Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 147 minuten
Alternatieve titel: Mulholland Drive
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux
IMDb beoordeling:
7,9 (426.856)
Gesproken taal: Spaans en Engels
Releasedatum: 21 februari 2002
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via MUBI
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Mulholland Dr.
"An actress longing to be a star. A woman searching for herself. Both worlds will collide… on Mulholland Drive."
Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.
Externe links
Acteurs en actrices
Betty Elms / Diane Selwyn
Rita / Camilla Rhodes
Adam
Coco
Joe
Detective McKnight
Vincenzo Castigliane
Luigi Castigliane
Dan
Detective Domgaard
Reviews & comments
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Mijn eerste Lynch, ik vond 'm zeker niet slecht; super geacteerd, prachtig gefilmt, dwarellend script en 2 UBER-GEILE seksscene's met 2 sexy dames.
Je kunt de film in principe iets meer dan anderhalf uur lang gewoon goed volgen, je wordt nergens op het verkeerde pad gezet en het verhaal loopt gewoon goed tot in de details (waar je vooral op moet letten...), maar dan het laatste half uur... Lynch zet de hele film op z'n kop en het puzzelen kan beginnen. Ik heb een aantal theorieën, waarbij ik best aardig in de buurt zit denk ik, maar goed, tis gewoon erg moeilijk om tot een definitieve conclusie te komen bij deze film. Ik denk dat meerdere kijkbeurten daarvoor nodig zijn + kans op verhoging. 4* voor nu.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Toch typisch dat mensen blijven zeuren over het "niet te snappen/wel te snappen" plot. Het zou bij recensies van Lynch moeten gaan over sfeer, acteerwerk, mooie scènes, een heftige indruk en niet over een "puzzelplot" want dat is totaal niet wat er zo sterk is aan deze film(het draagt hoogstens bij aan de bizarre sfeer).
APPEL68
-
- 135 berichten
- 2483 stemmen
Want?
Dat dacht ik dat ik 'm gezien had.
nav de hoge score hier ben ik 'm gaan kijken en wat ik gezien heb is een film die de hele film toewerkte naar een grote niet te snappen puinhoop.
Alles hoeft niet duidelijk te zijn een eea moet door je zelf in te vullen zijn afhankelijk wat voor film je gaat kijken.
Maar als je al 3x moet gaan kijken wat ik sommigen hoor zeggen en het dan waarschijnlijk nog niet snapt is voor mij de lol eraf.
APPEL68
-
- 135 berichten
- 2483 stemmen
Hij houdt meer van films als Die Hard 4.0
Die is wel wat duidelijker hier en daar.. 
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Maar als je al 3x moet gaan kijken wat ik sommigen hoor zeggen en het dan waarschijnlijk nog niet snapt is voor mij de lol eraf.
Hoeft niet hoor. Je kunt al genoeg ontdekken na de 1e keer kijken, maar goed, als je er geen zin in hebt snap ik het wel. 
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
tje, ik moet zeggen dat ik in deze film meer vertrouwen dan David zijn laatste film, en dat gevoel had ik na een uur kijken nog steeds. ik dacht alles komt op zijn pootjes terecht. maar helaas.
wel deed de film me boeien, en was het spannend om naar te kijken. 2 mooie vrouwen aan het werk in prachtige beelden. daar is David goed in. maar toch vindt ik het leuker als het verhaal ook duidelijk is of wordt.
ik moet deze film wel een voldoende geven, en dat is raar voor een film met een in mijn ogen een onbevredigend verhaal.
dus een 3 voor de acteurs, de beelden en het gevoel....
als er een duidelijk verhaal in had gezeten had het boven de 4 uitgestegen!
tzan
-
- 58 berichten
- 370 stemmen
Dat dacht ik dat ik 'm gezien had.
nav de hoge score hier ben ik 'm gaan kijken en wat ik gezien heb is een film die de hele film toewerkte naar een grote niet te snappen puinhoop.
Alles hoeft niet duidelijk te zijn een eea moet door je zelf in te vullen zijn afhankelijk wat voor film je gaat kijken.
