Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Dark Phoenix (2019)

Alternatieve titel: X-Men: Dark Phoenix

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Simon Kinberg
met Sophie Turner, James McAvoy en Jessica Chastain

Sinds Jean Grey tijdens een levensgevaarlijke reddingsmissie letterlijk als een feniks uit de as is herrezen, draagt ze de bijnaam 'The Phoenix'. Maar vanaf dat moment beschikt ze over grotere krachten dan ooit en wordt ze geconfronteerd met een ernstig jeugdtrauma. De X-Men proberen te voorkomen dat ze een gevaar wordt voor de wereld.

avatar van CorvisChristi
Ik kom er steeds meer achter dat ik films die compleet de grond in worden getrapt of matig worden ontvangen, wél leuk tot zelfs goed blijk te vinden.
Zo ook deze Dark Phoenix, die het verhaal uit het mislukte The Last Stand (die overigens ook als slotfilm van de eerste X-Men-trilogie, deze compleet wist te verprutsen), dit keer op fatsoenlijke wijze overdoet.
Het is inderdaad zo, dat wat je te zien krijgt aan actie en spektakel, al eerder te zien is geweest in een X-Men-film. Maar het geheel is gewoon zeer onderhoudend te noemen. Een leuk en niet al te ingewikkeld verhaal, een heerlijke vaart, toffe actie en iedereen zit in zijn en haar rol.

Sophie Turner steelt de show als Jean Grey (of zoals ik haar hier ga noemen Scarlet Witch 2.0, compleet met praktisch dezelfde lange rode leren jas), die te maken krijgt met een kracht die ze niet kan bevatten, maar ook niet tegen kan houden. In combinatie met haar eigen krachten, vormt ze een gevaar. Dus is het de taak aan onze helden, om haar te helpen én tegen te houden. Echter wordt ze in de weg gezeten door een merkwaardig Alien-ras en zichzelf. E.e.a. gaat gepaard met geweldige (actie)-scenes, waar de nodige emoties, dramatiek en spanning in verweven zijn. De trein-sequence is gewoon wijs!

Het einde, waarin ze evolueert, valt te verwachten, maar is wel gaaf om te zien.
De rest van de cast doet het ook gewoon weer goed en het is altijd weer leuk als Magneto ten tonele komt, zoals altijd zo geweldig neergezet door Michael Fassbender.

Voor nu ga ik voor een dikke 3,5, maar deze zou zomaar eens naar een 4 kunnen gaan.

Laat je dus niet bedotten door al dat gezeur over deze film. Het is op en top X-Men wat je hier te zien krijgt. En als je dat leuk vind, kom je niets te kort hier.

En voor wat het waard is heeft Hans Zimmer weer een waanzinnige goede score weten af te leveren.

John Milton schreef:
verkopen die op maat gemaakte headphones? dit is geen gehoorbescherming he, in mijn link?

Ik geloof wel dat die pluggerz dingen best helpen wat bescherming betreft, maar ik zat meer aan dit soort oplossingen te denken. Investering, maar wel de moeite.
Yep, optoplastieken, zitten zo tussen 150-200e ipv meer dan het dubbele voor die trendy dingen. En de duursten kun je je audio inpluggen dus als in ear monitor gebruiken.

avatar van CorvisChristi
Ajax&Litmanen1 schreef:

Oordoppen in als je naar de film gaat. Het moet niet gekker worden.

Eehhmmm....ja inderdaad . Misschien ook een idee om het oordoppen-verhaal in een aparte topic verder te bespreken en het hier bij de film te houden?

avatar van Bad Kitty
Hele hele goede X-men film! Zit zeker bij de top!
Jammer dat Wolverine er niet in zit maar voor de rest weer een super toffe opening. Héérlijke battles, goede effecten!
Gezien in 3D. Vind ik absoluut wat toevoegen in dit geval.
Dikke entertainment! Ik heb genoten ?
En daar gaat het om.
X2 blijft altijd mijn favoriet♡

Eh.

