Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (2019)
Genre: Sciencefiction / Fantasy
Speelduur: 141 minuten
Alternatieve titel: Star Wars: The Rise of Skywalker
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: J.J. Abrams
Met onder meer: Daisy Ridley, Adam Driver en Mark Hamill
IMDb beoordeling:
6,3 (535.637)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 december 2019
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Vandaag om 20:15 uur op PRO 7
Morgen om 22:30 uur op PRO 7
Plot Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker
"Every generation has a legend"
Een jaar na de gebeurtenissen uit 'The Last Jedi' vindt voor een laatste keer de confrontatie tussen het verzet en de First Order plaats. Wie komt er als overwinnaar uit de bus? Naast de strijd moeten Rey en consorten ook hun persoonlijke demonen en verleden onder ogen zien. Terwijl het conflict tussen de Jedi en de Sith zijn hoogtepunt bereikt, mengen ook oude bekenden zich in de strijd.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,3 / 535637)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
General Leia Organa
Luke Skywalker
Rey
Kylo Ren / Ben Solo
Finn
Poe Dameron
C-3PO
Jannah
General Hux
Allegiant General Pryde
Video's en trailers
Reviews & comments
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Jens van Eijk Oké man. Jij bent niet tevreden over de nieuwe films, ik wel. Ik neem YouTube gekkies niet serieus, jij blijkbaar wel. Ik kan toegeven dat Kennedy slechte beslissingen heeft genomen, maar ook goede. Jij ziet blijkbaar alleen maar de "duivel". Jij ziet een feministische politieke agenda, ik zie een SW trilogie met een vrouwelijke force user en een zwarte stormtrooper (en de wereld is nog niet vergaan!). Jij ziet Rey als een Mary Sue, ik niet. We verschillen van mening, dat kan.
Op YouTube zit gewoon een groot gedeelte van de audience dus waarom zijn dat “gekkies”? Omdat dat zeker niet in jouw straatje past, omdat zij enorm veel terechte kritiek leveren waar jij het dan niet mee eens bent?
Klopt Kathleen Kennedy is in mijn ogen “de duivel” vreselijke vrouw vind ik het. Weinig goed gedaan vind ik zal vast wel een aantal goede dingen hebben gedaan maar dat weegt niet op tegen de negatieve dingen.
we verschillen inderdaad van mening. Ik vind het echt een bagger trilogy en dat is nog zacht uitgedrukt. Fijne avond verder
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
YouTube. Lekker representatief. Volgens YouTube zou Captain Marvel floppen door hun boycot
Volgens YouTube? Volgens een filmpje denk ik? Een filmpje representeert niet de gehele audience, en Captain Marvel is qua cijfers niet geflopt wel qua Audience score.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Volgens YouTube? Volgens een filmpje denk ik? Een filmpje representeert niet de gehele audience, en Captain Marvel is qua cijfers niet geflopt wel qua Audience score.
Ik gebruik YouTube in de zin van de hele subcultuur die bij elke film komt klagen over SJW's. Echt, dat zijn er niet zoveel als jij denkt. Geen idee verder wat je bedoelt met Audience score (Rotten Tomatoes of zo). TLJ krijgt op cinemascore gewoon een A.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
Volgens YouTube? Volgens een filmpje denk ik? Een filmpje representeert niet de gehele audience, en Captain Marvel is qua cijfers niet geflopt wel qua Audience score.
Een 3,13 op mm en 6,9 is niet hoog maar ook geen flop. IMDb cijfer zou je daarnaast mogen corrigeren op al die 1'en alleen maar omdat Brie niet aardig gevonden wordt.
En the mandalorian aflevering vier viel best tegen. 
De eerste drie waren niveau hoger.
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Ik gebruik YouTube in de zin van de hele subcultuur die bij elke film komt klagen over SJW's. Echt, dat zijn er niet zoveel als jij denkt. Geen idee verder wat je bedoelt met Audience score (Rotten Tomatoes of zo). TLJ krijgt op cinemascore gewoon een A.
