The Edge of Seventeen (2016)

3,42

Komedie / Drama

geregisseerd door Kelly Fremon Craig
met Hailee Steinfeld, Woody Harrelson en Kyra Sedgwick

Iedereen weet dat opgroeien moeilijk kan zijn. Ook high school studente Nadine (Hailee Steinfeld) krijgt te maken met de lastige perikelen uit de puberteit, wanneer ze verneemt dat haar oudere broer een relatie krijgt met haar beste vriendin Krista. Nadine voelt zich steeds eenzamer, tot ze een bedachtzame jongen tegenkomt die verandering in de zaak brengt. Een onverwachte vriendschap zorgt ervoor dat alles misschien toch niet zo erg hoeft te zijn.

56 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van TornadoEF5
Ja, zeker een mooie film en een aanrader. Ik vond hem opvallend grappig ook.

avatar van Collins
Wauw, acteertalentje, die Steinfeld. Een hele mooie rol. En dat in een film waarin de personages heerlijk nietszeggend en stereotiep zijn en er op het eerste gezicht weinig acteertalent nodig is om een rol in te vullen. De puberthematiek en -dramatiek worden behoorlijk eenvoudig en ook clichématig weergegeven. Overzichtelijk en simpel en in presentatie mooi in de pas lopend met de vlakke personages.
Normaal heb ik graag wat ronding in de karakters. Dat is in deze film nauwelijks het geval en is ook nauwelijks erg. Ik vond al die stereotyperingen eerlijk gezegd wel best. De vlakke personages passen gewoon goed in de ondiepte van het verhaal. Meer karakterronding had een andere film opgeleverd. Minder blij, minder komisch, minder simpel, minder toegankelijk.
Om stereotiep gedrag uit te dragen lijkt acteertalent een overbodig bezit. En dat is dus niet altijd waar, want om stereotiep gedrag met serieuze overtuiging uit te dragen is acteertalent echt wel nodig. Met dat onbenodigde acteertalent valt het dus bij nader inzien wel mee. Steinfeld bewijst het.
In de film prachtige en grappige dialogen. Dialogen die hoewel vaak cynisch en sarcastisch van aard (het zijn wel 'coming of agers' natuurlijk) erg vrolijkmakend zijn. Scherpe teksten. Puntig taalgebruik. Gewoon erg grappig. Mooi hoor.
Het verhaaltje is niet heel bijzonder. Maar dat maakt als gezegd niet erg uit. Het verhaaltje dient meer als een raamwerk voor de prachtige dialogen, de oneliners, de tekstjes.
'Edge of Seventeen' is een niemendalletje waar ik blij van werd.

avatar van james_cameron
Erg leuke coming of age komedie, heerlijk wrang en recht voor zijn raap van toon. Hailee Steinfeld is perfect in de hoofdrol, maar ook de supporting cast is prima, met een hilarische rol voor Woody Harrelson. Grootste pluspunt is het intelligente en vaak erg grappige script, vol scherpe observaties. De personages zijn tevens goed uitgewerkt en cliche's worden voor het grootste gedeelte vermeden. Binnen het genre een absolute topper.

avatar van danuz
Hailee Steinfeld (ook al zo top in True Grit!) en Woody Harrelson stelen beiden met gemak de show en maken de film de moeite waard. Verder vond ik dit namelijk wat tegenvallen. Weinig enerverend en vrij doorsnee coming of age. Qua script en humor wat saai. Maar de film mist vooral een eigen en pakkende sfeer, die ik bij een vergelijkbare film als Adventureland juist zo fijn vind.

avatar van John Milton
Jammer Danuz. Doe je weinig aan.
Zelf vond ik de humor en sfeer juist wel fijn en eigen. Adventureland nog niet gezien.
Misschien wel leuk om die ook eens te kijken!

avatar van danuz
Ja, zou ik zeker doen John Milton!

avatar van Baldur
Fijne film.

Slechte poster wel: Harrelson lijkt veel te aardig en Steinfeld is zoveel mooier. Klein beetje verliefd

avatar van Alathir
Het is best lang geleden dat ik een komedie heb gezien dat me eigenlijk de ganse speelduur wist te boeien. Het dramatische aspect aan de film komt goed naar voren en toch zitten er hele fijne grappen in. Zo van die humor waarvan je zegt, haha goed gevonden. De film wilt ook niet teveel en is lekker down to earth. Ik zeg niet dat je hier in een deuk zal van liggen van het lachen, maar neem maar van me aan dat je verschillende keren goed zal grijnzen.

avatar van TheManInBlack
Een boeiend komedie/drama film.

Verhaal is interessant en leuk met een romantisch tintje. Cast doet het prima met als uitblinker voor mij Hailee Steinfeld. Het drama wordt overtuigend neergezet. Deze film kijkt lekker weg en heeft een fijne sfeer. Soundtrack is ook erg fijn. Mooie film!

heerlijk de dialogen tussen haar en de leraar! erg gevat!

avatar van Rodger
Wat een mooie film en wat een prima acteer prestatie van Hailee Steinfeld.
Echt genoten van deze film.
Aanrader... 4.0 ****

avatar van tbouwh
Op zevenjarige leeftijd ontmoet Nadine Franklin Krista, haar eerste en enige schoolvriendin. Als Nadine dertien is, sterft haar vader. Vier jaar later staat een eigenzinnige tiener (Hailee Steinfeld) voor het bureau van haar wiskundeleraar en interim-vaderfiguur (Woody Harrelson). Fris, geïnspireerd; het vertelritme en de luchtige toon onderscheiden The Edge of Seventeen van de grotere bulk aan coming-of-age-drama’s.

