- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Clean up the Trash Challenge
Clean up the Trash Challenge
Theunissen
-
- 12322 berichten
- 5536 stemmen
Speelduur: 96 minuten (2 punten)
RW: 1 punt
Totaal: 13 + 2 + 1 = 16 punten
Sinds gisteren ben ik op mijn verzoek (drie weken geleden ingediend) officieel van mijn huidige functie afgehaald (met goedkeuring van mijn leidinggevenden, HR, bedrijfsarts, psychologe en directie), voor mij is het een verlossing, en zal ik iets anders gaan doen. Wat precies is nog niet duidelijk, maar hopelijk levert het me wel weer werkplezier en rust (ik kan nu ook weer aan vakanties denken) op en geen stress (daar kan ik erg slecht tegen) meer. Dus vanaf volgende week begin ik weer op nul en daar ben ik best opgelucht over 
De luchtige Komedie / Actie film "Watch Out, We're Mad!" is zo’n typisch voorbeeld van luchtige jaren ’70-entertainment dat precies doet wat het belooft, namelijk vermaken. Het is geen meesterwerk, maar wel enorm leuk om naar te kijken en vooral natuurlijk dankzij het iconische duo Bud Spencer en Terence Hill.
Vanaf het begin zet de film een vrolijke en chaotische toon neer, met een simpele maar effectieve verhaallijn die vooral dient als kapstok voor de vele komische momenten. Wat meteen opvalt, zijn de talloze slapstickachtige scènes. De humor is soms flauw en over-the-top, maar werkt juist daardoor verrassend goed. Denk aan overdreven achtervolgingen en absurde situaties en visuele grappen die elkaar in hoog tempo opvolgen. Daarnaast zijn de vechtpartijen een groot pluspunt. In plaats van harde of realistische actie draait alles om speelse, bijna cartooneske knokpartijen met de vuist. Stoelen vliegen door de lucht, tegenstanders worden met één klap uitgeschakeld en alles gebeurt met een knipoog. Het is duidelijk dat de film zichzelf niet al te serieus neemt, en dat maakt het juist zo vermakelijk.
De chemie tussen Bud Spencer en Terence Hill is misschien wel het sterkste punt van de film. Spencer met zijn stoïcijnse uitstraling en brute kracht vormt het perfecte contrast met Hill, die juist charmant, snel en een tikje ondeugend is. Samen zorgen ze voor een dynamisch duo dat moeiteloos de film draagt en de humor naar een hoger niveau tilt.
Al met al is "Watch Out, We're Mad!" een heerlijke, ongecompliceerde film die je vooral niet te serieus moet nemen.
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
28 Wei Si Li Zhi ba wang xie jia aka Bury Me High (1991)
Speelduur 102 minuten = 2 punt
FTV 1 punt
Totaal; 78 + 3 = 82 punten
bonuspunten; 0 punten
Totaal; bonus 23 + 0 = 23 punten
Persoonlijke waardering; 3*
De vierde film in de losse reeks die zich afspeelt rond de avonturen van hoofdpersoon Wisely. Was in de vorige film nog enkele Wisely te zien in een gastoptreden van de schrijver Ni Kuang. Is hij ditmaal weer terug in de hoofdrol. Een samengestelde delegatie van Moons bedrijf in supercomputers gaat naar een fictief Zuidoost-Aziatisch land. Daar zijn Moon en haar broer getuige van een staatsgreep, uitgevoerd door generaal Yuen Wah. Dit leidt tot een conflict tussen beide partijen. Maar in werkelijkheid is het slechts de lotsbestemmingen van hun ouders die ze uitvoeren dankzij de plaatsing van bepaalde graven op cruciale locaties. Alhoewel er niet zo heel veel actie was, is wat er wel is gewoon goed! Ka Lok Chin (voorheen lid van het stuntteam van Sammo Hung) levert enkele prima vechtscènes en Moon Lee heeft een doodswens door zelf van een toren te springen terwijl deze explodeert. Helaas hebben ze het beste voor het laatste deel bewaard en de verwarrende en rommelige weg er naar toe is niet zo interessant of spannend. Het verhaal is ambitieus en de film heeft een aantal geweldige stunts en vechtscènes, maar alles verloopt erg middelmatig
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
Speelduur 93 minuten = 2 punt
FTV 1 punt
Totaal; 82 + 3 = 85 punten
bonuspunten; Turkey = 1 punt
Totaal; bonus 23 + 1 = 24 punten
Persoonlijke waardering; 2*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/377000/377958.jpg?cb=1503731355 Aanvankelijk leek dit potentie te hebben om een redelijke bovennatuurlijke griezelfilm te worden, maar helaas maakt het de verwachting niet waar en is gebrekkig. Vooral het geschreeuw en religieuze aspect werd veel te nadrukkelijk naar voren geschoven. De speciale effecten zijn vluchtig en niet schokkend. De maker is blijkbaar gek op overmatige schuine camerahoeken. Ook een vreemde keuzes, om de film in te delen in hoofdstukken? Tja daarom kwam de film voor mij nooit echt boven "gewoon oké" uit.