Vooraf zag ik een trailer van Star Wars, ook iets van Spider-Man. Het verdict is eigenlijk hetzelfde als bij deze X-Men film. Ik heb ze allemaal wel gezien, maar een jaar later zegt het mij compleet niks meer. Het vloeit ook allemaal vlotjes in elkaar over, want het is toch maar eenheidsworst, waarbij enkel wat details in de marge verschillen.

Bij deze film maakt het hele franchise gebeuren zelfs nog minder uit, want het staat toch vooral op zichzelf. Buiten een paar verwijzingen naar eerdere films kan je hier gewoon onvoorbereid in. Anderzijds hoef je niet veel nieuws te verwachten, Kinberg levert een compleet generieke film af en weet als regisseur helemaal niks toe te voegen.

Enige wat wel opvalt is dat X-Men steeds weer zo melodramatisch moet zijn. Da's leuk als je wat hebt me de personages, maar al dat kitscherige gejammer en moeilijk gekijk binnen een wereld die compleet niet serieus te nemen valt is niet aan mij besteed. Het getoeter van Zimmer helpt ook niet bepaald mee en wanneer een hoop actiescenes steevast afgesloten worden door één of ander emotioneel hoogtepunt zit het gewoon in de weg van een leuke film.

Veel tijd voor cool is er jammer genoeg ook niet. Dat heb je een mega phoenix-moment tijdens de finale, komt het zo ongeveer twee seconden in beeld alvorens weer te cutten naar moeilijk-kijkende mutants die verlies aan het verwerken zijn. Waar je maar zin in hebt.

Gelukkig is de laatste acte nog redelijk spectaculair en actievol, da's zowat het enige positieve wat ik over deze film te vertellen heb. Zolang men hier geen regisseurs toelaat die daadwerkelijk iets toe te voegen hebben, blijven dit soort films van weinig tot geen waarde voor mij.

avatar van Psycho-M
Weet je, de X-men films vond ik altijd wel te pruimen.
Regelmatig kregen ze negatieve recensies en op punten kon ik het daar wel mee eens zijn, maar ze waren zeker nooit zo slecht als de reviews je wilden doen geloven.
Ook deze Dark Phoenix vond ik lang niet zo slecht.
Natuurlijk zitten er ook in deze Marvel weer zaken die ik bloedirritant vind zo was er ook in deze film weer een subtiele hint naar het feminisme: And by the way, the women are always saving the men around here. You might wanna think about changing the name to X-Women.

Verder brengt de film weer heel wat spektakel. Proberen ze er ook flink wat emotie in te leggen.
Dat lukt gedeeltelijk en af en toe is het allemaal ietwat chaotisch.
Hoe dan ook. Het is een prima x-men film. Geen hoogvlieger, maar ook zeker niet de minste van de franchise.

avatar van thunderball
Die quote was toch gewoon een geintje, misschien zelfs wel juist naar al die andere films, die dat wel serieus lijken te nemen. Ik moest er in ieder geval wel even om grijnzen.

avatar van Psycho-M
thunderball schreef:

Nou ja, met Jean Grey die al de main character is. Jessica Chastain die de vrouwelijke ubervillain speelt en dan ook nog die quote. Nee het is dan weer net even te veel, althans voor mij.
Ik heb het wel een beetje gehad met dit soort verwijzingen. En hoe langer ze het er zo dik bovenop blijven leggen, hoe langer het een probleem blijft.

Nee dan liever een Wonder Woman die gewoon de sterke hoofdrol heeft en waar het verhaal omdraait. In plaats van dat er dan nog iemand zegt dat een vrouw de wereld moet redden omdat een man dat niet kan (bijvoorbeeld)

Een van de betere! Ook geweldige muziek trouwens.

avatar van Walter White
deze film leek wel oud niks nieuws altijd het zelfde en de acteer prestatie was oke maar denk meer de script heeft deze film de das omgedaan jammer.

avatar van pierre18
Onderhond schreef:
Eh.

