• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.229 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.386 acteurs
  • 199.069 gebruikers
  • 9.375.307 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#18 The Wicker Man (1973) - FTV - 88 minuten- 2 punten (33 totaal)
http://www.filmuforia.co.uk/wp-content/uploads/2013/09/WM3-copy.jpg
Ik heb The Final Cut gezien van The Wicker Man. Ge-edit naar de visie van Robin Hardy, met veel scènes die de bioscoopversie niet hebben gehaald maar minder materiaal als de director's cut.

The Wicker Man verteld het verhaal van een politieagent die de vermissing van een meisje moet onderzoeken op een geïsoleerd Schots eiland. De eilandbewoners zijn niet echt behulpzaam en houden er vreemde gewoontes op na.

Edward Woodward speelde een sterke rol als de politieagent. Een echte Brit met stiff-upperlip en een passie voor bureaucratie. Christopher Lee, die gratis in de film wilde spelen, speelt de excentrieke Lord Summerisle en zet hem neer als een kalm en semi-sympathiek figuur. Hoewel het in dit geval beter werkt stelt het ergens teleur omdat we weten dat hij hem ook heel erg onheilspellend neer had kunnen zetten.

In eerste helft en het middenstuk staan de botsingen tussen het keurige Britse Christendom van de politieman en de Heidense religie van het eiland centraal. In het begin lijkt het erop dat de filmmakers een hippie-achtige insteek hebben en de starheid van de agent aan kaarten. Bijvoorbeeld dat hij bezwaar maakt dat de doden niet Chistelijk zijn begraven of dat alles maar dan ook alles over seksualiteit gaat, zelfs kinderliedjes. Dit soort 'vrijheid' past natuurlijk bij de hippietijd. Toch wordt op een gegeven moment wel duidelijk dat de makers juist waarschuwen voor dit soort vrijheden. Deze 'natuurlijke vrije mensen' nemen het namelijk niet zo nou met de wet en schuwen geen mensenoffers. De martelaarsdood van de agent was voor mij duidelijk een teken dat de filmmakers het zo bedoeld hadden.

Ik vind het altijd zo hypocriet als mensen oude heidense godsdiensten of de Romeinse godsdienst ophemelen en menen dat deze vreedzamer waren dan het Christendom. Uiteraard waren de kruistochten en heksenvervolgingen er in de middeleeuwen, maar wat staat daar tegenover? Mensenoffers, onthoofdingen, drinken uit de schedels van vijanden (Vikingen), verheerlijking van geweld (Romeinen)... Nee, dank u dan ben ik liever net als Sergeant Howie een beetje stijfjes. Bovendien waarom haakt men af van het christendom? Het is niet bewezen en bestaat uit tradities (die volgens sommige geen nut zouden hebben). De Heidense godsdiensten hebben evenveel 'nutteloze' riten en tradities en zijn net zomin bewezen.

Voor mij is The Wicker Man vooral een film over het gevaar van massahistorie in een geïsoleerde gemeenschap. Wat is er enger dan vast zitten op een eiland met mensen die totaal gestoord zijn? Fijn dat het voor de verandering geen standaard satanisme is, maar heidense natuurverering. Het mysterie werd sterk gebracht en wist je goed geboeid te houden. De hippiemuziek had van mij wat minder gemogen (leek haast een musical) en met een wat conventionelere eerste acte was het einde een grotere schok geweest. Desalniettemin een erg bijzondere film.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Collins schreef:

(quote)

Leuk hè, die verdeeldheid. Ik vind dat het slashergenre zich perfect leent voor parodieën. Films als "Hollywood Chainsaw Hookers" of "Tucker & Dale vs Evil" vind ik echt hartstikke grappig.

Andere komisch bedoelde horrors gaan dan weer helemaal langs me heen. De hele "Scary Movie" reeks vind ik niet grappig. Met "Scream" heb ik ook niks. Het veel geroemde "What We Do in the Shadows" vond ik ook niet erg grappig. En zo zijn er nog wel een paar.

Een gouden regel voor wat een horrorkomedie leuk maakt, bestaat niet, denk ik. Ik houd in ieder geval van horrorhumor die erg over the top en absurd is. En zelfs dan vind ik het niet altijd geslaagd. Moeilijk hoor, humor.

