• 10.604 nieuwsartikelen

Met onder meer: Patrick Dempsey, Addison Rae en Milo Manheim

Gesproken taal: Engels en Russisch

Releasedatum: 30 november 2023

Plot Thanksgiving

"There will be no leftovers."

De stad Plymouth in de Amerikaanse staat Massachusetts is de geboorteplaats van Thanksgiving. De bewoners krijgen daar de schrik van hun leven wanneer er op Black Friday een rel eindigt in een tragedie. Niet lang daarna slaat een mysterieuze, door Thanksgiving geïnspireerde moordenaar toe. Hij heeft zijn zinnen gezet op de inwoners van de stad en hij is vastbesloten om zoveel mogelijk van hen te doden.

Social Media

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Een domme slasher met stompzinnige gore dat er enorm fake uitziet en een verhaal waar de honden geen brood van lusten. De killer is een lachertje en de film heeft meer weg van een mislukte komedie dan van een spannende horror. Als dit grappig bedoeld is, ik heb hier niet om kunnen lachen. En van spanning is al helemaal geen sprake. Snel vergeten deze troep.

avatar van lang pee

lang pee

Ik geef TimF helemaal gelijk. Ik noem dit een vervelende tienerfilm, een genre waar ik al een hekel aan heb. De politie die een zaak bespreekt met enerverende kinderen, die trouwens barslecht acteren, b filmpje....

avatar van james_cameron

james_cameron

Zeer, zeer matige slasher gebaseerd op de fake trailer uit Grindhouse (2007). Het idee voor de film suddert dus al enige tijd, wat het eindresultaat nog meer teleurstellend maakt. De cast bestaat voornamelijk uit irritante jongeren die op zeer irritante wijze met elkaar communiceren en de identiteit van de moordenaar laat zich direct bij aanvang raden. De ongeloofwaardige bloederige toestanden die volgen zijn vermakelijk in beeld gebracht maar de plot is om te janken zo slecht en spannend wordt het eigenlijk ook nergens.

avatar van Corcicus

Corcicus

Zeer degelijke slasher van Eli Roth. Behalve Hostel heeft die vent nog geen verkeerde films gemaakt. De warenhuisscène in het begin was niets minder dan fenomenaal. Het middenstuk valt enigszins tegen, maar de film weet zich te herpakken. Goede, gemene kills en voldoende humor om het lichtvoetig genoeg te houden. De killer overtuigt en het Pilgrim Fathers-thema zorgt voor de juiste sfeer.

avatar van Alathir

Alathir

• 2067 berichten

Paar mensen kraken deze film wel erg af, mijn inziens. Nu goed, ik heb ook al beter gezien. Ik vond het ook spijtig dat Gina Gershon meteen stierf. Qua gore is het wel ok. De dader zag ik niet echt aankomen, dus wat dat betreft is dat wel geslaagd. Lang zal ik deze film vast niet onthouden, maar het is ok voor eens tussendoor te zien.

avatar van The Oceanic Six

Irritante jongeren

Ongeloofwaardig

Plot is om te janken

Spannend nergens

Score: 3 sterren, voldoende!

avatar van joolstein

joolstein

In de film Grindhouse (2007) van Quentin Tarantino en Robert Rodriguez waren verschillende fake trailers te zien. Een daarvan heette 'Thanksgiving', een slasher-film boordevol bloedige momenten, seks en sleaze in een lekkere goedkope exploitatie-uitstraling, deze was gemaakt door Eli Roth. Roth had ooit de belofte gemaakt om van die neptrailer een echte film te maken. Net als Jason Eisener's Hobo with a Shotgun en Rodriguez’ trailer voor de Mexicaanse pulpwraakfilm Machete. Dit is na zestien jaar het resultaat...

