• 15.754 nieuwsartikelen
  • 178.093 films
  • 12.212 series
  • 33.983 seizoenen
  • 647.093 acteurs
  • 199.016 gebruikers
  • 9.372.586 stemmen

Horrorfilm Challenge #2

zoeken in:

robertinho

• 1512 berichten
  • 2936 stemmen

joolstein, kloppen die punten nou wel rond die 10e plaats? Vorig jaar raakte ik de tel ook al een beetje kwijt. Als voorbeeld: Ik heb net 51 films gezien (net pas geregistreerd natuurlijk), allemaal Ftv's, dus dat is 51 x 2 + 14 bonuspunten = 116. Maar het gat tussen de nummer 10 en 9 is wel heel groot? Typfoutje of rekenfoutje mijnerzijds?

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

110. Censor (2021)

84 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV - 2 punten - Totaal = 218 +14 = 232

Thema 85: Techno-horror - Voltooid: 85/100 (1-85)

Bron: Mubi

https://m.media-amazon.com/images/S/pv-target-images/9434c93217dfb6f5424ad2a32e70a452b643b500d5a22c339205d1cdb819e129.jpg

In het Engeland van de vroege jaren 1980, onder het conservatieve bewind van Margaret Thatcher, ontstond maatschappelijke onrust over de opkomst van goedkope horror- en exploitatiefilms op videocassette, bekend als 'video nasties'. Deze films, vaak gewelddadig en expliciet, circuleerden zonder officiële classificatie en werden gezien als een bedreiging voor de publieke moraal, vooral voor jongeren. In een klimaat van morele paniek en toenemende censuurdrang kreeg de British Board of Film Classification (BBFC) een centrale rol in het reguleren van deze nieuwe mediavorm. De BBFC, oorspronkelijk opgericht om bioscoopfilms te classificeren, breidde haar bevoegdheden uit naar video en begon met het verbieden of zwaar bewerken van tientallen titels, wat leidde tot de Video Recordings Act van 1984, waarmee strikte controle op videodistributie wettelijk werd vastgelegd.

Ook in Censor (2021), geregisseerd door de Welsh filmmaker Prano Bailey-Bond, werkt Enid als filmcensor in het Engeland van de jaren 80, waar de gewelddadige horrorfilms – de zogenaamde "video nasties" – onder vuur liggen. Enid is nauwgezet en principieel, vastbesloten om het publiek te beschermen tegen schadelijke beelden. Maar wanneer ze een obscure horrorfilm beoordeelt die griezelige overeenkomsten vertoont met de verdwijning van haar zus, raakt ze geobsedeerd. Haar zoektocht naar de waarheid leidt haar steeds dieper in een verontrustende wereld waarin fictie en realiteit door elkaar beginnen te lopen, en haar grip op de werkelijkheid langzaam verdwijnt.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/biUrxGIyrJjMGwASrPECVbrh6w4.jpg

Bailey-Bond's film is een beklemmende psychologische horror die speelt met trauma, repressie en de kracht van beeldvorming, en een follow-up van haar eerdere korte film Nasty (2015). Censor drijft grotendeels op zijn vakkundig opgebouwde koortsdromerige nachtmerrie sfeer, van excessief geweld in onheilspellend neonlicht. Een zeer toepasselijke cinematografie van Annika Summerson en een fijne synth score van Emilie Levienaise-Farrouch, dus flink wat capabele vrouwen aan het roer.

Aanrader zonder kanttekeningen dan? Nee, dat denk ik niet. Censor is eerder een filmfestival horror (hij draaide ook op Sundance, Sitges, Berlijn en Imagine) voor de horrorfans die niet wegrennen voor een iets meer arty slowburner. Niet gelijk wegrennen, want deze kreeg 4* van Dentheman, joolstein, madmadder, remorz, robertinho, tanguy en Tonypulp. En nu dus ook van JM.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/sJzEkHMfCK8SQK0Tsen8kyv1AeK.jpg

Een film voor mensen die affiniteit hebben met het werk van Peter Strickland en David Cronenberg, en wellicht ook Ducournau, Kent en Argento. Niamh Algar (Raised by Wolves) blijft zich ontwikkelen als sterke, veelbelovende actrice, maar ook de rest van de cast, waaronder Michael Smiley, geeft een goede performance.

4*

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

37. Les Chambres Rouges (2023)

118 min

FTV: 2 punten

totaal punten: 83 punten

Subgenre: 60. North American Horror

Totaal subgenres: 37/100 (1, 6-8, 11,19-22, 24, 28, 34 - 37, 40-42, 44, 47, 49, 52, 54, 57, 59-61, 67, 70, 79, 90, 91, 94, 97, 99, 100)

Duistere beklemmende film, die je na afloop nog wel even bezig houdt omdat hij zeker niet eenduidig is. Film gaat over rechtzaak over gruwelijke moord op tienermeisjes en snuf-films die hij daarvan maakt. Maar daar ligt niet focus van de film, die ligt op vrouw die om onduidelijke redenen deze zaak steeds fanatieker volgt en over alle grenzen heen gaat. Is ook zij een psychopaat of heeft ze andere motieven? Film die amper horror laat zien, maar toch harder binnenkomt. Knap hoe al die shots van mensen die alleen maar kijken naar beeldscherm of rechtbank toch zo spannend blijven. 4.0

Ps. Ik maak mijn geen enkele illusie meer over mijn wachtwoorden.

https://snworksceo.imgix.net/car/31554453-29d4-4081-8e14-331ce0069174.sized-1000x1000.jpeg?w=1000&dpr=2