Ik denk dat er voor mij ook niet meteen een gouden regel is om een combinatie horror en comedy te laten werken. Ik vind Scary Movie en andere parodieën ook niets omdat ze eigenlijk een bestaand concept (dat vind ik sowieso al lui) nemen en dat gaan ze dan in het belachelijke trekken, ik vind het geforceerd. Hetzelfde met die wat moeten teren op toilethumor of van die kinderlijke humor. Of de ergste misschien nog die films die doodsaai waren en waren verondersteld grappig te zijn maar waarbij ik achteraf aan de fans moet gaan vragen wat ze zo grappig vonden (bijvoorbeeld Zombieland). En Scream ja eigenlijk is het al een parodie op zich maar sommige nemen de films toch ernstig, Final Destination is ook zo borderline: ernstig maar er zijn zo momenten die ongetwijfeld voor onbedoelde lachsalvo's gaan zorgen. Zo een beetje van oef we zijn niet door die auto geraakt, vervolgens knalt die wagen tegen een boom en valt de boom alsnog op de slachtoffers... Bij splatter en gore kan ik denk ik het nog wel het beste hebben als het concept me aanspreekt (Maar ook weer geen exacte wetenschap bij de meeste HG Lewis werkt het voor mij ook in Braindead en Return of the Living Dead. In Evil Dead werkt het voor mij niet. Die film leek me niet grappig bedoeld maar de gore was zo over the top dat het meer op comedy leek die ik evenwel niet grappig vond. Ik was vooral geïnteresseerd in dat gegeven van de demonen of wat ze ook waren. Maar wat er gebeurt is allemaal zo willekeurig (waarom de 1 wel en de ander niet wordt geïnfecteerd bijvoorbeeld) belachelijk en voorspelbaar en niet eng. En ja ik vond Ash totaal geen leuke hero. Geef mij dan maar een Burial Ground met een simpel zombieverhaaltje slecht acteren maar het is tenminste logisch (je wordt gebeten door een zombie dan wordt je er uiteindelijk zelf 1). Ik zag eerder al je comment over The Burning, had ik ook nog op willen reageren. Eigenlijk had ik net dezelfde klachten als jij. De film teert niet op humor heeft met een killer met een heggeschaar iets heel speciaals en een hele goeie gore scène als de killler de tieners dte lijf gaat op de rafts. Maar er zijn zoveel saaie stukken en zo een laaaange opbouw waarin niets boeiend gebeurd (tieners die last hebben van hun hormonen interesseert mij als man van bijna middelbare leeftijd totaal niet meer) dat het alsnog een lange zit was.

Dat gezegd zijnde gisterenavond nog deze geweldige van HG Lewis herzien

#54. Two Thousand Maniacs! (1964) - 87 minuten - RW

https://assets.catawiki.nl/assets/2011/11/19/5/0/4/504aeda0-f530-012e-b0a8-0050569439b1.jpg

Een flinke stap terug op het gebied van blood en gore voor Lewis na Blood Feast maar in tegenstelling tot zijn voorganger zijn The Maniacs wel veel leuker dan de droge Fuad Ramses. Het begint al als het olijke duo Lester (Ben Moore) en Rufe (Gary Bakeman) als 2 enthousiaste kinderen met behulp van omleidingsbordjes enkele yankees lokken naar hun Southern stadje Pleasant Valley (de naam alleen al is zo ironisch) en dat terwijl HG Lewis himself het opgewekte liedje "It's a 100 years ago" zingt.

http://1.bp.blogspot.com/-cCGl8eh4oN4/UVkm0SfZysI/AAAAAAAH-k4/sEjA3ElNEvo/s1600/Two_Thousand_Maniacs-MSS-1964-003.jpg

6 Yankees zijn naar binnen gelokt en worden door de heel enthousiaste burgemeester Buckman (Jeffrey Allen die zich zoals altijd compleet in zijn rol opgaat) onthaald samen met de rest van de bevolking dat juicht en lustig met de confederations vlaggetjes zwaait. De zuiderlingen zijn allemaal blank alsook de bezoekers; moesten er zwarten zijn geweest als slaven of slachtoffer het zou wellicht voor veel controverse hebben gezorgd (de remake gaat die controverse dus niet uit de weg). Met andere woorden voor de inwoners van Pleasant Valley maakt het niet uit zolang het maar om Yankees gaat en als ze maar een leuke centennial (100-jarig bestaan) kunnen vieren.

http://www.cineoutsider.com/reviews/pix/t/tw/2000maniacs01.jpg

Bij feest hoort muziek, zang, dans en eten maar zijn er ook nog speciale events waarbij de bezoekers essentieel blijken te zijn. Zo is er een barbecue, een paardenrace, een scherpschutterwedstrijd en mijn favoriet de barrel-roll. Uiteraard hebben deze events slechts 1 doel. Er is soms nogal wat overtuigingskracht nodig om de bezoekers zo ver te krijgen maar daarvoor hebben we de burgemeester, Rufe en Lester alsook de potige Harper (Stanley Dyrector) en diens verleidelijke echtgenote Betsy (Linda Cochran). Sadistisch zijn ze allemaal tot en met de kinderen toe waarin de blonde Billy (Vincent Santo) een vooraanstaande rol speelt. In een interview later als volwassene vertelde hij hoe geweldig hij het vond om mee te kunnen doen in een film en vooral dan met de mooie en lieve Connie Mason die tegen hem zei als je een nachtmerrie hebt kom dan maar naar mijn kamer. De kleine Vincent begon zodanig te bidden om een nachtmerrie

https://robsmovievault.files.wordpress.com/2012/04/maniacs-barrel-roll.jpg

Connie Mason die al eerder een slachtofferrol in Blood Feast speelde is Terry een van de 6 bezoekers en zich samen met Tom (William Kerwin) verder gaat verdiepen in waar die centennial nu juist voor staat. Ze komen uiteindelijk achter de gruwelijke waarheid. Er blijkt aan het einde nog een leuke twist te zijn (de remake speelt dit veel te vroeg uit en maakt er nog iets stupide van). Mason en Kerwin hebben goede chemie en acteren boven het gemiddelde. Kerwin was een veel gevraagde acteur in de Lewis films maar zou uiteindelijk een indrukwekkende filmcarrière uitbouwen en terecht, hij is een rasacteur. Sowieso beschikte Herschell hier over een groter budget, een professionele setting en een aantal beroepsacteurs al blijft het duidelijk een HGL product: gek concept, entertainend en laten we het allemaal niet te ernstig nemen.

