• 15.852 nieuwsartikelen
  • 178.540 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.154 gebruikers
  • 9.381.238 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi (2017)

Sciencefiction / Fantasy | 150 minuten
3,30 1.573 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 150 minuten

Alternatieve titels: Star Wars: The Last Jedi / Star Wars: Episode VIII

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Rian Johnson

Met onder meer: Daisy Ridley, John Boyega en Mark Hamill

IMDb beoordeling: 6,8 (712.481)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 december 2017

Plot Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi

"Let the Past Die"

Terwijl ze haar eerste stappen heeft gezet in een grote wereld, gaat Rey verder op haar epische reis met Finn, Poe en Luke Skywalker in het volgende hoofdstuk van de saga. Rey gaat in de leer bij Luke Skywalker op Ahch-To. Luke moet ondertussen afrekenen met een geloofscrisis. Ondertussen bereidt het verzet zich voor op de komende strijd met The First Order en brengt ze naar nieuwe plaatsen in het sterrenstelsel, waaronder een casinostad waar de bovenklasse zich bevindt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Shinobi

Shinobi

  • 4305 berichten
  • 2552 stemmen

"You're just a child in a mask."

Rian Johnson tracht met dit deel iets nieuws te doen, maar vervalt al gauw in de oude patronen die gepaard gaan met de originele trilogie.

Deze film is een direct vervolg op 'The Force Awakens' en laat zien hoe Rey in training gaat bij Luke Skywalker, terwijl de rebellen alsmaar ternauwernood moeten ontsnappen aan de First Order. In de basis een aardige opzet die jammer genoeg ten onder gaat aan de wisselvallige pacing en de rommeligheid van het narratief, waardoor je na afloop met meer vragen dan antwoorden achterblijft.

Als kijker moet je simpelweg te veel langdradig geneuzel doorstaan dat ogenschijnlijk nergens naartoe leidt. Enkele sequenties hadden gerust weggelaten mogen worden, opdat het geheel scherper voor de dag komt. Wat dat betreft zitten er talloze momenten in verwerkt die prima op zichzelf kunnen staan, maar eveneens nauwelijks samenhang kennen. Tel daar nog eens de geforceerde - kinderachtige - humor bij op.

Huilbaby Kylo Ren kan wederom geen potten breken, hoewel Adam Driver iets beter op dreef is. Het is dan toch de doorleefde Mark Hamill die in zijn nadagen zowaar zijn beste vertolking neerzet. Dat Johnson ook gebruik moet maken van de nostalgie in de vorm van onnodige cameo's en verwijzingen is futiel; de fanboys moeten blijkbaar vermaakt worden. Desondanks kan hij zich enigszins revancheren met een aantal strakke gevechten, met name de scènes tegen het decor van de rode planeet Crait zijn fraai.

Al met al een teleurstellend vervolg. Dan heb ik liever weer J.J. Abrams aan het roer. Hij weet ten minste nog wel iets vermakelijk te brengen, ondanks dat hij uit hetzelfde vaatje tapt.

2,5 Sterren.


avatar van zejke

zejke

  • 1 berichten
  • 100 stemmen

Deze Star Wars film haalt het niveau van episode 7 omhoog.

Men dacht al alles te kunnen voorspellen na episode 7 maar nee hoor "The last Jedi" heeft me echt aangenaam verrast. Met oude bekende en nieuwe personages waar je jezelf helemaal in kunt meeleven.

Hoedje af voor de kostuums en decors! Bedankt Disney voor een geweldige film avond!


avatar van Psygothic

Psygothic

  • 39 berichten
  • 3551 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Je kunt ook compleet iets anders denken. Bijvoorbeeld dat andere mensen een andere smaak hebben dan jij. Probeer het eens, een wereld kan voor je open gaan.