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

38. Tales from the Hood (1995)

98 min

totaal punten: 85 punten

Subgenre: 27. Blaxploitation Horror

Totaal subgenres: 38/100 (1, 6-8, 11,19-22, 24, 27, 28, 34 - 37, 40-42, 44, 47, 49, 52, 54, 57, 59-61, 67, 70, 79, 90, 91, 94, 97, 99, 100)

Veel beter dan verwacht. Ik verwachtte vooral een flauwe komedie. De horroreffecten en het acteerwerk zijn wel erg b-movie, maar de verhalen over politiegeweld, huiselijk geweld, racisme en bendegeweld zijn dat niet, daar zit de echte horror. Geproduceerd door Spike Lee en je voelt overal zijn typisch sociaal politieke vuur en woede, ook richting eigen gemeenschap. 3.5

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/51b3dc8ee4b051b96ceb10de/1565717739488-DTV9NDG84KH20Z3RRX7H/image-asset.jpeg

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

39. Fréwaka (2024)

103 min

totaal punten: 87 punten

Subgenre: 45. Folk Horror

Totaal subgenres: 39/100 (1, 6-8, 11,19-22, 24, 27, 28, 34 - 37, 40-42, 44, 45, 47, 49, 52, 54, 57, 59-61, 67, 70, 79, 90, 91, 94, 97, 99, 100)

Sterke mix van psychologische horror en Ierse folklore. Het voelt niet perse heel origineel, maar het is wel gewoon heel goed gedaan. Goede sfeer en spanning loopt heel langzaam maar goed op. 3.5

https://www.irishtimes.com/resizer/v2/KY334OBMXVERRIFZRGHCFAW5QQ.jpg?auth=805f6dbe9846a89b7dc64a6bb1dfc3b6aa8613762a087c332cc131b629758b93&smart=true&width=1600&height=900

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

40. El Día de la Bestia (1995)

103 min

totaal punten: 89 punten

Subgenre: 72. Religion & Sects/Cults Horror

Totaal subgenres: 40/100 (1, 6-8, 11,19-22, 24, 27, 28, 34 - 37, 40-42, 44, 45, 47, 49, 52, 54, 57, 59-61, 67, 70, 72, 79, 90, 91, 94, 97, 99, 100)

Tweede film van de la iglesia die ik zie. Opnieuw een zeldzaam gevoel voor compleet over de top humor, zonder dat het alleen maar flauw wordt. Voelt als een oude almodovar komedie op lsd.

Ken je die grap over een priester, een metalhead en een Italiaanse waarzegger die op kerstavond op zoek gingen naar de duivel? Iglesia wel en hij kopt ‘m fantastisch in. 3.75

https://www.eyeforfilm.co.uk/images/newsite/600full-the-day-of-the-beast-screenshot_WW8ZW5X.jpg

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

111. Nasty (2015)

15 minuten - Verenigd Koninkrijk

FTV - 2 punten - Totaal = 220 +14 = 234

Thema geen: Voltooid: 84/100 (1-84)

Bron: Pindakaas, niet online

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BN2FmZGYzODktMWNkNi00Yzg2LWJiYTEtNGQ1NGE1OWJjMTBiXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

Na het fijne Censor hierboven was ik uiteraard benieuwd naar de short die eraan vooraf ging. Prano Bailey-Bond's Nasty speelt zich drie jaar eerder af dan Censor, in 1982. De twaalfjarige Doug raakt verstrikt in de lugubere wereld van VHS-horror terwijl hij de mysterieuze verdwijning van zijn vader onderzoekt.

Leuk om te zien hoe de short de paniek toont bij ouders, die aan de Video Recordings Act van 1984 vooraf ging. Censor is dan ook geen remake wat mij betreft, ondanks dat ook hier een verdwijning aan de orde is; hij bouwt eerder dezelfde thema's op een andere manier uit.

3,6*

- - - - - - -

Aangevuld met:

https://i.ibb.co/gbcJdNM6/image.png

- Shortcut (2016) (5 minuten) op YouTube, geregisseerd door Prano Bailey-Bond. Slecht vriendje. Slapende vriendin. Snelle auto. Volle maan. Wanneer Kurt een kortere weg neemt, komt hij terecht in een bovennatuurlijk rijk en wordt hij gedwongen een klein deel van zichzelf op te offeren. Helaas kan ik de meeste van haar shorts niet vinden, Nasty was ook al lastig. Deze stond gelukkig gewoon op YT.

Oh wat erg dit. Auw auw. Als je iets van 5 minuten zoekt, pak deze.

3*

- - - -

En nog een paar Woods shorts:

https://i.ytimg.com/vi/D-JXaclNEcY/maxresdefault.jpg

- Eaglewalk (2012) (30 minuten) op YouTube geregisseerd door Rob Himebaugh. Bigfoot valt zomerkamp aan. Het zomerplezier is voorbij wanneer een eeuwenoude totempaal wordt ontheiligd en een wraakzuchtige Sasquatch wordt losgelaten op de ongelukkige begeleiders van Camp Eaglewalk. Wat volgt is een 24 uur durende nachtmerrie van terreur, waarbij de begeleiders een voor een worden afgeslacht door het razende beest. Zonder hoop op redding moeten de overlevenden een wanhopige laatste poging doen om te overleven, of sterven terwijl ze vluchten. Best aardig!