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
Speelduur 91 minuten = 2 punt
FTV 1 punt Totaal; 85 + 3 = 88 punten
bonuspunten; 0 punten
Totaal; bonus 24 + 0 = 24 punten
Na Death on the Nile ( 1978) en Evil Under the Sun (1982) stapte Peter Ustinovs Poirot over naar televisiefilms. Deze vorm levert voor de verhalen niet zo probleem op maar in plaats van de periode waarin de eerste films zich afspelen, worden ze nu naar een moderne setting verplaatst. En wat nog meer tegenstaat is dat ze een uitgesproken Amerikaans tintje krijgen. Op één of andere manier past het gewoon niet...Poirot die ondeugend naar het 'figuur' van een fotomodel kijkt...Ustinov zelf lijkt er wel plezier in te hebben en Faye Dunaway krijgt in haar dubbele bijrol de kans om zich van haar meest verleidelijke kant te laten zien. Wat natuurlijk nooit mis is! Terwijl grappig genoeg David Suchet (hij zal tussen 1989–2013, zes seizoenen lang de meest iconische Hercule Poirot vertolken) een onopvallende prestatie levert als Inspecteur Japp. Het is formulematig, luchtig maar wel de moeite waard.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
10. The Black Gestapo (Film, 1975)
FTV - 89 minuten (2+1)
Bonus: turkey, full frontal nudity, Lee Frost (4)
Subtotaal: 7
Totaal: 47 + 7 = 54
Na Policewomen dan deze nog maar eens actie misdaadfilm van sexploitation regisseur Lee Frost. Het is wel duidelijk dat zijn sterkte hier niet ligt. Policewomen had nog wel wat interessants te bieden door de dames centraal te zetten. Bij deze zijn de dames enkel goed voor slachtoffer te zijn en af en toe wat naakt te tonen. Rommelig plot waar de black community wraak neemt op de blanke die hen uitbuiten door middel van een leger te vormen. Dit levert wel enkele brute scènes op, leuk om de rollen eens omgekeerd te zien, waar de blanke aan het korste einde trekt. Maar over halfweg krijgen we ineens strubbelingen binnen de black community met een revenge plot van een bevelhebbers die aan de kant werd geschoven en ei zo na werd geëlimineerd. De verwijzing naar de nazi's inclusief Hitler was ook totaal overbodig. Neen werd slechter en saaier eens de rol van de blanke waren uitgespeeld.
En Uschi was er gelukkig ook nog bij
https://d3hhfhlhhhcbs4.cloudfront.net/wp-content/uploads/2020/04/tn_uschidigard_tbg02hd.jpg
Theunissen
-
- 12322 berichten
- 5536 stemmen
4. Apex (2026)
Speelduur: 96 minuten (2 punten)
FTV: 2 punt
Totaal: 16 + 2 + 2 = 20 punten
https://cinemagazine.nl/wp-content/uploads/apex_2026.jpg
"Apex" is zo’n film die er op papier veel beter uitziet dan hij uiteindelijk blijkt te zijn. Met grote namen als Charlize Theron en Taron Egerton, een ruige setting in de Australische wildernis en een spannend kat-en-muisspel, verwacht je een intense survivalthriller. Maar ondanks die ingrediënten blijft het resultaat hangen in middelmatigheid.
Het verhaal, een vrouw (Charlize Theron) die tijdens een solo-expeditie wordt opgejaagd door een meedogenloze jager (Taron Egerton), is vrij simpel en weinig vernieuwend. Het voelt als een moderne variant op bekende survivalconcepten, maar zonder echt iets nieuws toe te voegen. De film leunt zwaar op het “jacht”-idee, maar weet zelden echte spanning op te bouwen of verrassend uit de hoek te komen.
Wat wel werkt, is de fysieke inzet van Charlize Theron. Ze draagt de film met overtuiging en haar klim- en overlevingsscènes zien er geloofwaardig en soms zelfs indrukwekkend uit. Taron Egerton doet zijn best als antagonist en speelt duidelijk met plezier een duister personage, maar de dreiging die hij moet uitstralen komt niet altijd goed over. Sommige momenten voelen eerder geforceerd dan echt angstaanjagend.
Visueel heeft Apex absoluut sterke kanten. Zou geven natuurbeelden en de ruige landschappen de film een mooie, soms bijna rauwe uitstraling. Maar die visuele kracht kan niet verhullen dat het script dun is en de personages weinig diepgang krijgen.
