• 8.301.682 stemmen

Met onder meer: Sophie Turner, James McAvoy en Jessica Chastain

Releasedatum: 6 juni 2019

Plot Dark Phoenix

"The Phoenix will rise."

Sinds Jean Grey tijdens een levensgevaarlijke reddingsmissie letterlijk als een feniks uit de as is herrezen, draagt ze de bijnaam 'The Phoenix'. Maar vanaf dat moment beschikt ze over grotere krachten dan ooit en wordt ze geconfronteerd met een ernstig jeugdtrauma. De X-Men proberen te voorkomen dat ze een gevaar wordt voor de wereld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kurt Wagner / Nightcrawler

Raven Darkholme / Mystique

avatar van BillySavastano

BillySavastano

Net gekeken, snap ook hier niet hoe de film zo word afgebrand, precies hetzelfde verhaal als met justice league: gewoon een degelijke film met dikke special effects. Niet zo zeer de beste x men uit de reeks maar vond er toch een paar zeer dikke scenes bijzitten! het is jammer dat films tegenwoordig zo worden uitgespuugd voor ze überhaupt al uit zijn en daardoor al bijna geen kans van slagen meer hebben, had graag nog de new mutants gezien want persoonlijk wel altijd fan van de x men films geweest maar die zal wel nooit meer komen dus vind het jammer dat dit hoogstwaarschijnlijk de laatste in de reeks was.

avatar van Drifter

Drifter

Enigszins vage film waar de effecten belangrijker worden gemaakt dan het verhaal. En dat is jammer.

Niet heel slecht maar zeker niet goed.

Er wordt willekeurig gebruik gemaakt van de talenten waardoor het niet meer logisch is.

Volgende keer hopelijk een verhaal wat goed in elkaar steekt en daarna pas de rest ingevuld.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

Een Marvel middenmoter.

avatar van IH88

IH88

“The mind is a fragile thing. Takes only the slightest tap to tip it in the wrong direction.”

Aardig. Je moet niet te veel letten op de tijdslijn en hoe Dark Phoenix precies past in het X-Men universum, en personages lijken ook maar niet ouder te worden. Maar als je dit even buiten beschouwing laat blijft er een prima superheldenfilm over met sterk acteerspel van Sophie Turner als Jean Grey. Samen met McAvoy maakt Turner de meeste indruk, en Dark Phoenix is ook meer een karakterstudie dan een spetterende superheldenfilm.

Er lopen ook veel te veel personages rond, en belangrijke X-Men personages zoals Storm, Cyclops, Nightcrawler en Quicksilver krijgen veel te weinig te doen. Chastain en Fassbender (en een duidelijk verveelde Lawrence) zitten ook in de film maar lopen er wat verloren bij. Het actierijke laatste gedeelte is wel sterk gedaan, maar het voelt allemaal een beetje als mosterd na de maaltijd.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1914 stemmen

Wat me vooral bij blijft van Dark Phoenix is dat vrijwel niets me bij zal blijven.

Geen enkel stukje verhaal en geen enkele actiescène sprong er echt uit. Nee, wat ik me over enkele jaren zal herinneren is dat dit vooral een #metoo goedmakertje is.

Na een dozijn X-men films waarin vooral mannen met elkaar de epitsche battles uitvechten, is het hier duidelijk de bedoeling om vrouwen wat meer in het zonnetje te zetten. We hebben goodguy Raven, badguy alien Jessica Chastain en daarnaast Jean Grey, die zowel good guy als badguy in één is. Sorry, zei ik guy?

De mannen zijn eigenlijk allemaal gedegradeerd tot bijrol. Raven zegt zelfs letterlijk dat ze eigenlijk vindt dat de club wel omgedoopt mag worden in X-Women.

De voornaamste verdienste van Jessica Chastain is dat ze zichzelf bevestigt als minst appetijtelijke A-lister van dit moment. Sorry, ik kan er niks mee. Ik vond haar in Interstellar al niks en in The Martian ook niet. Dat waren films waarin ze astronauten speelde. Hier gooit ze alle schroom van zich af en speelt ze wat ze daadwerkelijk is: een enge alien.

Jessica Chastain heeft een graatmagere kop met lege, holle oogkassen zo groot als kraters op Mars waar NASA rover-autootjes in landen om er bodemmonsters te nemen.

Een ander aspect waar deze film veel last van heeft - naast Jessica Chastain - is dat van de overtreffende trap. In een eerdere film (vraag niet welke, ik haal alles door elkaar) hebben we Magneto eerst een heel stadion en later zo'n beetje alle metaal van de hele wereld in beweging zien brengen - dit keer heeft hij de grootste moeite met het uit de grond trekken van een metro treintje. Huh?

Je zou verwachten dat dreigingen steeds groter worden, maar hier is eerder het omgekeerde het geval.