Heeft emotie met smaak te maken? Ik dacht altijd dat emotie een gevoel was... Ik sta juist open voor alles, vandaar dat ik ook blanco deze film in ging. Ook ben ik geen Star Wars fanboy, waardoor ik ook onbevooroordeeld deze film kon bekijken. Een dag na de opening komt er nu ook al een realistischer aantal sterren voor deze film uit. Uiteraard: er zaten een paar mooie scènes in, vandaar dat ik ook 2 sterren geef.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9817 berichten
  • 1421 stemmen

[quote]Psygothic schreef:

(quote)

Heeft emotie met smaak te maken?

Ja.


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Psygothic schreef:

Heeft emotie met smaak te maken? Ik dacht altijd dat emotie een gevoel was...

Smaak is misschien niet het juiste woord, maar emotie wordt door iets getriggerd en die trigger kan voor ieder mens wat anders zijn.


avatar van Psygothic

Psygothic

  • 39 berichten
  • 3551 stemmen


Ik heb echt bewondering voor je dat je dit plot hebt voorspeld. Wat ik niet zag aankomen was dat Snoke in dit deel gedood zou worden, ook had ik niet gedacht dat Luke dit deel al zou sterven. Twee totaal onverwachte wendingen voor mij. En Rey, is zij wel zo goed? Het lijkt zo, maar aan het eind zegt Luke tegen Kylo dat als je iemand uit haat doodt, dat die dan altijd bij je blijft. Nou, Rey doodt Snoke uit haat. Dat kan in het laatste deel nog een aardige wending krijgen. Dit is een typische tussenstuk, zoals Empire ook was. Ik wacht gewoon rustig het laatste deel af, voor ik het voorspelbaar durf te noemen.


Rey doodt Snoke toch niet? Dat was Kylo...


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Yep.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9817 berichten
  • 1421 stemmen

Psygothic schreef:
(quote)


Rey doodt Snoke toch niet? Dat was Kylo...


OK, dan heb ik dat mis gezien. Mooi dat ik de film nog eens ga zien. Was voor vandaag gepland, maar wordt maandag. Ik zal er extra op letten. (Soms bij een eerste kijkbeurt zie ik niet alles goed, bedankt voor de aanwijzing.)


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

Zijn er meer mensen die de CGI Yoda force ghost er waardeloos vonden uitzien.


avatar van Confusie

Confusie

  • 667 berichten
  • 0 stemmen

Nope.


avatar van Fulci

Fulci

  • 4 berichten
  • 0 stemmen

Deze star Wars is een gedrocht van de ergste soort een misbaksel één grootte faal. Werkelijk alles is fout aan deze film . Als men van transformers of Marvel films houdt dan prima dan is dit waarschijnlijk iets voor jouw . Als men opgegroeid is en in de bioscoop gezien hebt de originele Star Wars Saga dan is dit het einde van jouw Star Wars tijdperk , het zal je verder werkelijk niet meer interesseren wat er gebeurt in het heelal om Star Wars. De karakters boeien niet , het verhaal boeit niet , die miserabele CGI boeit niet , de scene's zijn om te huilen zo slecht en makkelijk , Snoke een waardeloos leider , de humor totaal misplaatst , dat waardeloze 3D totaal overbodig. Star Wars was sinds The force Awakens en Roque On terug aan het komen , maar daar heeft dit 0 nummer weer een einde aan gemaakt en een grootte terugval naar die andere misbaksels Star Wars 1+2+3 . Wat mij opviel is dat in een volle Bioscoop na de film iedereen zijn jas pakte en het doodstil was. Dit is tevens het beste van deze film "de aftiteling ".

Deze film krijgt van mij niet eens een score .....spoelen.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9817 berichten
  • 1421 stemmen

Fulci schreef:

Deze star Wars is een gedrocht van de ergste soort een misbaksel één grootte faal. Werkelijk alles is fout aan deze film .

"grootte" is een nog grotere faal. En verder is aanstellerij geen argument.


avatar van Confusie

Confusie

  • 667 berichten
  • 0 stemmen

Jammer van de paar zuurpruimen op rij met een primaat en zijn recente oeruitspatting als voorlopige climax, vanaf hier weer even een paar lieve mensen die een liefdevol verzorgd werk op waarde weten te schatten.