3,2*

- - - - - -

https://i.ibb.co/fYqhmLPG/image.png

- The Hidebehind (2018) (10 minuten) op YouTube, geregisseerd door Parker Finn, waarin een eenzame verdwaalde backpacker, in het diepe bos eigenaardige vreemdeling tegenkomt.

Grappig dat onze protagonist op die gestalte in het bos afloopt, ik zou zo snel als mijn beentjes me konden dragen de andere kant op gerend zijn. Zelfs aan de achterkant zie je dat het niet goed is. Simpele, maar effectieve short die goed gebruikt maakt van zijn setting.

3,4*

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

Hier nog geen zombiegevoel, maar mijn oudste dochter en schoonvader hebben corona, dus wie weet krijg ik het ook en moet ik het deze week verplicht rustiger aan doen. We gaan het zien.

100. Hatchet II (Film, 2010)

89 minuten

ftv= 2p

puntt= 214

subgenre= 53 jungle/woods horror

themaklassement= 100

Tweede deel van de reeks die beter is dan het eerste deel, dat gebeurt niet vaak. In deel 1 wist Marybeth het te overleven en in dit tweede deel gaat ze weer terug naar het moeras om met Crowley af te rekenen. Deel 1 vond ik niet al te geweldig, maar doordat ik zag dat dit deel een hoger cijfer kreeg, durfde ik het wel aan om 'm te kijken. En inderdaad, het was een hele verbetering. De kills waren leuk gedaan, erg creatief. We leren nu ook wat over het verleden van Victor Crowley en waarom hij is zoals hij is. Het verhaal blijft echter net als in deel 1 zwak en het duurde ook wat te lang voordat ze weer terug gingen naar het moeras. 2,5*

joolstein

• 10829 berichten
  • 8916 stemmen

robertinho schreef:

]joolstein kloppen die punten nou wel rond die 10e plaats? Vorig jaar raakte ik de tel ook al een beetje kwijt. Als voorbeeld: Ik heb net 51 films gezien (net pas geregistreerd natuurlijk), allemaal Ftv's, dus dat is 51 x 2 + 14 bonuspunten = 116. Maar het gat tussen de nummer 10 en 9 is wel heel groot? Typfoutje of rekenfoutje mijnerzijds?

Ik neem de cijfers over van de deelnemers en alleen bij een opvallend verschil, controleer ik of het klopt. Het kan natuurlijk altijd dat er ergens iets fout is gegaan Heb de registraties er even bij genomen zoals ze hier staan, ben nu thuis waar ik niet het Exel-bestand tot mijn beschikking heb....

colombiaantje registreert; 56 films 55x2 FTV +1 RW (5. The Poughkeepsie Tapes) + 14 bonus = 125 punten

Threeohthree registreert; 48 films 47x2 + 1 RW (28. Alien) + 14 bonus = 109 punten

colombiaantje heeft 1 puntje minder (in he toverzicht 126 veranderd naar 125) maar verder kloppen de punten volgens mij wel...? Of doe ik toch iets verkeerd?

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

112. The Deadly Spawn (1983)

81 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 222 +14 = 236

Thema 86: Teen Horror - Voltooid: 86/100 (1-86)

Bron: Pindakaas

https://i0.wp.com/137.220.55.84/wp-content/uploads/2022/10/the-deadly-spawn-poster.jpg

Na een meteorietinslag in een rustig Amerikaans stadje komt een buitenaards wezen op aarde terecht. Het wezen — een vleesetende, wormachtige alien met meerdere rijen tanden — zoekt zijn toevlucht in de kelder van een huis. Daar begint het zich te voeden op alles wat leeft en zich snel voort te planten. Wanneer de bewoners van het huis, waaronder een groep tieners en een jonge jongen met een passie voor monsters, ontdekken wat er in de kelder huist, breekt de hel los. Terwijl de buitenaardse wezens zich uitbreiden door het huis en de omgeving, moeten de overlevenden vechten om te voorkomen dat de plaag zich verder verspreidt.

Je zou bijna denken dat het subgenre Schlong horror en Vagina Dentata toch behouden is gebleven in een samengevoegde vorm, als je poster van The Deadly Spawn (1983) ziet. Hoe ga je daarop, ibendb? Ik zie een soort penis-Hydra met scherpe tanden. Huuuuuuu! De Campyness van Douglas McKeown's film doet je echter in de eerste 2 minuten al realiseren dat je bang zijn hier niet hoeft te vrezen. De kaas ligt er te dicht bovenop. No pun intended (iew!)...

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjY1NmI0MzktNjg0Ni00ZjkzLThkZGUtYmM3NDQzMTM5OTZlXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX721_.jpg

Vraag me niet hoe, maar op de een of andere manier heeft The Deadly Spawn het geschopt tot #636 op de TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films lijst. Dat moet de cultwaardering zijn zou je zeggen, alleen op die lijstjes ontbreekt hij gek genoeg. Het is wel knap wat ze met slechts $25.000 hebben gedaan, zoals het creëren van de eerste aanval waarbij we alleen een soort schaduwspel zien. Je kunt een hoop met karton, als je je geen dure prosthetics en robotics kunt permitteren, en je moet wat.

Zie ik dan iets over het hoofd? Alexspyforever, madmadder, Shaky en joolstein gaven alledrie 3,5*. Horrorfanaat Tonypulp zelfs 4,5*, waarbij de effecten, het creature design en de entertainmentwaarde worden geprezen. Shadowed daarentegen pakt uit met 1*, en Noodless houdt het op een zesje. Ik voeg me daar gebroederlijk bij. The Deadly Spawn is vermakelijk, en de Arrow release (die ik uiteraard niet fysiek heb) is knap gerestaureerd, maar ècht geweldig beeld en geluid wordt het met dit budget gewoon niet.

