft IMDb het gemiddelde weggehaald?

Heb genoten van de film, al had ik het zelf anders geproduceerd met een extra kwartier meer film.

7,7/10

Die set-up was inderdaad Too Much.
Macmanus schreef:
Slechtste Star Wars ooit.

2 sterren.

avatar van grid8400
Net terug uit de IMAX en genoten. New hope als klein jochie gezien met mijn ouders in de Tuschinski en alle andere delen ook. Persoonlijk vond ik dit een waardige afsluiter. Die nieuwe “helden” halen het natuurlijk niet bij de oude garde, maar er zat genoeg in om de oude vibe een beetje te voelen. Wat mij betreft een dikke 4* grote minpunten de rol van Rose en de speech van Poe, en het wel erg schreeuwerig druk gedoe in het begin.

avatar van Psycho-M
Gisteren gezien in fijne 2D.
En na er een nachtje over geslapen te hebben, vind ik het toch een prima afsluiter van de Skywalker Saga.
Het is overigens ook goed dat die nu voorbij is.
De 2 uur gingen razendsnel voorbij, maar dat komt gedeeltelijk omdat het ook bomvol zit met verhaallijntjes die afgewikkeld moeten worden, wat fanservice, oude bekenden en echte crowdpleasers.

Er zijn al de nodige ergerlijke zaken aangehaald en die er voor mij bovenuit staken waren
1. Chewie zijn moment met de medaille
2. De kus tussen Rey en Ben
3. De overduidelijke set-up naar een spin-off
4. Het lightsaber gevecht tussen Ben en de Knights of Ren (wat een aanfluiting)
5. het kijk-wij-zijn-sterke-vrouwen momentje

En toch heb ik me prima vermaakt.
En die nieuwe droid is toch ook weer een geinig droidje.

avatar van horizons

Lijkt me op IMDB user rating nogal duidelijk welke leeftijdsgroep de 1'en zit uit te delen. Veelzeggend natuurlijk. lollol

avatar van merrin
Het is een ok film, die volledig in de lijn ligt van wat JJ had begonnen. Ja het is voorspelbaar, net zo voorspelbaar als de haat-campagne die nu zal volgen omdat de film eigenlijk net dat deed waar het publiek om vroeg. Wat mij opvalt is dat de meeste kritiek op deze film volledig samenvalt met de kritiek op^The Last Jedi.
Subplots die tot niets leiden, bedoel je zoals Canto Bight? Personages die niet worden uitgewerkt, bedoel je zoals Snoke? Weinig memorabele scènes, bedoel je zoals Skywalker die aan een tiet melk zuigt? En Rotten Tomatoes geeft deze film maar 57%, bedoel je dat Rotten Tomatoes een referentie is voor wat uiteindelijk goed is (cf. Joker, Captain Marvel, ...)

Haters gonna hate, dus mijn advies, ga de film zelf gaan bekijken en maak je eigen conclusies.

merrin schreef:

Dat vind ik altijd zo flauw. Als er een slechte film gemaakt wordt en mensen hebben kritiek is het altijd haters gonna hate en ligt het niet aan de film maar aan de mensen.

Gezien de reviews ga ik hier zeker geen bioscoopkaartje voor aanschaffen. Je weet vooraf al dat Disney het genre zover mogelijk uit probeert te melken om zo hoog mogelijk in de box office te scoren.

Het kan ook haast niet, binnen een jaar en dan ieder jaar weer een kwalitatief goede Star Wars film afleveren. Je weet dat het een rush job wordt.

Eerste helft van TFA was geweldig, daarna heeft Disney heel Star Wars verneukt. Het gaat een beetje de Terminator franchise achteraan op deze manier. Binnenkort maar weer eens de originele trilogie opzetten en een marathon houden, toen het nog allemaal geweldig was.