Het eerste wat opvalt is dat de nieuwe film er heel anders uit ziet en het voelt anders aan. De rauwe grindhouse-toon uit de fictieve trailer heeft plaatsgemaakt voor een makkelijk wegkijkend Blumhouse-uiterlijk. Toen ik deze film bekeek, kreeg ik het gevoel dat dit eigenlijk Scream/ I Know What You Did Last Summer-variant of de recente Halloween- trilogie was die zich afspeelde tijdens Thanksgiving En dat is best tegenvallend!

De film begint uiteraard met een Thanksgiving-familiediner; waar je een Walmart (omgedoopt tot RightMart) winkelmanager, zijn nieuwe vrouw, dochter en middelbare scholiere Jessica en haar vriendje gezellig samen ziet eten. Na afloop vertrekken beide tortelduifjes om een aantal andere vrienden te ontmoeten. Om vervolgens in de problemen te komen bij een Black Friday-uitverkoop. Waar de gewelddadige bestorming van een Walmart uit New York in 2008 als voorbeeld dient. Hoewel zeer overdreven satirisch is het tot op zekere hoogte grappig, maar South Park deed dit jaren geleden al veel beter en toen was nog nieuw)

Een ander probleem is dat vrijwel alle karakters behoorlijk oninteressant en onsympathiek zijn Daar mist Roth ook zijn doel mee. Natuurlijk moet je, het niet van het verhaal hebben, maar een slasher-horror wordt krachtiger als tenminste met één personage kan meeleven. En dan zijn er nog moorden, die zijn nog steeds bloederig, maar vergeleken met de trailer ook opgeschoond (De grandioze trampolinescène is duidelijk aangepast om de kans op klachten te verkleinen)

Over het geheel genomen is het allemaal overwegend lichtgewicht bloedvergieten maar het levert meer bloed op dan veel andere grote studio-horrorfilms. De originele trailer uit 2007 overtreft deze speelfilm versie niet. Daarvoor mist het gewoon de durf en absurditeit van het oorspronkelijke idee... Het te weinig om het lijf, maar was vermakelijk voor een keertje.

avatar van Thomas83

Thomas83

Eli Roth heeft een goede film gemaakt, ik kan het haast niet geloven. Deze film doet eigenlijk alles goed wat een slasher goed moet doen. Er is veel sfeer in dat kleine plaatsje en de gore en creativiteit van de kills zijn echt fantastisch. Het Thanksgiving-thema wordt ook erg goed gebruikt, meteen al in die hilarisch absurde eerste minuten waarin een gewelddadig uit de hand gelopen Black Friday-uitverkoop wordt gebruikt als het motief voor de killer in het vervolg van de film.

De personages blijven goed genoeg hangen en scènes worden altijd sterk opgezet. Het is allemaal echt leuk geschreven en uitgewerkt, echt ver boven het gemiddelde voor een film van dit soort. De oneliners zijn ook bijzonder amusant. Het enige wat de film misschien nog had kunnen gebruiken is een iets meer memorabele killer en final girl, maar wat de film hier mist maakt het meer dan goed met de bijzonder vindingrijke manieren waarop de personages worden afgeslacht.

avatar van JJmovienerd

JJmovienerd

Ik vond hem niet verkeerd, het einde mocht wel wat beter maar er komt in 2025 deel 2 dus ben ik erg benieuwd hoe dat zich gaat uitpakken. Ik vind het eerder een komedie horror als gewoon een horror

avatar van filmkul

filmkul

Redelijk geslaagde slasher. Het verhaal is niet heel bijzonder maar vermakelijk genoeg en ook een aardige whodunnit. De uitwerking is prima. De opbouw is goed met een mooie openingsscène. Daarna begint het slashen. Daarbij is genoeg spanning en de kills zijn best origineel en worden ook vakkundig in beeld gebracht. Het einde is wat minder, maar mag de pret niet drukken. Het acteerwerk is verder in orde. Prima slasher. 3.5

