The Edge of Seventeen (2016)

Drama / Komedie

geregisseerd door Kelly Fremon Craig
met Hailee Steinfeld, Woody Harrelson en Kyra Sedgwick

Iedereen weet dat opgroeien moeilijk kan zijn. Ook high school studente Nadine (Hailee Steinfeld) krijgt te maken met de lastige perikelen uit de puberteit, wanneer ze verneemt dat haar oudere broer een relatie krijgt met haar beste vriendin Krista. Nadine voelt zich steeds eenzamer, tot ze een bedachtzame jongen tegenkomt die verandering in de zaak brengt. Een onverwachte vriendschap zorgt ervoor dat alles misschien toch niet zo erg hoeft te zijn.

avatar van Zwolle84
Redelijk goede film, maar toch een lichte teleurstelling omdat ik er heel veel van verwachtte. Qua acteerwerk zit het wel goed en het ziet er ook allemaal wel oké (maar niet spectaculair) uit. Ik werd alleen niet erg door het verhaal geraakt omdat het allemaal wel erg binnen de lijntjes kleurt.

Maar was ik hier blind ingestapt, dan was ik zeker positief verrast geweest.

avatar van Decec
Een redelijk komedie/drama film...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Komedie is mijn ding niet...
Bekende acteur Woody Harrelson...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Niet te moeite waard...

Amerikanen zijn meesters in casting en dat uit zich hier zeker voor hoofdrolspeelster Hailee Steinfeld, als gegoten in haar rol die ze op heel mooie manier gestalte geeft.
"The Edge of Seventeen" is een knappe coming on age film, met best herkenbare toestanden en karakters, zonder dwaasdoenerij, oversentimentaliteit of karikatuur maar fijne tekening van het jonge meisje, zonder vertrouwen, introvert, kritisch voor zichzelf en anderen en zonder geloof in wat echt goed is.
Gelukkig blijft het allemaal luchtig, wetende dat de hemel voor onze 17-jarige toch eens zal opklaren en dat hierbij de film feelgoodtrekjes krijgt stoort langs geen kanten, integendeel.
Naast Hailee Steinfeld mogen gerust Woody Harrelson, Kyra Sedgwich en vooral Haley Lu Richardson op een goede act terugblikken.
Film staat zeker een volle trap hoger dan de meeste yougsterfilms.

avatar van Dievegge
Eens om de tien jaar is er zo'n schoolmeidenrol die blijft hangen. Dit decennium wordt dat wellicht Hailee Steinfeld als de wispelturige tiener die altijd een sarcastische opmerking klaar heeft en nooit een blad voor de mond houdt. Haar bovenkleren zijn te wijd, haar rok te kort. De beste scènes zijn de dialogen met Woody Harrelson, die er vooral bij zit als vertrouweling en raadgever, maar dan zonder het gebruikelijke moraliserende toontje. Op de DVD-extra's kun je Harrelson met de slappe lach zien. Iets minder is het liefdesverhaaltje, met de foute jongen en de toffe maar onzekere jongen die toevallig een riante villa met zwembad ter beschikking heeft. Met haar moeder heeft ze een en ander gemeenschappelijk: een overmatige behoefte aan controle en een onwil om verandering te aanvaarden. Als ze die zwakte overwint, is dat een stap naar volwassendom. De afwisseling tussen ernstige en grappige scènes helpt om het ritme erin te houden.

avatar van Number23
Had nog effe getwijfeld of ik deze uit mn watch list ging gooien, maar gelukkig was het geen verspilling van mn tijd. Tieners zijn namelijk Fucking irritant. Zo ook Hailee Steinfeld in deze film, maar ze speelt het overtuigend. Tijd vloog voorbij

avatar van Pim1993
Af en toe frustrerend filmpje. De karakters waren wat mij betreft ook niet helemaal netjes uitgewerkt wat het nogal oppervlakkig maakte. Het was allemaal wel aardig en keek prima weg. Acteerniveau lag aan de hoge kant wat zeer aangenaam was.

Weinig bijzonderheden, prima voldoende.

avatar van Suzanne88
Net gezien en ben enorm verrast! Super geacteerd en ik kon me zo inleven met Nadine in de film. Geboeid van begin tot eind

avatar van DjFrankie
Prima film, wist me echt te boeien. Waar ik normaliter nog wel eens mijn gedachten afdwalen, was dat hier niet het geval. Ook zit er een geweldige soundtrack in de film waaronder onze eigen Handsome Poets.

avatar van cantforgetyou
Leuke film. Vanwege de hoge 'rating' bij IMDB had ik er misschien iets meer van verwacht. Toch zeker de moeite waard. Het meisje speelt goed en is uitstekend gecast. De rest van de acteurs zijn ook erg op dreef, maar ik vond moeder Kyra Sedgwick wel erg komisch. Ook op de momenten als dit misschien niet bedoeld was. Heerlijk mens om naar te kijken. Haar non-verbale uitingen zijn SUPER!!!