Ruim zesje voor mij dan maar. Wellicht is mijn liefde voor de Creature Feature Alien B-Movie gewoon nog wat onderontwikkeld...

3,2*

robertinho

• 1512 berichten
  • 2936 stemmen

joolstein schreef:

(quote)

Ik neem de cijfers over van de deelnemers en alleen bij een opvallend verschil, controleer ik of het klopt. Het kan natuurlijk altijd dat er ergens iets fout is gegaan Heb de registraties er even bij genomen zoals ze hier staan, ben nu thuis waar ik niet het Exel-bestand tot mijn beschikking heb....

colombiaantje registreert; 56 films 55x2 FTV +1 RW (5. The Poughkeepsie Tapes) + 14 bonus = 125 punten

Threeohthree registreert; 48 films 47x2 + 1 RW (28. Alien) + 14 bonus = 109 punten

colombiaantje heeft 1 puntje minder (in he toverzicht 126 veranderd naar 125) maar verder kloppen de punten volgens mij wel...? Of doe ik toch iets verkeerd?

Nee, in deze post doe je niks verkeerd, haha. Maar in de toplijst staat bij colombiaantje "09 colombiaantje 50 films 125 punten." Als het er 56 zijn klopt het wel. Waarmee ik niet wil zeggen dat je iets 'verkeerd' doet, ben al lang blij dat iemand het bijhoudt!, maar dit verklaart wel mijn verwarring.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Ik ben ook blij. Als ik het zou moeten doen, zou dit iedere keer spelen. JM is Letteren faculteit en een warhoofd, keep those numbers away from me, please

https://media1.tenor.com/m/iKq0McbAqCMAAAAC/math-zach-galifianakis.gif'maar... maar... wacht even....'

joolstein

• 10829 berichten
  • 8916 stemmen

robertinho schreef:

Nee, in deze post doe je niks verkeerd, haha. Maar in de toplijst staat bij colombiaantje "09 colombiaantje 50 films 125 punten." Als het er 56 zijn klopt het wel. Waarmee ik niet wil zeggen dat je iets 'verkeerd' doet, ben al lang blij dat iemand het bijhoudt!, maar dit verklaart wel mijn verwarring.

Ah....zo... ja nu zie ik wat je bedoelt! ...Tja iets met ouder worden en een hulpmiddel voor de ogen nodig hebben... TOP alsnog aangepast!

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

101. Baby Blood (Film, 1990)

88 minuten

ftv= 2p

puntt= 216

Franse film over een vrouw die zwanger is van een parasiet. Yanka raakt zwanger, maar weer niet dat er een parasiet in haar buik zit. Daar komt ze echter snel achter als de foetus met haar kan praten en bloed wil hebben. Yanka verlaat haar man en geeft haar baby dat wat het wil hebben: bloed. Ik vind Franse horror al snel geweldig, maar deze viel me wel wat tegen. De film zag er best lelijk uit en het verhaal viel me ook wat tegen. Eigenlijk gebeurt er maar heel weinig en dan duurt de film best wel lang. Er vloeit wel heel wat bloed, maar toch...er was geen spanning. De hoofdrolspeelster had moeite de film te dragen en het hielp ook niet dat er weinig diepgang in Yanka zat. 2,5*

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

102. Pengantin Iblis (Film, 2025)

105 minuten

ftv= 2p

puntt= 218

Mooi gemaakte Indonesische film. Ranti woont met haar man en dochter Nina bij haar schoonfamilie in. Nina komt op een dag onder een auto en heeft een dure operatie nodig die Ranti niet kan betalen. Om Nina te helpen, trouwt ze met de duivel. De film oogt mooi en kleurrijk en Ranti's verval ziet er geweldig uit. Af en toe verliep het verhaal ietwat traag, maar naar het einde toe werd het steeds spannender. 3*

Martijnnn

• 2248 berichten
  • 2409 stemmen

4: 28 Years Later (Film, 2025)

https://www.joblo.com/wp-content/uploads/2025/07/28-years-later-ralph-fiennes.jpg

Ik ben groot fan van Danny Boyle, dus mijn verwachtingen waren hoog. De stijl ligt dicht bij die van de eerste 28-film, en dat kan ik zeker waarderen. Wel viel het meteen op dat sommige scènes een stuk lelijker waren dan andere, die zijn namelijk met een iPhone opgenomen. Dit blijkt uiteindelijk goed te passen bij de stijl, want het eerste deel werd met een camcorder gefilmd.

In combinatie met thema’s die verder gaan dan de standaard zombiefilm, maakt dat dit een verrassend originele zit is. Een groot voordeel is dat de film is opgenomen in Engeland, dus voor de zombie-acteurs was er nauwelijks make-up nodig. Ook leuk om de Teletubbies weer eens voorbij te zien komen.

4,5*

115 minuten

FTV (2 punten)

Totaal 8

5: Balada Triste de Trompeta (Film, 2010)

Ik weet nog steeds niet of ik dit een vervelende of leuke film vind.

