Peppermint (2018)

Hongkong / Verenigde Staten
Actie / Drama

geregisseerd door Pierre Morel
met Jennifer Garner, John Gallagher Jr. en John Ortiz

Wanneer haar echtgenoot en dochter neergeschoten worden en Riley uit haar coma ontwaakt, traint ze jarenlang om zich te kunnen wreken op de daders. Na vijf jaar zet ze haar wraakplan om in actie. Ze stopt niet voor de bendeleden die de moorden pleegden, de advocaten die de daders vrijuit hielpen gaan en de corrupte politie hun dodelijk lot ondergaan.

avatar van Thomas83
Dit is bepaald geen The Long Kiss Goodnight. Ik hoopte op een slap aftreksel hiervan, maar ook dat is nog veel te veel eer. Peppermint is eigenlijk gewoon een hele enge vigilante-fantasie met vreselijk lompe scènes zoals die met de buurvrouw, of die waarin ze een willekeurige dronkaard corrigeert, met geweld en getrokken pistolen uiteraard. De hele aanleiding voor haar wraak slaat ook helemaal nergens op, en ondanks de slachtingen die ze aanricht moet er toch nog wel regelmatig benadrukt worden wat een goed mens de vigilante wel niet is. Ze schrikt zelfs de criminelen in een ruige buurt af...

Bovendien kan de film maar ook moeilijk meeslepend zijn door de manier waarop deze is opgebouwd. Zonder echt een goede reden begint het verhaal bij een gewonde Garner op het einde, om dan te laten zien hoe haar man en dochter werden vermoord en dan weer terug te schakelen naar vijf jaar later om je scène na scène te laten zien hoe zij al die gangsters in voorspelbare en ongeïnspireerde actiescènes afslacht. Gaap. En zelfs de naam van de film slaat eigenlijk nergens op. 1.5*.

Je moet bij een film als deze geen al te hoge verwachtingen hebben wat een interessant en intelligent verhaal betreft.
Gewoon kijken en verstand op nul, en dan heb je wel een goede film.
Jennifer Garner doet het hier prima als wraakengel en vecht zich doorheen de film zoals weinig mannen het zouden doen, meedogenloos en ruw.
Ik heb me geamuseerd met deze prent en voor mijn part mag er gerust een vervolg op komen.

avatar van mixmaster
Lekker actie filmpje met een flinke dosis ruwe actie en een prima hoofdrol voor Jennifer Garner.
De film kijkt lekker weg en heeft een vlot tempo.

Heerlijk kijkvoer voor de actie liefhebbers.

avatar van Daan258
Gewoon een prima wraakfilmpje met de standaard clichés en wat domme acties van een aantal personages, maarja. Simpel verhaal maar genoeg leuke actie scene's
Daarbij is het grotendeels wel gezegd Een film die lekker snel wegkijkt.

avatar van blurp194
Meevaller.

Jennifer Garner als actieheldin, ik maakte me wat zorgen of dat wel werken zou. Maar ze komt er behoorlijk mee weg, al is het geheel natuurlijk wel een grote opstapeling van suspension of disbelief. Hoort wel een beetje bij het genre vind ik dan, en Garner is lang niet het zwakste onderdeel in de hele ongeloofwaardige brij. En buiten dat, het geheel begint misschien een beetje sloom en mak, de spanning wordt netjes opgebouwd en eens de vaart er goed in zit valt het niet meer stil. Vermakelijk en onderhoudend, vakkundig uitgewerkt.

avatar van El ralpho
Op herhaling

Nadat Jennifer Garner 13 jaar geleden klaar was met het neerhalen van haar aartsvijand als Sydney Bristow in Alias (en vooruit, ook het redden van de wereld of iets dergelijks) doet ze een soortgelijk riedeltje in Peppermint nog eens dunnetjes over. In zowel de serie Alias als in Peppermint is de aanleiding van haar wraakactie moord, en hoewel de serie verder totaal niet met deze film te vergelijken is hebben ze verder nog wel een ding gemeen: namelijk Garner die stevig ass kickt. Als liefhebber van de serie was het voor mij een waar genot om Garner weer als actieheldin te zien, zeker omdat ze na al die jaren nog steeds indruk maakt.

Garner draagt de film en dat is nodig ook, want met name het eerste half uur is amper door te komen. Deze hangt aan elkaar van de clichés, een vreselijke montage, en over het algemeen matig acteerwerk. Net toen ik de hoop begon op te geven begon de film gelukkig op stoom te komen en kwam het een stuk beter los, waarbij de actie mij er doorheen sleepte en zelfs wist te vermaken. Het is daarbij wel van belang geen aandacht te besteden aan logica, enige vorm van geloofwaardigheid en een verhaal wat meer om het lijf heeft dan de plotomschrijving die op moviemeter staat, want indien je dat van plan bent kom je (net als Riley in deze film overigens) van een koude kermis thuis.