Ik heb ze allemaal wel gezien, maar een jaar later zegt het mij compleet niks meer. Het vloeit ook allemaal vlotjes in elkaar over, want het is toch maar eenheidsworst, waarbij enkel wat details in de marge verschillen. ..... (enzovoort).

Volledig mee eens. Moeilijk kijkende personages, flink inzoomen, 13 in een dozijn verhaal, met andere woorden totaal niet origineel meer ... etc.

Het kijkt allemaal wel vlot weg maar er blijft ook helemaal niets hangen. Ook het spel van menigeen is toch allemaal wel wat vlak. Buiten haar schoonheid is Sophie Turner nog niet overtuigend als actrice. Dan heeft ze van de andere schoonheid Jennifer Lawrence nog veel te leren, als dat al gaat lukken.
Waar je bij Star Wars, Lord of the Rings en zeker James Bond in hun serie een bepaalde lijn en nieuwe vondsten kan vinden, is dat bij X-men eigenlijk toch meer van hetzelfde, alleen dan in een ander jasje (en met andere acteurs).

Zwolle84
Dat zijn toch echt puur persoonlijke punten. Ik kan de X-Men-films na al die jaren nog prima uit elkaar houden en Sophie Turner is mijns inziens een van de grootste acteertalenten van het moment. Ook Dark Phoenix heeft heel duidelijk zijn eigen plek binnen het universum.

avatar van mjk87
Prima X-Men weer, die sowieso qua sfeer en actie altijd wel een eigen smoel hebben, met ditmaal ook een enorm opgepompt geluid (als die raket wordt gelanceerd!) waarvoor je naar een bioscoop gaat. Goed geacteerd ook (McAvoy begint eng veel op Stewart te lijken) en met enkele actiescènes die er echt uitspringen, qua intensiteit en inventiviteit. Het verhaal zelf vond ik wel wat minder en Turner vind ik niet een hele overtuigende Jean Grey, terwijl zij nu net de hoofdpersoon is. Het verhaal wordt sowieso redelijk klein gehouden en de schurken van dienst hangen er maar een beetje bij. Emotioneel werd ik er niet bij betrokken, maar als blockbuster mag deze tellen en verveelt geen seconde. 3,5*.

Heb alle 12 de X-Men films mogen zien, ben fan van het eerste uur maar dit is helaas wel de minste uit deze unieke reeks. Ook waarschijnlijk de laatste poging om prequels te maken aangaande de jongere jaren van deze helden. Grootste boosdoener bij Dark Phoenix is het zwakke, inspiratieloos script. Erg veel melodrama en nauwelijks noemenswaardige actie, een aantal wazige schurken(aangevoerd door de weer erg monotoon spelende Chastain) die er met de haren lijken bijgesleept. Het spectaculaire laatste half uur kan dat allemaal nauwelijks goed maken. Turner is niet goed gekozen voor de titelrol, zichtbaar een matige actrice die niet veel weet te maken van haar dankbare rol(in ongeschiktheid wordt ze enkel overtroffen door Sheridan die een ongeloofwaardige jongere cyclops neerzet). Een echt buitenbeentje in de serie deze film, getuige ook enkele stijlbreuken( de dood van Raven) die niet lekker aanvoelen. Meer een wanhopige poging om nog even in te haken op het succes van de vorige films, dan een weldoordachte aanvulling op het voorgaande, een behoorlijke misser. Jammer genoeg een afsluiting om maar snel te vergeten.

