Dark Phoenix (2019)

Alternatieve titel: X-Men: Dark Phoenix

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Simon Kinberg
met Sophie Turner, James McAvoy en Jessica Chastain

Sinds Jean Grey tijdens een levensgevaarlijke reddingsmissie letterlijk als een feniks uit de as is herrezen, draagt ze de bijnaam 'The Phoenix'. Maar vanaf dat moment beschikt ze over grotere krachten dan ooit en wordt ze geconfronteerd met een ernstig jeugdtrauma. De X-Men proberen te voorkomen dat ze een gevaar wordt voor de wereld.

• Vanaf 6 juni in de bioscoop

Vanaf 6 juni 2019 in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)

avatar van Kondoro0614
Moet ik eerst de hele reeks maar eens gaan kijken voordat ik hier aan begin .

avatar van mjk87
Toch met Lawrence, dacht dat zij ermee was gestopt.

avatar van krosnicky
Kondoro0614 schreef:
Moet ik eerst de hele reeks maar eens gaan kijken voordat ik hier aan begin .

Hoeft niet perse de reeks is opgesplitst in 2 tijdlijnen dit is een film uit de 2 de tijdlijn bestaande uit
X Men First Class

X Men First Class
X Men Days of Future Past
X Men Apocalypse
Dus als je deze 3 enkel bekijkt kun je best volgen met Dark Phoenix denk ik

Ik heb langzamerhand de hele reeks al bekeken.

avatar van xaid
Had liever een leuke badguy gezien zoals Mr Sinister erg jammer dat deze villian in al die x-men films niet is verschenen. Of Omega Red.
Het Phoenix gedoe hadden we in deel 3 geloof ik al eens gehad .....

avatar van HarmJanStegenga
Het camerawerk lijkt iig (weer) treurig standaard en qua muziek ('The End') is de inspiratie ook al op. Ik wordt nogal moe van dat hele Marvel gebeuren en ook dit ziet er weer bijzonder ongeïnspireerd uit.

avatar van remorz
Ik probeer Apocalypse nog van mijn netvlies te schudden maar ben al blij dat Singer hier niet aan verbonden is. Weet iemand meer over Kinberg, de nieuwe regisseur?

AHWA
X-Meh. First Class is fantastisch, maar daarna is het toch wel wat minder geworden. Deze trailer lijkt ook duidelijk aan te geven dat Jennifer Lawrence een korte cameo heeft. Phoning it in.

Chainsaw (moderator)
Oef, dit ziet er niet best uit. Wisselvallig is die X-Men serie wel. Het begon veelbelovend destijds met X-Men en X2, had een dal met X-Men 3 en Wolverine Origins en kwam toen heel goed terug met First Class, Days of Future Past en Logan (en in zekere mate Deadpool). Maar nu lijkt het weer enorm bergafwaarts te gaan. X-Men: Apocalypse was troep en dit lijkt me ook niet al te best worden. Lelijke CGI en make-up en een hoop acteurs die er volgens mij écht geen zin meer in hebben.

Vraag me overigens ook af waarom de producent van alle X-Men films vanaf First Class ineens in de regiestoel zit. Had Kinberg echt ambitie om te gaan regisseren of is dat meer uit nood? Gok toch dat laatste.

Chainsaw schreef:
Om Kinberg nu af te schrijven als enkel producent van de X-Men franchise is niet helemaal terecht vind ik. Hij schreef namelijk ook nog mee aan de scripts voor X-Men: The Last Stand, X-Men: Days of Future Past en X-Men: Apocalypse. Of dat een goed teken is laat ik in het midden aangezien ik a) zelf als één van de weinige fan ben van The Last Stand en b) Days of Future Past vooral steunt op het script van Matthew Vaughn die met First Class de beste X-Men film heeft gemaakt.

Dat terzijde heb ik hier ook wel mijn twijfels over. Bryan Singer heeft de reeks voor een groot stuk kapot gemaakt voor mij en ik vraag me af of Kinberg dit met zijn regiedebuut gaat kunnen rechttrekken. De Dark Phoenix verhaallijn is ook gewoon zo'n geniale verhaallijn (hoewel Days of Future Past dat ook is en het daar wel heeft gewerkt om het naar het grote scherm te vertalen) dat ik me afvraag of dit wel in een film gaat passen.