https://towatchpile.files.wordpress.com/2016/10/img_1741.jpg

Voor de mensen die niet vertrouwd zijn met HG Lewis zijn werk en interesse hebben (al of niet door mijn recensie) vind ik bovenstaande film een ideale springplank. Ik weet mensen die na het zien van Blood Feast meteen afhaakten en denken dat alle Lewis horror zo bloederig en droog wordt gebracht. Maniacs is veel luchtiger en minder bloederig maar toch sadistisch genoeg om althans voor mij tot zijn beste werkjes te horen, zeker op het niveau van The Grusesome Twosome maar Blood Feast 2 en Wizard of Gore vind ik persoonlijk nog beter. Als het kan misschien een versie met ondertitels want die zuiderlingen zijn niet altijd goed te verstaan.

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2864 stemmen

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#38 The Entity (1982) - 125 minuten - FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1155.300.jpg?cb=1501936123

Kwam een tijdje terug bij de updates bovendrijven met een bericht van Alathir (waarom hier niet geregistreerd? ), en omdat het een goede score betrof en het verhaal me wel aansprak leek het me een goede film voor deze challenge. Heb nog geen enkele Paranormal Activity film gezien maar wel eens een trailertje, dit moet haast wel één van of dé voorloper zijn geweest.

Oke, sommige cgi is wat verouderd en zal bij de Paranormal Activity films beter zijn, maar ben het wel eens met de goede score bij deze film, want het is ondanks zijn leeftijd een degelijke film en heb me er prima mee vermaakt.

Goede film!

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

#61 Masks 2011

FTV - 112 min - horror/mysterie

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BZGZiNDk3MDMtYzEzOS00MzM4LWE0NzEtMDM4YzYwNTBhZjRlXkEyXkFqcGdeQXVyMTI5NzkyMA@@._V1_.jpg

Al een tijdje geïnteresseerd in deze film gezien de synopsis, de trailer en de cover.

Nu eindelijk eens gezien en moet zeggen een erg geslaagde mysterieuze horrorfilm die inderdaad wat in de lijn ligt van Suspiria ( Argento ). Het verhaal wordt knap opgebouwd naar een geweldige climax waar tussendoor plottwisten en leuke kills de spanningsboog voortdurend gespannen weten te houden. De moorden zien er tof uit en het bizarre, mysterieuze verhaal wordt visueel sterk naar de kijker gebracht.

http://cdn1-www.comingsoon.net/assets/uploads/2016/10/Masks1.jpg

De setting is hier een groot pluspunt waardoor er ook een enge sfeer voortdurend aanwezig is. Daarbij is de sound overigens ook top. De protagonist van het verhaal speelt met verve haar rol, maar ook de rest van de cast zijn overtuigend. Een film met hoge verwachtingen of waar je lang naar uitkijkt, kan meestal wel tegenvallen. Deze dus gelukkig niet. Een toppertje in zijn genre! Kijk nu al uit naar German Angst van dezelfde regisseur.

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#39 The Forest (2016) - 93 minuten - FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/216000/216826.300.jpg?cb=1455535490

Krijgt een magere score voor MovieMeter begrippen, maar vond het eigenlijk wel meevallen.

Mischien geen topper maar vond het wel een aardig filmpje met een spooky sfeertje.

Aardig tussendoortje!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8928 stemmen

Terug van weggeweest!

#43 The Sound (2017)

Horror / Mystery

92 minuten

FTV: 2 punten ( totaal 97+2= 99 punten)

http://whysoblu.com/wp-content/uploads/2017/09/sound.jpg

Voor mij was "The Sound" een nogal tegenvallende bovennatuurlijke horror-thriller waar dan wel nog een fijn sfeertje in hing. De gehele film draait om Rose McGowan die als Kelly Johanson geestverschijningen probeert te ontmaskeren met de hulp van lage geluidsgolven frequenties. Echter is Rose McGowan (met raar kapsel) geen al te sterke actrice om de film genoeg te dragen. En we zien haar nogal veelvuldig door de verlaten metrotunnels lopen, gewapend met telefoon en laptop. Inclusief met on-screen-projecties van wat ze typt en wat een onnodige poging was om ook een jonger publiek mee te krijgen! Ook is de film regelmatig donker en vaag. Hierdoor sloeg bij mij algauw de verveling toe. Daarnaast zijn er wel geestverschijningen maar niet één is er nadrukkelijk aanwezig om de film eng of spannend te maken. Waar was eigenlijk die "woman in red"??? Christopher Lloyd die ook op de poster is te zien, had maar een ondergeschikte rol en is vooral aanwezig voor zijn naam. Er waren een paar leuke ideeën maar deze vervliegen net zo snel. Door teveel losse eindjes, afwezigheid van echt enge scenes is deze debuutfilm van Jenna Mattison helaas te langdradig om echt heel goed te zijn.

