Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)

Actie / Avontuur

geregisseerd door J.A. Bayona
met Chris Pratt, Bryce Dallas Howard en Rafe Spall

'Fallen Kingdom' volgt Owen en Claire die enkele jaren na de gebeurtenissen van 'Jurassic World' terugkeren naar Isla Nublar. Een vulkaan op het eiland dreigt uit te barsten en vormt een gevaar voor de overgebleven dinosaurussen. Owen en Claire zijn de aangewezen personen om er voor te zorgen dat de dinosaurussen niet uitsterven en proberen met Claires organisatie, de 'Dinosaur Protection Group', de overgebleven dino's te evacueren van het eiland.

avatar van notoirefilmhater
Wat een DRAAK van een film

- alle familiefilm-cliché's die je ook maar kent komen nog een dunnetjes voorbij
- bizar slechte CGI (sowieso CGI in Jurassic Park...)

echt slecht.

taborano schreef:
Men neme een paar clichés, 170 miljoen budget, en nog een heleboel clichés, en je hebt deze film. Velen zullen het geweldig vinden, ik ben wel klaar met de dino’s. Er zullen nog wel een paar vervolgfilms komen, want het casht lekker, maar de opwinding die ik had bij het zien van jurassic park, maakt per film meer plaats voor verveling.

Serieus 170 miljoen euro? 90% is bagger-CGI, de film had makkelijk maar 50 miljoen kunnen kosten.

avatar van james_cameron
Lichte tegenvaller, vooral door de rommelige tweede helft, waar de film een richting kiest die mij niet kan bekoren. Het steekt dan ook bleekjes af bij de spectaculaire en overweldigende eerste helft. Daar doet regisseur J.A. Bayona eigenlijk alles goed, wat de tweede helft dan ook extra zwaar te verteren maakt. Natuurlijk ziet alles er weer gelikt uit en heb ik me niet verveeld, maar ik vrees op deze manier een beetje voor het derde deel.

avatar van numb nuts
wat jammer

avatar van numb nuts
deel 1 werelds,deel 2 goed,deel3 teleurstellend .deel 4 geweldig,deel5 het einde.

avatar van Captain Pervert
Ik dacht gezien te hebben dat Jurassic Park: Fallen Kingdom na release vrij goede recensies kreeg, dus ik ging met vrij hoge verwachtingen kijken.

Oeps.

De film is echter vrij teleurstellend. De cameo van Jeff Goldblum geeft de film enig cachet, de terugkeer van BD Wong als wetenschapper Henry Wu is ook leuk, maar Bryce Dallas Howard (wat een naam eigenlijk...) is kleurloos en de rol van Chris Pratt is ook stukken fletser dan in de vorige film. Verder nog een onherkenbaar oud geworden James Cromwell, een geestige token black guy, een stereotiep-rolletje voor kabouter Toby Jones, wat anonieme booswichten en een vervelend meisje.

Maar kom je voor de fantastische personages bij Jurassic Park/World/Doorhalen wat niet van toepassing is?
Nee, je komt voor actie, dino's en special effects. Die krijg je royaal voorgeschoteld en het ziet er goed uit, op wat landschappen na. Bij het shot van het eiland, wanneer de boot vertrekt, hadden ze net zo goed de greenscreens gewoon kunnen laten staan achter de acteurs.

Dus, matige rollen, prima dino-actie. Wat nekt dan deze film? Dat is het verhaal, de domme keuzes die de personages maken, de clichématige twist waarna we ineens zien wie de badguy is, en nogmaals: domme keuzes die personages maken.

Dat heeft alles te maken met sympathie die de personages nu ineens voor de dino's voelen en die wij als kijker ook geacht worden te voelen. Inclusief de carnivoren. Nou, sorry, ik heb die monsters vier films lang dood en verderf zien zaaien, van mij mogen ze hartstikke doodvallen. De film eindigt met de domste keuze die er ooit door een personage in een film is gemaakt. Echter wordt het ons verkocht als de juiste keuze, en die deal gaan we dus niet maken. No sir.

Het vervolg zal, gezien dit einde, wel een hele rare film worden, maar gelukkig is het dan ook afgelopen.