Uiteindelijk is "Apex" geen slechte film, maar vooral een gemiste kans. Alles is aanwezig voor een sterke thriller, maar het komt nergens echt samen. Je kijkt hem zonder je te vervelen, maar hij blijft ook niet hangen.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
aka Black Cobra Woman
FTV - 97 minuten (2+1)
Bonus: turkey, full frontal nudity, Laura Gemser, Joe d'Amato (5)
Subtotaal: 8
Totaal: 54 + 8 = 62 punten
https://images.kinorium.com/movie/shot/69038/h280_35267.jpg?21440681539
Het valt me op toch hoe tam de meeste Emmanuelle films zijn zowel op het vlak van seks als exploitatie. Die met Laura Gemser hebben dan gelukkig nog wat exotisch want die met Sylvia Kristel zijn al helemaal slaapverwekkend. Nu heeft deze film een paar aardige scènes met slangen als centraal thema. Nu goed deze film moet het toch vooral zoals gewoonlijk hebben van Laura Gemser en andere dames die uit de kleren gaan. Jack Palance als de rijke playboy met een obsessie voor het verzamelen van slangen zag ik volgens mij ook al in een andere film met Gemser. Gabriele Tinti lijkt als toenmalige echtgenoot van Gemser ook steeds terug te keren veelal in niet erg sympathieke rollen. Dat hij misschien niet al te veel intieme scènes heeft met vrouwlief vind ik niet erg, ze schelen een jaar of 20 en dat Tinti een verstokte roker was, is duidelijk aan zijn gezicht te zien. Hij scheen nochtans een knappe man te zijn in zijn jonge jaren, hopelijk was hij in het echt niet zo een nare man als die in de filmrollen waarin ik hem tot nu toe heb gezien.
Theunissen
-
- 12322 berichten
- 5536 stemmen
Speelduur: 90 minuten (2 punten)
FTV: 2 punt
Totaal: 20 + 2 + 2 = 24 punten
"Bad Slippers" probeert een droge, absurde misdaadkomedie te zijn, maar blijft uiteindelijk steken in middelmatigheid. Met hoofdrollen voor Ruben van der Meer en Timothy Radstaat ligt de nadruk duidelijk op vreemdsoortige humor en bizarre situaties.
Het verhaal, waarin de mislukte verkoper Urwin de Windt (Rogier Komproe) na een cryptozwendel belandt in een chaotische kunstroof, heeft best een leuk uitgangspunt, maar voelt rommelig uitgewerkt. De film stapelt absurde gebeurtenissen op elkaar, maar mist focus en echte opbouw. Daardoor kabbelt het geheel vaak voort zonder dat het echt leuk of komisch wordt.
De chemie tussen Van der Meer en Radstaat is af en toe nog wel aardig en je ziet dat ze plezier hebben in hun rollen. Toch kon dat voor mij niet redden wat de film vooral probeert te zijn, namelijk grappig. De humor is duidelijk bedoeld als droog en absurd, maar sloeg voor mij zelden aan. Ik heb eigenlijk vrijwel nergens echt om moeten lachen, en dat is toch wel een probleem voor een komedie.
Visueel en qua sfeer heeft de film nog wel iets eigens, en er zitten sporadisch aardige vondsten in. Maar het script voelt dun en de dialogen zijn vaker vreemd dan echt scherp of geestig.
Uiteindelijk is "Bad Slippers" geen slechte Nederlandse film en met een sterkere uitwerking en betere timing in de humor had dit veel leuker kunnen zijn.
wendyvortex
-
- 5304 berichten
- 7313 stemmen
7. Howling II: Stirba - Werewolf Bitch (1985)
Speelduur: 91 minuten = 2 punten
RW: -
Bonuspunten: Gore, Nudity, Seksscènes, Turkey (IMDB 3,8)
Totaal aantal punten film: 6 punten
Totaal aantal challenge: 27 punten
Persoonlijke waardering: 3*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8436.jpg?cb=1411023763
Ik blijf vrij mild na de herziening (het ding duikt zomaar op bij Amazon Prime Video). Uiteraard bij lange na niet het niveau van The Howling. Een lijntje naar die film is er wel, maar vrij dun. Grootste deel speelt in Transsylvanië en dat geeft het in combinatie met Christopher Lee een beetje Hammer-sfeer. Dat is het beste onderdeel. Het verhaal en de actie zijn wat minder een echt heel goed plan heeft Christopher Lee helaas niet. Verder redelijk wat bloot met veel (weerwolven)haar en een hele slechte gothic-punk(?)band die voortdurend in beeld komt.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
12. Nikos the Impaler (Film, 2003)
FTV - 100 minuten (2+1)
Bonus: turkey, full frontal nudity, Darian Caine, gore (5)
Subtotaal: 8
Totaal: 62 + 8 = 70 punten
Dit is met stipt de meest trashy film die ik voor deze challenge heb bekeken. Matig tot slecht acteerwerk, zwak plot, maar de gore (misschien amateuristisch en goedkoop uitziend) is zo veelvuldig dat het elke gorehound toch zou aanstaan. Dat "gorehound" Boeikens het dan toch nog keislecht vindt, is wel heel jammer. Neen deze film zal heus geen guilty pleasure worden zoals Burial Ground en FleshEAter dat voor mij zijn, maar een trashy film met liefde gemaakt verdient mijn diep respect net als Felissa Rose (sublieme rol in Sleepaway Camp) toch niet meteen een B-actrice die zich volledig smijt. Voelt zich duidelijk niet te goed voor zulke films, ze stijgt in mijn achting. Leuke cameo van Troma man Lloyd Kaufmann en natuurlijk softcore actrice Darian Caine in een douchescène met fatale afloop.