3*

107 Minuten

FTV (2)

Totaal 10 punten

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

62. Gwaed ar y Sêr (Film, 1975) + Rógairí (Short 2005)
Speelduur: 56 minuten (RW, Wales) + 15 minuten (FTV, Ierland)
Punten: 1 (totaal 137)
Thema: 40. European Horror
Voltooid: 62/100 (1-4, 13-17, 19-22, 27, 31-33, 38-40, 42-44, 46, 47, 49-52, 55, 56, 58, 60, 62-64, 68-77, 79, 81, 85, 86, 88-100)
Beoordeling: 2.5* + 4.0*

https://substrateradio.com/wp-content/uploads/2025/05/Gwaed-ar-y-Ser-Teitl.webp

Deze old school Welshtalige TV-productie ergens in Corona-tijd al een keer gekeken. Toendertijd helemaal obscuur, zie ook mijn oorspronkelijke verhaal aldaar, maar inmiddels ook met ondertiteling te vinden. Van dezelfde maker als O'r Ddaear Hen (1981) die ik toendertijd nergens kon vinden maar inmiddels af heb kunnen strepen, en ook hier: het is ouderwets, het is charmant, het is knulligheid ten top. Maar ik vond het wel schattig. Aangezien ik het toen al prachtig geformuleerd had, blijf ik bij m'n mening, al vond ik het voldoende vermakelijk voor een half puntje erbij:

Het is namelijk heel simpel: we hebben een moorddadig kinderkoor dat het niet ziet zitten om de spotlights te delen met een ritsje semi-bekende Welshe artiesten (ja, ik heb even gecheckt - 4/5 kan ik iig terug vinden op Wikipedia, maar grote namen, nou nee) die komen optreden, en legt ze stuk voor stuk om. Het heeft wel een beetje een Village of the Damned/Children of the Corn vibe, maar laten we eerlijk zijn: dan wel op een hele knullige, low-budget manier. Het heeft wel z'n charme, maar het acteerwerk is soms echt niet om aan te zien. En ja, dit heeft wel een horror-label, maar er is geen spatje bloed te zien, en het is oubolligheid en knulligheid troef. Maar dat maakt het ook wel weer vermakelijk om te kijken, en het einde is best aardig. En creepy kindertjes zijn altijd leuk.

Voor de muziekliefhebbers: dit is een persoonlijke favoriet van Gruff Rhys van de Super Furry Animals: The Perlich Post: Welsh Horror hits Hollywood.

En om de tijd vol te maken blijven we in Keltische sferen: Rógairí (Short 2005).

https://images.mubicdn.net/images/film/211968/cache-358695-1745495214/image-w1280.jpg

Toffe historische Ierstalige short over een Ierse edelman die zijn vrouw vermoordt, om vervolgens op bovennatuurlijke wijze zelf zo goed als het loodje te leggen.. Fijne folk horror, ziet er qua kostuums en setting erg fraai uit en weet best wel wat sfeer over te brengen. Ik lust dit wel.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

113. Spell on You (2021)
23 minuten - Frankrijk
FTV - 2 punten - Totaal = 224 +14 = 238
Thema: geen - Voltooid: 86/100 (1-86)
Bron: YouTube

https://www.troiscouleurs.fr/wp-content/uploads/2024/11/408a3aec-c6d6-403e-ac44-e80de30c6823_laverrue.jpg

Alter Short waarin Salomé, een tienjarig meisje, een wrat op haar neus heeft. Ze walgt van haar eigen spiegelbeeld. 's Nachts bespioneert ze haar ouders door het sleutelgat. Er gebeuren vreemde dingen, waar niemand over praat... Bijzonder sfeertje. Langzaam, maar wel intrigerend. Beetjes sprookjesachtig. En die dans vond ik helemaal te gek. Bevreemdend, maar opzwepend. 3,5*

--

Aangevuld met wat klein grut uit de geavanceerde MovieMeter zoekfunctie:

- We Forgot about the Zombies (2022) (3 minuten) op YouTube. Tijdens een zombie-uitbraak verbergen twee mannen zich in een schuur. Ze denken een vaccin te hebben gevonden. Mjeh. Paar leuke effecten, maar ook een beetje flauw.2,8*
- Étreinte (2023) (2 minuten) op YouTube. Beetje irritant, dat ringtone gejengel. Wel geinige ontknoping, maar too little too late. 2*
- Shutter (2015) (5 minuten) op YouTube. Te kort om echt spanning op te bouwen. nothingburger. 2*
- The Taxidermist (2022) (5 minuten) op YouTube. Aardige claymotion horror short van Nederlandse bodem. 3,2*
- SockMonster (2017) (5 minuten) op YouTube. Aardig, maar zeker niet goed. Briana Evigan uit Step Up 2. Ik zou haar niet hebben herkend. Leuk einde, dat wel. 2,9*
- The Lure (2023) (2 minuten) op YouTube. Microshort, leuk gedaan, en speelduur maximaal benut.
- Be Bad (2024) (4 minuten) op Filmfreeway. Flauw, en niet heel vakkundig uitgewerkt. 2*
- Tooth (2023) (4 minuten) op YouTube. Leuk gedaan, 4 welbestede minuten. Al was de eerste helft van de film wel beter. Gek om te zeggen bij zo'n korte film, maar de twist ging mij iets te ver. Wel creatief. 3,2*
- Every Time We Meet for Ice Cream Your Whole Fucking Face Explodes (2022) (7 minuten) op YouTube. Leuk gedaan, speciaal voor zo'n klein kanaal. Goed production design voor zo'n kleine short, en wat een cutesie. 3,5.

dualcia

• 953 berichten
  • 2311 stemmen

Ik sluit wat later aan bij de challenge. Ik verwacht ook niet het doel van 31 films te kunnen behalen, maar mijn doel is dit jaar om gewoon wat horrorfilms van de watchlist af te strepen!