Klopt, het frappante is dat toen de film nog in de bios draaide kritiek een stuk minder was van de audience. Maar toen de film eenmaal uit de bios was zag je in eens ontzettend veel kritiek (wat in mijn ogen terecht is) als je nu op Moviemeter of IMDb kijkt, zie je heel veel dezelfde soort kritieken en ook heel veel recensies met lage scores. Plus ik tel YouTube ook mee en niet de YouTubers zelf, maar de comments onder die desbetreffende video’s. Ik zie zelden mensen positief zijn over TFA laat staan over TLJ. Maar ja het zal wel het is uiteindelijk ook gewoon mijn mening. Ik vind het 10x niks en jij vind het blijkbaar wel goed.
horizons
-
- 5688 berichten
- 2406 stemmen
De comments bik YouTube is vaak weinig inhoudelijk. Veel geschreeuw weinig wol.
Overigens, Return of the Jedi werd helemaal niet goed ontvangen door de pers.
En Lucas tijdperk, voor Disney, wil ook zeggen: ewok films, Christmas special en de eerste twee prequel films. 
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Klopt, het frappante is dat toen de film nog in de bios draaide kritiek een stuk minder was van de audience. Maar toen de film eenmaal uit de bios was zag je in eens ontzettend veel kritiek (wat in mijn ogen terecht is) als je nu op Moviemeter of IMDb kijkt, zie je heel veel dezelfde soort kritieken en ook heel veel recensies met lage scores. Plus ik tel YouTube ook mee en niet de YouTubers zelf, maar de comments onder die desbetreffende video’s. Ik zie zelden mensen positief zijn over TFA laat staan over TLJ. Maar ja het zal wel het is uiteindelijk ook gewoon mijn mening. Ik vind het 10x niks en jij vind het blijkbaar wel goed.
Het gaat mij niet om wat jij van de film vindt (dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten) maar om wat je beweert over de mening van het grote publiek. Dat is veel groter dan de online kringen waarin jij je begeeft.
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Een 3,13 op mm en 6,9 is niet hoog maar ook geen flop. IMDb cijfer zou je daarnaast mogen corrigeren op al die 1'en alleen maar omdat Brie niet aardig gevonden wordt.
En the mandalorian aflevering vier viel best tegen. 
De eerste drie waren niveau hoger.
Juiste actrice of acteur is best belangrijk voor een film of serie, en Brie is nou eenmaal geen fan favorite voor veel mensen zelfs mijn vriendin vindt haar 10x niks. Buiten dat denk ik niet dat dat de enige reden is, er waren spraken van veel meer verschillende factoren. Audience zat op dat moment ook gewoon meer te wachten op een film van Black Widow dan van Captain Marvel. Ook omdat Captain Marvel überhaupt niet echt een character is waar mensen op zaten te wachten zijn dat ook dingen die meespeelde. Ze is gewoon een saaie character die eigenlijk veel te sterk is.
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Het gaat mij niet om wat jij van de film vindt (dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten) maar om wat je beweert over de mening van het grote publiek.
Ik denk dat ik wel spreek voor
50% van de audience, en nee dat komt niet zo even uit de losse pols, maar wat ik zie op YT onder video’s, MM en IMDb denk ik dat zeker 50% op dit moment niet tevreden is over de nieuwe Star Wars trilogy.
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
De comments bik YouTube is vaak weinig inhoudelijk. Veel geschreeuw weinig wol.
Overigens, Return of the Jedi werd helemaal niet goed ontvangen door de pers.
En Lucas tijdperk, voor Disney, wil ook zeggen: ewok films, Christmas special en de eerste twee prequel films.
Dat is gewoon echt onzin, Yt comments zijn niet allemaal inhoudelijk maar er zitten zeker wel heel veel inhoudelijke comments tussen, en buiten dat hoeft een comment niet perse inhoudelijk zijn. Als iemand vindt dat de film kut is dan is die voor hem kut, dat jij het er dan niet mee eens bent betekent niet dat hij zich inhoudelijk hoef te verantwoorden. Dus ook die comments tel ik gewoon mee want dat hoort simpel weg ook bij de audience.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Ik denk dat ik wel spreek voor
50% van de audience, en nee dat komt niet zo even uit de losse pols, maar wat ik zie op YT onder video’s, MM en IMDb denk ik dat zeker 50% op dit moment niet tevreden is over de nieuwe Star Wars trilogy.
Jouw subjectieve indruk is zo goed als de losse pols.
