I Am Sam (2001)

geregisseerd door Jessie Nelson
met Sean Penn, Michelle Pfeiffer en Dakota Fanning

Sam Dawson is een verstandelijk gehandicapte met de mentale leeftijd van een 7-jarige. Hij werkt bij StarBucks en heeft een obsessie voor The Beatles. Hij heeft een dochtertje bij een vrouw, die er vanaf de geboorte vandoor is gegaan. Sam staat dus alleen in voor de opvoeding van de kleine Lucy Diamond, genoemd naar de Beatles-hit. Aanvankelijk verloopt alles vlotjes, maar naarmate Lucy groter wordt, beginnen de problemen. De sociale dienst begint zich er mee te bemoeien en besluit Lucy in een opvanggezin te plaatsen. Voor Sam het begin van een lang proces om het hoederecht over zijn eigen dochter.

Goede film. Vooral Sean Penn speelt zijn rol fantastisch. Daar tegenover vond ik de Michelle Pfeiffer niet op haar best. Ze kwam op mijn totaal niet geloofwaardig over. Jammer. Ook het einde had misschien iets beter gekund.
Het verhaal en het tempo van de film zijn verder erg goed. Heb er met veel plezier naar gekeken.

avatar van arno74
Een schattige en hartverwarmende film die je niet makkelijk meer vergeet. Uitstekende acteerprestaties, o.a. van Penn en van de kleine Dakota Fanning, en hele knappe dialogen. Een toppertje onder de feelgood drama's wat mij betreft. Soms misschien iets te rooskleurig en zoetsappig, maar dat mag de pret niet drukken. Aanrader.

Dat Penn de Oscar niet won is mij een raadsel (de Oscar voor beste acteur ging naar Denzel Washington voor Training Day).

avatar van jeuletaxi
Prachtige ontroerende film met een uitstekende Sean Penn en dito Dakota Fanning.
Idd zeker een oscar waardig voor Sean Penn.
En commentaar over de lengte, van mij mocht er nog wel een stuk aan.
Zeker een aanrader.

Een beetje verbaast ben ik wel dat er nergens komedie/drama staat aangegeven. Het is duidelijk een Hollywoodfilm met een lach en een traan. Ook heel typisch voor Hollywood is hoe de sympathie bij Sam wordt gelegd en hoe de tegenpartij in de rechtzaak zo naar en sluw mogelijk wordt neergezet. En je weet natuurlijk al precies hoe de film afloopt.

Desondanks is het een goed verhaal dat de moeite waard is om aan te snijden. Op momenten inderdaad ontroerend. Sean Penn acteert erg knap zonder dat hij een soort karikatuur maakt van verstandelijk beperkte mensen. Pfeiffer en Fanning spelen ook indrukwekkend.

Als arthouse film had het een fenomenale film kunnen zijn.

Le Huitième Jour (1996) Deze enigszins vergelijkbare film vind ik nog beter, ook omdat de hoofdrolspeler daadwerkelijk gehandicapt is.

arno74 schreef:

Penn was inderdaad sterk, maar Russel Crowe had moeten winnen met z'n rol in 'A Beautiful Mind'.

avatar van alexspyforever
Toch al even geleden dat ik deze heb gezien. Een film die me zeker niet onberoerd heeft gelaten. Denk dat het een van de weinige films is, waar er bijna traantjes hebben gevloeid bij mij. Sean Penn is geweldig in deze rol van verstandelijk gehandicapte maar heel liefhebbende vader. De relatie met zijn dochter en de vriendschap die hij met andere mensen met een beperking had was hartverwarmend. Ook Dakota Fanning speelt goed, het was toen al duidelijk dat ze een grote carrière zou gaan uitbouwen. Het is soms wat vergezocht en onrealistisch, maar zo lekker feel-good maar wel met de nodige dramatiek.

avatar van Gwen80
Onrealistisch, en de film gaat, wat ik al eerder las, ten onder aan zijn eigen sentiment.
Op zich ben ik best wel van de 'snotterfilms' maar dit was echt too much. Niet dat de hele film slecht was, en het acteerwerk was ook in orde, maar ik vond er toch wat teveel minpunten aan zitten.

avatar van mishad
"Never go full retard"!

avatar van Onceuponanytime
Ontroerende film tussen een verstandelijke gehandicapte vader en zijn dochter. Puik acteerwerk

avatar van MH040
Penn doet een Rainmannetje.

Het verhaal is aangrijpend en zet aan tot denken, maar met de uitvoering had ik wat moeite. Hoe verschillende mensen met Sam omgingen vond ik niet realistisch. Ook (de karakterontwikkeling van) het personage dat Michelle Pfeiffer speelt was erg clichématig. Verder vond ik af en toe de "wilde" cameravoering wat storend en niet passen bij een film als dit, maar meer bij bijvoorbeeld een actiefilm.

Positief puntje is het spel van de toen nog erg jonge Dakota Fanning.

Film toont de ontroerende liefde van een vader voor zijn dochtertje en die liefde werkt zelfs aanstekelijk.
Mooi, maar dit is zowat het enige dat ik van deze film wens te onthouden, want eigenlijk kan ik mij enkele geschetste toestanden moeilijk effectief voorstellen.