Zou leuk zijn.


avatar van Starscream

Starscream

  • 299 berichten
  • 431 stemmen

sierrra schreef:
Zijn er meer mensen die de CGI Yoda force ghost er waardeloos vonden uitzien.


Vond ik niet eigenlijk! Waarom?


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

I only know one truth: It's time for the Jedi... to end

Vandaag gezien en ook al ben ik geen echte fan van de reeks, ik kijk er wel graag naar want de films steken over het algemeen erg goed in elkaar en het epische, grootschalige gevoel hangt altijd over de verhalen heen. Zo ook bij The Last Jedi, die niet overdreven origineel is, maar wel weer doet waar Star Wars gewoon goed in is. Zowel de nostalgische fan als de nieuwe generatie worden uitstekend bediend met alles wat de franchise groot heeft gemaakt. Het is leuk om weer oude bekenden te zien (met een best wel erg toffe cameo van Yoda), maar waar The Force Awakens vooral een crowdpleaser was, daar heeft The Last Jedi wat meer een eigen smoel. Niet dat het ene beter dan het andere is, maar het is wel goed dat ze niet weer een oude film hier aan het remaken zijn in een modern jasje.

Wel vond ik bepaalde stukken wat langdradig, zoals met Luke Skywalker op zijn eiland. Dat ging me na een tijdje eigenlijk wel wat vervelen. En het plot op de casinoplaneet voegde ook niks toe, maar dat vond ik wel weer verrassend amusant. Sowieso is de toon van de film vrij geestig, want er zit meer dan voldoende humor in dat erg goed werkt. De zaal moest een paar keer hard lachen zag ik. Maar ook dat epische gevoel komt regelmatig terug. De beste scène was misschien toch wel met de opoffering om het grote moederschip in hyperspeed door midden te breken. Dat was zo'n stuk dat het weer muisstil in de zaal was. En natuurlijk het schitterende slot in de sneeuw met de confrontatie tegen Kylo Ren. Visueel wonderschoon (zoals de hele film dat is) om zowel de rode gloed achter de machines te zien hangen, maar zeker ook de clash tussen Kylo Ren en Luke Skywalker. Dat belooft nog wat voor de afsluitende film. Minder tevreden was ik over John Boyega, ben nog steeds niet van hem onder de indruk. Gelukkig is Daisy Ridley wel in topvorm, net als de oude cast met oa Carrie Fischer. Wel zonde dat ze een deel van de film in coma ligt. En apart dat haar verhaal geen einde krijgt, betekent dat dat ze haar dus met opgenomen scènes nog een rol in de derde film gaan geven? Neem aan van wel. Ik had me al voorbereid op een sterfscène van haar in The Last Jedi. Benieuwd wat dit nog gaat brengen, ieder geval een uitstekende blockbuster. Niet perfect, wel heel vermakelijk en met de juiste toon en gevoel gebracht.

4*


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Confusie schreef:

Jammer van de paar zuurpruimen op rij met een primaat en zijn recente oeruitspatting als voorlopige climax, vanaf hier weer even een paar lieve mensen die een liefdevol verzorgd werk op waarde weten te schatten.

Zou leuk zijn.

Als je louter lofverhalen zoekt kan je beter een Star Wars fanforum opzoeken lijkt mij. Niks mis met een goed onderbouwde negatieve review.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

Macmanus schreef:
Ik durf het nu al.

Laat ik het zo zeggen. Ik heb uiteraard dit script niet geheel van te voren voorspelt. Dat is ook niet per se wat voorspelbaar hier betekend. Maar bij het gevecht weten dat Rey niet dood gaat en Kylo ook niet en een vrij onbeduidend personage wel. Zag ik aankomen. Dat Luke de held ging zijn, zag ik redelijk ver aankomen, dat Daisy hoop terug zal brengen zag ik redelijk lang aankomen.
!