Maar als je al 3x moet gaan kijken wat ik sommigen hoor zeggen en het dan waarschijnlijk nog niet snapt is voor mij de lol eraf.
jeetje, eens een biertje drinken ? ik krijg niet elke dag de kans om een persoon met zo weinig diepgang te leren kennen namelijk
kArIzMa_Movie
-
- 1290 berichten
- 334 stemmen
Een vage, doch vrij vermakelijke film. Af en toe denk je: "waar gaat dit over?", maar het zet je wel goed aan het denken. Als je denkt dat je weet waar het verhaal naar toe gaat, zet de regisseur je op een heel ander spoor. Deed hij dit nou expres of per ongeluk? Als het goed is wilde de regisseur dit niet uitleggen. Dus komen we daar nooit achter. En ik zie het nut niet om daarover te discusseren.
Ik kom niet verder dan een 3*.
Leland Palmer
-
- 23790 berichten
- 4914 stemmen
Als je denkt dat je weet waar het verhaal naar toe gaat, zet de regisseur je op een heel ander spoor. Deed hij dit nou expres of per ongeluk?
Wat denk je nou zelf?
Als het goed is wilde de regisseur dit niet uitleggen. Dus komen we daar nooit achter. En ik zie het nut niet om daarover te discusseren
Dat is jammer, want dat is juist een ding wat zo prachtig is aan deze film.
Quaero
-
- 357 berichten
- 818 stemmen
Per ongeluk natuurlijk! Lynch was die film aan het maken, en toen hij hem klaar had, dacht hij bij zichzelf: 'Wtf
? Als ik denk dat ik weet waar het naartoe gaat, zet ik de kijker op een ander spoor!
Maar omdat hij toen toch al klaar was, hebben ze hem toch maar uitgebracht. En heel veel mensen denken, stom genoeg, dat hij het zo bedoeld heeft. Gelukkig weten wij beter 
_dangerous_
-
- 207 berichten
- 0 stemmen
Lynch wist niet hoe hij deze film moest beëindigen, dus heeft hij expres de einde open gelaten, maar helaas denkt iedereen nu dat deze film mede daardoor een intellectuele film is.
sorry boys, maar deze film is allesbehalve een intellectuele film
Quaero
-
- 357 berichten
- 818 stemmen
1 betr. hebbend op het verstand
Je hebt helemaal gelijk.
Deze film gaat meer over het onderbewuste dan het bewuste
Moet hem snel weer eens herzien trouwens.
Leland Palmer
-
- 23790 berichten
- 4914 stemmen
Lynch wist niet hoe hij deze film moest beëindigen, dus heeft hij expres de einde open gelaten, maar helaas denkt iedereen nu dat deze film mede daardoor een intellectuele film is.
sorry boys, maar deze film is allesbehalve een intellectuele film

gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Ik vraag het me af. Je hebt bij deze film altijd 4 groepen kijkers:
1. Mensen die 'm niet snappen en er daarom geen ene fluit aanvinden. Vaak mensen die films kijken omdat ze hersenloos achterover willen liggen op de bank en vermaakt willen worden zonder inspanning te hoeven leveren. Niks mis mee overigens, ieder z'n ding.
2. Mensen die 'm niet snappen maar wel genieten van de mooie scenes en hem daarom goed vinden.
3. Mensen die denken dat ze 'm aardig snappen en ook aardig in de richting zitten met hun theorie maar enkele belangrijke aspecten missen, waardoor toch veel schoonheid in deze film aan hun neus voorbij gaat omdat ze enkele briljante aspecten missen.
4. Mensen die 'm helemaal snappen en dan ook standaard 5 sterren geven.
En zo moeilijk is het allemaal niet hoor, je moet alleen een aantal keren goed opletten.
De film bestaat uit een (wens-)droom en realiteit, maar de realiteit wordt niet chronologisch verteld. Hoe weet je wat wat is en hoe de tijdslijn loopt ?