avatar van Shadowed

Shadowed

Horrorregisseur Eli Roth keert terug naar de basics en dat levert bediscussieerbaar zijn beste werk tot nu toe op, juist omdat het zo nadrukkelijk weinig hooi op de vork neemt. Met een zeer aangenaam tempo wordt Thanksgiving tot leven gebracht waardoor het entertainmentgehalte vanaf de eerste minuut tot het maximale wordt gedreven, bijgestaan door aardig geacteerde personages waar met name Patrick Dempsey opvalt. Zoals wel vaker bij een film van Roth hoef je hier niet te rekenen op sympathieke of begripvolle personages, maar dat maakt het des te leuker om ze uiteindelijk bloederig uit elkaar gehakt te zien worden. Op dat vlak levert Thanksgiving precies waar je een slasher voor kijkt. De moordpartijen zijn lomp, gemeen, smerig en vooral erg lekker in elkaar gezet. Het is een typerende film die maar wat goed begrijpt wat voor onzin het includeert en daarom volop voor de plezierelementen gaat. Nadelig is het wat matig uitgewerkte mysterieverhaal (Ik had binnen 15 minuten door wie de moordenaar was) en de ietwat onrustige spanningsopbouw, verder een ideale horrorfilm voor een luie avond.

avatar van WB

WB

Eigenlijk is het niet meer dan een dertien-in-een-dozijn-filmpje over een 'slasher' in een een klein dorpje. Het sausje van Thanksgiving en Black Friday maakt dat het een tikkeltje anders oogt. En als je dan de 'gore'-momenten van regisseur Roth erover smeert, maakt dit toch wel een prima filmpje. De film is een aaneenschakeling van bloedgevloei, ook op manieren die je van tevoren niet had verwacht. Het is verre van een klassieker, en ook het 'whodunnit'-plotje vond ik niet geweldig, maar ik heb me niet verveeld.

avatar van DiDa

DiDa

Wat een slappe hap! Slecht geacteerd en er is totaal geen spanning. Dat komt voornamelijk doordat er geen personage is waar je mee mee kunt leven. Ook het verhaal en het verloop daarvan was erg ongeloofwaardig. Roth probeert ook veel verwijzingen en knipogen te geven naar eerdere slashers met een komische noot. Maar ook hier slaat hij de plank finaal mis. Misschien zou hij Scream nog eens moeten kijken. Die film deed dat namelijk wel heel goed. Echt jammer, want ik had hier naar uit gekeken.

Laat dat vervolg maar zitten.

avatar van Collins

Collins

De film is gebaseerd op een fake-trailer die in 2007 voorafgaande aan de double feature Death Proof (2007) en Planet Terror (2007) werd vertoond. Eli Roth laat de trailer uitgroeien tot een heuse speelfilm. Een ietwat ongeïnspireerde speelfilm. Een horrorfilm met overbekende ingrediënten en weinig verrassende wendingen.

Nee, geen geweldige film. Voorspelbaarheid, simpel vormgegeven personages, geen aansprekende killer. Het is allemaal zo fantasieloos. Het zou gemakkelijk zijn de hele film af te kraken, maar dat zou niet eerlijk zijn. Er zijn ook positieve dingen te benoemen. Ik kwam ook hele aardige scènes tegen. Ze zijn schaars maar ze zijn er. Dat waren de scènes met een komische inslag. Die bevielen zo goed dat ik wenste dat Roth zijn hele film met humor had bekleed. Ik denk dat Thanksgiving een hele leuke horrorkomedie had kunnen zijn.