Jurassic Park uit 1993 is wat mij betreft legendarisch. Qua filmmaking, special effects, marketing, alles. Jurassic World had nog als gimmick dat veel oude locaties uit het allereerste deel werden bezocht. Maar dankzij de vulkaan die nu (ineens) op het eiland is, is van die mystiek niets meer over.

2 sterren

avatar van Ste*

avatar van Ste*
Captain Pervert schreef:

Lijkt mij trouwens juist leuk! Dino's go to town.

Hoop dat de makers dan gewoon voluit gaan. Allemaal scenes van allerlei dino's die op bekende plaatsen in de wereld lopen. Een stuk leuker dan deze film denk ik, waarin de helft zich binnen in de donkerte afspeelt (wie dat verzonnen heeft...).

avatar van Captain Pervert
Even hoor, maar: je kan me trouwens niet vertellen dat John Hammond wèl slim genoeg was om dino's van 65 miljoen jaren geleden te klonen, maar dom genoeg om zijn resort te bouwen op een fucking tikkende tijdbom van een vulkanisch eiland.
Dat is zoiets als Elon Musk die niet snapt hoe een broodrooster werkt.

Vijfde Jurassic film in vijfentwintig jaar tijd, is dus éen per vijf jaar gemiddeld, en waarschijnlijk zit deze laatste te dicht op zijn voorganger(drie jaar) om erg onder de indruk te raken. Beetje dino moeheid bij mij dus.
Eigenlijk ook altijd hetzelfde(dinosaurussen op mensenjacht) hoewel er dit keer een wat twijfelachtige poging is om iets anders te proberen door die rollen aanvankelijk een keer om te draaien, waarna vrij snel in het tweede deel van Fallen Kingdom alsnog het normale patroon weer word hersteld. Ziet er technisch en visueel best weer goed uit allemaal, maar we hebben het dus al een keer of vier gezien, met dit keer als negatieve toevoeging dat de mensenrollen wel erg dom geschreven en matig gespeeld zijn. Pratt en Howard hadden al weinig chemie en charisma in de 2015 versie, en doen er hier met hun vlakke bijdrage nog een schepje bovenop. Goldblum, de voortdurend grappen makende held uit de eerste twee delen, duikt ook nog even op en is blijkbaar getransformeerd tot een wel erg serieuze man, die derhalve beter thuis had kunnen blijven. De twee schurkenrollen zijn pijnlijk stereotype, te ongeloofwaardig om waar te zijn. Typisch dat de beste acteerprestatie wordt geleverd door een minderjarig meisje die in haar eentje de volwassen cast wegspeelt. Tsja, en ook bij de echte hoofdrolspelers, de dino's zelf, zien we dit keer weinig nieuwigheden, had men niet wat beter hun best kunnen doen om tenminste op dit terrein wat spitsvondigs toe te voegen? Na de verrassende wending aan het einde valt te vrezen dat er nog een zesde poging komt en dat die eerder wordt geleverd dan de gemiddelde wachttijd van vijf jaar, alles ten einde deze blijkbaar nieuwe trilogie af te ronden. Ik kijk er niet naar uit, maar dikke kans dat ik de bioscoop tezijnertijd weer weet te vinden als ik dan zin heb in professioneel popcorn amusement.

avatar van Gerlof1378
Deel 2 van de Jurassic World serie vond ik best wel aardig, in alles wel minder dan de 1st en met name het verhaal dan. De cast speelt goed Chris Pratt en Bryce Dallas Howard spelen leuk samen net zoals bij de 1st de rest van de cast speelt ook goed en ik vond Ted Levine zijn rol grappig al had hij best wat meer scenes mogen spelen. Al met al een leuke avonturen film in een reeks die wel zijn beste tijd heeft gehad, dus ik hoop dat deel 3 die in 2021 moet komen beter zal zijn dan deze.

avatar van Ajax&Litmanen1
Brute Honest Trailer 'Jurassic World: Fallen Kingdom' | Filmtotaal filmnieuws

Ondanks dat ik me prima heb vermaakt met de film moest ik wel lachen om deze Honest Trailer.

avatar van Kondoro0614
Nee, dit was hem niet helaas. Ik had wat meer verwacht van deze film alleen is de verwachting in het algemeen totaal niet uitgekomen. En hoewel de film zo begon als ik had gehoopt was hij in het tweede deel juist het tegenovergestelde en vond ik de film steeds meer tegen vallen, en was het totaal niet iets waar ik op had gerekend, en dan had ik het toch liever wat anders gezien, misschien iets korter in tijdsduur want het einde vond ik best afgeraffeld.