Om bovenstaande zaken geeft de regisseur namelijk geen sodemieter, hij is enkel op zoek naar een excuus om zoveel mogelijk actie op het scherm te toveren. En een verhaal? deze dient hoogstens als opzet en kapstok om de actie aan elkaar te rijgen.

Ps Waarom laten zoveel actieheldinnen eigenlijk hun haar zo schrikbarend kort knippen? Gelukkig corrigeert de regisseur deze ''fout'' al snel wanneer onze wraakengel op klopjacht gaat.

Slecht geregisseerd en met die versnelde flitsen en dan weer slowmotion.... Als dit de nieuwe maatstaf is dan snap ik ook dat het niet zo goed gaat met de verkopen en Hollywood.

avatar van Lennert
Ik zie dat ik niet de enige ben die naar Alias wilde refereren. De hele tijd zag ik deze film als een onofficiële sequel en dat zorgt ervoor dat het verhaal iets beter uit te zitten is. Verder is het een film uit duizenden. Garner komt op zich goed weg met haar badass rol en het geweld is bij vlagen goed in beeld gebracht, maar uiteindelijk ontbreekt het aan een charismatische badguy of andere zijpersonages die echt iets toevoegen aan het plot. Gelukkig duurt de film niet lang en vermaakt het allemaal prima, maar heel bijzonder is het niet.

avatar van sinterklaas
Pierre Morel zet hier weer eens een lekker vet actiefilmpje neer.

De inhoud kan je wel dromen. We volgen hier een middenklasse gezin; moeder, vader, kind. Hartstikke leuk allemaal. Totdat vader en kind worden neergemaaid door een drugskartel en moeder het overleefd, maar in een coma beland (Hard to Kill?) De moeder heet Riley en haar gedrevenheid zal met de moment groter worden.

De rechter verklaard haar voor gek bij de getuigenis en ze staat er helemaal alleen voor. Is op zich niet erg, want nu kan ze zichzelf uitleven. En nee, dat gaat niet van een leien dakje.

Want deze dame is wel heel gedreven en haar prooien komen er niet met een paar schrammetjes van af... En dan niet alleen de prooien.... Zelfs als ze getuige is van een alcoholistische vader die zijn kind verwaarloost, leest ze die vader even een goed lesje voor. De prooien mogen het bekopen met een paar smakelijke martelingen en porties kogels; de actiescene's zijn echt weer moddervet en flitsend geschoten en houden het niveau omhoog.

En natuurlijk, is er ook niets zoals het lijkt, en is ook niet iedereen te vertrouwen. Misschien kan je dat al een beetje raden.

Ja, het plot is zo dun als vloeipapier, maar Morel weet de boel toch weer te bejubelen met de dynamische filmtechnieken, groffe actiescene's, kilheid, toffe acteurs en groezelige settings. En Gardner is ubercool.

Ik heb genoten.

avatar van Rickyman
Tja, het zoveelste wraakfilmpje, verhaaltje is erg cliché en nergens ook maar iets bijzonders heeft.
Maar het ziet er allemaal prachtig uit, beetje Mann-achting gefilmd en Jennifer deed het ook niet verkeerd.
En zal er nog wel een pluspuntje zijn waarom ik deze film toch goed heb gewaardeerd, maar ben het vergeten..

avatar van Phantasm
Leuke wraakfilm die lekker wegkijkt.

De titel is het ijs dat de dochter bestelt. Dus slaat wel ergens op

Toch best een leuke film, kijkt idd lekker weg.
Ik heb me prima vermaakt.
Goeie actie, mooie finish.

avatar van umbra
Vreemd dat ik hier nog score voor had gegeven, zeker bij films vd laatste 10j zet ik normaal score hier. Korte inhoud kwam me toch vrij bekend voor en indd van zodra ze op de kermis waren, kwam de ganse film ff volledig voorbij, spijtig want ik wist plots terug meer dan ik wou, om het beetje spannend te houden Maar hou wel van wraakfilmpjes en dit er toch ook een uit het goede hout gesneden. Kapot door verdriet, dan nog zo'n onrecht door corrupte politie en justitie, je zou voor minder iedereen willen kapot maken die er iets mee te maken heeft. En oké het gaat er "soms" wat onrealistisch aan toe, maar dat stoort mij zelden. Ik denk de eerste kijkbeurt zou ik hem waarschijnlijk 8/10 gegeven hebben, nu hou ik het op een mooie 7/10.

avatar van deridder
Thomas83 schreef:

Amen!

Daarnaast is het narratief ook lekker Trumpiaans: een Amerikaanse familie dat het recht in eigen hand moet nemen omdat de overheid hen niet beschermt tegen Mexicanen.

avatar van b00ts
Death Wish wordt hier eens dunnetjes over gedaan. Film begon wel aardig maar werd na vijf jaar met de minuut ongeloofwaardiger. Botte actie. Helaas. Ik dacht in het het begin nog aan drie sterren, maar heb er later toch eentje af moeten halen.