Een ander punt dat beviel waren de kills. De film is redelijk bruut. De slachtoffers komen niet prettig aan hun einde. Filmisch zet Roth in op overdrijving. De kills zien er niet heel realistisch uit. Het is ouderwets slashwerk en enorm overtrokken, maar leuk. Met de spaarzame humor en de kills zijn de positieve punten van Thanksgiving benoemd. De film biedt verder weinig vertier.

avatar van Kondoro

Kondoro

"Sometimes things end up much better than you'd expect. Alright? Think of it this way, when Black Sabbath fired Ozzy in '79, you would've figured it was all fucking over. The end of an era. But then comes Ronnie James Dio, all five foot nothing of him, the evil little elf, and he brought a magic to the band they hadn't seen in years.”
"Who's Black Sabbath?”
“Get the fuck off my property.”

Ik ben het eens met wat ik hier al las, ik vind dat deze film best diep de grond in wordt getrapt maar dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Door het weinige tijd wat ik had eind december kon ik deze helaas niet meenemen in mijn toplijst maar, hij zal zeker in mijn top 25 terecht zijn gekomen. Ik vond het best een vermakelijke horrorfilm. Verfrissend is het niet, het is gewoon een typische slasher film zoals we deze al jaren zien maar, het thema vond ik juist heel vermakelijk. Tuurlijk zie ik ook wel in dat het allemaal natuurlijk niet vernieuwend is, want de film deed mij bijvoorbeeld met enige regelmaat denken aan ‘Ready or Not’ die ik ook onwijs leuk vond destijds (dan wel met een ander concept uiteraard).

Gisteravond dan maar toch opgezet met een maatje (waarmee ik altijd horrorfilms kijk) en ik moet zeggen dat we beiden aangenaam verrast waren door deze film. We wisten eigenlijk niet wat me konden verwachten, en tegenwoordig vallen films op horrorgebied me toch wat tegen (van de nieuwste productiejaren) omdat deze vaak ontzettend veel en onnodige politiek gebrabbel bevatten waar ik totaal niks mee kon. Deze film lijkt daar vooralsnog niet echt mee te spelen, of het is me niet opgevallen. Wat me wel opviel is dat Roth de Amerikanen weer even lekker op hun plek zet, het is bijna op South Park niveau, wat ik wel echt kon bekoren.

Waar het eigenlijk volledig mee begon was het stukje van de Black Friday. Ik kan me namelijk nog wel die tijd herinneren waar dit natuurlijk vrij nieuw was en dan kon je op YouTube filmpjes vinden van de Black Friday gekte, en toen werd er inderdaad vrij vaak gewoon gevochten om een wafelijzer. Hier niets nieuws, hoewel het wat gemoderniseerd is was de gekte een leuke toevoeging en uiteindelijk ook de rode draad in deze film. Waar ook verschillende mensen overleden, eentje was de beveiliger die onder de deur terecht kwam, daarnaast een man die zijn nek open sneed aan een stuk uitstekend glas en de vrouw van de winkel manager die op de grond terecht kwam, daarna tegen haar hoofd aan werd gereden met een winkelkarretje, haar haar vervolgens terecht kwam in een wiel en daardoor een heel stuk schedel van haar hoofd werd getrokken. Dit bleek uiteindelijk ook de aanleiding omdat zijn een affaire had met de sheriff (?) die samen ook een kind verwachten, althans het was me ook niet heel duidelijk hoe of wat precies. Overigens gaat dit gepaard met een goede dosis humor, waarbij je ook zag dat de wafelijzer van de man die zijn nek open sneed aan het stuk glas, gepakt werd uit zijn handen terwijl hij aan het dood gaan was. Volgens mij is dit ook gewoon echt gebeurd, al durf ik daar niet mijn vinger aan te branden.

Daarnaast gaat de film door met het hoofdverhaal, na een kleine tien minuten zitten we ook midden in het ‘Thanksgiving’ feest maar, wel met de black friday ramp in het achterhoofd van een jaar eerder. Echter worden er nu moorden gepleegd en is het een raadsel wat er gebeurt, uiteindelijk is het duidelijk dat iedereen die iets te maken had met die dag, achtervolgt worden door een moordenaar. De eerste paar moorden zijn prima, niets bijzonders maar, het moment dat hij Kathleen in de oven drukt en haar vervolgens serveert als een Kalkoen voor Thanksgiving vond ik toch wel de beste scene die deze film bevat, en is toch zeker de smaakmaker.