Het is geen Game of Thrones. Dit klinkt hetzelfde als klagen dat het voorspelbaar is dat Luke Skywalker (originele trilogie) of Frodo het einde van de trilogie halen en je het wel kan uittekenen. Deze film doet imo juist wel verassende dingen. Snoke en Luke worden toch wel op een frisse manier behandeld. Je kan het allesbehalve crowdpleasen of fan service noemen om Snoke en Luke de pijp uit te laten gaan en van Rey gewoon een simpele mijnwerkersdochter te maken. Doei roddels en geruchten over de afkomst van deze personages. Zou Snoke... zijn? Is Rey de dochter/zus van....?
Ik vind dat wel gewaagd, want hier waren echt veel theorieën over te vinden en het was de vraag of the Last Jedi theorieën zou bevestigen
.. Nou.. Nee dus.


avatar van brabusRUS

brabusRUS

  • 1628 berichten
  • 2810 stemmen

Moet je The Force Awakens (2015) hebben gezien alvorens je deze film kijkt? De overige 6 SW films heb ik wel gezien.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

brabusRUS schreef:

Moet je The Force Awakens (2015) hebben gezien alvorens je deze film kijkt? De overige 6 SW films heb ik wel gezien.

Tja, zou je dat ook bij de tweede LotR, Matrix of Terminator films vragen? Het hoeft niet perse, maar je mist toch wel het een en ander aan achtergrond en daarmee beleving van de film. Zou je aanraden TFA gewoon eerst even te zien. Maar als je dat niet wil, ach The Last Jedi is ook zonder de film best te volgen.


avatar van Basto

Basto

  • 11975 berichten
  • 7419 stemmen

1e anderhalf uur is het niet vooruit te branden, om uiteindelijk toch nog het laatste half uur een beetje Star Wars gevoel op te wekkem. De zoveelste teleurstelling in de reeks.


avatar van Macmanus

Macmanus

  • 13726 berichten
  • 3703 stemmen

rep_robert schreef:
(quote)


Het is geen Game of Thrones. Dit klinkt hetzelfde als klagen dat het voorspelbaar is dat Luke Skywalker (originele trilogie) of Frodo het einde van de trilogie halen en je het wel kan uittekenen. Deze film doet imo juist wel verassende dingen. Snoke en Luke worden toch wel op een frisse manier behandeld. Je kan het allesbehalve crowdpleasen of fan service noemen om Snoke en Luke de pijp uit te laten gaan en van Rey gewoon een simpele mijnwerkersdochter te maken. Doei roddels en geruchten over de afkomst van deze personages. Zou Snoke... zijn? Is Rey de dochter/zus van....?
Ik vind dat wel gewaagd, want hier waren echt veel theorieën over te vinden en het was de vraag of the Last Jedi theorieën zou bevestigen
.. Nou.. Nee dus.


Dingen zijn wel snel fris dan. Maar ik maak mij geen illusies de fanboys zullen smullen. Disney geeft wat men wil.

Maar laat ik toch iets stellen. Er komen tig blockbusters uit paar jaar. Marvel, Star Wars, DC, Fast and Furious, Jurassic World, Harry Potter franchise na franchise. Over 10 jaar kijk je terug op al deze films, zal deze dan echt opvallen? Komt deze boven het maaiveld uit. Is de "frisse" behandeling opvallend genoeg?

Dit zou helaas nooit gebeuren maar stel je voor Rian en Disney hadden een beetje balletjes gehad, en ze hadden het eerste uur puur psychologisch drama tussen Rey en Kylo gemaakt zonder overheersende muziek van John Williams. Had het veel meer gemengde reacties opgeleverd, 100 procent ja. Maar had het wellicht ook echt indruk gemaakt voor lange duur. Mits uiteraard goed uitgewerkt, 200 procent ja. Maar Disney en Hollywood durft dat niet, en kennelijk wil niemand dat ook. Dat is best wel armoedig voor dit medium helaas.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