Zoals de film begon was echt mijn verwachting van de gehele film. Een zoekende Chris Pratt met een catastrofe als einde, die dan ook gelijk een einde had gemaakt aan deze film reeks die eigenlijk al lang is uitgemolken. In plaats van deze wens maakt J.A. Bayona er iets van waar ik niet van kon genieten. Het was niet bijzonder genoeg meer, de hele dinosaurussen veiling nee, daar stond ik echt niet om te springen en hebben mijn plezier in de film ook diep naar beneden gehaald. Dit mag ik wel zeggen als ik telkens bij dit deel van de film in slaap viel (twee keer om precies te zijn), en deze film dus al twee keer opnieuw moest kijken want het was niet meer boeiend.

‘J.A. Bayona’ is geen regisseur waarvan ik kan zeggen dat hij me altijd tegenvalt, sterker nog al zijn voorgaande films daar heb ik van genoten (die ik gezien heb) en dan is deze film toch een minpunt van zijn carrière. En in het begin deed de beste man alles wel goed, een vette locatie, vette actie, en een leuk beginnend maar strak verhaal waar ook onder andere ‘Chris Pratt’ nog redelijk wil acteren en ook komisch overkomt, en ook ‘Bryce Dallas Howard’ goed schitterde. Alleen na de vulkaanuitbarsting (wat toch wel de hoogte punt is van de film) kakt hij volledig in en is hij nergens meer speciaal te noemen. De film had van mij betreft wel het eerste deel van het verhaal mogen wezen en dan wat uitgebreider en zoals ik al zei: de vulkaan als eind knal met de redding opvolgend van een paar dino’s die dan vreedzaam leven ergens in Amerika. In plaats daar van word er een soort handel mee opgericht en is het niet meer interessant.

Het verhaal was redelijk. Er staat een vulkaan op punt van uitbarsting en men maakt een plan om de overgebleven dino’s te redden van het eiland. Ze sturen Owen en Claire die kant op met een heel team om de dino’s die overgebleven waren in veiligheid te brengen. Eenmaal daar aangekomen gaat de strijd al snel door naar de dino Blue die door Owen speciaal getraind was en excentriek bewoog tegenover zijn soort genoten, beter luisterde en gehoorzaam was. Als Owen hier achter komt word hij neergeschoten en vlucht het team om de dino’s mee te nemen richting de boot en vangen verschillende soorten. Als Owen wakker word aarzelt hij geen moment om vervolgens blue en andere dino’s te redden maar komt er daarna al gauw achter dat ze gaan handelen in deze beesten. Ook komen ze er achter dat ze kunstmatig een eigen dino soort hadden gemaakt die levensgevaarlijk blijkt te zijn. Ze moeten nu alles op alles zetten om zelf in veiligheid te blijven.

En vooral dat laatste in het verhaal staat me niet aan: handel, kunstmatige creaties en een simpel einde. Drie dingen waarvan ik persoonlijk het niet zou willen zien in een Jurassic Park film word waarheid, en ik kan helaas maar weg zakken onder uit in mijn stoel en me gaan irriteren aan deze film, ik houd het dan maar ook voor gezien. Teleurgesteld verlaat ik de film, en kijk een beetje tegen het volgende deel op, als die komt. Ik denk het wel.

2 sterren

Grappig dat je zegt dat je Jurassic Park legendarisch vind maar dan niet weet dat het Park altijd op een vulkaan is geweest. In het boek (want JP is een boekverfilming) staat namelijk dat het eiland een vulkaan is. Alle Jurassic films hebben flarden van het Jurassic Park boek.