Dankzij deze prequel-reeks lijken de avonturen van Patrick Stewart en Ian McKellen, in de oorspronkelijke X-Men trilogie van een kleine 20 jaar geleden, kinderspel.

De relatie tussen Xavier en Magneto is ook ongeloofwaardig. Het is een soap van een niveau GTST. Ik weet dat dit soort onbegrijpelijke hak-op-de-tak soaps kenmerkend zijn voor strips (infantiele boekjes met tekeningetjes en tekstballonnetjes). En aangezien strips aan deze films ten grondslag liggen, verwacht ik ook helemaal geen episch proza, maar is een beetje consistentie teveel gevraagd?

Wat betreft Magneto, een pluspuntje dan: het is altijd een genot om Magneto aan het werk te zien. Zijn superpower biedt enorm veel mogelijkheden om slechteriken creatief dood te maken en dat gebeurt hier ook wederom.

Maar die creativiteit zien we niet terug in het verhaal. Richting het einde van de film weet je waar het naartoe gaat met Jean Grey - eigenlijk weet je dat al na het eerste kwartier. Maar hoe we daar komen, lijkt voor de makers zelf op dat moment óók nog een raadsel. De fut en inspiratie is er twintig minuten voor de aftiteling compleet uit.

Nee, deze film is totale quatsch. Visueel onberispelijk, dat wel. Maar inhoudelijk een prul.

2 sterren

Tarkus

Ondanks de slechte kritieken vind ik de film nog wel meevallen.

Het zijn niet meer de uitstekende verhalen zoals in de eerste film, maar toch nog leuk genoeg om naar te kijken.

Vooral mooie speciale effecten weer.

De cast doet het naar mijn bescheiden mening ook lang niet slecht.

Kortom: een superheldenfilm die zorgt voor vermaak waarbij je niet te erg hoeft na te denken.

avatar van Doom4

Doom4

Leuke film,

Voor iemand die niet alle x-men films volgt vond ik dit wel een leuke film. Ik mistte wel een aantal personages wellicht dat die wel in de andere films voorkomen. Voor de rest niks op aan te merken.

avatar van Noodless

Noodless

Matige film die de lijn doortrekt van de laatste X-Men waarbij zowel het verhaal als de schurk weinig te bieden heeft. Sophie Turner doet het wel behoorlijk. Helaas weten al die actiescènes mij niet meer te overtuigen. Ben ook het spoor een beetje kwijt in de X-Men wereld .....kan mij iemand uitleggen waarom hier Raven / Mystique sterft aangezien dit hier een prequel is ? 5/10

avatar van joolstein

joolstein

De X-Men bracht als eerste in 2000, superhelden aardig overtuigend op het bioscoopscherm. Echter 20th Century Fox heeft nooit goed interesse gehad om respectvol om te gaan met hun personages. Met als eindresultaat vaak middelmatige films en een enkele sterke film. Gek genoeg nu Fox officieel is opgekocht door Disney, slaan ze de plank volkomen mis. (Nu zou Disney volgens bronnen hebben gesleuteld aan de film) X-Men: Dark Phoenix de laatste film van de (Fox) franchise is in ieder geval de meest zwakste van de reeks.

Of die deal ook de reden was om de schrijver dan maar dit twaalfde en laatste deel te laten regisseren, weet ik niet maar het was echt een dom idee. De film voelt aan als een gemiddelde aflevering van een (weliswaar erg dure) televisieserie. Je kunt er nog best naar kijken maar het schort zo beetje aan alles! Ook de ongeïnspireerde acteerprestatie van Sophie Turner doen de film geen goed. De overige acteurs moeten volstaan met bijrollen zonder diepgang.

Daarnaast is het afgezaagde scenario over een groep aliens die Jeans kracht willen afpakken om de mensheid te vernietigen ook fantasieloos. Een aliens plot dat nauwelijks werd uitgelegd. Quicksilver werd stilletjes aan de kant geschoven. En wat te denken van Raven, beter bekend als Mystique? Er was zeker genoeg om op voort te bouwen uit eerdere films, maar dat werd zelden gedaan.

Hoeverre de overname van invloed is geweest om deze futloze film te maken, is natuurlijk niet te zeggen. Maar ik denk zelf best veel want al kun je het niet echt slecht noemen, is het evenmin boeiend of creatief en als einde van een franchise, die beter verdiende en het vaak niet kreeg, was dit veel te mager!

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Noodless schreef:

In Days of Future Past heeft vanwege wat er in de toekomst gebeurt, gevolgen voor het verleden. Wat er dus op neer komt dat de gebeurtenissen in de eerste drie X-men-films, in wezen nooit hebben plaatsgevonden. Heel flauw, dat tijdreisgebeuren.
Dus technisch gezien is dit geen prequel en is Mystique dus echt dood.