1. The Strangers (Film, 2008)

85 minuten

FTV (2 punten) Totaal: 2

Subgenre: 52. Home Invasion

Voltooid: 1/100

*3

2. Thanksgiving (Film, 2023)

106 minuten

FTV (2 punten) Totaal: 4 punten

Subgenre: 51. Holidays

Voltooid: 2/100

*3

3. El Club de los Lectores Criminales (Film, 2023)

89 minuten

FTV (2 punten) Totaal: 6 punten

Subgenre: 40. European

Voltooid: 3/100

*2.5

4. Salem's Lot (Film, 2024)

113 minuten

FTV (2 punten) Totaal: 8 punten

Subgenre: 83. Stephen King

Voltooid: 4/100

*3.5

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Welkom dualcia, en dat geeft niets! Leuk dat je erbij bent

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

114. The Spider Within: A Spider-Verse Story (2023)

7 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 226 +14 = 240

Bron: YouTube

https://image.tmdb.org/t/p/original/aUKlD9bKMiBQr3Ke8tEIorPBKj5.jpg

Miles Morales worstelt om zijn verantwoordelijkheden als tiener, vriend en student in balans te houden terwijl hij opdraaft als Spider-Man. Na een bijzonder uitdagende dag met deze druk ervaart Miles een paniekaanval die hem dwingt de uitingen van zijn angst onder ogen te zien en te leren dat hulp zoeken net zo moedig kan zijn als zijn stad beschermen tegen het kwaad.

Fijne short, en de animatie is wederom erg mooi gedaan. Niet zo indrukwekkend als de langere films, maar dat mag nauwelijks kritiek zijn

3,6*

- - - - - -

Aangevuld met nog wat klein grut uit de geavanceerde MovieMeter zoekfunctie:

- Smile (2021) (7 minuten) op YouTube - Effectieve horror short, goed sound design. 3,5*

- No One Will Ever Believe You (2018) (6 minuten) op YouTube - Nice hoor. Scène lijkt zo uit een feature horrorfilm te komen. Knap gedaan. 3,6*

- The Jogger (2021) (7 minuten) op YouTube - Lang niet gek, en leuk idee. uitvoering had nog wat beter gekund. 3,1*

- Monitor (2018) (8 minuten) op Filmshortage - Strak concept en vakkundig uitgevoerd, met een lekkere score. 3,3*

- The Loop (2019) (8 minuten) op YouTube- Adequate variatie op de 'mysterieuze videoband'. 3*

-Frost Bite (2019) (9 minuten) op YouTube - Onverwacht vertederend, deze short. 3,3*

- The Music Lesson (2017) (9 minuten) op Vimeo - Minimalistische en wat bizarre short over een niet zo geweldige leerling. Ik zou geen muziekdocent kunnen zijn. 3,1*

Tartarus

• 378 berichten
  • 3497 stemmen

103. No Solicitors (Film, 2015)

90 minuten

ftv= 2p

puntt= 220

Dit was wel een heel slechte film. De familie Cutterman lijkt een net gezin, maar eigenlijk zijn het seriemoordenaars die ook kannibalen zijn en een handeltje hebben in de organen van hun slachtoffers. Eric Roberts speelt de hoofdrol en volgens mij heb ik nog nooit een goede film met hem erin gezien, maar dit was toch wel een dieptepunt. Hij was ook veruit de beste acteur in de film. De andere acteurs waren zo slecht en over de top dat het gewoon komisch werd. Er is wel veel gore in de film, maar dat ziet er dan weer zo nep uit allemaal dat het nooit eng wordt. De dialogen zijn tenenkrommend slecht en de broer en zus waren zo irritant. 1*

stef89

• 150 berichten
  • 1498 stemmen

33. The Curse of Halloween Jack (Film, 2019) - MovieMeter.nl

85 minuten

FTV, 2 punten

Puntentotaal: 79

Bron: Netflix

Eigen score: 1,5*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

63. MadS (Film, 2024)
Speelduur: 86 minuten (FTV, Frankrijk)
Punten: 2 (totaal 139)
Thema: 59. New French Extremity Horror
Voltooid: 63/100 (1-4, 13-17, 19-22, 27, 31-33, 38-40, 42-44, 46, 47, 49-52, 55, 56, 58-60, 62-64, 68-77, 79, 81, 85, 86, 88-100)
Beoordeling: 4.0*

https://www.maternaldisaster.com/wp-content/uploads/2025/06/MadS3-copy.jpg

Ik was hier toch wel van onder de indruk, hoor. Het begint nog als een lekkere bad trip, als Romain een avondje naar de klote gaat en daar al een mysterieuze vrouw onder het bloed tegenkomt. Om vervolgens naar een feestje te gaan waar de drugs verder vloeit, maar heel relaxt is de sfeer niet. Er zijn ruzies, Romain is opgefokt en op een gegeven moment moet hij naar huis om het alarm uit te zetten. Om vervolgens de bebloede vrouw weer tegen te komen en door soldaten ontvoerd te worden. Het is allemaal vrij intens, met veel onverwachte wendingen en een trippy sfeertje. Tegen die tijd begon het me ook op te vallen hoe vloeiend alles eruit ziet, en het blijkt inderdaad (schijnbaar) in een vloeiende take te zijn opgenomen.