Er wordt een hoop gespuwed en gekraakt op de special effects. Echter vond ik deze er wederom prima uit zien. Sterker nog, het zijn de veel en goed uitziende Dino,s die het kijken naar alweer een Jurassic Parc film nog de moeite waard maken. Ook is het lekker bombastisch dankzij een zwaar dramatische soundtrack. 3D ging dan helaas weer nergens over. Beetje diepte enkel. Jammer voor zo,n dure blockbuster.3*/3.5*

avatar van Thomas83
Dat viel me eigenlijk nogal mee. Heb me wel kunnen vermaken, en ik vind de film ook beter dan Jurassic World. Dat komt voor een groot deel door de regie van Bayona denk ik, want hoewel het aan het script wel goed is dat het domme allergrootste spektakel vooral beperkt blijft tot het eerste bedrijf op Isla Nublar (nog de moeite waard door dat droevige shot van de Brachiosaurus die alleen achterblijft), zit de film nog altijd barstensvol idiote plotgaten en vreselijk slechte dialogen en personages. Pratt en Howard krijgen niets om mee te werken. Acteurs als Pineda, Spall en Levine lijken er nog best plezier in te hebben, maar dat neemt niet weg dat al die bijrollen tenenkrommende typetjes zijn. Die veiling met al die bad guys die op de dino's bieden leek wel rechtstreeks uit Austin Powers te komen.

Maar Bayona krijgt ook veel kleiner opgezette scènes van actie, horror en spanning, en daar weet hij nog goed raad mee, ondanks een gebrek aan gore. Ik vind echt dat hij de film een beetje op sleeptouw neemt. Ook over de visuele stijl van de film ben ik goed te spreken. Al dat gebruik van regen is een mooie ode aan de originele film. Een stuk subtieler ook dan hoe Jurassic World dat aanpakte. Dat schurkte gewoon tegen fan fiction aan. Vind de film op momenten wel wat onverdiend sentimenteel, en er is ook een wat rare soort idealistische en activistische toon die niet helemaal rijmt met het gebruik van de dino's als dom popcornvermaak. Dat voelt een beetje als een gemaakte manier om een modern sausje toe te voegen aan een verder vooral heel 90's rampenfilm.

Dat "welcome to Jurassic World" is trouwens ook een beetje dom. Willen ze nou suggereren dat er een nieuw tijdperk is aangebroken waarin de dinosaurussen tussen de mensen leven? Zoveel van die beesten zijn er nou ook weer niet losgebroken. Het lijkt me het meest logische scenario dat men ze zal vangen of doden. Dat zal een helse klus zijn, maar het is gewoon haalbaar. Nu lijkt het allemaal een te opzichtig opzetje naar het vervolg. 3.0*.

avatar van king16
[quote]Thomas83 schreef:

Nou, ik was vond de film zeer tegenvallen, maar dit shot was écht een van de beste uit de hele reeks .

avatar van Esteban
james_cameron schreef:

Draai dit volledig om en je hebt mijn kijkervaring.

Waar de eerste helft voor mij een haast apathische kijkervaring was, een zielloos CGI-festijn vol ongeloofwaardige actie -Jurassic Park is héél ver weg-, wist Fallen Kingdom zich gelukkig nog wat te herpakken over de tweede helft. Pas dan zien we de heel herkenbare hand van J.A. Bayona. Daar is deze regisseur in zijn element, hoewel niet in topvorm, daar ligt zijn sterkte. Hij maakt er dan ook geen geheim van dat dit de film was die hij wou maken. Aan het eerste deel zat hij simpelweg 'vast' omdat er nu eenmaal een overgang moest plaatsvinden.

En zo voelt het vijfde Jurassic Park deel helaas ook wel wat, als een verplicht overgangsnummertje dat moet leiden naar het échte vervolg. Dat verhaal stond namelijk al lang vast. En ik vrees er ook voor. Dit kan alleen een succesverhaal worden met een zeer bekwaam schrijver en regisseur. Maar we zitten opnieuw met de nogal middelmatige Colin Trevorrow. Lage verwachtingen voor wat komen moet.