Uitgebreide recensie

avatar van John Milton
Komkom, karige Harry. Ga je al mijn achtjes een zeventje toebedelen? Eyes of My Mother, The Edge of Seventeen

Zal je reviews thuis even lezen als ik nog puf heb!

avatar van tbouwh
John Milton schreef:

Zal je reviews thuis even lezen als ik nog puf heb!

Haha wees blij dat het geen drietjes zijn
The Edge of Seventeen is een ruime 7, The Eyes of My Mother had me op narratief vlak toch te veel beperkingen. Scoort met name visueel. Ik kan in dat licht lage gemiddeldes ook wel begrijpen, al gaat die 2,76 (of iets in die richting?) me hier wel veel te ver.

avatar van IH88
Deze film gaat zelfs mijn eindejaarslijst halen. Er komen nog wat kanonnen van films aan, maar deze film blijft ook bij herziening rechtovereind staan.

avatar van steffv1

vanwege m'n steinfeld crush ga ik deze toch even bekijken hehe

avatar van JoeCabot
Op het eerste gezicht lijkt dit een doodnormale high schoolfilm. The Edge of Seventeen bevat alle klassieke ingrediënten, maar doet daar (gelukkig) zó veel meer mee.

Het verhaal drijft grotendeels op gênante situaties. De trailer geeft al een mooi voorproefje, de film zelf heeft nog veel meer in petto. Met als ‘hoogtepunt’ het avontuurtje in de auto: “Now you're making fun of my car?” Geweldig misplaatste quote door een geweldig foute klojo (kudo’s voor Alexander Calvert). En zo bulkt deze film van de pijnlijke maar hilarische dialogen.

Kudo’s ook om Woody Harrelson te strikken voor dit project! De chemie tussen hem en Steinfeld is schitterend. Al valt meteen ook het contrast op tussen een karakteracteur als Harrelson en de rest van de cast: het lijkt wel alsof alle leerlingen zijn weggeplukt uit een Abercrombie store. In een echte school raakt iemand met de looks van Steinfeld natuurlijk niet zo snel aan lagerwal, laat staan dat ze uitgroeit tot paria. Zélfs niet met zo’n weinig flatteuze 70s-jas.

Wat meer authenticiteit had geen kwaad gekund. Een serie als Freaks and Geeks bewijst in ieder geval dat het kan. Ik geef nog even mee dat de toon steeds serieuzer wordt, het einde is zelfs een tikje melig, randje chick flick zelfs. Maar hey, uiteindelijk doet het allemaal weinig afbreuk aan deze fijne film. 4*

avatar van huppelepup
Door de positieve reacties her en der, ben ik deze film ga kijken met dus positieve verwachtingen.
Helaas vallen de meeste films tegen als ik iets goed ervan verwacht.
Bij deze echter niet! Echt een heerlijke film over een tienermeisje met haar puberproblemen. Ik heb er echt van genoten, geen enkele keer iets gezien wat m.i. uit de toon viel.
Voor mij een voorbeeld van een perfecte film!

avatar van Flavio
Leuke film volgt te veel de gebaande paden om te verrassen maar het goede spel van de hoofdrolspeelster en de leuke rol van Harrelson tillen het naar een hoger plan. Die laatste komt lekker droog uit de hoek als verveelde leraar en heeft de beste momenten.

Tegen het eind wordt het wel wat te mooi afgerond, het blijft dan ook wel een beetje een genrefilm. En de acteurs zien er (zoals zo vaak in highschool films) te goed uit om te overtuigen als nerd of buitenbeentje.

Goeie film waarin een tienermeisje het niet zit zitten als haar beste vriendin wat krijgt met haar broer. Simpelweg een prima coming of age film die vaak doet denken aan de jaren '80 highschool-films. Alhoewel de film meer mikt op drama, valt er hier en daar wel wat te lachen. De personages zijn goed uitgewerkt en Hailee Steinfeld draagt de film met gemak. Verder nog een fijne soundtrack.

avatar van 93.9
Handsome Poets tijdens de aftiteling!
Aardige film. Iets boven gemiddeld.
Steinfeld acteert leuk.

avatar van BobbyShmurda
Pijnlijk om te zien, de afgebeelde ongemakkelijkheid is zoooo slecht geacteerd, en dat meisje is het meest achterlijke & irrationele hoofdpersonage allertijden.

Erg vermakelijke film.
Woody Harrelson doet zijn best een 'gewone' man te spelen. Dat lukt hem aardig, maar net niet helemaal.

avatar van DVD-T
Charmante film.

Het coming of age genre heeft toch aardig wat leuke en goede films voort gebracht. The Edge of Seventeen mag zich daar nu ook bij voegen. Het verhaal is best leuk, maar de film moet het vooral hebben van gekke en/of erg ongemakkelijk momenten. Ook de drama werkt hier goed. Maar uiteindelijk is dit toch ook een erg fijne, onconventionele romantische film.

Steinfeld is heel erg op dreef als onbegrepen tiener. Ze wordt bijgestaan door Harrelson die eveneens een leuke rol speelt. Maar ook de rest van de cast mag er zijn. Ook leuk is de chemie tussen Steinfeld en Szeto die de stuntelige Erwin speelt.

Een film vol met herkenbare momenten. een leuk, lief klein filmpje.

avatar van ehgeahrev
Zo mogen ze er nog veel maken. Oneindig veel interessanter dan de zoveelste horrorzooi of hersenloze actie. Prima acteerwerk. Leuk sfeertje.