Maar als we de volgende hoofdpersoon volgen wordt langzaamaan duidelijk hoe de vork in de steel zit en dat de vrouw, de soldaten en de langzaam leip wordende Anaïs allemaal symptomen zijn van een zombie/infectie-uitbraak a la 28 Days Later. Knap gemaakt, prima geacteerd en de druggy sfeer met genoeg draaien in het verhaal maakte het voor mij af. Al sleepte het op momenten wel een beetje, maar desondanks een prima score voor MadS.

oup

• 587 berichten
  • 3181 stemmen

34. Trouble Every Day (2001) - 101 min - Frankrijk

Bron: MUBI

FTV (2): totaal aantal punten = 68 + 14 bonuspunten = 82

Subgenre: 59. New French Extremity Horror

Themaklassement: 34 punten

Complete subgenres: 5, 7, 10, 12-14, 22, 23, 32-34, 36, 38-40, 45-48, 50, 54, 58, 59, 65, 68, 71, 74, 75, 78-80, 94, 97, 100

Eigen rating: 3,0*

Na Chocolat (1988) pas m'n tweede van Denis. Beau Travail moet ik al zolang kijken, maar op de één of andere manier komt het er maar niet van.

TED is een echte slowburner. Dat verhaaltje rondom een kliniek en een arts kon mij gestolen worden. De horrorscènes, al zijn het er niet heel veel, zijn echt wel tof gedaan. Mooi werk van met name Béatrice Dalle, al is ook de finale met Gallo het vermelden waard.

TED mist pit en is visueel ook vrij grauw en kleurloos. Als je in een film als Parijs filmt moet het toch niet al te moeilijk zijn om cinematografisch iets meer te brengen. Neem als uitstekend voorbeeld Les Amants du Pont-Neuf (1991).

Ik snap wel dat veel kijkers afhaken op het hele slome tempo. Een povere 5,9 op IMDB is ook niet om over naar huis te schrijven. Toch staat deze film hoog aangeschreven bij de 'kenners' en prijkt zelfs op plaats 410 in de laatste Sight & Sound's The Greatest Films of All Time list.

mezzanine

• 398 berichten
  • 2939 stemmen

41. Bring Her Back (2025)

104 min

totaal punten: 91 punten

Subgenre: 23. Australian / Ozploitation / Oceania Horror

Totaal subgenres: 40/100 (1, 6-8, 11,19-24, 27, 28, 34 - 37, 40-42, 44, 45, 47, 49, 52, 54, 57, 59-61, 67, 70, 72, 79, 90, 91, 94, 97, 99, 100)

Op vele fronten de heftigste horrorfilm van dit jaar, maar ook een van de beste. Fucked up rouwverwerking. Had natuurlijk

Had natuurlijk Bij creepy kids gemoeten, maar daar heb ik al wat anders.

https://api-asset-production.s3.amazonaws.com/media/images/BHB_16x9_Trailer2_Thubmnail.large.jpg

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

115. Bite Size Halloween (2020– )

61 minuten - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 228 +14 = 242

https://cdn.geekvibesnation.com/wp-media-folder-geek-vibes-nation/wp-content/uploads/2022/09/BSH22-KEY-ART-Horizontal-Photo-Credit-20th-Digital.jpg

Bite Size Halloween is een jaarlijkse collectie korte horrorfilms (variërend van horror­komedie tot psychologische thrillers) van opkomende filmmakers, die rond Halloween op Hulu en andere platforms wordt uitgebracht. Elke aflevering (kortfilm) vertelt op beknopte wijze een griezelig, vaak inventief en soms sociaal geladen verhaal — over onderwerpen als angst, identiteit, rituelen, milieu, schoonheidsidealen of andere actuele maatschappelijke thema’s.

Dit zijn echte ultrashorts van veelal 2-4 minuten, maar ze kijken er lekker weg en de productiewaarden zijn prima. In een uur plus change kijk je er dus zo 28 weg. Knap gefilmd, prima acteurs, en behoorlijk production design. Uiteraard zijn er grenzen aan wat je kunt verkennen in slechts enkele minuten, maar sommige aflveringen zijn erg leuk. Juist het feit dat ze slechts enkele minuten hebben om hun ding te doen, dwingt tot beknopte storytelling, en snel to-the-point te komen.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjRmZTdkMjktOWY5ZS00YmFhLThkMTUtNGExMWJkYjc1NTcyXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1280_.jpg

Er zijn inmiddels 3 seizoenen van de deze 'Huluween' serie, en ik zie op IMDb al dat bij seizoen 2 en 3 ook langere shorts zitten, en dat ze dat ultrashort format een beetje los hebben gelaten. Dat geeft natuurlijk nieuwe kansen om wat meer verhaal te vertellen en karakters uit te bouwen, maar aan de andere kant ook meer ruimte om filler te creëren. Dat was hier niet van toepassing. Specifiek wel genoten van epi 5, 7, 10. Sommige zijn wat meh, maar met 2-3 minuten boeit dat nauwelijks. Over het algemeen is dit gewoon lekker gevarieerd wegkijken.

Ik ben benieuwd, want dit vond ik best aardig! Mocht je een voorbeeld van zo'n 2-3 minuten epi willen, klik dan hier.