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
??
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Echt, er zijn veel meer mensen die Star Wars kijken dan mensen die Star Wars kijken en erover praten op internet. Nog even afgezien van je vermogen om een accuraat beeld te krijgen van wat er allemaal op internet wordt gezegd. Ga eens You Tube op en kijk eens een avondje Trailer Fan Reaction rise of skywalker.
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Ga eens You Tube op en kijk eens een avondje Trailer Fan Reaction rise of skywalker.
YouTube. Lekker representatief....
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Dat was dus het punt. Afgezien van het feit dat You Tube niet representatief is, is iemands indruk van wat er op YouTube gebeurt ook niet bijzonder betrouwbaar. Zo heeft de TLJ op MM 1063 stemmen met 3 sterren of hoger tegenover maar 270 stemmen lager dan 3. En dan moet Jens 50 procent van de audience voorstellen.
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Echt, er zijn veel meer mensen die Star Wars kijken dan mensen die Star Wars kijken en erover praten op internet. Nog even afgezien van je vermogen om een accuraat beeld te krijgen van wat er allemaal op internet wordt gezegd. Ga eens You Tube op en kijk eens een avondje Trailer Fan Reaction rise of skywalker.
Fan reactions is niet echt betrouwbaar, het is vaak een impulsieve reactie van emoties. Ik begrijp je punt en inderdaad er zijn zeker ook heel veel mensen die niet hun mening uitten op internet, maar laat ik het dan anders verwoorden. Ik denk dan dat zeker 50% van de internet audience niet tevreden is. Ik zie zoveel negativiteit rond om de sequel trilogy dat het me sterk lijkt dat er meer mensen tevreden zijn over deze trilogy, en dan bedoel ik de mensen die hun mening geven op het internet. Daarbij is het niet alleen Disney die heeft gefaald in mijn ogen. Ook George Lucas flopte best wel met zijn prequel trilogy, maar hij deed tenminste wel iets origineels met zijn prequel trilogy, en zijn sequel trilogy zou ook ontzettend origineel zijn geweest. Disney’s sequel trilogy is eigenlijk gewoon een kopie van de original trilogy. Op veel vlakken niks origineels en plot is ook bijna het zelfde, denk dat je dat zelf ook wel ziet?
Jens van Eijk
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Dat was dus het punt. Afgezien van het feit dat You Tube niet representatief is, is iemands indruk van wat er op YouTube gebeurt ook niet bijzonder betrouwbaar. Zo heeft de TLJ op MM 1063 stemmen met 3 sterren of hoger tegenover maar 270 stemmen lager dan 3. En dan moet Jens 50 procent van de audience voorstellen.
Is goed, ga dan maar eens naar IMDb klik op user reviews en blijf maar scrollen tot dat je een review vind van boven de 7 veel succes!??
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Ik vind trailer reactions leuk om te zien maar ik zou ze nooit gebruiken als autoriteitsargument om de objectieve waarde van een film te staven. Het punt is dat je zelfs op internet een vertekend beeld kunt krijgen. Ik haal MM aan als voorbeeld. IMDB laat een ander beeld zien . Dit geeft weer een ander beeld. Het is maar net waar je naar op zoek bent.
clubsport
-
- 3849 berichten
- 6962 stemmen
Ze hebben nooit een goed vooropgezet plan qua verhaal gehad voor de hele trilogie .
Het statement was : we willen een film maken voor de fans , dat hield dus in , breng Han solo , Leia en Luke terug voor het lokken van de fans .
De nieuwe karakters zijn er dan voor om de boel gaandeweg over te nemen , maar het probleem was dat de nieuwe karakters totaal geen diepgang hebben , Rey is inderdaad een Mary sue , en vanaf het begin word ze al de hemel in geprezen en lukt haar bijna alles .
In deel 2 slaan we haar training door Luke maar gemakshalve maar over want ze heeft toch geen trainig nodig ?
Ze is al perfect zo , mijn god wat een saai karakter .
Kylo ren is al niet veel beter want als slechterik word hij al in het eerte deel verslagen door een onervaren force user , weg spanning , bovendien is het een cry baby die zijn emoties niet eens onder controle kan houden , wie kan zo'n bad guy karakter nou serieus nemen ?