Op Netflix???ga zeker kijken..Comedy is eigenlijk niet mijn ding ( moeilijk genre), maar vanwege Harrelson en reacties hier....kijken...Vanavond

avatar van mikey
Tienermeisje in problemen heeft het aan de stok met haar moeder, de geschiedenisdocent, broer, beste vriendin.. en met zichzelf. Aanvankelijk probeerde ze grappig te zijn maar je weet als kijker meteen dat dat slechts een façade is. Een meisje huilt achter een masker van een lach.
Goedgekeurd door Oprah.

Geprobeerd"" ....Na 10 minuten uit gezet...Gewoon niet mijn ding...Kindertjes, puberproblemen, lolbroekerij.....Brrrr
Het zegt niets over de film...maar over mij. Met mijn 94 ben ik te oud voor dit genre........Een film voor teeners, young adults..

avatar van Erwinner
Haha. Sommigen worden wel heel snel oud.

avatar van Gish
frans123 schreef:

Zonde Frans, ik ben getergd door je bericht, want ik ben veel ouder dan jij, en vond deze film echt geweldig. Want wat is er mooier dan twee leuke meiden op het witte doek te zien schitteren.
Mijn advies: kom achter die geraniums vandaan.

Gish schreef:

Mijn advies: kom achter die geraniums vandaan.

Hhahah ..geraniums.?? .ben nog steeds aan het vissen, joggen,reizen, kroeg,womanizen...Jij ook??

avatar van Fisico
Ontzettend genoten van deze coming of age movie waarbij Hailee Steinfeld het beste van zichzelf geeft als een rebelse met zichzelf in de knoop liggende teenager. Niet zomaar de zoveelste kleffe B-teenager movie. Integendeel. The edge op seventeen is een frisse humoristische film met scherpe cynische dialogen. Alle nodige clichés zijn aanwezig zoals de honger naar een sexy vriendje, de onvermijdelijke meningsverschillen met de ouder(s) en ga zo maar door.

De film start letterlijk met een "wow" wanneer Nadine tegen haar leerkracht (Woody Harrelson) vertelt dat ze zelfmoord wil plegen. Alle scènes tussen Steinfeld en Harrelson zijn geweldig, cynisch en kurkdroog. Zij de ratelende tiener, hij de droge verbijsterende surrogaat vader die niet weet hoe hij zich moet gedragen. Maar ook de andere personages doen het erg goed zoals Kim, haar broer en haar moeder. Verschillende malen met de glimlach gekeken. De film verveelde geen moment. Steinfeld zet een knappe acteerprestatie neer zonder aan overachting te doen. Haar aanstellerig gedrag is authentiek. Ze behaalt hier opnieuw haar niveau van in True grit (2010).

avatar van Shadowed
Film die ik verwacht had.

En dan toch niet helemaal, want ik had dit graag nog een stuk leuker willen vinden. Helaas blijft dit nog een beetje bij het normale high-school niveau. Een beetje komedie, een beetje romantiek en een beetje drama. Het is allemaal niet heel vernieuwend meer.

Gelukkig is Steinfeld goed gekozen en stopt veel goeds in haar rol. Het enthousiasme is vaak goed aanwezig, al lijkt het ergens alsof ze een remmer in haar rol heeft, waardoor ze nergens echt hilarisch is. Ook zo'n rol als Harrelson heeft had net iets leuker gemogen.

Wat het allemaal dan toch wel een beetje omhoog trekt, is dat het richting de finale je ook echt wel mee weet te krijgen, waardoor je toch een soort frustratie en sympathie voor de karakters krijgt. Als dat eenmaal lukt, heb je als regisseur toch wel iets goeds gedaan in het project.

Het had allemaal wel iets scherper mogen zijn en visueel had het iets opvallender gemogen, maar in het algemeen blijft dit een best lieve, vermakelijke en vlotte film die alles keurig doet en nergens weet te vervelen. Steinfeld kan later best een goede en grotere actrice worden.

Opnieuw schitterde Steinfeld na haar acteerdebuut in true grit had ze ook in deze film op z'n minst een Oscar nominatie verdiend. De film verveelt geen moment heeft geen lady Bird nodig,is realistisch soms wat overdreven ,de interactie tussen Steinfeld en Harrelson is geweldig.

avatar van totkijkdanmaar
Vlot lopende film met meer dan genoeg bijtende humor en een prima cast. Leuke dialogen; die tussen hoofdrolspeelster Steinfeld en haar geschiedenisleraar annex levensadviseur Harrelson zijn echt genieten. Aanrader.