Lynch geeft aan wat een droom is en wat niet, door in/uit te zoomen op een kussen. Verder ziet er in de droom alles heel erg mooi uit, cinematografisch gebruik van hele mooie kleuren, in de realiteit is alles flets en zien de hoofdpersonen er veel minder mooi uit. En verder wordt het verhaal niet chronologisch verteld, maar ook hier laat Lynch zien hoe de tijdslijn loopt, mbv een aantal hints, bijvoorbeeld de hint met de asbak die al dan niet uitgeleend is en op tafel staat; een ander voorbeeld is de sleutel die op tafel ligt en aangeeft dat er een moord is gepleegd.
In de droom komen dan een hele boel aspecten terug uit de realiteit, alleen op een andere manier. Ik ben me pas na het kijken van deze film gaan realiseren dat dromen ook echt zo werken ! Een voorbeeld: ik was onlangs verwikkeld in een juridische zaak met een klant die niet betaalde en de dag voor de rechtszaak droomde ik dat ik in een bos achter een dief zat aan te rennen, (die overigens iemand ander was dan de klant). Dat is EXACT wat Lynch ons in deze film laat zien.
Het verhaal zelf is dus heel makkelijk: Meisje wint jitterburg contest, denkt dat ze goed is, gaat naar Hollywood, mislukt hier echter falikant, wordt jaloers op een andere actrice die WEL succes heeft, wordt hier zo jaloers door dat ze haar wil laten vermoorden, doet dit en raakt hier dan zo mee in de knel dat ze zelfmoord pleegt.
En ja, dat blauwe doosje (waar de blauwe sleutel op past en hem opent) is pandorra's box
Ze denkt dat de moord haar verlichting zal brengen maar het tegendeel is waar.
En als laatste: trek het je niet aan als je de film na 1x kijken niet begrepen hebt, dat is volgens mij namelijk ook echt onmogelijk; verder, je staat verstelt als je een aantal recensies van grote kranten uit die tijd leest: vrijwel niemand heeft 't begrepen, net als je op diverse sites de meest vreemde, onlogische, theorieen tegenkomt. Tja, het is een beetje een puzzelwerkje en daar moet je van houden denk ik.
_dangerous_
-
- 207 berichten
- 0 stemmen
Ik vraag het me af. Je hebt bij deze film altijd 4 groepen kijkers:
1. Mensen die 'm niet snappen en er daarom geen ene fluit aanvinden. Vaak mensen die films kijken omdat ze hersenloos achterover willen liggen op de bank en vermaakt willen worden zonder inspanning te hoeven leveren. Niks mis mee overigens, ieder z'n ding.
2. Mensen die 'm niet snappen maar wel genieten van de mooie scenes en hem daarom goed vinden.
3. Mensen die denken dat ze 'm aardig snappen en ook aardig in de richting zitten met hun theorie maar enkele belangrijke aspecten missen, waardoor toch veel schoonheid in deze film aan hun neus voorbij gaat omdat ze enkele briljante aspecten missen.
4. Mensen die 'm helemaal snappen en dan ook standaard 5 sterren geven.
vergeet punt 5 aub niet: mensen die de film van begin tot eind snappen en nog steeds niets aan vinden!
vdc
-
- 825 berichten
- 620 stemmen
vergeet punt 5 aub niet: mensen die de film van begin tot eind snappen en nog steeds niets aan vinden!
Dat zal wel geen grote groep zijn : want dan moeten ze de film na één kijkbeurt volledig snappen. Geniale puzzelaars die een hekel hebben aan puzzelen. Moet kunnen.
@ gmx : onder welke categorie reken je jezelf bij Inland Empire ? Zelf snap ik geen moer van die film.
showb1z
-
- 43 berichten
- 1836 stemmen
Het verhaal zelf is dus heel makkelijk: Meisje wint jitterburg contest, denkt dat ze goed is, gaat naar Hollywood, mislukt hier echter falikant, wordt jaloers op een andere actrice die WEL succes heeft, wordt hier zo jaloers door dat ze haar wil laten vermoorden, doet dit en raakt hier dan zo mee in de knel dat ze zelfmoord pleegt.