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Niet super bijzonder maar wel een echte X-men..... Soms even saai, dan weer overdreven spektakel....ik heb toch een zwak voor x-men....... ☺

avatar van wilofski

wilofski

Tot nog toe vond ik een x-men film altijd een beetje als pizza: zelfs een slechte is eigenlijk nog altijd matig goed.

Hier hebben we te maken met een pizza zonder saus, papperige bodem en een akker rucola erover om het mooi maar smakeloos te maken.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Ik heb geen zin om de film af te branden en te vallen over schoonheidsfoutjes. Ook het vergelijken met vorige X-men films heeft weinig nut, Wolverine zien we bijvoorbeeld hier niet terug en Hugh Jackman is ook afwezig. Het gaat weer als vanouds toe in het verhaal, doorspekt met veel actie en natuurlijk berouw voor gedane zaken. Maar helaas....., deze nemen geen keer!

Met deze prent heb ik mij wel vermaakt, (hersenen lagen al in een gedeeltelijke slaaptoestand ) en waardeer de film met een 7-!

avatar van krosnicky

krosnicky

CorvisChristi schreef:

Dus technisch gezien is dit geen prequel en is Mystique dus echt dood.

ja en Jean is niet dood want aan het einde van Days of Future past is ze te zien als vrouw van in de 40 dus die Phoenix die we zagen boven Parijs aan het einde van de film is Jean

avatar van horizons

horizons

• 2039 stemmen

Fijne compacte superheldenfilm.

McAvoy en Fassbender blijven geweldige keuzes voor hun karakters, zelfs met het weinige materiaal van laatstgenoemde.

avatar van Ummmagummma

Ummmagummma

De zoveelste Marvel samen met mijn jongens gekeken en ik was niet onder de indruk.

De verhaallijn is al beschreven, hoe Jean bij Xavier terecht komt, opbouw van het karakter. Hier gaat het helaas in het begin al mis, waar (bijvoorbeeld) in de eerste X-Men film het ontstaan van Magneto in een concentratiekamp één van de meest memorabele Marvel introducties is blijft dit hangen in een slow motion ongeval, mooi in beeld gebracht maar vrij nietszeggend.

Het probleem is ook dat de sympathieke Sophie Turner de film gewoon niet kan dragen. Er is gewoon te weinig duisters in haar, de vergelijking met Famke Jansen die dat wel heeft dringt zich natuurlijk meteen op, en dat voelt dan bijna oneerlijk. Dat ligt niet aan Sophie, wel aan degenen die na de oorspronkelijke X-Men films de casting hebben gedaan.

Fassbender en McAvoy zijn de oudste (veertigers) en meteen ook de beste. Maar het is lastig als je acteurs als Ian McKellen en Patrick Stewart moet doen vergeten, dat lukt dan ook niet. Rebecca Romijn is geen begenadigd actrice, maar zette een zwijgzame maar ijzersterke Mystique neer, Lawrence kan niet aan haar tippen en het lijkt haar ook nauwelijks te interesseren, zelfs in haar sterf scène overtuigde ze niet.

Ook de overige karakters zijn minder sterk, of komen niet lekker uit de verf omdat ze te weinig schermtijd krijgen. Dat is het probleem met de hele serie films die de prequel reeks vormen, het heeft voor een deel met de casting van doen, maar ook met het script, de opbouw en de dialogen, die zijn heel matig, duidelijk is wel dat de acteurs dan ook moeite hebben er voldoende emotie in te kunnen leggen.

Vrijwel analoog aan de Star Wars reeks komen de latere films niet in de buurt van de originele reeks. Tekenend is dat ik de originele X-Men reeks op DVD heb, en heb nu net de blu ray box met daarin ook de Wolverine films gekocht. Deze hele nieuwe reeks zal ik niet kopen.

Heerlijke film en me goed vermaakt. Ga je teveel nadenken over vorige films en gemis Wolverine dan ben ik geneigd minder beoordeling te geven, maar heb de film beoordeeld zonder dat te doen.

avatar van K. V.

K. V.

Deze is wat aan me voorbij gegaan, maar heb me er toch eens aan gewaagd. Ik had wat matige reacties gehoord, maar vond hem eigenlijk nog zo slecht nog niet. Toch nog een mooie mix van actie en verhaal. De cast deed het ook niet slecht, al sprong  James McAvoy er toch het meeste uit. Visueel was het wel weer top.