https://wipfilms.net/wp-content/uploads/2012/12/Nikos10725116-24-49.jpg
Jaja joolstein I dare you om deze te kijken.
ikkegoemikke
-
- 3506 berichten
- 5018 stemmen
FTV - 120 Minuten : 1+3 punten
Bonuspunten Seksscène : 1 Punt
Totaal punten : 67+5 : 72 Punten
Eindelijk nog eens tijd gevonden voor een filmpje. Ditmaal een typische Clint Eastwood cop-film waarin Clint weeral een bijdehandse, ik-heb-overal-lak-aan Dirty Harry-achtige politieagent speelt. Met ditmaal als sidekick de groene Charlie Sheen die zich naderhand ontpopt tot een would-be Dirty Harry. Leuke film met een aantal geslaagde actie-scènes en ludieke dialogen tussen de twee hoofdpersonages. Bij momenten een beetje over the top en voorspelbaar. Maar al bij al een leuke avondvuller!
wendyvortex
-
- 5304 berichten
- 7313 stemmen
8. My Best Friend Is a Vampire (1987)
Speelduur: 89 minuten = 2 punten
FTV: 1 punt
Bonuspunten: -
Totaal aantal punten film: 3 punten
Totaal aantal challenge: 30 punten
Persoonlijke waardering: 4*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11658.jpg?cb=1696605344
80's teen comedy met vampierthema. Met horror heeft het verder niet zo veel te maken. Soms aan de flauwe kant, met name de vampire hunters zijn wel erg klungelig. Verder leuk vermaak met ook nog een klein beetje actie.
ikkegoemikke
-
- 3506 berichten
- 5018 stemmen
FTV - 90 Minuten : 1+2 punten
Bonuspunten Turkeys : 1 Punt
Totaal punten : 72+4 : 76 Punten
Persoonlijke waardering: 2.5*
Eigenlijk toch een teleurstellende film. Ok, er waren enkele spannende momenten. Ik vond de soundtrack bij momenten wel enorm goed. En de ontknoping was toch wel verrassend te noemen. Maar het leek wel een mix van "E.T." en "No one will save you". Er zat zelfs een "Jurassic Park"-achtige scène in. Maar eigenlijk in zijn geheel een veel te magere film met te herkenbare inhoud.
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
Speelduur 92 minuten = 2 punt
FTV 1 punt Totaal; 88 + 3 = 91 punten
bonuspunten; 0 punten
Totaal; bonus 24 + 0 = 24 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1171000/1171854.jpg?cb=1769964528 Behoorlijk slecht. Het script is verschrikkelijk met sprongen in de verhaallijn die actiescènes overslaat om te willen van melodrama. (of moest dit voortkomen uit de twist?) Standaardverhaaltje over moeder Nikki Halstead, een gepensioneerde commando die haar ontvoerde tienerdochter binnen 72 uur moet bevrijden uit de handen van een mensenhandelaarsnetwerk. Op zijn zachtst gezegd, lijkt dit het alsof iemand Liam Neesons Taken-reeks pulp wilde schrijven maar in de war raakte met een remake van Rambo; First Blood. Beste aan de film.... Milla Jovovich... op 50-jarige leeftijd nog zo'n actieheldin neerzetten...chapeau. Tja en dan is er nog de plotwending aan het einde, die er op de een of andere manier in slaagt alles wat eraan voorafging nog erger te maken. Elk jaar krijg je enkele Milla Jovovich-actiefilms, meestal zwengel ik ze wel aan omdat ze lekker wegkijken maar dit is een ronduit futloos prul.
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
alexspyforever daagde mij uit om deze te kijken...bij deze de uitdaging aangenomen. Zie elk jaar wel enkele van die doe-het-zelf werkjes In deze challenge zag ik al Doctor Plague (2026) en Skate to Hell (2026) (daarbij vergeleken was deze iets beter) Helaas komen dit soort filmpjes bijna altijd niet verder dan goede bedoeldingen...
Speelduur 100 minuten = 2 punt
FTV 1 punt Totaal; 91 + 3 = 94 punten
bonuspunten; turkey, full frontal nudity, Darian Caine, gore 5 punten
Totaal; bonus 24 + 5 = 29 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/18000/18639.jpg?cb=1595490551 Tja trashy is het misschien wel... maak ook amateuristisch en spotgoedkoop gemaakt. Wel een kanttekening daarbij....niet alles is aan de makers te wijten want een nieuw soort camera/lens veroorzaakte vaak geluidsproblemen op de set ontnam licht en beeldkwaliteit en werkte soms helemaal niet. Ook is het opgenomen in 4:3-beeldverhouding waarna het vervolgens in de nabewerking werd bijgesneden. Neem niet weg dat er ook veel onkunde was.