dat zijn dan de belangrijkste nieuwe personages die de kar moeten gaan trekken en de rest zijn bijrollen die ook niet echt weten te overtuigen .
Dus wat doen we dan ? we halen Palpentine terug want we moeten toch iemand hebben waarvoor het publiek komt ?
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Ze hebben nooit een goed vooropgezet plan qua verhaal gehad voor de hele trilogie .
Het statement was : we willen een film maken voor de fans , dat hield dus in , breng Han solo , Leia en Luke terug voor het lokken van de fans .
De nieuwe karakters zijn er dan voor om de boel gaandeweg over te nemen , maar het probleem was dat de nieuwe karakters totaal geen diepgang hebben , Rey is inderdaad een Mary sue , en vanaf het begin word ze al de hemel in geprezen en lukt haar bijna alles .
In deel 2 slaan we haar training door Luke maar gemakshalve maar over want ze heeft toch geen trainig nodig ?
Ze is al perfect zo , mijn god wat een saai karakter .
Kylo ren is al niet veel beter want als slechterik word hij al in het eerte deel verslagen door een onervaren force user , weg spanning , bovendien is het een cry baby die zijn emoties niet eens onder controle kan houden , wie kan zo'n bad guy karakter nou serieus nemen ?
dat zijn dan de belangrijkste nieuwe personages die de kar moeten gaan trekken en de rest zijn bijrollen die ook niet echt weten te overtuigen .
Dus wat doen we dan ? we halen Palpentine terug want we moeten toch iemand hebben waarvoor het publiek komt ?
Als het enige is waar je over kunt klagen dat het powerlevel van de een te hoog is terwijl die van de andere te laag is dan weet ik niet of gebrek aan diepgang je probleem is.
clubsport
-
- 3849 berichten
- 6962 stemmen
Als het enige is waar je over kunt klagen dat het powerlevel van de een te hoog is terwijl die van de andere te laag is dan weet ik niet of gebrek aan diepgang je probleem is.
Ik verwacht dat een karakter interessant geschreven is met nog in ieder geval een beetje geloofwaardigheid
ook al is het een SF fantasie verhaal .
dat is toch niet teveel gevraagd voor een productie van meer dan 200 miljoen dollar ?
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Ik verwacht dat een karakter interessant geschreven is met nog in ieder geval een beetje geloofwaardigheid
ook al is het een SF fantasie verhaal .
dat is toch niet teveel gevraagd voor een productie van meer dan 200 miljoen dollar ?
TLJ zit vol karakterontwikkeling. Rey is al honderd keer interessanter dan bijvoorbeeld Jyn Erso. Maar jij hebt enkel oog voor het magie-systeem van de film. Je wilt helemaal geen diepgang. Rey worstelt genoeg in TLJ maar niet met een paar stenen tillen. RJ begreep dat er interessantere aspecten aan haar personage zitten. Ook je mening over Kylo Ren zegt me genoeg. Je wilt blijkbaar helemaal geen personage bij wie niet meteen alles lukt.
George Lucas begreep dat ook in Return of the Jedi. Luke Skywalker ging te vroeg weg bij Yoda maar hij komt terug als een bijna volleerd Jedi (hij kan zelfs een force choke. Van wie heeft ie dat geleerd??). Daar kun je natuurlijk een hele uitleg voor gaan verzinnen of je kunt verder gaan naar de voor zijn karakter betekenisvollere momenten.
Ook je klacht over een gebrek aan een vooropgezet plan is nergens op gebaseerd. TLJ is een logisch vervolg op TFA. De orginele trilogie werd juist meer on the fly bedacht. Denk aan de innige kus van broer en zus.
clubsport
-
- 3849 berichten
- 6962 stemmen
TLJ zit vol karakterontwikkeling. Rey is al honderd keer interessanter dan bijvoorbeeld Jyn Erso. Maar jij hebt enkel oog voor het magie-systeem van de film. Je wilt helemaal geen diepgang. Rey worstelt genoeg in TLJ maar niet met een paar stenen tillen. RJ begreep dat er interessantere aspecten aan haar personage zitten. Ook je mening over Kylo Ren zegt me genoeg. Je wilt blijkbaar helemaal geen personage bij wie niet meteen alles lukt.
George Lucas begreep dat ook in Return of the Jedi. Luke Skywalker ging te vroeg weg bij Yoda maar hij komt terug als een bijna volleerd Jedi (hij kan zelfs een force choke. Van wie heeft ie dat geleerd??). Daar kun je natuurlijk een hele uitleg voor gaan verzinnen of je kunt verder gaan naar de voor zijn karakter betekenisvollere momenten.