Valak

• 626 berichten
  • 405 stemmen

Oeps! Sorry alexspyforever!
Daar is even iets fout gegaan bij het kopiëren, omdat het bericht ook gelijk op de pagina van de film zelf gelaatst geplaatst had en als recensie had gemarkeerd, en daar hoefde de die betreffende informatie uiteraard niet boven te staan.

Bij deze even opnieuw:

#5 - https://www.moviemeter.nl/film/1111661]XX (2017)
Horror
80 minuten
FTV

[url=http://ibb.co/ewO5Y6[/url]

Best goed geslaagde 4-delige anthologie horrorfilm(s).

1. The Box - Dit vind ik gelijk de beste van de 4; vanaf de eerste minuut eigenlijk al een aangrijpend en vooral mysterieus (WAT zat er in vredesnaam in die doos?) verhaal. En bij het kijken ervan kreeg ik ook gelijk enorme trek; wat had dat gezin iedere avond heerlijk eten op de dinertafel staan zeg!
Die soort droom-scène waarin de moeder op tafel ligt en beetje voor beetje opgepeuzeld wordt vond ik aan de ene kant cool en lekker goor, maar aan de andere kant ook weer wat belachelijk. Maar gelukkig leek vrij snel dat dat maar alleen maar in haar hoofd afspeelde.
Je hoopt natuurlijk de gehele tijd dat ze zullen verklappen wat er voor iets angstaanjagend vreemds er in die doos van de vreemdeling in de trein zat, waardoor de zoon, daarna zijn zus en dan ook nog zijn vader niet meer durven te eten. Maar ergens weet je eigenlijk al dat ze dat niet zullen prijsgeven maar overlaten aan je eigen fantasie.Het enige wat je te weten krijgt is "Niets.", wat dan hoogstwaarschijnlijk een kleine woordspeling is omdat ze daarna "niets" meer eten. 3,5/5

2. The Birthday Party - Erg vreemd stuk. Er is wel enige vorm van spanning aanwezig omdat je niet precies weet wat er nou aan de hand is met de nanny Carla, en waarom de moeder zo wanhopig en duidelijk zeer angstig het lichaam van haar (plots??) overleden man probeert te verbergen in plaats van gewoon de politie of 911 te bellen. We krijgen er geen verklaring voor of antwoord op. Gewoon vreemd. Wel leuk om Rose van Two and a Half Men hier in te zien. 2/5

3. Don't Fall - Een sterk hoofdstuk vanwege de ijzersterke FX. Helaas was deze het kortste van ze alle 4, en heeft het verder niet veel te bieden omdat er niks van een verhaal in zit, karakter-diepgang of spannings-opbouw. Wanneer Gretchen overgenomen is door "het wezen uit de grot" ziet er wel echt supervet uit (zie hierboven), maar helaas is zij maar heel kort in beeld, dat is naar mijn mening echt zonde van het werk wat de special-effects artists hier aan gehad hebben. Maarja, vanwege die gruwelijk goede make-up krijgt deze 3/5.

4. Her only living son - Een spannende afsluiter omdat je ook hier niet weet wat er precies aan de hand is, hoewel je zo'n dik 10 minuten later al wel een duidelijk vermoeden hebt wat er speelt.
Het gesprek in het kantoor van de schooldirecteur is uitermate bizar en wanneer de postbode de moeder aanspreekt wordt het wel glashelder.
Maar het hoe (ze zwanger is geworden van Satan) en het waarom krijgen we dan helaas weer niet te weten, terwijl ik dat altijd wel het leukst en interessantst vind.
Het einde vond ik best oké, maar zogenaamd iets te makkelijk. Die vrouw heeft blijkbaar ook een soort superkrachten als ze haar zoon letterlijk dood kan knuffelen. 3/5

De hoofdstukken worden aan we elkaar geweven door mooie animatie en stop-motion scènes van een levend poppenhuis in een oud, verlaten gebouw met een paar licht grimmige shots.

In totaal toch een 3/5 van mij; maar een 6,5/10.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

17. Don't Look Now (1973) - FTV - 110m (Totaal: 15 FTV + 2 RW)https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1526.300.jpg
Ondanks de fraaie cinematografie in een grijs Venetie is deze film een behoorlijke tegenvaller gebleken. Meer dan een film over een gezin dat waanbeelden ziet van hun overleden dochtertje en hulp krijgt van een medium gaat het over een man die een dochter is kwijtgeraakt en in Venetië een kerk gaat restaureren. Alleen als je van dat laatste uitgaat is het lange middenstuk van de film te accepteren, wat het zwakste deel van de film vormt. Qua verhaal was het lastig meeleven (vader en moeder verliezen dochter dus dumpen ze maandelang de andere rouwende kinderen uit het gezin om zelf bij te komen in Venetië) en met Sutherland's kille acteerprestatie wordt het er niet makkelijker op, met geen van zijn rollen (vader, restaurateur) wist hij mij te overtuigen. Met de ontknoping wordt vervolgens elk restje realisme wat er nog was doodgeslagen (een seriemoordende bejaarde dwerg verkleed als roodkapje, really?).