Niet helemaal.
Diane had een relatie met Camilla en laat Camilla vermoorden omdat die haar dumpte voor Adam.
Jordi
-
- 30 berichten
- 95 stemmen
Snapt Lynch zijn eigen films wel of is hij gewoon verknipt? 
Kan me niet voorstellen dat mensen de film helemaal bevatten want ik vraag me af of dat uberhaupt kan
.
Ik vond het een vermakelijke film die je wel even bezig houdt. Ben bang dat ik 'm nog een keer moet bekijken omdat ik nog met teveel vraagtekens zat na afloop. Heb al stiekem wat scenes "teruggespoeld", iets wat ik normaal nooit hoef te doen.
De vrouwen waren perfect gecast, vond het erg jammer dat ik in een bepaalde scene alleen toe kon kijken
Muziek/geluid was goed gekozen. Kreeg af en toe alleen het gevoel dat ik naar Twin Peaks zat te kijken (luisteren).
4*
Knisper
-
- 13046 berichten
- 1282 stemmen
3. Mensen die denken dat ze 'm aardig snappen en ook aardig in de richting zitten met hun theorie maar enkele belangrijke aspecten missen, waardoor toch veel schoonheid in deze film aan hun neus voorbij gaat omdat ze enkele briljante aspecten missen.
erwku
-
- 529 berichten
- 2487 stemmen
Niet helemaal.
Diane had een relatie met Camilla en laat Camilla vermoorden omdat die haar dumpte voor Adam.
Daar ben ik het weer niet mee eens.
. Als je goed oplet heeft Diane absoluut geen relatie met Camille, maar isze in het geheim verliefd op haar. Ze zijn goede vriendinnen. Camille gaat gewoon trouwen met die regisseur en heeft succes, maar weet absoluut niet dat zij verliefd op haar is en haar hierzo mee kwetst Alle scenes waarin ze samen zijn , is gefantaseerd.
GMX zijn omschrijving klopt, met als toevoeging die geheime verliefdheid.
vdc
-
- 825 berichten
- 620 stemmen
Dan is die afwijzing van Camilla aan het adres van Diane (op de sofa) een fantasie die ze niet meer weet te controleren (eerder dan een flashback).
Interessant, want ook ik ging uit van de veronderstelling dat ze effectief een relatie hadden.
Ik herbekijk het allemaal wel eens, maar voorlopig volg ik jouw visie, erwku.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Daar ben ik het weer niet mee eens.
. Als je goed oplet heeft Diane absoluut geen relatie met Camille, maar isze in het geheim verliefd op haar. Ze zijn goede vriendinnen. Camille gaat gewoon trouwen met die regisseur en heeft succes, maar weet absoluut niet dat zij verliefd op haar is en haar hierzo mee kwetst Alle scenes waarin ze samen zijn , is gefantaseerd.
GMX zijn omschrijving klopt, met als toevoeging die geheime verliefdheid.
Ik was voorbij gegaan aan de verliefdheid, maar inderdaad, dat was ook een belangrijke motivatie voor haar jaloezie en de uiteindelijke moord. Ik wilde het plot in een paar regels omschrijven, maar dit is inderdaad dermate essentieel dat het er inderdaad bij hoort, thanks for reminding
Hier dan nogmaals het plot in enkele regels:
Meisje wint jitterburg contest, denkt dat ze goed is, gaat naar Hollywood, mislukt hier echter falikant, wordt bevriend met en verliefd op op een andere actrice die WEL succes heeft, wordt zo jaloers door zowel het succes van haar vriendin (wat ze zelf mist) plus het feit dat deze vriendin ook nog eens een relatie met een ander heeft, dat ze haar wil laten vermoorden; doet dit en raakt hier dan zo mee in de knel dat ze zelfmoord pleegt.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
@ gmx : onder welke categorie reken je jezelf bij Inland Empire ? Zelf snap ik geen moer van die film.