Ook je klacht over een gebrek aan een vooropgezet plan is nergens op gebaseerd. TLJ is een logisch vervolg op TFA. De orginele trilogie werd juist meer on the fly bedacht. Denk aan de innige kus van broer en zus.
Je antwoord slaat kant noch wal : blijkbaar vind je een karakter wat meteen overal vrolijk doorheen wandeld zonder noemenswaardige opstakels boeiend !!!!
Volgens die logica zou dus een film als bv The karate kid een boeiend karakter hebben als Ralph Macchio's karakter meteen die pestkop aan heb begin verslagen zou hebben .
Wat is dan nog het nut van de rest van het verhaal ????
Dat is nou wat er aan schort bij Rey er gebeurt niks met haar , ze krijgt zelfs geen training van Luke
Dat was ons toch voorgehouden ? met een dikke vette spreekwoordelijke worst AHW .
En dan noem jij dus TLJ een logisch gevolg ? wow .
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Je antwoord slaat kant noch wal : blijkbaar vind je een karakter wat meteen overal vrolijk doorheen wandeld zonder noemenswaardige opstakels boeiend !!!!
Volgens die logica zou dus een film als bv The karate kid een boeiend karakter hebben als Ralph Macchio's karakter meteen die pestkop aan heb begin verslagen zou hebben .
Wat is dan nog het nut van de rest van het verhaal ????
Dat is nou wat er aan schort bij Rey er gebeurt niks met haar , ze krijgt zelfs geen training van Luke
Dat was ons toch voorgehouden ? met een dikke vette spreekwoordelijke worst AHW .
En dan noem jij dus TLJ een logisch gevolg ? wow .
Nu heb je het alleen over haar fysieke krachten en hoe ze met de Force omgaat. Waar Hando op doelt is haar karakter en wat haar drijft. Rey is een personage dat al op vroege leeftijd is achtergelaten door haar ouders (of dit waar is moeten we afwachten. Het kan natuurlijk ook zijn dat dat haar echte ouders niet zijn. Of dat ze zijn vermoordt en dat Kylo liegt of ook niet de gehele waarheid weet). Je ziet in TLJ ook dat ze heel erg worstelt met wie ze is en dat ze erg eenzaam is. Ze wil maar terug naar Jakku, maar zoals Maz Kanata ook al zegt, 'wat je zoekt ligt niet in je verleden. Richt je op de toekomst'. Waar Luke juist niet kon wachten om op avontuur te gaan, blijft Rey juist steeds maar achterom kijken op zoek naar antwoorden. Rey is een zeer eenzaam persoon dat nu pas mensen ontmoet die ze als familie beschouwd (Leia, Finn, Chewie, Han zag ze als vaderfiguur). Daarom is ze ook zo geïnteresseerd in Kylo. Ze kan niet begrijpen waarom iemand die alles had wat zij nooit heeft gehad het zo kan weggooien.
Rey is een zeer interessant en complex personage. Dat ze goed in Force is, is maar een klein stukje van wie ze is als persoon. En JJ heeft al aangegeven dat er een reden is waarom ze gelijk zo goed was in de Force. Dat zien we in ROS wel.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Precies IH88. Wat ik zelf nog graag had gezien in TLJ is het moment waarop ze bij bewustzijn komt en Kylo zonder problemen kan doden maar besluit het niet te doen. Dat lijkt me interessanter dan de vraag waarom ze nou stenen kan optillen.
Graaf Machine
-
- 9801 berichten
- 1416 stemmen
Overigens heeft Rey wel wat background die we niet kennen. Zie eens hoe ze in TFA al in het begin als een volleerd vechtster met die stok omgaat. Dat heeft ze of, doordat ze een natuurtalent is, zichzelf geleerd, of doordat er meer achter haar verleden zit dan tot nog toe bekend is geworden.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Precies. Net zoals Luke in ANH ook een fantastisch piloot is zonder dat we precies te zien krijgen hoe hij zo goed geworden is in het vliegen van een X-wing. Ik hoef niet overal uitleg bij. Hij zegt dat hij veel gevlogen heeft, maar dat zien we niet. Rey woont jaren alleen op Jakku met de Falcon in haar achtertuin. Ze heeft voor de rest weinig te doen, dus ze zal best eens de Falcon van binnen hebben gezien en aan de knoppen hebben gezeten. Ze zal heus wel vaker hebben gevochten met bounty hunters of schimmige figuren. Mensen met de Force pakken dingen sneller op (zie Anakin in The Phantom Menace die als 12-jarige opeens een vliegtuig weet te besturen en geoefende piloten weet uit te schakelen).