Fraaie cinematografie en montage, geldt ook voor het camerawerk, al neigt dat een hele enkele keer richting het pretentieuze, maar verder vrij mager. 2*

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

#62 Legend of Hell 2012

FTV - 98 min - Actie/horror

http://sofahelden.com/upload/galleries/BILD00003_nIi60pNCidtKURmnQmvv.jpg

Onlangs Premutos - Der Gefallene Engel (1997) gezien en nu was ik aan de 5de film van Olaf Ittenbach toe. Zijn werk wekt toch bij mij interesse op, maar deze film is toch wel de zwakste wat ik tot nu toe van hem heb gezien. Zoals bij Premutos vond ik hier de verschillende tijdzones ook weer saai , maar hier was het gevoel nog erger omdat het hele verhaal zich afspeelt in die verschillende tijdzones. De gore viel ook wel tegen gezien de vorige werken van wat ik al gezien heb. Duidelijk minder gore en vooral minder goed in beeld gebracht. Tja, over verhaal en cast ga ik niet zeuren.

http://www.coversresource.com/covers/Legend-Of-Hell-2014-Danish-Front-Cover-92673.jpg

Gang_Star

• 6837 berichten
  • 3401 stemmen

#14 Eskalofrío (2008) Horror/Thriller 91 min FTV

http://www.whatsyourbeef.net/wp-content/uploads/2011/11/eskalofrio-1b.jpg

De opening van Eskalofrio is enigszins wat bijzonder, maar daardoor weet je wel meteen dat Santi geen 'normale' jongen is. Vanwege dat gegeven verhuist hij met zijn moeder naar een klein dorpje, waarin iets niet pluis is. Dit zorgt ervoor dat de film vrij mysterieus opbouwt wat gecombineerd wordt met een goede sfeer. Er wordt geregeld gebruik gemaakt van donkere scenes waardoor dit voor extra sfeer zorgt. Van tijd tot tijd geregeld spannend, en dan vooral de scenes in de bossen. Echt heel veel bijzonders weet Eskalofrio niet te brengen, maar de uitwerking is interessant genoeg waardoor er een zeer degelijke thriller overblijft.

Gang_Star

• 6837 berichten
  • 3401 stemmen

#15 The Kindred (1987) Horror / Sciencefiction 91 minuten FTV

https://www.amoeba.com/admin/uploads/blog/Phil/thekindredpic.jpg

Dat The Kindred gelijkenissen met Re-Animator vertoont, is overduidelijk. Toch zal het voor veel mensen van een lager niveau zijn, desondanks weet de film toch redelijk te vermaken. Qua hoeveelheid horror was er meer uit te halen, maar de effecten zijn zeer behoorlijk. Aardige sfeer, toffe monsters en wat spanning. Vooral naar het einde toe komen de ranzige effecten tot zijn recht.

Gang_Star

• 6837 berichten
  • 3401 stemmen

#16 The Being (1983) Horror / Sciencefiction 82 minuten FTV

http://www.badmovies.org/movies/thebeing/thebeing8.jpg

Een behoorlijk foute horrorfilm met een eenogig monster dat hilarisch oogt. Maar de film heeft een goede sfeer en er gebeurd een hoop in een korte tijd. Het monster slaat in een hoog tempo toe waardoor de film mede daardoor voorbij vliegt. The Being is een film welke eigenlijk zo fout is dat het des te meer vermakelijk wordt.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

#22. Le Locataire (1976)
Frankrijk
FTV, 126 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2945.300.jpg?cb=1369512155

De derde van Polanski's trilogie die ik te zien krijg, en ook hier viel ik helaas niet van m'n stoel van plezier. De thematiek is bijzonder vergelijkbaar, gekheid en manie in de grote stad, maar hoewel het filmwerk wederom goed gemaakt is kon het me qua verhaal maar nauwelijks boeien. Na een langzaam uur waarin we Polanski zelf als huurder in een nieuw appartement zien trekken, en waarin we kennis maken met verschillende medehuurders, zien we langzaamaan dat de rare ontwikkelingen zich blijven opstapelen. Waar komen al die rare klachten vandaan? Waarom blijven mensen langskomen met allerlei petities? Vanwaar dat rare gestaar en stilstaan van zijn flatgenoten? En waarom heeft die verdomde koffietent nou nooit eens Gauloises?