Metalfist schreef:
Om Kingberg nu af te schrijven als enkel producent van de X-Men franchise is niet helemaal terecht vind ik. Hij schreef namelijk ook nog mee aan de scripts voor X-Men: The Last Stand, X-Men: Days of Future Past en X-Men: Apocalypse. Of dat een goed teken is laat ik in het midden aangezien ik a) zelf als één van de weinige fan ben van The Last Stand en b) Days of Future Past vooral steunt op het script van Matthew Vaughn die met First Class de beste X-Men film heeft gemaakt.

Klopt, alleen lijkt Kinberg inmiddels vooral gepositioneerd te worden als 'de man achter de X-Men franchise', in interviews ed. Hij wordt de laatste tijd meer neergezet als de Kevin Feige van Fox, vind ik.

avatar van Metalfist
Ja, dat is me ook al wel opgevallen Chainsaw Dat zal er waarschijnlijk iets mee te maken hebben dat hij al van vroeg af bij de reeks betrokken was? De enige andere die me momenteel te binnen schiet is Bryan Singer (die ook nog de pilot aflevering van The Gifted, een aanrader trouwens, heeft geregisseerd) maar die is vandaag de dag niet meer zo gewild in Hollywood met verschillende klachten wegens grensoverschrijdend gedrag. Ik kan me voorstellen dat Fox hem liever niet naar voor schuift als gezicht van de franchise en daardoor Kinberg naar voren brengt?

Metalfist schreef:

Inmiddels zeker niet meer, nee. Maar Kinberg lijkt de hele superhelden-afdeling van Fox te draaien; hij was naast Logan en Deadpool ook betrokken bij die Fantastic Four reboot. Dus benieuwd wat hij gaat doen als al die franchises binnenkort weer naar Marvel gaan.

avatar van Zwolle84
Als het ook maar een beetje in de buurt komt van Apocalypse ben ik heel blij. Wat een prachtfilm was dat.

Chainsaw schreef:

Logan lijkt me ergens logisch (ook X-Men natuurlijk) en Deadpool in mindere mate ook nog maar Fantastic Four is dan inderdaad weer een vreemde keuze. Misschien verhuist Kinberg wel gewoon mee naar Marvel

avatar van Shadowed
Speelduur bekend: 161 minuten!

Maak je borst maar nat, dat wordt weer een lange zit in de bios. Maar in de trailer heb ik volop vertrouwen voor veel verwoesting en actie.

avatar van Shadowed
Shadowed schreef:
Speelduur bekend: 161 minuten!

Inmiddels verschillende minuten aangegeven. 114, 120 en 161 minuten. We moeten het aanzien.

avatar van Psycho-M

According to a file from Fox China, runtime of Dark Phoenix is 110 minutes. #DarkPhoenix
In addition IMAX has the film’s runtime listed at 114 minutes.

Ja inderdaad verschillende runtimes, maar 161 minuten gaat het echt niet worden. No way.
Ergens rond de 2 uurtjes lijkt het te gaan worden.

avatar van catdog
Zoals verwacht zijn de reviews niet mals. Gek genoeg krijgt de film wel een enthousiaster onthaal dan Origins: Wolverine, The Last Stand en Apocalypse. Typisch dat deze dan wel de bizar lage Rotten Tomatoes score van (momenteel) 15% krijgt. Ik ga 'm gewoon zien dit weekend. Helaas stond deze film al 1-0 achter vanaf het begin door de Marvel aankoop.

avatar van John Milton
catdog schreef:
Zoals verwacht zijn de reviews niet mals
Inderdaad zeg.

Indiewire laat er weinig heel van: Dark Phoenix Review: An X-Men Movie With No Reason to Exist

“Dark Phoenix” isn’t the first event-free event movie of the mega-franchise era, but this one is different — it’s a perfect storm of pointlessness. Not only does the movie fumble the baton pass between generations and fail to advance the series’ overarching story in any meaningful way, it also hardly seems to try.
Ik kan niet zeggen dat ik enorm verbaasd ben; had mijn verwachtingen al iets aangepast. Wellicht dat ik dan een ander filmpje in de bios pak in plaats van dit, zie hem wel op VOD dan, als er een keer tijd over is.