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
De vraag is hoe kan Rey perfect zwemmen als ze heel haar leven op een woestijn planeet heeft gewoond? 
Maar inderdaad, net zoals Anakin en Luke is ze gewoon een gifted child. Snap niet dat het in deze trilogie nu plots een probleem is. Daarbij mag Rey misschien fysiek sterk zijn, maar zoals al gezegd heeft ze zoveel emotionele gebreken. Na TLJ is ze toch totaal geen mary sue meer... of heb je heel die innerlijke strijd op dat eiland gemist?
Maar kunnen we nu gewoon even kijken wat er gaat gebeuren in deze Rise of Skywalker voor we haar blijven afschilderen als een mary sue? We hebben tenslotte pas 2/3 van het verhaal gezien en er zal vast wel een verhaal achter Rey haar verleden zitten dat haar talenten gaat verklaren.
Warning
-
- 456 berichten
- 575 stemmen
Je antwoord slaat kant noch wal : blijkbaar vind je een karakter wat meteen overal vrolijk doorheen wandeld zonder noemenswaardige opstakels boeiend !!!!
Volgens die logica zou dus een film als bv The karate kid een boeiend karakter hebben als Ralph Macchio's karakter meteen die pestkop aan heb begin verslagen zou hebben .
Wat is dan nog het nut van de rest van het verhaal ????
Dat is nou wat er aan schort bij Rey er gebeurt niks met haar , ze krijgt zelfs geen training van Luke
Dat was ons toch voorgehouden ? met een dikke vette spreekwoordelijke worst AHW .
En dan noem jij dus TLJ een logisch gevolg ? wow .
Inderdaad, een worst. En wat kregen we? Wat groene melk! 
Warning
-
- 456 berichten
- 575 stemmen
TLJ zit vol karakterontwikkeling. Rey is al honderd keer interessanter dan bijvoorbeeld Jyn Erso. Maar jij hebt enkel oog voor het magie-systeem van de film. Je wilt helemaal geen diepgang. Rey worstelt genoeg in TLJ maar niet met een paar stenen tillen. RJ begreep dat er interessantere aspecten aan haar personage zitten. Ook je mening over Kylo Ren zegt me genoeg. Je wilt blijkbaar helemaal geen personage bij wie niet meteen alles lukt.
George Lucas begreep dat ook in Return of the Jedi. Luke Skywalker ging te vroeg weg bij Yoda maar hij komt terug als een bijna volleerd Jedi (hij kan zelfs een force choke. Van wie heeft ie dat geleerd??). Daar kun je natuurlijk een hele uitleg voor gaan verzinnen of je kunt verder gaan naar de voor zijn karakter betekenisvollere momenten.
Ook je klacht over een gebrek aan een vooropgezet plan is nergens op gebaseerd. TLJ is een logisch vervolg op TFA. De orginele trilogie werd juist meer on the fly bedacht. Denk aan de innige kus van broer en zus.
TLJ zit juist vol karakterafbraak, kijk alleen al hoe om is gegaan met de dood van Generaal Ackbar, hoe Luke is neergezet, enz. Waarom hebben anders zoveel mensen kritiek op deze karakters? Last Jedi was vreselijk, maar misschien slaan ze weer een goede weg in, we zullen het zien.. 
Pre- en sequels

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi
2017
970 reacties

Star Wars: Episode VII - The Force Awakens
2015
1.322 reacties

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
2005
2.022 reacties

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones
2002
783 reacties

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
1999
775 reacties

Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi
1983
706 reacties

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
1980
723 reacties

Star Wars
1977
1.066 reacties
Gerelateerd nieuws

Nieuwe 'Star Wars' trilogie aangekondigd met Simon Kinberg aan het hoofd

'Star Wars'-actrice Daisy Ridley gecast voor WOII-film 'Women in the Castle'

De beste science fiction-films van de afgelopen vijf jaar, volgens Moviemeter
Bekijk ook

Joker
Misdaad / Drama, 2019
1.811 reacties

1917
Drama / Oorlog, 2019
780 reacties

Gisaengchung
Drama / Komedie, 2019
344 reacties

Star Wars
Fantasy / Sciencefiction, 1977
1.066 reacties

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith
Sciencefiction / Fantasy, 2005
2.022 reacties

Ford v Ferrari
Sport / Biografie, 2019
170 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