Het begin is wellicht langzaam maar belooft nog wat, maar de tweede helft lost dat helaas niet in. Ja, we zien dat Polanski (Trelkovsky in de film) zelf nou ook niet bepaald een betrouwbare getuige is, die zich steeds bizarder gaat gedragen, zich als de vorige huurster gaat verkleden en steeds verder de paranoia inschiet. Van het mysterie blijft ook niet veel over - Trelkovsky blijkt gewoon zo gek als een deur is mijn simpele interpretatie, met het circulaire einde nog als leuk gimmickje - en wederom is Polanski die zich een uitstapje richting de horror waagt wat mij betreft geen succes. Het ziet er fraai uit, daarbuiten vond ik het wat ondermaats. 2.5*

Alathir

• 2130 berichten
  • 1636 stemmen

MovieMind schreef:

#38 The Entity (1982) - 125 minuten - FTV

(afbeelding)

Kwam een tijdje terug bij de updates bovendrijven met een bericht van Alathir (waarom hier niet geregistreerd? ), en omdat het een goede score betrof en het verhaal me wel aansprak leek het me een goede film voor deze challenge. Heb nog geen enkele Paranormal Activity film gezien maar wel eens een trailertje, dit moet haast wel één van of dé voorloper zijn geweest.

Oke, sommige cgi is wat verouderd en zal bij de Paranormal Activity films beter zijn, maar ben het wel eens met de goede score bij deze film, want het is ondanks zijn leeftijd een degelijke film en heb me er prima mee vermaakt.

Goede film!

Ik kom er meestal niet aan toe om ze hier te registreren helaas, ik heb het ook vrij druk maar het is toch vooral de zin om het hier te registreren die ontbreekt. Misschien kan ik ze dit weekend ineens allemaal eens doen (we shall see).

Altijd leuk om te horen dat iemand een film leert ontdekken door een review neer te pennen en dat de film je goed beviel is nog beter

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

arno74 schreef:
17. Don't Look Now (1973) - FTV - 110m (Totaal: 15 FTV + 2 RW)(afbeelding)
Ondanks de fraaie cinematografie in een grijs Venetie is deze film een behoorlijke tegenvaller gebleken. Meer dan een film over een gezin dat waanbeelden ziet van hun overleden dochtertje en hulp krijgt van een medium gaat het over een man die een dochter is kwijtgeraakt en in Venetië een kerk gaat restaureren. Alleen als je van dat laatste uitgaat is het lange middenstuk van de film te accepteren, wat het zwakste deel van de film vormt. Qua verhaal was het lastig meeleven (vader en moeder verliezen dochter dus dumpen ze maandelang de andere rouwende kinderen uit het gezin om zelf bij te komen in Venetië) en met Sutherland's kille acteerprestatie wordt het er niet makkelijker op, met geen van zijn rollen (vader, restaurateur) wist hij mij te overtuigen. Met de ontknoping wordt vervolgens elk restje realisme wat er nog was doodgeslagen (een seriemoordende bejaarde dwerg verkleed als roodkapje, really?).

Fraaie cinematografie en montage, geldt ook voor het camerawerk, al neigt dat een hele enkele keer richting het pretentieuze, maar verder vrij mager. 2*

Mee eens vond het ook meer style over substance. Ja dat einde vond ik ik dus ook compleet belachelijk. Een beetje jammer dat het geen echt paranormaal thema had, want daar had ik echt gehoopt toen ik deze ging kijken en het dochtertje had eigenlijk nauwelijks nog wat te doen na de openingsscène .

Alathir een verplichting om een recensie te zetten is er niet zie niet in wat er dan nog veel werk aan kan zijn om hier gewoon de link te plaatsen, speelduur en FTV/RW? Dat is sneller gepiept dan een recensie.

Alathir

• 2130 berichten
  • 1636 stemmen

alexspyforever

Ja helemaal waar. Meestal denk ik er gewoon niet eens aan (je moet er niet teveel achter gaan zoeken haha) + ik heb bij dit soort dingen dan weer een beetje uitstelgedrag. Het leven hoeft niet altijd deadlines halen zijn

Ik doe het dit weekend wel even

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

#film 33.

Videodrome (1983)

90 minuten

FTV

https://i.ytimg.com/vi/suU1-9N1nFo/maxresdefault.jpg

Deze stond al heel lang op mijn too watch list, en kan eindelijk worden afgestreept .

Heel eigenzinnig David Cronenberg werkje .

Wat de filosofie was van videodrome,is me nog niet geheel duidelijk.

Voor een deel ging het over snuf movies. Maar hoe zou Cronenberg zijn visie zijn nu ?

Met een isis video helaas een muisklik van ons alle verwijderd .

Ik zag ook kleine overeenkomsten met de ring, maar dat wat vergezocht wellicht ?

Moeilijk hier een mening over te vormen, ga hem zeker nog eens bekijken .

wel erg goed, de gedateerde effecten wekte geen ergenis,de soundtrack ietsje wel, vanwege het wel heel makkelijk in te spelen , maar dat is een klein minpuntje,'

gewoon indrukwekkend en lekker vervreemdend .

https://pbs.twimg.com/media/CwimpOyUkAAtxJH.jpg

jordandejong

• 4772 berichten
  • 1431 stemmen

#17 Final Destination 5 (2011)
95 minuten
FTV
https://images.thestar.com/content/dam/thestar/entertainment/2011/08/11/final_destination_star_dies_with_style/woodmovie.jpeg.size-custom-crop.1086x0.jpg

En met dit vijfde deel komt er dus (voorlopig) een einde aan de Final Destination reeks. Ultiem vermakelijke horrorreeks, die je na deel 1 vooral niet te serieus moet nemen. Enkel deeltje 3 is een lichte teleurstelling.