avatar van Dropout
Al die negatieve reviews overal snap ik niks van. So what als het verhaal niet meer overkoepelend is en het een stand alone film is. Daar waren de eerste 3 films voor, Mjah ik ben misschien biased als marvel geek. Ik heb me prima vermaakt met deze film weer in elk geval. Deze hele reeks X men films eerlijk gezegd wel. Turner doet het beter als Phoenix dan ik had verwacht en ik hou van alle verschillende nieuwe gecaste X men (op cyclops en Jlaw na) en mutants die er nu allemaal inzitten. Als ik kritiek heb is het dat ze de x men opzetten met allemaal jeugdige acteurs en er nu een eind aan breien. Wat mij betreft had deze cast zo overgeheveld mogen worden naar Marvel/disney

avatar van Shinobi
"Nobody cares."

Dit is nog eens een belabberde manier om een reeks af te sluiten die ooit nog zo degelijk begon met 'First Class' van Matthew Vaughn. En dan te bedenken dat deze film het presteert om nog slechter te zijn dan 'Apocalypse'.

De transformatie van Jean Grey naar Phoenix is ongetwijfeld één van de beste X-Men verhaallijnen. Op zich een prima slotakkoord zou je zeggen, maar het is werkelijk niet te geloven hoe men hier omgaat met het bronmateriaal. Het is alsof ze hier geen bepaald doel voor ogen hebben, wat veelal te wijten is aan Simon Kinberg, die zowel als regisseur en schrijver komt opdraven.

Wat volgt is een rommelig plot waar iedereen voortdurend in conflict met elkaar is, zonder überhaupt ooit in te gaan op de motivaties van elk personage. Sophie Turner - die hier volop in de spotlight staat - kan je als kijker nauwelijks laten meeleven met de zogenoemde emoties van Phoenix. Om het maar niet te hebben over de volledig kansloze rol van Jessica Chastain; dat er niet wordt ingegaan op de groep die zij aanvoert zegt meer dan genoeg.

Je kunt al gauw concluderen dat 'Dark Phoenix' nergens naartoe leidt. Het geheel is namelijk slechts een schim van wat het moet voorstellen, gesteund door matige actie en nietszeggend acteerwerk. De reshoot van het slot heeft ook niet mogen baten, want het lijkt alsof je in een andere X-Men film bent terechtgekomen. Wel moet gezegd worden dat de finale je wel enigszins doet opveren.

Al met al een behoorlijke misser om zo snel mogelijk te vergeten.

1,5 Sterren.

avatar van mrklm
Een serie oogverblindende special effects - en let bij IMAX 3D ook op het sublieme geluid wanneer die raket opstijgt aan het begin van de film - geeft onvoldoende compensatie voor het zwakke verhaal dat ten grondslag ligt aan een film waarin de telekinetische Jean Grey [Sophie Turner] centraal staat. Jean groeit op onder de voogdij van Charles Xavier [James McAvoy] sinds haar ouders om het leven kwamen bij een (spectaculair in beeld gebracht) auto-ongeluk, aldus de officiële lezing. Jean Grey krijgt haar nieuwe bijnaam 'The Phoenix' nadat ze bij een reddingsmissie letterlijk en figuurlijk uit de as is herrezen, maar al gauw daarna blijkt ze grote moeite te hebben om haar enorme krachten te beheersen. In een zeer slecht uitgewerkt zijplot verschijnen enkele vage ruimtewezens die uit zijn op haar krachten en Erik Lehnsherr/Magneto [Michael Fassbender] mag ook komen opdraven in een verhaal waarin de rest van de X-Men teleurstellend weinig te doen hebben. Visueel briljant, maar zonder een meeslepend verhaal ontbreekt het aan dramatische impact.

Man man man wat slecht. Civil War, last stand en captain marvel ripoff

Heb de film gezien in IMAX 3D, vond het een prima film, goed geacteerd, mooie special effects en een prima verhaal. Vooral de scene in de ruimte was erg cool.
Is mij een raadsel waar de slechte recensies vandaan komen.
Heb het idee dat de wat serieuzere superhelden films vaak wat slechtere recensies krijgen.
En de films, die meer weg hebben van een comedy en ook totaal niet spannend zijn zoals bijvoorbeeld Thor Ragnarok of aquaman krijgen dan een vele betere score dan deze film.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag in 3-D in Antwerpen gaan zien.