Aardige film waarin een vulkaanuitbarsting het leven van de dinosauriërs op het eiland in gevaar brengt. Dit tweede deel van de nieuwe reeks gooit het tijdens het tweede gedeelte over een iets andere boeg, vergeleken met de vorige delen. En alhoewel dit een welkome afwisseling is, maakt het de film er uiteindelijk niet veel beter op. Het ziet er wel weer allemaal spectaculair uit en kijkt gemakkelijk weg. Net geen 3.5 sterren.

avatar van macrobody
Niet bijster origineel allemaal, maar voor een avondje vermaak was het zeker de moeite waard.

avatar van LOTR-lover
Ach ja, misschien word ik wat gevormd door jeugdsentiment als het op de Jurassic Park serie aankomt, maar ook van dit deel kon ik wel weer genieten hoor. Natuurlijk is het geen Oscarwaardig materiaal en hangt de film grotendeels van clichés aan elkaar. Maar bij Jurassic World: Fallen Kingdom moet je soms ook gewoon niet nadenken en een beetje dom blijven kijken. Dan is 't toch best redelijk vermaak.

6/10 (IMDB)

avatar van Crook
Als grote Spielberg fan word ik hier toch wel verdrietig van. Wat een voorgekauwde ongeïnspireerde bagger was dit zeg. Dat het plot bij deze franchise tegenwoordig niet zoveel meer inhoudt dat moge duidelijk zijn, maar dat het dan ook nog zo verteld wordt is echt triest. Je hoeft als kijker dan ook daadwerkelijk niets zelf uit te vogelen, te voorzien, of zelfs te denken. De tragiek van de uitstervende diersoort is ook wel van toepassing op deze franchise helaas. Maar telkens drukt er toch weer iemand op de fucking knop.

Onsamenhangend commercieel vermaak... Echt jet gevoel van 'o ja, er moet ook nog een extra enge dino nog bij' Pratt matched gewoon niet, mede door zijn Starlord imago. Het komt ontzettend geforceerd en passieloos over allemaal. De o zo goede soundtrack van de voorgaande films is ook om zeep en vervangen door 13 in dozijn melodieën en effecten....
Nee... stop nu maar ... genoeg gemolken

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Slap sijpelen.

Toen enige jaren geleden de Jurassic Park-reeks nieuw leven werd ingeblazen met Jurassic World, viel dat nog niet eens tegen. De film was succesvol en kreeg ook goede kritieken en dus kon een vervolg niet uitblijven. En dat is waar deze 'Jurassic World: Fallen Kingdom' om de hoek komt kijken. Met dezelfde hoofdrolspelers en hetzelfde thema. Succes verzekerd.

Maar niet dus. De uier van de 'nieuwe' melkkoe blijkt nu al schraal te zijn. Het laatste restje originaliteit is hier volledig verdwenen en er lijkt zelfs weinig moeite te worden gedaan om het verhaal nog een beetje boeiend te houden. Het begin is best aardig en het 3D is verbluffend, maar na zo'n half uur zakt alles in. Wat rest is de indrukwekkende CGI die versterkt wordt door een dts-X audiotrack.

De bombarie is helaas onevenwichtig verdeeld en Chris Pratt en Bryce Dallas Howard maken weinig indruk. Jeff Goldblum is er aan de haren bijgesleept en de meest interessante acteur - Toby Jones - krijgt amper screentime. Ted Levine is nog enigszins redelijk. En dus wacht je met smart op de volgende actiescène, maar die is meestal zo slap en voorspelbaar dat de spanning met de minuut wegsijpelt.

**½

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Multimediaknaller
Een herhaling van een herhaling, en maar hopen dat dit de laatste was

Wat een baggerfilm

avatar van Yugnav
Wat een ongelofelijke tegenvaller. Waardeloos verhaal, matig acteerwerk en de cgi was ook niet veel soeps. Snel vergeten deze.

Een zekere spannende aanloop naar een groot fiasco ontbrak zoals in het voorgaande deel. Ook was het wat minder massaal.
Is denk ik in het volgende deel wel weer aanwezig.
Ach het is altijd wel weer lekker vermaak met het verstand op 0
3* voor de effecten.

avatar van arno74
Gaap. Zo slecht had ik het niet verwacht. Saai en niet vernieuwend. Jammer dat Bayona hier tijd aan heeft besteed. Overbodige film. 1,5*

avatar van Altijdklagen
Wel aardig simpel popcorn vermaak. Mooie effecten. Vlot verhaal. Natuurlijk doen ze alsof het verhaal slim is, maar is het hersenloze onzin.