Aardige opener weer, dit keer met een in elkaar stortende brug. Behoorlijk groots opgezet weer. De cast is wat magertjes, al heeft Courtney B. Vance wel een leuke rol als achterdochtige detective. Tony Todd komt ook weer even opdraven (krijg toch het gevoel dat hij misschien de grimm reaper moet voorstellen ofzo...). De film vliegt weer voorbij, en de gebruikelijke deathscenes zijn weer van leuk niveau. Vooral die ene met dat oog laseren was naar. En ook bij zo'n scene ontbreekt de humor die deze reeks zo leuk maakt niet (die auto die over die oogbal heen rijdt ). Leuk einde ook waar het vliegtuig uit het eerste deel een comeback maakt, en waar blijkt Nathan een terminaal zieke heeft vermoord, waardoor hij zelf nu dus als nog sterft.

Wederom een fijne Final Destination. Benieuwd of deze reeks in de toekomst nog een vervolg gaat krijgen. Zou me niet verbazen, en zou er ook niet op tegen zijn. Vreemd weetje: Volgens IMDB deed Ashley Tisdale auditie voor zowel Final Destination 3, 4 als 5. Geen enkele keer kreeg ze een rol aangeboden.

3,5*

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

#23. Ju-on (2000)

Japan

FTV, 70 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/17000/17691.300.jpg?cb=1388073310

Dit is dus niet de bekendere Ju-on die ook wel bekend staat als The Grudge (en natuurlijk is ge-remaket in de VS), maar de voorganger daarvan, met subtitel The Curse. Het is een best wel charmant low-budget werkje in dezelfde lijn als zijn vervolgen (min of meer, ik weet eigenlijk niet in hoeverre al die Ju-ons verhalend gezien aan elkaar verwant zijn). De filmkwaliteit is niet zo geweldig, maar echt storend is dat niet, en het past ook wel een beetje bij het soort film; het geeft een soort echtheid. Ik kon de samenhang van het verhaal of de logica van de karakters niet altijd even goed volgen, maar ik merk in ieder geval dat ik wel gevoelig ben voor dit soort creepy gespook (al zie je de schrikmomenten aankomen), en klaarblijkelijk doet Ju-on haar werk dus ook goed op dat vlak. Zeker niet onaardig.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#55. Hellraiser (1987) - 90 minuten - RW

http://www.fernbyfilms.com/wp-content/uploads/2016/03/kirsty-and-cenobite.jpg

Een aantal mensen hadden deze al gekeken voor mij een extra stimulans, al was het voor mij dan wel een re-watch. Ik moet zeggen ik ben minder onder de indruk dan bij de eerste kijkbeurt. Ik denk dat vooral de grafische horror enorm indruk maakte (en nog steeds) dat ik minder heb gelet op het verhaal. Het verhaal is toch een zwakker punt en zoals MovieMind al had aangehaald duurt het lang voordat Pinhead en zijn Cenobites gaan deel uitmaken van het gebeuren. Uiteindelijk is het allemaal een beetje vaag de hele achtergrond van Frank en relaties tussen de figuren onderling. Via flash backs komen we uiteindelijk wel te weten dat Frank en Julia al vóór het huwelijk van Julia en Larry een verhouding hadden. Veel andere zaken worden niet verder uitgewerkt zoals de zwerver met zware baard die plotseling 1 of andere demon bleek te zijn. Nu goed er is een sequel en ik herinner mij dat ik die toch beter vond.

Gang_Star

• 6837 berichten
  • 3401 stemmen

#17 The Video Dead (1987)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/24000/24419.300.jpg?cb=1431590514

Zo sterk als de poster is The Video Dead helaas niet. De eerste keer dat die zombie op tv voorbij kwam waarna 'het' uit de tv kwam zag dat er nog gaaf uit. Maar daarna is het een zeer matige productie die teveel komedie als sub genre wil toevoegen. De zombie met de pruik die aan het lachen en dansen was, het lijk wat in de wasmachine ronddraaide het was totaal niet mijn humor. De personages zijn erg zwak, er wordt belabberd geacteerd en eigenlijk is het enige wat nog wel degelijk was de gore en dan met name wanneer die zombie met een kettingzaag in tweeën wordt gesneden . Qua sfeer zelfs niet interessant en ook de spanning valt te wensen over. The Video Dead is niet meer dan een matige horrorfilm.