Tjonge jonge, dat is nog eens een supergirl. Alleen een Amerikaan kan zo'n idiote film maken.

Tsja. We nemen een stapel cliche's en naaien die aan elkaar. Van het familietrauma, tot de gerechtelijke dwaling, tot de corrupte agent, tot de wroeging bij de agent op het einde, het is allemaal al 1000 keer eerder gedaan.

Als tussendoor het acteerwerk matig is en de shootings door de stad vooral plichtmatig zijn dan is mijn ei snel gelegd. * 1/2 voor dit formulematig actieprul.

avatar van mirjo 2
In één woord: bagger

avatar van ILDIB
Slecht van begin tot eind. Maar wel goed gefilmd waardoor t de moeite blijft.
Garner acteert als een krant. De scène in de rechtbank is hemeltergend waardeloos. Ach ja de irritatie was niet hoog genoeg om m af te zetten.
Ik zwijg maar over de sukkelige badguys..

avatar van Shadowed
Hm.

Helaas, toch niet de film waarvan ik had gehoopt dat het zou worden. Ik las diverse dingen in de TV-gids dat er grote hoeveelheden kogelregens en bloedfonteintjes voorbij gingen razen, maar ik kan bevestigen dat er van het laatste echt weinig sprake is.

Peppermint is zo'n actiefilm die de tijd neemt om alles in te leiden. Dit komt dan ook met het nodige drama en sentiment. Natuurlijk prima, maar daardoor zit een actiefan natuurlijk iets langer op zijn honger te wachten. En zeker als de opvolgende actie niet al te veel voorstelt blijf je ook op je honger zitten.

Garner speelt niet slecht, maar haar personage is nogal stompzinnig. Vond het in ieder geval niet erg als ze de eindstreep niet zou gaan halen. En met een film die ook in de bioscopen uitkomt is hier natuurlijk geen sprake van. Bijrollen doen het ook prima, al is er niemand waarvan ik echt WOW denk.

De inleiding was ook helaas het beste stuk aan de film, waar het sentiment ook het beste naar voren weet te komen. Dat de aanslag op het gezin gewoon in beeld komt is ook wel een goede actie. Maatschappijkritiek weet ook wel zijn werking te doen in de inleiding. Rechtszaak was bijvoorbeeld ook wel een degelijk moment.

Maar de actie die daarna komt stelt toch wel teleur. Er is veel actie, maar totaal geen opwindende actie. Duf in beeld gebracht en daarbij ook regelmatig ongeloofwaardig. Het is nogal tamme actie dat nooit speciaal of bijzonder in beeld komt. Het bloed mocht gerust tandjes extra vloeien.

Je hoopt natuurlijk op een hele gave over-the-top film, maar Morel wil zijn film een beetje ingetogen houden en daardoor is het allemaal wel iets saaier. Geen enkel echt goed shot, wel een paar mooie sfeerbeelden. Maar dat is het dan ook. Een tikkie saai en weinig vernieuwende actiefilm helaas.

avatar van panax
prima wraakfilm
lekker vlotte aktiefilm
prima in orde!!

avatar van FlorisV
Best lekker tussendoortje, maar niet verzadigend genoeg. De balans tussen het best serieuze begin, waar het meer richting The Brave One (2007) of Death Wish (1974) lijkt te gaan, en de knallende tweede helft, die zich meer ontpopt als Death Sentence (2007) is wel nogal zoek. En Riley had meer achtergrondverhaal verdiend, bijvoorbeeld een militair verleden of zo, om het ietsje geloofwaardiger te houden. Garner is niet alleen goed getoned maar acteert zelfs nog hier en daar.

Voor het piepkleine bijrolletje van Method Man hoeft niemand de moeite te nemen. En voor echt iets nieuws ook niet, behalve dan het te grazen nemen van die softe en corrupte rechter, dat vond ik wel een goeie. Hoeveel rechters in Nederland hebben al niet het vrij rond lopen van tuig op hun geweten? Ach ja, in film kan men wat fantasie uitleven. En dan denk ik ook, oppakken die schoften en in rijen van 6 op de stoeprand afknallen! Ik heb dus geen probleem met de guilty pleasure die zo'n film als deze biedt maar zachter gekookte eitjes zullen ongetwijfeld moraliserend gaan vingerwapperen dat dit allemaal echt niet kan in een rechtstaat....ja duh. Ik vond dat hier eigenlijk wel goed afgehandeld op het einde , de politie zou zo iemand inderdaad moeten steunen en die agent laat haar dus terecht ontsnappen.

Een misser die Chris Stuckmann ook noemde is dat er eigenlijk niet genoeg aandacht wordt gegeven aan de schurken die het publiek het liefst wraak ziet ontvangen, dat is allemaal veels te afgeraffeld.

De actie is vlot en verdienstelijk uitgevoerd en zo'n beetje wat je in Taken ook voorgeschoteld krijgt. Zeker niet de eredivisie maar als een soort van videovoer gaat dit er prima in.