Ik had nog hoop op de Mandalorian maar ik lees dat ze die nu ook aan het verkrachten zijn.

avatar van IH88
martijnk schreef:

Waarom ga je niet eerst naar een film/serie kijken voordat je je eigen mening vormt. Of heb je geen eigen mening? Aflevering 7 van de Mandalorian is fantastisch, maar dat zal jij nooit te weten komen omdat je ergens hebt gelezen dat de serie wordt verkracht. Ook al heeft RoS (of iedere andere film) een 1% op Rotten Tomatoes, dan nog kan de film voor jou de juiste snaar raken.

Als ik op date ga met een mooie vrouw maar haar ex begint opeens op facebook allemaal verschrikkelijke dingen over haar te schrijven, dan ga ik toch niet opeens de date afblazen. Nee, ik wil zelf die mooie vrouw leren kennen. Star Wars is hier de mooie vrouw uiteraard .

avatar van stephano2
Star Wars: The Rise of Skywalker
Na het vermakelijke ‘The Force Awakens’ en het wanstaltige ‘The Last Jedi’ zijn we beland bij het slot van de 'Disney'trilogie en het einde de Skywalker Saga in zijn geheel.

De film begint zeer vermakelijk, maar stort na een half uur volledig als een kaartenhuis in elkaar. Je kan merken dat alles wat in de film gebeurt bedacht is na het wanproduct dat Rian Johnson op de markt heeft gebracht. De film negeert The Last Jedi bijna volledig. De film springt van hak op de tak. De onthulling dat Rey de kleindochter van Emperor Palpatine is slaat nergens op en dit is gewoon op het laatste moment bedacht. De hele trilogie voelt aan alsof er twee kapiteins (Kapitein Abrams en Kapitein Johnson) aan het roer van een Star Destroyer staan en deze genadeloos hard laten crashen in de Death Star.

De lightsaber battles zijn saai en totaal niet spannend of meeslepend zoals in de eerdere films wel het geval is. Rey als protagonist werkt helaas nog steeds niet gezien zij een verschrikkelijke character-arc heeft gehad in de vorige film. Dat geldt overigens voor alle personages in de vorige film, hierdoor werken de nieuw personages niet goed en mist de verbondenheid.

Het slot van de film is vergezocht en een plothole. Palpatine wil dat Rey hem doodt zodat zij superkrachtig wordt, terwijl Snoke wat een creatie van Palpatine bleek te zijn Rey wilde doden. De Knights of Ren stelden ook niets voor.

De laatste scene van de film is tenenkrommend en voelde geforceerd.

2.5* voor de score van John Williams en een paar kleine nostalgische momenten.

IH88 schreef:

Mandalorian blijf ik zeker kijken, er zijn wel vaker slechte episodes bij elke serie maar het voordeel is dat je de week erop alweer een nieuwe hebt.

Maar bioscoop kost me 2 kaartjes van minimaal 13 euro, en dan nog 20 euro aan drank popcorn etc dus je bent al snel 50 euro kwijt.

avatar van horizons
Die drank en popcorn zijn luxe en geen vereiste.

En kijk die demographic op imdb. Daar zitten de meeste '1' stemmers in de leeftijdscategorie onder de 18 van het mannelijke geslacht. Waarschijnlijk type YouTube schreeuwers.

De mediaan is een 7 dus niets mis mee. De ene vind het beter de ander wat minder.

avatar van sierrra
martijnk schreef:

The Mandalorian is Star Wars zoals Star Wars hoort te zijn. Daar wordt niks in verkracht. Waar heb je dit gelezen?

avatar van IH88
martijnk schreef:

Daar geef ik je gelijk in hoor. Het is wel een uitje en kost geld, en als je TFA en TLJ bagger vindt is de kans groot dat je RoS ook niet kan waarderen. Dan is 50 euro (ik neem mijn eten en bier altijd zelf mee ) wel veel geld. Overigens moet je aflevering 7 kijken. Baby Yoda 'force chokes' Cara Dune bijna en kan opeens wonden helen. Dat is een 'force power' die we tot nu toe alleen nog zagen in de stripboeken en de EU. Heel tof om het nu in live action te zien.

Nou ik wacht wel tot TRoS op Netflix staat of elders te streamen valt. En wat betreft The Mandalorian ik vind deze serie nog steeds een topper. Kijk nu al uit naar seizoen 2.