In TV-Film staat te lezen: "Volgens de makers van deze film is dit het hoogtepunt van 20 jaar X-Men films". Tja, daar valt over te twisten, lijkt mij?
Vind zelf de originele X-Men film uit 2000 en de eerste van de nieuwe reeks, First Class uit 2011, de besten, maar na het vorige teleurstellende deel, Apocalypse, was dit toch wel weer een stap in de goede richting.

Natuurlijk voelt het verhaal niet helemaal nieuw aan, daar The Last Stand uit 2006 al het zelfde uitgangspunt, namelijk de storyline van het Dark Phoenix verhaal (naar de gelijknamige comic Saga uit 1976-'80) gebruikte, maar er is toch wel een wezenlijk verschil met die film. Waar die eerste film vooral voor de actie koos, is men bij deze nieuwe verfilming een geheel andere weg in geslagen.

Natuurlijk zitten hier ook geregeld actiescènes en geweldige SFX in, maar de nadruk wordt nu toch meer op het emotionele en psychische aspect gelegd en dat werkt naar behoren.
Hoofdrolspeelster Turner zet een erg goede Grey neer en weet al haar emoties en onzekerheden goed op het scherm over te brengen. Het nadeel was wel dat ik met de nieuwe Cyclops totaal geen band heb, ik kan me hem eigenlijk niet eens meer goed herinneren van de vorige film, waardoor de relatie en emotionele band tussen Grey en hem voor mij totaal niet werkte.

Wat dus ook ontbreekt t.o.v. de oude film is haar relatie met Wolverin, die in die film één van de belangrijkste verhaallijnen was (maar in de gelijknamige strip niet). Regisseur Kinberg heeft al gezegd dat hij die er absoluut niet in wilde, daar dat zou afleiden van het hoofdpersonage, zelfs al zou Jackman er toch mee in gestemd hebben toch nog een keer mee te willen doen. Dit heeft in ieder geval het positieve effect dat er genoeg verschillen tussen beide films zijn, om deze nieuwe film zijn eigen bestaansrecht te geven.

Wat ik verder ook interessant vond, was de tweestrijd van Xavier tussen zijn verantwoording voor het beschermen van de mutanten enerzijds en ze in de media en bij de Amerikaanse regering als beschermers van de mensheid te laten opdraven ten kosten van wellicht een te grote prijs anderzijds (met als doel dat de mutanten geaccepteerd en met rust gelaten worden door diezelfde overheid) en uiteindelijk in de rol van woordvoerder voor de mutanten iets te veel zelf te willen schitteren.

Waar het voor mij bij deze film echt niet goed werkte was vanaf het moment dat Magneto werd geïntroduceerd. We zitten dan al halverwege het verhaal en tot dan toe was hij eigenlijk niet nodig geweest en voelde het eigenlijk wat als een verplichting aan. Ook was hij niet meer echt de imposante, onoverwinnelijke persoonlijkheid van weleer (uit First Class en DoFP), want iedere keer komt hij -ondanks al zijn inspanningen- krachten te kort en moet hij zijn meerdere erkennen in de Dark Phoenix en zelfs in de geheimzinnige Vuk (Jessica Chastain).

Ook het hele nevenverhaaltje van de buitenaardsen was er met de haren bij gesleept om in de finale extra tegenstanders en actie te stoppen. Op zich was die finale redelijk spannend en spectaculair, maar het hele meer serieuze en meer emotionele plot werd hier wel in één klap naar de achtergrond getrokken.

Alles bij elkaar is dit geen perfecte afsluiting van de reeks, maar is hij verrassend beter en minder een louter actiespektakel dan je van te voren had mogen verwachten.

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van wwelover
Geen groot fan, maar de meeste waren wel redelijk uit de X-Men reeks. Dark Phoenix is helaas een vrij saaie film geworden. Meeste acteurs spelen op automatische piloot (vooral Jennifer Lawrence) maar gelukkig dat Fassbender nog zijn best doet. Karakter van Chastain is ook echt helemaal niks. Zonde als je zo'n goede actrice hebt. En Sophie Turner ben ik sowieso nog niet echt van overtuigd. De actie is wat beperkt maar is wel aardig.