Qua gore is de film ook heel strak! Roth is duidelijk niet vies van het gebruik van gore en de daarbij behorende bloederige scenes en daar ging mijn vermaak toch wel weer wat meer van omhoog. Hiermee wist hij echt de film te trekken naar een hoger niveau en ik vond het oprecht een leuke zit. Roth laat hiermee gewoon zien dat er nog zeker leuke horrorfilms gemaakt worden, en zet hier een prima film neer die in mijn ogen toch ietwat onterecht negatief naar beneden gehaald wordt.

Goed, duidelijk is dat er een tweede deel komt. Aangezien je de moordenaar niet dood zag gaan en ze geen lijk hebben gevonden maar, daar ben ik wel voor in, laat maar komen! Een vermakelijke slasher zoals ik ze graag wel vaker wil zien. De film is cliché maar, wel vermakelijk en daar gaat het om. Er is niet te veel gezeur, Roth laat de film door lopen en daardoor voelt het misschien nog kort aan ook, want ik kon nog wel even doorgaan op deze manier. Al denk ik dat dit gewoon de perfecte lengte was voor deze film.

avatar van ibendb

ibendb

Ik hou van een goede slasher en Thanksgiving is er zeker een.

Het voelde wel soms een beetje onderbakken omdat het verhaal erg standaard is en ik niet veel om de meeste personages kon geven.

De moorden zijn lekker bloederig, maar ik had graag wat meer spanning erbij gezien. De sterfscènes waren extreem snel en hadden geen tijd om in het hoofd van de kijker te blijven hangen. En waar zijn die ouderwetse achtervolgingsscènes van weleer? Niet hier, alleszins.

Eli Roth heeft wel dus weer een bovengemiddelde horrorfilm gemaakt, dus dat is iets om voor te juichen.

scorsese

Goeie film waarin een koopjesavond uitmondt in totale en fatale chaos. Voor een slasher is het verhaal best origineel te noemen. De film heeft een heerlijke opening, en alhoewel het daarna wat meer standaard wordt, blijft het vermakelijk en onderhoudend. Een fijne toon (de spanning en de humor), lekker over de top geweld en de kills zijn ook leuk.

avatar van jeepyboo

jeepyboo

Ik vond het een matige film, de plottwist was ook matig iedereen met een brein kon het weten dat die sherrif (of zoiets) het had gedaan. het bloed was goed maar kom op waarom laat je zo veel ingewanden zien ik vond het op een gegeven moment echt goor worden. Ook het acteren was matig de spelers werden slecht voorgestelt en ze waren echt to much aan het zeiken. tijdens de trailer dacht ik ja word leuk maar nu is het echt een B film geworden erg jammer heel erg jammer

avatar van SPEEDROCK

SPEEDROCK

Dit is een prima horrorfilm met de typische tienertaferelen en met wat (zwarte) humor. Qua niveau en heftigheid goed vergelijkbaar met de Scream films. Die openingsscene in het warenhuis is gelijk al een mooie smaakmaker. Ook wel een mooie sneer naar de nietsontziende koopjesjacht zoals die in het echt voorkomt (Black Friday e.d). Verder degelijk uitgevoerd en goed gefilmd. Tuurlijk rammelt het hier en daar wel qua plot maar dat hoort ook wel weer een beetje bij dit soort films. Ideale film voor de zaterdagavond met bier erbij!

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Uitstekende slasher hoor! Paar brute moorden gezien.

Vooral het eerste half uur is het echt genieten met de (komisch, chaotische) ramp en de nasleep daarvan.

stinissen (crew films & series)

Prima slasher film al had ik al snel door wie de dader was ondanks dit gegeven zeer onder houdend.