Het verhaal is simpel en gaat over een barbaarse krijgsheer die wraakzuchtig uit de dood is teruggekeerd, Ik verwacht bij een slasher geen narratieve diepgang maar dit is wel het andere uiterste....Er is een grote behoefte aan betere montage. Het bereiken van het bloedvergieten was ook een hele opgave want de eerste helft is een lange stoet van amateuristische praat-sketches. Het nepbloed en de verminkingseffecten zijn duidelijk kunstmatig maar goed het zijn wel gore-effecten...wat een pluspunt is!
Echter soms werden ze ook gemonteerd zodat je niet veel ziet en kom op zeg....een speelduur van 100 minuten is veel teveel! Doordat ze het zelfs ook niet meer weten kreeg de titulaire slager blijkbaar opeens magische krachten waarmee hij Adolf Hitler, de zombie op de Amerikaanse cover van Violent Shit 3 (1999) en ninja's van posters in een videotheekruit tot leven wekt. Zucht...Misschien dat je om zoveel amateurisme nog kunt lachen...maar goede of leuke dingen heb ik er niet in kunnen ontdekken.
alexspyforever
-
- 21564 berichten
- 2328 stemmen
alexspyforever daagde mij uit om deze te kijken...bij deze de uitdaging aangenomen. Zie elk jaar wel enkele van die doe-het-zelf werkjes In deze challenge zag ik al Doctor Plague (2026) en Skate to Hell (2026) (daarbij vergeleken was deze iets beter) Helaas komen dit soort filmpjes bijna altijd niet verder dan goede bedoeldingen...
Speelduur 100 minuten = 2 punt
FTV 1 punt Totaal; 91 + 3 = 94 punten
bonuspunten; turkey, full frontal nudity, Darian Caine, gore 5 punten
Totaal; bonus 24 + 5 = 29 punten
(afbeelding) Tja trashy is het misschien wel... maak ook amateuristisch en spotgoedkoop gemaakt. Wel een kanttekening daarbij....niet alles is aan de makers te wijten want een nieuw soort camera/lens veroorzaakte vaak geluidsproblemen op de set ontnam licht en beeldkwaliteit en werkte soms helemaal niet. Ook is het opgenomen in 4:3-beeldverhouding waarna het vervolgens in de nabewerking werd bijgesneden. Neem niet weg dat er ook veel onkunde was.
Het verhaal is simpel en gaat over een barbaarse krijgsheer die wraakzuchtig uit de dood is teruggekeerd, Ik verwacht bij een slasher geen narratieve diepgang maar dit is wel het andere uiterste....Er is een grote behoefte aan betere montage. Het bereiken van het bloedvergieten was ook een hele opgave want de eerste helft is een lange stoet van amateuristische praat-sketches. Het nepbloed en de verminkingseffecten zijn duidelijk kunstmatig maar goed het zijn wel gore-effecten...wat een pluspunt is!
Echter soms werden ze ook gemonteerd zodat je niet veel ziet en kom op zeg....een speelduur van 100 minuten is veel teveel! Doordat ze het zelfs ook niet meer weten kreeg de titulaire slager blijkbaar opeens magische krachten waarmee hij Adolf Hitler, de zombie op de Amerikaanse cover van Violent Shit 3 (1999) en ninja's van posters in een videotheekruit tot leven wekt. Zucht...Misschien dat je om zoveel amateurisme nog kunt lachen...maar goede of leuke dingen heb ik er niet in kunnen ontdekken.
Wel het heeft je wel behoorlijk wat bonuspunten opgeleverd
Ik ben het met je eens over de te lange speelduur dit had zeker 15-20 minuten korter gekund. En over die toevoegingen van Hitler, de vampierdame (Elvira?) en ninja's was ik ook niet zo enthousiast. Ik had em eigenlijk slechter verwacht daarmee dat ik wellicht milder ben in mijn oordeel.
ikkegoemikke
-
- 3506 berichten
- 5018 stemmen
19. Jack Ryan: Shadow Recruit (2014)
FTV - 105 Minuten : 1+2 punten
Bonuspunten Turkeys : 0 Punten
Totaal punten : 76+3 : 79 Punten
https://www.literallyanythingmovies.com/uploads/8/6/7/8/86780370/jack-ryan-featured-image_orig.jpg
Een spionage-thrillertje met "Mission Impossible"-allures. Alleen haalt het niet echt het niveau van deze laatste. Chris Pine vond ik wel geschikt voor de rol van Jack Ryan. Een gereserveerde, stoicijns kalme kerel die na een oorlogskwetsuur bij de mariniers zijn legercarrière vaarwel zegt en vervolgens een plekje inneemt bij de FBI. Ging allemaal nogal snel. Soit. Ik had ook geen zin in een 3 uur durende film als ze dat allemaal uit de doeken zouden doen. Costner speelt een nogal vlakke rol dat hem goed afgaat. Zo'n typische Costner-rol. Branagh vond ik iets minder als bad-guy. Hij kwam niet bad genoeg over. voor mij is Knightley dan wel het grootste minpunt. Ik kan dat mens niet zien. Trekt altijd zo'n rare grimassen en acteert als een houten plank. Ik vond ook dat ze wel heel erg snel de rol van FBI-agente op zich kon nemen, wetende dat het in het burgerlijke leven een arts is. Ach, gelukkig bleef haar schermtijd redelijk beperkt. Kortom, een doorsnee geheimagenten-filmpje met wat actie, spanning en vuurwerk. Maar echt indrukwekkend was het ook niet allemaal.