Wel, de gemene deler bij de, mijn inziens, beste Lynch films is deze (bevat spoilers uit andere Lynch films !!): Op een gegeven moment gebeuren er in de films dingen niet niet 'kunnen'. De verklaring hiervoor is echter vrijwel altijd dezelfde: Lynch mixt een 'objectieve' realiteit (de 'werkelijkheid') met een 'subjectieve realiteit'. Hier, in MhD is de objectieve werkelijkheid het verhaal van de verliefdheid/jaloezie en de moord en de subjectieve werkelijkheid is de droom. In Lost Highway Is de objectieve werkelijkheid de moord van Fred op z'n vrouw en de subjectieve werkelijkheid zijn eigen herinneringen hieraan (met z'n onderdrukte emoties). In Inland Empire mixt het Poolse hoertje de 'objectieve' realiteit met de realiteit uit een film die ze zit te kijken. Maar, ik moet erbij zeggen, dat bij MhD alles tot in de kleinste details met elkaar 'klopt' en 'rijmt', ik heb dat gevoel bij Inland Empire niet en heb bij die film het gevoel dat ie slechts in een ruwe lijn vast staat en ik vind 'm daardoor een stuk minder briljant ... Maar misschien heb ik die film gewoon niet goed begrepen
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Gezien de vele discussies over deze film hem nog maar eens bekeken. Hoewel de film ongeveer 145 minuten duurt heeft het mij ruim 4 uur gekost voor ik de hele film bekeken had. Telkens weer terugspoelen, spoilers lezen en nog is het mij niet helemaal duidelijk. Wat wil Lynch eigenlijk? Zijn publiek gek maken? Nou, daar slaagt hij in ieder geval behoorlijk in.
Visueel is deze film een lust voor het oog en het acteerwerk is voortreffelijk. Dat vond ik trouwens al toen ik deze film voor de eerste keer gezien had. Het enigste wat mij nog te doen staat is elk puzzelstukje op de juiste plek te leggen. Dat betekent dat ik deze film nog een keer of zelfs meer dan een keer zal moeten zien. Dat zal ik ook beslist doen, want hoewel "Mulholland Drive" nog maar zeven jaar oud is kan men deze film nu al gerust een klassieker noemen. Zo gauw ik bij herzien het laatste puzzelstukje op de juiste plek heb gelegd zal ik mijn waardering voor deze film dan ook verhogen naar 5*.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
. Het enigste wat mij nog te doen staat is elk puzzelstukje op de juiste plek te leggen. Dat betekent dat ik deze film nog een keer of zelfs meer dan een keer zal moeten zien. Dat zal ik ook beslist doen, want hoewel "Mulholland Drive" nog maar zeven jaar oud is kan men deze film nu al gerust een klassieker noemen. Zo gauw ik bij herzien het laatste puzzelstukje op de juiste plek heb gelegd zal ik mijn waardering voor deze film dan ook verhogen naar 5*.
Voor mij was het de eerste en de laatste keer dat ik deze film zag. Ik hou mij niet bezig met puzzelstukjes. Tussen haakjes Memento was nog veel erger vond ik, daar waren de puzzelstukjes helemaal zoek.
Gerelateerd nieuws
Netflix voegt ook de iconische mysteryfilm 'Mulholland Dr.' van David Lynch toe

De tien speelfilms van de overleden regisseur David Lynch

De tien speelfilms van de jarige David Lynch (78)

Amazon Prime Video verwijdert deze ijzersterke titels zeer binnenkort uit het aanbod
Bekijk ook

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.076 reacties

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain
Komedie / Romantiek, 2001
1.838 reacties

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
27 reacties
Gerelateerde tags
schizofreniedetectiveidentiteitgeheugenverliesloss of sense of realitysuppressed pasthuurmoordenaartraumakeynachtmerriebisexualityhallucinatieonwerkelijkjob interviewcasting surrealismehollywoodlos angeles, californiëauto ongelukauditiondoppelgängercriterionneo-noircomplexinspirationalcommandingpowerful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