Je verlangt iets bij deze film(s) wat geen realistische kijk op dit wereldje geeft. Een blockbuster kan toch ook gewoon goed zijn in wat het doet?
Juist binnen het blockbustergenre worden veek fouten gemaakt en dan is het fijn als een film juist op veel punten goed scoort. Jij vindt het audiovisueel braaf en helemaal niets.. Ik heb echt minimaal 10x gehad dat ik het beeld wilde pauzeren om te genieten van de (wijde) shots en de plaatsing van de personages binnen die shots. Fantastisch kleurgebruik en sound design ook.
Kylo en Rey die tegen de rode wachters van Snoke vechten, op een rode achtergrond die langzaam wegsmelt..behoorlijk stilistisch...
Daarmee onderscheidt deze film zich o.a. van veel andere blockbusters en zal ik deze idd over 10 jaar wel goed in mijn geheugen hebben..


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

brabusRUS schreef:

Moet je The Force Awakens (2015) hebben gezien alvorens je deze film kijkt? De overige 6 SW films heb ik wel gezien.

Kan prima, TFA is een losstaande film.


avatar van Basto

Basto

  • 11975 berichten
  • 7419 stemmen

Werkelijk? Het viel me juist op dat alle digitale docors totaal inwisselbaar waren. De enige mooie locatie was die rots. Maar prima als dit voor jou beklijvende cinema is. Ik ben het nu alweer vergeten. In een jaar met films als Mother!, Dunkirk, Blade Runner 2049 valt dit toch totaal niet op. Maar ook blockbusters als Skull Island, Logan en War for the planet of the apes vond ik veel sterker. Krijg vooral het idee dat Star Wars weinig fout kan doen bij je, als je zulke onbeduidende plotgebeurtenissen aan haalt als pluspunten.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

predator schreef:

Kan prima, TFA is een losstaande film.

Wat een onzin. Echt.

Rogue One is een losstaande film, TFA absoluut niet.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

Basto schreef:

Werkelijk? Het viel me juist op dat alle digitale docors totaal inwisselbaar waren. De enige mooie locatie was die rots. Maar prima als dit voor jou beklijvende cinema is. Ik ben het nu alweer vergeten.

Smaken verschillen blijkbaar. Ik vind er wel veel opvallende momenten inzitten. Ik benoem ze zelfs ook. Als jij het lelijk vindt is dat je goed recht. Ik kan er verder weinig mee. Ik heb ervan zitten smullen.

Overigens rank ik deze film denk ik ook niet op nummer 1 van dit jaar hoor. Ik heb voor het eerst in jaren een filmjaar waarin ik 4 films op 4,5* heb staan. Mother, BR2049, Your Name en Star Wars. Stuk voor stuk prachtige films en allemaal ook compleet verschillend.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ben het wel met rep robert eens. Zaten heel wat mooie decors en momenten in, die hij al benoemde. Zo'n scène in de sneeuw blijft me echt wel bij als ik over 10 jaar nog eens aan deze film denk.


avatar van predator

predator

  • 1671 berichten
  • 1954 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)
Wat een onzin. Echt.

Rogue One is een losstaande film, TFA absoluut niet.

Oeps bedoelde ik ook. Maar dan is de vraag wel vreemd.


avatar van scorsese

scorsese

  • 13171 berichten
  • 11081 stemmen

Uitstekende film waarin de oorlog tussen de first order en het rebellen leger voort duurt. De twee verhaallijnen hier vormen een prima balans tussen het avontuurlijke en mythische gedeelte van Star Wars. Een sterke finale met een aantal prachtige shots. Uiteraard is het scherm weer gevuld met spektakel en doet de muziek van John Williams zijn werk.


avatar van scorsese

scorsese

  • 13171 berichten
  • 11081 stemmen

Qua humor had het strijkbout net zo goed in Spaceballs van Mel Brooks kunnen zitten.

Gerelateerde tags

bunkerspace battlefailuredefeatvervolggoed tegen kwaadimaxruimte-operastormtroopermilitary operation walt disneydisneystarwarsstar wars absurdbitterbold