moviemike
-
- 1411 berichten
- 5867 stemmen
FTV - 83 minuten = 2 punten
Bonus: geen
Totaal: 23 + 2= 25 punten
Beoordeling : 1,5*
Een zeer matig bandwerkje, duidelijk alleen maar gemaakt om het filmaanbod van Netflix op zijn peil te houden. Ke Huy Quan doet het nog wel degelijk in een soort van Jackie Chan imitatie en de kruising tussen flauwe humor en bruut geweld is redelijk apart te noemen maar dat zijn dan ook zowat de enige troeven dat deze film te bieden heeft.
moviemike
-
- 1411 berichten
- 5867 stemmen
FTV - 95 minuten = 3 punten
Bonus: Semi-nudity (blote borsten) 1 punt
Totaal: 25 + 4 = 29 punten
Beoordeling : 2*
Een verouderde Hammer-productie uit een periode dat de hoogdagen al een tijdje voorbij waren. Moest het vooral hebben van de bloedmooie Yutte Stensgaard die hier volop met haar lichaam loopt te pronken.
moviemike
-
- 1411 berichten
- 5867 stemmen
FTV - 89 minuten = 3 punten
Totaal: 29 + 3 = 32 punten
Beoordeling : 2*
https://joshuaedelglass.com/wp-content/uploads/2022/01/Slayground.1983.jpg
Een man wordt achternagezeten door een huurmoordenaar na een uit de hand gelopen overval waarbij de dochter van een machtig persoon om het leven komt. Het is best wel fijn om via Netflix oude, onbekendere films mee te pikken, alleen jammer dat het uiteindelijk bijna altijd om minder goede producties blijkt te gaan. Zo ook in dit geval.
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
Staat (nog) niet op MM
33 Kalevala; Kullervon Tarina (2026)
Speelduur 143 minuten = 3 punt
FTV 1 punt Totaal; 94 + 4 = 98 punten
bonuspunten; 0 punten
Totaal; bonus 29 + 0 = 29 punten
Persoonlijke waardering; 3,5*
https://a.ltrbxd.com/resized/film-poster/9/1/5/3/8/7/915387-the-son-of-revenge-the-story-of-kalevala-0-2000-0-3000-crop.jpg?v=0c4544ea21 De Kalevala is een verzameling van 1000 jaar oude Finse en Karelische volksverhalen die eerst mondeling werden doorgegeven door de lokale bevolking en later als boek werden uitgeven. De fantasierijke verhalen gaan over de geschiedenis van de Finnen, hun cultuur en mythologie vol met helden, goden, en magische avonturen. De Kalevala begint met een scheppingsverhaal, waarin Ilmatar (godin van de lucht) op zee ronddobberd, en er drie eieren in het water vielen, hieruit ontstaan de aarde, zon en maan.
In de film werd verschillende keren naar de eieren verwezen, vandaar dat dit handig is om te weten! Nu is de Kalevala erg omvangrijk dus is het niet heel verwonderlijk dat deze film zich op een gedeelte ervan richt, namelijk Canto's 31 t/m 36: oftewel de Kullervo-cyclus. (een zekere JRR Tolkien deed met diit verhaal ook ooit zijn eerste poging tot fantasie en het is bekend dat hij het als bron (onder andere) voor Túrin Turambar (Het verhaal van de kinderen van Húrin) gebruikte.
Het verhaal begint met de broers Kalervo en Untamo die het nooit met elkaar kunnen vinden. Na een tijdje breekt er een fikse ruzie uit waarbij iedereen wordt gedood door Untamo op één na; de jongen Kullervo. Kullervo, wordt opgevoed als gevangene van de moordenaar van zijn vader, overleeft alle pogingen om hem te doden en verpest elke taak die hem wordt opgedragen.Uiteindelijk wordt hij verkocht als slaaf aan de grote smid, Ilmarinen.
De film zelf liet me met wat tegenstrijdige gevoelens achter. De film zag er echt goed uit door de prachtige Finse natuur en de verlichting van toortsen en vuren. Visueel erg Wow dus... De acteerprestaties en cameravoering is ook niets op aan te merken. De muziek werd verzorgt door de toepasselijke Finse progressieve metalband Amorphis.De oorspronkelijke verhaallijn is natuurlijk zinloos om te recenseren (de bron is oneindig veel groter) maar om er compacter geheel van te maken werden er aanpassingen gedaan en vermoedelijk daardoor waren er verspringen wat weer veel onduidelijk verooorzaakte Uiteindelijk bleef ik met iets van een gevoel van gemis achter. Een soort cliffhanger... ?