avatar van Terminator05
Allereerst, de beste x-men film (inclusief de mindere wolverine/logan films) uit het hele rijtje. Ik vond het zelfs tot op een bepaald moment een pareltje, visueel, de flasbacks, de ontroering, het acteerwerk van de jongere acteurs (mcavoy was zoals altijd wel oke, maar blonk niet uit zoals hij dat bij glass wel deed), het verhaal ... de ontgoocheling werd daarom zoveel grootser toen bleek dat men toch een heel ander einde had uitgestippeld dan zou moeten (het origineel). Als je daar geen moeite mee hebt, kan daar nog wel een halve tot een volledige ster bij.

avatar van Harley Quinn
De vlam van Dark Phoenix werd al gedoofd voordat deze in alle kracht kon ontsteken. Een verzuurd mediacircus brandde deze X-Men film af tot onbeduidende, vervagende asresten alvorens iemand hem ook maar gezien had. Het is triest hoezeer het gros waarde hecht aan andermans mening en niet de moeite neemt om zelf een oordeel te vormen. Hierdoor was Dark Phoenix van meet af aan kansloos.

Want, kom op; zo slecht als men beweerd is de film niet. Alle X-Men ingrediënten zijn aanwezig. Uiteraard ligt de focus ligt op Jean Grey. Turner krijgt veel kritiek, maar naar mijn mening zet ze een uitstekende Grey neer: krachtig, breekbaar en zichtbaar getergd door dilemma's. Sommige scènes zijn werkelijk prachtig en meeslepend, zoals de confrontatie met Maximoff waarin hij beseft hoe machtig Jean is - de blik in haar ogen, ijzersterk.

Dat de overige X-Men bordkartonnen personages zijn en Kinberg kiest voor een makkelijke herhaling in de relatie tussen Raven en Charles, overlappend met Jean, daar ben ik het niet mee eens. De keuzes zijn relevant en logisch. Diepgang, achtergrond en actie worden goed gedoseerd - wat mij betreft een stuk beter dan in het slotstuk van The Avengers. Ook de ijskoude rol van Chastain als villain is meer dan geslaagd.

Ik heb me prima vermaakt met dit eindakkoord. Het was nergens te veel, misschien zelfs ietwat te sober. Dat is mijn enige kritische punt. Vandaar 3,5 sterren.

avatar van sinterklaas
Ik denk dat ik nu inmiddels een stuk of drie X-Mens overgeslagen heb. Maar een buurjongen kwam op een avond zomaar even langs met het voorstel om naar de bioscoop te gaan, waarbij het deze film werd.

En ja, waarom ook niet.

Het was een prima niemendalletje en blijkbaar werd het ook bij deze tijd voor serieuze zaken ipv dat alles draait om winnen en verliezen en vrienden en rivalen en de eindeloze bovennatuurlijke methodes. Nu worden er ook psychologische themas naar boven gehaald. Het acteerwerk was nog best goed gedaan. James McAvoy als die verlamde professor en dan vooral Sophie Turner als een getraumatiseerde superheld. De locaties en de tijdsbestekken (jaren 70 en 90) zijn mooi gevonden en ook de actie zit er weer goed in; gepaard met de vele leuke nieuwe telekinetische kunstjes. Ook het einde in die trein was lekker over de top.

Toch nog altijd wel fijn popcorn vermaak dit.

avatar van O.M.M.H.
Wat een kritiek allemaal... Dit was een pareltje!
Misschien een hele andere kijk dan zijn voorgaande delen. Maar ikzelf heb heerlijk genoten bij deze mooie verfilming. Geen moment verveeld en zat heerlijk op het puntje van m'n biosstoel tijdens de film. Dan merk je toch dat we allemaal een hele andere smaak en kijk op films hebben en ook vaak weer niet tevreden, blijft grappig xD
Terwijl ik bij "MIB International" weer de 1ste helft amper m'n ogen kon openhouden. Wat een flop was dat... Te geacteerd....man man man. Soms moet je geen trilogie, nieuwe deel of remake maken.
Maar bij "The Dark Phoenix" had ik dat totaal niet. Binnekort maar weer een X-men marathon houden!