3,2*

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

64. Shrooms (Film, 2007)
Speelduur: 86 minuten (FTV, Ierland)
Punten: 2 (totaal 141)
Thema: 80. Slasher Horror
Voltooid: 64/100 (1-4, 13-17, 19-22, 27, 31-33, 38-40, 42-44, 46, 47, 49-52, 55, 56, 58-60, 62-64, 68-77, 79-81, 85, 86, 88-100)
Beoordeling: 3.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/44000/44074.jpg?cb=1379399142

De film krijgt een hoop beroerde recensies zowel hier als op IMDb, en om eerlijk te zijn vind ik dat een beetje overtrokken. Vooropgesteld, dit is zeker geen topper in het genre, wat dat genre ook moge zijn - het feit dat het zich niet tot één type horror beperkt is al een pluspunt in mijn beleving. Het begint nog als een horror comedy in de aanloop, met een groep vrienden die in de bossen van Ierland gaat trippen op paddo's. Maar gelukkig is die comedy zeker niet de boventoon. Niet verbazend heeft de film een redelijk trippy gehalte, waarbij de grenzen tussen realiteit en de trips regelmatig vervagen, voor zowel mij als de personages. En dat is natuurlijk vervelend als er mensen met bosjes omvallen om je heen door iets onduidelijks - is het bovennatuurlijk, is het een moordenaar, zijn het die twee rednecks die in het hutje wonen? Voor mij hielp die onzekerheid en de bijbehorende claustrofobische sfeer wel om van de film te genieten, al is het einde een redelijke twist maar ook ééntje die je eigenlijk wel aan zag komen. Zeker geen topper, maar ik vond het best leuk eigenlijk.

77ships

• 643 berichten
  • 45 stemmen

48. Primal Rage (1988)

Speelduur: 87 minuten (FTV, Italië / Verenigde Staten)

Punten: 2 (96 + 14 = totaal 110)

86. Teen Horror

Voltooid: 48/100 13-15, 17, 19, 23-24, 27-29, 32-33, 36, 43-44, 47-52, 55-56, 58, 62-63, 65-67, 69, 72-74, 79, 83, 85-86, 88, 90-95, 98 - 100)

https://morbidlybeautiful.com/wp-content/uploads/2021/04/primal-rage2-1024x576.jpeg

Zowat alles aan deze – verassend Italiaanse co-productie – schreeuwt de jaren 80. Er is de theme song die echt vaak hergebruikt wordt, het loopt zelfs door nadat de aftiteling gedaan is en het scherm zwart blijft. Natuurlijk zijn er de kapsels, de kleren en het verhaal.

Een dokter aan universiteit dreigt zijn subsidies te verliezen omdat hij geen resultaten kan produceren. Hij wil een dode aap tot leven wekken of iets? De details zijn niet heel duidelijk en niet heel belangrijk. Er is natuurlijk een universiteitsjournalist die de dierenmishandeling wil aan het licht brengen, zijn collega die continu rookt en journalist is die tot alles bereid is. Natuurlijk wordt hij gebeten door die aap als hij in het laboratorium inbreekt en gaat wild (Resident Evil?). Er is de liefdesinteresse die misschien toch meer moet paniekeren. Er zijn de jocks dit wel extremer (realistischer?) zijn dan normaal, seriële verkrachters zijn op de campus. Er is een heel lange scene op een Halloween feest tijdens het finale met best wilde kostuums.

Alles aan dit is 1980s horror, nooit echt geweldig, vaak voel jij dat dit al eerder hebt gezien maar nooit echt saai, dit is zowat de definitie van okay.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

116. Bite Size Halloween (2020– )

61 minuten (S2 epi 1-9) - Verenigde Staten

FTV - 2 punten - Totaal = 230 +14 = 244

https://cdn.geekvibesnation.com/wp-media-folder-geek-vibes-nation/wp-content/uploads/2022/09/BSH22-KEY-ART-Horizontal-Photo-Credit-20th-Digital.jpg

Bite Size Halloween is een jaarlijkse collectie korte horrorfilms (variërend van horror­komedie tot psychologische thrillers) van opkomende filmmakers, die rond Halloween op Hulu en andere platforms wordt uitgebracht. Elke aflevering (kortfilm) vertelt op beknopte wijze een griezelig, vaak inventief en soms sociaal geladen verhaal — over onderwerpen als angst, identiteit, rituelen, milieu, schoonheidsidealen of andere actuele maatschappelijke thema’s.

Seizoen 2 opent met Eric Roberts als fashion designer. Gewoon, omdat het kan. En Rachel Sennott (Shiva Baby en Bodies, Bodies, Bodies) speelt de zenuwachtige jonge ontwerper die zichzelf op de kaart probeert te zetten, maar haar angst en twijfel aan zichzelf, hebben zich fysiek tot iets gruwelijks gemanifesteerd. Seizoen 2 heeft iets langere shorts dan het eerste seizoen, en ik hoopte even ook wat meer bekende acteurs, maar wat dat laatste betreft kwam ik bedrogen uit; alleen de eerste episode heeft 2 bekende namen. Ok, Alejandro Edda herkende ik ook. Wel stond ik wat flabbergasted toen ze het in de tweede aflevering opeens over het Grand Theatre in Groningen hadden (je weet wel, op de Grote Markt naast waar vroeger de febo zat), dat verwacht je niet direct in een serie als deze.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNGU4NTkxZGItYmFhNS00YTI1LTg0MWUtMjc5N2JlMGVhNjRlXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1080_.jpg

Tot nog toe iets minder dan het eerste seizoen, al blijft het vermakelijk. Episode 5 over een bizar verlopend triootje was erg geinig met de nodige macabere humor, en episode 7 over een aan een vreemd gas blootgestelde mijnwerker, waren mijn favoriete van deze batch van de eerste 9 afleveringen. En aflevering 9 toont ook een nachtmerriescenario.

3* overall.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.