Vooral leuk vond ik de hommage aan de eerdere Jurassic park films. Veel bekende shots voorbij zien komen

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, ik vond het weer een spektakel en een goede film, maar niet beter dan Jurassic world, het 1e deel vond ik echt heel goed als ze op het eiland zijn en de vulkaan uitbarst, het 2e deel waarin ze in dat huis zijn vond ik wat minder en jammer dat ze dan maar op 1 locatie zijn.
Wel goede scenes tussendoor en geen saaie stukken gezien, ook leuk weer de oude stukjes / herinneringen van het 1e deel en ook weer volop actie en avontuur.
3.5 sterren voor deze prent!
Jurassic world kreeg 4.5 sterren die vond ik toch wat spannender.

avatar van isabelllll
heb ervan genoten, idd is het eerste deel verreweg t sterkst.
vond de acteer prestaties knap als je bedenkt dat t voor een blauw scherm gefilmd wordt, lees hier een hoop kritiek maar ach, de beste stuurlui......
de CGI was prachtig. als je gewoon lekker vermaakt wil worden is t een aanrader.
van mij een dikke 4.5...

avatar van IH88
“Genetic power has now been unleashed. And of course, that's gonna be catastrophic.”

Gemengde gevoelens. Het probleem van Jurassic World: Fallen Kingdom is dat het zich voor een pretentieloze blockbuster veel te serieus neemt, maar dat het als serieus verhaal over genetische manipulatie weinig om het lijf heeft. J.A. Bayona kan duidelijk geen keus maken tussen beide, en het resultaat is vlees noch vis.

Dat je meer meeleeft met de dinosaurussen dan de personages is ook geen goed teken. Pratt, Howard en de jonge Sermon doen hun best, maar de rest van de cast is echt schaamteloos slecht. De film heeft duidelijk twee gezichten, en vooral het tweede gedeelte in het huis slaat nergens op. Gelukkig zorgt de MVP van de film, Blue, nog voor wat vermakelijke scènes. En door het einde kijk ik toch wel uit naar het derde deel.

avatar van GGG
GGG
Was aardig. De vorige vonden we wel beter...

avatar van Boneka
Heb me twee uur prima vermaakt. Eerlijk gezegd begrijp ik alle kritiek hier niet. We hebben het over Jurassic Park/World geen diepgaande film alla The Shawshank Redemption, maar een heerlijke blockbuster met alles erop en eraan. Het begint al met verbluffend mooi beeld (4K). Met The Revenent denk ik het beste beeld ooit wat je nu kunt zien. Geluid prima verzorgd en de plaatjes op Hawaii zijn oogstrelend mooi alsof je naar een prachtige natuurfilm kijkt. Spanningsopbouw, de rust en de setting maken de rest. Ook het verhaal is heel aardig weggezet. Dino's moeten geëvacueerd worden vanwege een levensbedreigende eruptie. De regering heeft er niet veel zin in, maar het vaste team is vastberaden de dieren naar een veilig heenkomen te brengen. So far so good ware het niet dat er nog andere spelers zijn die hele andere plannen hebben met de beesten. We beginnen zoals gezegd op (Hawaii) en dit eerste uur is qua beleving denk ik wel het mooiste om te zien. De lavastromen de rennende beesten de capsule die razendsnel voorbij komt. Dit is het Jurassic World! Ook het tweede deel kon mij goed bekoren. Zij in andere setting bijna sprookjesachtig mooi. Actie prima verzorgd leuke veiling en uiteraard een roller Coast van een laatste half uur. Spelers zijn op dreef en vond vooral de kleine meid Maisie Lookwood (Isabella Sermonerg) leuk spelen. Grappig was dat "(Dracula 1979)" moment op dat dak met de kleine meid in bed. Geweldig mooi gemaakt. Naar het eind toe uiteraard voorspelbaar, maar dat weet je van te voren.

Ik heb ze nu alle 5 gezien en vond deze toch wel erg sterk. Net als de vorige uit 2015 een dikke 4 sterren. Nog EEN Jurassic Park graag en dan ermee stoppen. Jurassic The Final Destination, want zo onderhand kennen we het concept wel. Hoe dan ook kostelijk vermaakt met deze tot nog toe laatste Jurassic World Fallen Kingdom!!!

Film 4.0
Beeld 5.0 (4K)