avatar van linxde1
Deze film was een echte mhoaw. Het was niet slecht, maar ook niet goed. Maar ik baalde ervan hoe Jean de krachten verkreeg. Dat zat toch al in haar? Waarom iets buitenaards?. Of was dat volgens de strips? Voor mij was het al vrij snel een domper waar ik nog maar moeilijk overheen kwam. De actiescenes maakten het nog redelijk goed.

avatar van linxde1
[quote]Psycho-M schreef:

Helemaal met je eens! En dat terwijl die blauwe jongen met die puntstaart vlak daarvoor die hele bemanning van de space shuttle en Jean's leven had gered. Zat zij daar ontevreden te zuchten achter die stuurknuppel.

avatar van KingJ
ging naar de bioscoop met lage verwachtingen door de negatieve recensies.....
vond hem gelukkig gewoon een aardige en goede x-men film!

avatar van Lovelyboy
Sluit me volledig aan bij mijn buurman hier boven. Door de lage waarderingen ook met gematigde verwachtingen naar de bios en in die zin blij verast en naar mijn mening beter dan de gewelds- en vernietigingsorgie onder de naam Apocalyps.

Wat me meteen al opvalt is de sfeer. Een heerlijke duistere sfeer, tot op dat moment redelijk nieuw voor de X-men reeks, wordt gebruikt, en is die een partij lekker! Vooral die beklijvende soundtrack van Zimmer die weer eens een toppertje heeft gemaakt. Wat daarnaast opvalt, eens niet een gevecht met een schurk of groep afvalligen maar een kijkje dieper in een van de sterkste X-men. In die zin is de film bijna te vergelijken met de Wolverine reeks. Daar wordt ook dieper ingegaan op één persoon in het speciaal, net als dat men hier in gaat op de jeugd, problematiek en vooral 'kracht' van Jean. Net als in de strips en tekenfilms stond ze altijd bekent als bijzonder sterk maar ook licht instabiel. Hoewel er niet héél erg de diepte in wordt gegaan met karakters en personages is het voor mij interessant genoeg net als de ruzies die halverwege de film voor versplintering en oneindigheid zorgen binnen de X-men. Goed geacteerd wordt er meer dan, McAvoy prima, net als Turner en van Fassbender ben ik nu eenmaal fan. Chastain ziet er trouwens doodeng uit.

Waar wel een beetje de plank wordt misgeslagen, zijn de buitenaardse wezens. Zat vreemde dingen en personages gezien in de X-men maar nog nooit aliens, dus dat had van mij nu ook niet gehoeven. Logisch is het wellicht wel, hoe introduceer je op korte termijn The Phoenix Force? Door een buitenaardse anomalie. Toch had het een battle met een voor X-men kenners bekende bad guy als Mr. Sinister, Mojo of Mastermind om maar eens wat te noemen meer tot de verbeelding gesproken.

Desalniettemin wat mij betreft een meer dan prima volgende deel in de X-men reeks. Een stijl en vertelsoort die wat mij betreft vervolg mag krijgen, daar wil ik mee zeggen, een bijzonder geslaagde duistere sfeer en inhoudelijk meer over een X-men zelf dan een kloppartij met een bad guy. Leuk, vermakelijk, beetje spanning, zag er mooi uit, ook met die 3D onzin die normaal niet echt hoeft van mijn.

avatar van Shadowed
Prima.

Deze X-Men voelde absoluut anders aan dan alle andere X-Men films. Dat ligt er vooral aan dat dit veel minder verhaal en plot heeft en meer voor de drama en actie gaat. Opzicht niet erg, maar op een gegeven moment begint het op te vallen.

Prima rol van Turner. Moeilijke rol wel, veel drama en een tamelijk zwak script. Toch weet ze er nog best wat van te maken en weet in haar rol nog best stoer te zijn uiteindelijk. Daarbij doet de rest het ook prima. McAvoy, Fassbender, Sheridan en het hele zooitje.