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
Staat (nog) niet op MM
34 Ill Leone di San Marco (1963)
Speelduur 106 minuten = 2 punt
FTV 1 punt Totaal; 98 + 3 = 101 punten
bonuspunten; 0 punten
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F3b%2F15%2F8d%2F3b158d654943d22295e577244bcfe0f1.jpg&f=1&nofb=1&ipt=bb91bd68846e827a7799018cf05347825cf8890a86e4ebb2732c0541dcce0306 Derde keer dat actrice Gianna Maria Canale een "stoere piratenkoningin" speelt (na The Queen of the Pirates (1960) en Tiger of the Seven Seas (1962) In deze film plundert ze als de strijdlustige Rosanna, Venetië totdat de zoon van de Doge besluit het heft in eigen handen te nemen, vermomd als de Zorro-achtige "Leeuw van Sint-Marcus". De twee worden geliefden en hun werelden dreigen in te storten...De film eindigt met een belegering van een piratenkasteel, en je raadt het al, het is hetzelfde kasteel als in de vorige twee films...tja wat er allemaal niet meer in deze film is verwerkt? (bv. Executioner of Venice (1963) misschien?) Een beetje voorspelbaar verhaal soms wat onsamenhangend maar met genoeg actievolle vechtscènes En dat pakt over het algemeen wel vermakelijke en leuk uit..
ikkegoemikke
-
- 3506 berichten
- 5018 stemmen
20. The Edge of Seventeen (2016)
FTV - 102 Minuten : 1+2 punten
Totaal punten : 79+3 : 82 Punten
Een doorsnee High School-tiener film waar meerdere tienerproblemen aan bod komen. Een tienermeisje dat in de knoop ligt met bijna iedereen: haar moeder, haar broer en haar beste vriendin. Maar vooral met zichzelf. Niet echt slecht maar ook niet echt vernieuwend. Het zijn vooral de interacties tussen Hailee (Nadine) en Woody (Mr. Bruner) die ervoor zorgen dat het niveau een tikkeltje omhoog getrokken wordt. Ze hadden Woody voor mij wat meer schermtijd kunnen geven
De ontknoping is vanzelfsprekend van een heel hoog EO-gehalte.
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
35 Rise of the Conqueror (2026)
Speelduur 119 minuten = 3 punt
FTV 1 punt Totaal; 101 + 4 = 105 punten
bonuspunten; 0 punten
Persoonlijke waardering; 3,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1179000/1179551.jpg?cb=1777188566 Verkorte versie; Het is altijd geweldig om meer te leren over historische gebeurtenissen en personen...zeker diegene waar je onbekend mee ben. Iedereen weet waarschijnlijk wel wie Dzjengis Khan.is, maar niet veel mensen weten dat na deze beroemde krijgsheer, er de Turks-Mongoolse emir Timoer Lenk, de stichter van het Timoeridische rijk was.
Tja de historische figuur Tamerlane (zoals hij in Europa wordt genoemd) kreeg een wat versimpelde nette bewerking van zijn geschiedenis. De krijgsheer, die bekend stond als een brute veroveraar die torens van schedels bouwde, wordt nu een man die oorlogen wil beëindigen, vrede wil herstellen, en die om het gewone volk gaf. Waarbij er meer spektakel van geweldige vechtscènes was (zonder gebruik te maken van studio's of computeranimatie (CGI) Zelf had ik liever gezien dat men probeert de levenswijze en de omstandigheden die hen tot het handelen hebben gedwongen te begrijpen. Maar slecht was de film zeker niet!
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
36 Maciste alla Corte dello Zar (1964)
Speelduur 91 minuten = 2 punt
FTV 1 punt Totaal; 105 + 3 = 108 punten
bonuspunten; Turkey 1 punt
Totaal; bonus 29 + 1 = 30 punten
Persoonlijke waardering; 2,5*
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.intramovies.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FMaciste-alla-corte-dello-Zar.png&f=1&nofb=1&ipt=e0569b96f3b2eb0f12278cb5762f29f8391783da30dc37100a4e05f7cff9e7ee Italiaanse film uit de "peplum"-rage van de jaren vijftig en zestig. Dit was de vijfde van zes optredens van Kirk Morris (echte naam: Adriano Bellini) als de spierbundel Maciste. Het start met Maciste, die door mannen tijdens een schattenjacht voor een wrede tsaar in Rusland uit een soort schijndood wordt gewekt. Daarmee is het een peplumfilms die probeert om een hellenistische hoofdpersoon naar een later tijdperk te verplaatsen. Hier zijn er dus gemene bolsjewistische Kozakken. Echter werd het niet veel meer dan een typische middelmatige routineuze zwaard-en-sandaalfilm die in een andere tijd werd geplaatst. Er werden (volgens IDMB) muzikale fragmenten hergebruikt die voor het eerst te horen waren in Mario Bava's La Frusta e il Corpo aka The Whip and the Body (1963) Tja het was een net voldoende redelijke en acceptabele B-film
joolstein
-
- 11183 berichten
- 9186 stemmen
37 Maciste nella Valle dei Re (1960)
Speelduur 89 minuten = 2 punt
FTV 1 punt Totaal; 108 + 3 = 111 punten
bonuspunten; 0 punten
Totaal; bonus 30 + 0 = 30 punten
https://media-cache.cinematerial.com/p/500x/v0u47rau/maciste-nella-valle-dei-re-french-movie-poster.jpg?v=1456823211 Dit is de eerste Maciste-film in de heropleving van de films uit de jaren 60, met voormalig Hercules-acteur Mark Forest in de hoofdrol. Deze film had zo zijn momenten. Sterker nog, er zaten een aantal goede scènes in. Tja...Maciste slentert wat door Egypte, slaapt in het zand, slaat een leeuw in het gezicht, waarna hij besluit onderdrukte Egyptische slaven te helpen in opstand te komen tegen de tirannieke Perzische heerseres Smedes. Het plot draait verder om Maciste's superkrachten en de magische "Halsketting van de Vergetelheid" Het levert gezien zijn budget nog een best goed en gewelddadigere spektakel op. VZelfs een vrij bloederige peplumfilm voor 1960 met enkele bloederige ongelukken en gevechten, en ook buikdans van sekssymbool Chelo Alonso en zelfs een topless-shot van een slavin. Er zit een bepaalde charme in dit soort Italiaanse low-budget werkjes die ik wel leuk.vindt!