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3844 stemmen

22.It Comes at Night (2017)

97 min

FTV

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

#24. The Projected Man (1966)

Verenigd Koninkrijk

FTV, 77 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/24000/24129.jpg?cb=1262845000

Ja, het is natuurlijk een vrij standaard B-scifi-horrorfilmpje: we hebben een wetenschapper die lekker aan het experimenteren is (hij wordt ook tegengewerkt om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn), maar uiteraard gaat dit mis en verandert hij in een wraakzuchtige Two-Face. Die er best aardig uitziet voor een B-film-monster. Het verhaal speelt zich verder af in upper-class Engeland, geeft ook weer een leuk accent aan de film. Verwacht geen wonderen, want het blijft een matig geplotte B-film die ik eigenlijk alleen maar aan kan raden als je een zwak hebt voor dit type film, maar in z'n genre kan je het beroerder treffen. 2.5*

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

De plotbeschrijving doet erg denken aan de griezelverhalen die ik vroeger verslond (en nog trouwens) waarin argeloze passanten in beklemmende en angstaanjagende situaties terechtkomen. Klinkt interessant.

Ik ga eens kijken of ik deze nog kan meepakken. Zit er ook humor in?

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Collins schreef:

(quote)

De plotbeschrijving doet erg denken aan de griezelverhalen die ik vroeger verslond (en nog trouwens) waarin argeloze passanten in beklemmende en angstaanjagende situaties terechtkomen. Klinkt interessant.

Ik ga eens kijken of ik deze nog kan meepakken. Zit er ook humor in?

Nu ik ben sowieso niet iemand die zal bulderen van het lachen bij het kijken van een film maar hier zit wel de nodige humor in. Sowieso vind ik Blood Feast 2 en The Gruesome Twosome grappiger en leuker dan deze regisseur. Nuja ik ben een fan dus ik raad sowieso zijn films aan

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#56. The Tingler (1959) - 82 minuten - RW

http://www.nerdist.com/wp-content/uploads/2014/10/Tingler-2.jpg

Is het toegestaan om lui te zijn en mij volledig aan te sluiten bij de recensie van joolstein inclusief de waardering. Misschien wel de beste film van Castle omwille van de uitvoering en hoge originaliteit. De scène waarin de doofstomme dame de stuipen op het lijf wordt gejaagd is gewoon fantastisch zeker als er in deze zwart/wit even de kleur rood wordt gebruikt. Deed terugdenken aan het rode jasje van dat meisje uit Shindler's List al was de bedoeling in beide films heel anders

http://www.nerdist.com/wp-content/uploads/2014/10/Tingler-3.jpg

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1115000/1115177.jpg?cb=1508484569

1922 (2017) - IMDb

Verenigde Staten

Misdaad / Thriller/Horror

102 minuten

FTV

37

23/10/2017

mooi verzorgde film, maar toch had het verhaal en sfeer veel beter gekund 3*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/156000/156179.jpg?cb=1486115338

The Girl with All the Gifts (2016) - MovieMeter.nl

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Drama / Horror

111 minuten

FTV

38

24/10/2017

heel sterke horrorfilm die je direct meesleept in het verhaal, spanning en genoeg horrorsfeer aanwezig in deze film, voor mij een mooie 4*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#57. Child of Darkness, Child of Light (1991) - 85 minuten - FTV

http://tonydenison.net/wp/wp-content/uploads/2016/05/childofdarkness.jpg

Zoals mijn voorganger als aangaf moet deze thriller/horror het meer hebben van zijn sfeer dan schokkende beelden. Het is wat je noemt een slow burner die je op het verkeerde been wil zetten. Welke toekomstige tienermoeder zal uiteindelijk het kind van het licht en wie het kind van de duisternis baren. Wie is de mysterieuze man in het zwart wiens komst lijkt te worden aangekondigd door raven? En zijn de personen die het goed voor hebben met de meisjes ook echt wel zo goed of spelen ze dubbel spel? Het blijft voor mij iets te braaf maar al bij al een genietbaar filmpje met een einde dat aangeeft dat de strijd nog niet voorbij is. Ook leuk dat de uiteindelijke kinderen van een verschillende geslacht zijn met het meisje dat de hoop is en niet zoals zo vaak in een patriarchale religie wordt afgebeeld als des duivels.

dualcia

• 953 berichten
  • 2311 stemmen

#22. Scream 2 (1997) - 120 minuten - RW

Ik blijf groots fan van de Scream-films. De eerste en vierde zijn veruit de beste films, maar de overige delen zijn ook zeer vermakelijk

#23. Little Evil (2017) - 94 minuten - FTV

Kom er na het kijken pas achter dat dit van dezelfde regisseur is als Tucker and Dale vs. Evil, wat ik een heerlijke film vind. Achteraf is dat absoluut ook terug te zien in de film. De reacties op deze demon child-horrorkomedie zijn een stuk negatiever, maar voor mij was Little Evil echt een fijne verrassing!

In Tucker and Dale werden alle cabin in the woods en hillbilly horrors op de hak genomen, in Little Evil zijn de de demon child horrors aan de beurt. Alle clichés van films als The Omen komen naar boven, maar er wordt op een frisse en vermakelijke manier mee omgegaan. Nee, eng wordt het nergens. Het komt niet eens in de buurt. Maar wel geslaagd! De personages in deze film zijn minder memorabel dan Tucker en met name Dale, maar ik vond Adam Scott het prima doen en zijn mede-stiefvaders waren super leuk.

*3.5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.