Visueel ook knap. Knapper dan voorgaande X-Men films geregisseerd door Singer ook. Veel coolere, knapper in beeld gebrachte actie die echt wel gaaf weet te zijn. Vooral de scene waarbij de X-Men tegen Phoenix vechten dichtbij haar vaders huis was knap. Gave actie daar.

Daarbij is het eerste deel wel te veel soapachtige drama die niet veel toevoegt. Het lijkt zichzelf ook steeds te herhalen. De "ik ken mijn krachten niet" en "wat gebeurd er met me" had ik dan op een gegeven moment ook wel een beetje gezien.

De film moet het dan vooral van de actie hebben. Die gaat in het tweede deel ook best goed los en weet het de film goed te redden. Mag ook wel met zo'n budget eigenlijk. Voor mij is dit qua actie zowat het knapste deel van de reeks maar qua verhaal duidelijk 1 van de zwakkere helaas. Maarja.

Met iets minder soapdrama en nog wat meer knapper in beeld gebrachte actie had dit nog iets beter kunnen werken. Maarja. Kijken of Kinberg er nog wat van kan opsteken.

avatar van Partyboooi
Beetje met tegenzin gaan kijken, door de negatieve recensies en lage score op imdb. Maar ben positief gestemd, veel en veel beter dan de vorige x men. First Class wat mij betreft nog steeds de beste overigens, maar DP kan er goed mee door! Leuk om Sansa eens in een andere rol te zien

Zwolle84 schreef:

Indien jij een film als deze 5 sterren geeft dan ga ik er vanuit dat je over 5 jr nog steeds denkt dat dit dé topper aller tijden was.

avatar van john mcclane 2
De mega grote kritieken van de vele criticus , maken het vooruitzicht om deze Nieuwe x men minder leuk .
Doordat de vele die hard nerd fans iets verwachten , verwijten ze de makers van alles .
Als je bij YouTube dark Phoenix revieuw intypt , krijg je van milde teleurstelling , tot woedende reacties .

In alle eerlijkheid , en misschien helemaal als je daar dus op stelt , viel het zeker mee.
En is de kritiek niet helemaal Gegrond .
Het is niet fantastisch , en goed , ik vind. First class nog steeds een van de beste .
Maar het is zeer leuk popcorn vermaak .
Met prima actie scène s .
En een redelijk verhaal .

avatar van Glacius
Wat ik vooral niet snap is dat ze voor zulke nietszeggende 'villains' hebben gekozen, terwijl er dozijnen aan iconisch materiaal beschikbaar is, vooral onder de buitenaardse wezens. The Brood, Shi'ar, Phalanx.. En dan krijg je dit voorgeschoteld...

avatar van Glacius
FlorisV schreef:

Ik ben benieuwd waarom, aangezien X-Men 1 en 2 toch wel het meest geliefd zijn bij velen. First Class werd ook erg goed ontvangen, daarna werd het wat minder maar om de beste man nu af te branden enkel vanwege Apocalypse en Days of Future past...waar schort het aan? Ik zie meer Singer-haters maar ben ook geen echte X-Men kenner dus vraag me af waar het in zit.

Bij herkijken vond ik eigenlijk the extended edition van Days of Future Past de beste X-Men film. First Class vind ik alweer gedateerd overkomen en daarnaast ook vrij fragmentarisch. X-Men II komt op de tweede plaats.

avatar van schumacher
Leuke film, niet de beste, zeker niet de slechtste.

avatar van Pazmaster
Wat een baggerfilm. Een flutverhaaltje, de sfx/cgi zien er soms echt niet uit en de cast is ook niet om te pruimen. Met uitzondering van McAvoy, Fassbender en Chastain dan, maar die kunnen hier ook niet echt mee uit de voeten. Het geheel voelt zielloos aan en is wat mij betreft toch wel de slechtste Marvel prent.