moviemike
-
- 1411 berichten
- 5867 stemmen
11. Escape from Pretoria (2020)
FTV - 106 minuten = 3 punten
Totaal: 32 + 3 = 35 punten
Beoordeling : 3,5
https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2020/02/efp_001-h_2020.jpg
Twee activisten, strijdend om gelijkheid, komen vast te zitten in de gevangenis van Pretoria. Daar stellen ze al meteen van dag 1 het plan in om te ontsnappen.
Hoewel het hier om een waargebeurd verhaal zou gaan lijkt het allemaal toch wel wat vergezocht. Komt allemaal nogal traag op gang, naar het einde toe kruipt de spanning er dan toch nog in. Radcliffe, die het imago van Harry Potter moeilijk van zich af kan schudden, doet het hier meer dan degelijk, net zoals de rest van de relatief onbekende cast.
ikkegoemikke
-
- 3506 berichten
- 5018 stemmen
20. The Legend of Bagger Vance (2000)
FTV - 126 Minuten : 1+3 punten
Totaal punten : 82+4 : 86 Punten
https://bombreport.com/wp-content/uploads/2018/11/bagger-vance-2000.jpg
Een film over golf. 't Is eens iets anders. Niet bepaald een sport die ik volg. Maar het bleef wel interessant om te kijken. Natuurlijk was de rol van Smith nogal raadselachtig. Maar na een tijdje kon ik wel raden welke functie hij had. Ik moest eigenlijk direct denken aan de film "Meet Joe Black". Ik vond de jonge snaak J. Michael Moncrief wel uitermate goed spelen. Voor hetzelfde personage op oudere leeftijd hadden ze zelfs Jack Lemmon nog eens opgetrommeld. Meest tegenvallende rol was weggelegd voor Theron. Ik vond het maar een saai, oppervlakkig personage. Meest boeiende aan de film was natuurlijk de interacties tussen Damon en Smith.
wendyvortex
-
- 5304 berichten
- 7313 stemmen
Speelduur: 92 minuten = 2 punten
FTV: 1 punt
Bonuspunten: -
Totaal aantal punten film: 3 punten
Totaal aantal challenge: 33 punten
Persoonlijke waardering: 2*
Onze patriottische extreem rechtse vrienden proberen een klein Amerikaans dorpje over te nemen, maar hebben dan net pech dat Burt Reynolds daar strandt met autopech. Prima actie, maar te weinig. Het eerste uur gaat allemaal veel te traag met Burt en de garagehouder en zijn dochter. Het is een beetje Shane of een beetje een aflevering van The Incredible Hulk, waarin je maar zit te wachten tot eindelijk de Hulk weer eens tevoorschijn komt. Te weinig plot in het wat saaie eerste uur, maar gelukkig sluiten we dan nog wel af met een prima finale.
ikkegoemikke
-
- 3506 berichten
- 5018 stemmen
21. Shelter (2026)
FTV - 107 Minuten : 1+2 punten
Totaal punten : 86+3 : 89 Punten
https://media.pathe.be/movie/mx/50724/lg/72/media
Voor mij mag je altijd een Statham film opstarten. Er zijn echt maar een paar films waar hij in meespeelde die ik slecht vond. Onder andere the twee "The Meg" films. Over het algemeen staan zijn films garant voor rechttoe rechtaan actie/gevecht-scènes. Ook in deze "Shelter" krijg je er enkele te zien. Voor velen zal het eerste half uur vervelend zijn. Een aaneenschakeling van scènes waarin Statham melancholisch voor zich uitstaart naar de zee, triest een spelletje schaak met zichzelf speelt, wat slaapt en met zijn trouwe hond wat over het eiland wandelt. Maar na een half uurtje wordt je beloond met een op tempo zijnde actiefilm. Ik vond wel dat het veel weg had van "The Bourne Identity". Maar deze laatste vond ik wel enoooooooorm goed, dus maakte het niet veel uit.