Niet zo sterk als de eerste, maar deze was toch ook nog te pruimen.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Lovelyboy schreef:
Wat me meteen al opvalt is de sfeer. Een heerlijke duistere sfeer, tot op dat moment redelijk nieuw voor de X-men reeks, wordt gebruikt, en is die een partij lekker! Vooral die beklijvende soundtrack van Zimmer die weer eens een toppertje heeft gemaakt. Wat daarnaast opvalt, eens niet een gevecht met een schurk of groep afvalligen maar een kijkje dieper in een van de sterkste X-men. In die zin is de film bijna te vergelijken met de Wolverine reeks. Daar wordt ook dieper ingegaan op één persoon in het speciaal, net als dat men hier in gaat op de jeugd, problematiek en vooral 'kracht' van Jean. Net als in de strips en tekenfilms stond ze altijd bekent als bijzonder sterk maar ook licht instabiel. Hoewel er niet héél erg de diepte in wordt gegaan met karakters en personages is het voor mij interessant genoeg net als de ruzies die halverwege de film voor versplintering en oneindigheid zorgen binnen de X-men. Goed geacteerd wordt er meer dan, McAvoy prima, net als Turner en van Fassbender ben ik nu eenmaal fan. Chastain ziet er trouwens doodeng uit.

Waar wel een beetje de plank wordt misgeslagen, zijn de buitenaardse wezens. Zat vreemde dingen en personages gezien in de X-men maar nog nooit aliens, dus dat had van mij nu ook niet gehoeven. Logisch is het wellicht wel, hoe introduceer je op korte termijn The Phoenix Force? Door een buitenaardse anomalie. Toch had het een battle met een voor X-men kenners bekende bad guy als Mr. Sinister, Mojo of Mastermind om maar eens wat te noemen meer tot de verbeelding gesproken.

Desalniettemin wat mij betreft een meer dan prima volgende deel in de X-men reeks. Een stijl en vertelsoort die wat mij betreft vervolg mag krijgen, daar wil ik mee zeggen, een bijzonder geslaagde duistere sfeer en inhoudelijk meer over een X-men zelf dan een kloppartij met een bad guy. Leuk, vermakelijk, beetje spanning, zag er mooi uit, ook met die 3D onzin die normaal niet echt hoeft van mijn.

Eigen comment maar even aangehaald na de tweede kijkbeurt nu net, en hoewel ik er weinig aan hoef te veranderen scoort de film toch een halfje lager, iets dat vooral aan het matige script ligt.

Mede doordat ik net de hele rits heb afgewerkt is het de vraag waar dit geheel past qua tijd tussen al de andere delen. Met een betrekkelijk jonge Jean die al de Phoenix wordt, de rest oogt ook nog erg jong en Wolvie is geen velden of wegen te bekennen. De anomalie is prima, aar had die rare buitenaardse wezens er buiten gelaten en had iets gedaan met bekende x-men schurken als Mastermind, Mr. Sinister of Sauron. Zoals gezegd, het verhaal is heel mager en het is dan ook de vraag wat iemand als Kinberg met een dergelijk script denkt te bereiken, om nog maar te zwijgen over de dood van Mystique als je deze film al ergens voor X1 moet plaatsen.

Desalniettemin blijft Dark Phoenix wel goed overeind als duister sfeerschets, met een soundtrack die me andermaal is opgevallen, enkele prima opgebouwde momenten qua spanning en veel visueel geweld. Meer dan vermakelijk is DP dan ook wel, en het magere cijfer dat de film krijgt is, hoewel begrijpelijk, wat mij betreft niet helemaal terecht.

avatar van Phantasm

Phantasm

Film met een aardige verhaallijn, prima mee vermaakt.

avatar van Bakema NL

Bakema NL

Beter dan de meeste Marvel films....maar dat is niet zo moeilijk. Jammer alleen dat alle X-men films bij elkaar wat rommelig zijn in zijn geheel bezien. Jennifer Lawrence was gelukkig snel 'dood' dit keer, wat een overschat hoopje ellende is dat!

Ze hebben er best wat van gemaakt nog, al had ik uiteraard liever de comics meer letterlijk verfilmd gezien met de opjaging en gevechten met de Shi'ar Imperial guard...iets teveel gevraagd en te hoog gegrepen. Sowieso kunnen films natuurlijk niet tippen aan de superieure comics van weleer (niet de bagger van de laatste 12 jaar, dan is eigenlijk alles beter). Ergens hierboven las ik dat iemand strips infantiel noemt.....wat een hansworst....gaat ie wel dit soort films kijken.....het is dus net andersom onnozele dat je er bent

Een smetje was de opmerking over vrouwen en X-women.....maar gelukkig bij lange na niet zo erg als de Marvel films....dit is dan ook geen (infantiele) Marvel film.

Van Marvel zelf hoeven we ook geen geweldige verfilmingen te verwachten nu ze de rechten weer hebben, want wat zij voornamelijk uitpoepen is zeer middelmatig tot slecht....jij ja laatste Spiderman film, brrrrr. En een enkel uitschietertje.