The Legend of Bagger Vance (2000)

Drama / Komedie

geregisseerd door Robert Redford
met Will Smith, Matt Damon en Charlize Theron

Savannah, Georgia, de woelige jaren '30. Kapitein Rannulph Junah was ooit een veelbelovend golfspeler. Na de oorlog is hij verbitterd geraakt en zijn interesse voor het spel is verdwenen. Toch gaat hij akkoord om een partijtje te spelen tegen twee golfkampioenen, Bobby Jones en Walter Hagen. Junah wordt hierbij bijgestaan door Bagger Vance, zijn mysterieuze caddie. Het golfspelen laat Junah echter volledig koud en in het perspectief van de oorlog, vindt hij het niet alleen dwaas en absurd, maar ook beledigend om deze sport nog te beoefenen.

Heb deze nu toch wel een vier keer gezien ofzo. Voor mij is en blijft het gewoon een heerlijk luchtig verhaal met sympathieke cast en fraaie regie. Het enige dat ik wat overbodig vind is de zogenaamde oorlogstrauma. Oké, het hoort erin, het maakt deel uit van het verhaal. Maar wat mij betreft hadden ze dat deel iets mogen benadrukken om met de zgn impact te worden meegeleefd. Of ze hadden dat deel weggelaten. Want de zgn trauma zoals de film het weergeeft staat op gelijkwaardige voet met doorsnee liefdesverdriet.
Dat was voor mij de minpunt. Maar verder kan ik gewoon heerlijk wegzakken in me stoel, een koel goudgeeltje in de hand en de good vibes over me heen laten komen. Ik vind alles aan de film gewoon bijzonder sympathiek. 4*

avatar van navles
leuke vermakelijke film ! goeie cast

avatar van Decec
Heel goede film
Regisseur Robert Redford ken ik ook...

Mooie, wat emotionele film.
Met een prima cast, waaronder een van m'n lievelingsactrices, Charlize Theron, die niet alleen staat mooi te wezen, maar ook kan acteren !!
Prima rol ook van de jongen, J. Michael Moncrief, wiens personage op oudere leeftijd wordt vertolkt door Hollywoodveteraan Jack Lemmon.
Een aanrader toch deze film.

Ik denk dat de term 'vermakelijk' de film prima samenvat. Heb wel de hele film ervaren als een grote berg feelgood, en soms was er nog maar dat beetje extra nodig geweest om kippenvel te krijgen. Verder was het vooral een som van clichés. Grootste cliché was helaas wel de rol van Will Smith als zogenaamde 'Magical Negro'. Met dit in het achterhoofd is de film niet meer zo luchtig als hij lijkt op het eerste gezicht. Eén cliché hebben ze wat mij betreft achterwege gelaten en, hoe paradoxaal het ook klinkt, dat vond ik misschien zelfs tegenvallen. Ik had namelijk wel wat meer van de aanloop naar de wedstrijd verwacht, in plaats van de wedstrijd zo lang te laten duren.

avatar van DragQueen
Vermakelijke feelgood film, die een prima uitwerking heeft genoten. zowel regie als verhaal zijn goed, en onderhoudend gebracht. verder wordt er overtuigend geacteerd door Will Smith en Charlize Theron. 3 sterren.